voiko ahdistuneisuus tuoda tälläisiä oireita?

panic*

Olen 20 vuotias nainen ja oireeni alkoivat viime lokakuussa eli noin vuosi sitten. Olen kärsinyt erilaisista kivuista ja säryistä ja erikoisinta siinä on se,että ne ovat AINA vasemmalla puolella.

Oireita ovat:

Pään puutuneisuus (vasen tietysti)
Jalan särky ja välillä se puutuu ja väsyy kävellessä
Lihassärky (useimmiten vain vasemmalla puolella,joskus myös molemmilla puolilla. Jaloissa enimmäkseen)
Ahdistuneisuus
Sydämen tykytys,tuntuu kuin sydän lakkaisi pian toimimasta
Käden puutuminen
Tärinä ja yleinen heikkous
Pistely

Minulle todettiin ahdistuneisuushäiriö tammikuussa,jollon sain lääkkeet. Lopetin lääkityksen heinäkuussa koska en koe tarvitsevani sitä. Oireet ovat sen jälkeen voimistuneet,lääkityksen aikaan ne olivat välillä vallan pois.

Vaikka ahdistuneisuudessa tulee voimakkaita fyysisiä oireita,en usko että voi tulla näin paljon. Todella usein pääni on puuduksissa vasemmalta puolelta,samoin kasvot (harvemmin). Viime viikolla kävellessä huomasin miten vasen jalka alkoi tuntua heikommalta.

Neurologille aika magneettikuvauksiin pian,mitä pelkään kuin ruttoa. En välttämättä halua edes kohdata sitä tilannetta. Kaiken lisäksi minulla on ahtaanpaikan kammo, ja magneettikuvauksissa tosiaan ollaan ahtaassa putkessa noin 30 minuuttia.

Oireet ovat ottaneet minusta vallan,joka ikinen ilta mietin ennen nukkumaan menoa,että mitä jos huomenna en herääkään. Päivääkää en ole miettimättä kuolemaa. Tulevaisuutta en uskalla ajatella,koska ajattelen ettei tässsä varmaa kauaa enää eletä.

Ainiin. Kilpirauhasen vajaatoiminta on todettu,mutta lääkäri sanoi ettei lääkkeitä tarvitse.

Kuolen pian tähän murehtimiseen.

35

17397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vajaatoiminta

      Jospa olisit kuitenkin tarvinnut sen lääkityksen kilpirauhasvaivaan, muistatko mitkä sun labra-arvot olivat ?

    • murusi(na)

      yhdessä masennuksesta kertovasta kirjassa luki jotain "selittämättömistä säryistä", kuten pääkipu, lihassärky yms mitkä voivat johtua masennuksesta. ahdistuksen kohdalla en ole samaan törmännyt, mutta uskon senkin aiheuttavan fyysisiä kipuja.

      vasen puoli tarkoittaa vyöhyketerapiassa kroonista. siis kun potilasta hoidetaan, ne kipupisteet mitkä on herkempiä kertoo, onko vaiva tullut vasta äsken vai kehittynyt pitkän ajan kanssa. ja nämä vaivat siis on henkisiä, mutta säteilevät kehoon fyysisenä kipuna tai jonain elimistön toimintahäiriönä. paljonhan puhutaan sterssivatsasta, ihan mahdollista siis, että on ahdistuspuutumista.

      nuorempana mulla itselläni oli jatkuva päänsärky, muistan valittaneeni siitä ekaa kertaa joskus 14-15-vuotiaana. joskus särky iski kovana yhtäkkiä, joskus alkoi pikkuhiljaa, mutta melkeen aina se kesti viikkoja tai kuukausia enemmän tai vähemmän pahana. jossaan vaiheessa tajusin, etten edes tiennyt enää miltä tuntuu olla kivuttoman pään kanssa. samoihin aikoihin alkoin masentua, pelkäsin fyysistä sairautta niin paljon, että kielsin masennuksen ja 16-vuotiaana se purkautui harhojen näkemisenä. päätä särki aina. pääsin eroon harhoista ja masennuksesta, samoihin aikoihin taisi päänsärkykin loppua, vaikka järjen mukaan sen olisi pitänyt pahentua kun aloin polttaa ja join kahvia ja alkoholia aikaisempaa enemmän. yhtenä aamuna sitten iski päähän omituinen olo, se on sellaista tunnottomuuden tunnetta vähän otsalohkon yläpuolella. jonkun lääketieteellisen haaran mukaan siinä kohtaa on 16 vuoden ikä. en muista oliko sitä tunnottomuutta muuallakin kropassa, mutta sinä päivänä äänet, ihmiset, liikenne, tuuli ja paikasta toiseen siirtyminen hermostuttivat minua ja kun kaverit jutteli, vetäydyin kuoreeni mitään kuulematta. näin teen aina ahdistuessani. kipu alkoi pelottaa ja joskus iltapäivällä se yhtäkkiä vaan räjähti käsiin, päätä viilsi vaikka se samalla oli tunnoton aivojen ja kallon väliltä, ja itkin ja huusin jonkun aikaa kun olin varma, että mulla on aivokasvain enkä tiennyt miten sairauden saa ulos musta. oli siis jonkunlainen paniikkikohtaus, joka alkoi kivusta, ja kipu kasvoi kun tunteet tuli pintaan. kävin terveyskeskuksessa ja muija haukkui mut lyttyyn tupakoinnista yms, eikä päänsärkyä tutkittu.

