Sain eilen tietää, että tyttöystäväni on ollut masentunut kolme vuotta, eli koko seurustelumme ajan.
Tämä tuli minulle täysin yllätyksenä, vaikka tiedän hänen sairastaneen masennusta teini-ikäisenä.
Hän osaa peittää masennuksen niin taitavasti, että en koskaan olisi pystynyt edes arvaamaan hänen tilannetta. Hän nauraa paljon, käy ulkona, tapaa kavereitaan, opiskelee ja käy vakituisesti töissä. Päällisinpuolin kaikki siis näytti olevan hyvin.
Sisimmissään hän kuitenkin tuntee jatkuvaa arvottomuuden tunnetta, surua ja ahdistusta.
Hän on käynyt salaa terapiassa muutaman kuukauden ja syö nyt lääkkeitä.
Tämä tieto satutti minuakin melkoisesti. Olen kuitenkin onnellinen, että hän uskalsi loppujen lopuksi kertoa asiasta minulle.
Mitä minun täytyisi nyt tehdä? Haluan antaa niin paljon tukea kuin vain pystyn, pystynkö yhtään parantamaan hänen oloaan? Auttaako, että olen koko ajan hänen tukenaan ja lähellä?
Koen myös itse syyllisyyttä asiaan, koska en ole huomannut mitään. Ja kadun valtavasti kaikkia meidän vastoinkäymisiä joita meillä kolmen vuoden ajan on ollut, kun en ole ollut tietoinen hänen tilastaan.
Haluan tehdä kaikkeni häntä auttaakseni, mutta en tiedä onko siitä edes apua.
Miten teillä muilla, onko lähimmäisenne ollut masentunut ja miten olette selvinneet?
Tyttöystäväni onkin ollut masentunut koko seurustumme ajan
1
753
Vastaukset
- jamie.
On käynyt terapiassa, mutta jatkuuko se? mielenterveysongelmien kanssa taistellessa auttaa se, että apu on jatkuvaa. Sinä hänen seurustelukumppaninaan et kuitenkaan ole vastuussa hänestä, hän on vastuussa itsestään. Voit auttaa häntä, mutta et parantaa täysin. Kannattaa kysyä häneltä, voitko auttaa häntä jotenkin? Yleensä jo ihmisen läsnäolo ja se, että jatkatte yhteisiä aktiviteettejanne voi hyvinkin auttaa. Masennus ei ole flunssaa, siihen ei auta se että tuodaan kanakeittoa sänkyyn ja peitellään yöksi. Liiallinen paapominen voi jopa alkaa ärsyttämään, varsinkin jos hän on halunnut pitää sen omana tietonaan. Koko ajan lähellä oleminen voi myös alkaa ärsyttää. Ylpeys voi estää avunhakemisen, mutta olet mielestäni jo lähempänä häntä, koska hän koki voivansa avautua asiasta sinulle.
Syyllisyydentunnot ovat ymmärrettäviä, mutta ethän sinä voinut tietää aiheesta. Sanoisin että pidä kommunikointiväylät avoina, mutta älä ala paapomaan, ellei hän sitä erikseen pyydä. Pidä hänet kiinni jokapäivissä aktiviteeteissa ja velvollisuuksista mutta tee selväksi, että jos hän haluaa puhua, ole valmis kuuntelemaan. Kannattaa kysyä tuosta terapia-asiasta, sen jatkuminen voisi myös auttaa.
Masennus on vaikea asia, siitä voi parantua tai sitä voi helpottaa, mutta kehitys, positiivisempaan suuntaankin vaatii töitä ja aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000604987324h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?92441Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2101795Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231573- 711010
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.42956Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?74862Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57852En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43822Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä77745