serotoniininvaje/moraalinen krapula?

nainen_30

Olen 3-ymppinen nainen, olen kärsinyt ajoittaisesta masennuksesta koko tähänastisen aikuisikäni, mutta muutaman vuoden terapian jälkeen saanut sen "aisoihin" (poppinut tunnistamaan merkit riittävän aikaisessa vaiheessa, jotta olen jaksanut taistella vastaan) niin, että olen kyennyt elämään ihan normaalielämää jo useamman vuoden, lääkkeittä.

Kysyisin nyt sellaista, liittyen alkoholinkäyttöön, että onko milla kokemuksia voimakkaista "henkisistä" morkkiksista alkoholinkäytön jälkeen, huolimatta siitä, ettei mitään hölmöyksiä ole kännipäissä edes tullut tehtyä? En käytä alkoholia mitenkään säännöllisesti, enkä edes erityisen paljon. Minua on vain alkanut huolestuttaa masennuksenkaltaiset hetkelliset - päivän taikka pari kestävät henkiset krapulat, joihin ei liity niinkään fyysistä pahaa oloa.

Käytän alkoholia lähinnä juhlissa. Ilta voi mennä mukavasti kaikin puolin, mutta huomaan hauskanpidon sijaan jotenkin nykyään alkavani murehtia asioita mielessäni ja sitten illan päätteeksi kotiin päästyäni saattavat erinäiset asiat alkaa itkettää (luokkaa: miksi maailma on epäreilu eikä kaikille riitä ruokaa, miten kurjaa kun sillä Tiinalla on niin paskat vanhemmat, miten kamala olin silloin 10-vuotiaana, kun pihistin pikkusiskon säästöpossusta)...

Pääsen näistä morkkiksista yleensä eroon 1-2 päivässä, ihan itsellään. Sitä edeltää aika usein sellainen "voi nyt vittu mun kanssani"-ääneen möläyttely, jota puolisokin on käynyt imettelemään. Tätä on ollut noin vuoden ajan - siis aina silloin, kun olen käyttänyt alkoholia, eli ei vielä kauhean montaa kertaa, mutta kuitenkin joka kerran humalan jälkeen.

No kysyisin siis, että onko alkoholikäytöllä vaikutusta aivojen serotoniivarastoihin? Kuluuko se kaikkea mielihyvää tuottava aivoista jotenkin nopeammin silloin?

Onko muilla kokemusta näistä henkisistä darroista (ennen kuin olin kokenut tämän itse, olin jotenkin kuvitellut henkisen darran seuraavan jostain typeristä teoista, vaan kun omalla kohdallani tästä ei ole kyse)? Miten niistä pääsee eroon? Onko tämä merkki siitä, että masennus on taas hiipimässä elämääni? Aion ilman muuta välttää kaikkea alkoholinkäyttöä nyt lähitulevaisuudessa, mutta haluaisin tietää onko tämä pysyvää? Voinko enää koskaan käyttää alkoholia ilman tällaisia irvittäviä henkisiä krapuloita? vai onko mahdollista, että kosteat illat voivat vielä joskus tulevaisuudessa olla ihan hauskojakin ja moraalikrapulattomia, jahka aivokemia tasaantuu?

3

1105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oncemore

Tuo mulle tuttu tunne. Siksi en hirveästi tykkää enää alkoholia ottaakkaan. Harmittaa kun kaveripiiri koostuu lähinnä tyypeistä, jotka tykkäävät ottaa perjantaisin ja mua pyydetään aina mukaan ja ihmellään kun en halua. Yleensä kuitenkin lähden messiin ja sitten kärsin sen pari päivää henkisestä koomatilasta.

Olen lukenut jostain, että serotiinitaso laskee aivoissa huomattavasti ryyppäilyn jälkeen/aikana ja aiheuttaa tämän henkisen krapulan.

• mainitsemaasi,

mutta olen absolutisti ja minulle yritettiin SSRI:tä, eli sen mukaan absolutistillakin on serotoniinin vaje.

• murusi(na)

varmaankin niin, että jos serotoniinitaso on normaali, alkoholin aiheuttamat haitat tuntuu pienemmiltä ja ne sietää paremmin, mutta kun serotoniinit on alhaalla, on masentuneen vaikeampi kestää henkistä krapulaa, kun viimeisetkin viedään.

nuorempana en kärsinyt henkisestä krapulasta just yhtään, fyysisesti saatoin olla ihan romukunnossa, illalla oksennellut baarin lattialle, vuodattanut räkä valuen elämää puolitutuille... mutta se kaikki vaan nauratti, vaikka vähän olisikin hävettänyt. nykyään häpeän jokaista sanaani ja liikettäni vaikken paljoa olisikaan juonut ja menee monta päivää, ennen kuin nousen morkkiksestani:( ikävää, lisänä ihan mieletön ahdistus ja en kehtaa nähdä niitä, joiden kanssa olen iltaa viettänyt, muutamaan päivään...

alkoholi ja masennus ei tosiaankaan sovi yhteen, nyt alan sen uskoa. itselleni ei sopineet SSRI-lääkkeet kun alkoi mennä maaniseksi, eikä ne ole hyvä koktail viinasten kanssa tai tee muutenkaan hyvää pääkopalle...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      304
      7232
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      68
      5092
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      101
      4534
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      17
      4352
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      81
      4043
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      48
      3875
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      153
      3777
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      72
      3671
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      29
      3576
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      76
      3390
    Aihe