auttakaa ...

ex-panic attack

Sairastuin paniikkihäiriöön nuorena n. 20 vuotiaana koska olin joutunut käymään läpi (henk.koht tasolla) rankkoja menetyksiä.
Menin lääkariin ja sain lääkkeeksi Xanor merkkisen lääkkeen ja sitä käytinkin aika pitkän ajan kunnes tajusin minkälaisesta lääkkeestä oli kysymys. Eli minusta oli tullut huumeidenkäyttäjä tietysti sillä erotuksella että lääkärini määräsi niitä minulle. Elin rankassa parisuhteessa mikä laittoi henkistä puoltani enemmän koetukselle, no lopulta sain irtioton suhteesta ja kuinka ollakkaan lopetin myös Xanor lääkkeet pikkuhiljaa ja nyt olenkin ollut ilman lääkkeitä n. 3 vuotta.
Mutta .. vaikkakaan minulla ei ole enään paniikkikohtauksia, niin minulle on tullut sosiaalistentilanteiden pelko. En voi käydä kylässä, en voi tavata ystäviäni, kaihdan kaikenlasita yhteistä olemista jne ..
Oireet ovat seuraavat: Minulle tulee kamala tunne niskaan ja takaraivoon ja sen jälkeen alkaa kramppaamaan, en osaa selittää mutta se on todella epämukavaa. Olenkin miettinyt cipralex lääkkeen aloittamista kohdallani, osaatteko sanoa, että auttaako se fyysisiin oireisiin vai vaiko ns. paniikkikohtauksiin. Tiedoista kiitollinen.

6

2617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leena

      Olen sairastannut paniikkihäiriötä yli 10 vuottaa. On se outoa, että lääkäri oli jatkuvasti määrännyt sulle Xanoria. Yleensä sitä saa otta vain tarvittaessa. En tiedä yhtään millainen lääke cipralex on. Joka tapauksessa lääkeet auttavat ainoastaan oireisiin. Jos haluasit tietää syyn paniikkihäiriöön ja parantua sun pitäisi käydä terapiassa. Itse olen käynyt ns. tavallisessa terapiassa, eikä siitä ollut ollenkaan mitään apua. Sinun kannattaisi löytää hyvän psykoterapeutin, ja keskustella sen kanssa esim. siitä rankasta parisuhteesta jne. Yleensä paniikkihöiriöön määrätään masennuslääkkeet ja tarvittaessa rauhoittavia.

      Olen huomannut, että oireeni pahenevat aina jonkun ikävät tapauhuman jälkeen. Joten kaikki ikävät asiat kannatta käydä läpi.

      Olen itse aloittanut kriisiterapian, ja tuntuu että siitä on ollut apua minulle. Ennen sitä olen käynyt vuosia tavallisissa terapiassa, kokeillut homeopaattista lääkitystä ja vaikka mitä.
      Muuten aikaisemmin luulin että paniikkihäiriö on sairaus, mutta niin ei ole. Paniikkihäiriö on oire. Tässä on yksi linkki, jos kiinnostaa niin katso sitä. http://www.introspekt.fi/artikkelit/emdr.html

      Onnea:)

    • Surusilmä

      lukemaan tämän kirjan ehdottomasti. Siinä puhutaan myös lääkkeistä ja mukana on monia testejä joilla voit testata itsesi.
      http://www.kolumbus.fi/lootuskirja/vapaudu.htm
      Itse olen aloittanut tämän kirjan ohjelmilla ja olo on ollut parempi ja tasaisempi. Jatkuva ahdistus on poissa. Odotan vielä saavani tämän kirjan tietyt aminohapot, jotka vaikuttavat rauhallisuuteen ja inositolia jolla hoidetaan paniikkia.Paniikkihäiriö on vieläkin, mutta senkin rajuus hellittänyt jo pelkällä kahvin lopettamisella, tupakan lopettamisella ja suuri juttu, sokerin lopetuksella. Syön vitamiineja lisänä.
      Jos haluat jutella asiasta lisää tässä osoite:
      http://groups.msn.com/Avec-kaveriksitasapaino/_whatsnew.msnw

      Toivottavasti vaikka sinä rohkenet ensimmäiseksi jäseneksi minun lisäkseni. Sitten uskaltautuu toinen jne....:)

    • ex-panic attack

      Kiitos Leena ja Surusilmä vastauksistanne.
      En ole lääkkeiden kannattaja ollenkaan ja pitkäaikainen xanorin käyttö teki suhtautumiseni lääkkeisiin vieläkin vaikeammaksi. Nyt kun en ole aikoihin käyttänyt lääkkeitä niin tuntuisi kurjalta aloittaa uudestaan mutta kun sosiaaliset pelot menevät kaiken edelle, elikkä ohjailevat elämääni enkä itse voi tapella vastaankaan, niin ehkä lääkkeistä löytyisi apu ????
      Paniikkihäiriö on kurja oire, se on todella suuri rasite ja elämä muodustuu suppeaksi.
      Toivottavasti oppisimme elämään itsemme kanssa jottei turhiin paniikkeihin olisi tarvetta.

      • minä

        Hei!

        Kerroit noista oireistasi.Eli kummallinen
        "kramppi" tai paine ns. niskassa ja takaraivossa..
        Tiedän täysin miltä susta tuntuu!!
        Kohtaus nimittäin vetää aika toimintakyvyttömäks,
        ja se voi olla päällä vaikka vuorokauden, tai orastavasti ainakin..
        Mulla alkoi ks. oireet 3 vuotta sitten.
        Juoksin lääkäriltä toiselle ja mulle
        tupattiin milloin mitäkin lääkettä,
        cipramillia,zoloftia,xanoreita&tietenkin beetasal-
        paajaa.Mikään ei auttanut , tilanne vain paheni
        entisestään..Kunnes yksi psykologi määräsi
        mulle Trileptal-nimistä lääkettä.
        Tämä lääke on epilepsiaan.
        Mulle myös tehtiin kaikki mahdolliset EGK , TT
        ja magneettikuvat.epilepsiaa ei löytynyt.
        Mutta tämä Trileptal auttoi.
        Ja mun puolen vuoden sairasloma sai viimein
        päätöksensä:).
        Meni puol vuotta , ja oireet oliva tiessään.
        Lopetin myös lääkityksen.
        Mutta..oireet ovat ilmaantuneet viimeisten puolentoista vuoden aikana.Saatan olla koko
        päivän töissä niska oudossa asennossa tän ihmeellisen krampin takia..sitä seuraa yleensä
        armoton migreeni ja "pökkyrä" olo..ikään kuin olisi
        hiton humalassa tms..
        Lääkitystä en kuitenkaan ole taasen aloittanut,
        lievitän oireitani magnesiumilla ja sillä
        että kahviin en koske , enkä vedä lärvejä..
        Mulla on niin tuhottomasti kerrottavaa,
        mutta kysy ihmeessä jos haluat tietää jotain.


    • LOLOLOLO

      Kuole vitun kehari, satanan epämuodostunut påerse

    • taky

      Mulla samankaltaisia oireita. Vaatteita pukiessa syke oli jopa 140. Ruokaa laittamassa 130 ja istuessa 80 tai alle joskus yli sen jos olin tosi rasittunut. Voi olla posturaalista takykardiaa. Siinä syke nousee seisomaan noustessa tai seistessä yli 30 lyöntiä minuutissa. Eli se on hermoston toimintahäiriö. Sekoitetaa usein paniikkihäiriöön.. Englanniksi mlöytyy paljon tietoa posturaalista tachycardia syndrome. POTS Oireita mm juuri tuo sykkeennousu pyörrytys tai pyörtyminen virtsaamisen tarve pystyasennossa ahdistus voi olla kovaa paniikkikohtaustyyppiset kohtaukset tärinä kylmät jalat ja kädet lämmönsiedon heikentyminen esim kuuma suihku sauna tai helle provosoi oireita myös liikunta voi olla vaikeaa kun syke nousee korkealle. Joissain maissa mm Englannissa tähän käytetään muiden lääkkeiden lisäksi ssri ja ssni lääkkeitä joten Suomessa valitettavasti moni esim paniikkihäirlöstä kärsivä ei saa oikeaa diagnoosia ja hoitoa. Esim mulla todettiin ensin paniikkihäiriöön kun kassajonossa syke nousee sit tulee ahdistus ja pyöräyttää. Myös kävelylenkeillä tykyttelee. Mut tää ei ollutkaan paniikkihäiriöön vaan potsia. Tää selvisi ku tajusin et oireet tulee seisomaan noustessa tai jos on liikkeellä niin pysähtyessä. Ihan systemaattisesti. Silloin veri pakkautuu jalkoihin ja pyöräyttää ja sydän kompensoi aivojen hapen tarvetta sykkeen nostolla. Ja oli muutenkin jotenkin kropassa tunne et kaikki ei ole ok ja väsyttikin paljon. Kaikki poissulkevia tutkimukset mulla olleet normaaleja. Sen takia tulikin ensin väärä diagnoosi eli ahdistus ja paniikkihäiriöön. Ja btw Kahvia en siedä en alkoholia muutenki pitää syödä hyvin ateriat liian isot provosoi oireita.. verensokeri laskee helposti ja tuo ahdistusta ja tykyttelyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe