Maksuhäiriömerkintä tuli

valiettavasti

Hei!

Sain tänään pankistani kirjeen, että visa korttini on suljettu, koska ovat saaneet tiedon, että luottotietoni ovat menneet. Visan erät olen hoitanut aina ajallaan, joten asia ei ollut siitä kiinni.

Soitin sitten Visan aspaan ja sieltä sanoivat, että sinne on tullut tosiaan tieto tämmösestä. Itse en ollut tietoinen mistään merkinnästä joten olin aika shokissa. Sitten yhteyttä asiakastietoon ja sieltä neuvoivat katsomaan omat tiedot netistä.
Ja kyllähän sinne näytti valitettavasti merkintä tulleen viime viikolla.
Olen aina luullut, että ennen merkintää tulee käräjäoikeudelta joku haaste tms. mutta en ole saanut mitään.
Soitin sitten sinne firmaan mistä merkintä on tullut ja sanoivat että heinäkuussa ovat mulle laittaneet kirjeen jossa kerrotaan tästä.
En vaan ole koskaan tuota kirjettä saanut :(

Tänään sain ko. firmasta laskun, koskien kyseistä lainaa ja siinä eräpvä 24.9. eikä mitään mainintaa, että se saatava ois jossain käräjillä tai ulosotossa vai mihin sen nyt laitetaankaan.

AHDISTAA ja MASENTAA! Oma vikahan tämä on. Minulla on pieni 1v. lapsi ja olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Rahatilanteeni on kuitenkin nyt taas huomattavasti parempi kun olen palannut töihin.

Kyseessä on noin 250euron velka. Voisin maksaa sen vaikka smantien, mutta ei siitä taida enää mitään hyötyä olla. Merkintää ei taida voida poistaa?

Siinä meni sitten kaikki unelmat ja haaveet kerralla romukoppaan. Haaveena oli ostaa oma talo miehen kanssa, mutta ei varmasti lainaa tipu luottotiedottomalle. On niin surullinen ja voimaton olo.

Olen aina laskuni ja velkani hoitanut, ettei näin pääsisi käymään ja nyt kuitenkin sitten kävi näin :'(
Ja ainoastaan siksi etten ole tuota yhtä kirjettä huomannut missä asiasta varoitellaan :(

89

20995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sahhtte

Kylläpä pienen summan takia meni luottotiedot - surku sentään. Merkintä kun tulee, niin kaikki ovat sulkeutuvat. Et saa edes kotivakuuutusta itsellesi. Aina voi neuvotella maksuista, jos on taloudellisesti tiukkaa. Mappi ööhön laittaminen on huonoin vaihtoehto.

• (**)

valiettavasti, maksat sen heti pois ja pyydät velkojaa ilmoittamaan asiasta.Lakihan muuttui ja joissain tapauksissa merkintä poistuu heti kun velka maksettu.Voit myös its eilmoitta aasiakastietoon että velka on maksettu pois.
        Eli älä ole hullu ja jätä maksamatta!!!

• Anna-Liisa -67-

sain kotivakuutuksen,vaikka luottotiedoissa merkintä.

• vakuutus kotiin
        (**) kirjoitti:

valiettavasti, maksat sen heti pois ja pyydät velkojaa ilmoittamaan asiasta.Lakihan muuttui ja joissain tapauksissa merkintä poistuu heti kun velka maksettu.Voit myös its eilmoitta aasiakastietoon että velka on maksettu pois.
        Eli älä ole hullu ja jätä maksamatta!!!

suppeana sekä vuokraisännän usein vaatiman vastuuvakuutuksen ainakin eräästä vakuutusyhtiöstä - yleensä ja varsinkin jos maksut kyseiseen yhtiöön ovat olleet ok

• get a life doooooooo

............ kaikkea saa kunhan maksaa käteisellä tai ennakkoon. Ei luottotietojen menetys ole mikään este elämiselle. Hyvä elämä vaatii aina käteisrahaa.......................

• Järki käteen

luottotiedoissa säilyy tietääkseni 3 vuotta, vaikka maksaisit laskun heti.
      Neuvottele silti ao firman kanssa, josko voisivat perua sen.

• Tärviöllä

Kuules naikkonen...Tarinasi on niin surullinen ja koskettava että tekisi mieleni nauraa...Okei, tottakai on ikävää jos noin käy, cruel world...Mutta, tuo luottohäriömerkintä ja 250 euroa...Saat sen maksettua in no time sen sun rakkaan ukkos kanssa ja se on 3-5 vuotta ja kaikki on taas kuten ennenkin ja voit jatkaa ruusuista untasi..Mä olin yrittäjä isäni ja äitini kanssa..Olin se työmyyrä jota käytettiin siinä firmassa tekemään ekana omat työt ja sitten muiden työt jos siihen sattui olemaan enää vuorokaudessa sopivia työtunteja jäljellä..Tein töitä vuosia kunnes eräänä kauniina päivänä sain sattumalta tiedon jostain ihan muualta että kaikki minun asiani, veroni, lainani, aivan kaikki oli jätetty täten hoitamatta...Äitini oli kenellekään mitään sanomatta kyllästynyt koko firmaan ja sen asioiden hoitamiseen...Meni kuukausia ennenkuin sain asiasta tietää ja sitten kun kaikki paska oli jo housuissa, oli liian myöhäistä..Mulle jäi velkaa sen takia 50000 , joten mene muualle itkemään tyttö surkeaa kohtaloas...Sä et todellisesta kurjuudesta tiedä mitään, sait siitä vain ihan pienen maistiaisen...Tuo velka saattaa hyvinkin nousta korkoina pian sellaseen summaan etten koskaan sitä pysty hoitamaan..Ja lainaa on luonnollisesti turha mennä kyselemään. Ja siinä samalla kaiken uuvuttamana menetin mielenkiintoni ja kykyni edes ajatella normaalia elämää. Vaikka joku vois tulla sanomaan että "nouse ylös, ryhdistäydy!!" ei se ole helppoa, koska helvetti pään sisällä oli jo valloillaan..Ei siinä mikään järkipuhe auta jos korvien välissä jokin pysyvästi vaurioituu...En ole kuitenkaan vaivautunut täällä tai muuallakaan ruikuttamaan sitä miten minun kaikki unelmani valuivat alas vessanpöntöstä kaiken tuon mukana..Mukava on joskus sitten kun rakkaan itselleen löytää, ilmoittaa hänelle että "hei, vaikka muuten olen mukava mies, on kaikki tuollainen taloista ja muista asioista haaveilu ihan turhaa muna kanssani kun elämä on jo vituillaan ilman omaa syytä"..Kohta joku sanoo tottakai että hankkiudu velkaneuvonnan piiriin...Kun ei siihen ole voimia niin jokainen voi sanoa mitä haluaa...Mutta, niinkuin sanottua niin koita nyt jaksaa pari vuotta elää "kurjuudessa" niin voit prinssis kanssa jatkaa siitä mihin olitte jääneet, ei muuta, olen puhunut.

• uhri?

Tsemppiä sulle. Itellä sama tilanne syyte viel perässä. Pitää pieniä rangaista ku ei isoja saada kiinni

• utiuuty

tällä palstalla joku kilpailu kenellä menee huonoiten??

Ikävä että sulla on asiat noin solmussa mutta on ap:lla oikeus tulla tänne purkautumaan, ihan kuten kenen tahansa, toi mitä Ap:lle on sattunut on iso juttu hänen elämässään ja maailmassaan kuitenkin.

• ----,,

"En ole kuitenkaan vaivautunut täällä tai muuallakaan ruikuttamaan sitä miten minun kaikki unelmani valuivat alas vessanpöntöstä kaiken tuon mukana.."

Juurihan sinä sitä siinä ruikutat..eiköhän jokaisella ole oikeus tulla tänne purkautumaan, eikä mielestäni kenelläkään ole oikeutta tulla arvostelemaan toisen ihmisen vaikeuksia vain koska "minulla menee VIELÄ huonommin." Eiköhän tältä maapallolta löydy ihmisiä, joilla menee vielä surkeammin kuin sinulla. Olikos kivaa jos joku heistä tulisi vähättelemään sinun ongelmaasi ja ihmettelemään ruikutustasi?

• Nyt sama euroissa
        utiuuty kirjoitti:

tällä palstalla joku kilpailu kenellä menee huonoiten??

Ikävä että sulla on asiat noin solmussa mutta on ap:lla oikeus tulla tänne purkautumaan, ihan kuten kenen tahansa, toi mitä Ap:lle on sattunut on iso juttu hänen elämässään ja maailmassaan kuitenkin.

ulosotossa markka aikana oli jo lähes 1-miljoona.

• ........

"Sä et todellisesta kurjuudesta tiedä mitään, sait siitä vain ihan pienen maistiaisen..."

Ihmisillä on erilaiset tavat katsoa elämää. Sulle on 'todellista kurjuutta' jättivelat, tälle on kurjuutta se ko ei saa haaveita todeksi vielä vähään aikaan. Todellista kurjuutta, raha-asiat? Jos raha-asiat on se mikä on perseellään, niin ei hirveästi ole valittamista tai kurjuutta..

• MIlitantti Antti

Täällä näköjään onkin oikein kilpailu kuka on suurin luuseri ja paskan jauhaja! Tärviöllä olevan velkoja en yhtään ihmettele: jos tyyppi ei osaa edes tuon parempaa suomen kieltä kirjoittaa niin ei ihme, jos järki ei riitä asioiden hoitoon! Ja muka äidin vika... hyi hyi! Totta kai se jonkun muun vika on kuin oma.... heh....
        Ei kun maksatte vaan velkanne, niin tässäon itse kukin joutunut tekemään. Sekin on ihmeellistä, että, jos äidillä on 250 euron maksamaton velka, niin noin köyhän pitäisi kyllä tajuta, että summa kohta tulee maksuun! Menee nimittäin aika kauan ennenkuin maksuhäiriömerkintä tulee papereihin, joten pitäisi älytä ottaa yhteyttä firmaan ennenkuin niin pääsee käymään! Muuten kyllä tunnen sympatiaa 1v ikäisen lapsen äitiä kohtaan! Mikä ihme siinä muuten on, että vaikeudet tuppaavat kasaantumaan aina samoille ihmisille?

• sepeeee
        Nyt sama euroissa kirjoitti:

eli oot luuseri täys paska

• kankeutta vastaan

Niistä kärsimyksenongelmista ja toinen yl ivelkainen talo ja kolmas liian sosiaalinen akka.

• myttipoi

"Mulle jäi velkaa sen takia 50000 , joten mene muualle itkemään tyttö surkeaa kohtaloas...Sä et todellisesta kurjuudesta tiedä mitään..."

Mene sinä pelle muualle säännöstelemään, kuka saa ja kuka ei saa OMISTA asioistaan puhua.

• pajatso palaa

tuossa mitää muuta tuossasun jutussa ole perseestä kuin sinä itse?
        tule mukaan huumepalstalle keskusteluihin

• ............

Niinku entinen mies: tyhjästä aloitin ja nyt on jo 10 miljoonaa velkaa.

• femaleeater
    • yli 300000 joukossa

Mikset hoitanut ajallaan, sehän on ollut jo kauan hoitamatta jos merkitty rekisteriin lopulta. Ahdistaa ja masentaa mutta tervehdyttää elämää. Merkintä säilyy 2-5 vuotta, hoida asia kuntoon niin se sieltä kyllä
      katoaa määräajan umpeuduttua. Maksusta voi liitättää merkinnän rekisteriin joka lieventää asian vaikutusta.
      Nämä keisarivallan aikaiset arjesta jääneet rekisterit pitäisi kyllä lakkauttaa, se vaan on joidenkin bisnes ja rahastuskeino ylläpitää sellaisia ja suomalaisen paperillisen palkkionmetsästyksen viimeinen naula ihmisten kiusaksi - perintätoimistojen uhritaulu.

• köyhä duunari

Se on kyllä sellanen juttu että luottotiedot eivät noin vain poksahda. Aina tulee vähintään kaksi ilmoitusta että jos et maksa niin sitten paukkuu.. mulle ovat vielä soitelleet perään ja kysyneet haluanko tehdä itseni varattomaksi sekin on parempi kun jätää kaikki hoitamatta. Muutenkin kannattaa vielä miettiä sitä omaa taloa jos et pysty laskujasi maksamaan.Ja tuollanen omakotitalo asuminen maksaa esim. vedet,sähköt,verot,nokikolari,kunnostukset,ynnä muut monet menot. en suosittele.t:kokemusta on

• ei niin kauheaa

Ei maailma yhteen merkintään kaadu.. se ei ole koko ihkää vaan määrätyn ajan jossain tapauksissa vain sen 3 vuotta.. LYHYT AIKA IHMISEN ELÄMÄSSÄ.
      Maksa ihmeessä "pieni" velkasi heti pois ja jatka elämääsi.. nyt on aikaa kerätä rahaa ja haaveilla ja suunitella.. kaikkea ei tarvi saada heti.. nykyisin vaan tahtoo ihmisillä olee kiire joka asiassa kun kaiken pitää olla heti kun haluaa..
      Sinulla on kaikki ok! työ, mies ja lapsi.
      Pidä haaveesi ja unelmasi kun hoidat jatkossa laskusi ajallaan niin ei mene kauan kuin pääset toteuttaa haaveitasi.. ehkä silloin on jo hyvä "pesämuna" säästynyt kertyneiltä työvuosislta.
      Laina on aina laina ja meillä vältetään sitä viimeiseen asti! elämä on paljon helpompaa ilman velkoja.

• therobole

varmaan tosi kauheeta!

• poliiiiisi

No kyl se niin on et monta kertaa ovat muistuttaneet ennen kuin menenee luottotiedot.et ole asiaasi hoitanut ajallaan,maksa älä ruikuta tänne.sait opetuksen.

• Ronja123

Hei. Itselleni kävi samalla lailla 4 vuotta sitten. Maksamaton luottokorttivelka, summa 135€ josta menetin luottotietoni. Kirjoitin kuitenkin kantajalle asiallisen viestin sähköpostitse jossa ilmoitin että olin maksanut ko summan ja pyysin mitä kohteliaimmin poistamaan merkinnän, ja MITÄ IHMETTÄ, seuraavana päivänä sain viestiini vastauksen. Olivat ilmoittaneet asiasta Asiakastietoon, et tiedä sitä onnen tunnetta.

MUTTA, nyt on asiat sitten niin pahasti sössitty, että ulosotossa on velkaa 65000€ asuntolaina 79000€ pankille. Teen kahta työtä ja maksan 600€ uo miehelle ja toki pankille normaalin lainanlyhennyksen. Elämä tuntuu niin kovin turhalta, tai lähinnä työnteko. Pitäis varmaan jonnekin velkaneuvojalle varata aikaa, mutta ihan oikeasti, ei tässä jaksa;(

Tsemppiä sinulle kuitenkin ja mukavaa syksynodotusta!

• käo

Mikähän on tuollainen firma, josta tulee suoraan merkintä ilman käräjäoikeuden päätöstä? Ainoat jotka itse tiedän ovat verot ja tv-lupa. Muiden pitää saada oikeuden päätös ja sen voi riitauttaa.

• ...

eli ilmeisesti joku pankin myöntämä luottokorttivelka.

• hapa 57

Laskun lähettäjä voi ottaa perinnän pois kun maksat laskun Kirjoita tai soita perijälle ja sovi maksut
      Koin tämän samam. On harmi kun kysyy apua niin löytyy tietokone pässejä jotka ei tiedä mikä on asia
      Jotkut luulevat että riittä kun osaa V-sanan ja P-sanan VOIMIA

• Munista hirteen

Voutia takana ja velkaa reilusti yli 50 tuhatta. Ensivuoden keväällä perintä lopuu ja luottotiedot ovat puhtaat.
        Tarinat 2-3 vuoden säilymisestä ovat urbaania legendaa ja pelkkää skeidaa! Tiedot poistuvat kun itse ottaa yhteyttä luottorekisteriin, että perintä on päättynyt ja sillä sipuli!

• 30 v.. voutia
        Munista hirteen kirjoitti:

Voutia takana ja velkaa reilusti yli 50 tuhatta. Ensivuoden keväällä perintä lopuu ja luottotiedot ovat puhtaat.
        Tarinat 2-3 vuoden säilymisestä ovat urbaania legendaa ja pelkkää skeidaa! Tiedot poistuvat kun itse ottaa yhteyttä luottorekisteriin, että perintä on päättynyt ja sillä sipuli!

Tarinat 2-3 vuoden säilymisestä ovat urbaania legendaa ja pelkkää skeidaa!

Luottohäiriömerkinnän syntyminen ja niiden säilyminen sekä poistuminen poistuminen ovat melkoisen tarkkaan säädeltyjä asioita. Häiriömerkintä poistuu jos peruste väärä tai maksettu ennen syntymistä kokonaisuudessaan. UO miehen merkinta poistuu maksulla jos varatomuus on todettu suppea ulosoton perusteella tai merkintä perustuu virheeseen ( esim väärät tiedot).
        Juicen sanoin Jos et itse tarkkaan tiedä kysy voudilta. Vouti kertoo kyllä ja useimmissa tapauksissa vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä.

14 ja risat voutia takana.. kertoo siitä että asioillesi on saatu perittyä ja velkojasi ovat ahkerasti käyttäneet asioitadi voudin pakeilla. Ja ettei unohtuisi.... koskapa tämä totaalivanhhentumuminen astui voimaan ? Jotkut ovat kituneet velkavankeudessa paljon pitempään jopa haudan taakse.Mikä kerpele siinä on että velkaa otetaan ja kun maksun aika tulee vingutaan sitä sun tätä... Yritystoimintaan kuuluu aina riski ja kukaan ei pakota pistämään nimeä poikittain velkakirjaan tai takaukseen. Se on tietääksen totaalisen vapaaehtosta toimintaa.
        Jos vinkujalle oltaisiin velkaa... vinkuisi kun vouti on niin tehoton että ei saa perittyä.. vaikka mitä olen tehnyt. Ajattelee asiaa tältä kantilta..

• Moi,

Älä heitä haaveitasi pois! Maksuhäiriömerkintä on näkyvissä vain pari vuotta, sitten pääset taas toimimaan kuten ennen.
      Voit tietenkin yrittää kyseenalaistaa merkinnän laillisuuden, yleensä maksuhäiriömerkintään pitää hakea jostain taholta, mutta jotkut tahot/firmat, ovat oikeutettuja sen määräämiseen ilman kyseistä menettelyä, vaikka se onkin suomalaisen oikeustajun vastaista.

• asiaa...

ei olisi kannattanut lisääntyä kun ei omiakaan asioita pystynyt hoitamaan. tälläistä se tosielämä on tyttöseni...

• Juha72.

Älä anna raha-asioiden viedä iloa elämästä. Maksuhäiriömerkintä ei ole maailmanloppu. Tärkein asia sinulla lienee tallessa eli terveys. Nimimerkillä rahaa palvoin minäkin kunnes sairastuin vakavasti eikä ole parantavaa hoitoa. Ikää 37 vuotta. Vähän asian vierestä mutta...

• ...

Jos tuntuu, että oma tilanne vaatii velkaneuvonnan apua, niin kannattaa varata sinne soittamalla aika. Menee ainakin Hgissä kuitenkin muutama kuukausi, niin ehtii latautua. Eiköhän siellä yhdessä sitten katsella asioita järjestykseen eli puolittuu henkisten resurssien tarve.

• mamma kotkasta

Kyse on vain yhdestä laskusta ja kaikki on useimmiten selvitettävissä. Mitä itse olen kuullut niin moni on saanut (esim ystäväni) lainan asuntoa varten vaikka on merkintä. Riittänyt on pelkästään se että asiat hoituvat joka kuukausi tasaiseen tahtiin eivätkä laskut roiku perässä. Tässä tilanteessa sinulla on vain yksi lasku ja senkin poismaksamalla asia on ok. Pankki voi soittaa kyseiseen firmaan ja varmistaa asian. Ehkä asia olisi toinen jos lasku olisi TODELLA merkittävä mutta tuo 250e ei ole suuri. Häntä pystyyn ja iloista syksyä! :)

• lynx lynx

Suomessa on melkoinen bisnes edellisen laman jäljiltä muodostunut pääosin ulkomaalaisomistuksissa olevat
        perintäyhtiöt,jotka näköjään voivat tehdä melkeinpä mitä vain.Olen talous- ja velkaneuvonnan parissa
        törmännyt perintäyhtiöiden yksipuolisesti ilmoittamiin ja näin ollen perusteettomiin maksuhäiriöihin.
        Normaalivelkomus etenee perintäkirjeiden jälkeen maksamattomana haasteeseen käräjäoikeuteen.
        Haastemies voi nykyisin antaa kanteen tiedoksi puhelimitsekin mikäli on varma velallisen henkilöllisyydestä.
        Haasteen tiedoksisaannista on 14 päivää aikaa pyytää ns määräajan pidennystä esim 14 päivää ja antaa
        sen jälkeen kirjallinen/sposti vastine pikeudelle.Jos on jotain perusteita,kannetta voi vastustaa määrältään
        ja perusteeltaan.Tällöin asiasta annetaan yleensä valituskelpoinen tuomio,muussa tapauksessa yksipuolinen
        tuomio,joka aiheuttaa maksuhäiriömerkinnän 2-4 vuodeksi.Valituskelpoiseen tuomioon voi ilmoittaa
        tyytymättömyyttä 7 päivän aikana ja valittaa siitä 30 päivän aikana hovioikeuteen.Tällöin velkomus
        on jo täytäntöönpanokelpoinen eli velkoja voi viedä sen perittäväksi ulosottoon.Ulosotto sinänsä ei
        aiheuta maksuhäiriömerkintää vaan on oma rekisterinsä,ellei sitten velallisella ole mitään tuloja jolloin
        hänet voidaan todeta varattomaksi.Jotkut lakisääteiset vakuutukset,veroluonteiset maksut ja
        etuuksien takaisinperinnät ovat ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä.
        Mutta joka tapauksessa maksuhäiriöt eivät ole maailmanloppu,ei todellakaan vaan elämä jatkuu!
        Ja aina kannattaa kysyä,selvittää,pyytää apua esim oman kaupungin/kunnan talous- ja velkaneuvonnasta,
        jossa asiakaspalvelu on maksutonta.Perintäyhtiöihin ja velkojiin kannattaa olla yhteydessä,vaikka
        sähköpostilla ja pyrkiä tekemään maksusuunnitelmia ja velkasovittelua.Joissakin tapauksissa kannattaa
        hakea käräjäoikeudesta velkajärjestelyä talous- ja velkaneuvonnan avulla.Se on nykyisin mahdollista
        saada kolmen vuoden pituisella maksuohjelmalla,jossa velallisen kaikki velat järjestellään maksuvaran
        mukaiseksi maksuohjelmaksi.
        Yhteiskunta on tänä päivänä aika ankara paikka kuitenkin,tuloerojen kasvu,epätasa-arvoisuus,köyhien
        ja heikompien asema on haasteellista,mutta sen asian kanssa on vaan opittava elämään ja löydettävä
        niitä valoisiakin puolia kuten terveys,hyvät ihmissuhteet,lemmikkieläimet tms
        Elämä jatkuu...

• ...

Eikös se merkintä poistu jossain kohtaa? Selvitä milloin tai miten. Sitäpaitsi voit sopia laskunmakusta.

• TeppoHel

Musta lista tarkoittaa ettet ole koskaan täysin yhteiskuntakelpoinen yksilö, merkinnät näkyvät läpi elämäsi.
      Virallisesti velka hoituu ja merkintä vanhenee, mutta käytännössä asia on toisin.

Voit unohtaa ns.paremmat työpaikat, vakuutuksissa ongelmia, takuumaksuja satelee, vuokra-asuntoja et saa vuokrattua, puhelinliittymät takuumaksuille, netti-liittymät takuumaksuille, jne...
      Luottotietojen menettäminen on suomessa yksi pahin ns.rikos mihin voi syyllistyä (ei tietenkään virallisesti) ja olet b-luokan kansalainen lopun elämäsi ... todellista yhteiskuntakelpoisuutta et koskaan saa täydellisesti takaisin.

Raaka on peli Ranualla, sanottiin ... näin se nyt vaan tyttö hyvä tämä peli etenee, säännöt on kaikille samat.

• Pienellä pilattu

jos lasku menee Voudille eli ulosottoon ja ei hoida maksua korkoineen niin se uusitaan aina 5 vuoden
        välein eli pysyy ikuisena riesana ja ennen sitä luottotiedot on jo tietysti mennyt.

• jahas.

Yksi mies teki velkaa minulle vuosia sitten ja varmaan oli silloin joku merkintä. Mutta ei ole takuumaksuja kummemmin kuin muillakaan, vuokraaminen onnistui aiemmin, työpaikoista en tiedä mutta kyllä jostain firmasta tarjottiin aiemmin eikä se ollut mikään pieni firma. Turha lannistaa ja pelotella täällä heitä joille on sattunut jotakin maksujen kanssa.

• Pienellä pilattu kirjoitti:

jos lasku menee Voudille eli ulosottoon ja ei hoida maksua korkoineen niin se uusitaan aina 5 vuoden
        välein eli pysyy ikuisena riesana ja ennen sitä luottotiedot on jo tietysti mennyt.

Tuo ei pidä paikkaansa. Nykyään velka vanhenee, kun se on ollut ulosotossa 15 vuotta.

• siis pitää omia rekistereitään mielestään maksukyvyttömistä ja/tai -haluttomista asiakkaista ... siis mustaa listaa. Mutta eikö ole olemassa lakia siitä, miten kauan näitä tietoja saa säilyttää? Jokainenhan ansaitsee toisen mahdollisuuden! Joskus tuntuu siltä, että vakavaan rikoseenkin syyllistynyt puhdistuu Kainin merkistä sen jälkeen, kun tuomion kärsimisestä on vähintään kulunut tietty aika ... mutta kerran raha-asiansa tärvellyt on kelvoton täältä ikuisuuteen. Tietysti firmojenkin kannan ymmärtää: kukapa sitä ehdoin tahdoin ongelma-asiakkaita haalisi ja hyysäisi! Toisaalta kerran virheen tehnyt saattaa vast´edes olla hyvinkin kunnollinen, tunnollinen ja tuottava asiakas, eikä toisaalta kukaan voi etukäteen sanoa, kenestä luottotiedoiltaan tahrattomasta äkisti sukeutuukin ongelma-asiakas. Elämässähän näet tulee kaikenlaista eteen tässä elämässä ... yllättävää ikävää, joskus yllättävää hyvääkin. Tuntuu kuitenkin siltä, että taloudellisissa asioissa yllätys usein merkitsee ikävää yllätystä...

• höpönlöpöä

Kun luottotietomerkintä lähtee se lähtee. Luottotietomerkintä lähtee pois 3-5 vuodessa siitä kun velka kuluineen on maksettu.

Vakuutukset saa normaalisti tämän jälkeen, jos asiat kyseisen yhtiön kanssa ovat olleet kunnossa.
        Saat liittymän, netin yms. täysin normaalisti

Ei ole mitään "mustaa listaa" ainakaan silloin kuin merkinnän aiheuttanut velka/velat on kokonaan maksettu

• Saapas Kissa

se näkyy luottotiedoissa että velka hoidettu. Auttaa kummasti monessa asiassa,että velka on maksettu.

• vo itku

Heti maksa se lasku!!!

• öööööööäääää.

eihän luottotiedot mene ennenkun raastuvasta tulee päätös ainakin ennen oli niin.

• pele22

voit syyttää vain itseäsi

• Pankkitäti

Maksat laskun ja ilmoitat siitä sinne asiakastietoon. He poistavat merkintäsi ja sitten elämä jatkuu entiseen malliin. Kun se velka on hoidettu, niin kyllä se asuntolainakin järjestyy. Ei hätää. Minulla on moni asiakas tehnyt noin eikä se ole mikään ongelma.

• pikkusumma

Siis lopetetiinko visa vai jätettiinkö uusi myöntämättä kun edellinen meni vanhaksi?

Vähän tunuu liioitetulta jos kortti tosiaan otetaan pois vaikka tiliä on hoidettu ok.

Ja kyllä ne rästit kannattaa maksaa, sillä siitäkin tulee kuulema merkintä että homma on hoidettu.

• hjalmari

taas itketään kun on jätetty lainat hoitamatta,voi vittujen vittu näitä saatanan tyhmiä!!! ettekö te perkeleen tollot tajuu mitä velka meinaa? tuntuu että nää on ihan feikkijuttuja,en tiedä mihin tää Suomi on menossa tämmösten ihmisten kanssa? no onhan meillä vielä muutama OIKEA veronmaksaja olemassa!!!!!!!

• Ristin Tie

Älä sinä hjalmari kiroile ja manaile, menetät kyllä taivasosuutesi tuolla tavalla! Ajattele kuinka Herra auttaa sinuakin kivikkoisella ja tuskaisella elämäntielläsi! Pistähän hjalmari kädet kiltisti ristiin ja rukoile Herralta, että pyyhkii kielestäsi hiekkapaperilla rumat sanat ja huuhtelee sielusi Pyhän Hengen vedellä ! Elämäsi täytyy olla todella tyhjää ja ankeaa, kun kielenkäyttösi on painunut noin alhaiselle tasolle! Rukoilen sydämestäni puolestasi, että sielusi kirkastuisi ja pääsisit meidän uskovien pariin laulamaan kiitosvirsiä Herralle ja ylistämään hänen suuruuttaan! Sen jälkeen voit sinäkin toivottoman tuntuinen syntinen päästä joskus taivaan iloihin ja saat syntisi anteeksi Herran armosta. Minä olen niin onnellinen, kun syntini ovat pois pyyhityt, velat tuntuvat saatavilta ja jokainen päivä alkaa kiitosrukouksin! Tee sinäkin hjalmari elämästäsi näin ihanaa kuin minunkin on!!! Ylistys Herralle!

• hjalmari
        Ristin Tie kirjoitti:

Älä sinä hjalmari kiroile ja manaile, menetät kyllä taivasosuutesi tuolla tavalla! Ajattele kuinka Herra auttaa sinuakin kivikkoisella ja tuskaisella elämäntielläsi! Pistähän hjalmari kädet kiltisti ristiin ja rukoile Herralta, että pyyhkii kielestäsi hiekkapaperilla rumat sanat ja huuhtelee sielusi Pyhän Hengen vedellä ! Elämäsi täytyy olla todella tyhjää ja ankeaa, kun kielenkäyttösi on painunut noin alhaiselle tasolle! Rukoilen sydämestäni puolestasi, että sielusi kirkastuisi ja pääsisit meidän uskovien pariin laulamaan kiitosvirsiä Herralle ja ylistämään hänen suuruuttaan! Sen jälkeen voit sinäkin toivottoman tuntuinen syntinen päästä joskus taivaan iloihin ja saat syntisi anteeksi Herran armosta. Minä olen niin onnellinen, kun syntini ovat pois pyyhityt, velat tuntuvat saatavilta ja jokainen päivä alkaa kiitosrukouksin! Tee sinäkin hjalmari elämästäsi näin ihanaa kuin minunkin on!!! Ylistys Herralle!

kiitos kiitos palautteesta! olet aivan oikeassa siinä että kiroilu ja sukupuolielinten huutelu ei tässä maassa muuta mitään!! Taivasosuudet taitaa minulla jäädä saamatta sen verran syntiä tullut tehtyä,ja on tullut luettua isoa kirjaa ja huolellisesti syntilistat tarkistettu.Exvaimo sanoi minulle aikoinaan että sun kanssa ei pärjää Pirukaan!! olen tässä miettinyt kuoleman jälkeistä sijoituspaikkaa,taivaan portit pysyy kiinni ja Piru ei huoli! kyllä se vähän masentaa.Kaunista syksyä kaikille uskovaisille ja elämässä ryvettyneille!!

• ristin tie
        hjalmari kirjoitti:

kiitos kiitos palautteesta! olet aivan oikeassa siinä että kiroilu ja sukupuolielinten huutelu ei tässä maassa muuta mitään!! Taivasosuudet taitaa minulla jäädä saamatta sen verran syntiä tullut tehtyä,ja on tullut luettua isoa kirjaa ja huolellisesti syntilistat tarkistettu.Exvaimo sanoi minulle aikoinaan että sun kanssa ei pärjää Pirukaan!! olen tässä miettinyt kuoleman jälkeistä sijoituspaikkaa,taivaan portit pysyy kiinni ja Piru ei huoli! kyllä se vähän masentaa.Kaunista syksyä kaikille uskovaisille ja elämässä ryvettyneille!!

Kiitos vaan itsellesi Hjalmari, en suoraan sanoen odottanut sinulta noin asiallista palautetta :)
        Kyllä minäkin olen pahemman kerran ryvettynyt elämän poluilla. Epäilys iskee joskus niinköhän ne Taivaan portit minullekaan aukeaa.... Tekisi melkein mieleni sanoa, että tiedän miten EI tule elää, mutta en vieläkään v'älttättä tiedä kuinka TULEE elää! Turhaa yrittää mitään synnitöntä elämää yrittääkään. Ja- eipä sinunkaan kannata jäädä sitä tuonpuoleista helvettiä odottelemaan ja ainakakaan pelkäämään. Eiköhän meidän jokaisen helvetti löydy jo tässä elämässä, samoin kuin taivaskin. Se on sitten uskon asia, kuka uskoo iankaikkiseen elämään, mutta siihen ei ketään voi pakottaa. Tsemppiä! Luulen, että sinulla on ollut vähän turhan kiivas se ex-emäntä!!!

• Voi itku!

Minulle kävi vähän samanlainen juttu. Olin juuri eronnut kahden pienen lapsen äiti, enkä jaksanut/muistanut/älynnyt palauttaa kirjaston kirjoja uupumuksessani ja jostain käsittämättömästä syystä, jota en ymmärrä vieläkään. Olin juuri ostamassa ensimmäistä omaa asuntoa, lainanhaku oli kesken, ja yllätys yllätys: postilaatikosta puksahti kirje, että luottotiedot menneet.

Soitin heti pankkiin kädet täristen, ajattelin että siihen jää asunnon osto. Itkin ja vapisin, huusin ja kiemurtelin.

Neljä vuotta luottotietojen menetystä tuli. Mutta pankki ymmärsi; kerroin heti, että en ollut ymmärtänyt asian vakavuutta, enkä halua olla epärehellinen velallinen. Pankkineuvoja puhui pankinjohtajan kanssa; laina myönnettiin.

Neljä vuotta oli tuskallista aikaa: en saanut ostettua osamaksulla, en saanut esim. luotollista S-korttia. Toisaalta se oli hyvä, ei tullut ylimääräisiä velkoja ja jouduin elämään tarkkana kuin porkkana.

Maksa heti se lasku ja soita omaan pankkiisi!!! Kerrot elämäntilanteesi, älä selittele, vaan kerrot että elämäntilanteessasi pienen lapsen äitinä et tajunnut asiaa! Heti ota yhteys!

Mikään ei oo niin epäilyttävä kuin hiljainen velallinen. Soita, ota kontakteja, JA MAKSA SE FIRMAN LASKU!!!! Ja kun olet maksanut sen, soita vielä kerran sinne!!!

Ymmärrän Sinua hyvin. Kaikesta selviää, mutta tärkeintä on hoitaa hyvät suhteet omaan pankkiin!!!!

• käsittelijä

Kyseinen häiriömerkintä on ilmeiseti LKP-merkintä? Mikäli näin on, niin se säilyy asiakastiedossa 2 vuotta. Se on se lievä häiriömerkintä ja vaikuttaa toki luotonsaantiin. Maksa kuitenkin velka pois, saat sen rinnalle ns. ref-merkinnän joka kertoo, että velka on hoidettu pois. Samaisesta velasta saattaa nimittäin tulla vielä se oikeudenkin kautta haettu vakava häiriömerkintä joka säilyy 4 vuotta. Se tosin ei tapahdu sinulta salaa, haastemies pitää siitä huolen.

Maksa siis pois ja kahden vuoden kuuluttua olet kuivilla.
      Hyvää jatkoa.

• jep-jepvittu

maksuhäiriömerkintä poistuu kun velka on maksettu nykylakien mukaan, ennen merkintä säilyi 2 vuotta.

• väärä käsitys

vaan vie yleensä 2-5 vuotta maksusta eteenpäin velasta riippuen.

• 2 vuotta tässä tapau
        väärä käsitys kirjoitti:

vaan vie yleensä 2-5 vuotta maksusta eteenpäin velasta riippuen.

eikö 2 vuotta sisälly tuohon 2-5 vuotta haarrukkaan?!?!

• kope 73

Minä sain merkinnän noin 8 vuotta sitten. Kyllähän se otti päähän mutta kun oppi tekemään kaikki ostokset käteisellä niin nyt olen onnellinen että näin kävi. Olen tehnyt kovasti töitä ja saanut laitettua talon, auton ja uuden kesämökin ilman mitään lainaa. Sääliksi käy noita joitten on pakko mennä töihin.

• Militantti Antti

Johan tempaisi kope oikein hatusta koko jutun! Sitä en epäile etteikö sinulla olisi tuota velkaa ollut, mutta heti seuraavissa lauseissa paljastit, että juttusi oli huulen heittoa! Ehkä nyt egosi sai vähän lisää ravintoa, kun et voi pönkittää sitä edes hienolla autolla etkä sillä kesämökilläkään, ja pahaisessa kaksiossa, kun on vuokralla, niin parempi muuttaa sekin omakotitaloksi, joka on kokonaan maksettu!!! Leikkisää joka tapauksessa, mutta laserkatseeni porautuu lävitsesi ja näkee luuserin, joka kitkuttaa työttömyyskorvauksilla ja sossun vuokratuilla! Vai- väitätkö etten olisi oikeassa? Siis sehän kyllä tuossa tarinassasi on totta, että sinun, kuten muittenkaan luusereitten ei ole PAKKO mennä töihin, me töissä käyvät elätämme sinutkin ja kälysen perheesi! Eikä minunkaan ole PAKKO mennä töihin, vaan SAAN mennä töihin! Muista kope: SÄÄLIN saa ilmaiseksi, mutta KATEUS on ansaittava!!! Mutta- kiitos joka tapauksessa: kehittelit kyllä yhden palstan parhaista jutuista! Siitä olen jopa sinulle hieman kateellinen, että omistat noin mahtavan mielikuvituksen! Jos vielä uskot omat juttusi, niin aina parempi, silloin elämäsi on todella onnellista! Ei kun vaan köllöttelet ja säälit meitä töissä käyviä!

• tjoo

Semmosta se elämä on!

• pilkku82

Ei se teidän mailma siihen kaadu odotetta sen kolme vuotta ja merkintä lähtee.
      Itse masennuin kun merkintä tuli ja en maksanut laskuja ja nyt maksellaan 25 000e. Palkasta viedään se kolmannes. Mut elämä jatkuu vaikka ei ole sitä rahaa..........

• Uupsa

Mielenkiintoisia, erilaisia viestejä ja näkökantoja on tullut....Itse olen 46 v, elännyt yksinhuoltajana monta vuotta, tehnyt töitä syrjäyttyneitten parissa (tekee edelleen) ja ihmettelen; elätään 2010, netti on käytössä, puolen tunnin väliin tulee uutisia radiosta mitä maailmalle kuuluu....MIKSI tälläinen uusavottomuus?? Kai nyt sentään omaa postia pitää lukea ja reagoida siihen?? Jos on maksu mennyt myöhäksi, niin otetaan yhteyttä ja selvitetään asiat; ei ne itsestään hoituu! Auttakaa minua, jos voisin vielä jotain parempaa tehdä työssäni, että ihmiset tajusivat sitä, että omasta elämästään pitää ottaa vastuuta....tai sitten, valitettavasti kärsiä seuraamuksista. Oikein aurinkoista ja värikästä syksyä teille kaikille:)

• sollop

Itselläni kärähti myös luottotiedot. Yhteensä 400€ josta pitäs maksaa vielä puolet pois. Itseäni ahdistaa todella paljon asioiden hoitaminen ja laksujen maksu saa voimaan pahoin. Oma moka kun en ole ahkera ja tarkka ihminen :/. Oma jaksaminen äärirajoilla ja arjen pyöritys tuntuu välillä raskaalta puurtamiselta. Olen lapsesta asti ollut aikaansaamaton, mutta ehkä elämä opettaa ja sitten vanhana osaan elää paremmin.

Itse koen, että tässä vaiheessa oli onni, kun en saa enää ostettua osamaksulla enkä visalla. Nuo pankin myöntämät joustoluotot on myös riesoja. Kiltisti lyhennän joka kuukausi tietyn summan jonka jälkeen se lyhentämäni summa on taas käytössä, ikuinen kierre, mutta onneksi parissa vuodessa saan tuonkin maksettua pois. Omasta puolestani itselläni saisi olla kielto, etten saisi tuollaisia turhia luottoja.

Olen myös pohtinut viime viikkojen aikana, että miksi julkisuudessa olevien ihmisten ulosottovelkoja täytyy kaivella. Ei se ketään hyödytä, että koko kansa ja suku lukee seiskasta kuinka paha ihminen kukakin on. Ihan kun ei oman pään sisällä tuollaiset asiat jo tarpeeksi ahdistaisi.
        No itse yritän ajatella omaa tilannettani niin, että tällähetkellä on ihan hyvä lyhennellä noita velkoja pois ja asiat voisivat olla todella paljon pahemmin.

• Yrittäjä+++++

Mulla meni luottotiedot yritystoiminnan kautta. Tyhmyyttäni otin aikanaan toiminimen enkä oy:tä. Muutaman vuoden yritin maksella velkojani ja soittelin pankkeihin ja perintäfirmoille anoen lisää maksuaikaa ja pienempiä kuukausieriä. Ei se riitänyt niille, merkintä tul,i mutta mulle kyllä riitti. Mihin mä niitä paljon palvottuja luottotietoja oikeen lopulta tarviin? Sain kaupungilta hyvän vuokra-asunnon. Autovakuutuksen sain maksamalla kerralla yhden vuoden maksun. Pankkilainaa en halua enkä tarvii. Visa-Electron ja käteinen toimii ihan hyvin. Eipä tuu ainakaan ostettua mitään velaksi, eikä tarvii tuskailla lyhennysten kanssa. Luottotiedot ei ole koko elämä, ilmankin pärjää kun keksii keinot. Nykyihmistä kohdellaan enemmän kuluttajana kuin kansalaisena ja suurin pelote tuntuu olevan se luottotietojen menettäminen.

• nähty on...

Pk-seudulla ainakaa, tuon asunnon saamiseen miltään kaupungilta, jonottaa voi joutua ehkä ikuisesti ja jos on maksuhäiriömerkintöjä niin mikään yksityinen taho ei vuokraa, siinäpä kerrakseen haittaa.

• btttttttttbbbbbbbbb
    • savariver

Ed. lama 93 jouduin tilanteeseen jossa Helsingin OP ja Suur-Helsingin OP fuusioituivat,lainat sanottiin irti,myös yrityksen lainat. Sitten myin oman asuntyoni,uuden puolisoni asunnon myynti kesti n. 8 kk ja olimme ns. kahden asunnon loukussa. Olimme maksaneet käsirahan uudesta asunnosta jne..
      "Tämä OP-ryhmittymän iso operaaatio maksatettiin kokonaan heidän asiakkaillaan-jonoa SHOP:n ovella
      oli kolmsessa rivissä odottamassa selvitystä. Velkasaneerauksen kautta uuteen elämään ja muutto pois
      Espoosta Varsinais-Suomeen,yritys pystyyn ja hyvin on mennyt!

Odottamalla ei mitään synny-ota "bisnessenkeleihin yhteyttä,käy TE-keskuksessa tai Työvoimatoimiston yrittäjäneuvonnassa tai juttele jonkun pankin yritysneuvojan kanssa asiasta.
      Jos olet muulla alalla,pankin neuvojilla on paljon tietoa,ammattijärjestöt -sama-asia!

Puhelin käteen ja soittamaan-varaa aika ja ole rehellinen kyllä se siitä lähtee!

savariver

• kolupoluolu

• gunnar6000

se ainaki alussa!
      Se tietojen takasin saaminen riippuu millasessa ulosotossa se on ollu, normaalissa niin tietojen takasin saamiseen menee muutama vuosi ja jos suppeassa niin merkintä poistuu kun velka on maksettu, tosin suppeaan ei kuulu juuri mitään. Voit silti olla iloinen, ettei vouti vie sulta rahaa, olettaen että maksat se velan ennen ku se vie jotain. Ja sen talon ja farmari auton ehtii varmasti ostaa myöhemminkin, vaikka meniski 3v ni se on aikavitun pieni aika. Itellä sellaine tilanne ,että ostettiin uus kämpppä 230te, auto ja kaikkea muutakin turhaa, sitte alkoi rakoilla liitto, samoten oma terveys, johti siihen, että ero koitti, yritin kituuttaa duunissa ja maksaa lainaa, otin lainaa muista pankeista ja kaikenmaailman vipit, loppujen lopuks oli hermot niin palasina että duuniin ei jaksanu mennä ja lainat ja velat jäi hoitamatta, sillon tuntu että vittuako tässä enää oleilee maan pinnalla. löysin uuden morsiamen ja aloin ajatella asiaa eri tavalla, oli jo ennestään terve tyttölapsi joka autto paljo, ja toinen mukula tulossa(tyttö tuli) . aikani ku asiaa vatkoin päässä ni sain asiat tärkeysjärj. ja loppujen lopuksi velat ei enää kiinnostanutkaan pätkääkään, mitään en niille voi ja antaa niitten rullata omalla painollaan, niitä on uo:ssa tällä hetkellä n.50000e ja lisää tippuu tiuhaan tahtiin. emäntä hoitovapaalla ja siten 2 elätettävää ni ei vouti juurikaan mitään multa saa. Koitan sanoa, että olen tällä hetkellä helvetin paljon onnellisempi ku sillon ku oli uus kämppä, luottokortit, leikkimökkki ja uudehko auto, nyt on kuitenki terveet lapset, kaapissa safkaa, tytöillä uudet vaatteet, hyvä emäntä ja itellä henki pihisee, mitä sitä muuta voi mies toivoa??

En tarkoita, että jokaisen pitäs velkaantua että tulis onnelliseksi, saan tästäkin tietysti vittuilua kun joku vitun tuhkamuna käsittää väärin tai muuten vaan takertuu johkin sanaan, kyllä tiedän, että se vituttaa jos aina hoitanut asiansa ja sitte tuleekin moinen juttu, sille ei vaan enää voi mitään ja sillä hyvä, tai huono mutta kuitenkin. ja miten se asiaan liitty että onki 1v lapsi? se ei muuta mitään, ainoo että velkaa ei saa, mutta mihin helvettiin sitä edes tarttee?? aku ankan saa irtonumerona. kaikki on siis kuitenkin hyvin!!

• velallinen..

meillä on luottotiedot menny molemmilla, itselläni ja miehelläni jo kymmenisen vuotta sitten. (ei mitään firma tmv-juttuja) ja summat on kymmeniätuhansia euroja mutta koti-ja autovakuutus on osamaksuilla, netti saatiin ilman mitään takuumaksuja, vuokrakämpän saa kyllä vaikkei luottotietoja olisikaan, mikäli ei oo vuokrarästeistä mennyt. olisihan tää tietysti mukavampaa jos ne luottotiedot olis kunnossa, mutta elämä jatkuu näinkin ja koitetaan nauttia, omaa mokaahan tää on, mutta sen kanssa on elettävä ja on kyllä oppinutkin elämään. kyllähän se harmittaa kun ei saa osamaksuilla joka paikasta jos tarvitsisi uusia huonekaluja tmv, mutta sitten ostetaan käytettynä halvemmalla tai säästetään raha. onneks miehellä on sellainen työ että välillä jää vähän ylimääräistäkin käteen :)

• julkku32
        velallinen.. kirjoitti:

meillä on luottotiedot menny molemmilla, itselläni ja miehelläni jo kymmenisen vuotta sitten. (ei mitään firma tmv-juttuja) ja summat on kymmeniätuhansia euroja mutta koti-ja autovakuutus on osamaksuilla, netti saatiin ilman mitään takuumaksuja, vuokrakämpän saa kyllä vaikkei luottotietoja olisikaan, mikäli ei oo vuokrarästeistä mennyt. olisihan tää tietysti mukavampaa jos ne luottotiedot olis kunnossa, mutta elämä jatkuu näinkin ja koitetaan nauttia, omaa mokaahan tää on, mutta sen kanssa on elettävä ja on kyllä oppinutkin elämään. kyllähän se harmittaa kun ei saa osamaksuilla joka paikasta jos tarvitsisi uusia huonekaluja tmv, mutta sitten ostetaan käytettynä halvemmalla tai säästetään raha. onneks miehellä on sellainen työ että välillä jää vähän ylimääräistäkin käteen :)

http://www.kuuluisa.fi/index.php?p=sprofiili&sp=29

• ollisi

kun myyt peppuas

• 12+3

15v tai 20v jos yksityinen velkoja.Velat siis katoaa ja niitä ei voida periä,eikä luottohäiriömerkintää enään saa olla vanhentuneista veloista.Eli puhtaat paprut vaikka ei mitään maksanut 15v.Mikään ei katkaise vanhenemista eli tuota 15v.Velka ei ole kuitenkaan kokoajan voimassa vaan vanhenee aikaisemmin,jos ei velkoja laita uudelleen hakuun 5 vuoden välein.

tuossa sivu jossa tieto.Maksuhäiriö merkinnät pitää lain mukaan poistaa 14vrk:n sisällä,kun rekisterin pitäjä saanut siitä ilmoituksen että kaikki maksettu.Tuli 2010 alusta voimaan.

http://www.oikeus.fi/41302.htm

• ghgytkidtyik

Ei kai luottotiedot voi mennä ilman oikeuden päätöstä?

• nahkaparturi

Kulutusluotoissa ja luottokorteissa, kyllä voi. Yli 1kk kun maksu myöhässä voivat ilmoittaa luottotietoihisi merkinnän.

Itse menetin luottotiedot kahdeksi vuodeksi, kun 6-7v sitten jätin Stokkan luottokortin laskun maksamatta. Velan suuruus oli parin sadan euron luokkaa. Merkinnän jälkeen lähti heti myös Nordean myöntämä Masteri, pankkikorttia ei myönnetty kun edelllinen vanheni. Eivät vielä kahden vuoden jälkeen siitä, kun merkintä poistui myöntäneet Nordeasta uuttaa Masteria, sanoivat että kun kerran otettu pois niin ei oikein voida uudestaan myöntää.

• 14+6
        nahkaparturi kirjoitti:

Kulutusluotoissa ja luottokorteissa, kyllä voi. Yli 1kk kun maksu myöhässä voivat ilmoittaa luottotietoihisi merkinnän.

Itse menetin luottotiedot kahdeksi vuodeksi, kun 6-7v sitten jätin Stokkan luottokortin laskun maksamatta. Velan suuruus oli parin sadan euron luokkaa. Merkinnän jälkeen lähti heti myös Nordean myöntämä Masteri, pankkikorttia ei myönnetty kun edelllinen vanheni. Eivät vielä kahden vuoden jälkeen siitä, kun merkintä poistui myöntäneet Nordeasta uuttaa Masteria, sanoivat että kun kerran otettu pois niin ei oikein voida uudestaan myöntää.

Jos luottokorttilasku on myöhässä niin luottotietolain mukaan voi tulla merkintä kun laskun alkuperäisestä eräpäivästä on kulut yli 60 päivää eikä laskun maksusta ole tehty maksusuunnitelmaa. Eli ylläolevaan kirjoitukseen viitaten ei merkintää voi tulla jos on kuukauden eli 30 päivää lasku myöhässä.

• 3001
        nahkaparturi kirjoitti:

lähtikö sulta luottokortti saman tien vai vasta kun edellinen vanheni ?

• nahkaparturi
        3001 kirjoitti:

lähtikö sulta luottokortti saman tien vai vasta kun edellinen vanheni ?

Tosiaan 60pv alkuperäisestä päivämäärästä kun maksu myöhässä, voivat ilmoittaa häiriömerkinnän. Mahdollista toki yrittää sopia tuota aiemmin maksusuunnitelma.

Luottokortin kuollettamisesta (Nordean Master) tuli ilmoituskirje varmaan jo samana päivänä, kuin tuli Asiakastiedon ilmoitus. Joten luottokortit lähtee kaikki heti, uskoisin että koskee kaikkien myöntämiä Visa / Master -kortteja.

Tuolloin tosiaan luulin että luottotietojen menetys vaatii käräjien päätöksen.

• asiansa hoitava

Yksi kirje?! No haloo. Maksamattomasta laskusta tulee

1. Lasku
      2. muistutuskirje 1.
      3. muistutuskirje 2.
      4. muistutuskirje 3. ja ilmoitus asian perintätoimistolle siirrosta
      5. perintätoimiston kirje jossa rahaa karhutaan, uhataan maksuhäiriömerkinnällä
      6. perintätoimisto hakee maksuhäiriön ja lähettää ilmoituksen saadusta maksuhäiriömerkinnästä.

Koko hommaan kuluu aikaa 2-3 KUUKAUTTA joten aikaa asian hoitamiseen on runsaasti.

Älä viitsi naurattaa yhdestä ohi sujahtaneesta kirjeestä. Niitä tuli kyllä muutama jo ennen sitä, mutta et sitten pitänyt laskujesi ajallaan maksamista niin tärkeänä.

Helpoimmalla pääsee kun maksaa heti sen ensimmäisen laskun.

• Martta 42

Hei!
      Tämä tulee aika kauan sun viestistä, mutta minulle kävi niin ettei kyseistä ilmoitusta koskaan tullut luottotietojen menettämisestä.
      Nyt aion nostaa mahdollisesti kanteen Intrum Justitiaa vastaan koska asiassa ei toimittu lain mukaan, Mun lasku oli jo myös maksettu mutta väärin tili ja viitetietoin, tosin Intrumin tilille kyllä. Siitä huolimatta että suoritus löytyi ei maksumerkintää olla suostuttu poistamaan. Haluaisin nostaa ryhmäkanteen kyseistä touhua vastaan, Suomessa ollaan niin kilttejä, joku vähän isompi yritys niin kaikki niellään..Pitää taistella oikeuksistaan!

• Vai että ryhmäkanteen ajattelit nostaa. Voi voi.

Sinun kohdallasi perintätoimisto ei ole tehnyt mitään laitonta. Laskut tulee paitsi maksaa ajallaan, niin ne tulee myös maksaa oikeaan paikkaan. Kun näin ei ole tapahtunut, ei maksusi ole kirjautunut maksetuksi ja siitä on ollut seurauksena. Kun olet asiaa selvitellyt, on maksusuorituksesi löytynyt ja epäilemättä perintätoimisto ei enää karhua saatavaansa. Mutta mitään lakiin perustuvaa velvoitetta sillä ei ole perua maksuhäiriömerkintää.

• ....................

Minulla olisi kysymys liittyen maksuhäiriöihin:

Jos kävisi niin, että ei jostain syystä maksaisi laskua ollenkaan ja tulisi maksuhäiriömerkintä..niin jos maksua ei edelleenkään maksa, palautuuko asia uudelleen perintätoimistoon/ulosottoon? Ja jos näin käy, tulisiko siitä aina kirje kotiin? Ja jos laskua ei taaskaan maksaisi, niin uusiutuisiko maksuhäiriömerkintä?

Eli siis kun sanotaan, että maksuhäiriömerkintä poistuu 3-5 vuodessa, niin eihän se kai poistu, jos laskua ei koskaan maksa?

En itse todellakaan ole niin tyhmä, että jättäisin laskun maksamatta, mutta kun olen seuraillut näitä keskusteluja, niin tuli tällainen mieleen. Eli siis jos olisi joskus vuosia sitten jättänyt laskun maksamatta eikä olisi sitä jostain syystä ikinä maksanut, uusiutuisiko maksuhäiriömerkintä aina uudelleen, kunnes velka vanhenee lopullisesti?

• 19+11

Kun velka on maksettu, siitä alkaa kulua ne vanhentumis vuodet. Maksuhäiriö merkintä voi tulla silloin kun on 60päivää kulunut velan alkuperäisestä eräpäivästä, jos velkoja on sen ilmoittanut. Tuomioistuin on se paikka jossa velka todetaan ulosotto kelpoiseksi, kun tämä on tapahtunut siitä menee tieto velkojalle. Tämän jälkeen velkoja saa ihan itse päättää lähettääkö sen ulosottoon vai ei. Jos/kun velka menee ulosottoon siellä ulosottomies joko toteaa sinut varattomaksi, tai jos olet töissä pyytää ottamaan yhteyttä. Jos et ole yhteydessä, eli et halua vapaaehtoisesti suostua maksamaan, niin sitten otetaan suoraan palkasta. Jos sinut on todettu varattomaksi, velka palautuu velkojalle joka jatkaa velan perimistä omatoimisesti tai lähettää sen uudestaan ulosottoon joskus. Velka vanhenee 3vuodessa jos velkoja ei muista lähettää muistutuslaskua tässä ajassa, ulosotossa velat voivat olla sen 15vuotta kunnes vanhenevat. 1 maksuhäiriömerkintä per velka voi tulla. Ja oliskos se ollut niin että kun merkintä on tullut ja jos ehdit maksaa velan ennenkuin se menee ulosottoon niin merkintä poistuu 2vuoden päästä. Jos velka menee ulosottoon niin se aika on 5vuotta, kun velka on maksettu.

• ...

Mulla on Visa säilynyt, vaikka maksuhäiriömerkintä tullut ja ulosotossa paljon pikavippejä. Siitä huolimatta pankki ei ole karhunnut Visaa takaisin, tosin olen maksanut Visan lyhennykset aina, vaikkakin toisinaan myöhässä ja toisinaan ajallaan.

• Kohti parempaa?

Minäkin kannan pienen osuuteni tarinaan jatkoksi. Nyt lähes 40 vuotiaana olen jälleen tilanteessa jossa rahallisesti ajateltuna tulevaisuuteni on kaukana taivaanrannassa kenties ulottumattomissa ja samalla helpottunut.
      Niin kutsuttu palkkapäivä onkin yllättäen päivä jolloin rahaa jää sellainen määrä jolla laskennallisesti voi pärjätä. Näkemiin joka kuukausittaiset itkut ja murheet, riidat ja erot joita rahan takia käydään laskuja maksaessa, kuulemiin velaksi matkustamiset, oli kiva tavata osamaksu sopimukset.. Nyt on aika alkaa elämään säästäen, aivan samalla tavalla kuin lähes 20 vuotta sitten. Silloinen raha mitä sai kätöseen sosiaalista taisi olla 1800 markkaa? noin suurin piirtein. Sillä rahalla elettiin hyvin alkeellista elämää kuitenkaan nälkään kuolematta. Tästä eloonjäämisrahasta pystyi kuitenkin säästämään.
      10 kuukautta säästettyäni oli taskussani sievoinen summa rahaa, 8500 markkaa.
      Työttömyysrahaa siis.
      Sillä rahalla tein matkan Garibialle.
      Sen jälkeen maksoin 20 vuotta ulosottoa. Ja sen jälkeen olen jälleen pisteessä
      B.

On siis turha ajatella asiaa mitenkään ahdistavaksi tai muuten ihmeelliseksi asiaksi.
      Nyt käteen jää vain sen verran rahaa mitä ei jäisi yhtään sen enempää maksettuani laskut. Tietysti vain sillä erolla että nyt minulla on ikioma kirjuri.
      (vouti)
      Palkkapussi ei ole yhtään kevyempi eikä yhtään raskaampi kantaa. Sillä vain maksetaan sitä normaalisti syntynyttä velkaa pois. Ettei kukaan jää saamatta.
      Turha kikkailu korttien ja pikavippien kanssa ei kannata, se on lyhyin tie.
      Jos mahdollista ja pakollista niin yksi laina vain hoidettavaksi, ja jos mahdollista niin laskut suoraveloitukseen.

Näillä eväillä ja kohti orastavaa kevättä toivottelen tässä siis ei mitenkään iloisena muttei myöskään mitenkään lyötynä. Homma jatkuu.
      Ne ketkä ovat kahden samassa laivassa pitäkööt huolta ettei se tärkein unohdu rahaasioiden painaessa päälle.

Ps. Laitankin ensi tilistä ensimmäisen kerran säästöön 20 vuoteen, vähän mutta kuitenkin.

Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4383
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1713
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe