Sappirakko pois vai ei?

Sappikivitasku

onkos kuulolla ketään sappileikkauksen läpikäynyttä? Haluaisin kuulla kokemuksianne elämästä sappirakon poiston jälkeen. Onko tullut sappea ikävä?

Sain pari kuukautta sitten elämäni ensimmäisen sappikohtauksen. Tai sappikivi varmistui syyksi hieman myöhemmin kun kävin yksityispuolella ultraäänitutkimuksessa, jossa näkyi kymmeniä pieniä sappikiviä. Siitä seurasi hyvin yksioikoisesti lähete leikkaukseen. En ole oireillut sen koommin *kop kop puuta*.

Lääkäreille tuntuu olevan rutiinina tuo sapen poisto. Yritin kysellä eikö sappirakolla todella ole mitään virkaa mutta vastaukset ovat olleet hyvin ylimalkaisia eli mitään merkittävää haittaa ei pitäsi olla. Tosin ei ole myöskään takeita etteikö kiviä jäisi sappitiehen. Julkisen puolen lääkäri tosin myönsi että parinkymmenen vuoden päästä tällä voi olla jotain merkitystä ruuansulatukselle, mutta kun yritin kysellä tarkemmin, hän tuskastui ja valitti "olen jopa tutkinut tätä asiaa mutta me puhutaan niin eri kieltä ettet sä kuitenkaan ymmärtäis!". No, en varmaan, mutta kyse on mun vatsastani sentään.

Kuitenkin tältä palstalta nyt luin sappinesteripulista ja useilla kirjoittajilla oli taustalla sappirakon poisto. Mitä ihmettä, onko tässä kuitenkin riski että terveeltä(?) ihmiseltä poistetaan sappirakko ihan vaan varmuuden vuoksi ja tilalle saattaa saada kunnon riesan lopuksi ikää?
Eikähän leikkaus koskaan ole riskitön eikä kivuton toimenpide muutenkaan. Pitäisikö ottaa aikalisä ja odotella edes toinen sappikohtaus ennen kuin antaa nykäistä sappi pois?

7

1493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maahuska

sappirakonleikkausasiassa. Minullekin on joku lääkäri varoittanut, että sappikivistä rakkoa ei ihan noin vain leikata. Minä sain n. 3-4 kk:n päästä sairaalapolile ajan kirurgille, joka vasta arvioi, että leikataanko vai ei. Oireeni ovat vähäisiä, mutta toisaalta luulen, että sappioireet aiheuttavat sydänoireita ja hengitysvaikeuksia, Minulla on esim. sydämessä korkeahko keuhkovaltimopaine ja mahalaukussa punaisia täpliä, jotka voivat johtua maksan porttilaskimon liikapaineesta. Sappikivi voi ärsytyksellään vaikuttaa maksan toimintaan.

Onko sulla mahdollisuutta kysyä jonkun toisen lääkärin mielipidettä? Sanotaan, että oireetonta sappirakkoa ei kivien vuoksi lähdetä helposti poistamaan. Jos mahdollisesti tulevat kohtaukset pystytään ruokavaliolla ehkäisemään, niin kai sillä tavalla voi hyvässä lykyssä kauankin tulla toimeen.

• Sappikivitasku

Kiitos vastauksestasi. Nyt tietysti alkoi mietityttää vielä omankin maksan toiminta. Kun eipä sen kuntoa oikein näe.
        Sain jo kutsun leikkaukseen mutta pyysin päästä jonon hännille takaisin. En ole saanut uutta kohtausta vaikka olen elänyt ja syönyt ihan kuten ennenkin. No raakaa kukkakaalia en ole enää syönyt, mutta en ole pahemmin vältellyt mitään rasvaista, paistettua, mausteista, omenaa... Ikään kuin olisi helpompi mennä leikkaukseen jos olisi ollut enemmän oireita. Sen olen huomannut että röyhtäilen nykyään paljon. Muistuu mieleen rakas mummo sappikivineen. Mutta voikohan sappikivillä ja röyhtäilyllä olla joku yhteys?

• Maahuska
        Sappikivitasku kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Nyt tietysti alkoi mietityttää vielä omankin maksan toiminta. Kun eipä sen kuntoa oikein näe.
        Sain jo kutsun leikkaukseen mutta pyysin päästä jonon hännille takaisin. En ole saanut uutta kohtausta vaikka olen elänyt ja syönyt ihan kuten ennenkin. No raakaa kukkakaalia en ole enää syönyt, mutta en ole pahemmin vältellyt mitään rasvaista, paistettua, mausteista, omenaa... Ikään kuin olisi helpompi mennä leikkaukseen jos olisi ollut enemmän oireita. Sen olen huomannut että röyhtäilen nykyään paljon. Muistuu mieleen rakas mummo sappikivineen. Mutta voikohan sappikivillä ja röyhtäilyllä olla joku yhteys?

mutta ei ole aavistustakaan milloin. Kutsua ei ole tullut.

• et sillee!!!
        Maahuska kirjoitti:

mutta ei ole aavistustakaan milloin. Kutsua ei ole tullut.

Jos sappikiviä niin EHDOTTOMASTI kannattaa leikata!!!! ukollani oli kans sappikiviä, piti leikata mutta kirurgi sanoi että odotetaan kun kerran ei ollut viimeaikoina kohtauksia pahemmin...no ei mennyt kauaa niin hän sai haimatulehduksen joka siis johtui sappikivistä, oli TOSI kipeänä!!!

• Yks vaan
        et sillee!!! kirjoitti:

Jos sappikiviä niin EHDOTTOMASTI kannattaa leikata!!!! ukollani oli kans sappikiviä, piti leikata mutta kirurgi sanoi että odotetaan kun kerran ei ollut viimeaikoina kohtauksia pahemmin...no ei mennyt kauaa niin hän sai haimatulehduksen joka siis johtui sappikivistä, oli TOSI kipeänä!!!

Onhan tuollainen sappikivien liuotushoitokin olemassa. On myös sappikivien murskaus ultraäänellä.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far04027

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1992,2006

• Maahuska
        Yks vaan kirjoitti:

Onhan tuollainen sappikivien liuotushoitokin olemassa. On myös sappikivien murskaus ultraäänellä.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far04027

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1992,2006

sopiva, koska mulla on sydänsairaus ja hengitysvaikeuksia. Onko se ärtsyä ainetta se liuotusaine, tuleeko siitä sivuvaikutuksia? Onko kokemuksia? En tiedä kumpaa hoidetaan ensin, sydäntä vai sappirakkoa. Mulla on Marevanhoitokin, joten se hankaloittaa tilannetta. Enkä tiedä kestänkö toisen hoidon ilman toista, siinä sitä onkin soppaa selvitettävänä, jos joku viitsisi selvittää. Lääkäreillehän ei saa mennä tuputtamaan mitään muuta tietoa itsestään kuin juuri sen alan tietoa. Olen kyllä pahimpaan valmistautunut. Tietämättömyys aikatauluista hermostuttaa, niin että olen hepulissa, sydämeen koskee, vapisen ja olen ihan punainen adrenaliinista.

• Yks vaan
        Maahuska kirjoitti:

sopiva, koska mulla on sydänsairaus ja hengitysvaikeuksia. Onko se ärtsyä ainetta se liuotusaine, tuleeko siitä sivuvaikutuksia? Onko kokemuksia? En tiedä kumpaa hoidetaan ensin, sydäntä vai sappirakkoa. Mulla on Marevanhoitokin, joten se hankaloittaa tilannetta. Enkä tiedä kestänkö toisen hoidon ilman toista, siinä sitä onkin soppaa selvitettävänä, jos joku viitsisi selvittää. Lääkäreillehän ei saa mennä tuputtamaan mitään muuta tietoa itsestään kuin juuri sen alan tietoa. Olen kyllä pahimpaan valmistautunut. Tietämättömyys aikatauluista hermostuttaa, niin että olen hepulissa, sydämeen koskee, vapisen ja olen ihan punainen adrenaliinista.

Lääkelaitoksen sivuilta löytyy tällainen tuoteseloste:
        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/2/94002.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1420
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      290
      1255
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1038
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1019
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe