Diabeetikon toki kannattaa pyrkiä minimoimaan leivän syönti. Tällöin hyvä vaihtoehto on siirtyä näkkileivän syöntiin. Ruis on terveellistä ja se sisältää runsaasti kuituja. Pitää valita runsaskuituinen kunnon näkkileipä. Reippaasti päälle Oivariinia, juustoa ja leikkeleitä. Ei hajo leipä. Eikä tule lisäaineita. Leivästä en luovu, vaikka kuolema tulisi.
Leipäannos
22
3501
Vastaukset
- Veijo
Näkkileipää sisältää hiilihydraatteja siinä missä muukin leipä.
Diabeetikon on paras vetää hiilihydraatit kunnolla alas ja lähteä siitä kokilemaan kuinka paljon sietää ennenkuin verensokerit hyppää lääkitystasolle (D2).
D1 ei koskaan pääse insuliinistaan mutta voi vähentää lääkitystään ja sen aiheuttamia vakaviakin sivuvaikutuksia huomattavasti.
Joa jotakuta D1 kiinnostaa niin kysykää ennenkuin aloitatte. LCHF/VHH tedoaa erittäin nopeasti ja lääkityksen vähentäminen ja tiivis mittaus on erittäin tarpeellinen niin että veren sokerit ei putoa liian alas.
Metformiinilääkityksellä tätä riskiä ei ole. - Viljaton D2
Syö sinä leipää aivan kuten haluat, siihen en halua puuttua, mutta pliis, älä toista papukaijan tavoin tuota vanhaa, paikkaansapitämätöntä mantraa (ruis)leivän erinomaisuudesta. Ruisleipä on (etenkin diabetikolle) aivan samanlaista sokeria kuin kaikki muukin sokeri (hiilihysraatti). Runsaasti nopeaa hiilihydraattia, pääosin haitallista tärkkelystä. Ruisleivän terveellisyydeltä putoaa pohja heti kun sitä vertaa Finelissä (http://www.fineli.fi) esim. vähähiilihydraattisiin kasviksiin. Samoin käy perunallekin.
Viljojen kuituja hypetetään aivan aiheettomasti. Niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Viljan kuidut estävät vitamiinien imeytymistä ja vahingoittavat herkkää suolinukkaa. Kasviksissa on paljon terveellisempiä kuituja, viljan kuidut eivät ole ihmiselle välttämättömiä. Viljakuitujen kehuminen kuuluu samaan sarjaan eläinrasvojen demonisoinnin kanssa; perusteetonta hömppää jolla meitä on aivopesty vuosikymmenet.
Minä elän viidettä leivätöntä vuotta ja neljättä täysin viljatonta vuotta. Eikä ole ikävä yhtään...
P.S. En myöskään tarvitse diabeteslääkitystä.- Terveellisen ruuan p
Pieni määrä ei minulla, kuten suurimmalla osalla D2 henkilöistä, nosta sokeria. Voihan sitä käyttää hieman sopivia pillereitäkin, en ole siinä suhteessa fanaatikko. Ei ole mitään haittavaikutuksia ja voin syödä parempaa, terveellisempää ja maukkaampaa ruokaa, kuin rasvalla läträäjät. Otan osaa.
- Viljaton D2
Terveellisen ruuan p kirjoitti:
Pieni määrä ei minulla, kuten suurimmalla osalla D2 henkilöistä, nosta sokeria. Voihan sitä käyttää hieman sopivia pillereitäkin, en ole siinä suhteessa fanaatikko. Ei ole mitään haittavaikutuksia ja voin syödä parempaa, terveellisempää ja maukkaampaa ruokaa, kuin rasvalla läträäjät. Otan osaa.
Kuulut näköjään siihen pieneen, mutta säälittävään ihmisryhmään joka esittää mielipiteitään sellaisistakin asioista joista ei tajua mitään. Aivan jokapäiväiset asiat ovat liian vaikeita noin vähäisellä aivokapasiteetilla varustetulle otukselle. Kun minä kerron jättäneeni leivät ja muut viljatuotteet, niin missä kohtaa siinä olen sanonut läträäväni rasvalla? Otan osaa, on varmaan kamalaa olla noin tyhmä.
- tauti:
Viljaton D2 kirjoitti:
Kuulut näköjään siihen pieneen, mutta säälittävään ihmisryhmään joka esittää mielipiteitään sellaisistakin asioista joista ei tajua mitään. Aivan jokapäiväiset asiat ovat liian vaikeita noin vähäisellä aivokapasiteetilla varustetulle otukselle. Kun minä kerron jättäneeni leivät ja muut viljatuotteet, niin missä kohtaa siinä olen sanonut läträäväni rasvalla? Otan osaa, on varmaan kamalaa olla noin tyhmä.
Veijon vittuilutyyli tarttuu näköjään muihinkin kirjoittajiin.
- D2-luokitus kuitenki
tauti: kirjoitti:
Veijon vittuilutyyli tarttuu näköjään muihinkin kirjoittajiin.
Kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Kun en syö leipää, ei kukaan muukaan järkevä ihminen saa syödä vähän kuitupitoista näkkileipää, joka ei minulla tuota haittaa sokeritasolle.
- Viljaton D2
D2-luokitus kuitenki kirjoitti:
Kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Kun en syö leipää, ei kukaan muukaan järkevä ihminen saa syödä vähän kuitupitoista näkkileipää, joka ei minulla tuota haittaa sokeritasolle.
"Kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Kun en syö leipää, ei kukaan muukaan järkevä ihminen saa syödä..."
Ahdasmielisyydestäsi en tiedä, mutta ainakin luetun ymmärtämisessä sinulla on ongelmia. Minä kirjoitin omasta leivättömyydestäni ja erityisesti korostin, etten halua puuttua muiden syömisiin. Ja sinä väännät sanomani aivan päinvastaiseksi. Olkinukke? - Hyvinmeneekuitenkin
Viljaton D2 kirjoitti:
"Kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Kun en syö leipää, ei kukaan muukaan järkevä ihminen saa syödä..."
Ahdasmielisyydestäsi en tiedä, mutta ainakin luetun ymmärtämisessä sinulla on ongelmia. Minä kirjoitin omasta leivättömyydestäni ja erityisesti korostin, etten halua puuttua muiden syömisiin. Ja sinä väännät sanomani aivan päinvastaiseksi. Olkinukke?"Kuulut näköjään siihen pieneen, mutta säälittävään ihmisryhmään joka esittää mielipiteitään sellaisistakin asioista joista ei tajua mitään. Aivan jokapäiväiset asiat ovat liian vaikeita noin vähäisellä aivokapasiteetilla varustetulle otukselle."
Näin kirjoitit aikaisemmin. Jos puhuu itsestään, pitää sanoa kuulun siihen säälittävään ryhmään..
Edelleen arvoista, aamuarvoni oli aamukoitosta huolimatta 6,5 ja iltapäiväarvo 4,6. Olen syönyt paljon muutakin kuin näkkileipää. Kaksi omenaa, elovenan välipalajuoman, juonut kolme kaljaa ym., syönyt kanaa, hyvän liha-aterian, vihannesten, herneiden, tomaatin ja sipulien ym. kera ja kanamunan. Aamulla juon kaksi desilitraa maitoa ja lusikallisen oliiviöljyä. Ja voin hyvin.
Jos muutama näkkileipäpala on liiaksi jonkun hermoille, entä sitten muu syömäni ruoka? Ei ole tarkoitettu kuolemansairaille. - Veijo
Hyvinmeneekuitenkin kirjoitti:
"Kuulut näköjään siihen pieneen, mutta säälittävään ihmisryhmään joka esittää mielipiteitään sellaisistakin asioista joista ei tajua mitään. Aivan jokapäiväiset asiat ovat liian vaikeita noin vähäisellä aivokapasiteetilla varustetulle otukselle."
Näin kirjoitit aikaisemmin. Jos puhuu itsestään, pitää sanoa kuulun siihen säälittävään ryhmään..
Edelleen arvoista, aamuarvoni oli aamukoitosta huolimatta 6,5 ja iltapäiväarvo 4,6. Olen syönyt paljon muutakin kuin näkkileipää. Kaksi omenaa, elovenan välipalajuoman, juonut kolme kaljaa ym., syönyt kanaa, hyvän liha-aterian, vihannesten, herneiden, tomaatin ja sipulien ym. kera ja kanamunan. Aamulla juon kaksi desilitraa maitoa ja lusikallisen oliiviöljyä. Ja voin hyvin.
Jos muutama näkkileipäpala on liiaksi jonkun hermoille, entä sitten muu syömäni ruoka? Ei ole tarkoitettu kuolemansairaille.ja lääkityksesi on??
- tohtorino
Veijo kirjoitti:
ja lääkityksesi on??
Itse olen päätynyt seuraavaan annosteluun:
-aamulla 1 berberin
-iltapäivällä ruokailun yhteydessä 1 berberin ja 1 janumet 50/1000
-lisäksi tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet - Veijo
tohtorino kirjoitti:
Itse olen päätynyt seuraavaan annosteluun:
-aamulla 1 berberin
-iltapäivällä ruokailun yhteydessä 1 berberin ja 1 janumet 50/1000
-lisäksi tarvittavat vitamiinit ja hivenaineetPuhumme toisin sanoen aivan eri asioista. Minä olen D2 ilman mitään lääkkeitä.
- Doctor.no
Veijo kirjoitti:
Puhumme toisin sanoen aivan eri asioista. Minä olen D2 ilman mitään lääkkeitä.
Yksipuolista lähinnä eläinrasvasta koostuva ruokavalio on mielestäni riskitekijä, jota en halua ottaa. Jokainen saa tehdä omat valintansa. Välimeren ruoka on osoittautunut vertailuissa terveelliseksi ja siellä ei syödä paljon eläinrasvoja.
http://sundqvist.blogspot.com/2010/09/mikael-fogelholmin-rasvainen-kirjoitus.html - T2D
Doctor.no kirjoitti:
Yksipuolista lähinnä eläinrasvasta koostuva ruokavalio on mielestäni riskitekijä, jota en halua ottaa. Jokainen saa tehdä omat valintansa. Välimeren ruoka on osoittautunut vertailuissa terveelliseksi ja siellä ei syödä paljon eläinrasvoja.
http://sundqvist.blogspot.com/2010/09/mikael-fogelholmin-rasvainen-kirjoitus.htmlVälimeren ruokavalio ei ole diabeetikoille. Terveillekin Väimeren ruokavalio silloin joskus, kun sitä vielä syötiin puhtaimmillaan, oli sopiva, jos vastapainona oli fyysisesti rasittava työ, maanviljelys, kalastus jne.
- Viljaton D2
Doctor.no kirjoitti:
http://sundqvist.blogspot.com/2010/09/mikael-fogelholmin-rasvainen-kirjoitus.html"Yksipuolista lähinnä eläinrasvasta..."
Mistä ruokavaliosta oikein puhut? Et ainakaan vähähiilihydraattisesta. Se on kaukana yksipuolisesta. Minun ruokavalioni ei ole koskaan ollut niin monipuolinen ja vitamiinipitoinen kuin nyt ollessani vähähiilarisella ruokavaliolla. Ei edes silloin kun keskussairaalan ravontoterapeutti laati minulle virallisten suositusten mukaisen dietin kun verensokerini osoittivat kohoamisen merkkejä.
Eläinrasvan vaarallisuudesta on turha enää jauhaa, siitä ei ole mitään näyttöä. Hiilihydraatti on varteenotettavan tutkimustiedon mukaan se vaarallinen makroravinne. Eivät edes Puska ja Fogelholm pystyneet nimeämään yhtään tutkimusta joka olisi osoittanut, että eläinrasvat aiheuttaisivat sydänkuolemia. Eläinrasvojen vaarallisuus/vaarattomuus ei ole mielipidekysymys, sen täytyy perustua faktoihin.
Laitan tähän esimerkiksi tämänpäiväisen ruokalistani. Se on hyvin tyypillinen. Ei eineksiä, ei keinorasvoja ei turhia hiilihydraatteja.
Aamiainen:
- munakokkeli, 3 kananmunaa.
- paistettua pekonia puoli pakkausta 4 siivua, 70 grammaa.
- keitettyjä vihreitä papuja, 150 grammaa.
Lounas:
- kaalisalaatti (coleslaw), 200 grammaa.
- meetvurstikuutioita, 50 grammaa.
- majoneesi 40 grammaa.
Päivällinen:
- paistettuja silakkafileitä, 200 grammaa.
- kukkakaali-purjo -muussi, 350 grammaa (280g/70 g).
- voita koko päivän sapuskoissa 70 grammaa (kokkelissa, papujen päällä ja muussissa).
Päivän makroravinteiden jakauma oli seuraavanlainen:
- Hiilihydraatteja 22 g, 7 E%
- Rasvaa 170 g , 75 E%
- Proteiini 85 g , 18 E%
- Energiaa 1980 kcal
Mistään ei tihkunut rasvaa. Kaikki oli hyvänmakuista. Nälkä ei vaivannut. Välipaloja en tarvitse. Ja mikä parasta, verensokerit pysyvät terveen arvoissa, paastosokeri aina alle 6 mmol/l. Tänä aamuna 5,8 mmol/l. Ilman lääkkeitä.
Illalla mukava kahvakuulatreeni. - ....
Viljaton D2 kirjoitti:
"Yksipuolista lähinnä eläinrasvasta..."
Mistä ruokavaliosta oikein puhut? Et ainakaan vähähiilihydraattisesta. Se on kaukana yksipuolisesta. Minun ruokavalioni ei ole koskaan ollut niin monipuolinen ja vitamiinipitoinen kuin nyt ollessani vähähiilarisella ruokavaliolla. Ei edes silloin kun keskussairaalan ravontoterapeutti laati minulle virallisten suositusten mukaisen dietin kun verensokerini osoittivat kohoamisen merkkejä.
Eläinrasvan vaarallisuudesta on turha enää jauhaa, siitä ei ole mitään näyttöä. Hiilihydraatti on varteenotettavan tutkimustiedon mukaan se vaarallinen makroravinne. Eivät edes Puska ja Fogelholm pystyneet nimeämään yhtään tutkimusta joka olisi osoittanut, että eläinrasvat aiheuttaisivat sydänkuolemia. Eläinrasvojen vaarallisuus/vaarattomuus ei ole mielipidekysymys, sen täytyy perustua faktoihin.
Laitan tähän esimerkiksi tämänpäiväisen ruokalistani. Se on hyvin tyypillinen. Ei eineksiä, ei keinorasvoja ei turhia hiilihydraatteja.
Aamiainen:
Lounas:
- majoneesi 40 grammaa.
Päivällinen:
- voita koko päivän sapuskoissa 70 grammaa (kokkelissa, papujen päällä ja muussissa).
- Rasvaa 170 g , 75 E%
- Proteiini 85 g , 18 E%
- Energiaa 1980 kcal
Mistään ei tihkunut rasvaa. Kaikki oli hyvänmakuista. Nälkä ei vaivannut. Välipaloja en tarvitse. Ja mikä parasta, verensokerit pysyvät terveen arvoissa, paastosokeri aina alle 6 mmol/l. Tänä aamuna 5,8 mmol/l. Ilman lääkkeitä.
Illalla mukava kahvakuulatreeni.Oikeudenkäynneissä tupakkatuottajat on jatkuvasti kumonnut kaikki tutkimustulokset että tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää. Epäilen että eläinrasvojen puolustelijoilla on sama tavoite, kauppaa pitää käydä ja voittoa saada.
Aika rankalta tuo ruokalistasi kuulostaa, eikä ainakaan minulle maistuisi kovin hyvin. Ei ihme jos ei ole nälän tunnetta kun kaloreita kertyy noin paljon. Kyllä siihen todella kahvakuulatreeniä tarvitaankin että saa poltettua liiat kalorit ettei paino nouse liikaa. Sokeriarvotkin vähän yläkantissa, alemmas pitäisi saada. - T2D
Viljaton D2 kirjoitti:
Aamiainen:
Lounas:
- majoneesi 40 grammaa.
Päivällinen:
- Rasvaa 170 g , 75 E%
- Proteiini 85 g , 18 E%
- Energiaa 1980 kcal
Illalla mukava kahvakuulatreeni.Sinulla on tosi hyvä ruokavalio. On monipuolinen ja hiilarit esimerkillisen vähissä. Kalorit ovat ilmeisesti itsellesi sopivat Niiden tarvehan riippuu omasta painosta ja liikunnasta.
Paastoarvo on D2:ille usein se päivän pahin arvo. Sinä olet saanut sen pysymään koko ajan alle kuudessa. Hiilareiden vähyys aterioissa pitää huolen siitä, että aterian jälkeiset arvot (myös 1 h) eivät paljon varmasti hetkahda ennen ateriaa mitatuista arvoista. Tarkoittaa käytännössä sitä, että HbA1c on myös hyvissä lukemissa. - Viljaton D2
.... kirjoitti:
Oikeudenkäynneissä tupakkatuottajat on jatkuvasti kumonnut kaikki tutkimustulokset että tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää. Epäilen että eläinrasvojen puolustelijoilla on sama tavoite, kauppaa pitää käydä ja voittoa saada.
Aika rankalta tuo ruokalistasi kuulostaa, eikä ainakaan minulle maistuisi kovin hyvin. Ei ihme jos ei ole nälän tunnetta kun kaloreita kertyy noin paljon. Kyllä siihen todella kahvakuulatreeniä tarvitaankin että saa poltettua liiat kalorit ettei paino nouse liikaa. Sokeriarvotkin vähän yläkantissa, alemmas pitäisi saada."...eläinrasvojen puolustelijoilla on sama tavoite, kauppaa pitää käydä..."
Tuo menee rasvan kohdalla aivan päinvastoin. Aikanaan piti eläirasvat demonisoida, jotta USA:ssa saatiin tilaa kasvirasvakaupalle. Sieltä tuo vääristelty kuva rasvoista on levinnyt meillekin. Viralliset ravintosuositukset perustuvat kunkin maan maa- ja elintarviketeollisuuden vaatimuksiin, ei ihmisten hyvinvointiin. Puskakin perusteli virallista kantaa rasvoihin MOT:ssa A.Keysin "Seitsemän maan tutkimuksella". Siinähän Keys esitti, että mitä korkeampi kolesteroli, sitä enemmän sydänkuolemia. Teoria näyttikin pitävän paikkansa Keysin julkaisemassa tutkimuksessa. Jälkeenpäin vaan on selvinnyt, että tutkimuksessa ei ollutkaan vain nuo 7 maata, vaan maita oli yhteensä 22 kpl. Kun nuo kaikki maat otetaan mukaan, ei kolesterolin ja sydänkuolemien välillä ole havaittavissa minkäänlaista korrelaatiota! Nyt ollaan palaamassa rasvojen kohdalla normaaliin.
"Aika rankalta tuo ruokalistasi kuulostaa..."
Mikä siinä on rankkaa?
"Ei ihme jos ei ole nälän tunnetta kun kaloreita kertyy noin paljon."
Paljon! Millä perusteella? Olen mies, 30 v, painoa himpun alle 100 kg, pituutta 179 cm, en ole aivan sohvaperuna vaikka työni ei olekaan ruumiillista. Jos olisit yhtään selvillä ravitsemusasioista, ymmärtäisit, että minulle ei kerry kaloreita yhtään liikaa. Painoni on jopa laskusuunnassa vaikken varsinaisesti laihdutakaan. Kalorimääräni on pikemminkin alakantissa.
"Kyllä siihen todella kahvakuulatreeniä tarvitaankin että saa poltettua liiat kalorit ettei paino nouse liikaa."
Kahvakuulaa harrastan ainoastaan omaksi ilokseni, en polttaakseni kaloreita. Liikunta on ylipäätään huono keino laihdutuksessa. Paljon tärkeämpää on huolehtia siitä, mitä syö.
"Sokeriarvotkin vähän yläkantissa, alemmas pitäisi saada."
Huomaan, ettei sinulla ole mitään tajua sokeriarvoistakaan. Mikä mahtaa olla motiivisi diabetes-palstalla kirjoitteluun... Terveen ihmisen normaali verensokeriarvo (paasto) on 4-6 mmol/l. Minulla se on, kuten aiemmin mainitsin jatkuvasti terveen arvoissa. Meillä diabetikoilla (diagnoosi on) paastoarvon pitäisi olla alle 7 mmol/l, joten en parhaalla mielikuvituksellakaan voi ymmärtää miksi sokeriarvojani pitäisi saada vielä alemmaksi. Vai onko sinulla jotain salattua tietoa asiasta? Kerro meillekin... - Tohtori.No
T2D kirjoitti:
Sinulla on tosi hyvä ruokavalio. On monipuolinen ja hiilarit esimerkillisen vähissä. Kalorit ovat ilmeisesti itsellesi sopivat Niiden tarvehan riippuu omasta painosta ja liikunnasta.
Paastoarvo on D2:ille usein se päivän pahin arvo. Sinä olet saanut sen pysymään koko ajan alle kuudessa. Hiilareiden vähyys aterioissa pitää huolen siitä, että aterian jälkeiset arvot (myös 1 h) eivät paljon varmasti hetkahda ennen ateriaa mitatuista arvoista. Tarkoittaa käytännössä sitä, että HbA1c on myös hyvissä lukemissa.Mitkään tutkimukset eivät osoita, että rasvan pitäisi olla tyydyttynyttä eläinrasvaa ja että se olisi terveellisempää kuin kasvirasva. Osa on toki eläinrasvaa onhan lihassa rasvaa ja ihminen on pohjoisessa ollut lihan- ja kalansyöjä etenkin talviaikana. En mitenkään vastusta lihan ja kalansyönnin lisäämistä diabeetikkojen hoidossa. Jos munuaiset ovat jo heikossa kunnossa, runsas lihansyönti ei ole hyväksi. Virallisia suosituksia pitäisi muuttaa tähän suuntaan.
- Anonyymi
Terveellisen ruuan p kirjoitti:
”Demonisaatio” on syytä aloittaa voista ja muista LDL-kolesterolilähteistä ja siitä siirtyä kohti ravinnon haittojen hännänhuippua eli kasviskuituja kuten viljaperäiset tuotteet. Kuitenkin on syyyä muistaa että KAIKKI elintarvikkeet muuttuvat elimistössä glygoosiksi, koska mm aivot eivät kykene muuta energiaa käyttämään. Esimerkiksi täysjyvävehnän yms viljatuotteen nauttiminen ravintona vastaa 1/80 osaa ilmastopäästöistä lihaan verrattuna. Vastaavasti viljatuotteiden pakastaminen sekä paahtaminen pidentää tutkitusti niiden hiilihydraattiketjuja eli hidastaa niiden glygoosiksi muuttumista huomattavasti.
Viljat on ravinnossa 10+ ja Papukaijan merkki päälle oliiviöljyllä tai margariinilla sekä sellaisenaan. - Anonyymi
Viljaton D2 kirjoitti:
Otan osaa ongelmaasi typeryytesi johdosta.
- Anonyymi
Viljaton D2 kirjoitti:
Aamiainen:
Lounas:
- majoneesi 40 grammaa.
Päivällinen:
- Rasvaa 170 g , 75 E%
- Proteiini 85 g , 18 E%
- Energiaa 1980 kcal
Illalla mukava kahvakuulatreeni.Energiajakauma näyttäsi olevan lähes ravitsemussuositusten mukainen. Ainoastaan rasvan määrä on kaksinkertainen suosituksiin verrattuna ja hiilihydraatteja vain kymmenesosa suosituksista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Demonisaatio” on syytä aloittaa voista ja muista LDL-kolesterolilähteistä ja siitä siirtyä kohti ravinnon haittojen hännänhuippua eli kasviskuituja kuten viljaperäiset tuotteet. Kuitenkin on syyyä muistaa että KAIKKI elintarvikkeet muuttuvat elimistössä glygoosiksi, koska mm aivot eivät kykene muuta energiaa käyttämään. Esimerkiksi täysjyvävehnän yms viljatuotteen nauttiminen ravintona vastaa 1/80 osaa ilmastopäästöistä lihaan verrattuna. Vastaavasti viljatuotteiden pakastaminen sekä paahtaminen pidentää tutkitusti niiden hiilihydraattiketjuja eli hidastaa niiden glygoosiksi muuttumista huomattavasti.
Viljat on ravinnossa 10 ja Papukaijan merkki päälle oliiviöljyllä tai margariinilla sekä sellaisenaan.Kuitenkin on syytä muistaa että KAIKKI elintarvikkeet (paitsi rasva) muuttuvat elimistössä glukoosiksi...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212622Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J681078Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101034- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38921- 47894
- 36866
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke122842Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812- 4779