Olen viime vuodenvaihteesta lähtien kärsinyt lähes jatkuvasta nenän vuotamisesta. Pienikin yllättävä tuoksu tai veto saa nenän vuotamaan solkenaan ja koko ajan on tukkoisuutta. Tätä on jatkunut viime vuoden vaihteesta lähtien. Lääkäri sanoi kyseessä olevan vasomotorinen nuha.
Viime talvena aloimme ihmettelemään työtiloissamme olevaa outoa tunkkaista hajua. Kesällä sen syyksi paljastui putkivuoto lattian alla. Kun lattia avattiin havaittiin vauriokohdassa silminnähtävää kasvustoa joka osoittautui labrassa runsaaksi penicilium- ja sädesienikasvustoksi.
Onko kenelläkään kokemusta voiko vasomotorinen nuha olla seurausta tällaisesta kosteusvauriosta? Ajallisesti nuhan alkaminen sopii hyvin yhteen vaurion syntyajankohdan kanssa.
Tiedättekö, onko vasomotorista nuhaa korvattu ammattitautina?
Vasomotorinen nuha ja home?
3
755
Vastaukset
Jokainen tapaus on niin erilainen, mutta mahtoiko lääkäri olla ajan tasalla?
Itse olen kokenut, että normilääkärit ovat homeongelmissa pihalla kuin kuu-ukot ja että potilas tietää hyvinkin näistä asioista enemmän.
Oli se kyllä kesällä ihmeellistä, kun saatuani jalkaani sieni-infektion ja syödessäni ensiksi vahvan yhdeksän päivän kefaleksiini-antibioottikuurin (kolme 750 mg:n tablettia ensimmäisenä kahtena päivänä, jonka jälkeen kaksi päivittäin) poskiontelo-oireeni jatkuivat ennallaan päänsärkyä ja kovaa nuhaa myöten, mutta kun parin päivän tauon jälkeen siirryin sisäiseen sienilääkkeeseen, terbinafiiniin, sekä päänsärkyni että nuhani katosivat tuon kahden viikon kuurin ajaksi ja palasivat parin päivän kuluttua takaisin kuurin loputtua.
Minua on pidetty lähes pöpinä kerrottuani tuosta, mutta pitäydyn stoorissani, koska se on totta. Sittemmin olen sitä paitsi jo useamman kertaa lukenut englanninkielisiltä sivuilta, että terbinafiini tehoaa muuhunkin kuin vain ihon dermatofyytteihin. Olen linkittänyt lukemani uutiset tänne, ja ne löytyvät tarvittaessa lukuisten viestieni joukosta vaikka hakusanoilla terbinafine tai terbinafiini.
Onhan nuo minullakin jossain tallessa, mutten jaksa lähteä nyt etsimään. Tässä kuitenkin uusin lukemani, jota en ole täällä vielä esitellytkään. Lainaus:
"Terbinafine
It is an allylamine inhibiting the synthesis of ergosterol by inhibiting the enzyme squalene epoxidase. It is also undergoing trial for its use in invasive fungal sinusitis. --"
http://pgimer.nic.in/code/drugbull.htmTarkoitukseni ei ole millään muotoa pelotella sinua tai muitakaan. Oonpahan vaan joutunut omalla kohdallani pähkäilemään näitä juttuja, kun apua ei ole saanut.
- Pitäisi päästä uuteen magneettikuvaukseenkin, joka on helpommin sanottu kuin tehty.
Tiedän tasan tarkkaan, kuinka minut pitäisi tutkia: magneettikuva koko pään alueesta korvia ja poskionteloita myöten, vaan vakuutapas se noille uunoille, kun jo käyntikin niitten luona käy yli voimien.
Onneks oon kalmanrauhallinen :)
Sukuvikaa äidin puolelta se "rauhallisuus" ja kehittynyt meikällä aivan huippuunsa joutuessani aina uudestaan ja uudestaan ilman apua kärsimään.
Vaan mitäs sitä tyhjän takia itkemään, ei auta itkut markkinoilla.
- reeti=
Voi hyvin ollakkin että oireesi juontuvat työpaikalta. Työterveyslääkäri varmasti osaa auttaa ja lähettää eteenpäin mikäli aihetta ilmenee.
Kärsin samasta: P...mainen vaiva.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842