eteiavärinä, astma ja akuuttu lulehdus

Amiodarone

Mulla on uusi astma, vaikka jotkut tutkimukset sulkevat sen pois. Käytän astmalääkkeitä, Alvesco, Ventoline tai Atrovent comp. Miten menetellään, jos on akuutti keuhkotulehdus, mahdollisesti myös poskiontelossa krooninen? Käytänkö astmalääkkeitä kuten tähänkin asti, kerran päivässä hoitavaa ja avaavaa tarvittaessa?

Minulla on asteen verran lämpöä. ei paljon yskitä, mutta keuhkot ovat ärsyyntyneet. Pulssini nousee herkästi eteisvärinän vuoksi, ei kylläkään Ventolinesta. Atrovent on uudempi, enkä ole paljon käyttänyt. Sain vasta siihen jatkoputken, kun se ärsytti suuta pahasti.

Hengitysvaukeuksia on ollut koko kesän rasituksessa kohtauksittaisesti. Niiden luulen johtuvan sydämestä - vajaatoiminta-arvo prö-BNP on koholla. Vaikeus tuntuu pallean kohdalla puristuksena. Rasitus-EKG:n mukaan ei olisi sepelvaltimovikaa eikä siinä yhteydessä tehtyjen puhallusten perusteella rasitusastmaa. Sain keuhkolääkäriltä lähetteen sepelvaltimoiden TT-kuvaukseen, mutta sellaista ei voida tehdä eteisvärinässä.

Luulen, että lääkärit arvelevat hengitysvaikeuksieni johtuvan hyperventilaatiosta. Iltapäivystyksissä minut on melkein naurettu ulos. Hankin sormipulssioksimetrin. Pyörällä ajaessa eilen happisaturaatio meni 84-88:aan, mutta enimmäkseen oli 92-94. Nyt tietsikan ääressä on saturaatio ok 96, pulssi 96-98.

Eteisvärinässä ei saada pulssia pysymään alhaalla.

Miten siis astmaista hoidetaan akuutin tulehduksen aikana?

7

1034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,

      tuplaan hoitavan lääkityksen akuutissa tulehduksessa, näin on neuvottu jo yli 20 v sitten kun astmani diagnosoitiin.
      Noilla perussairauksilla kuin sinulla on menisin kyllä kuumeen plus muiden oireiden kanssa lääkäriin.

    • 9

      Kuulostaa tilanteesi hankalalle, kovasti jaksamisia!

      Itselläni tulee todella helposti takykardiakohtauksia astmalääkkeistä, tästä syystä minulta vaihdettiin symbicort seretideen, ei ole ollut enää niin pahoja kohtauksia. Mutta nyt taas akuutin tulehduksen ollessa päällä eilen viimeksi oli sykkeet ihan mitä sattuu, koska jouduin käyttämään niin paljon buventolia, kun ei muuten henki kulje. Joiduin kyllä tovin jos toisenkin miettimään päivystykseen menoa, mutta onneksi alkoi sykkeet taas rauhottua itsestään.

      Suosittelen vaan käymään siellä ensiavussa uudelleen. Eikös eteisvärinän kuitenkin pitäisi näkyä EKG-tutkimuksissa, ja pitäähän lääkäreiden ottaa moiset löydökset tosissaan? Tilanteesi todellakin tarvitsisi ammattilaisen seurantaa, ei potilas itse voi tietää milloin mennään vaarallisilla vesillä ja milloin ei.

      Ja onko sinulta tutkittu kalium- ja natriumarvot? Voi heittelyt niissä aiheuttaa rytmin sekoilua. Minulla kaliumarvot helposti laskevat lääkkeiden annoksia nostaessa, eli pitää syödä pari ekstrabanaania ja juoda reippaalla kädellä tuoremehuja/kivennäisvettä.

    • peffiä peffiä vaan

      sinulle annettu kirjallisia ohjeita? Vai onko astmasi niin uusi ettei Pef mittauksia ole vielä suoritettu?? Max. puhallus arvosi joihin jatkossa vertaat puhallusarvojasi!
      Kysy lääkäriltä:)
      Normaalisti hoitava lääkitys kaksinkertaistetaan pahenemisvaiheesssa.

      • Amiodarone

        Peffiä pitäisi mitata nyt. En ole edes täysin varma, että mulla on astma, voi se sydänkin tehdä noita hengitysvaikeuksia. Nyt tosin on akuutti tulehdus. Minua ei oteta todesta tuolla päivystyksessä. En ole saanut sieltä oikein apua. Mehiläiseen pitää mennä huomenna. Metakoliinialtistus ja typpikoe ovat olleet negatiivisia. Ig E varmaan oli normaali. Tuo ylävatsan puristus on mystinen, kun kukaan lääkäri ei ole keksinyt sille syytä.

        Ei ole annettu mitään ohjeita akuuttitulehdusten varalle eikä ole ohjeita pulssinousujen varalle. Soitin päivystykseen yöllä, ja siellä sanottiin, että ei esim. Digoksiinia pidä itse ruveta muuttelemaan. Jos tänään vielä on ongelmaa, niin voisi mennä lääkärille. En halua mennä sinne päivystävälle lääkärille, koska siellä ollaan niin nuiveja. Saa semmoisen käsityksen, että turhaan heitä vaivaa. En ole ihan äskettäin siellä käynyt. Kännikaloja kyllä paikataan tuntikausia, ne meneväöt aina edelle jonossa. Terveyskeskukseen ei saa aamuisin puhelimella aikoja, koska puhelin on koko ajan varattu.

        Yksityiselle keuhkolääkärille en pääse nyt, sinne on pitkät jonot. Yleislääkärille voi olla aikoja. Täytyy katsoa, miten on esim. Mehiläisessä. Ainakin, kun edellisen kerran tilasin keuhkolääkärin, niin jouduin odottamaan kauan. Ehkä odotan huomiseen ja katson, millainen tilanteeni on silloin. Silloin pääsee esim. mehiläiseen helpommin vastaanotolle. Lämpö on 38,1 kielen alta.

        Ventolinesta en saa takykardioita, vaan ne tulevat miten sattuu. Minä olen potenut eteisvärinää huhtikuusta lähtien, ja kardiologian osasto oli kesällä kiinni. Olen kysellyt sieltä elokuussa, että olenko heidän hoidossa, mutta mitään vastausta ei ole tullut. Täytynee lähteä huomenna viemään taas tutkimustuloksia astmasta ym. jospa ottaisivat todesta. Etesisvärinäni on haklalaa sorttia, koska pulssia ei saada pysymään tasaisena

        On se hyvä, että on tällainen palsta käytettävissä, ja saa toisten kokemuksia. Puhelinlaskut ovat suuret, koska soittelen puhelinlääkärille usein viikonloppuisin.


      • Amiodarone
        Amiodarone kirjoitti:

        Peffiä pitäisi mitata nyt. En ole edes täysin varma, että mulla on astma, voi se sydänkin tehdä noita hengitysvaikeuksia. Nyt tosin on akuutti tulehdus. Minua ei oteta todesta tuolla päivystyksessä. En ole saanut sieltä oikein apua. Mehiläiseen pitää mennä huomenna. Metakoliinialtistus ja typpikoe ovat olleet negatiivisia. Ig E varmaan oli normaali. Tuo ylävatsan puristus on mystinen, kun kukaan lääkäri ei ole keksinyt sille syytä.

        Ei ole annettu mitään ohjeita akuuttitulehdusten varalle eikä ole ohjeita pulssinousujen varalle. Soitin päivystykseen yöllä, ja siellä sanottiin, että ei esim. Digoksiinia pidä itse ruveta muuttelemaan. Jos tänään vielä on ongelmaa, niin voisi mennä lääkärille. En halua mennä sinne päivystävälle lääkärille, koska siellä ollaan niin nuiveja. Saa semmoisen käsityksen, että turhaan heitä vaivaa. En ole ihan äskettäin siellä käynyt. Kännikaloja kyllä paikataan tuntikausia, ne meneväöt aina edelle jonossa. Terveyskeskukseen ei saa aamuisin puhelimella aikoja, koska puhelin on koko ajan varattu.

        Yksityiselle keuhkolääkärille en pääse nyt, sinne on pitkät jonot. Yleislääkärille voi olla aikoja. Täytyy katsoa, miten on esim. Mehiläisessä. Ainakin, kun edellisen kerran tilasin keuhkolääkärin, niin jouduin odottamaan kauan. Ehkä odotan huomiseen ja katson, millainen tilanteeni on silloin. Silloin pääsee esim. mehiläiseen helpommin vastaanotolle. Lämpö on 38,1 kielen alta.

        Ventolinesta en saa takykardioita, vaan ne tulevat miten sattuu. Minä olen potenut eteisvärinää huhtikuusta lähtien, ja kardiologian osasto oli kesällä kiinni. Olen kysellyt sieltä elokuussa, että olenko heidän hoidossa, mutta mitään vastausta ei ole tullut. Täytynee lähteä huomenna viemään taas tutkimustuloksia astmasta ym. jospa ottaisivat todesta. Etesisvärinäni on haklalaa sorttia, koska pulssia ei saada pysymään tasaisena

        On se hyvä, että on tällainen palsta käytettävissä, ja saa toisten kokemuksia. Puhelinlaskut ovat suuret, koska soittelen puhelinlääkärille usein viikonloppuisin.

        eilen oli 39,3 kuumetta, tänä aamuna 38,6. Vähän lähtee limaa keuhkoista.


    • LEA14

      Haluaisin kysyä mistä hankit sormipulssioksimetrin ja mitä maksoi?

      • Amiodarone

        sormipulssioksimetri, netistä, Medkit. Maksoi 176,35, josta on kymppi toimitus/postikuluja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe