AlLIPAINOISELLA BED?

Filled mint candy

Eli siis olen 20 vee tyttö, ja olen lukenut BEDistä, siitä että joskus sorrutaan syömään paljon ja siihen kuuluvat myös paastokaudet. Kaikki oireet sopivat minuun! Sorrun aina mässyttelemään, esim tänään meni pussi vaniljatoffeeta, tofujätski, dallaspulla ja liikaa omenia ja leipää. Hupsis, meni reilusti yli 2000 kaloria. Sitten syön useampana päivänä 200-800 kaloria, jotta saan painon takaisin ja sitten kun saan sen, koko rundi lähtee alusta.

Olen 171 cm, paino vaihtelee 51-53. Näännytyspäivien jälkeen 51, ja ahmintaputken jälkkeen 53. Tänä aamuna painoin 51,5 eli painoindeksini olisi tämän mukaan 17,6. Huomenna kuitenkin painan ainakin 53. En ole tyhmä, ja tiedän että tämän päivän mässäilyt on mahassa sulamattomina. Silti tämmöinen jojoilu nostaa hiljalleen rasvaprosenttia.

Haluaisin laihduttaa 50 kiloon, mutta vanhempani tarkkailevat painoani (vaikka olen 20). Nyt äiti on kieltänyt minulta näännytyspäivät (400 kcal) ja pelkään että siksi se paino alkaa siitä kipuamaan, vaikka äiti lupasikin että saan syödä vähemmän (noin 1000 kcal) seuraavana päivänä jos painoni nousee yli 52...

En näe itseäni laihana, vaikka painondeksin mukaan olisin. Näytän mielestäni saman kokoiselta kuin muutkin, mutta en halua olla normaalipainoisen näköinen. Tahtoisin olla laiha. Olen laihtunut tänne noin 52 kiloon 67 kilosta, enkä tahdo olla taas sellainen läskimakkara kuin silloin. Pelkään lihomista.

Ongelmat alkoivat kun ryhdyin ylläpitämään painoa. Kuin laihdutin, pystyin olemaan ehdoton. Nyt sorrun aina! Ensin menee vaikka yksi omena, ja sitten otan leivänkin, toisen omenan ja jäätelön, ja kalorit nousee usein jopa 2500. Sitten taas 400, 400, 500, 2500, 600, 500, 800, 2600. Erittäin epäterveellistä, kyllä minä sne tiedän.

Mitä teen? Voiko minulla olla BED vaikka olen alipainoinen? Anorektikko en ole, koska niiden on vaikea syödä ja mun on vaikea olla syömättä. Eikä bulimiakaan, kun en oksenna koska en saa melkein mitään ulos ja silti naama turpoaa ilmapalloksi jos yritän. Olen niin paljon yrittänyt lopettaa ahmimisen, mutta en onnistu!

Mikä mulla on? Miten saan tän kuriin?

8

1290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diagnosoitu BED

      BED-oireilulle.
      Vähän on toisenlaiset kcl-määrät kun ahmitaan, siis kuin tuo 2000 kcl..

      • filled mint candy

        "Ei kuulosta BED-oireilulle.
        Vähän on toisenlaiset kcl-määrät kun ahmitaan, siis kuin tuo 2000 kcl.. "

        Mut mitä tää sit on? Eilen painoin illalla 52, mut sitten sorruin ahmimaan ja painoin puolen tunnin päästä 53... Olin syöny 800 kcal ja sit ahmin 1100 kcal kerralla.

        kerralla:
        Reissumies juustolla ja tomaatilla 200 kcal
        juustosämpylä juustolla ja pestolla 300 kcal
        4 kotimaista omenaa 300 kcal
        suklaajäätelöä 300 kcal


    • lilac pompom

      onko käynyt mielessä, että ahmit juuri tuon näännyttämisen takia? kroppa ottaa takaisin sen minkä tarvitsee, halusit sitä tai et, eikä sun pitäisi sitä pakonomaisesti alkaa kontrolloida. kalorimääräsi on aika pieniä, eikä nää sun ahmimispäivienkään saldot kovin suurilta kuulosta. omalla kohdalla menee sen 3000 kaloria ja varmasti ylikin, en ole aikoihin viitsinyt edes laskea, olen normaalipainon alarajalla ja pysyn siinä alle 100 kalorin päivien ansiosta, mitkä sitten johtaa ahmimiseen. enkä ajattele, että mulla olisi BED. eikö siihen liity se, että ruokamäärät on oikeasti ihan valtavia eikä ahmimista ja painoa kontrolloida paastolla/liikunnalla/oksentamisella yms? oon varmaan väärässä, näin oon tajunnut.

      suht samoissa mitoissa olen kanssasi, oon vaan vähän lyhyempi. samoin oksentamaan en onnistu, paino heittelee muutamalla kilolla viikossa (en tahdo mennä vaa'alle) ja ahmimisen lopettaminen tuntuu tuskasen mahdottomalta:( 68:sta lähti paino joskus tippumaan, ja sinne en takaisin palaa. takaisin tahdon niihin lukemiin, joissa vielä reilu vuosi sitten käväisin, mutta enpä paljoa ajasta muista ja jos olisin väkisin sen painon yrittänyt pitää, tuskin tässä kirjoittelisin. viikkoja sitten tajusin tuntevani itseni samankokoiseksi nyt melkein 10 kiloa paksumpana kuin alimmillani, vaikka kyllä tiedänkin näiden kilojen näkyvän. lähinnä siksi, että pakkoliikunta ja jumppaaminen on jääneet. laihuus ei onnea tuo, eikä sen tavoitteleminen.

      auttaisi varmaan paljon, jos miettisit syitä ahmimiseesi. toki nuo fyysiset syyt on todellisia, mutta siihen liittyy varmasti henkisiäkin juttuja, ahdistusta, masennusta ja mitä tahansa tunnetiloja. vaikka syömishäiriöt ovatkin isolta osalta kontrollointia, on ne mielestäni myös pakoa tunteista ja tunteiden patoamista. padot murtuu aikanaan, jos niitä tunteita ei opettele käsittelemään muuten kuin ruoalla leikkimisellä.

      • neiti näpsä

        Kyllä tuo lähempänä on laihuus- kuin ahmimishäiriötä. Haloo, 2000 on ihan nórmaali kevyesti liikkuvan naisen päiväkalorimäärä. Se että sen vetää kerralla, johtuu juuri tuosta paastoilusta. Tuo voimakas lihomisen pelko, vaikka olet jo alipainoinen, on jo itsessään syy hakea apua. Eli: syö säännöllisesti 5 ateriaa päivässä, se 2000 tai enemmän jos oot liikkuvaa sorttia, ja hae apua!


      • filled mint candy
        neiti näpsä kirjoitti:

        Kyllä tuo lähempänä on laihuus- kuin ahmimishäiriötä. Haloo, 2000 on ihan nórmaali kevyesti liikkuvan naisen päiväkalorimäärä. Se että sen vetää kerralla, johtuu juuri tuosta paastoilusta. Tuo voimakas lihomisen pelko, vaikka olet jo alipainoinen, on jo itsessään syy hakea apua. Eli: syö säännöllisesti 5 ateriaa päivässä, se 2000 tai enemmän jos oot liikkuvaa sorttia, ja hae apua!

        kolmen päivän 3000 kalorin päiväsä ahmimisputki takana. paino 50,8 -> 54,3 KOLMESSA PÄIVÄSSÄ. painoindeksi 17,4 -> 18,6. Tää on kyllä ennätys! KOLME JA PUOLI KILOA kolmessa päivässä. Ja kumpikin on AAMUPAINO.

        Okei, nyt kun paastoon tänään, ja juon vihreetä teetä niin osa nesteistä poissa huomenna... Tai ainakin ehkä. Naamakin ihan turvoksissa niin että sen huomaa.

        Mutta olin luvannut itselleni että en IKINÄ enää joudu normaalipainoon. Voi eiiii! Vihaan tätä vartaloa. Läskimakkara! Pönäkkä! Ihra! Laardi! Lihava! oon käyny melkeen normalipainossa kyllä ennenkin näiden kuukausien aikana kun oon sortunut syömään, mutta en iahn normipainossa

        Äh, mitä mä tätä täältä kyselin. Mulla ON BED. Mä tiedän sen. Jos joku on muuta mieltä niin olkoon, mutta sitä se on jossei pysty oleen syömättä.


      • diagnoosi?
        filled mint candy kirjoitti:

        kolmen päivän 3000 kalorin päiväsä ahmimisputki takana. paino 50,8 -> 54,3 KOLMESSA PÄIVÄSSÄ. painoindeksi 17,4 -> 18,6. Tää on kyllä ennätys! KOLME JA PUOLI KILOA kolmessa päivässä. Ja kumpikin on AAMUPAINO.

        Okei, nyt kun paastoon tänään, ja juon vihreetä teetä niin osa nesteistä poissa huomenna... Tai ainakin ehkä. Naamakin ihan turvoksissa niin että sen huomaa.

        Mutta olin luvannut itselleni että en IKINÄ enää joudu normaalipainoon. Voi eiiii! Vihaan tätä vartaloa. Läskimakkara! Pönäkkä! Ihra! Laardi! Lihava! oon käyny melkeen normalipainossa kyllä ennenkin näiden kuukausien aikana kun oon sortunut syömään, mutta en iahn normipainossa

        Äh, mitä mä tätä täältä kyselin. Mulla ON BED. Mä tiedän sen. Jos joku on muuta mieltä niin olkoon, mutta sitä se on jossei pysty oleen syömättä.

        Hei,

        Tunnistan itseäni näissä keskusteluissa aika paljonkin. Olen miettinyt että mikähän diagnoosi minulla oikeasti onkaan. Olen ollut anoreksian vuoksi osastolla yht.6kk, nyt kotona. Lääkäri sanoi, että jos paino putoaa edes 100g, olen takaisin osastolla :( :O Pelottaa seuraava punnitus!

        Mutta siis; ahmin iltaisin, ja paastoan aamupäivät. liikun ihan älyttömästi. En oksenna enää, aiemmin ennen sairaalajaksoja kyllä. Mittani ovat siis 173/45 enkä missään nimessä halua enempää painoa. Mutta iltaisin sallin itseni syödä reilusti, en tiedä miksi. Paastoan aamut ja tiedän, että illalla saan sitten herkutella :/ omituista.

        Tämä päivä:
        Aamu: kahvi, n.1dl puuroa(äidin silmien alla pakko syödä jotain)
        Lounas: ei
        Päivällinen: kanapala, 1dl riisiä, salaattia
        ... sitten:
        2dl kahvirahkaa, pieni piiraspala, n.1dl lakupaloja, 3 kaurakeksiä

        Ja nyt olen vähän taas hämilläni, että mites taas meni ahmimiseksi.
        ARGH.
        Tätä on toistunut usein, joka toinen pv vähintään, mutta sitten kun menen avopuolen psykiatrille 1krt/vk, ja olen syömättä koko aamun, paino on vaan ollut joka kerta alhaisempi! miten ihmeessä se on mahdollista?? ahmin, paastoan, elän välillä kahvilla/light limulla... ja paino ei nouse!


      • syökääpäivisin
        diagnoosi? kirjoitti:

        Hei,

        Tunnistan itseäni näissä keskusteluissa aika paljonkin. Olen miettinyt että mikähän diagnoosi minulla oikeasti onkaan. Olen ollut anoreksian vuoksi osastolla yht.6kk, nyt kotona. Lääkäri sanoi, että jos paino putoaa edes 100g, olen takaisin osastolla :( :O Pelottaa seuraava punnitus!

        Mutta siis; ahmin iltaisin, ja paastoan aamupäivät. liikun ihan älyttömästi. En oksenna enää, aiemmin ennen sairaalajaksoja kyllä. Mittani ovat siis 173/45 enkä missään nimessä halua enempää painoa. Mutta iltaisin sallin itseni syödä reilusti, en tiedä miksi. Paastoan aamut ja tiedän, että illalla saan sitten herkutella :/ omituista.

        Tämä päivä:
        Aamu: kahvi, n.1dl puuroa(äidin silmien alla pakko syödä jotain)
        Lounas: ei
        Päivällinen: kanapala, 1dl riisiä, salaattia
        ... sitten:
        2dl kahvirahkaa, pieni piiraspala, n.1dl lakupaloja, 3 kaurakeksiä

        Ja nyt olen vähän taas hämilläni, että mites taas meni ahmimiseksi.
        ARGH.
        Tätä on toistunut usein, joka toinen pv vähintään, mutta sitten kun menen avopuolen psykiatrille 1krt/vk, ja olen syömättä koko aamun, paino on vaan ollut joka kerta alhaisempi! miten ihmeessä se on mahdollista?? ahmin, paastoan, elän välillä kahvilla/light limulla... ja paino ei nouse!

        Mitä järkeä olla syömättä aamuisin ja päivisin, kun sillon sitä energiaa tarvitsee ja kuluttaakin.. ?? Sitten menee ilta just noin epäterveellisellä linjalla, pelkkää hiilarii ja pahaa rasvaa.. Keho huutaa noita epäterveellisyyksiä just siks kun ei päivisin syö. Hohhoi..


      • strdyutjtdtkfgvm
        filled mint candy kirjoitti:

        kolmen päivän 3000 kalorin päiväsä ahmimisputki takana. paino 50,8 -> 54,3 KOLMESSA PÄIVÄSSÄ. painoindeksi 17,4 -> 18,6. Tää on kyllä ennätys! KOLME JA PUOLI KILOA kolmessa päivässä. Ja kumpikin on AAMUPAINO.

        Okei, nyt kun paastoon tänään, ja juon vihreetä teetä niin osa nesteistä poissa huomenna... Tai ainakin ehkä. Naamakin ihan turvoksissa niin että sen huomaa.

        Mutta olin luvannut itselleni että en IKINÄ enää joudu normaalipainoon. Voi eiiii! Vihaan tätä vartaloa. Läskimakkara! Pönäkkä! Ihra! Laardi! Lihava! oon käyny melkeen normalipainossa kyllä ennenkin näiden kuukausien aikana kun oon sortunut syömään, mutta en iahn normipainossa

        Äh, mitä mä tätä täältä kyselin. Mulla ON BED. Mä tiedän sen. Jos joku on muuta mieltä niin olkoon, mutta sitä se on jossei pysty oleen syömättä.

        Sä et kuule BEDiä ole nähnytkään -.-'

        EDNOS (engl. Eating Disorder Not Otherwise Specified) eli muu syömishäiriö on keräilyluokka muista syömishäiriöistä, joille on oleellista henkinen tila, jossa henkilön syöminen ja ruokaan liittyvät tuntemukset ovat häiriintyneet, mutta joka ei vastaa anoreksian, bulimian tai muun tarkemmin määritellyn syömishäiriön kuvausta. Ihminen voi esimerkiksi vuoroin paastota, ahmia (toisinaan hyvinkin paljon, toisinaan määriä, joita terve ei pitäisi kovin isoina) ja toisinaan taas syödä normaalisti.

        Tämä diagnoosi annetaan syömishäiriöisille, joiden fyysiset oireet osu muihin diagnoosiluokkiin. Jos esimerkiksi selkeästi syömishäiriöinen naishenkilö A voitaisiin muutoin diagnosoida anorektikoksi, mutta hän edelleen saisi kuukautisensa, olisi hänellä monen tulkinnan mukaan "ednos". Toisaalta kyseessä voi olla lääkäreiden mielipide-ero: henkilö A voi esimerkiksi ajatella itse olevansa anorektikko ja suhtautua ruokaan ja omaan kokoonsa pakkomielteisesti, mutta silti pakottautua syömään tarpeeksi perheen painostuksen tms. takia ja siksi saada kuukautisensa.

        Ednos-nimikettä käytettäessä tuleekin huomata, että syömishäiriöt ovat psyykkisiä eivätkä fyysisiä sairauksia.
        Ednoksen oireita

        1. Ruuan ajattelu
        2. Ei vastaa anoreksian, bulimian tai muun tunnetun syömishäiriön tarkkaa kuvaa
        3. Syöminen ja ruokaan liittyvät tuntemukset ovat häiriintyneet
        4. Henkilö saattaa esim. vuoroin paastota, ahmia tai syödä aivan normaalisti
        5. Fyysiset perusteet eivät sovi mihinkään tunnettuun syömishäiriöön

        Näin siis wikipediassa, ja tähän sun oireet viittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe