Minulla on oikaessa sääriluussa hyvänlaatuinen luukasvain ja nyt minulle on ehdotettu sen poistamista kirurgisesti.Minulle sanottiin, että toimenpide on pieni mutta parantumisaika on pitkä.Löytyisikö ketään jolla olisi kokemuksia vastaavanlaisesta operaatiosta?Kirurgi heitti päätöksen minulle ja en tiedä kumpi pahempi:elinikäiset kivut vai mahdollinen parantuminen leikkauksen jälkeen?Pelottaa, kun ei tiedä asiasta enempää.
Luukasvaimen poisto
35
38190
Vastaukset
- jim
ja hän pohtii samaa. ikävä kyllä kumpikaan meistä ei osaa sanoa oikeaa ratkaisua..
- Luu
Minulla todettiin molemmissa reisiluissa isot luukasvaimet, toinen operoitu 01/04, toinen 10/04. Normaalisti 6 vkoa 15 kg:n hipaisuvarauksella, sitten voi kävellä täydellä painolla. Ensimmäinen onnistui tosi upeasti, toinen pamahti poikki kotiutumisiltana ja levytettiin. Nyt parantumisaika piteni. Mutta ehdortomastihan ne leikattava on sillä suuri murtumariski on koko ajan ilman leikkausta. Ja rohkaisua: nykyään kivunlievitys on huippuluokkaa joten sitä ei kannata pelätä. Onko operaatiosi tehty jo?
- Kaveri
Tervehdys!
En nyt tiedä, minkä kokoinen sun kasvain on. itselläni oli oikean tibian yläkolmanneksessa hieman yli kymmenen senttinen ja noin puolet luun vahvuudesta käsittävä osteofibroottinen dysplasia.
Tämä on erittäin harvinainen, joten oletan sun tapauksen saaneen jonkin muun diagnoosin.
Oma kokemukseni poistosta on:
En saanut vaihtoehtoa...tosin en sitä kysynytkään. Ei ole tarvinnut katua päivääkään. Kyseessä oli suuri operaatio, joka onnistui täydellisesti. Fibroottinen alue poistettiin ja luupankista siirreluuta tilalle. Toipilasaika oli pitkä. Ymmärtäähän sen, sillä tibiahan on ainut kantava luu säären alueella. Olin noin pari kuukautta kepeillä ja urheilukielto oli vajaan vuoden.
Nyt aikaa on kulunut puolisentoistavuotta ja jalka on parempi kuin uusi.
En nyt tähän ala enempää sanomaan mielipiteitäni, mutta sähköpostiyhteydessä olen mielelläni.
Olen nyt kaksi vuotta opiskellut lääketiedettä enkä minä sillä, mutta voipi jopa olla että siitäkin saattaa jotain saada irti.
Voin vaan kertoa, että henkisen sairastumisen vaara on tuollaisissa stressitilanteissa suuri. Itse en omaa sairauttani hoitanut tarpeeksi hyvin. Mutta leikkaus oli minulle ainut ja paras vaihtoehto!
Jaksamista ja jos kiinnostaa keskustella niin otappa yhteyttä!
Terv. Tilanteesi ymmärtävä- Tibiae
Hei!
Minulla diagnoosi oli exostosis tibiae, koska kukaan ei osannut sanoa mikä se on.Patologin lausunnossa ei ollut sen erikoisempaa diagnoosia.Kasvaimeni on kooltaan kuus kertaa kaksi senttiä, oli ainakin vuosi sitten,enkä tiedä onko se kasvanut.Ei luultavasti.
Soitin tänään sairaalalle ja sain kuulla että pari viikkoa sitten on lähtenyt lähete yliopistolliseen keskussairaalaan, mutta en tiedä onko se vain aika kirurgille,koska kirran polin sihteerikään ei ilmeisesti tiennyt.Että ollaan taas ajantasalla oman terveyden hoidossa..
Siskoni opiskelee myös lääkäriksi ja hänestä on ollut suuresti apua ongelmani hoidossa.Häneltä olen saanut sellaista tietoa, jota minäkin ymmärrän, kun se kerrotaan suomen kielellä. =)
Jään nyt odottamaan kirjettä sairaalalta.Ei kai se muukaan auta.=)
Mukavaa, että löytyi sellainen henkilö jolle asia on tuttu. - ...
Tibiae kirjoitti:
Hei!
Minulla diagnoosi oli exostosis tibiae, koska kukaan ei osannut sanoa mikä se on.Patologin lausunnossa ei ollut sen erikoisempaa diagnoosia.Kasvaimeni on kooltaan kuus kertaa kaksi senttiä, oli ainakin vuosi sitten,enkä tiedä onko se kasvanut.Ei luultavasti.
Soitin tänään sairaalalle ja sain kuulla että pari viikkoa sitten on lähtenyt lähete yliopistolliseen keskussairaalaan, mutta en tiedä onko se vain aika kirurgille,koska kirran polin sihteerikään ei ilmeisesti tiennyt.Että ollaan taas ajantasalla oman terveyden hoidossa..
Siskoni opiskelee myös lääkäriksi ja hänestä on ollut suuresti apua ongelmani hoidossa.Häneltä olen saanut sellaista tietoa, jota minäkin ymmärrän, kun se kerrotaan suomen kielellä. =)
Jään nyt odottamaan kirjettä sairaalalta.Ei kai se muukaan auta.=)
Mukavaa, että löytyi sellainen henkilö jolle asia on tuttu.Tsemppia hirveesti!! Toivottavasti löydät oikean ratkaisun ja parane pian!! =)
- ana
itselläni oli sääriluun exostosis, leikattiin ja parani tosi nopeasti, mitään kipuja ei ole jäänyt. suosittelen leikkausta. kannattaa silti tietää vähän kuka leikkaa.
- jenni
hei!
olet esittänyt kysymyksen aikoja sitten, mutta kai siihen vielä voi vastata... minulta leikattiin 2 viikkoa sitten luukasvain oikean jalan säärestä, polven alta.leikkauksesta en tiennyt mitään vaikka tekivätkin sen selkäydinpuudutuksella. antoivat suonen sisäisesti rauhoittavaa ja rentouttavaa lääkettä. itse olin tokkurassa ja jopa unessa.jalka on leikkauksen jälkeen kipeä vähän aikaa, mutta nyt kävelen ilman keppejä.ei siinä ole mitään pelottavaa.en halua pelotella, mutta itselläni meni oikean jalan reisilihaksen toiminta nollaan. kiitos selkäydin puudutuksen.lääkäri sanoi, että sen voi kuntouttaa toimivaksi.- kohtalotoveri
Olisin kiinnostunut tietämään lisää tilanteestasi. Minulla todettu reisiluussa polven yläpuolella luukasvain? Oliko sinun kasvaimesi hyvänlaatuinen vai pahanlaatuinen? Kuinka iso? Jouduttiinko luuta rapsimaan pois ja paikkailemaan? Missä sairaalassa sinua hoidettiin? Olen menossa ensi viikolla tampereelle koepalan ottoon ja sitten leikkaukseen? Toivottavasti nukutttavat!!!
- Luu
kohtalotoveri kirjoitti:
Olisin kiinnostunut tietämään lisää tilanteestasi. Minulla todettu reisiluussa polven yläpuolella luukasvain? Oliko sinun kasvaimesi hyvänlaatuinen vai pahanlaatuinen? Kuinka iso? Jouduttiinko luuta rapsimaan pois ja paikkailemaan? Missä sairaalassa sinua hoidettiin? Olen menossa ensi viikolla tampereelle koepalan ottoon ja sitten leikkaukseen? Toivottavasti nukutttavat!!!
Hei,
olit kirjoittanut jo 10/2005 mutta vastaan kuitenkin. Sulla oli reisiluussa polven yläpuolella kasvain. Minulla samoiten, molemmissa reisiluissa. Kasvain poistetaan yleensä luuhun tehtävän luukun kautta, tyhjä tila täytetään luumassalla (jauhettua luuta) joka sitten luutuu aikanaan. Kun paraneminen edistyy normaalisti jo 1,5 kk:n kuluttua saat aloittaa täysvarauksen eikä paranemisessa ole ongelmia. Kyseessä siis hyvänlaatuiset kasvaimet.
Joko olit operaatiossa? Jos haluat lisää tietoa, ilmoittele. - hermot menee!
Luu kirjoitti:
Hei,
olit kirjoittanut jo 10/2005 mutta vastaan kuitenkin. Sulla oli reisiluussa polven yläpuolella kasvain. Minulla samoiten, molemmissa reisiluissa. Kasvain poistetaan yleensä luuhun tehtävän luukun kautta, tyhjä tila täytetään luumassalla (jauhettua luuta) joka sitten luutuu aikanaan. Kun paraneminen edistyy normaalisti jo 1,5 kk:n kuluttua saat aloittaa täysvarauksen eikä paranemisessa ole ongelmia. Kyseessä siis hyvänlaatuiset kasvaimet.
Joko olit operaatiossa? Jos haluat lisää tietoa, ilmoittele.Heips!
Olisin kiinostunut tietämään, että minkälainen kasvain sulla oli ja kuinka iso! Särkikö se? Oliko hyvän- vai pahanlaatuinen? Jos hyvänlaatuinen, miksi poistettiin?
Itselläni on läpimitaltaan 2,5 cm:n hyvänlaatuinen enchondrooma. Se särkee välillä aika kovastikin, varsinkin yöllä, mutta lääkärin mielestä se ei voi särkeä!! Eli nyt vain seuraillaan.
Tämä kaikki tieto on sairaalasta käsin.
Nyt mietinkin, olisiko yksityisestä lääkäristä apua, haluisin sen pois tai ainakin selvyyttä mistä särky johtuu jollei kasvaimesta!!
Olisi kiva jos saisin vastauksia joltain jolla on kokemuksia asiasta! Ja pian pliis, kiitos! - luu
hermot menee! kirjoitti:
Heips!
Olisin kiinostunut tietämään, että minkälainen kasvain sulla oli ja kuinka iso! Särkikö se? Oliko hyvän- vai pahanlaatuinen? Jos hyvänlaatuinen, miksi poistettiin?
Itselläni on läpimitaltaan 2,5 cm:n hyvänlaatuinen enchondrooma. Se särkee välillä aika kovastikin, varsinkin yöllä, mutta lääkärin mielestä se ei voi särkeä!! Eli nyt vain seuraillaan.
Tämä kaikki tieto on sairaalasta käsin.
Nyt mietinkin, olisiko yksityisestä lääkäristä apua, haluisin sen pois tai ainakin selvyyttä mistä särky johtuu jollei kasvaimesta!!
Olisi kiva jos saisin vastauksia joltain jolla on kokemuksia asiasta! Ja pian pliis, kiitos!Hei! Jalkojani alettiin kuvata juuri särkyjen takia, röntgentutkimuksissa löytyivät kasvaimet jotka olivat molemmissa reisiluissa, siis luunsisällä, hyvälaatuiset. Kasvaimet olivat kookkaita, pituudeltaan 7 cm, ja melkein koko luun leveydeltä, joten murtumisriski oli todella suuri jonka vuoksi kasvaimet oli pakko leikata. Eli: kasvain poistettiin luuhun tehdystä luukusta ja tyhjä alue täytettiin pankkiluulla taikka omalla luulla ja sitten odotettiin sen luutuminen. Kasvainten poistoon vaikuttavat käsittääkseni murtumariski, pienissä kasvaimissahan tämä on pienempi. Suosittelen lämpimästi yksityistä lääkäriä mikäli et pääse yliopistolliseen sairaalaan tutkimuksiin. Muualla näistä ei ole riittävästi tietoa. Tsemppiä! Kysele vain lisää, jos voin olla avuksi.
- hermot menee!
luu kirjoitti:
Hei! Jalkojani alettiin kuvata juuri särkyjen takia, röntgentutkimuksissa löytyivät kasvaimet jotka olivat molemmissa reisiluissa, siis luunsisällä, hyvälaatuiset. Kasvaimet olivat kookkaita, pituudeltaan 7 cm, ja melkein koko luun leveydeltä, joten murtumisriski oli todella suuri jonka vuoksi kasvaimet oli pakko leikata. Eli: kasvain poistettiin luuhun tehdystä luukusta ja tyhjä alue täytettiin pankkiluulla taikka omalla luulla ja sitten odotettiin sen luutuminen. Kasvainten poistoon vaikuttavat käsittääkseni murtumariski, pienissä kasvaimissahan tämä on pienempi. Suosittelen lämpimästi yksityistä lääkäriä mikäli et pääse yliopistolliseen sairaalaan tutkimuksiin. Muualla näistä ei ole riittävästi tietoa. Tsemppiä! Kysele vain lisää, jos voin olla avuksi.
Heips!
Kiitos kun vastasit ja vielä nopeasti!
Tilasin jo tänään ajan yksityiselle ortopedille ja sain sen 1½ viikon päähän. Nyt vain odotellaan jännityksen sekaisin ajatuksin...
Oli tosi tärkeetä kuulla että sullakin jalat särki, koska olen jo ajatellut et mun särky on korvien välissä. Lääkärin mielestä kun se ei voi särkeä!!
(Sun kasvaimet oli kyllä tosi isoja...)
Voipi olla, että palailen vielä asiaan, kun jotain ehkä lääkärikäynnin jälkeen selviää. - luu
hermot menee! kirjoitti:
Heips!
Kiitos kun vastasit ja vielä nopeasti!
Tilasin jo tänään ajan yksityiselle ortopedille ja sain sen 1½ viikon päähän. Nyt vain odotellaan jännityksen sekaisin ajatuksin...
Oli tosi tärkeetä kuulla että sullakin jalat särki, koska olen jo ajatellut et mun särky on korvien välissä. Lääkärin mielestä kun se ei voi särkeä!!
(Sun kasvaimet oli kyllä tosi isoja...)
Voipi olla, että palailen vielä asiaan, kun jotain ehkä lääkärikäynnin jälkeen selviää.Hienoa että sait ajan ortopedille. Nyt vain peukut pystyyn, olet menossa hyvään hoitoon. Olisi kiva kyllä kuulla mitä ne sanovat. Kirjoittele jos viitsit. Tsemiä!
- hermot menee!
luu kirjoitti:
Hienoa että sait ajan ortopedille. Nyt vain peukut pystyyn, olet menossa hyvään hoitoon. Olisi kiva kyllä kuulla mitä ne sanovat. Kirjoittele jos viitsit. Tsemiä!
Heippa taas!
Olen menossa ensi viikon tiistaina leikkaukseen... pikkusen alkaa jo jännittämään, kun ei oo koskaan enne leikattu mistään mitään...
Toimenpiteen tapa ja muut tärkeet jutut selitetään ennen leikkausta, mut muutaman kysymyksen vielä kysyisin sulta kun olet tämän jo kokenut.
Leikattiinko sunt nukutuksessa vai puudutuksella?
Jos puudutuksella, eikö ollut "inhottavaa" kuulla kaikki mitä ne tekee?
Kuinka kauan olit sairaalassa? Oliko kovat kivut leikkauksen jälkeen ja kauanko niitä kesti?
Ja vielä, paljonko sait sairaslomaa, riippuu kyl varmaanki myös työstä...
Näihin jos vielä viitsit vastata, niin olisin tosi kiitollinen! - Luu
hermot menee! kirjoitti:
Heippa taas!
Olen menossa ensi viikon tiistaina leikkaukseen... pikkusen alkaa jo jännittämään, kun ei oo koskaan enne leikattu mistään mitään...
Toimenpiteen tapa ja muut tärkeet jutut selitetään ennen leikkausta, mut muutaman kysymyksen vielä kysyisin sulta kun olet tämän jo kokenut.
Leikattiinko sunt nukutuksessa vai puudutuksella?
Jos puudutuksella, eikö ollut "inhottavaa" kuulla kaikki mitä ne tekee?
Kuinka kauan olit sairaalassa? Oliko kovat kivut leikkauksen jälkeen ja kauanko niitä kesti?
Ja vielä, paljonko sait sairaslomaa, riippuu kyl varmaanki myös työstä...
Näihin jos vielä viitsit vastata, niin olisin tosi kiitollinen!Moii! Miut leikattiin selkäydin puudutuksella ja yleensä leikkaavat niin kun kyseessä on alaraajojen leikkaus. Älä pelkää, puudutuksen laittaa nukutuslääkäri eikä se koske. Sen jälkeen tunto häviää n. vyötäröstä alaspäin. Hyvä puoli tässä on se, ettei tule huonoa eikä tokkuraista oloa. Jos inhoat kuunnella leikkauksen ääniä pyydä/ota mukaan korvalappustereot. Mie ainakin kuuntelin Nightwishiä koko viimeisen leikkauksen ajan, kun kuuntelet hyvää musiikkia vie se siut kauas leikkauspöyvältä, etkä edes ehkä muista missä olet. Sairaalassa ollaan 4 - 14 pv, yleensä kotiutetaan mahdollisimman nopeasti, riippuen siitä mitkä olosuhteet on kotona; onko avustajia siellä ja haluatko itse kotiutua.Hmm, kivut ja niiden kestäminen ovat hyvin yksilöllisiä asioita. Toinen kestää kipua enemmän kuin toinen. Kivunlievitys pitää hoitaa hyvin ettei kipu "pääse päälle" ja aluksi annetaankin vahvoja särkylääkkeitä sekä listalta että pistoksina.(tarvittaessa opiaatteja)Luu jutuissa kivut ovat kovia jos niitä ei lääkitä. Eli: kun tuntuu siltä että kipu tulee pyydä heti lievitystä; sairaalassa on kyllä sellaisia myrkkyjä että kipu lähtee ja niitä pitää käyttää.Paraneminen hidastuu jos joudut olemaan kivulias. Hyvin menneen kasvainleikkauksen jälkeen toipuu jo 3 kk:ssa. Mie toivotan siule oikein paljon onnea ja jaksamista leikkaukseen. Muista että kyllä sinä jaksat ja kestät sillä koettelemus on vain väliaikaista. Varaa hyvää musiikkia, elokuvia ja kirjoja niin aika kuluu toipuessa. Muista: periksi ei anneta! Olisi kiva kuulla kuinka siun leikkaus sujui ja miten jakselet! Voimia
- Entinen "hermot menee...
Luu kirjoitti:
Moii! Miut leikattiin selkäydin puudutuksella ja yleensä leikkaavat niin kun kyseessä on alaraajojen leikkaus. Älä pelkää, puudutuksen laittaa nukutuslääkäri eikä se koske. Sen jälkeen tunto häviää n. vyötäröstä alaspäin. Hyvä puoli tässä on se, ettei tule huonoa eikä tokkuraista oloa. Jos inhoat kuunnella leikkauksen ääniä pyydä/ota mukaan korvalappustereot. Mie ainakin kuuntelin Nightwishiä koko viimeisen leikkauksen ajan, kun kuuntelet hyvää musiikkia vie se siut kauas leikkauspöyvältä, etkä edes ehkä muista missä olet. Sairaalassa ollaan 4 - 14 pv, yleensä kotiutetaan mahdollisimman nopeasti, riippuen siitä mitkä olosuhteet on kotona; onko avustajia siellä ja haluatko itse kotiutua.Hmm, kivut ja niiden kestäminen ovat hyvin yksilöllisiä asioita. Toinen kestää kipua enemmän kuin toinen. Kivunlievitys pitää hoitaa hyvin ettei kipu "pääse päälle" ja aluksi annetaankin vahvoja särkylääkkeitä sekä listalta että pistoksina.(tarvittaessa opiaatteja)Luu jutuissa kivut ovat kovia jos niitä ei lääkitä. Eli: kun tuntuu siltä että kipu tulee pyydä heti lievitystä; sairaalassa on kyllä sellaisia myrkkyjä että kipu lähtee ja niitä pitää käyttää.Paraneminen hidastuu jos joudut olemaan kivulias. Hyvin menneen kasvainleikkauksen jälkeen toipuu jo 3 kk:ssa. Mie toivotan siule oikein paljon onnea ja jaksamista leikkaukseen. Muista että kyllä sinä jaksat ja kestät sillä koettelemus on vain väliaikaista. Varaa hyvää musiikkia, elokuvia ja kirjoja niin aika kuluu toipuessa. Muista: periksi ei anneta! Olisi kiva kuulla kuinka siun leikkaus sujui ja miten jakselet! Voimia
Heippa!
Leikkaus on onnellisesti ohi, tai on ollut jo melkein 3kk:ta sitten ohi.
Kaikki meni hyvin, vaikkakin leikkaus oli suunniteltua suurempi ja sementtiä jouduttiin laittamaan runsaasti suunnitellun luu siirrännäisen sijaan.
Töitä olen tehnyt jo melkein kaksi viikkoa ja tuntuu taas mukavalta olla työ ympyröissä mukana...
Jalassa on voimat vähissä ja se väsyy aika helpolla,varsinkin kun töissä on portaita joita kuljetaan edes takas pitkin päivää. Kuntosalille pitää lähteä lisävoiman hakuun!
Odottelen innolla lupaa saada alkaa lenkkeillä, step- jumppaan pääsyä ja kaikkea muutakin "rankempaaa", missä voi antaa sairasloman aikana kertyneille kiloille kyytiä.
Seuraava tarkastus on joulukuussa, toivottavasti silloinkin kaikki on hyvin.
Kiitos Sinulle "Luu" erittäin paljon! Olet ollut minulle suuri tuki ja korvaamaton neuvon antaja tämän kokemukseni kanssa!!
Toivon sinulle kaikkea hyvää ja oikein kaunista ja edelleen läämintä syksyä! - Luu
Entinen "hermot menee... kirjoitti:
Heippa!
Kaikki meni hyvin, vaikkakin leikkaus oli suunniteltua suurempi ja sementtiä jouduttiin laittamaan runsaasti suunnitellun luu siirrännäisen sijaan.
Töitä olen tehnyt jo melkein kaksi viikkoa ja tuntuu taas mukavalta olla työ ympyröissä mukana...
Jalassa on voimat vähissä ja se väsyy aika helpolla,varsinkin kun töissä on portaita joita kuljetaan edes takas pitkin päivää. Kuntosalille pitää lähteä lisävoiman hakuun!
Odottelen innolla lupaa saada alkaa lenkkeillä, step- jumppaan pääsyä ja kaikkea muutakin "rankempaaa", missä voi antaa sairasloman aikana kertyneille kiloille kyytiä.
Kiitos Sinulle "Luu" erittäin paljon! Olet ollut minulle suuri tuki ja korvaamaton neuvon antaja tämän kokemukseni kanssa!!
Toivon sinulle kaikkea hyvää ja oikein kaunista ja edelleen läämintä syksyä!Upeaa kuulla että koettelemuksesi on ohi! Onneksi olkoon! Muista että se mikä ei tapa se vahvistaa, näin on käynyt niin minulle kuin sinullekin. Itselläni tuli hiukan mutkia matkaan, toinen jalka oli lyhentynyt ja sen seurauksena sitten tuli lisäongelmia mutta nyt jo olen kuntouttanut itseäni paljon ja suunta parempaan. Oikein hyvää jatkoa ja lämpöistä syksyä sinullekin!
- huh huh
Entinen "hermot menee... kirjoitti:
Heippa!
Toivon sinulle kaikkea hyvää ja oikein kaunista ja edelleen läämintä syksyä!hei. tytölläni 10v todettiin kasvain sääriluussa, näytti kuulemma hyvänlaatuiselta, mutta asiaa tutkitaan kuvien perusteella vielä, ja tampereelle ilm. tulee sen vuoksi kutsu. siellä päättävät mitä tehdään, uskoisin että leikataan ja hyvä niin. Huolestuttaa vaan niin kovin jos onkin pahan laatuinen. oliko esim. sulla kuvassa tarkka reunainen, rustomainen patti? Meillä oli mut pelkään kuitenkin pahinta. Voisitko kertoa tai kuka vaan keskustelioista miten kaikki etenee leikkaukseen asti ja siitä eteenpäin. Epätietoisuus ja pelko on kyllä äidille raskasta. lapseni ei ymmärrä mikä on homman nimi, itkee lähinnä leikkaukseen menoa.
- ohi on / hermot menee
huh huh kirjoitti:
hei. tytölläni 10v todettiin kasvain sääriluussa, näytti kuulemma hyvänlaatuiselta, mutta asiaa tutkitaan kuvien perusteella vielä, ja tampereelle ilm. tulee sen vuoksi kutsu. siellä päättävät mitä tehdään, uskoisin että leikataan ja hyvä niin. Huolestuttaa vaan niin kovin jos onkin pahan laatuinen. oliko esim. sulla kuvassa tarkka reunainen, rustomainen patti? Meillä oli mut pelkään kuitenkin pahinta. Voisitko kertoa tai kuka vaan keskustelioista miten kaikki etenee leikkaukseen asti ja siitä eteenpäin. Epätietoisuus ja pelko on kyllä äidille raskasta. lapseni ei ymmärrä mikä on homman nimi, itkee lähinnä leikkaukseen menoa.
Heippa!
Ei ole äidin roolissa kivaa katsella ja odotella tyttären tilanteen selviämistä, uskon sen...
Eikä ollut omankaan tilanteen odottelu kauhean mukavaa, kaikki tuntui kestävän todella kauan vaikka näin jälkeen päin ajatellen kaikki kävikyllä aika sutjakkaasti (n.3,5 kk),mutta odottavan aikahan on tunnetusti pitkä...
Luutuumorini todettiin olevan tarkkarajainen ja rustomainen, diagnoosina benigni enchondrooma eli hyvälaatuinen luu(rusto)kasvain.
Mulla se oli reisiluun luuytimessä.
Sitä tutkittiin kaikin mahdollisin tavoin; luustoni kuvattiin perusteellisesti "säteilyttämällä" koko luustoni, sillä tavoin voitiin varmistua, ettei vastaavai esiintymiäole muualla. Sitten otettiin koepala, jonka tulos vahvisti alkuperäisen eli hyvänlaatuisuuden.
Sitten seurailtiin vähän aikaa, mutta koska tuumori aiheutti koko ajan särkyjä, se päätettiin leikata. Ja hyvä niin.
Leikkaus sujui hyvin, kivut olivat pienempiä, kuin mihin olin varautunut (tosin se on henk.kohtasta) ja kotiin pääsin kun oppisin käyttämään sauvoja oikein eli neljäntenä päivänä.
Kuntouduin nopeasti itse leikkauksesta, kahta keppiäkäytin noin kuukauden ja sain varata leikatulla jalalla ns. hipaisemalla. Toisenkin kepin jätin noin 1,5 kk:n kuluttua leikkauksesta.
Toivotan teille onnea tulevaan, leikkaus tuntuu varmasti pelottavalta ajatukselta lapsesta,mutta jos yhtään lohduttaa, niin kivunlievitys on tänä päivänä huippuluokkaa.
Jos sinua edelleen mietityttää jokin asiaan liittyvä,vastaan mielelläni sen minkä osaan. - epätietoisuus
ohi on / hermot menee kirjoitti:
Heippa!
Ei ole äidin roolissa kivaa katsella ja odotella tyttären tilanteen selviämistä, uskon sen...
Eikä ollut omankaan tilanteen odottelu kauhean mukavaa, kaikki tuntui kestävän todella kauan vaikka näin jälkeen päin ajatellen kaikki kävikyllä aika sutjakkaasti (n.3,5 kk),mutta odottavan aikahan on tunnetusti pitkä...
Luutuumorini todettiin olevan tarkkarajainen ja rustomainen, diagnoosina benigni enchondrooma eli hyvälaatuinen luu(rusto)kasvain.
Mulla se oli reisiluun luuytimessä.
Sitä tutkittiin kaikin mahdollisin tavoin; luustoni kuvattiin perusteellisesti "säteilyttämällä" koko luustoni, sillä tavoin voitiin varmistua, ettei vastaavai esiintymiäole muualla. Sitten otettiin koepala, jonka tulos vahvisti alkuperäisen eli hyvänlaatuisuuden.
Sitten seurailtiin vähän aikaa, mutta koska tuumori aiheutti koko ajan särkyjä, se päätettiin leikata. Ja hyvä niin.
Leikkaus sujui hyvin, kivut olivat pienempiä, kuin mihin olin varautunut (tosin se on henk.kohtasta) ja kotiin pääsin kun oppisin käyttämään sauvoja oikein eli neljäntenä päivänä.
Kuntouduin nopeasti itse leikkauksesta, kahta keppiäkäytin noin kuukauden ja sain varata leikatulla jalalla ns. hipaisemalla. Toisenkin kepin jätin noin 1,5 kk:n kuluttua leikkauksesta.
Toivotan teille onnea tulevaan, leikkaus tuntuu varmasti pelottavalta ajatukselta lapsesta,mutta jos yhtään lohduttaa, niin kivunlievitys on tänä päivänä huippuluokkaa.
Jos sinua edelleen mietityttää jokin asiaan liittyvä,vastaan mielelläni sen minkä osaan.Kiitos paljon tiedosta miten kaikki jatkuu, nyt on meille tullut kutsu luuston kuvaukseen, toivottavasti ei muutoksia muualta löydy! uskon ainakin ettei muualla niitä ole... hyvin samallaiselta kuulostaa sinun kasvaimesi, meillä se vaan on sääriluun pinnalla, eikä se ole kipeä. Papereissa jotka Tampereelta tuli, luki ettei aihetta huoleen tällä hetkellä ole, ja on hyvin todennäköistä että kasvain hyvälaatuinen. Ajattelen asian niin, ettei tollasta tekstiä meille lähetettäisi jos niillä olisi epäily pahanlaatuisesta, vai miten sinä asian näet?kahden viikon päästä on sit uusinta käynti jolloin röntgen ja lääkärin vastaanotto.Sit ollaan paljon viisaampia taas. Mut tää odotus ottaa koville. Saitko sinä kuvausten yhteydessä jo tietää onko kasvaimia muualla?
- jännittää..
epätietoisuus kirjoitti:
Kiitos paljon tiedosta miten kaikki jatkuu, nyt on meille tullut kutsu luuston kuvaukseen, toivottavasti ei muutoksia muualta löydy! uskon ainakin ettei muualla niitä ole... hyvin samallaiselta kuulostaa sinun kasvaimesi, meillä se vaan on sääriluun pinnalla, eikä se ole kipeä. Papereissa jotka Tampereelta tuli, luki ettei aihetta huoleen tällä hetkellä ole, ja on hyvin todennäköistä että kasvain hyvälaatuinen. Ajattelen asian niin, ettei tollasta tekstiä meille lähetettäisi jos niillä olisi epäily pahanlaatuisesta, vai miten sinä asian näet?kahden viikon päästä on sit uusinta käynti jolloin röntgen ja lääkärin vastaanotto.Sit ollaan paljon viisaampia taas. Mut tää odotus ottaa koville. Saitko sinä kuvausten yhteydessä jo tietää onko kasvaimia muualla?
Hei!
Olen itse menossa tämän kuun lopulla reisiluun pinnalla olevan luukasvaimen poistoon. Ilmeisesti on hyvänlaatuinen, mutta varmistuksen saa vasta patologilta kun kasvain on poistettu. Pelottaa kyllä leikkauksen jälkeiset kivut ja kun kotona odottaa kaksi pientä lasta ja kaksi isoa koiraa, niin toipilasaika tuntuu ihan mahdottomalta. Lisäksi vielä imetän nuorimmaistani, joten kaikki ylimääräiset lääkkeet täytyy jättää ottamatta. Tuskin kuitenkaan panadolilla kivut helpottaa eli pahimmassa tapauksessa imetyskin vielä kaatuu tähän.
Luuston gammakuvaus tehtiin myös minulle, jalkateristä löytyi lisäksi kaksi pientä kerääntymää joille ei tarvitse tehdä mitään. Kuvausten tulokset sain vasta kun niiden tulkintaan erikoistunut lääkäri oli ne tutkinut, muutama päivä siinä taisi mennä. Olen itse soitellut sairaalaan ahkerasti tuloksista ja leikkausajoista, joten prosessissa on mennyt vain pari kuukautta. Gammatutkimuksen ja röntgenin lisäksi olin magneettitutkimuksessa, ehkä teilläkin on se vielä edessä? Onneksi mitkään noista tutkimuksista ei ole kivuliaita tai hankalia, joten lastenkaan ei niitä tarvitse pelätä. Voimia teille tuloksien odotteluun! - ohi on
epätietoisuus kirjoitti:
Kiitos paljon tiedosta miten kaikki jatkuu, nyt on meille tullut kutsu luuston kuvaukseen, toivottavasti ei muutoksia muualta löydy! uskon ainakin ettei muualla niitä ole... hyvin samallaiselta kuulostaa sinun kasvaimesi, meillä se vaan on sääriluun pinnalla, eikä se ole kipeä. Papereissa jotka Tampereelta tuli, luki ettei aihetta huoleen tällä hetkellä ole, ja on hyvin todennäköistä että kasvain hyvälaatuinen. Ajattelen asian niin, ettei tollasta tekstiä meille lähetettäisi jos niillä olisi epäily pahanlaatuisesta, vai miten sinä asian näet?kahden viikon päästä on sit uusinta käynti jolloin röntgen ja lääkärin vastaanotto.Sit ollaan paljon viisaampia taas. Mut tää odotus ottaa koville. Saitko sinä kuvausten yhteydessä jo tietää onko kasvaimia muualla?
Hei!
Mun luustokuvauksen jälkeen meni muutama viikko ja sain tietää ettei kasvaimia ole muualla.
Sen jälkeen otettiin se koepala ja todettiin varmaksi kasvaimen olevan hyvänlaatuinen. Sen jälkeen oli tarkoitus vain seurailla tilannetta, mutta koska jalkaani särki koko ajan ja varsinkin öisin se päätettiin leikata melko nopeasti.
Ja hyvä että leikattiin! Vaikka ei olisi särkenytkään, en osaa ajatella milaista olisi elää tietäen, että luustossa on jokin ylimääräinen kasvain...
Toivotan koko perheelle ja varsinkin sinulle ja tyttärellesi tsemppiä!
Asioilla on tapana järjestyä! - epätietoinen edelleen
jännittää.. kirjoitti:
Hei!
Olen itse menossa tämän kuun lopulla reisiluun pinnalla olevan luukasvaimen poistoon. Ilmeisesti on hyvänlaatuinen, mutta varmistuksen saa vasta patologilta kun kasvain on poistettu. Pelottaa kyllä leikkauksen jälkeiset kivut ja kun kotona odottaa kaksi pientä lasta ja kaksi isoa koiraa, niin toipilasaika tuntuu ihan mahdottomalta. Lisäksi vielä imetän nuorimmaistani, joten kaikki ylimääräiset lääkkeet täytyy jättää ottamatta. Tuskin kuitenkaan panadolilla kivut helpottaa eli pahimmassa tapauksessa imetyskin vielä kaatuu tähän.
Luuston gammakuvaus tehtiin myös minulle, jalkateristä löytyi lisäksi kaksi pientä kerääntymää joille ei tarvitse tehdä mitään. Kuvausten tulokset sain vasta kun niiden tulkintaan erikoistunut lääkäri oli ne tutkinut, muutama päivä siinä taisi mennä. Olen itse soitellut sairaalaan ahkerasti tuloksista ja leikkausajoista, joten prosessissa on mennyt vain pari kuukautta. Gammatutkimuksen ja röntgenin lisäksi olin magneettitutkimuksessa, ehkä teilläkin on se vielä edessä? Onneksi mitkään noista tutkimuksista ei ole kivuliaita tai hankalia, joten lastenkaan ei niitä tarvitse pelätä. Voimia teille tuloksien odotteluun!hienoa että sulla asiat etenee kuitenkin. kiitos viestistä, aina se auttaa jaksamaan kun on ihmisiä jotka painii saman asian kanssa.
kyllä sulla varmasti kaikki hyvin menee, niin oletan myös meillä käyvän. Sulla ilmeisesti kuitenkin mies apuna kotona? kyllä kaikki järjestyy.... pakkohan se on! Minä olen yh-äiti ja kans kaks koiraa, ja toinen tyttö 8v, joten meillä tarvitaan järjestelyjä kans tähän arkeen, kunhan se leikkausaika vaan joskus tulee. Ehkä lasten isä tulee apuun, jos ei niin tosi ystävät on olemassa ja tietty mummot ja papat.Meillä on ollut jo kaikki muut kuvaukset,paitsi Tampereele mennän uudelleen röntgeniin ja lääkärin vastaanotolle, kuunteleen mitä jatkossa tehdään. Mistään tuloksista ei olla saatu tietoa, viikon päästä ma ollaan sit viisaanpia. tsemppiä sinne, ja ollaan yhteyksissä! - entinen jännittäjä..
epätietoinen edelleen kirjoitti:
hienoa että sulla asiat etenee kuitenkin. kiitos viestistä, aina se auttaa jaksamaan kun on ihmisiä jotka painii saman asian kanssa.
kyllä sulla varmasti kaikki hyvin menee, niin oletan myös meillä käyvän. Sulla ilmeisesti kuitenkin mies apuna kotona? kyllä kaikki järjestyy.... pakkohan se on! Minä olen yh-äiti ja kans kaks koiraa, ja toinen tyttö 8v, joten meillä tarvitaan järjestelyjä kans tähän arkeen, kunhan se leikkausaika vaan joskus tulee. Ehkä lasten isä tulee apuun, jos ei niin tosi ystävät on olemassa ja tietty mummot ja papat.Meillä on ollut jo kaikki muut kuvaukset,paitsi Tampereele mennän uudelleen röntgeniin ja lääkärin vastaanotolle, kuunteleen mitä jatkossa tehdään. Mistään tuloksista ei olla saatu tietoa, viikon päästä ma ollaan sit viisaanpia. tsemppiä sinne, ja ollaan yhteyksissä!Kiitos tsempeistäsi! Miten teillä asiat etenee? Oma leikkaukseni oli kaksi viikkoa sitten ja täytyy sanoa että turhaan jännitin. Kasvain oli onneksi reisiluun pinnalla ja lääkärin oli helppo taltata se pois. Luuhun ei siis kaivettu mitään reikiä tai muuta. Imetykseni otettiin mukavasti huomioon ja olen pärjännyt alusta asti pelkällä Panadolilla kipujeni kanssa. Oikeastaan en ole kokenut kipua ollenkaan. Viikon ajan otin särkylääkkeen kolme kertaa päivässä varmuuden vuoksi ja sen jälkeen en ole niitä tarvinnut. Sain kepit sairaalasta mukaani, mutta niitäkään en ole joutunut käyttämään. Koirien kanssa olen varovasti päässyt kävelemään, mutta jumpat yms on kielletty vielä neljä viikkoa että leikattu reisilihas saa arpeutua rauhassa. Tsemppiä teillekin leikkaukseen, hyvin se menee!
- Reisiluukasvain
ohi on kirjoitti:
Hei!
Mun luustokuvauksen jälkeen meni muutama viikko ja sain tietää ettei kasvaimia ole muualla.
Sen jälkeen otettiin se koepala ja todettiin varmaksi kasvaimen olevan hyvänlaatuinen. Sen jälkeen oli tarkoitus vain seurailla tilannetta, mutta koska jalkaani särki koko ajan ja varsinkin öisin se päätettiin leikata melko nopeasti.
Ja hyvä että leikattiin! Vaikka ei olisi särkenytkään, en osaa ajatella milaista olisi elää tietäen, että luustossa on jokin ylimääräinen kasvain...
Toivotan koko perheelle ja varsinkin sinulle ja tyttärellesi tsemppiä!
Asioilla on tapana järjestyä!Itselläni oli reisiluun pään ja kaulan alueella 9 x 2 x 1 cm luukasvain joka poistettiin pari viikkoa sitten. Sairaalasta ei ole sen jälkeen kuulunut mitään ja mietinkin miten ja miten nopeasti sait tiedon patologin lausunnosta? Kun koko ajanhan tuo hyvän/pahanlaatuisuus huolettaa...
- ohi on
Reisiluukasvain kirjoitti:
Itselläni oli reisiluun pään ja kaulan alueella 9 x 2 x 1 cm luukasvain joka poistettiin pari viikkoa sitten. Sairaalasta ei ole sen jälkeen kuulunut mitään ja mietinkin miten ja miten nopeasti sait tiedon patologin lausunnosta? Kun koko ajanhan tuo hyvän/pahanlaatuisuus huolettaa...
Hei!
Yleensä patologin lausunnon saaminen kestää noin 3 viikkoa.
Mulla oli "jälkitarkastus" sairaalassa noin kuukausi leikkauksen jälkeen ja sain tiedon silloin.
Odottaminen on tuskastuttavaa mutta koita kestää!
Tsemppiä, toivotaan vain ja ainoastaan parasta! - entinen jännittäjä..
Reisiluukasvain kirjoitti:
Itselläni oli reisiluun pään ja kaulan alueella 9 x 2 x 1 cm luukasvain joka poistettiin pari viikkoa sitten. Sairaalasta ei ole sen jälkeen kuulunut mitään ja mietinkin miten ja miten nopeasti sait tiedon patologin lausunnosta? Kun koko ajanhan tuo hyvän/pahanlaatuisuus huolettaa...
Sain patologin lausunnon kahden viikon päästä leikkauksesta samalla käynnillä kun tikit poistettiin. Jos jotain pahanlaatuisuutta epäiltäisiin otettaisiin sinuun varmasti heti yhteyttä, joten älä huoli!
- Jerena
epätietoisuus kirjoitti:
Hei!
Olen saanut lopulta tiedon miksi jalkani särkee.
Nyt kun olen lukenut näitä sivuja ja tiedän, että mulla on reisiluussa kasvain, joka leikataan kevään aikana. Onko ketään muuta, jolla sama ongelma. Kirjoita.
T.Tuula - huh huh
Jerena kirjoitti:
Hei!
Nyt kun olen lukenut näitä sivuja ja tiedän, että mulla on reisiluussa kasvain, joka leikataan kevään aikana. Onko ketään muuta, jolla sama ongelma. Kirjoita.
T.Tuulatytölläni, nyt pian 12v on todettu pari vuotta siten sääriluun kasvain, joka kooltaan aika suuri, luuytimestä asti alkava, ja kasvanut tässä toteamisesta jonkin verran. odotellaan että tytön kasvu loppuu, ennen ei ainakaan tehdä mitään. toki olen siitä huolestunut, mutta meillä sellainen aivan ihana lääkäri Tampereella, jonka uskon tietävän mikä tytölle parasta.Välillä tulee mieleen kaikenlaista, mutta uskon ja pakko.... että lääkärit tietää mikä on parasta. ainahan, kun on kyse kasvaimesta, sen haluaa heti pois. Nyt kuitenkin asian kanssa on vaan elettävä. kaikille paljon voimia ja tsemppiä joilla tällainen vaiva on.
- liisukkainen
Jerena kirjoitti:
Hei!
T.TuulaHei !
Itselläni löydettiin viime viikolla luukasvain reisiluussa, luun sisällä. On otettu tavallinen rt-kuva, magneettikuva ja tietokonekuva, mutta lääkärit eivät tiedä mikä tälläinen kasvain on.
Olen nyt jonossa Töölön luuryhmään vielä tarkempiin tutkimuksiin, ja koepalan ottoon.
Voitko kertoa miten sinun laitasi on nyt, joko on leikattu, ja miten kaikki sujui ? Olisi kiva tietää vähän miten sinun kohdallasi kaikki on mennyt.
- amalia
Hei! Minulla on 9v. ollut hyvänlaatuinen koteloitunut luukasvain reisiluussa koko3x13cm. Alussa ehdotettiin leikkausta, 3:ssa lääkärimeetingissä päätyivät seurantaan. Pelottaa välillä kasvaimen muuttuminen pahanlaatuiseksi, ennuste kai on sellainen. Jos olisi heti leikattu vaarana oli ettei kaikkea saada pois ja voi silloin jo muuttua pahanlaatuiseksi. Haluaisin myös kuulla onko jollakin ollut vastavaa? Päätös on vaikea. T.Amalia
- ohi on
Onpasulla kookas kasvain!!
Ihmettelen, ettei ole poistettu! Eiko siinä jo ole aikamoinen murtumavaara!!
Särky on kuulema merkki siitä, että kasvain voi olla muuttamassa muotoaan... - Ohi on mullakin
Itseltäni leikattiin siis 11/06 2 x 10 cm reisiluunpään ja kaulan alueella oleva kasvain. Minulla tämä kasvi on kulkenut mukana jo ilmeisesti lähemmäs 10-v ja nyt kun löydettiin niin käsitin että se leikattiin ensisijaisesti murtumariskin takia, ei niinkään sen takia että muuttuisi pahanlaatuiseksi. Enpä uskoisi että päätyisivät seurantaan jos vaarana sen muuttuminen.
Operaatio (luukku, luumassa jne) oli iso, mutta selvitettävissä. Nyt on 7. vko leikkauksen jälkeen ja edellee ad 3 kk käytän yhtä keppiä, jotta ei rasitu jalka liikaa. Eli pitkiä juttujahan nää on mutta halusin ehkä vaan sanoa että jos leikkaukseen päädyt, niin siitä voi selvitä! :-)
Mulle ei kyllä annettu edes vaihtoehtoja koska oli reisiluun kaulassa (murtuma), mutta luulen että olisin ehkä silti halunnut mieluummin siitä eroon, kuin että sitä joutuu miettimään.
Yritähän jaksella ja onnea matkaan!
- pasi
mulla on särkenyt noin viikon oikeen jalan sääriluusta,tai en oikeestaan osaa tarkentaa mistä.kannattaako mennä jo lääkärille.
- jiiäl
Heipsis,
Minulla (28v) on ollut jo pitkään oikessa sääriluussa nilka yläpuolella kyhmy joka on mielestäni hitaasti kasvanut. Sen on nyt sormenpään kokoinenja on melko kova ja täysin oireeton. Jos sitä kovakätisesti runnoo niin se liikkuu vähän, eli ei vaikuta olevan kiinnittynyt luuhun ihan 100%.
Voiko tässä olla kyse jonkinlaisesta luukasvaimesta ja kannattaisiko sitä näyttää lääkärille? Onko muita diagnooseja heittää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789