Olen tehnyt kymmenkunta vuotta puristetusta omenamehusta viiniä. Olen käyttänyt mehua 12-15 litraa 30 litran astiaan. Sokeria tavallisesti 7 kg. Olen lisännyt mehua litran pari jota olen tehnyt pihlajanmarjoista, aroniasta, orapihlajan marjoista, puolukasta. Lisännyt joskus kanelitangon tai inkivääriä ruokalusikallisen. Parin kolmen vuoden jälkeen maku on mielestäni hyvä. Kaikki on käynyt kaupaksi.
Sitä olen ihmetellyt kun valmispakkauksissa on vain kilon pari hedelmiä, sellaisen viinin varsinainen mehupitoisuushan on kymmenes osa siitä mitä minulla. Olenko käyttänyt mehua liikaa?
Omenaviiniä
5
7024
Vastaukset
- 10
Itse käytän tuohon noin 25-27 ltr:n annokseen 7-8 ltr mehua ja sokeria 4 kg. Sokerin määrä on riippuvainen siitä kuinka sokeripitoista mehu minäkin vuonna on. Joskus sokeria menee vain 3 kg.
Muuten lisukkeet ovat kokolailla samat kuin sinulla. Olen kyllä lisännyt joskus valmispakkauksesta varsinkin seljaa mukaan, joskus rusinoitakin. En osaa sanoa onko sinulla liian paljon mehua mukana, makuhan sen ratkaisee. Sokerin määrä on kuitenkin mielestäni melko suuri, ainakin jos pitää kuivemmasta tuotteesta kuten minä. Liika sokeri viinissä latistaa sen makua ja vähentää käytettävyyttä mm ruonalaittoon.- Vaari.
Kun viiniä valmistetaan rypäleistä, siihen ei saa lisätä yhtään vettä sanoo laki tai joku määräys.
Siksi olen pyrkinyt käyttämään paljon omenamehua. Jos 25 litran satsissa liotetaan muutama kilo omenoita tai muita marjoja ja hedelmiä, kuvittelen että se on litkua. En ole tosin maistanut koskaan sellaista.
Käymisen loppupuolella poistan sakan, silloin voin lisätä vettä niin että viiniä tulee mahdollisimman paljon. Kun alun perin on paljon mehua sekä sokeria niin laimentuminen ei haittaa, käyminen jatkuu. Väkevä viini säilyy pitkään, vuosia.
Lisäsin juuri 20 g sitruunahappoa, sen pitäi parantaa makua ja lisätä käymistä. Kanelitangon voisi vielä lisätä. - vaari.
Vaari. kirjoitti:
Kun viiniä valmistetaan rypäleistä, siihen ei saa lisätä yhtään vettä sanoo laki tai joku määräys.
Siksi olen pyrkinyt käyttämään paljon omenamehua. Jos 25 litran satsissa liotetaan muutama kilo omenoita tai muita marjoja ja hedelmiä, kuvittelen että se on litkua. En ole tosin maistanut koskaan sellaista.
Käymisen loppupuolella poistan sakan, silloin voin lisätä vettä niin että viiniä tulee mahdollisimman paljon. Kun alun perin on paljon mehua sekä sokeria niin laimentuminen ei haittaa, käyminen jatkuu. Väkevä viini säilyy pitkään, vuosia.
Lisäsin juuri 20 g sitruunahappoa, sen pitäi parantaa makua ja lisätä käymistä. Kanelitangon voisi vielä lisätä.30.9.2010 kello 12 ja 15 välillä tein omenaviinin valmistuksen alkuvaiheet seuraavasti:
Vein mehuasemalle puristettavaksi 40 litraa oikein mehukkaita ja isoja talviomenia, paino 20 kg. Tuli 13 litraa omenamehua, mehu suoraan 30 litran käymisastiaan.
Kotona astia on nyt pihalla. Isossa kattilassa kiehautin vettä kolme kertaa ja liuotin siihen 7 kg sokeria. Kaadoin mehun joukkoon. Lisäksi oli poimittuna pari litraa aroniaa, keitin ja puristelin sen, siivilöin ja lisäsin senkin käymisastiaan. Aroniamehussa on hienostunut maku vaikka marja sellaisenaan ei ole erikoisen makuinen.
Nyt mehua on kaikkiaan 25 litraa ja se on niin kuumaa että villihiivat ainakin kuolevat, bakteereista ei ole haittaa. Nyt mehu saa jäähtyä. Käymishiivan voi lisätä ehkä vasta aamulla. Lämpötilan pitää olla alle 25 astetta. Lisäsin kerran hiivan kun mehu oli 29 asteista, käyminen lykkäytyi vuorokaudella.
Kun mehu on jäähtynyt, nostan astian kylpyhuoneeseen, lisään hiivan ja ravintosuolat ja hämmentelen seosta. Ei mene montaa tuntia kun pulputus alkaa...
30.9.2010 kello 15.15 - vaari.
vaari. kirjoitti:
30.9.2010 kello 12 ja 15 välillä tein omenaviinin valmistuksen alkuvaiheet seuraavasti:
Vein mehuasemalle puristettavaksi 40 litraa oikein mehukkaita ja isoja talviomenia, paino 20 kg. Tuli 13 litraa omenamehua, mehu suoraan 30 litran käymisastiaan.
Kotona astia on nyt pihalla. Isossa kattilassa kiehautin vettä kolme kertaa ja liuotin siihen 7 kg sokeria. Kaadoin mehun joukkoon. Lisäksi oli poimittuna pari litraa aroniaa, keitin ja puristelin sen, siivilöin ja lisäsin senkin käymisastiaan. Aroniamehussa on hienostunut maku vaikka marja sellaisenaan ei ole erikoisen makuinen.
Nyt mehua on kaikkiaan 25 litraa ja se on niin kuumaa että villihiivat ainakin kuolevat, bakteereista ei ole haittaa. Nyt mehu saa jäähtyä. Käymishiivan voi lisätä ehkä vasta aamulla. Lämpötilan pitää olla alle 25 astetta. Lisäsin kerran hiivan kun mehu oli 29 asteista, käyminen lykkäytyi vuorokaudella.
Kun mehu on jäähtynyt, nostan astian kylpyhuoneeseen, lisään hiivan ja ravintosuolat ja hämmentelen seosta. Ei mene montaa tuntia kun pulputus alkaa...
30.9.2010 kello 15.15Astia oli ulkona klo 15-18 välisen ajan, siellä se jäähtyi nopeasti. Sitten nostin astian kylpyhuoneeseen ja lisäsin hiivan. Nyt kun kolme tuntia on kulunut niin pulputus on alkanut, 5 kertaa minuutissa. Hiiva on Presto.
- Anonyymi
Täältä löytyy paljon hyviä ohjeita: https://www.suomela.fi/muuta-omenasato-viiniksi/ :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1095804Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453803Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503275Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4632670Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681700- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321363Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541245