Tilin saldo ja asumistuki

sfsdfsdfsfsefsefsefe

Vaikuttaako tilin saldo asumistukeen? Paljonko tilillä voi rahaa olla? Lasketaanko tilin rahat siihen kokonais omaisuusmäärään, mikä ruokakunnalla saa olla vai ovatko tilillä olevat rahat erillisiä? Eli kun kahdella hengellä saa olla omaisuutta 14750 e, niin voiko tuo 14750 e olla tilillä, jos ei muuten omista yhtikäs mitään? Jos taas omistaa vaikka auton veneen huonekaluja jne. yhteisarvosta 10000 e, niin voiko silloin olla tilillä vielä 4750 e?

Tutkiiko Kela tilitiedot, ts. pitääkö tiliotteet toimittaa Kelaan?

Entä jos olisikin perheessä kaksi aikuista ja kaksi lasta: saako lapsillakin olla jokin tietty määrä rahaa tileillään samoin kuin aikuisilla? Vai voiko kaikki rahat olla vain esim. koko perheen yhteisellä tilillä ja kokonaisrahamäärä jaetaan ruokakunnan jäsenten kesken?

20

13014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt saan taas

      ottaa huomioon tilin saldon. Kerran otin itse lainaa aika paljon ja sattui olemaan tilillä juuri silloin, kun tarvitsin tiliotetta asumistukea varten. Koska se oli lainaa, liitin hakemukseen todistuksen velasta. Ihan noin oma-aloitteisesti. Ja tietenkään silloin sitä rahasummaa tilillä ei otettu huomioon. Yhtenä vuonna äitini kuoli ja sain hiukan perintöä, juuri sen verran joka vähän ylittyi siitä mitä saa olla. Niinpä menetin asumistuen. Olin rehellinen ja kävin Kelassa kertomassa asiasta. Olisivat kuitenkin saaneet tietää ja olisin vain joutunut maksamaan takaisin!

      • tuo on 25

        minä en ole ikinä asusmistuen liitteksi mitään tiliotteita toimittanut.
        eikä ole perästäpäinkään kyselty.

        lanketissa kysytään omaisuudet ja velat.


      • ertrtddt
        tuo on 25 kirjoitti:

        minä en ole ikinä asusmistuen liitteksi mitään tiliotteita toimittanut.
        eikä ole perästäpäinkään kyselty.

        lanketissa kysytään omaisuudet ja velat.

        nostelin siloin sun tällöin rahat tililtä 3 eri pankista ja piilotin ne maahan jemmaan yhteensä n 150 t euroa oli rahan paskaa kertynyt kun nuukasti elää, nyt elelen työttömyyskorvauksilla kuin kuka muukin työtön ja en erotu katukuvasta.
        aina kun tarviin rahaa ylim johonkin haen "jemmasta" tosin talviaika on hieman rajoittanut jemmalla käyntiä mutta nuukasti elän nin riittää


      • liitteet mukaan!
        tuo on 25 kirjoitti:

        minä en ole ikinä asusmistuen liitteksi mitään tiliotteita toimittanut.
        eikä ole perästäpäinkään kyselty.

        lanketissa kysytään omaisuudet ja velat.

        lanketissani luki, että liitteet pitää olla, esim. tiliote. Kyllä ne tiedot on pankeilta kysytty tai verottajalta. Ehkäpä päätöksesi saaminen on kestänyt kauan? Ja oletko edes saanut asumistukea?


      • tiliotetta koskaan
        liitteet mukaan! kirjoitti:

        lanketissani luki, että liitteet pitää olla, esim. tiliote. Kyllä ne tiedot on pankeilta kysytty tai verottajalta. Ehkäpä päätöksesi saaminen on kestänyt kauan? Ja oletko edes saanut asumistukea?

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508145344PV?OpenDocument

        Missä kohdin tuossa "lanketissa" lukee, että tiliote pitää laittaa liitteeksi, ei missään. Olen ollut asumistuen saaja jo noin 40 vuotta, eikä minun ole sinä aikana kertaakaan tarvinnut tiliotetta Kelaan toimittaa, olen sitten hakenut asumistukea uuteen asuntoon tai viedessäni asumistuen tarkistushakemusta.


      • 20
        tiliotetta koskaan kirjoitti:

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508145344PV?OpenDocument

        Missä kohdin tuossa "lanketissa" lukee, että tiliote pitää laittaa liitteeksi, ei missään. Olen ollut asumistuen saaja jo noin 40 vuotta, eikä minun ole sinä aikana kertaakaan tarvinnut tiliotetta Kelaan toimittaa, olen sitten hakenut asumistukea uuteen asuntoon tai viedessäni asumistuen tarkistushakemusta.