      tulee nyt pitkä viesti, sori epäselvä selitykseni, mutta samantapaisia oireita on ollut ja olen itsekin pelännyt ja miettinyt niitä paljon. ei kyllä yhtä montaa kuin sulla. ehkä pari vuotta sitten istuin pitkään jalat silleen ristissä kirjoittamassa työjuttuja ja kun nousin, ei puutunut jalka kantanut. en nyt muista, kumpi se jalka oli. kävelin ihan hassusti ja vessassa yritin hyppiä ja hakata jalkaani, mikä oli penskana auttanut raajan puutumiseen. kotimatkalla jalka oli nilkasta alaspäin lötkö, ja sandaali irtosi ihan huomaamattani. sen jälkeen tää sama jalka puutui usein lyhyestäkin paikallaan olosta. käteni ja jalkani puutuvat herkästi, ns asiantuntijat on sanoneet sen johtuvan alipainosta ja -ravitsemuksesta, mutta enää ei ole alipainoa ja puutuvat vieläkin. ahdistuessa etenkin jalat on tosi kosketusherkät, en siedä mitään kosketusta ja vaatteetkin ahdistaa. mieheni ei tajua miksi valitan usein kipua, ja itsekin mietin onko särkyni kuviteltuja vai ihan todellisia. joskus lihaskipuun on syy, milloin uskon siihen, mutta kun ei ole, kipukin tuntuu erilaiselta. mieli on kipeä, ja kroppakin kärsii...

      • jatkuu....:)

        pistely (etenkin alaraajoissa) voi johtua jostakin hermoviasta, jota voi lievittää b-vitamiinilla ja magnesiumkin voi auttaa. sydämentykytys on ihan selkeästi ahdistuksen ja stressin oire, miehelläni on ainakin kerran tullut jonkunlainen sydämenpysähdys kun stressasi työhaastattelua ja kiireessä meni juoksemaan:( eikä usko, että henkisellä puolella on yhteys. itselläni rintaa ja kurkkua puristaa ahdistuessa, samaan aikaan otsalohkossa on omituinen tunnoton olo ja naama tuntuu vähän siltä, että ilmeitä on mahdoton hallita. niin kuin naama putoaisi. voi olla vastaavaa kuin sulla puutuminen. usein kaupungilla heikottaa niin, että tekee mieli istua ja pyörtyminen pelottaa, tappelin pitkään lääkäreiden kanssa johtuuko se alhaisesta syömättömyydestä vai päänsisäisistä puutteista, mitattiin alhainen verenpaine - sitähän tietääkseni kilpparin vajaatoimintakin aiheuttaa? myöhemmin on tullut itselleni selväksi, että lääkärit on olleet väärässä, pyörryttävä olo iskee kaupassa ja kun olen matkalla jotakin, kun pitää hoitaa asioita tai tavata ihmisiä, jotka on inhottavia. pahimpaan aikaan mua alkoi oksettaa aina mitä lähemmäs keskustaa menin ja päässä soi vaan, että kohta mä laattaan, siihen liittyi ahdistuksen kaverina viha muutamaa tyyppiä kohtaan.

        jos yksi lääkäri sanoo, ettei kilpirauhasesi vajaatoiminta tarvitse lääkkeitä, kannattaa käydä toisella, voi vastaus olla eri. ahdistuslääkkeistä sen verran, että itseäni ei ole pahemmin oksettanut ja puristanut, kun sain lääkkeet. muutaman viikon olen saanut olla rauhassa päänsisäiseltä raivomyrskyltä, ja olo on fyysisestikin ollut paljon rennompi. harmittaa kun annoin ahdistuksen hallita elämääni niin pitkään enkä ottanut apua vastaan (tai siis lääkärini ei suostunut kunnon lääkkeitä määräämään), kun voi elää ilman köyttä kurkulla. mieluummin kyllä olisin ilman lääkkeitä ja tajuan hyvin, miksi sinä olet.

        asiasi on vähän sellainen, ettet välttämättä saa mitään kunnon selitystä. osa lääkäreistä selittää oireesi huonolla ruokavaliolla ja elintavoilla (aina löytyy vikaa, vaikka ne olisivatkin kunnossa) ja osalta menee usko kun katsovat papereistasi ahdistushäiriön. hyvä, että olet pääsemässä kunnon tutkimuksiin, varmasti ne kuvaukset ja tulokset pelottaa, mutta älä anna pelolle valtaa. pelko on peikko, joka voimistuu ikävistä ajatuksista, mutta sitä ei tarvitse kuunnella. kun saat tulokset, sun ei enää tarvitse miettiä mistä puutumiset ja muut johtuu - tai aika varmasti saat miettiä lisää, mutta päänsisäiset syyt on poissuljetut. vähän rohkeutta nyt peliin, uskon, että asias järjestyy:)


      • ...
        jatkuu....:) kirjoitti:

        pistely (etenkin alaraajoissa) voi johtua jostakin hermoviasta, jota voi lievittää b-vitamiinilla ja magnesiumkin voi auttaa. sydämentykytys on ihan selkeästi ahdistuksen ja stressin oire, miehelläni on ainakin kerran tullut jonkunlainen sydämenpysähdys kun stressasi työhaastattelua ja kiireessä meni juoksemaan:( eikä usko, että henkisellä puolella on yhteys. itselläni rintaa ja kurkkua puristaa ahdistuessa, samaan aikaan otsalohkossa on omituinen tunnoton olo ja naama tuntuu vähän siltä, että ilmeitä on mahdoton hallita. niin kuin naama putoaisi. voi olla vastaavaa kuin sulla puutuminen. usein kaupungilla heikottaa niin, että tekee mieli istua ja pyörtyminen pelottaa, tappelin pitkään lääkäreiden kanssa johtuuko se alhaisesta syömättömyydestä vai päänsisäisistä puutteista, mitattiin alhainen verenpaine - sitähän tietääkseni kilpparin vajaatoimintakin aiheuttaa? myöhemmin on tullut itselleni selväksi, että lääkärit on olleet väärässä, pyörryttävä olo iskee kaupassa ja kun olen matkalla jotakin, kun pitää hoitaa asioita tai tavata ihmisiä, jotka on inhottavia. pahimpaan aikaan mua alkoi oksettaa aina mitä lähemmäs keskustaa menin ja päässä soi vaan, että kohta mä laattaan, siihen liittyi ahdistuksen kaverina viha muutamaa tyyppiä kohtaan.

        jos yksi lääkäri sanoo, ettei kilpirauhasesi vajaatoiminta tarvitse lääkkeitä, kannattaa käydä toisella, voi vastaus olla eri. ahdistuslääkkeistä sen verran, että itseäni ei ole pahemmin oksettanut ja puristanut, kun sain lääkkeet. muutaman viikon olen saanut olla rauhassa päänsisäiseltä raivomyrskyltä, ja olo on fyysisestikin ollut paljon rennompi. harmittaa kun annoin ahdistuksen hallita elämääni niin pitkään enkä ottanut apua vastaan (tai siis lääkärini ei suostunut kunnon lääkkeitä määräämään), kun voi elää ilman köyttä kurkulla. mieluummin kyllä olisin ilman lääkkeitä ja tajuan hyvin, miksi sinä olet.

        asiasi on vähän sellainen, ettet välttämättä saa mitään kunnon selitystä. osa lääkäreistä selittää oireesi huonolla ruokavaliolla ja elintavoilla (aina löytyy vikaa, vaikka ne olisivatkin kunnossa) ja osalta menee usko kun katsovat papereistasi ahdistushäiriön. hyvä, että olet pääsemässä kunnon tutkimuksiin, varmasti ne kuvaukset ja tulokset pelottaa, mutta älä anna pelolle valtaa. pelko on peikko, joka voimistuu ikävistä ajatuksista, mutta sitä ei tarvitse kuunnella. kun saat tulokset, sun ei enää tarvitse miettiä mistä puutumiset ja muut johtuu - tai aika varmasti saat miettiä lisää, mutta päänsisäiset syyt on poissuljetut. vähän rohkeutta nyt peliin, uskon, että asias järjestyy:)

        "alhaisesta syömättömyydestä"


    • hkhkhkhkhkhkhkhkk

      Minulla kaikki samat oireet, diagnoosi 3 v sitten masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Lääkkeitä söin vuoden, eivät mainittavammin auttaneet, paitsi rauhoittava tarvittaessa, tekivät vain pöhnäisen olon ja lihoin paljon. Joitakin kuukausia sitten aloitettiin lääkkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan, oireet koko ajan helpottaneet! Kilpirauhasarvoistani tsh oli vain hiukan normaalin ylärajan yli, t4v normaalin alarajoilla. Hiukseni olivat lisäksi ohentuneet muutaman viime vuoden aikana paljon, nyt kasvaa uutta sänkeä sankasti. Iho oli hilseilevän kuiva, ei ole enää. Useamman vuoden oli melkein jatkuvasti sumuinen olo, kilpirauhasfoorumilla (tutustu siihen) puhutaan "aivosumusta", se katosi pari viikkoa lääkettä syötyäni eikä ole palannut. Nivel ja lihaskivut ovat vähentyneet huomattavasti. Huimaus on melkein poissa kun oli todella pahaa ja jokapäiväistä jne.
      Terveyskeskuslääkärit eivät taida tietää kilpirauhasen vajaatoiminnasta tarpeeksi! Sitä voi kai olla jopa silloin kun kilpirauhasarvot ovat vielä normaalin rajoissa. Muistaakseni endokrinologi olisi oikea lääkäri. Tsemppiä!

    • eiköhän

      Magnesiumsitraattia 200mg 3-4 kertaa päivässä ison vesimäärän kera. Sen lisäksi kahvi/tee ja tupakka pois ja ahdistuneisuushäiriö katoaa kuin pieru saharaan. Annosmäärissä on yksilöllisiä eroja. Jotkut vetävät akuuttivaiheessa yli gramman päivässä. Liika imeytymätön magnesiumkuorma ilmenee vaarattomana ripulina, jonka mukaan voi myös itse etsiä sopivan vuorokausiannoksen. Munuaiset poistavat tehokkaasti ylimääräistä magnesiumia, mikäli siihen tarvetta on. Joten ei ole syyät stressata mahdollisista magnesiumin haitoista. Ja nimenomaan sitraattimuodossa; se imeytyy huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi perus magnesiumoksidi, joka on melkeinpä täysin turhaa ainetta. Myös sokeria, limukoita ja muuta myrkkyjä kannattaa välttää. Mutta se taitaa olla jo selvää kaikille.

    • Hölömömömö

      Voisko joku selittää, että miten ja miksi muka magnesium jeesaisi ahdistuneisuushäiriössä?

    • hengitä

      Jatkuva kipu voi aiheuttaa masennusta,
      ja ajan kanssa kaiken maailman pelkoa kivusta. Kaikki pitkäaikainen ahdistus tuppaa tulemaan ulos sydämen rytmihäiriöinä. Rytmäreitä voi aiheuttaa myös lääkeaine yliherkkyys ja ylimääräiset hormonit.

      Käsien ja jalkojen puutumiset kuulostaa selän tai selkärangan hermosäryiltä tai pinteiltä. Esim alaselässä on sellaiset hermokimput, että kun niitä ärsyttää, se voi vihloa vaikka peukaloissa, tuntua jaloissa puutumisena, "märkinä/kylminä" kohtina tms.

      Sinä joka kerroit kaiken alkaneen päänsärkynä: siihen särkyyn on syy, jota ei ole selvitetty. Hermoilta voi myös jäädä päälle kiputoiminto ilman oikeaa syytä.

      Ap: syötkö e-pillereitä? Jos tahdot tietää aiheuttaako ne oireesi, kokeile jättää ne pois. Lääkärit ei ikinä myönnä että niissä olisi mitään vikaa. Pelko voi lisätä oireitasi, mutta ei välttämättä aiheuta niitä.

      • nakka

        Mulla samanlaisia oireita, joka päivä kuoleman ja sekoamisen pelkoa. Välillä puutuu kädet,pistelee ympäri kroppaa,huimaa, sydämeen sattuu oudosti, maha menee sekaisin, särkee päätä ja lihassärkyjä. Kaikki lääkärit vaa toitottaa että on psyykkistä..ja uskon olevankin koska välillä unohtaa nuo vaivat kun nniitä ei tunnu,mutta palaavat takaisin hetken päästä. Mulla on ollut lapsesta asti paniikkihäiriö,pakko-oireet tuli mukaan noin 15-vuotiaaana.
        Olen syönyt noin 8v cipralexia aluksi 20mg vrk,sit nostettiin 30mg vrk ja noin 1,5kk sitten laskin itse takaisin 20mg vrk. Alkoholin olen lopettanut 4kk sitten kokonaan, harrastan liikuntaa,aloitin työt juuri, kahvia juon 1-4 kuppia päivässä..en vain ymmärrä miten jatkuu vaan nämä oireet. Ajattelin että alkoholin kun jätän pois niin oireet helpottaa mutta pahentunut vain. Välillä hyviä päiviä,välillä huonoja jolloin pakko-oireet kukoistaa ja fyysiset kivut pahoja..että tällästä täällä.


      • emiilia
        nakka kirjoitti:

        Mulla samanlaisia oireita, joka päivä kuoleman ja sekoamisen pelkoa. Välillä puutuu kädet,pistelee ympäri kroppaa,huimaa, sydämeen sattuu oudosti, maha menee sekaisin, särkee päätä ja lihassärkyjä. Kaikki lääkärit vaa toitottaa että on psyykkistä..ja uskon olevankin koska välillä unohtaa nuo vaivat kun nniitä ei tunnu,mutta palaavat takaisin hetken päästä. Mulla on ollut lapsesta asti paniikkihäiriö,pakko-oireet tuli mukaan noin 15-vuotiaaana.
        Olen syönyt noin 8v cipralexia aluksi 20mg vrk,sit nostettiin 30mg vrk ja noin 1,5kk sitten laskin itse takaisin 20mg vrk. Alkoholin olen lopettanut 4kk sitten kokonaan, harrastan liikuntaa,aloitin työt juuri, kahvia juon 1-4 kuppia päivässä..en vain ymmärrä miten jatkuu vaan nämä oireet. Ajattelin että alkoholin kun jätän pois niin oireet helpottaa mutta pahentunut vain. Välillä hyviä päiviä,välillä huonoja jolloin pakko-oireet kukoistaa ja fyysiset kivut pahoja..että tällästä täällä.

        Miten magneettikuvaus meni? :) Mulla ahdistuneisuutta, paniikkia ja masennusta ja samoja oireita.


    • tomipoik

      Samoin mulla samoja oireita. Mistä näistä tietää mistä nää johtuu. Kun ei se kilpparin arvot viitearvojen sisällä riitä ja pitäs siis mennä yksityiselle.

    • ahdistuneisuus

      Minulla oli lihaskipuja ja kasvoilla tuntui ihmeellisiä tuntemuksia. esim. Kasvot puutui tai tuntui, että jotenkin olisi roikkunut. Korvissa piippaili ja silmien takana painetta ja vaikka mitä kipuja. Selkä oli niin kipeenä, että itkin monesti ja kävin hierojilla,osteopaatilla ja kiropraktikolla. Myös ramppasin usein terveyskeskuksella sydäntä tarkkailemassa kun syke tuntui välillä todella kovalta ja rintaan pisti ja hengitys vaikeeta. Minulle monesti sanottiin, että kärsin ahdistuksesta mutten siihen uskonut koska kivut olivat niin aidot ja luulin, ettei minua tutkittu tarpeeksi hyvin. Luin netistä kaikkea ja enkä suostunut alkaa syömään mielialalääkkeitä. Kävin myös silmälääkärillä mittauttamassa silmänpaineeni. Myöhemmin minullekkin määrättiin tuo magneettikuva päästä koska joku ensiavun hoitaja ajatteli jos minulla olis ollut aivokasvain. Oireet täsmäsi. En uskaltanut nukahtaa ja aina ajattelin, että aamulla en herää. Mietin joka päivä kuolemaa.. Hengissä olen edelleen. En aloittanut lääkitystä ja jotenkin sain itseni kasaan ja jonkin ajan päästä huomasin ettei minulla ole enään mitään kipuja. Nyt on tyhmä ajatella, että yli vuoden jouduin olla tuossa kierteessä vaikka periaatteessa minulla ei ollut mitään hätää.. Ihmisenmieli on outo...

    • Sunflower30

      Minulla myös ihan samat oireet. Todettu ahdistuneisuus/paniikkihäiriö. Nyt Venlafaxin menossa kolmatta viikkoa ja oma itseni alkaa pilkahdella sen usean kuukauden helvetin jälkeen. Nyt on jo päiviä että tunnen itseni taas normaaliksi. Ihana tunne! Taistelin pitkään etten halua syödä tähän mitään mielialalääkkeitä, mutta nyt harmittaa etten aloittanut niitä aikaisemmin, niin suuri apu niistä on ollut. Toivottavasti tämä oikea suunta myös jatkuu... Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

    • paniikkiahdistus

      Ja minulla myös samat oireet, joista pahin on kuoleman pelko. Syön Venlafaxinia ekaa vuotta, (aiemmin oli Cipralex) ja jotenkin tuntuu, että Venla on tehonnut paremmin. Haluaisin vaan kovasti päästä eroon näistä peloista ja myös jossain vaiheessa lopettaa lääkkeiden syönnin.

      Te, joilla on kuoleman pelko, minkälaisissa tilanteissa se tulee? Koska itsellä se tulee aina silloin kun on yksin. Esimerkiksi autolla ajaminen yksin tuntuu ihan mahdottomalta ellei ota ns. kohtauslääkettä avuksi, joka rahoittaa ettei sydän lyö tuhatta ja sataa.

      Olisi ihana kuulla teiltä kohtalotovereilta ajatuksia tästä asiasta ja keinoja, miten voisi hillitä näitä pelkoja.

    • piapaipoi

      Hei, minua pelottaa nukkuminen. Särkee lihaksia, erityisesti jalkoja ja niskaa, huimaa, on pumpuliaivomainen olo. Masentavaa. Eniten vaivaa ahdistuneisuus, stressi, pelko...huoh.. Elämä ei ole aina helppoa.

    • kilpinen¤

      Mulla on huimausta, ollut rinnassa ahdistusta, ruokahaluttomuutta, kuvottaa, oksettaa. Pelkään kuolemaa, se on absurdia koska siihen ei kai oikeasti ole syytä. Pelkään vaan että kuolen pois. elämäntilanne (avioero) on niin stressaava kaikkine uusine asioineen. Pitäisköhän mennä tsekkaan ne kilppariarvot myös. Karvat tippuu päästä ja väsyttää :-(

    • ---

      Minä taas pelkään kohta enemmän sitä etten kuolekkaan. On tämä elämä sellaista tuskaa vuosia kestäneen ahdistuksen kanssa.

    • fghtyghjui

      Kiitos!
      Tämän viestiketjun lukeminen oli helpotus. Minulla on nimittäin tismalleen samat oireet:
      -huimaus (voi olla tosi äkkinäistä ja voimakasta)
      -pahoinvointi
      -aurallinen migreeni (johon lääkitys)
      -erilaisia näköhäiriöitä (sumeus, asioiden hyppiminen, aurat, halot jne.)
      -käsien ja jalkojen puutuminen
      -lihasheikkouden tunne

      Paniikkihäiriö on todettu, mutta en syö lääkkeitä. Nämä oireet ovat tosi pelottavia, koska ne ovat niin voimakkaita, etten usko että voisin vain kuvitella niitä. Sain kans lähetteen pään magneettiin ja nyt olen aivan paniikissa, koska pelkään sieltä paljastuvan ms-taudin( oireet täsmäävät pelottavan hyvin). Kai tässä menee vielä pari kuukautta, että se kutsu tulee ja siihen asti pitäs pystyä nauttimaan kesästä. Yritetään.

      Kaikille kaikkea hyvää!! Ja voimia eteenpäin menossa.

      • Iiku

        Nyt helpotti miullaki ko luin tekstis ! Hyvä, että sormet liikkuu ja puutuminen on o jokapäässä. Tilaan ajan lääkäriin.


      • juuso5555

        Minulla täysin samat oireet. olen jo käynyt kaikissa mahdollisissa testeissä ja jopa aivojen magneettikuvassa. Lopputulos aina sama: olet täysin terve. Ei oikeastaan jää muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä, että ongelma on henkinen.

        Se on mielenkiintoisinta, että vaikka itse tiedostaa että hyvin todennäköisesti ongelma on henkinen, niin silti ihmismieli kääntää sen hyvin usein todellisiksi fyysisiksi ongelmiksi. Eli mielessään yrittää hokea, että tämä on vain mielesi temppuiluja, mutta toinen puoli aivoista pelkää että oikeasi kaiken takana olikin joku fyysinen vakava sairaus mitä ei missään tutkimuksissa vain löydetty.


    • kilpinen¤

      voimia!!

      • äiti peloissaan

        Mielenkiinnosta kuulisin mitä ketjuun kirjottaneille kuuluu jos joku on käynyt tutkimuksissa? Itsellä on aloittajan kaltaisia oireita joista pahimmat ovat tuo vasemmalla puolella tuntuva kipuilu, puutuminen, lihasheikkous yms. Lääkärille menossa vasta parin viikon päästä ja pää ihan sekasin pelosta.:( Mulla ei oo diagnoosia vielä mistään mielisairaudesta vaikka sellanen on kyllä. Oon ylihuolissani aina kaikesta "oireista" mitä kropassa on. Olen lisäksi ahdistunut ja välillä masentunut.
        Kirjoteltaa kokemuksia/kuulumisia muut joilla samoja oireita ollut/on!


    • Ahdistus on elämää

      Näitä pelkoja on ollut vuosikausia.

      Olen ollut aina erittäin terve ja en koskaan missään sairaala hoidossa. Urheilua olen harrastanut koko ikäni ja tykännyt kilpailla ja päästä esille.


      Pelot ja ahdistua,

      Odotan joka päivä, että jotain sattuu. Puhelin soi joku on nyt kuollut yms. /ei vastaa niin jótain on sattunut
      Jokin pieni juttu, vaikka hyttynen pistää, tarkkailen pistokohtaa ja mietin tulikohan jänisrutto tai jotain muuta.

      Pelkään että muidenkin läheisten puolesta.


      Jos joudun vastaamaan jostain toisen omaisuudesta esim autosta, häiritsee asia niin että se on koko ajan mielessä "onko se vielä tuolla parkkipaikalla vai varastettu"

      Tai vaikka tilanne kädessä on punaisia pisteitä, Ajatus päässä "nyt minuun on iskenyt jokin sairaus, tämä varmaan leviää tästä kohta jokapaikkaan"
      Jonka jälkeen muistan nojanneeni puuhun josta epämääräinen jälki oli syntynyt.. seuraava ajatus huh huh olinpa taas hassu.

      Keskittyminen omiin ajatuksiin, välillä havahtuu kun on ihan syvällä miettimässä murhita. Kotona, töissä, liikenteessä.. tämä voi hieman haitata esim ajaessa autoa
      jaa siinä oli liikennevalot.. Lisäksi muistaminen on aika huonoa, reitit kaupungissa nimet yms.

      Hauskempia "vaivoja" on että en pysty katsomaan videoita tai ohjelmia joissa joku joutuu noloon tilanteeseen. Pakko vaihtaa kanavaa. =)


      Lentopelko ja muutkin pelot johon ei pysty vaikuttamaan.

      Sairastuin ulkomailla hyttysen pistosta Dengue-kuumeeseen ja olin ensimmäistä kertaa todella kipeä ja lääkäri selitti alussa kaikkea kuinka tauti voi tappaa yms. tämä oli alku fyysisille oireille.

      Fyysiset oireet:


      Kasvojen puutumisen, nyt 5kk hieman helpottanut
      (poskipäät, leuka)

      Huimaus Päivittäin joskus voi olla vähän aikaa pois. Huimaus ei ole kauhean kovaa, sen vaan häiritsee.

      Palan tunne kurkussa, kesti noin kuukauden

      Korvat lukkoon, kesti kanssa noin kuukauden
      Korvat piippaa (nukkumaan mennessä, kuulee sen kun on hiljaista)

      Kihlmöinti niska kädet, ajoittain

      Sydämmen tykytys harvoin. Joskus jos herätessä tämä oire.

      Säpsähtäminen, yllättävä tilanne vaikka liikenteessä

      Närästys, kesti noin kuukauden

      Silmien häiriöt pilkut täplät kun katsoo esim kirkkaalle taivaalle(tälläisiä oirita muistan että on ollut aina mutta ne paheni aika paljon)
      silmien arkuus/kuivuus
      Näössä joskus mustia viivoja tai menee vähän sumeaksi(kun kädellä hieroo näkö paranee) Näkö on muuten tarkka, näen kaikki testeissä ja todella pientäkin teksiä.
      Elohiiri ala tai ylä luomessa harvoin

      vessassa saa käydä varsinkin aamuisin jatkuvasti

      selkää jumiin lähinnä töissä, helpottaa kun pääsee pois =)

      En ole vielä keksinyt mikä auttaa parhaiten, mutta syön kalaöljyt ja kivennäisaineet. Lopetin kahvin ja nuuskan, nyt juon vaan kofeiinitonta teetä. Lisäksi aloitin kovalla sykkeellä lenkkeilyn. Ruokailu välit yritä pitää tasaisena. Venyttelyä ja hierontaa kerran viikossa helpottaa. Parhiten oireet unohtuu kun kavereita tulee kylään tai mennään harrastamaan jotain.


      Temppiä kaikille, toivottavasti tästä kirjoituksestani
      on jollekkin apua.

      • F*ck this sh*t

        Huoh..niin tuttua. Tämän on kestänyt jo yli vuoden.
        Kävin magneettikuvissa, röntgenissä, kymmenet verikokeet ja sydänkäyrät, silmä lääkärissä....en aio mennä lääkäriin kyllä ihan vähään aikaan. Olen 26v mies
        Minulla oireina:

        Päässä paineen tunnetta
        Silmissä kipinöitä/ floatereita hankea/taivasta vasten katsottuna näen silmissä sydämmen sykkeen
        Niska ja hartia jumit
        Lievä huimaus
        Muisti ei pelaa/aivo sumu
        Korvat tukkoiset/ sirisee joskus
        Ahdistus/masentuineisuus
        paljon muuta

        Käyn kummiskin töissä normaalisti ja hoidan koti askareet.
        Mutta en ole juurikaan elämästäni nauttinut lähi aikoina.

        Pitänee käydä fyssarilla nyt useamman kerran. Ahdistuneisuuteen
        voisi ehkäpä käydä jotain lääkettä mutta en mielellään siihen lähtisi :(


    • Kovaaollutliikaa

      Jaksamisia

    • mitä tää on?

      mulla alko vuosia sitte lihas ja nivelkipuina.vuosien lääkärissä juoksu tuotti fibromyalgia diagnoosiin.asia jäi siihen sitte ku en edes tienny mitä tehdä asian kanssa.sitte tilanne alkoi pahentua.äärinmäisiä rytmihäiriöitä,masennusta aivosumu on tosi voimakasta eikä muisti pelitä.nykysin en oikeen fibro diagnoosiin usko vaan epäilen ahdistuneisuutta.alkoa ku ottaa nii ahdistus on todella voimakasta monta päivää,pumppu kestää rytmissä propraalin avulla.lihas kunto on heikko ja samoin kyllä mieskunto minkä kanssa ei kyllä oo ikinä ongelmia ollu.masennuksella koitetaan selittää oireita ja tuputtaa lääkkeitä.masislääkkeet ei mulle sovi eikä mua ees pahasti masenna,mut ahistaa ja koskee kyllä.millä tästä skeidasta pääsee eroon ja mitä tää ees oikeestaa on!?

      • hope1

        Vaikea olo on ollut pitkään kaiken näköisten oireitten kanssa.Näkö häiriöitä, kipuja, huimauksia, korva oireita, sumuja, ärtyneisyyttä. En ole vielä ainakaan mitään mieliala lääkkeitä käynyt. Luulen että tämä on luonnon tehtävä kasvattaa sinusta vahvempi ihmisenä mitä ennen olet ollut niin jaksaa vastoin käymiset/ elämän muutokset jatkossa paremmin. Toivottavasti tää paska ei kestä enää kovin pitkään.
        Pitää vaan uskoa että joku päivä helpottaa.


    • jei2

      Mulla aivan samoja juttuja. Lisää ahdistusta tuo varsinkin nämä näköhäiriöt. Kipinät taivasta/hankea vasten ja lasiais samentumat. En usko että silmäni on mitenkään vaurioitunut ahdistuneisuuden myötä mutta tämä on jokin yliaktiivisuus tila missä huomaat kaikki ruumiilliset toiminnot.

      • Luulosairasko

        Mulla samat oireet.Nyt oon vasta yhdistäny ne todennäköisesti Pandermix sikarokotteeseesta johtuviks.Mulla myös lihaskramppeja noiden lisäks.Mielenkiinnosta haluisin tietää ootteko te ottanu silloin 2009 2010 ton rokotteen.Googlaamalla löytyy etenkin ruotsista paljon tietoa kyseisen rokotteen aiheuttamista vaivoista.Lääkärithän ei oo mulle sanoneet mitään vaan itse tässä keväällä asian hokasin kun rupesin miettimään koska ne oireet alkoi ja koko ajan on pahentuneet.Se rokote ei todellakaan aiheuttanu pelkästää narkolepsiaa vaan kaikkia muitaki autoimmuunisairauksia.Ihmettelen ettei mediassa oo käsitelty enempää aihetta.


    • IIKU

      Päänahka puutuu, ahistaa, kuolemanpelkoa... jalt, kädet puutuu, ahistaa. Helpottaa nyt ko tiedän jotta en oo yksin. Siristellä pittää jotta näkis kunnolla... rokotetta en oo ottanu, vaan vissiinkiki joku ahistus... Mies kuoli 6,5 vuotta sitte vaan ei pittäis ennää vaikuttaa ??? Pojan kans jo kaikki hyvin ! Pumppu nyttenki 150 per min.

    • EiIhminen75

      Jollain tapaa ehkä helpottaa tietää, että en ole yksin tämän elämän helvetin kanssa... Vaikkakaan oireet eivät siitä katoa. Mulla on todettu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, vaihteleva masennustila ja epävakaa persooballisuus. En edes muista enää, koska olisin tuntenut itseni terveeksi, saatikka eläväksi... :'( Päivä alkaa ahdistuksella ja loppuu samassa olossa. Heräämisen jälkeen alkaa huimaukset, tärinät, säryt, puutuneisuus, pelot........ Pelkään, loppuuko tämä päivä ollenkaan, että pääsen edes hetkeksi tajuttomuuteen näistä oloista. Tälläkin hetkellä makaan sängyssä, sillä pari viimeistä päivää on ollut suorastaan kuolemaa tekevä olo, jota on edes vaikea kuvailla... Tekisi mieleni vain itkeä ja huutaa apua. Ainoastaan kavereiden kanssa bailaamassa ollessa olen täysin "terve", ei mitään hätää, ei särkyjä. Tutkittu on ja paljon, mutta mitään vikaa ei fyysisesti löydy. Ei verikokeista, ei röntgeneistä... verenpaine on hyvä, paitsi pahimmassa oloss käy koholla ja pulssi parhaimmillaan lähellä 180. Muuten vain "hullu". Olen vielä olojeni keskellä sinkkuäiti ja yritän selviytyä poikani tähden päivästä minuutti kerrallaan, sillä poikani on aarteeni! Pääseekö koskaan enää "ihmisten kirjoihin", se olisi helpottava tieto... Tsemppiä sinullekin!

    • offtopic-tyttö

      Mulla on todettu paniikkihäiriö ja pakko nyt kertoo tällänen pieni kummallinen huomio/oire. Pelkään älyttömän paljon hammaslääkärissä. Aina kun makaan siinä penkillä ja suuta operoidaan, mun kädet puutuu ja "jähmettyy" ihan jäykiks sellaseen typerään asentoon. :D Sit mun pitää painaa niitä mahaa vasten että saan ne taipumaan yhtään mihinkään. Ja ne on siis todella puutuneet, en oo koskaan ennen missään muualla kokenu sellasta puutumista. Se on tosi inhottava tunne, mutta luulen että se johtuu just siitä jäätävästä pelosta mitä tunnen siinä penkissä maatessani. :D
      Se oli tollanen offtopic - huomio tähän väliin, liittyen ehkä jotenkin kevyesti kummallisiin oireisiin joita paniikkihäiriö voi aiheuttaa. Mutta toivottavasti saat lääkäristä jotain selvyyttä, niin sitten tiedät ainakin onko oireet paniikkihäiriön vai jonkun muun sairauden tuotosta. :)

    • Minäpä

      Ruokahaluttomuutta ahdistuksesta? Lääkitystä mulla ei ole.
      Pelottaa jo miksi ei ole nälkä/ruoka ei maistu..

    • Gjkcfun

      Nosto

    • Anonyymi

      Mulla sama nyt, vielä en oo käyny MRI vaikka neurologi sanoikin että se voisi helpottaa jos onkin psyykkistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe