Eli auto on 14v vanha Mazda. Ei ole nyt startannut hyvin useampaan päivään. Jos saan auton tavalla tai toisella käyntiin ja ajan jonkin matkaa(esim. 5-10km), sammutan ja starttaan - käynnistyy kyllä mutta laikasti eli startti vouottaa hieman. Akku on uusi ja autoon sopiva, samoin laturi on tarkistettu yleismittarilla ja antaa 14.2V tyhjäkäynnillä. En tiedä sitten jos ajossa ei toimi kokoaikaa mutta arvelsin että kunnossa..
Huomenna tarkistan yleismittarilla akun latauksen, laturin uudelleen ja vielä mahdolliset ohivuodot plus-navan kautta josko autossa joku oikosulku tms joka syö akkua kun auton on pois päältä.
Mutta tosiaan, vaikka olen ulkoisella laturilla ladannut akkua, startti on todela laiskan kuuloinen, juuri ja juuri starttaa. Tyhjäkäynti kuullostaa ok samoin ajossa kaikki ok. Kun starttaan ja pidän valoja päällä, ne eivät edes hämärry, eli akku ei voi olla täysin kuollut - vaikka auto on pois päältä, kaikki sähkölaitteet toimii ok.
Voisiko vika olla tulpissa, niitä en tiedä miloin vaihdettu viimeksi? Voiko märkä, likainen tms tulppa vaikuttaa niin että startti on heikko mutta auto muuten toimii ok? Entä virranjakaja? Mistä suosittelisitte lähtemään vikaa tarkistamaan jos akku ja laturi ok ja ohivuotoja ei löydy?
Polttimot vaihdoin kaikki etupuoleen n. viikko sitten, silloin alkoi tämä starttiongelma, tosin en tiedä onko kyse vain sattumasta. Mitään en rikkonut polttimoita vaihdettaessa mutta ainahan on mahd kai että siellä on sähkövikaa..
Auto ei starttaa, akku uusi
13
5962
Vastaukset
- *WildStar*
Lähtökohtana voitaneen ottaa tuo startti. Epäilen vahvasti, että starttisi hiilet olvat lopussa tai startin solenoidiin tuleva johdin on huonosti kiinni.. myös huono herätevirran saanti vaikuttaa startin toimintaan.
Myös jos staattori on mrnnyt niin se ei muodosta riittävän voimkasta magneettikenttää ankkurin ympärille ja siten syö virtaa melkoisesti.
Suosittelen, että uusit startin kun se näyttää olevan tiensä päässä.- starttimoottori
Muutaman kerran saa vielä startattua, kun koputtelee starttimoottoria jollain kalikalla, mutta pakkohan se on nopeasti vaihtaa. Omassa autossa ei tullut edes kalliiksi - muutama kymppi. Siihen nähden ei kannata pelkästään hiiliä vaihtaa. Vanha startti mennee "vaihdossa".
- rx75
Vielä sen verran startista että se käynnistää auton noin 50% yrityksistä mutta ei koskaan siten että jos autoa ei ole käytetty välissä niin ei käynnisty kuin mäkistartilla. Eli jos ei starttaa, niin turha yrittää uudelleen.
Autoa on yritetty aluksi startata kaverin auton akun avulla piuhoilla, ei tehnyt mitään. Eli vika todennettiin starttiin tai sen johtoihin.
Kun avainta kääntää starttiin, auton moottoritilasta kuuluu huminaa, eli olisiko näin että startti pyörii mutta ei bendix(vai mikä se on) siirry eli hammasratat ei osu vauhtipyörään. Onko vika näin ollen startin hiilissä/ kollektorissa vaiko solenoidissa? Vai herätejohdossa/maadoituksessa? Auttaako vinkit mitään? - elä veivaa veijo
rx75 kirjoitti:
Vielä sen verran startista että se käynnistää auton noin 50% yrityksistä mutta ei koskaan siten että jos autoa ei ole käytetty välissä niin ei käynnisty kuin mäkistartilla. Eli jos ei starttaa, niin turha yrittää uudelleen.
Autoa on yritetty aluksi startata kaverin auton akun avulla piuhoilla, ei tehnyt mitään. Eli vika todennettiin starttiin tai sen johtoihin.
Kun avainta kääntää starttiin, auton moottoritilasta kuuluu huminaa, eli olisiko näin että startti pyörii mutta ei bendix(vai mikä se on) siirry eli hammasratat ei osu vauhtipyörään. Onko vika näin ollen startin hiilissä/ kollektorissa vaiko solenoidissa? Vai herätejohdossa/maadoituksessa? Auttaako vinkit mitään?päätäsi tuolla missä kohtaa starttia se vika on. Osaat eri osien nimet ja toimintaperiaatteen, joten luultavasti saat kamppeen itse pois paikaltaan ja puretuksi. Ehkä jopa silmä sanoo mitä se on syönyt. Helpoin ja suositeltavin temppu on kiikuttaa tuo samainen irroitettu startti paikalliselle autosähkökorjaamolle joka tekee laitteelle samat temput mitä on tehdaskorjatulle vaihtolaitteelle tehty, mutta edukkaammin. Edellyttää tietysti että auto joutaa seisomaan korjauksen ajan, välttämättä eivät sitä heti ota työn alle.
- rx75
elä veivaa veijo kirjoitti:
päätäsi tuolla missä kohtaa starttia se vika on. Osaat eri osien nimet ja toimintaperiaatteen, joten luultavasti saat kamppeen itse pois paikaltaan ja puretuksi. Ehkä jopa silmä sanoo mitä se on syönyt. Helpoin ja suositeltavin temppu on kiikuttaa tuo samainen irroitettu startti paikalliselle autosähkökorjaamolle joka tekee laitteelle samat temput mitä on tehdaskorjatulle vaihtolaitteelle tehty, mutta edukkaammin. Edellyttää tietysti että auto joutaa seisomaan korjauksen ajan, välttämättä eivät sitä heti ota työn alle.
Kiitos tästä, ehkäpä kokeilen tätä tapaa.
starttimoottori kirjoitti:
Muutaman kerran saa vielä startattua, kun koputtelee starttimoottoria jollain kalikalla, mutta pakkohan se on nopeasti vaihtaa. Omassa autossa ei tullut edes kalliiksi - muutama kymppi. Siihen nähden ei kannata pelkästään hiiliä vaihtaa. Vanha startti mennee "vaihdossa".
Tuo koputtelulla joskus onnistuminen kertoo startin hiilten olevan lopussa.
Vaihdata uudet hiilet niin starttisi on uuden kunnossa. Minä olen aina vaihtanut ne itse; viimeksi maksoi hiilisatsi tarvikeliikkeessä muistaakseni 9 euroa.- JanneK_69
rx75 kirjoitti:
Vielä sen verran startista että se käynnistää auton noin 50% yrityksistä mutta ei koskaan siten että jos autoa ei ole käytetty välissä niin ei käynnisty kuin mäkistartilla. Eli jos ei starttaa, niin turha yrittää uudelleen.
Autoa on yritetty aluksi startata kaverin auton akun avulla piuhoilla, ei tehnyt mitään. Eli vika todennettiin starttiin tai sen johtoihin.
Kun avainta kääntää starttiin, auton moottoritilasta kuuluu huminaa, eli olisiko näin että startti pyörii mutta ei bendix(vai mikä se on) siirry eli hammasratat ei osu vauhtipyörään. Onko vika näin ollen startin hiilissä/ kollektorissa vaiko solenoidissa? Vai herätejohdossa/maadoituksessa? Auttaako vinkit mitään?Ei oikein ole mahdollista, että startti pyörii, mutta startin ratas ei osu vauhtipyörään paitsi jos startin sisältä on ratasta liikuttava vivusto rikki. Siinä tapauksessa on aika epätodennäköistä, että välillä starttaisi.
Veikkaan, että startin vapaakytkin lyö tyhjää. Pyöreä mötikkä heti siinä rattaan vieressä. Se on sitä varten, että jos pidetään starttia päällä, vaikka moottori on käynnistynyt, niin startti ei rikkoudu ylikierroksien takia. Yksi tällainen tapaus on tullut vastaan: startti hurisi tyhjää, mutta kun starttia kun piti päällä 5-10 sekuntia, niin äkkiä lähti moottoria pyörittämään.
Vapaakytkintä voi kokeilla startti irrallaan: rattaasta pyörittämällä toiseen suuntaan pyörii pelkkä ratas ja toiseen suuntaan pyörii akseli mukana. Jos ratas pyörii molempiin suuntiin, selvä tapaus.
- rx75
Autossa on ajonestolaite, voisiko olla että siinä on vikaa ja se ei anna auton startata lainkaan? Tosin silloinhan auton pitäisi käynnistyä vain yrittämällä uudeleen ja uudelleen. Nyt ei käynnisty kuin työntämällä jos ei avaimella. Eli turha yrittää useita kertoja, ei auta kuitenkaan. Tämä viittaisia startin sisälle, eli esim. hiilet jumissa.
Joku ehdotti että auto voisia vähän työntää vaihde päällä jolloin startissa kollektori liikkuisi(liikkuuko edes?), riittääkö ihan 5-10 sentin matka että vain vähän heilahtaa ettei nyt tartte katsoa takaapäin kun auto käynnistyy ilman kuskia ja törmäilee minne sattuu..- *WildStar*
Mikäli ajonesto ei kytkeydy pois.. ei mäkistartistakaan ole hyötyä.. se kun on kytketty startin herätejohtimen väliin.
Huminasta vielä jota kuulit.. niin bendix- laitehan se ei suostu ankkurin akselia työntämään eteen päin..
- frangröbbä
jospa kokeilisit uutta starttia,tai huolla vanha solenoidi,tarkista johdot
- Helpot ekaks
tulpat -ja tarkista että niiden kärkiväli on oikean mittainen. Vaihda samalla tulppien johdot, nekin yksi kerraalaan ettei mene sekaisin. Puhdista ilmanputsari ja jos se on törkyinen, vaihda se. Irrota, puhdista ja kiinnitä uudelleen starttiin menevät johdot, samoin kuin puhdista akkukengät esim hiomapaperilla. Näiden halpojen toimenpiteiden jälkeen vasta otat startin kainaloon jos homma ei toimi
- henrik ijäs72
nissan sunny87 1.6lx uusi akku toimii syä auto virrat heti kun yrittää käynnistää.
- mikael brunn93
honda sivik82 konttiperä öljyt vaihettu mut pissapoika heti tyhjä kun yrittää pestä takalasia ei suiku riitä sinneasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 16972
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi87788Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740