Köliraudan asennus

Raken telija

Miten lasikuituveneeseen asennetaan kölirauta oikeaoppisesti? Niin että se pysyy paikoillaan ja ettei kiinnitysruuvien reijistä pääse vettä laminaattiin.

17

11964

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh62

      Epäilenpä, että liima on ainoa keino saada tuo hoidetuksi kunnolla. Sitäpaitsi nykyään käytetään kölimuovia, esim. polyeteeniä. Saa joko Etolasta kohtuu hinnalla tai kaupallisena keulasuojasovelluksena kalliilla. Jälkimmäisen nimiä en muista, mutta löytyy alan kaupoista.

      Isot pojat väittävät, että jälkeenpäin asennettu liikkuu ja rikkoo ruuvinreijät jossakin vaiheessa, siksi liimaus.

      Katso vaikka täältä lisää www.vetouistelu.com Etusivulla on hakusysteemit.

    • Rakentaja Rane

      Kakkosnelonen pohjaan neljäntuuman naulalla ja se on jämpi se.

      • Mopotron Man

        Eikös nyt ollut kyse köliraudasta eikä -laudasta...


      • 13
        Mopotron Man kirjoitti:

        Eikös nyt ollut kyse köliraudasta eikä -laudasta...

        Sama asia. Riippuu vähän millä murteella lausutaan.


    • KokenutRakentelija

      vastaus:
      "kölirauta" pitä olla vähintäänkin ruostumatonta lattaterästä (ellet raski laittaa haponkestävää) ja kiinnitys haponkestävin ruuvein läpi rungon ja sisäpuolelle pohjaan "aluslevyt" hieman pienemmästä samanlaisesta lattateräksestä.

      Tiivistys ja liima-aineeksi molemmin puolin polyuretaaniliimakitti, (esim Sika F11
      tai vastaava) joka joustaa ja kestää merivettä eikä liukene juuri mihinkään aineeseen ja kestää lämpöä ja kylmää ja tarttuu erittäin lujaan, tätä samaa ainetta kaikkiin ruuvien reikiin ja kantojen alle.

      Näin tehtynä on ainakin oman veneeni "kölirauta" ollut paikoillaan vajaa 30v eikä mitään ongelmia ole ollut.

      Tuo suositus polyeteenista onhieman epäilyttävä koska siihen ei tahdo tarttua juuri mikän liima pysyvästi ja on se huomattavasti heikompaa kuin teräkset.

      • heh62

        Mulla on vara myöntää, että PE on paha liimata, mutta se kestää kulutusta todella hyvin.

        Ja liimattaviakin muoveja on olemassa.

        Valmiiseen veneeseen voi olla mahdotonta laittaa läpipultteja joten pakko käyttää ruuveja eikä niillä hyvää synny.


      • Raken telija
        heh62 kirjoitti:

        Mulla on vara myöntää, että PE on paha liimata, mutta se kestää kulutusta todella hyvin.

        Ja liimattaviakin muoveja on olemassa.

        Valmiiseen veneeseen voi olla mahdotonta laittaa läpipultteja joten pakko käyttää ruuveja eikä niillä hyvää synny.

        Muutenkin, onko lasikuituveneeseen yleensäkään mahdollista pultata kölirautaa läpi? Miten venevalmistajat homman hoitavat?

        Vene johon olen kölirautaa suunnitellut on suhteellisen pieni 4,5 m pulpettivene.


      • KokenutRakentelija
        Raken telija kirjoitti:

        Muutenkin, onko lasikuituveneeseen yleensäkään mahdollista pultata kölirautaa läpi? Miten venevalmistajat homman hoitavat?

        Vene johon olen kölirautaa suunnitellut on suhteellisen pieni 4,5 m pulpettivene.

        ruuveilla läpi kiinnitystä??

        Tietysti on mahdollista ja mielestäni välttämätöntä tehdä kiinnitys ruuveilla veneen läpi asti jos haluaa "köliraudan" tosiaan kiinnittää pysyvästi, ts. ettei se irtoa esim. jossain reilummissa rantautumisissa.

        Monet veneen valmistajatkin käyttävät juuri kertomaani kiinnitystapaa.

        Vielä koska veneesi on noin pieni niin ei läpiruuvikiinnityksessä pitäisi olla mitään ongelmia, tietysti reiät olisi parasta porata "kobolttiterällä" koska se ei tylsy juuri missän materiaaleissa.


      • heh62
        KokenutRakentelija kirjoitti:

        ruuveilla läpi kiinnitystä??

        Tietysti on mahdollista ja mielestäni välttämätöntä tehdä kiinnitys ruuveilla veneen läpi asti jos haluaa "köliraudan" tosiaan kiinnittää pysyvästi, ts. ettei se irtoa esim. jossain reilummissa rantautumisissa.

        Monet veneen valmistajatkin käyttävät juuri kertomaani kiinnitystapaa.

        Vielä koska veneesi on noin pieni niin ei läpiruuvikiinnityksessä pitäisi olla mitään ongelmia, tietysti reiät olisi parasta porata "kobolttiterällä" koska se ei tylsy juuri missän materiaaleissa.

        Milloin olet viimeksi katsonut tehdastekoista venettä?

        Jopa pienissä on yleensä sisäkuori tai ainakin kaksoispohja. Ei sinne kölin päälle mitään pysty asentamaan purkamatta venettä ensin alkutekijöihinsä. Jopa soudarissa on keulassa umpeen laminoitu laatikko eli mutteria ei nyt vaan pysty asentamaan.


      • KokenutRakentelija
        heh62 kirjoitti:

        Milloin olet viimeksi katsonut tehdastekoista venettä?

        Jopa pienissä on yleensä sisäkuori tai ainakin kaksoispohja. Ei sinne kölin päälle mitään pysty asentamaan purkamatta venettä ensin alkutekijöihinsä. Jopa soudarissa on keulassa umpeen laminoitu laatikko eli mutteria ei nyt vaan pysty asentamaan.

        tulee katseltua.

        Oltko perehtynyt ollenkaan kiinnitystekniikoihin?? tietäisit silloin miten ruuvit saadaan kiinni vaikeisiinkin paikkoihin.


      • R K-S
        Raken telija kirjoitti:

        Muutenkin, onko lasikuituveneeseen yleensäkään mahdollista pultata kölirautaa läpi? Miten venevalmistajat homman hoitavat?

        Vene johon olen kölirautaa suunnitellut on suhteellisen pieni 4,5 m pulpettivene.

        edellyttää sitä, että vene on alunperin rakennettu oikein. Se tarkoittaa sitä, että köli on täytety lasikuitumassalla n. 40 -50 mm paksuudelta. Siihen porataan reiät stopparin avulla, niin ettei mene läpi.
        Rosteri köliraudassa on senkatut reiät. Haponkestävät (A4) levyruuvit ja Pu-massa esim. Sikaflex tiivsiteeksi. Näin tehdään Seiskari ja Nymar veneissä ja varmasti pitää.
        Jos veneesi on standardivene, jonka pohja on 8 -10 mm paksu, niin kölirautaa ei pysty luotettavasti kiinnittämään. Jotain muovilistoja voi yrittää liimailla.


      • gamla happo
        R K-S kirjoitti:

        edellyttää sitä, että vene on alunperin rakennettu oikein. Se tarkoittaa sitä, että köli on täytety lasikuitumassalla n. 40 -50 mm paksuudelta. Siihen porataan reiät stopparin avulla, niin ettei mene läpi.
        Rosteri köliraudassa on senkatut reiät. Haponkestävät (A4) levyruuvit ja Pu-massa esim. Sikaflex tiivsiteeksi. Näin tehdään Seiskari ja Nymar veneissä ja varmasti pitää.
        Jos veneesi on standardivene, jonka pohja on 8 -10 mm paksu, niin kölirautaa ei pysty luotettavasti kiinnittämään. Jotain muovilistoja voi yrittää liimailla.

        sori rks A4 ei ole haponkestävä ruostumaton haponkestävä on A316 toi A4 syöpyy pois jos laittaa yhteyteen haponkestävän kanssa että silleen


      • Raken telija
        R K-S kirjoitti:

        edellyttää sitä, että vene on alunperin rakennettu oikein. Se tarkoittaa sitä, että köli on täytety lasikuitumassalla n. 40 -50 mm paksuudelta. Siihen porataan reiät stopparin avulla, niin ettei mene läpi.
        Rosteri köliraudassa on senkatut reiät. Haponkestävät (A4) levyruuvit ja Pu-massa esim. Sikaflex tiivsiteeksi. Näin tehdään Seiskari ja Nymar veneissä ja varmasti pitää.
        Jos veneesi on standardivene, jonka pohja on 8 -10 mm paksu, niin kölirautaa ei pysty luotettavasti kiinnittämään. Jotain muovilistoja voi yrittää liimailla.

        Tämä kuullosti järkeenkäyvältä ohjeelta. Siispä kysymään veneentekijältä millainen rakenne kölissä on.


      • Köli-rauta
        Raken telija kirjoitti:

        Tämä kuullosti järkeenkäyvältä ohjeelta. Siispä kysymään veneentekijältä millainen rakenne kölissä on.

        Kehoittaisin harkitsemaan vielä uudelleen koko juttua.
        Minulla on suunnilleen samankokoinen pulpetti, johon joitakin vuosia sitten laitoin happosen köliraudan,
        ajatuksena suojata veneen pohjaa rannallevedossa.
        Kiinnitin ko raudan ruuveilla ( kävi vain hyvin lyhyet) ja sikaflexillä.
        Oli aika haasteellinen laitettava ja totuus on se että noi veneiden pohjat on aika ohuita nykyään, tuollaisessa pikkupulpetissahan ei ole varsinaisesti kölialuetta lainkaan, vaan käytännössä suoraa pohjaa ja kaksikuori rakenne. Pohjan paksuuden näet heti tyhjennystulpan reiästä, ja ota huomioon se että onko siinä kohdassa kaksoiskuori vai ei.

        Minun tapauksessa otin joidenkin vuosien päästä ko raudan pois kun se oli alkanut löystymään ja irtoamaan pohjasta, sillä rautaan kohdistuu aikamoiset voimat aina trailerille vedon yhteydessä.

        Kittasin epoxilla reiät umpeen ja maalasin pohjan epoxiprimerillä muutamaan kertaan, ja hoidan pienet tulevat naarmut uudelleen maalauksella. Myrkkyväriä ei ole, koska venettä ei säilytetä meressä.

        Eli itse en ainakaan vastaavaan laittaisi enää metallista suojaa, muovinen voisi olla kokeilemisen arvoinen, mutta pelkästään liimaamalla, jos tulee ongelmia niin ei ole kuitenkaan noita reikiä pelkona

        Jos pitää keula työntää kallioiseen rantaan, pitää ostaa alumiinivene


      • kjhjk
        gamla happo kirjoitti:

        sori rks A4 ei ole haponkestävä ruostumaton haponkestävä on A316 toi A4 syöpyy pois jos laittaa yhteyteen haponkestävän kanssa että silleen

        sori ittelles
        A4 = AISI 316 eli happonen,
        A2 = AISI 304 eli rosteri


      • knulknul
        kjhjk kirjoitti:

        sori ittelles
        A4 = AISI 316 eli happonen,
        A2 = AISI 304 eli rosteri

        on se laatu, josta tehdään tanssibaarien tangot; se on v..unkestävää terästä!


    • Etelän harakka

      Onko tietoa kellään,mistä saa KÖLIMUOVIA.olis vanerilauta vene teonalla täällä lapin perukoilla on vähissä nuo kaupatkin,,kirjoitteli Etelän harakka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe