Peugeot 206 jäähdytinongelmia

206

Moi!

Yhtäkkiä alkoi 206:n moottorin lämpötila heilua edestakaisin 90:n ja 120:n välillä, ei mennyt punaiselle alueelle kuitenkaan. Se tuntui ärhäköityvän kun laitoin lämmityslaitteen päälle, moottorin lämpö nousi saman tien aina heti kymmenisen astetta.

Lisäsin hieman 50:50-suhteessa sekoitettua sinistä jäähdytinnestettä.

Kyseessä vuoden 2001 malli.

Onko kellään ollut vastaavia ongelmia?

22

13153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomi pelastuu

      Katso scudo apu löytyy

    • mikään tyyppi vika. Oliko nestettä hävinnyt? Miltä se neste näytti? Kirkasta vai oliko siinä jotain sakkaa seassa. Avaa paisuntasäilin korkki ja anna paikalla käydä. Seuraa lämpöä ja mitä siellä paisuntasäiliössä tapahtuu. Jos alkaa kuplimaan niin kannentiiviste tai joku muu vuoto sylintereistä jäähdytysjärjestelmään.
      Ihan isommalla korjaamolla pystytään jäähdytysnesteestä kemiallisesti katsomaan onko siinä pakokaasujäämiä. Maksaa muutaman kympin mutta voi säästää hermoja. Niinpäinhän se ei ole katastroofi jos kannen tiiviste vuotaa ulospäin mutta hetkenpäästä se vuotaa myös nesteet öljyn sekaan ja sitten on juuri voittanut uuden moottorin. Vika on kuitenkin sellainen että kannattaa korjauttaa mahd. nopeesti ettei ala kustannukset nousemaan.

      • jj

        Ettei olisi maadoitusvika sähköpiolella. Jos jonkun sähkönkuluttajan päälle laitto sitä mittarin lukemaa nostaa.
        Ei siis v'älttämättä mitään tekemistä lämpötilan kanssa.


      • 206
        jj kirjoitti:

        Ettei olisi maadoitusvika sähköpiolella. Jos jonkun sähkönkuluttajan päälle laitto sitä mittarin lukemaa nostaa.
        Ei siis v'älttämättä mitään tekemistä lämpötilan kanssa.

        Joo, no juuri korjaamosta soitettiin ja sanottiin, että kannen tiiviste on ehjä => sähköongelmia. Sovittiin, että vaihdetaan kuitenkin jakopään jutut ja öljyt ja jäähdytinnesteet ja koko paska, kun etsitään sähkövikaa.

        Missähän helvetoksessa se sähkövika mahtaisi nyt sitten olla, olisiko kellään ehdotelmia... ettei tarvitse koko autoa kääntää ylösalaisin...?


      • JasuF
        206 kirjoitti:

        Joo, no juuri korjaamosta soitettiin ja sanottiin, että kannen tiiviste on ehjä => sähköongelmia. Sovittiin, että vaihdetaan kuitenkin jakopään jutut ja öljyt ja jäähdytinnesteet ja koko paska, kun etsitään sähkövikaa.

        Missähän helvetoksessa se sähkövika mahtaisi nyt sitten olla, olisiko kellään ehdotelmia... ettei tarvitse koko autoa kääntää ylösalaisin...?

        Lämmöt alkoi nyt syksyllä seilaamaan 90 ja 110 välillä. Heti kun kytkee jonkin sähkölaitteen päälle puhaltimen, takalasin lämmittimen tai pitkät valot lämpömittari reagoi ylöspäin. Jäähdyttimen moottorikaan ei mielestäni kytkeydy päälle. Puhaltimen moottori toimii kuitenkin jos siihen kytkee suoraan virran. Kyseessä lienee jokin maadoitusvika...Mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa?

        Auto on Peugeot 206 Hdi vm 2002.


    • k.karlsson1

      motonet osa numero 13-3758 ja on kiinni syylarissa

    • 1958206

      Moi. Kyllä vain on ongelmia. Ajan motarilla noin 4 km, poistun rampille. Lämpömittari nousee nopeesti ihan ylös. Stop- valo syttyy, moottori hurisee. Mikä on syynä?

      • Xtalllipallon.patteri

        Sehän sinun pitää itse selvittää! Tai vie korjaamolle, siellä asentaja ihan itse selvittää. Sinä vain maksat!


      • glykoolia

        Onkos nestettä järjestelmäs? Yleensä syylärit vuotaa nois malleis! Vai onko jo kansipahvi paskana?


      • Anonyymi

        Mun autossa 206 vm.2006 sama juttu viikon aikana parikertaa .Lämpömittari näytti hetkessä jostain 70 asteesta punaiselle ja stop merkki.Ostin motonetista låmpötilaanturin maksoi 25 euroa.Vaihdoin sen ja nyt pelaa hyvin.Anturi on sylinterinkannen yläosassa.Helppo vaihtaa,olen käynyt autoalan ammattikoulun aikoinaan.


    • Hägish

      Mulla on myös talvisin lämpömittarin kanssa ollut ongelmia. Kun lähtee kylmänä ajamaan, lämpömittari hyppää punaiselle ja STOP valo syttyy mittariin noin 5km ajon jälkeen. Moottori ei kuitenkaan ole oikeasti kuuma, vaan kyse on jostain sähköpuolen häiriöstä. Jos tällainen on tullut, olen pysähtynyt seuraavalle levikkeelle ja irrottanut akun kengän ja laittanut takaisin. Tällä toimenpiteellä vika on korjaantunut ja voi ajaa normaalleilla lämmöillä vaikka kuinka pitkään.
      Oman huomioitteni mukaan akun kunto vaikuttaa asiaan. Viime talvena ostin uuden akun ja auto toimi tämän jälkeen moitteetta. Nyt vuoden jälkeen oire palasi takaisin. Ostin tälläkertaa DEFA smartCharge akkulaturin, jolla latasin akun täyteen. Oireet hävisivät jälleen kuukaudeksi, mutta tänään taas lämpömittari hyppäsi punaiselle. Ilmeisesti akkua pitää ladata vähintään kerran kuussa näin talviaikana. Ajamani matkat ovat yleensä lyhyitä, joka varmaankin vaikuttaa akun huonoon latautumiseen ajon aikana.
      Peugeot 206 city 1,4 5d

    • häähähähähä

      Paskoja kaikki, ihan jokainen.

      • kusetuskos

        Aivan.
        Tero Salosen Audi A5 seisoo turkulaisen autoliikkeen pihalla. Auton kylkeen on teipattu tarra, joka sanoo:

        ”Tämä Audi polttaa öljyä noin 4 l/1000 km. Koneremontti tulee maksamaan min. 6 500 e. Maahantuoja kieltäytyy korvaamasta valmistusvirhettä.”

        Salonen on aloittanut Facebookissa Öljynkulutus-yhteisön, jonka kautta hän on saanut sanojensa mukaan satoja yhteydenottoja samanlaisista ongelmista kärsiviltä Audin omistajilta. Tykkääjiä sivulla oli 29.5. aamulla 3 656 kappaletta. Tavoitteen on kerätä riittävästi ihmisiä, jotta asiasta voisi tehdä ryhmäkanteen.

        Salonen sanoo menevänsä asian kanssa ”niin pitkälle, kuin tarve vaatii”.

        ”En voi sietää tällaista epäoikeudenmukaisuutta!” Salonen sanoo.

        Mistä siis pähkinänkuoressa hänen mukaansa on kyse?

        ”Siitä, että VV-Auto Group ei halua kantaa vastuutaan valmistusvirheellisistä auton moottoreista”, Salonen sanoo.

        Salonen osti oman TFSI-moottorilla varustetun Audi A5:n 22.10.2010 raisiolaisesta autoliikkeestä. Hän huomasi, että auto syö ihmeellisen paljon öljyä. Autolla on nyt ajettu 110 000 kilometriä.

        Jupakasta uutisoineen Ylen mukaan öljyongelmassa on kyse vuosien 2008–2011 mallisten TFSI-moottorien tyyppiviasta. Auton moottorin männät tai männänrenkaat eivät toimi oikein.

        Salonen kysyi Turun Audi Centeristä, mitä vian korjaaminen maksaisi: vähintään 6 500 euroa.

        Maahantuoja ei halua osallistua kustannuksiin, vaikka Salosen mukaan kyseessä on valmistajasta johtuva vika.

        Salonen kertoo tarkastelleensa ensirekisteröintitilastoista, että ongelmista useimmiten kärsiviä, kyseisten vuosimallien TFSI-bensamoottorilla varustettuja Audi A4 ja Audi A5 -mallisia autoja on ensirekisteröity suomeen vajaat 5 000 kappaletta.

        Jo nyt hän on saanut satoja yhteydenottoja samoista ongelmista. Tämä viittaisi siihen, että kyseessä ei ole yksittäistapaus ja että prosentuaalisesti vikaa on monissa autoissa.

        Asiasta myös uutisoinut Ilta-Sanomat pyysi kommenttia asiaan auton maahantuojalta eli VV-Auto Group Oy:ltä. Maahantuojan mukaan kysymyksessä on yksittäisen asiakkaan tapaus.

        ”Siten emme voi kommentoida tapausta tarkemmin. Yleisesti voimme todeta, että vastaantulot edellyttävät muun muassa valmistajan huolto-ohjelman noudattamista. Tässä tapauksessa katsomme, että meillä on ollut perustellut syyt olla osallistumatta korjauskustannuksiin”, VV-Auto Group Oy:n viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen sanoi IS:n mukaan.

        Salonen kertoo, että on huollattanut autoaan Audi-liikkeessä ohjeiden mukaan. Vika ei siis voi johtua virheellisesti tehdyistä huolloista.

        Salonen päätti esittää julkisesti kaksi kysymystä VV-Auto Group Oy:lle Facebookissa öljyongelman tiimoilta. Kysymykset kuuluivat tiivistettyinä:

        ”Jos Audi A5 2,0L TFSI vm. 2010 männät tai männänrenkaat eivät toimi kuin n.100 000 km, onko kyseessä valmistusvirhe?

        Ja:

        ”Miten perustelette, että nykyisen tai edellisen omistajan pitää maksaa em. korjauksesta euroakaan?”

        28.5. VV-Auto Groupilta vastattiin Saloselle. Seuraavassa suora lainaus yhtiön asiakaspalvelupäällikön sähköpostista, jonka Salonen välitti HS:lle:

        ”Esittämässänne mallissa öljynkulutuksen epäilyyn on ensisijaisena korjaustoimenpiteenä kampikammion huohottimen vaihtaminen ja moottorin ohjainlaitteen päivittäminen. Osaa mallisarjaan tämä toimenpide ei ole mahdollinen. Mikäli edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen öljynkulutus on korkea, niin autolle suoritetaan valmistajan ohjeiden mukainen öljynkulutustesti. Jos öljynkulutustestissä kulutus ylittää valmistajan ohjerajan 0,5L/1000km, niin auton moottori tarkistetaan ja tarvittaessa kunnostetaan.”

        Ja:

        ”Näihin korjauksiin jälleenmyyjillä on käytettävissä hyvät vastaantulot. Vastaantulot ovat aina tapauskohtaisia, ja niihin vaikuttavat muun muassa seuraavat asiat: virheen havaitsemisesta on ilmoitettu kohtuullisessa ajassa, auton käyttöikä, ajetut kilometrit ja valmistajan huolto-ohjelman noudattaminen. Vastaantulot saattavat olla myös erilaiset eri moottoreissa ja eri moottorin osissa.”

        Salonen ei ollut tyytyväinen vastuksiin.

        ”Mielestäni kysymykseni olivat hyvin selkeitä. Niihin tässä ei kuitenkaan todellisuudessa vastattu”, Salonen sanoo.
        Salosen mukaan ihmisille on Audi-huolloissa kerrottu, että öljynkulutus on normaalia kyseiselle mallille, vaikka se on ollut selkeästi valmistajan ilmoittaman maksimimäärän yläpuolella.

        Salonen kertoo, että autoliikkeet eivät halua ottaa vastaan viallista autoa vaihdossa – edes korjattuna.

        ”Autokeskus sanoi minulle suoraan, että emme ole ottamassa vastaan autoa, ja vaikka ottaisimmekin, niin vaihtohinta tulee olemaan tuhansia euroa pienempi mitä normaalisti’. Samantyylisiä vastuksia olen saanut kymmenissä eri liikkeissä Raision alueella.”

        Salosen mukaan monet ihmiset ovat ottaneet häneen yhteyttä nimenomaan yksityisviesteillä facebookissa tai sähköpostitse. He pelkäävät, että autoliikkeet eivät ota heidänkään autojaan vastaan vaihdossa, jos vika tulee autoliikkeiden tietoon.

        ”On ihmisiä, joiden autoilla on ajettu 60 000 kilometriä, ja niihin joudutaan jo tek


    • Seinari

      Peugeot 206 1.4 bensa moottorilla. Kun ajaa lyhyen matkaa kaupunki ajoa ja pysähtyy, niin lämpömittari nousee hetkessä tappiin. Ei keitä tai nouse höyryä moottorista, akku ok. Mikähän vaivaa?

      • RemonttiaTiedossa

        kannentiiviste vuotaa


      • skeidaacer

        Jälkilämpö on aivan normaalia, jäähdytyss järkässääää


      • Joreeni

        Jäähdytysjärjestelmässä on ilmaa, kun kupla siirtyy anturin kohdalle niin lämmöt pomppaa. Järjestelmä pitää ilmata, tod näk useaan kertaan, ja koska ilmausruuvi on anturin alapuolella niin voi ehkä parhaiten saada ilmattua anturia varovasti löysyttämällä.


      • Anonyymi

        Vaihda sylinterikannessa sijaitseva lämpötilan tunnistusanturi uuteen,löytyy Motonetista.


    • Juuman

      Moi. Meillä oli sama ongelma. Vaihdettiin termostaatti ja lämpöanturi , vika vaan ei hävinnyt ja vikakoodi näytti että anturi ongelma. Tätä sitten ihmeteltiin kun juuri oli vaihdettu se. Päädyttiin siihen että joku mystinen sähköongelma se on ja melkein jo tilasin uuden mittariston ja johtosarjan. Onneksi kyselin asiaa vielä merkkikorjaamosta ja sieltä löytyi vastaus asiantuntijalta eli täytyy vaihtaa pidempi anturi joka ylettyy nesteeseen saakka. Tämä maksoi 70 euroa ja vika korjaantui. Helppo itsekin vaihtaa, tarvitaan vaan pitkä 19 mm hylsy.

      • Anonyymi

        Hyvin oivallettu Motonetin anturi on juuri sellainen .Siinä tunnistinosa menee vähän syvemmälle sylinterinkannessa olevaan jäähdytysnesteeseen olen sen pannut merkille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin oivallettu Motonetin anturi on juuri sellainen .Siinä tunnistinosa menee vähän syvemmälle sylinterinkannessa olevaan jäähdytysnesteeseen olen sen pannut merkille.

        Muistatko anturin osanumeroa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistatko anturin osanumeroa?

        Tuo anturi vaihtelee moottorin ja vuosimallin mukaan, eli vaikka joku antaisi sinulle osanumeron, se voi käydä tai olla käymättä autoosi.

        Motonetin hinnastossa on aika hyvin selitetty minkälainen anturi käy mihin versioon. Hieman kalliita on siellä anturit, verrattuna moneen muuhun paikkaan, mutta saahan sieltä osan samantien käteen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4208
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2049
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2021
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      61
      1661
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1472
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1437
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      102
      1352
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1246
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1171
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1080
    Aihe