Mistä voi epäillä että huostaanottoa valmistellaan?

epäilenkö syystäkin

Onko jotain merkkejä mistä voi epäillä että huostaanottoa valmistellaan vaikka siitä ei olisi vielä sanottu halaistua sanaa vanhemmille? Onko joitain asioita jotka viittaavat siihen sosiaalityöntekijän käytöksessä tai yleensäkin heidän hoitamissaan jutuissa?
Epäilen että meillä on aloitettu valmistelua vaikka sossu sen kielsi naurahtaen kummasti. Kuitenkin hän on tehnyt selvittelytyötä ainakin pari kuukautta ja kerännyt joitakin lausuntoja.

21

1032

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sossupaholainen

Minä ainakin kerron, että nyt aloitamme husotaanoton valmistelun, kun se tulee ajankohtaiseksi. Et nyt sekoita huostaanoton valmistelua lastensuojelutarpeen selvitykseen?

• 11

Edellytetäänkö tavismammalta, että hän on saanut aivan itsestään jo syntymätietona tiedokseen, että on olemassa huostaanotonvalmistelu ja että on olemassa lastensuojelutarpeenselvitys ja että ne tulevat joskus koskemaan juuri häntä ja että niillä on jokin ero ja syntymätietona tullut lisäksi mikä se ero on. Kuuluuko tällaisten käsitteiden kulkeutua geeniperimässä.

• Mössökeitos
        11 kirjoitti:

Edellytetäänkö tavismammalta, että hän on saanut aivan itsestään jo syntymätietona tiedokseen, että on olemassa huostaanotonvalmistelu ja että on olemassa lastensuojelutarpeenselvitys ja että ne tulevat joskus koskemaan juuri häntä ja että niillä on jokin ero ja syntymätietona tullut lisäksi mikä se ero on. Kuuluuko tällaisten käsitteiden kulkeutua geeniperimässä.

Nimimerkki 11.

Just noin epämääräiseltä minunkin mielestäni viranomaismaailma näyttää. Asioiden rajat ovatkin hyvin häilyviä, vaikka viranomaistoiminnassa kaiken pitäisi olla niin täsmällistä. Mutta esimerkiksi sellaista mössöä, asioiden ja niiden rajojen sotkemista, kuin lastensuojelussa on käytäntönä, ei näe missään tavallisessa elämässä.

• Tuikku Mary

Sossupaholainen! Sanoja ystäväni suusta, joka JOUTUU elämään tuskani! kanssa tietämättä tai ymmärtämärtämättä miksi olen millainen olen, HAISTAKAA VITTU.... ups, anteeksi, haistakaa home! Ja muuten, jos näätte rakkaita lapsiani, kertokaa, että tää EI ollut mamin suunnitelma. Äiti oli oli ajatellut aivan muuta. Rakastan Teitä Lapseni Lumi, Inari, Aava ja Isla Mari Johanna kulmien kaunein kukka.

• Änkyräjäärä

Olet ilmeisesti KÄYTTÄYTYNYT hyvin, kiltisti, myöntyvästi, yhteistyöhaluisesti? Sillä tavalla NAISEN ROOLIIN kuuluvalla tavalla? Silloin oleellisesti vähennät tarvetta huostaanottoon.

Jos äiti ei puhu muuta kuin vastaa kuuliaisesti kysymyksiin, ei näe vikoja sosiaalityön ja lastensuojelun toiminnassa eikä osoita halua tarkastella kansalaisena järjestelmää, lastasi ei ehkä koskaan oteta huostaan.

Huostaanottoja tehdään myös siksi, että sosiaalityöntekijät haluavat näpäyttää. He haluavat vaimentaa äidin ja palauttaa hänet ruotuun. Huostaanotto on kuria äidille, naiselta naiselle.

Mutta eihän sellainen kurittaminen ja opettaminen onnistu. Ei onnistunut minunkaan kohdallani. Innostun vain lisää - ja nyt minulla ei ole edes lastensuojelun asiakkuutta! Olemme free! Mutta tuumaakaan en antanut periksi. En TUUMAAKAAN.

Huostaanoton valmisteluun ei ilmeisesti tarvita mitään erityisiä syitä. Riittää, että sosiaalityönkijät kokevat, että asiakas on tyyppinä vaikea. Ei siis vanhempana, vaan nimenomaan kansalaisena. Mutta kyllä kai se on heidän velvollisuutensa kertoa, jos alkavat "valmistella". Ja tuo valmistelu on kai vain sitä, että he kyselevät lastensuojelulaitoksesta paikkaa lapselle, että mahtuuko taas uusi sisään.

• et silleen

jo tutkimuksenkin mukaan laittaa lapsiperheen äidin
        äitiys
        SOSSUN näkemyksen mukaiseen muotoon.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2008/11/aitiys_on_yha_ristiriitaisempi_tehtava_365636.html
        Lastensuojelu ja media ovat kaksi keskeistä tahoa, jotka määrittelevät hyvää äitiyttä.
        Lastensuojelu tarkastelee äitiyttä lapsen parhaan näkökulmasta
        ja media tuottaa ajan henkeen sopivia malleja äitiydestä, selviää Kristiina Bergin väitöstutkimuksesta.
        ................
        Bergin mukaan media puhuu äidin ja lapsen erillisyydestä, äidin omasta ajasta sekä tarpeiden toteuttamisesta, eli asioista joista lastensuojelun ammattilaiset ovat tyypillisesti huolissaan. Ammattilaisten näkemyksissä hyvästä äitiydestä korostuvat kodin luominen, kiintymyssuhteen rakentaminen ja lapsen asettaminen etusijalle.

Lastensuojelun asiakkaina olevia äitejä tarkastellaan vain perheodotusten kautta. Heitä ei huomioida naisina, joiden muut elämänalueet olisivat äitiyden kannalta merkittäviä.
        Sekä perhetyöntekijät että naistenlehdet katsovat äitiydessä onnistumisen tai epäonnistumisen johtuvan äidin ominaisuuksista ja valinnoista. Bergin mukaan näkemys voi syyllistää kohtuuttomasti vaikeuksissa olevia äitejä.
        .........................

• JanitaL

Juuri näin mahdollinen huostaanotto saa alkunsa, ,, nainen, äiti ei miellytä sosiaalityöntekijää ja äiti pitää perheensä puolta . Lapsi vietiin virhearviolla siis lääkäreiden virhearviolla huostaan, virikedeprivaatio muuttui sijoituksessa kehitysvammaisuudeksi... Kemissä ei suostuttu hoitaman poikaa tarvittavasti eikä saatu lähetettä Ouluun vaikka OUlun neurologi sitä ehdotti pikana.

sanon vielä, että ESIKOINEN ASUU KANSSAMME, ja on asunut alusta lähtien. Paperi tehty, ettemme tarvitse lastensuojeltun toimia, joten miksi poika tulee asua sijoituksessa koska hänellä on rakastava koti, jossa hänen elämää tuettaisiin ihan siin missä muuallakin eikä maksaisi niin paljoa kuin sijaisperheessä asuminen...

Kummallista kun biovanhemmat ajetaan alas ja heistä ei kuulemma ole nykyään huoltamaan lapsiaan mutta siajsit osaavat ja tekevät sen niin hyvin??? Tämä ihmetyttää monia kansalaisia. Kyllä lapsen ensisijainen paikka on kodissaan vanhempiensa luona!!!

• mitään

Näin tavallisena äitinä kyllä tuntuu että jos huostaanottoa valmistellaan niin kyllä se lapsen vanhemmille kerrotaan. Jollain tavoinhan sitä on jo lastensuojelun asiakkaana jo edes epäilee että jotain tuollaista "selän takana" valmisteltaisiin. Paljon olen sos.toimen kanssa asioinut lasten asioissa mutta koskaan en ole edes miettinyt mitään tuollaista ja kyllä lapset edelleen kotona ovat.

• Helppoa hommaa

Kiireellistä huostaanottoa varten huostaanottoa ei tarvitse valmistella. Mitenkään. Sossut tietävät tämän. Siksi he ehkä keräävät tietoja ennen kiireellistä huostaanottoa, jotta pärjäävät huostaanoton jälkeen omien asiakaspapereittensa kanssa perhettä vastaan.

Eikös järjestelmä toimi noin?

Kiireellinen huostaanotto on niin helppo. Kaikessa mielessä.

• 14
        Helppoa hommaa kirjoitti:

Kiireellistä huostaanottoa varten huostaanottoa ei tarvitse valmistella. Mitenkään. Sossut tietävät tämän. Siksi he ehkä keräävät tietoja ennen kiireellistä huostaanottoa, jotta pärjäävät huostaanoton jälkeen omien asiakaspapereittensa kanssa perhettä vastaan.

Eikös järjestelmä toimi noin?

Kiireellinen huostaanotto on niin helppo. Kaikessa mielessä.

minullakin heti mieleen tuota yhtä viestiä lukiessa.

Ja kuinka ollakaan; lehdissä on kerrottu nimenomaan kiireellisten huostaanottojen kovasta lisääntymisestä...
        Se tulee vanhemmille yleensä täytenä yllätyksenä.

Ei tavallinen vanhempi, joka ei ole ikinä ollut ls:n kanssa tekemisissä ja joka ei ole osannut ajatella ikinä itse sen asiakkaaksi joutuvansa, voi kuolemakseenkaan kuvitella, että läheskään kaikkiin viranomaisiin ei ole pienintäkään luottamista.

• palaveerannut
        14 kirjoitti:

minullakin heti mieleen tuota yhtä viestiä lukiessa.

Ja kuinka ollakaan; lehdissä on kerrottu nimenomaan kiireellisten huostaanottojen kovasta lisääntymisestä...
        Se tulee vanhemmille yleensä täytenä yllätyksenä.

Ei tavallinen vanhempi, joka ei ole ikinä ollut ls:n kanssa tekemisissä ja joka ei ole osannut ajatella ikinä itse sen asiakkaaksi joutuvansa, voi kuolemakseenkaan kuvitella, että läheskään kaikkiin viranomaisiin ei ole pienintäkään luottamista.

Muuttui aika kummalliseksi sossujen ilmeet, kun tulivat sovittuun palaveriin. Halusivat sopia sen kotiimme, kyseessä ei ollut varsinaisesti kutsun mukaan lastensuojeluasia, mutta kuinkas ollakaan, tuli kolme tätiä, joista kaksi lastensuojelusta ja yksi vammaispalveluista. Noh, olin saanut vihiä heidän toimintatavoistaan, joten olin itse kutsunut ihmisen, joka tunsi tilanteemme vuosien mittaan hyvin perinpohjaisesti. Ja hän siis oli paikalla, kun tätit saapuivat. Ilmeet olivat näkemisen arvoisia, koska ko. ihminen oli yhdelle näistä tanttaroista valitettavan tuttu. Sen lisäksi meillä sattuu olemaan sisälläkin valvonta, josta ei voi tietää milloin se taltioi ja milloin ei. Tuntui kuitenkin kiinnostavan kovasti, yksi sossu ei meinannut saada silmiään irti kamerasta.

Mutta kyllä muuten varoivat sanojaan, ja pyörittelivät asioita. Noh, ei heistä apua ollut, mutta eipä sen koommin ole heistä mitään kuulunutkaan. Paitsi lausunto, jossa todettiin "ei lastensuojeluntarvetta", vaikka koko palaverin tarkoitus oli selvittää vammaispalveluiden tarvetta (siis siksi kokoonnuttu). Vammaispalveluista ei tullut minkäänlaista paperia ikinä.

Oli muuten sen sortin kokoontuminen, että vieläkin on kiukussa, mutta toisaalta myöskin naurussa pitelemistä. Jos asia ei olisi niin vakava, voisin jopa hekotella. Mutta koko homma oli vaan kerrassaan niin irvokasta. Noh, silmiä avaavaa oli kyllä, enkä valitettavasti voi enää epäillä näitä kokeneiden kertomuksia. Totuus voi olla niin ihmeellinen.

• ninitivi

Minulle ilmoitettiin, että TULIN asiakkaaksi 11/2003. Olen lukemattomat kerrat sanonut näille "suojelijoille", että minä en tullut asiakkaaksi, minusta tehtiin asiakas.

• . . . . . .
        ninitivi kirjoitti:

Minulle ilmoitettiin, että TULIN asiakkaaksi 11/2003. Olen lukemattomat kerrat sanonut näille "suojelijoille", että minä en tullut asiakkaaksi, minusta tehtiin asiakas.

puolestapuhujathan suorastaan kehoittavat hakemaan apua ja tukea lastensuojelusta
        vaikkei lastensuojelulla itsellään olekaan mitään
        eikä minkäänlaista
        apua ja tukea kenellekään lapselle, nuorelle tai perheelle edes tarjota!

Itsensä lastensuojeluviranomaisen tarjoama palvelurepertuaari koostuu:
        - perhetyöntekijöistä
        - perhetyöntekijöistä
        - perhetyöntekijöistä
        ..............

Viimeisin lakimuutos (valmisteilla oleva) kertoo karun tosiasian lastensuojelun "tarjoamista"
        avuista, tuista ja palveluista. Lastensuojelun viranomainen voi tehdä asiakkaalleen esityksen
        esimerkiksi asiakkaan tarvitsemista LAKISÄÄTEISISTÄ sosiaalihuollon palveluista
        joita sitten sosiaalihuollon alainen viranomainen
        joko järjestää tai sitten ei.

Eli lastensuojelun asiakas ei todellaakaan saa mitään apua tai tukea, palveluita
        lastensuojeluviranomaiselta.
        Lastensuojelun asiakas saa siis tarvitsemansa lakisääteisen peruspalvelun
        toiselta hallinonalan viranomaiselta
        tai sitten ei.
        Ja jos ei, niin sitten valitusrumba pystyyn,
        niin ainakin säästyy lastensuojelusossulta ja
        hänen tarjoamilta "haamupalveluilta" ja pahimmillaan huostaanotolta.

Eli mitään todellista apua ja tukea
        /tulkaa meille kaikki maan lapset, nuoret ja aikuiset - meiltä saatte tarvitsemaanne apua ja tukea;
        näinhän julistaa lastensuojelusossu eli suorastaan valehtelee päin naamaa kansalaiselle/
        lastensuojelusossu ei järjestä
        - ei kenellekään
        - ei lapselle
        - ei nuorelle
        - eikä aikuisille.

Avun ja tuen tarjoaa se viranomainen jolle palveluiden järjestäminen jo lakienkin mukaan kuuluu.
        Ei siis lastensuojeluviranomainen.

• Yöäk sossu!

ja se että palaverissa sossut sanoivat ryhtyvän valmistelemaan huostaanottoa niin jo 1kk päästä lapset huostattiin.. totuus selvisi vasta n.2 vuodenpäästä että sossu oli valmistellut jo vuoden selän takana huostaa.. ja laitonta huostaa tietenkin kun ei mitään painavia perusteita löytynyt eikä löydy yhäkään. Sossu saattaa valmistella hyvänkin aikaan ennenkuin vanhemmille paljastaa ja kaikki palaveritkin ovat täysin teatteria.. ei siellä vanhempia kuunnella lainkaan ja P**kaa kirjaavat perheestä..

• ......

takaa kyllä asiakkaalle oikeuden oikeaan ja ajantasaiseen ja
      ymmärrettävään muotoon.

Onko mahdollista kysyä vaikka sähköpostilla väliaikatilannetta
      että missä teidän perheen kohdalla lastensuojeluasiakkuudessa mennään
      koska asiaa on jo valmisteltu viraomaisissa jo noinkin pitkä aika.
      Eli oletteko jo lastensuojelun asiakkaita ja mistä alunperin koko asiakkuus
      tai lastensuojelutarpeen selvitys on alkanut? (ei tarvitse vastata tänne)

• ...............

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
        Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
        1 luku
        Yleiset säännökset
        1 §
        Lain tarkoitus

Tämän lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa.
        ................................

• 24

toteutuksesta on se, että ketjun kysymystä yleensä tarvitaan.

Suositukset ovat kauniita, samoin lainkirjain, ja juuri niitähän julkisuudessa kuulutetaan muka osoituksena siitä, MITEN ls-työtä tehdään. Käytännön toteutus on kuitenkin monesti aivan toista, vaikka yleistä käsitystä siitä yritetään pitää toisenlaisena.

Hulluinta tilanteessa on se, että yleisen käsityksen ylläpitäjät eivät ole ikinä tutustuneet kenttätyöhön, eivätkä yhden ainoan yksittäistapauksen asioiden hoitoon alkaen a:sta ja päättyen lapsen kotiutukseen, kuten pitäisi olla. Vai olisiko aihetta tutustuakin ennen kaikkea niihin tapauksiin, joissa lapsia ei ole kotiutettu...

• Ilman oikeutta

"Vai olisiko aihetta tutustuakin ennen kaikkea niihin tapauksiin, joissa lapsia ei ole kotiutettu..."

Tuo on suomalaisen oikeusturvan kipeimpiä kysymyksiä.

• Valoa ikkunassa?

Olisiko lastensuojelu murrosvaiheessa?

Googletin > lakimies jaana tervo

• 17
        Valoa ikkunassa? kirjoitti:

Olisiko lastensuojelu murrosvaiheessa?

Googletin > lakimies jaana tervo

Yksi valtava epäkohta on juuri erittäin kirjava taso sosiaalityön toteutuksessa.

Siinä ratkaisevin tekijä näyttää olevan työntekijän persoona, hänen moraaliset arvonsa, miten hän haluaa työelämässä toimia.

Rehellisyyteen pyrkivä, korkein arvoin varustettu työntekijä tekee vilpittömästi kaikkensa, että lapsen etu toteutuisi kaikissa olosuhteissa. Näin siitä huolimatta, vaikka esim. poliitikkojen tekemä ls-työn alibudjetointi tekee lain noudattamisen ls:ssa usein mahdottomaksi.

Mutta koko järjestelmä on rakennettu niin, että se mahdollista myös viranomaisen täyden mielivallan, jota edes työnsä hyvin hoitavan sosiaalityöntekijän on vaikea uskoa. Luulisin, että pitkälle tällainen esimerkki saattaa olla myös Kuntaliiton viestintäjohtaja Sirkka Roussu, ehkä myös yllämainittu Jaana Tervo. Kun itse on hoitanut työnsä hyvin, on vaikea uskoa, että aivan päinvastaisiakin työntekijöitä on olemassa. Vähän samoin kuin monien vanhempien on vaikea uskoa ennen kuin näkee, että hän itse ikinä joutuisi ls:n asiakkaaksi, saatika sitä, mitä siellä pahimmillaan tapahtuu.

Kun hyvät ex-sossut pääsevät kenttätyöstä vastuuhenkilöiksi, he tekevät paljon hallaa, kun ymmärtämättömyyttään mitätöivät julkisuuteen nostettujen epäkohtien olemassa olon.

• 19
        17 kirjoitti:

Yksi valtava epäkohta on juuri erittäin kirjava taso sosiaalityön toteutuksessa.

Siinä ratkaisevin tekijä näyttää olevan työntekijän persoona, hänen moraaliset arvonsa, miten hän haluaa työelämässä toimia.

Rehellisyyteen pyrkivä, korkein arvoin varustettu työntekijä tekee vilpittömästi kaikkensa, että lapsen etu toteutuisi kaikissa olosuhteissa. Näin siitä huolimatta, vaikka esim. poliitikkojen tekemä ls-työn alibudjetointi tekee lain noudattamisen ls:ssa usein mahdottomaksi.

Mutta koko järjestelmä on rakennettu niin, että se mahdollista myös viranomaisen täyden mielivallan, jota edes työnsä hyvin hoitavan sosiaalityöntekijän on vaikea uskoa. Luulisin, että pitkälle tällainen esimerkki saattaa olla myös Kuntaliiton viestintäjohtaja Sirkka Roussu, ehkä myös yllämainittu Jaana Tervo. Kun itse on hoitanut työnsä hyvin, on vaikea uskoa, että aivan päinvastaisiakin työntekijöitä on olemassa. Vähän samoin kuin monien vanhempien on vaikea uskoa ennen kuin näkee, että hän itse ikinä joutuisi ls:n asiakkaaksi, saatika sitä, mitä siellä pahimmillaan tapahtuu.

Kun hyvät ex-sossut pääsevät kenttätyöstä vastuuhenkilöiksi, he tekevät paljon hallaa, kun ymmärtämättömyyttään mitätöivät julkisuuteen nostettujen epäkohtien olemassa olon.

ja toimistokohtaista, ehkä jonkin verran myös kuntakohtaista.

Esim. Rousun luotettavuutta ls-työn arvioijana korostetaan kertomalla, miten monta vuotta hän on aikanaan tehnyt ls-työtä. Mitä väliä vuosien määrällä on, jos itse on hoitanut työnsä mahdollisimman hyvin, eikä ikinä ole ollut sellaisessa toimistossa, jossa moraalia ei näytä olevan olemassakaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2508
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1909
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1650
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1405
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1358
    Aihe