AA-kerho vai Alkometri?

MikäRatkaisuksi?

Lieneekö tämä ryhmä aiheelle oikea, kun kyse on vakiintuneen vanhemman avioparin alkoholiongelmasta?

Vaimolle, 48 v, alkoi jo useita vuosia sitten maittaa alkoholi oikein entistä enemmän. Aikaisemmin ollaan käytelty oluita, viineä ja väkeviäkin ihan normaalisti, otettu viikonloppuisin tai ystävien vierailuilla jne. Viitisen vuotta sitten vaimo alkoi kantaa normaalia enemmän viinejä kotiin, ja kohta myös Alkon puolen litran litteissä pulloissa Koskenkorvaa ja muita kirkkaita juomia.

Kaikki juodaan salaa, pullo sekoitetaan jääkaapissa olevaan kivennäisveteen, tai juoda holaistaan suoraan pullosta salaa äkkiä ennen nukkumaanmenoa, ettei siippa ehdi haistella henkeä. Nyt menee litra viikossa kirkasta ja silleen, jatkuvasti. Pelkään että sisuskalut rikkoutuvat vaimolla, menee vaikka maksa tai joku suolistossa tai vatsassa brakaa oikein kunnolla ja peruuttamattomasti.

Jos vaimolta kysyy että onko viinaa ostettuna kotona, niin vannoo vaikka minkä asioiden kautta ja nimeen että pisaraakaan ei ole missään jemmassa. Kun pullo jostain vaatekaapin saappaanvarresta löytyy, niin pyytelee anteeksi että kun mä olen tällainen, ja että sitä tulee otettua kun ei elämässä oikein ole muutakaan.

Selvänä ollessaan vaimolla on haluja lopettaa juominen. Mutta jos pullo on jo ostettuna ja ottaminen alkanut niin on aggressiivinen ja puolustaa pulloaan ja oikeuttaan siihen kuin naarastiikeri. Seuraavana päivänä taas pyytelee anteeksi, ja lupaa lopettaa juomisen.

Mikähän tällaiseen nyt auttaisi? Onko AA-kerhoon meneminen vielä nykyaikaa, vai onko jotakin parempia menetelmiä? Vai pitääkö vaan sopia selvin päin ollessa että lopetetaan juominen, ja hankitaan alkometri jolla sitä voidaan myös valvoa, niin ei tule kinaa siitä että onko juotu ja miten paljon, vai eikö ole.

Periaatteessa vaimo olisi tähän alkometrillä vahtimisen vaihtoehtoon aivan suostuvainenkin, silloin kun on selvin päin. Jos tämä on se ratkaisu, niin pitäisi päättää että minkämerkkinen alkometri hankitaan. Malleja on muutaman kympin halpiksista lähtien.
Pitäisi olla kuitenkin sellainen jonka lukemaan molemmat voivat luottaa, eikä riitaa synny siitä että on rikkinäinen tai epävarma alkometri. Mikäli kellään on suosituksia tällaisen laitteen suhteen, niin otetaan vastaan mielellään.

Myös kaikki muunlaiset kommentit mielellään kuullaan, että miten muut ovat tällaisia perheen alkoholijuttuja kyenneet ratkaisemaan. Onko jotakin kunnallisia hoitolaitoksia tms. tällaiseen olemassa?

7

1554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      aikuinen ihminen, unohda tuo alkometriasia tyystin. Vai valvoa ja valvoa, huh.

      Raitistumisen tulee lähteä juovasta itsestään, vain ja ainoastaan, muuten ei raittius onnistu, kukaan toinen ei voi raitistaa toista, ei rakkaudella eikä suuttumuksellakaan.

      • Raittiina.

        ""

        Sen verran olen eri mieltä, että kyllä ainakin anglosaksisissa maissa kuten USA käytetään myös "interventio" tyyppistä koko perheen tai suvun väliintulojuttua. Siinä alkoholisti likimain pakotetaan menemään usean kuukauden ajaksi katkaisuhoitoon.
        Jos lähimmät eivät katso voivansa auttaa, niin alkoholisti itse ainakaan ei pysty itse itseään auttamaan. Ei ennenkuin jokin vakava sairauskohtaus iskee. Kuten maksatulehdus tms, jolloin jo joutuu sairaalaletkuihin. Ja työurakin saattaa lopullisesti pysähtyä siihen.

        ""

        Sinun vaihtoehdossasi pitäisi siis vain antaa kaiken mennä omalla painollaan? Rikkokoon puoliso itsensä seuraavan 5 vuoden sisään lopullisesti, kun ei kerta itse vaan älyä ajoissa lopettaakaan.

        Olen hiukan eri mieltä tässä asiassa, varsinkin kun kysyjän mukaan selvänä ollessaan vaimo myöntää tilansa. Ehkä joku AA-kerho tai joku muu "puolipakottava" hoitomuoto voi kuitenkin olla parempi vaihtoehto kuin sivusta seuraten antaa vain rauhassa luonnon hoitaa tehtävänsä loppuun saakka. Mitään lopullista ja tätä parempaa ohjetta en kuitenkaan pysty antamaan, ehkä jollakin muulla löytyy jotain parempaa ja ajankohtaisempaa vinkkiä asiaan.


    • ikaairi

      kyllä lopettaminen juomiselle lähtee korvien välistä

    • tytteli-65

      Nyt tuli viimeinen tikki. ukko tuli verissäpäin kontaten kotia viime yönä.Hoki vaan että nyt loppu viinan juonti, nyt loppu viinan juonti... aamulla löytyi takin taskusta puolikas viina pullo niin oli unohtunu edellis yön lupaukset. Ukko käy kotona vaan nukkumassa krapulaansa pois ja syömässä.rahaa kun vaan on niin pää täyteen vaan nopeesti sit nukkumaan.baari on toinen olohuoneemme, sinne pitää päästä joka ilta. töissä hän yrittää käydä mutta rokuli ja juopottelu päiviä tulee monta kuukaudessa..Mitä minun pitäisi tehdä tai jättää tekemättä? tätä on jatkunut jo 14 vuotta.

      • Kohtalotoveri

        Tytteli, katso missä ja milloin kokoontuu lähin Al-anon ryhmä, ja mene sinne.
        Miehesi juomiseen et voi vaikuttaa millään, mutta omaan elämääsi voit.


    • jk

      ei ole

    • jukka, alkoholisti

      Ketään ei voi todellakaan pakottaa lopettamaan juomista, ei uhkailemalla, houkuttelemalla tai millään muulla tavoin. Alkoholismi on sairaus siinä kuin mikä tahansa mielen sairaus, ja usen siihen liittyy myös masennusta. Kumpi on syy ja kumpi seuraus, sitä en tiedä enkä välitä tietää. Itselläni molemmat pahenivat vähitellen vuosien kuluessa siihen pisteeseen, etten nähnyt ongelmasta enää ulospääsyä. Pidin itseäni ikäänkuin tuomittuna juomaan joka päivä samalla uskotellen itselleni pystyväni lopettamaan juomisen ja elämään normaalin ihmisen elämää - huomisesta alkaen.
      Viimein koitti se päivä, jolloin minun oli myönnettävä itselleni olevani totuuden edessä. En pääse alkoholista eroon omin voimin, ja olin valmis hyväksymään minkä tahansa vaihtoehdon, hullujenhuoneen, kalliin yksityisen hoidon tai sen kaikkein kamalimman, Korkeamman Voiman. Kävin kotipaikkakuntani päihdetyön yksikössä josta sain ajan parin viikon päähän ja oman "päihdetyöntekijän" jonka mielestä en ollut tarpeeksi puliukon näköinen päästäkseni laitoshoitoon, ja lisäksi se kuulemma tulee kunnalle kalliiksi. Tuon lausunnon jälkeistä tyhjyyden tunnetta en osaa sanoin kuvata, halusin raitistua, tiesin, etten yksin siihen kykene, mistä apu?
      Olin kuullut AA-kerhosta ja aloin etsiä netistä lisää tietoa tuosta järjestöstä. Löysin auttavan puhelimen numeron, soitin siihen, ja tuosta puhelusta alkoi uusi raitis elämä, jota nyt elän jo kolmatta vuotta. En tässä ala selvittää tarkoin AA:n metodeita vaan jokainen itse alkoholistiksi itsensä tunteva on tervetullut joukkoomme. Pääsyvaatimuksena on ainoastaan halu lopettaa juominen. Kukaan ei edes kysy oikeaa nimeäsi, vaan voit keksiä sen itse jos niin haluat.
      Kukaan ei käske sinua mihinkään tai kiellä sinulta mitään, jos kiellät tai käsket itse itseäsi, se on oma asiasi.
      AA:n auttavan puhelimen numeron löytää netistä kuka tahansa jos sen minäkin olen löytänyt. Lopuksi muistutan alkoholismin olevan parantumaton sairaus.
      Parannuskeinoa siihen ei siis ole, minun on vain oltava tänään ottamatta se ensimmäinen huikka, Siis VAIN ENSIMMÄINEN ja VAIN TÄNÄÄN. Yksinkertaista, eikö totta? En kieltäydy juuri mistään mutta saan joka ilta nukkumaan mennessäni taas olla kiitollinen yhdestä eletystä selvästä päivästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe