Tiekarhut takaisin!

qwetwetg

Näillä traktoreilla kun ei pysy kuin silittämään pintaa. Tiekarhuilla pysyi myös muokkaamaan teiden kallistuksia ym.

21

1718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiveä ja savea

      Höylällä pystyisi kyllä muokkaamaan kallistuksia, jos tiellä olisi riittävästi kulutuskerrosta. Vaan kun sorastuksissa on säästetty ja pohjamaan nyrkinkokoiset kivet työntyvät pinnalle, niin siinä ei kärsi paljon höylätä.

    • Alusterä

      Kaiken nykyään.

      Kuten tuossa toisessa viestissä ei ole enään aikoihin näkynyt "lisäsorastusta" joka olisi tienparannuksen elinehtona ei se kiviä kääntämällä muutu miksikään.

      • kelirikko

        Jos lanaus maksaa 35 € tunnilta ja höyläys 70 €, niin eipä ole kilpailutetuissa urakoissa vaikeaa valita kumpaa käytetään. Toisekseen asiansa osaava lanamies tekee näillä kiviraunioilla parempaa jälkeä kuin höylä.


      • traktorimiesten
        kelirikko kirjoitti:

        Jos lanaus maksaa 35 € tunnilta ja höyläys 70 €, niin eipä ole kilpailutetuissa urakoissa vaikeaa valita kumpaa käytetään. Toisekseen asiansa osaava lanamies tekee näillä kiviraunioilla parempaa jälkeä kuin höylä.

        on helppo lanata kun saa maataloustukea nää höylämiehet ei paljon avustuksia saa


    • hyvä oluenakin

      Ei taida enää löytyä päteviä karhukuskeja?

      • vituttaa laiskuus

        höyläkuskit lähti yleensä varikolta 09.00 ja palasivat 14.00 pintaan takas.Ei
        siinä monta kilometriä saatu höylättyy.Siksi varmaan karhut saa lähteä.


      • mach 3

        löytyy mutta kun ei viitsi lähteä pelkällä kaljapalkalla ajelemaan näille urakanpelastajille


    • alaterä

      Eikös ne hoida tuon nykyään kuorkkien alaterillä (akselien välissä), melkein karhua vastaava akseliväli ja säädöt?

      • AM Tuho

        Teknisesti höylä ja alateräauto eroavat melkoisesti toisistaan. Alaterällä ei voi juurikaan vuolla tahi painattaa. Vrt. lapion työntäminen=höylä versus lapion vetäminen=alaterä. Alaterät ovat paineakuin vaimennettuja, jolloin painatusteho melko rajoittunut. Polanteen poisto tiettyyn rajaan asti onnistuu alaterälläkin, jääpolanne teettääkin jo työtä.


      • puree
        AM Tuho kirjoitti:

        Teknisesti höylä ja alateräauto eroavat melkoisesti toisistaan. Alaterällä ei voi juurikaan vuolla tahi painattaa. Vrt. lapion työntäminen=höylä versus lapion vetäminen=alaterä. Alaterät ovat paineakuin vaimennettuja, jolloin painatusteho melko rajoittunut. Polanteen poisto tiettyyn rajaan asti onnistuu alaterälläkin, jääpolanne teettääkin jo työtä.

        Nykyään on myös leikkaavia alusteriä kuorma-autoihin, joissa leikkauskulma ja painatus eri luokkaa sekä jouset saa myös jäykistettyä... tappiterät vielä alle, niin purasee.


      • AM Tuho
        puree kirjoitti:

        Nykyään on myös leikkaavia alusteriä kuorma-autoihin, joissa leikkauskulma ja painatus eri luokkaa sekä jouset saa myös jäykistettyä... tappiterät vielä alle, niin purasee.

        Pistäppä linkki, jos löytyy tietoa netistä.


      • Putteri Peranen
        puree kirjoitti:

        Nykyään on myös leikkaavia alusteriä kuorma-autoihin, joissa leikkauskulma ja painatus eri luokkaa sekä jouset saa myös jäykistettyä... tappiterät vielä alle, niin purasee.

        Mistäs tämmönen laite antaa jälkeen sitten kun ajat vaikka kaivonkanteen? Kuorma-auton rungostako?


    • minulle,

      mikä on tiekarhu? Tiellä liikkuva karhuko?

    • Maasturillako?

      Nyt niitä tiekarhuja taas tarvittaisiin todella suuresti ainakin täällä Tampereella.
      Tiet ovat täällä Tampereella päin ihan perunapeltoa.Eipä ole näkynyt tiekarhuja silottelemassa katuja.
      Tosi erikoista touhua on tämä teiden talvikunnossapito nykyään.

      • .

        Maasturillako???? Ei vaan panssarivaunu tai joku muu telaketjuvetoinen kulkuneuvo.

        MAILIA TIEMESTARILLE!!!!


    • maasturillako?

      Kylläpä olisi taas tiekarhuille kovasti käyttöä.
      Tiet ovat kuin perunapeltoa kun mennään valtateiltä hiukan sivummalle.
      Tosi ihmeellistä ja erikoista touhua näyttää olevan tämä nykyajan teiden talvikunnossapito.
      Millään ei näytä enää olevan mitään väliä.
      Yleisin selitys auraamattomuuten on sen aurauksen hinta.Se on niin kovin kallista hommaa että jätetään se sitten vallan tekemättä.

      • tumpelo 24

        tekemätön työ ja laiskan nimen saa mitään tekemättäkin


      • karhukuski
        tumpelo 24 kirjoitti:

        tekemätön työ ja laiskan nimen saa mitään tekemättäkin

        kaikki otsikossa.


      • itekkin höyläri
        karhukuski kirjoitti:

        kaikki otsikossa.

        ei ollu tarkoitettu karhukuskeille vaan tälle nykymeiningille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      431
      1943
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      202
      1642
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1452
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1451
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1086
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1080
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      124
      998
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      986
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      958
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      916
    Aihe