Karpaloviini

terottajatintin

Terve!

Teen elämäni ensimmäistä kotiviiniä valmispakkauksesta. Kaikki tehty ohjeen mukaan ja sokeria laitoin 6kg.
Viini on käynyt nyt päivälleen viikon ja käyminen on pysähtynyt.

Mittasin ominaispainon ja lukema oli 0.1015. Pakkauksen ohjeen mukaan ominaispainon tulisi olla 0.990-0.998.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Voinko jatkaa viinin tekemistä vai onko jotain peruuttamatonta jo tapahtunut?

8

4815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karpalo torro

Kävin tänään suolla ja sain karpaloita liian vähän tuon googlaamani ohjeen mukaan, mutta yritän silti tehdä viiniä vain karpaloista.

Kotiviini pakkausten mukaan tehty viini menee aina "päähän"! Niin huonosti ei voi onnistua, jos ei pidä pönttöään liian kylmässä.

Maista, onko siinä ytyä, vai onko liian makeaa. Tämä on vain minun ounasteluni, että sokerin ja hiivan määrä ei täsmää.

Minä laittaisin murusen vaikka leivinhiivaa, jos viini on liian makeaa, mutta olet jo varmasti ratkaisun keksinyt itsekkin.

Leipojana tiedän, että lämmin aktivoi hiivan ja sokerilla ilmeisesti halusit saada siitä vahvempaa, mutta ne suhteet, siis sokeri ja hiiva???

Kaupoistahan saa myös tätä pikaviinihiivaa, mutta älä missään tapauksessa tyhjennä koko pakkausta sinne pönttöösi.

Kerro kuitenkin lopputulos, oliko siitä juotavaksi, vai tarjositko vain naapureille?

• terottajatintin

nyt viini pulloissa ja viinikellarissa. eilen join ensimmäisen pullon ja oli jopa melko hyvää kotiviiniksi. Ilmeisesti laitoin sokeria vain "liian paljon" suhteessa hiivaan. Prosentteja tuli kuitenkin 16% ja viini jäi makeaksi, eli jälki makeuttamista ei tarvinut tehdä... Voisin sanoa että hyvin onnistunut ensimmäiseksi viiniksi :)

• terotintin
        terottajatintin kirjoitti:

nyt viini pulloissa ja viinikellarissa. eilen join ensimmäisen pullon ja oli jopa melko hyvää kotiviiniksi. Ilmeisesti laitoin sokeria vain "liian paljon" suhteessa hiivaan. Prosentteja tuli kuitenkin 16% ja viini jäi makeaksi, eli jälki makeuttamista ei tarvinut tehdä... Voisin sanoa että hyvin onnistunut ensimmäiseksi viiniksi :)

elikä ominaispainomittarillahan mitataan sokerin määrä viinistä. Ja kun tiedät lisäämäsi sokerimäärän ja lisäämäsi nesteen määrän, pystyt laskemaan kulutetun sokerin ja prosentit. Tosin ostin vielä viinin alkoholipitoisuus mittarinkin varmistaakseni prosentit. täsmäsi :)

• Omena!
        terotintin kirjoitti:

elikä ominaispainomittarillahan mitataan sokerin määrä viinistä. Ja kun tiedät lisäämäsi sokerimäärän ja lisäämäsi nesteen määrän, pystyt laskemaan kulutetun sokerin ja prosentit. Tosin ostin vielä viinin alkoholipitoisuus mittarinkin varmistaakseni prosentit. täsmäsi :)

Huh sentään mikä tuoksu mun asunnossa on juuri nyt, sillä minä aloitin tänään tekemään sen karpaloviinin ja odottelen parisen tuntia, jotta seos imeytyy kunnolla, sitten jatkan...

Presto pakkauksessa lukee että viikon kestää käyminen.

• Omena!
        Omena! kirjoitti:

Huh sentään mikä tuoksu mun asunnossa on juuri nyt, sillä minä aloitin tänään tekemään sen karpaloviinin ja odottelen parisen tuntia, jotta seos imeytyy kunnolla, sitten jatkan...

Presto pakkauksessa lukee että viikon kestää käyminen.

Ei mennyt edes tuntia, kun käväsin kurkaamassa lämpötilan ja yllätys oli, että kovasti oli alkanut pulputtelemaan siten, että toiselta puolelta hajulukosta oli vettä lentänyt korkin kautta kannen päälle. ;D

En avannut kantta, vaan katsoin sitä mittaria mikä on siinä sangon kyljessä.

• VIINIÄ->2020
        terotintin kirjoitti:

MINULLA MENEE VESILUKOSTA MUOVILETKU KOMERON ULKO-ILMAPUTKEEN JA SE "LIITOS" ON TIIVISTETTY LASIVILLALLA. EI JUURIKAAN HAISE.. KYSESSÄ ON -73 RAKENNETTU TALO. JOTAIN AKTIIVIHIILISUODATIN VESILUKKOJA ON SAATAVISSA AINAKIN PISPALASSA (TAMPERE) OLEVASSA KOTIVIINIMYYMÄLÄSSSÄ.

• Viiniä->2002
        terotintin kirjoitti:

Olen tehnyt paljon viinejä.. nytkin on kaksi pyttyä käymässä.. (25.9) toinen "2vk" vadelma bacchus ja "4vk" persikka favourite. Kyllähän homma on niin että pidempi käymisaika tekee jotenkin paremman makuista viiniä. Olen kyllä tehnyt (1vk) Prestojakin ja "kaik on menny"...
        Älkää ny tehkö mitään muuta kuin rankkia "turbohiivoilla"... se tulee maussa takaisin.

• Anonyymi

Moi,
      Noi luvut ei täsmää. Ilmeisesti mittasit 1.015? Vähän makeaksi jäi. Jos sellaisesta tykkäät niin ihan siedettävä luku. Pari prosenttia jää uupumaan suunnitellusta alkoholipitoisuudesta. Jos haluat kuivempaa niin ehkäpä kourallinen rusinoita kenties uuden hiivan kanssa laittaisi käymään. Vaikea sanoa kun ei ole tietoa miksi käyminen pysähtyi.

Yleensä toki käymisastiat vuotavat vähän ilmaa, vesilukon pulputuksen puutteeseen ei kannata luottaa. Jos viinin pintaan nousee kuplia tai ominaispaino muuttuu vuorokaudessa, niin käyhän se. Myös jos vesilukko näyttää painetta, niin käynee.

Tuo viini toki on mennyt, mutta jos joku muukin sattuisi tänne eksymään...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      108
      5766
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3773
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3265
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      461
      2647
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1690
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1386
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1353
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1336
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      152
      1230
    Aihe