Vertaillaanpa koiran kaupassa sovittua kohtaa jalostusoikeuden pidättäminen (1pennutus) ja koiran sijoitussopimusta. Mitkä ovat merkittävämmät erot?
Sijoitussopimuksessahan koira on kasvattajan niin kauan kuin pennut syntyvät ja kasvattaja maksaa astutus ym. pennutuksen tuottamat kulut. Ostaja eli koiran haltija taas on saanut koiran korkeintaan puoleen hintaan. Pentueen tuotoista ei tule rahoja, mutta tuo vakuumaksukin palautetaan. Eli ostohinnaltaan kaiken mennessä hyvin, ostajalle "ilmainen koira" kun ei oteta huomioon vakuutuksia, näyttelyitä, hoitoa, rokotuksia ym. perusjuttuja.
Entä taas, jos koira myydään siten, että jalostusoikeus jää kasvattajalle? Mitä kuluja laitetaan puoliksi? Paljonki hinnanalennus koirasta pitäisi olla? Jos ostaja hoitaa ja kasvattaa pennut kotonaan, minkälainen korvaus olisi suotava vai pannaanko kulujen jälkeen jäävät tulot puokkiin?
Kaikenlaiset kokemukset ja kommentit tervetulleita, kiitos!
Jalostusoikeuden pidättäminen
5
838
Vastaukset
Omasta mielestäni kun on kyse nartusta,niin sijoitussopimus on selkeämpi.Jos ja kun sen tekee vielä ns.kennelliiton sopparin mukaisesti,niin välttyypi pahemmilta sählinkeiltä osaltaan...
Uroksilla taas se jalostusoikeus.Tosin nykyään kennelliitolla on urokseenkin sijoitussoppari.
Jos jalostusoikeuden jättää,niin mielestäni lähtökohta on sama,kuin sijoittamisessa,eli luovuttaja maksaa kaikki jalostukseen liittyvät kulut,samoin kun sijoituksessa.Eli kulupuoli siis samoin,kuin sijoituksessa.
Tuo hinnanalennus on enemmänkin sitten sopimusluokkaa,mitä sovitaan.
Jos vastaanottaja hoitaa pennut,niin sekin menee lähinnä yhteisen sopimuksen piikkiin.Tosin yleistä on korvauksena yksi pentu.
Itse en kyllä ymmärrä sitä,että vastaanottaja ylipäätään homman hoitaa.Minusta se on kasvattajan ja luovuttajan tehtävä.- 23
Paitsi jos vastaanottaja haluaa hoitaa pennut itse :)
23 kirjoitti:
Paitsi jos vastaanottaja haluaa hoitaa pennut itse :)
Niin haluta voi,ja jossain tapauksissa luovuttaja sitä ehdottaakin...
Minulle taas on tärkeä tietää,mitä olen myymässä ja kenelle,eli tuntea ja saada osviittaa pentujen luonteesta heti alusta alkaen.Avittaa myös siinä,kelle parhaiten sopivat :)
Noh,riippuu mikä on tärkeää kenenkin mielestä....
- mielipidejy
tärkeintähän on koirien hyvinvointi, niillä ei pidä tienata. Se jonka luona ne ovat (pennut) maksaa niiden kulut. En kyllä ymmärrä miten pennut voisivat jäädä uroksen omistajan luo...? Ne tarvitsevat emäänsä.
- 33
En ymmärtänyt viestiä. Kyseessä oli nartun joko sijoitus tai jalostusoikeus, ja pentueen hoitaisi siis nartun haltija/omistaja eikä kasvattaja. Uroksesta ei ollut kyse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad961565- 541053
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että403971- 164913
- 57772
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124737- 51688
- 57651
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38645- 76642