Miten lasikuituveneeseen asennetaan kölirauta oikeaoppisesti? Niin että se pysyy paikoillaan ja ettei kiinnitysruuvien reijistä pääse vettä laminaattiin.
Köliraudan asennus
17
12677
Vastaukset
- heh62
Epäilenpä, että liima on ainoa keino saada tuo hoidetuksi kunnolla. Sitäpaitsi nykyään käytetään kölimuovia, esim. polyeteeniä. Saa joko Etolasta kohtuu hinnalla tai kaupallisena keulasuojasovelluksena kalliilla. Jälkimmäisen nimiä en muista, mutta löytyy alan kaupoista.
Isot pojat väittävät, että jälkeenpäin asennettu liikkuu ja rikkoo ruuvinreijät jossakin vaiheessa, siksi liimaus.
Katso vaikka täältä lisää www.vetouistelu.com Etusivulla on hakusysteemit. - Rakentaja Rane
Kakkosnelonen pohjaan neljäntuuman naulalla ja se on jämpi se.
- Mopotron Man
Eikös nyt ollut kyse köliraudasta eikä -laudasta...
- 13
Mopotron Man kirjoitti:
Eikös nyt ollut kyse köliraudasta eikä -laudasta...
Sama asia. Riippuu vähän millä murteella lausutaan.
- KokenutRakentelija
vastaus:
"kölirauta" pitä olla vähintäänkin ruostumatonta lattaterästä (ellet raski laittaa haponkestävää) ja kiinnitys haponkestävin ruuvein läpi rungon ja sisäpuolelle pohjaan "aluslevyt" hieman pienemmästä samanlaisesta lattateräksestä.
Tiivistys ja liima-aineeksi molemmin puolin polyuretaaniliimakitti, (esim Sika F11
tai vastaava) joka joustaa ja kestää merivettä eikä liukene juuri mihinkään aineeseen ja kestää lämpöä ja kylmää ja tarttuu erittäin lujaan, tätä samaa ainetta kaikkiin ruuvien reikiin ja kantojen alle.
Näin tehtynä on ainakin oman veneeni "kölirauta" ollut paikoillaan vajaa 30v eikä mitään ongelmia ole ollut.
Tuo suositus polyeteenista onhieman epäilyttävä koska siihen ei tahdo tarttua juuri mikän liima pysyvästi ja on se huomattavasti heikompaa kuin teräkset.- heh62
Mulla on vara myöntää, että PE on paha liimata, mutta se kestää kulutusta todella hyvin.
Ja liimattaviakin muoveja on olemassa.
Valmiiseen veneeseen voi olla mahdotonta laittaa läpipultteja joten pakko käyttää ruuveja eikä niillä hyvää synny. - Raken telija
heh62 kirjoitti:
Mulla on vara myöntää, että PE on paha liimata, mutta se kestää kulutusta todella hyvin.
Ja liimattaviakin muoveja on olemassa.
Valmiiseen veneeseen voi olla mahdotonta laittaa läpipultteja joten pakko käyttää ruuveja eikä niillä hyvää synny.Muutenkin, onko lasikuituveneeseen yleensäkään mahdollista pultata kölirautaa läpi? Miten venevalmistajat homman hoitavat?
Vene johon olen kölirautaa suunnitellut on suhteellisen pieni 4,5 m pulpettivene. - KokenutRakentelija
Raken telija kirjoitti:
Muutenkin, onko lasikuituveneeseen yleensäkään mahdollista pultata kölirautaa läpi? Miten venevalmistajat homman hoitavat?
Vene johon olen kölirautaa suunnitellut on suhteellisen pieni 4,5 m pulpettivene.ruuveilla läpi kiinnitystä??
Tietysti on mahdollista ja mielestäni välttämätöntä tehdä kiinnitys ruuveilla veneen läpi asti jos haluaa "köliraudan" tosiaan kiinnittää pysyvästi, ts. ettei se irtoa esim. jossain reilummissa rantautumisissa.
Monet veneen valmistajatkin käyttävät juuri kertomaani kiinnitystapaa.
Vielä koska veneesi on noin pieni niin ei läpiruuvikiinnityksessä pitäisi olla mitään ongelmia, tietysti reiät olisi parasta porata "kobolttiterällä" koska se ei tylsy juuri missän materiaaleissa. - heh62
KokenutRakentelija kirjoitti:
ruuveilla läpi kiinnitystä??
Tietysti on mahdollista ja mielestäni välttämätöntä tehdä kiinnitys ruuveilla veneen läpi asti jos haluaa "köliraudan" tosiaan kiinnittää pysyvästi, ts. ettei se irtoa esim. jossain reilummissa rantautumisissa.
Monet veneen valmistajatkin käyttävät juuri kertomaani kiinnitystapaa.
Vielä koska veneesi on noin pieni niin ei läpiruuvikiinnityksessä pitäisi olla mitään ongelmia, tietysti reiät olisi parasta porata "kobolttiterällä" koska se ei tylsy juuri missän materiaaleissa.Milloin olet viimeksi katsonut tehdastekoista venettä?
Jopa pienissä on yleensä sisäkuori tai ainakin kaksoispohja. Ei sinne kölin päälle mitään pysty asentamaan purkamatta venettä ensin alkutekijöihinsä. Jopa soudarissa on keulassa umpeen laminoitu laatikko eli mutteria ei nyt vaan pysty asentamaan. - KokenutRakentelija
heh62 kirjoitti:
Milloin olet viimeksi katsonut tehdastekoista venettä?
Jopa pienissä on yleensä sisäkuori tai ainakin kaksoispohja. Ei sinne kölin päälle mitään pysty asentamaan purkamatta venettä ensin alkutekijöihinsä. Jopa soudarissa on keulassa umpeen laminoitu laatikko eli mutteria ei nyt vaan pysty asentamaan.tulee katseltua.
Oltko perehtynyt ollenkaan kiinnitystekniikoihin?? tietäisit silloin miten ruuvit saadaan kiinni vaikeisiinkin paikkoihin. - R K-S
Raken telija kirjoitti:
Muutenkin, onko lasikuituveneeseen yleensäkään mahdollista pultata kölirautaa läpi? Miten venevalmistajat homman hoitavat?
Vene johon olen kölirautaa suunnitellut on suhteellisen pieni 4,5 m pulpettivene.edellyttää sitä, että vene on alunperin rakennettu oikein. Se tarkoittaa sitä, että köli on täytety lasikuitumassalla n. 40 -50 mm paksuudelta. Siihen porataan reiät stopparin avulla, niin ettei mene läpi.
Rosteri köliraudassa on senkatut reiät. Haponkestävät (A4) levyruuvit ja Pu-massa esim. Sikaflex tiivsiteeksi. Näin tehdään Seiskari ja Nymar veneissä ja varmasti pitää.
Jos veneesi on standardivene, jonka pohja on 8 -10 mm paksu, niin kölirautaa ei pysty luotettavasti kiinnittämään. Jotain muovilistoja voi yrittää liimailla. - gamla happo
R K-S kirjoitti:
edellyttää sitä, että vene on alunperin rakennettu oikein. Se tarkoittaa sitä, että köli on täytety lasikuitumassalla n. 40 -50 mm paksuudelta. Siihen porataan reiät stopparin avulla, niin ettei mene läpi.
Rosteri köliraudassa on senkatut reiät. Haponkestävät (A4) levyruuvit ja Pu-massa esim. Sikaflex tiivsiteeksi. Näin tehdään Seiskari ja Nymar veneissä ja varmasti pitää.
Jos veneesi on standardivene, jonka pohja on 8 -10 mm paksu, niin kölirautaa ei pysty luotettavasti kiinnittämään. Jotain muovilistoja voi yrittää liimailla.sori rks A4 ei ole haponkestävä ruostumaton haponkestävä on A316 toi A4 syöpyy pois jos laittaa yhteyteen haponkestävän kanssa että silleen
- Raken telija
R K-S kirjoitti:
edellyttää sitä, että vene on alunperin rakennettu oikein. Se tarkoittaa sitä, että köli on täytety lasikuitumassalla n. 40 -50 mm paksuudelta. Siihen porataan reiät stopparin avulla, niin ettei mene läpi.
Rosteri köliraudassa on senkatut reiät. Haponkestävät (A4) levyruuvit ja Pu-massa esim. Sikaflex tiivsiteeksi. Näin tehdään Seiskari ja Nymar veneissä ja varmasti pitää.
Jos veneesi on standardivene, jonka pohja on 8 -10 mm paksu, niin kölirautaa ei pysty luotettavasti kiinnittämään. Jotain muovilistoja voi yrittää liimailla.Tämä kuullosti järkeenkäyvältä ohjeelta. Siispä kysymään veneentekijältä millainen rakenne kölissä on.
- Köli-rauta
Raken telija kirjoitti:
Tämä kuullosti järkeenkäyvältä ohjeelta. Siispä kysymään veneentekijältä millainen rakenne kölissä on.
Kehoittaisin harkitsemaan vielä uudelleen koko juttua.
Minulla on suunnilleen samankokoinen pulpetti, johon joitakin vuosia sitten laitoin happosen köliraudan,
ajatuksena suojata veneen pohjaa rannallevedossa.
Kiinnitin ko raudan ruuveilla ( kävi vain hyvin lyhyet) ja sikaflexillä.
Oli aika haasteellinen laitettava ja totuus on se että noi veneiden pohjat on aika ohuita nykyään, tuollaisessa pikkupulpetissahan ei ole varsinaisesti kölialuetta lainkaan, vaan käytännössä suoraa pohjaa ja kaksikuori rakenne. Pohjan paksuuden näet heti tyhjennystulpan reiästä, ja ota huomioon se että onko siinä kohdassa kaksoiskuori vai ei.
Minun tapauksessa otin joidenkin vuosien päästä ko raudan pois kun se oli alkanut löystymään ja irtoamaan pohjasta, sillä rautaan kohdistuu aikamoiset voimat aina trailerille vedon yhteydessä.
Kittasin epoxilla reiät umpeen ja maalasin pohjan epoxiprimerillä muutamaan kertaan, ja hoidan pienet tulevat naarmut uudelleen maalauksella. Myrkkyväriä ei ole, koska venettä ei säilytetä meressä.
Eli itse en ainakaan vastaavaan laittaisi enää metallista suojaa, muovinen voisi olla kokeilemisen arvoinen, mutta pelkästään liimaamalla, jos tulee ongelmia niin ei ole kuitenkaan noita reikiä pelkona
Jos pitää keula työntää kallioiseen rantaan, pitää ostaa alumiinivene - kjhjk
gamla happo kirjoitti:
sori rks A4 ei ole haponkestävä ruostumaton haponkestävä on A316 toi A4 syöpyy pois jos laittaa yhteyteen haponkestävän kanssa että silleen
sori ittelles
A4 = AISI 316 eli happonen,
A2 = AISI 304 eli rosteri - knulknul
kjhjk kirjoitti:
sori ittelles
A4 = AISI 316 eli happonen,
A2 = AISI 304 eli rosterion se laatu, josta tehdään tanssibaarien tangot; se on v..unkestävää terästä!
- Etelän harakka
Onko tietoa kellään,mistä saa KÖLIMUOVIA.olis vanerilauta vene teonalla täällä lapin perukoilla on vähissä nuo kaupatkin,,kirjoitteli Etelän harakka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179