Karpaloviini

terottajatintin

Terve!

Teen elämäni ensimmäistä kotiviiniä valmispakkauksesta. Kaikki tehty ohjeen mukaan ja sokeria laitoin 6kg.
Viini on käynyt nyt päivälleen viikon ja käyminen on pysähtynyt.

Mittasin ominaispainon ja lukema oli 0.1015. Pakkauksen ohjeen mukaan ominaispainon tulisi olla 0.990-0.998.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Voinko jatkaa viinin tekemistä vai onko jotain peruuttamatonta jo tapahtunut?

8

4681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karpalo torro

      Kävin tänään suolla ja sain karpaloita liian vähän tuon googlaamani ohjeen mukaan, mutta yritän silti tehdä viiniä vain karpaloista.

      Kotiviini pakkausten mukaan tehty viini menee aina "päähän"! Niin huonosti ei voi onnistua, jos ei pidä pönttöään liian kylmässä.

      Maista, onko siinä ytyä, vai onko liian makeaa. Tämä on vain minun ounasteluni, että sokerin ja hiivan määrä ei täsmää.

      Minä laittaisin murusen vaikka leivinhiivaa, jos viini on liian makeaa, mutta olet jo varmasti ratkaisun keksinyt itsekkin.

      Leipojana tiedän, että lämmin aktivoi hiivan ja sokerilla ilmeisesti halusit saada siitä vahvempaa, mutta ne suhteet, siis sokeri ja hiiva???

      Kaupoistahan saa myös tätä pikaviinihiivaa, mutta älä missään tapauksessa tyhjennä koko pakkausta sinne pönttöösi.

      Kerro kuitenkin lopputulos, oliko siitä juotavaksi, vai tarjositko vain naapureille?

      • terottajatintin

        nyt viini pulloissa ja viinikellarissa. eilen join ensimmäisen pullon ja oli jopa melko hyvää kotiviiniksi. Ilmeisesti laitoin sokeria vain "liian paljon" suhteessa hiivaan. Prosentteja tuli kuitenkin 16% ja viini jäi makeaksi, eli jälki makeuttamista ei tarvinut tehdä... Voisin sanoa että hyvin onnistunut ensimmäiseksi viiniksi :)


      • terotintin
        terottajatintin kirjoitti:

        nyt viini pulloissa ja viinikellarissa. eilen join ensimmäisen pullon ja oli jopa melko hyvää kotiviiniksi. Ilmeisesti laitoin sokeria vain "liian paljon" suhteessa hiivaan. Prosentteja tuli kuitenkin 16% ja viini jäi makeaksi, eli jälki makeuttamista ei tarvinut tehdä... Voisin sanoa että hyvin onnistunut ensimmäiseksi viiniksi :)

        elikä ominaispainomittarillahan mitataan sokerin määrä viinistä. Ja kun tiedät lisäämäsi sokerimäärän ja lisäämäsi nesteen määrän, pystyt laskemaan kulutetun sokerin ja prosentit. Tosin ostin vielä viinin alkoholipitoisuus mittarinkin varmistaakseni prosentit. täsmäsi :)


      • Omena!
        terotintin kirjoitti:

        elikä ominaispainomittarillahan mitataan sokerin määrä viinistä. Ja kun tiedät lisäämäsi sokerimäärän ja lisäämäsi nesteen määrän, pystyt laskemaan kulutetun sokerin ja prosentit. Tosin ostin vielä viinin alkoholipitoisuus mittarinkin varmistaakseni prosentit. täsmäsi :)

        Huh sentään mikä tuoksu mun asunnossa on juuri nyt, sillä minä aloitin tänään tekemään sen karpaloviinin ja odottelen parisen tuntia, jotta seos imeytyy kunnolla, sitten jatkan...

        Presto pakkauksessa lukee että viikon kestää käyminen.


      • Omena!
        Omena! kirjoitti:

        Huh sentään mikä tuoksu mun asunnossa on juuri nyt, sillä minä aloitin tänään tekemään sen karpaloviinin ja odottelen parisen tuntia, jotta seos imeytyy kunnolla, sitten jatkan...

        Presto pakkauksessa lukee että viikon kestää käyminen.

        Ei mennyt edes tuntia, kun käväsin kurkaamassa lämpötilan ja yllätys oli, että kovasti oli alkanut pulputtelemaan siten, että toiselta puolelta hajulukosta oli vettä lentänyt korkin kautta kannen päälle. ;D

        En avannut kantta, vaan katsoin sitä mittaria mikä on siinä sangon kyljessä.


      • VIINIÄ->2020
        terotintin kirjoitti:

        elikä ominaispainomittarillahan mitataan sokerin määrä viinistä. Ja kun tiedät lisäämäsi sokerimäärän ja lisäämäsi nesteen määrän, pystyt laskemaan kulutetun sokerin ja prosentit. Tosin ostin vielä viinin alkoholipitoisuus mittarinkin varmistaakseni prosentit. täsmäsi :)

        MINULLA MENEE VESILUKOSTA MUOVILETKU KOMERON ULKO-ILMAPUTKEEN JA SE "LIITOS" ON TIIVISTETTY LASIVILLALLA. EI JUURIKAAN HAISE.. KYSESSÄ ON -73 RAKENNETTU TALO. JOTAIN AKTIIVIHIILISUODATIN VESILUKKOJA ON SAATAVISSA AINAKIN PISPALASSA (TAMPERE) OLEVASSA KOTIVIINIMYYMÄLÄSSSÄ.


      • Viiniä->2002
        terotintin kirjoitti:

        elikä ominaispainomittarillahan mitataan sokerin määrä viinistä. Ja kun tiedät lisäämäsi sokerimäärän ja lisäämäsi nesteen määrän, pystyt laskemaan kulutetun sokerin ja prosentit. Tosin ostin vielä viinin alkoholipitoisuus mittarinkin varmistaakseni prosentit. täsmäsi :)

        Olen tehnyt paljon viinejä.. nytkin on kaksi pyttyä käymässä.. (25.9) toinen "2vk" vadelma bacchus ja "4vk" persikka favourite. Kyllähän homma on niin että pidempi käymisaika tekee jotenkin paremman makuista viiniä. Olen kyllä tehnyt (1vk) Prestojakin ja "kaik on menny"...
        Älkää ny tehkö mitään muuta kuin rankkia "turbohiivoilla"... se tulee maussa takaisin.


    • Anonyymi

      Moi,
      Noi luvut ei täsmää. Ilmeisesti mittasit 1.015? Vähän makeaksi jäi. Jos sellaisesta tykkäät niin ihan siedettävä luku. Pari prosenttia jää uupumaan suunnitellusta alkoholipitoisuudesta. Jos haluat kuivempaa niin ehkäpä kourallinen rusinoita kenties uuden hiivan kanssa laittaisi käymään. Vaikea sanoa kun ei ole tietoa miksi käyminen pysähtyi.

      Yleensä toki käymisastiat vuotavat vähän ilmaa, vesilukon pulputuksen puutteeseen ei kannata luottaa. Jos viinin pintaan nousee kuplia tai ominaispaino muuttuu vuorokaudessa, niin käyhän se. Myös jos vesilukko näyttää painetta, niin käynee.

      Tuo viini toki on mennyt, mutta jos joku muukin sattuisi tänne eksymään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe