Autojen sisälämmittimet senkun lisääntyvät.
Sähköpiirustuksessa 20/25 joka tarkoittanee 20amperin sulaketta 25A pohjaan?
Voinko käyttää 25A sulaketta?
Sulakekoko
32
7803
Vastaukset
- 17+18
käyttää enen kuin tiedät etusulakkeen koon ja johdon kuormitettavuuden.
- Rane47
Kiinteistön keskusosan päävaroke 63A 4MK16
Sen takana on lv pumput(500W), valaistus(1000W) ja autosähköt 20 pylvästä ajastimin. Kulutus 7000kWh/v.
Autosähkön sulakkeita 3kpl ja johdot MCMK 3*6 6.
Huoneistojen sulakkeet kait eivät kuulu tähän asiaan? - h -52
Rane47 kirjoitti:
Kiinteistön keskusosan päävaroke 63A 4MK16
Sen takana on lv pumput(500W), valaistus(1000W) ja autosähköt 20 pylvästä ajastimin. Kulutus 7000kWh/v.
Autosähkön sulakkeita 3kpl ja johdot MCMK 3*6 6.
Huoneistojen sulakkeet kait eivät kuulu tähän asiaan?pistä sinne 6 A:n suilake korkeintaan. Ja mitäpä se sinulle kuuluu kun et sähköistä mitään ymmärrä muutenkaan.
- Jpe-
h -52 kirjoitti:
pistä sinne 6 A:n suilake korkeintaan. Ja mitäpä se sinulle kuuluu kun et sähköistä mitään ymmärrä muutenkaan.
Jos asennukset tehnyt pätevä sähkäri, sinne voi laittaa niin ison sulakkeen kun sinne menee ilman väkivaltaa. Jos siellä on 25A pohja, niin laita 25A sulake. Mut jos siel Sähkö-Rane käynyt, niin laita 1A sulake.
- Rane47
Jpe- kirjoitti:
Jos asennukset tehnyt pätevä sähkäri, sinne voi laittaa niin ison sulakkeen kun sinne menee ilman väkivaltaa. Jos siellä on 25A pohja, niin laita 25A sulake. Mut jos siel Sähkö-Rane käynyt, niin laita 1A sulake.
Rane 1 siellä käynyt vaan Rak.Oy Puolimatka joka teki piirustukset.
Meillä vaan, kuten trendi on, kävi uuden asoy lain mukainen PTS suunnittelija sähkömiehineen ja kauhistui 25A sulakkeita.
Itse olen maallikkona sitä mieltä, että jos pohja on 25 niin 25 VOI ASETTAA. - Täpinä.
Rane47 kirjoitti:
Kiinteistön keskusosan päävaroke 63A 4MK16
Sen takana on lv pumput(500W), valaistus(1000W) ja autosähköt 20 pylvästä ajastimin. Kulutus 7000kWh/v.
Autosähkön sulakkeita 3kpl ja johdot MCMK 3*6 6.
Huoneistojen sulakkeet kait eivät kuulu tähän asiaan?Periaatteesa voit laittaa pohjan vaihtamalla 25 A:n sulakkeen,
sillä 6 mm2 kaapeli riittää. Selektiivisyydenkään kanssa ei tule
ongelmia jos päävarokkeet ovat 63 A.
Jos kaikilla on omat kellokytkimet, niin kuormituksen tasoitusta
tulee siinäkin, kaikki pistorasiat eivät kytkeydy saman aikaisesti.
Aivan toinen asia onkkin sitten se, miksi tarvitaan 25 A? Minä
kieltäisin tuon 20 A:kin käytön isännöitsijänä. Kyllä 3,5 kW (16 A) pitää
riittää kahden auton lämmittämiseen. Esim. lohkolämmitin 0,5-0,6 kW
ja sisälle 0,7 - 0,9 kW:n on riittävä. Sähkö on kallista ja sitäkään ei
puussa kasva.
Mutta jos tolpassa on saman sulakkeen takana 4 autoa, niin 25 A on paikallaan.
- sähkömiäs
..."rane" olettelee tietävänsä asian!!! Voi ei, kun sitten pitää väkisin sörheltää katastrofi oletuksillaan...
Olikohan Tshernobylissa "raneja" hommissa???
Kun keskuskaaviossa lukee 20/25, niin suunnitelmissa on ajateltu max. 20A tulppasulaketta 25A varokepesään. Jos lukisi 20/63, niin siinäkin max. 20A tulppasulake suojaamaan lämmitysrasioita. 63A on tässä varokepesän koko eli isompi, niitä on olemassa kahta kokoa tavallisissa asennuksissa, eli 25A tai 63A.
Konkarit tietää täällä, että käytössä on vanhemmissa kerrostaloissa, viimevuosisadan alusta suurempiakin varokepesiä, jotain 100A.
VASTAUS KYSYMYKSEESI ON; ET SAA LAITTAA 20A TULPPASULAKETTA ISOMPAA!!!
Voidakseen laittaa 25A paukun, sähköalan ammattilaisen pitää selvittää kaapeli koko ja oikosulkuvirta viimeisella pistorasialla, sekä huomioiden kaapelin asennusreitin kuormitusta rajoittaviin kohtiin, jotta ei tule vahinkoa... kaapeli vaurioituu kelvottomaksi... silloin Rane47 pääsee lapionvarteen.- Jpe-
Nohnoh, sen perässä on 6 neliön kaapelit, joten ihan hyvin siihen voi laittaa 25A sulakkeen. Ja on olemassa 20A pohjia, miksei sitten käytä niitä?
- sähkömiäs
Jpe- kirjoitti:
Nohnoh, sen perässä on 6 neliön kaapelit, joten ihan hyvin siihen voi laittaa 25A sulakkeen. Ja on olemassa 20A pohjia, miksei sitten käytä niitä?
Kerro nyt meille muillekin, kuinka olet varma toimiiko se 25A paukku vikatapauksessa???
Mikä on sitten oikosulkuvirta viimeisellä rasialla??? Niin tunnut tietävän? Heh!
Talo saattaa olla huonon muuntopiirin alueella, jolloin oikosulkuvirta voi olla heikko viimeisellä rasialla, ties vaikka kaapelia on keskukselta viimeiselle rasialla pitkästi yli 50 metriä... - Jpe-
sähkömiäs kirjoitti:
Kerro nyt meille muillekin, kuinka olet varma toimiiko se 25A paukku vikatapauksessa???
Mikä on sitten oikosulkuvirta viimeisellä rasialla??? Niin tunnut tietävän? Heh!
Talo saattaa olla huonon muuntopiirin alueella, jolloin oikosulkuvirta voi olla heikko viimeisellä rasialla, ties vaikka kaapelia on keskukselta viimeiselle rasialla pitkästi yli 50 metriä...Eiköhän se olisi selvinnyt käyttöönottotarkastuksessa ja pätevä asentaja sitten laittanut oikean sulakepohjan, jotta siihen ei saisi liian isoa sulaketta kiinni.
Maallikon ja kuluttajan ei tarvitse pähkäillä oikosulkuvirtojen kanssa, ne saa laittaa niin ison sulakkeen kiinni, mikä menee sulakepohjaan; kuitenkin enintään 25A-kokoisen sulakkeen. - sähkömiäs
Jpe- kirjoitti:
Eiköhän se olisi selvinnyt käyttöönottotarkastuksessa ja pätevä asentaja sitten laittanut oikean sulakepohjan, jotta siihen ei saisi liian isoa sulaketta kiinni.
Maallikon ja kuluttajan ei tarvitse pähkäillä oikosulkuvirtojen kanssa, ne saa laittaa niin ison sulakkeen kiinni, mikä menee sulakepohjaan; kuitenkin enintään 25A-kokoisen sulakkeen.Lueppas ketju sanasta sanaan uudelleen...
Kysyjä ei ymmärrä maallikkona, mitä tarkoittaa 20/25...
20/ tarkoittaa suurinta sallittua tulppasulake kokoa.
/25 tarkoittaa varokepesän suurinta sallittua nimellisvirtaa (ja alan kavereille kokoa...)
Ymmärsin että pesässä on nytkin 20A pohjakosketin, jolloin 25A tulppasulake ei sovi, vaan pitää käyttää nimenomaan 20A tulppasulaketa suunnitelmien mukaisesti tai halutessa pienempää.
25A sulakkeen käyttö vaatii selvitystä paikanpäällä, siihen ei keskustelupalstan raadin oletukset riitä, vaikka olisi 6mm neliön johtimet...
Heh! Täpinä-isännöitsijä ei ymmärtänyt asiaa ollenkaan... kyllä kaikki autot voi olla yhtaikaa lämpiämässä vaikka olisi kellot. Kaikilla sattuu olemaan samaan aikaan lähtö liikenteeseen. Nih! - Jpe-
sähkömiäs kirjoitti:
Lueppas ketju sanasta sanaan uudelleen...
Kysyjä ei ymmärrä maallikkona, mitä tarkoittaa 20/25...
20/ tarkoittaa suurinta sallittua tulppasulake kokoa.
/25 tarkoittaa varokepesän suurinta sallittua nimellisvirtaa (ja alan kavereille kokoa...)
Ymmärsin että pesässä on nytkin 20A pohjakosketin, jolloin 25A tulppasulake ei sovi, vaan pitää käyttää nimenomaan 20A tulppasulaketa suunnitelmien mukaisesti tai halutessa pienempää.
25A sulakkeen käyttö vaatii selvitystä paikanpäällä, siihen ei keskustelupalstan raadin oletukset riitä, vaikka olisi 6mm neliön johtimet...
Heh! Täpinä-isännöitsijä ei ymmärtänyt asiaa ollenkaan... kyllä kaikki autot voi olla yhtaikaa lämpiämässä vaikka olisi kellot. Kaikilla sattuu olemaan samaan aikaan lähtö liikenteeseen. Nih!Sittenhän sinne ei saa kuin 20A sulakkeen ilman työkaluja tai rakenteen rikkomista kiinni. Eli siltikin sinne saa laittaa isoimman sulakkeen, minkä pohja antaa myöden.
Ei maallikon tarvitse miettiä, voinko tuohon 16A pohjaan laittaa 6A, 10A vai 16A sulakkeen, hänen tulee saada laittaa se 16A sulake. Ja jos jotain sattuu siitä, että ryhmää syöttää liian iso sulake (16A), rakentanut sähköliike kattaa siitä vastuun. - _se_
sähkömiäs kirjoitti:
Lueppas ketju sanasta sanaan uudelleen...
Kysyjä ei ymmärrä maallikkona, mitä tarkoittaa 20/25...
20/ tarkoittaa suurinta sallittua tulppasulake kokoa.
/25 tarkoittaa varokepesän suurinta sallittua nimellisvirtaa (ja alan kavereille kokoa...)
Ymmärsin että pesässä on nytkin 20A pohjakosketin, jolloin 25A tulppasulake ei sovi, vaan pitää käyttää nimenomaan 20A tulppasulaketa suunnitelmien mukaisesti tai halutessa pienempää.
25A sulakkeen käyttö vaatii selvitystä paikanpäällä, siihen ei keskustelupalstan raadin oletukset riitä, vaikka olisi 6mm neliön johtimet...
Heh! Täpinä-isännöitsijä ei ymmärtänyt asiaa ollenkaan... kyllä kaikki autot voi olla yhtaikaa lämpiämässä vaikka olisi kellot. Kaikilla sattuu olemaan samaan aikaan lähtö liikenteeseen. Nih!_ sitten helppoa, kun sen osaa. Noinhan se menee, poikkipinnat, kuormitettavuus, riittävät Ik:t ja sen semmoset mietitään erikseen, jos tappia kasvatetaan suunnitelmista, tehdystä käyttöönottotarkastuksesta ja paperoinnista poiketen. Muuten tietenkään EI. Pohjakoskettimen vaihto vaatii ammattimiehen, joka tietysti miettii ja toteaa että muutoksen voi tehdä.
- Jpe-
_se_ kirjoitti:
_ sitten helppoa, kun sen osaa. Noinhan se menee, poikkipinnat, kuormitettavuus, riittävät Ik:t ja sen semmoset mietitään erikseen, jos tappia kasvatetaan suunnitelmista, tehdystä käyttöönottotarkastuksesta ja paperoinnista poiketen. Muuten tietenkään EI. Pohjakoskettimen vaihto vaatii ammattimiehen, joka tietysti miettii ja toteaa että muutoksen voi tehdä.
Kuka sitä pohjakosketinta haluaisi vaihtaa?
- Jpe-
Jpe- kirjoitti:
Kuka sitä pohjakosketinta haluaisi vaihtaa?
Itselläni tekisi mieli vaihtaa vaimo. Nykyinen niin pirun ruma ja lihava. Nooh, tämä nyt asian vierestä, mutta asia taas päällimmäisenä mielessäni.
sähkömiäs kirjoitti:
Lueppas ketju sanasta sanaan uudelleen...
Kysyjä ei ymmärrä maallikkona, mitä tarkoittaa 20/25...
20/ tarkoittaa suurinta sallittua tulppasulake kokoa.
/25 tarkoittaa varokepesän suurinta sallittua nimellisvirtaa (ja alan kavereille kokoa...)
Ymmärsin että pesässä on nytkin 20A pohjakosketin, jolloin 25A tulppasulake ei sovi, vaan pitää käyttää nimenomaan 20A tulppasulaketa suunnitelmien mukaisesti tai halutessa pienempää.
25A sulakkeen käyttö vaatii selvitystä paikanpäällä, siihen ei keskustelupalstan raadin oletukset riitä, vaikka olisi 6mm neliön johtimet...
Heh! Täpinä-isännöitsijä ei ymmärtänyt asiaa ollenkaan... kyllä kaikki autot voi olla yhtaikaa lämpiämässä vaikka olisi kellot. Kaikilla sattuu olemaan samaan aikaan lähtö liikenteeseen. Nih!Ajattelin asian pitemmälle, eli ei tule niin suurta virtapiikkiä yhtäaikaisesta
kytkeytymisestä ja varmasti tulee hajontaa huiputehonkin käytössä. Sama
ilmiö, kuin lasketaan sähkökiukaille tasoitus.
Mutta jos olisit muutenkaan ymmärtänyt kirjoitustani olisit huomannut, että
minä käsitin alun perin väärin ja luulin, että tolpassa ovevan sulakkeen koosta
on kysymys. Kas kun et tuota huomannut.
Kun puhutaan ryhmäsulakkeista, niin 6 mm2 kaapelilla ja 25 A:lla,
niin saadaan esim. 10 :lle tolpalle / 20 autoa noin 800 W/pistorasia.
20 käyttäjää on niin iso määrä, että tasoitusta syntyy itsestään. Kun päälläoloaika
rajoitetaan 2 tuntiin, seitsemälle menijät klo 5 - 7 ja muut klo 7 - 9, niin kapasiteetti
lähes tuplaantuu.
Tätä tosiasiaa voit vapaasti hititellä, kaikki eivät ole duunareita ja pidä olla raksalla
paikalla klo 7.00.- -pakkasukko
Täpinä kirjoitti:
Ajattelin asian pitemmälle, eli ei tule niin suurta virtapiikkiä yhtäaikaisesta
kytkeytymisestä ja varmasti tulee hajontaa huiputehonkin käytössä. Sama
ilmiö, kuin lasketaan sähkökiukaille tasoitus.
Mutta jos olisit muutenkaan ymmärtänyt kirjoitustani olisit huomannut, että
minä käsitin alun perin väärin ja luulin, että tolpassa ovevan sulakkeen koosta
on kysymys. Kas kun et tuota huomannut.
Kun puhutaan ryhmäsulakkeista, niin 6 mm2 kaapelilla ja 25 A:lla,
niin saadaan esim. 10 :lle tolpalle / 20 autoa noin 800 W/pistorasia.
20 käyttäjää on niin iso määrä, että tasoitusta syntyy itsestään. Kun päälläoloaika
rajoitetaan 2 tuntiin, seitsemälle menijät klo 5 - 7 ja muut klo 7 - 9, niin kapasiteetti
lähes tuplaantuu.
Tätä tosiasiaa voit vapaasti hititellä, kaikki eivät ole duunareita ja pidä olla raksalla
paikalla klo 7.00.mul on autossa 500w lohkolämmitin ja 800w sisälämmitin, 1300w yht, paljonko ne vie virtaa???
-pakkasukko kirjoitti:
mul on autossa 500w lohkolämmitin ja 800w sisälämmitin, 1300w yht, paljonko ne vie virtaa???
Noin 6 A
- X1
sähkömiäs kirjoitti:
Lueppas ketju sanasta sanaan uudelleen...
Kysyjä ei ymmärrä maallikkona, mitä tarkoittaa 20/25...
20/ tarkoittaa suurinta sallittua tulppasulake kokoa.
/25 tarkoittaa varokepesän suurinta sallittua nimellisvirtaa (ja alan kavereille kokoa...)
Ymmärsin että pesässä on nytkin 20A pohjakosketin, jolloin 25A tulppasulake ei sovi, vaan pitää käyttää nimenomaan 20A tulppasulaketa suunnitelmien mukaisesti tai halutessa pienempää.
25A sulakkeen käyttö vaatii selvitystä paikanpäällä, siihen ei keskustelupalstan raadin oletukset riitä, vaikka olisi 6mm neliön johtimet...
Heh! Täpinä-isännöitsijä ei ymmärtänyt asiaa ollenkaan... kyllä kaikki autot voi olla yhtaikaa lämpiämässä vaikka olisi kellot. Kaikilla sattuu olemaan samaan aikaan lähtö liikenteeseen. Nih!Jaa, täällä sitä vaa ihmetellähän ja raivostuthaan, kun ekalla on 25 A sulake lämmitystolpassa ja toishil vaan 16 A... Mää sanon ny suorahan: mun ja naapurin autopaikkojen tolpassa on yhteine hidas 10 A tulppasulake ja ei oo kertaakaan palanu, nyt kuuren vuorehen aikana, mitä oon taloyhtiössä "vastuksena" ollu.
- Rane47
Laitan juuri niin ison sulakkeen, kun halua ja vittuakos enään apinoilta neuvoja kyselemäänk un ne ei tiedä muuta kuin vittuilla.
- äxxä
nuuh...
- Rane47
mun nikkiä! Itselläni ei ole tapana haistatella.
Sanon vielä, että on siis kolme sulaketta ja 10 lämpötolppaa, 3,3 ja 4.
"20A:lla ei paljoa sähköä saa. Varsinkaan niihin neljään tolppaan. - sähkömiäs
Rane47 kirjoitti:
mun nikkiä! Itselläni ei ole tapana haistatella.
Sanon vielä, että on siis kolme sulaketta ja 10 lämpötolppaa, 3,3 ja 4.
"20A:lla ei paljoa sähköä saa. Varsinkaan niihin neljään tolppaan.Tolpparasioiden sulake kokoa on pienennelty, jotta autopaikkojen noususulakkeen selviytyisivät paremmin. Tarkoittaa ettei yksittäinen autonlämmittäjä voi käyttää sisälämppäriä max. teholla, koska pienennetty tolpan sulake rajoittaa virtaa, että sitä riittää muillekin samassa ryhmässä yhtaikaa tarvitseville. Joissain parkkipaikoilla on kielletty sisälämmittimien käyttö juuri pienen kaapelin takia, jota aikoinaan pidettiin riittävinä. Nykyisin käytetään vähintäin 10mm neliön kaapeleita ja 35A noususulaketta.
Tällainen muutos vaatii kyllä taloyhtiössäsi isoa sähköremonttia kiinteistöliittymineen...
Myös sellainenkin ensiapu on hyödyksi, jos yhtiössä on hyvä naapurihenki, niin autopaikkoja voi vaihtaa keskenään siten että pääsääntöisesti tiettyyn aikaan autoja lämmittävät liikenteeseen lähtijät olisivat eri nousuvaiheiden perässä. Kaikki ei ole yksinkertaista, vaan monisäikeisiä juttuja. - Rane47
sähkömiäs kirjoitti:
Tolpparasioiden sulake kokoa on pienennelty, jotta autopaikkojen noususulakkeen selviytyisivät paremmin. Tarkoittaa ettei yksittäinen autonlämmittäjä voi käyttää sisälämppäriä max. teholla, koska pienennetty tolpan sulake rajoittaa virtaa, että sitä riittää muillekin samassa ryhmässä yhtaikaa tarvitseville. Joissain parkkipaikoilla on kielletty sisälämmittimien käyttö juuri pienen kaapelin takia, jota aikoinaan pidettiin riittävinä. Nykyisin käytetään vähintäin 10mm neliön kaapeleita ja 35A noususulaketta.
Tällainen muutos vaatii kyllä taloyhtiössäsi isoa sähköremonttia kiinteistöliittymineen...
Myös sellainenkin ensiapu on hyödyksi, jos yhtiössä on hyvä naapurihenki, niin autopaikkoja voi vaihtaa keskenään siten että pääsääntöisesti tiettyyn aikaan autoja lämmittävät liikenteeseen lähtijät olisivat eri nousuvaiheiden perässä. Kaikki ei ole yksinkertaista, vaan monisäikeisiä juttuja.Jep, nyt valkenee. Tosta yhteishengestä meidän taloyhtiöstä en tiedä, ainakin itse olen kaikessa vastarannankiiski, jotkut sanoisi kusipää. Kiitos vastauksista tällä krtaa.
sähkömiäs kirjoitti:
Tolpparasioiden sulake kokoa on pienennelty, jotta autopaikkojen noususulakkeen selviytyisivät paremmin. Tarkoittaa ettei yksittäinen autonlämmittäjä voi käyttää sisälämppäriä max. teholla, koska pienennetty tolpan sulake rajoittaa virtaa, että sitä riittää muillekin samassa ryhmässä yhtaikaa tarvitseville. Joissain parkkipaikoilla on kielletty sisälämmittimien käyttö juuri pienen kaapelin takia, jota aikoinaan pidettiin riittävinä. Nykyisin käytetään vähintäin 10mm neliön kaapeleita ja 35A noususulaketta.
Tällainen muutos vaatii kyllä taloyhtiössäsi isoa sähköremonttia kiinteistöliittymineen...
Myös sellainenkin ensiapu on hyödyksi, jos yhtiössä on hyvä naapurihenki, niin autopaikkoja voi vaihtaa keskenään siten että pääsääntöisesti tiettyyn aikaan autoja lämmittävät liikenteeseen lähtijät olisivat eri nousuvaiheiden perässä. Kaikki ei ole yksinkertaista, vaan monisäikeisiä juttuja.Tulithan lopultakin järkiisi, kun vähän autettiin. Kaikkien ei
tarvitse lähteä samaan aikaan. Kovin nopeasti vaihtuu mieli-
piteesi, mutta noinhan se yleensä käy kun ei tule ajatelleeksi
asiaoita riittävän pitkälle.- sähkömiäs
Täpinä kirjoitti:
Tulithan lopultakin järkiisi, kun vähän autettiin. Kaikkien ei
tarvitse lähteä samaan aikaan. Kovin nopeasti vaihtuu mieli-
piteesi, mutta noinhan se yleensä käy kun ei tule ajatelleeksi
asiaoita riittävän pitkälle.Eikö aivos toimi? Heh, missäs oot nähnyt autolämmitysrasiassa 20A sulakkeen??? Oot tainnut itelles laitta 25A sulakkeen omalle pistorasiallesi?
Eihän niissä ole kuin joko 16A, 10A tai 6A. Tapauskohtaisesti riippuen.
Keskity nyt vaan siihen uuteen jännään vastuunjakotaulukkoon... siellä on niin mielenkiintoisia aivoituksia peitelevyjen ja kehyksien jakamisesta. sähkömiäs kirjoitti:
Eikö aivos toimi? Heh, missäs oot nähnyt autolämmitysrasiassa 20A sulakkeen??? Oot tainnut itelles laitta 25A sulakkeen omalle pistorasiallesi?
Eihän niissä ole kuin joko 16A, 10A tai 6A. Tapauskohtaisesti riippuen.
Keskity nyt vaan siihen uuteen jännään vastuunjakotaulukkoon... siellä on niin mielenkiintoisia aivoituksia peitelevyjen ja kehyksien jakamisesta.Esim. tuossa parin talon päässä on pihalla yksi tolppa ja siinä kaksi
koteloa selät vastakkain. On vielä yksivaihesyöttö, kaikki saman sulakkeen takana.
Sinä lienet tehnyt sen.- sähkömiäs
Täpinä kirjoitti:
Esim. tuossa parin talon päässä on pihalla yksi tolppa ja siinä kaksi
koteloa selät vastakkain. On vielä yksivaihesyöttö, kaikki saman sulakkeen takana.
Sinä lienet tehnyt sen.Ei o tullut harrasteltua viritysten rakentelua...
Semmoisii vaan, jotka ovat asiallisen toimivia ja järkeviä, sekä ennen kaikkea turvallisia.
Vikahommia mitä on aina tullut työnalle, ne on joku väärin tehnyt ja niitä on sitten asiakkaan resurssien mukaisesti kursittu kuntoon. Mahdottomat eliminoitu.
Wanhojen asennusten piiputtaessa, tilanne on usein hilavitkuttimien lisääntyminen.
Tänäpäivänä peltilehmiä paapotaan lohkolämppärillä, sisälämppärillä ja akun ylläpitolaturilla (näitä lämmityssarjan johtosarjaan ympättävillä), kaikki päällä saman kahden tunnin heräämisjaksolla...
Mutta ihan mielenkiintoista vääntelyä tästäkin tuli :) - R47original
sähkömiäs kirjoitti:
Ei o tullut harrasteltua viritysten rakentelua...
Semmoisii vaan, jotka ovat asiallisen toimivia ja järkeviä, sekä ennen kaikkea turvallisia.
Vikahommia mitä on aina tullut työnalle, ne on joku väärin tehnyt ja niitä on sitten asiakkaan resurssien mukaisesti kursittu kuntoon. Mahdottomat eliminoitu.
Wanhojen asennusten piiputtaessa, tilanne on usein hilavitkuttimien lisääntyminen.
Tänäpäivänä peltilehmiä paapotaan lohkolämppärillä, sisälämppärillä ja akun ylläpitolaturilla (näitä lämmityssarjan johtosarjaan ympättävillä), kaikki päällä saman kahden tunnin heräämisjaksolla...
Mutta ihan mielenkiintoista vääntelyä tästäkin tuli :)(en ymmärrä miten joku muu on "rane47:na päässyt läpi).
On siis parkkipaikkamme 20 autoa ja 10 sähköpönttöä joissa on ajastin molemmille ja muistaakseni max16A automaattisulake.
Sähkökeskuksessa on 3 sulaketta, siis pylväät 3, 3 ja 4. Olen kokeillut, että kun ruuvaa minkä tahansa sulakkeista irti niin ne kolme tai se neljä pylvästä pimenevät.
Sähkötaulussa oli 20A sulakkeet ja yksi laukesi sen neljän pylväsryppään osalta. Muut eivät lauenneet.
No, piirustuksissa on 20/25. Hokasin, että 25A menee sissään. Sisälämppäreitä autoihin on tullut lissää joten vaihdoin kaikki 25:iin POHJAAN KAJOAMATTA.
No sitten tuli tämä PTS insinjööri joka sanoi, että 20A on korkeintaan sallittu. Silloinhan jollain sisälämppärin käyttö ei ole mahdollista ja joudutaan riitoihin. Toki paikkoja voidaan vaihtaa lähtöaikojen mukaan.
Sähköjutut pitäisi olla Suomen eniten varjeltu asia. MIKSI talossa on 25A:n pohja jos sitä ei saa käyttää? R47original kirjoitti:
(en ymmärrä miten joku muu on "rane47:na päässyt läpi).
On siis parkkipaikkamme 20 autoa ja 10 sähköpönttöä joissa on ajastin molemmille ja muistaakseni max16A automaattisulake.
Sähkökeskuksessa on 3 sulaketta, siis pylväät 3, 3 ja 4. Olen kokeillut, että kun ruuvaa minkä tahansa sulakkeista irti niin ne kolme tai se neljä pylvästä pimenevät.
Sähkötaulussa oli 20A sulakkeet ja yksi laukesi sen neljän pylväsryppään osalta. Muut eivät lauenneet.
No, piirustuksissa on 20/25. Hokasin, että 25A menee sissään. Sisälämppäreitä autoihin on tullut lissää joten vaihdoin kaikki 25:iin POHJAAN KAJOAMATTA.
No sitten tuli tämä PTS insinjööri joka sanoi, että 20A on korkeintaan sallittu. Silloinhan jollain sisälämppärin käyttö ei ole mahdollista ja joudutaan riitoihin. Toki paikkoja voidaan vaihtaa lähtöaikojen mukaan.
Sähköjutut pitäisi olla Suomen eniten varjeltu asia. MIKSI talossa on 25A:n pohja jos sitä ei saa käyttää?Tilanteenne on huono. Jos 4 tolpan vaiheessa kaikki ovat samaan aikaan
käytössä, tehoa riittää vain n. 550 W / käyttäjä 20 A:n sulakkeella ja
n.700 W 25 A:lla. Kuten tuolla aikaisemmin ehdotin, niin ratkaisu on porrastaa
kellot esim. 05.00 - 07.00 ja 07.00 - 09.00. Noin tehot tuplaantuvat.
Kun kaapeli on 6 mm2, niin se sallii 25 A. Kun johto on maahan upotettuna
salisi se vielä yhtä porrasta suuremmankin sulakkeen. Selektiivisyys kuitenkin
alkaa kärsiä, eli pääsulakkeet saattavat palaa ensin.
Minä laittaisin kaksvitoset ja porrastaisin kellot ja sallisin lohkolämmittimen
550 W ja sisälämmittimen 700 W, ovat yleisesti käytössä olevia kokoja.
Jos alunperin pohjat ovat olleet 25 A, niin ne on mitoitettu kaapelin poikki-
pinnan mukaan sen enempää ihmettelemättä.
Tilanne sähköturvallisuuden kannalta on tässä tapauksessa hyvä "tappiin"
kuormitettunakin, sillä kaapelin jäähdytysolosuhteet ovat parhaat mahdolliset
ja huippukuormitus osuu pakkasille.- R47original
Täpinä kirjoitti:
Tilanteenne on huono. Jos 4 tolpan vaiheessa kaikki ovat samaan aikaan
käytössä, tehoa riittää vain n. 550 W / käyttäjä 20 A:n sulakkeella ja
n.700 W 25 A:lla. Kuten tuolla aikaisemmin ehdotin, niin ratkaisu on porrastaa
kellot esim. 05.00 - 07.00 ja 07.00 - 09.00. Noin tehot tuplaantuvat.
Kun kaapeli on 6 mm2, niin se sallii 25 A. Kun johto on maahan upotettuna
salisi se vielä yhtä porrasta suuremmankin sulakkeen. Selektiivisyys kuitenkin
alkaa kärsiä, eli pääsulakkeet saattavat palaa ensin.
Minä laittaisin kaksvitoset ja porrastaisin kellot ja sallisin lohkolämmittimen
550 W ja sisälämmittimen 700 W, ovat yleisesti käytössä olevia kokoja.
Jos alunperin pohjat ovat olleet 25 A, niin ne on mitoitettu kaapelin poikki-
pinnan mukaan sen enempää ihmettelemättä.
Tilanne sähköturvallisuuden kannalta on tässä tapauksessa hyvä "tappiin"
kuormitettunakin, sillä kaapelin jäähdytysolosuhteet ovat parhaat mahdolliset
ja huippukuormitus osuu pakkasille.asiallisesta vastauksesta.
Aikakytkimet ovat jokaisen itse säädettävissä mutta siirretään nyt kuitenkin autot ilman sisälämpöä tuohon 4 pylvään ryppääseen.
- E
Merkintä 20/25 tarkoittaa 20A sulaketta 25A varokepesässä. Pohja voi olla varokepesässä 20A tai 25A, mihin kumpaankin menee tuo 20A sulake. Se, että voitko käyttää 25A sulaketta riippuu monesta jutusta...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202243Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3031216- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642