        #
        Ei ole tarvinnut tiliotetta koskaan
        #

        No minun tuli kerran Kelan tädille näyttää myös tiliote, toimeentulotukidokumentti ja työsopimus. Tuolloin Kela halusi katsoa, että maksaako asumistuen saaja vuokraansa itse, vai maksaako joku muu taho asumistuen saajan vuokraa. Ei tässä maassa ole mitään yhtenäistä käytäntöä, kuinka Kelan virkailijat toteuttavat asiaansa määrittäessäään etuuksia.


      • 20
        20 kirjoitti:

        #
        Ei ole tarvinnut tiliotetta koskaan
        #

        No minun tuli kerran Kelan tädille näyttää myös tiliote, toimeentulotukidokumentti ja työsopimus. Tuolloin Kela halusi katsoa, että maksaako asumistuen saaja vuokraansa itse, vai maksaako joku muu taho asumistuen saajan vuokraa. Ei tässä maassa ole mitään yhtenäistä käytäntöä, kuinka Kelan virkailijat toteuttavat asiaansa määrittäessäään etuuksia.

        Miksi sitten kysyttiin nuo kaikki dokumentit. Kelan täti sanoi, että kun hänellä on käytössään kaikki mahdolliset dokumentit, niin hän pystyy nuijimaan asumstukipäätöksen heti pöytään siinä paikassa.

        Eli Kela tarkastaa muitakin asioita kuin mitä pyytämistään erillisistä dokumenteista näkyy.


      • Jarki kateen
        20 kirjoitti:

        Miksi sitten kysyttiin nuo kaikki dokumentit. Kelan täti sanoi, että kun hänellä on käytössään kaikki mahdolliset dokumentit, niin hän pystyy nuijimaan asumstukipäätöksen heti pöytään siinä paikassa.

        Eli Kela tarkastaa muitakin asioita kuin mitä pyytämistään erillisistä dokumenteista näkyy.

        Miksi ihminen ylipaataan tarvitsee asumistukea, jos pankissa kerran rahaa elaa ja asua ?
        Luulen etta KELA ottaa yhteiset tulot huomioon, laskeakseen asuntotuen maaran.


      • 100 A
        tiliotetta koskaan kirjoitti:

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508145344PV?OpenDocument

        Missä kohdin tuossa "lanketissa" lukee, että tiliote pitää laittaa liitteeksi, ei missään. Olen ollut asumistuen saaja jo noin 40 vuotta, eikä minun ole sinä aikana kertaakaan tarvinnut tiliotetta Kelaan toimittaa, olen sitten hakenut asumistukea uuteen asuntoon tai viedessäni asumistuen tarkistushakemusta.

        En ole koskaan vienyt tiliotetta,eikä kukaan ole kysellyt.
        Näkeehän ne verotiedoistakin ,onko isoja omaisuuksia tai säästöjä.


      • välikäsi
        100 A kirjoitti:

        En ole koskaan vienyt tiliotetta,eikä kukaan ole kysellyt.
        Näkeehän ne verotiedoistakin ,onko isoja omaisuuksia tai säästöjä.

        Minä hoidin juuri Kelalle kahden tuttavani asumistukihakemukset. Molempiin vaadittiin tiliote. Kysyin tarkistetaanko sieltä vuokranmaksu, vai miksi tiliotteet pitää olla. Kelan virkailija sanoi, että ei vuokran määrää selvitetä tiliotteesta, vaan sen selvitykseen riitti kopio vuokrasopimuksesta. Ei tarvinnut erillistä vuokranmaksukuittiakaan. Mutta hän sanoi, että tiliote tarkistetaan siksi, että siitä varmistetaan talletusten määrä. Lisäksi virkailija pyysi minua (vaikka olin vain välittäjä) kirjoittamaan papereihin, että ko. tili on hakijan ainoa tili.


      • ent. suomimummo
        20 kirjoitti:

        #
        Ei ole tarvinnut tiliotetta koskaan
        #

        No minun tuli kerran Kelan tädille näyttää myös tiliote, toimeentulotukidokumentti ja työsopimus. Tuolloin Kela halusi katsoa, että maksaako asumistuen saaja vuokraansa itse, vai maksaako joku muu taho asumistuen saajan vuokraa. Ei tässä maassa ole mitään yhtenäistä käytäntöä, kuinka Kelan virkailijat toteuttavat asiaansa määrittäessäään etuuksia.

        Kokeilkaapa asumista eri puolilla Suomea, niin huomaatte, miten joissain kunnissa ei ole sorruttu ihmisarvottomaan toimintaan kuten Itäisessä Suomessa ja oman kokemukseni mukaan myös Hämeessä. Tänne on kertynyt töihin ilmeisesti jotain pohjasakkaa, jotka eivät tunne edes lakeja eivätkä viitsi niitä noudattaa. Sillä onhan selvää, että jos EU:n direktiivit kieltävät kaiken ihmisen terveydelle haitallisen, se koskee myös ihmisen psyykepuolta.
        Meidän pitäisi porukalla koota joukko ja tehdä kantelu EU:hun. Eiköhän tulisi jo vipinää. Tähän saakka olen ajatellut, että kyllä Suomen pitää osata itse hoitaa asiat, mutta kun ei niin ei, vaan asiat pahenevat koko ajan. Onhan se outoa, kun pätkätyöpalkoista ja asumistuesta on tehty ns. "Liukuvia tuloja" ja niiden avulla ihmisiä ajetaan kaduille asumaan.


      • paperisota tympii
        tiliotetta koskaan kirjoitti:

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508145344PV?OpenDocument

        Missä kohdin tuossa "lanketissa" lukee, että tiliote pitää laittaa liitteeksi, ei missään. Olen ollut asumistuen saaja jo noin 40 vuotta, eikä minun ole sinä aikana kertaakaan tarvinnut tiliotetta Kelaan toimittaa, olen sitten hakenut asumistukea uuteen asuntoon tai viedessäni asumistuen tarkistushakemusta.

        asia on ihan toimistokohtainen suomessa jotkut kelantoimistot vaativat kaikkia mahollisia ja mahottomia papereita,joka paikkakunnalla oma kelansa..
        kannattaa opetella puhumaan kelaa, sitä kieltä onneksi ymmärtävät etelästä pohjoiseen joka konttorissa.


      • börnwalle
        Jarki kateen kirjoitti:

        Miksi ihminen ylipaataan tarvitsee asumistukea, jos pankissa kerran rahaa elaa ja asua ?
        Luulen etta KELA ottaa yhteiset tulot huomioon, laskeakseen asuntotuen maaran.

        Olen miettinyt samaa että miksi ihmiset tarviaa maatalous tukea vaikka olisi kaksi audia, kesämökki sekö luksus asunto. Näyttää vaan hakijoita olevan Suomessa tukien perään vaikka tililläkin olisi satoja tuhansi miljoonista puhumattakaan. Sama koskee asunto tukeakin ja muitakin. Miksi työmailla ihmiset tarviaa työpaikkapuhelimen jolla voi hoitaa omia asioita vaikka tilillä olisi rahaa ostaa semmoinen itsekkin.


    • ostin rahoillani ASO

      niin täällä muutkin tekevät, eli maksavat oman asumisensa.

    • näinpäinpois

      12 650 euron ylittävästä määrästä lasketaan 15 %:ia vuosituloiksi... eli tämä summa jaetaan 12 kuukaudella ja se lisätään kuukausituloihin... mitkä ne nyt ovatkaan. Laskurilla näkyy onko vaikutusta asumistukeen.

    • nallenappisilmä

      jaa no minä en ole kyllä asumistukihakemukseen antanut tiliotteita koskaan. Olen saanut yleistä asumistukea ja työmarkkinatukea pitkään. voisikohan se johtua siitä et kela tietää pienet tuloni ja tuon työmarkkinatuen yms. ja olin ennen opiskelija ennen työttömyyttäni.

      sossu kyllä tottakai kysyy tiliotteet. koskaan en ole toimeentulotuke ahakenut.

    • sanoikinhän

      kelal sanoi että jos sulla on tilillä esim 50 000€ niin ei vaikuta asumistukeen eikä sitä tarvi ilmoo, ainoastaan tulot vaikuttaa???

      • onko_muuttunut

        Ainakin aikaisemmin on ollut niin, että vain talletusten tuotto vaikuttaa. Ja jos rahat makaa 0-korkoisella tilillä, niin tuottoja ei ole.


      • kelalllaalaa
        onko_muuttunut kirjoitti:

        Ainakin aikaisemmin on ollut niin, että vain talletusten tuotto vaikuttaa. Ja jos rahat makaa 0-korkoisella tilillä, niin tuottoja ei ole.

        Tarkastin vielä kelan laskurilla, niin eihän siinä edes kysytä omaisuudesta, eli ei vaikuta, jos ei ole korkotuloja. Nykyisellä korkotasolla on hyvä, jos 100 000 talletuksesta saa vuodessa korkotuloja satasen. Näin pieni tuotto ei vaikuta montaa senttiä. Eläkeläisten asumistukeen omaisuudella lienee jotain vaikutusta, en ole varma.


      • popelius
        kelalllaalaa kirjoitti:

        Tarkastin vielä kelan laskurilla, niin eihän siinä edes kysytä omaisuudesta, eli ei vaikuta, jos ei ole korkotuloja. Nykyisellä korkotasolla on hyvä, jos 100 000 talletuksesta saa vuodessa korkotuloja satasen. Näin pieni tuotto ei vaikuta montaa senttiä. Eläkeläisten asumistukeen omaisuudella lienee jotain vaikutusta, en ole varma.

        Tai jos tilillä on rahaa, muttei tule säännöllisesti joka kuukausi niin saa asumustukea.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      1992
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1427
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1285
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      66
      1194
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      112
      1090
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1020
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      986
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe