http://www.talouselama.fi/uutiset/article503721.ece
Mielipiteitä?
Työn vieroksujista asiaa!
49
975
Vastaukset
- samaamieltä
jos ei kaikki saa auki
Sarasvuo: Työn vieroksuja masentuu käsiin
Roskapuhetta, että suomalaiset tekisivät liikaa töitä ja tämän takia masentuvat ja sairastuvat.
Yritysvalmentaja Jari Sarasvuo (kuvassa) mäiski Taloussanomissa ja Ilta-Sanomissa suomalaisia työn vieroksumisesta, säälittävästä ylitunnollisuudesta ja täydellisyyden tavoittelusta sekä määräysten noudattamisesta, olivatpa ne miten järjettömiä tahansa.
Sarasvuo puhuu asiaa.
Tilastojen mukaan suomalaiset tekevät työtunteja vuodessa verrattain vähän. Sekä amerikkalaiset että aasialaiset paahtavat töitä paljon enemmän.
Useimmissa Euroopan maissakin työviikko on pitempi kuin Suomessa.
Muutaman vuoden takaisessa tilastossa Suomen työviikko oli Euroopan kuudenneksi lyhin. Lyhyempi se oli Ranskassa, Tanskassa, Englannissa, Ruotsissa ja Hollannissa. Suomi ja Saksa olivat tilastossa peräkkäin.
Voivottelu yleistä
Sarasvuo on oikeassa siinä, että työn paljouden ja raskauden voivottelu on yleistä.
Professori Juha Siltala suorastaan on teollistanut tämän ajattelutavan kirjassaan Työelämän huonontumisen lyhyt historia. Vuonna 2004 julkaistussa kirjassa Siltala kertoi, kuinka pääoman paapominen ja omistaja-arvoajattelu riistää ihmisiä.
Johtajatkaan eivät välttämättä näytä hyvää esimerkkiä.
Sekä Metson Jorma Eloranta että Vapon Matti Hilli jäävät eläkkeelle kuusikymppisinä. He tosin eivät ole työn tuskallisuutta valittaneet. Ja heidän eläkkeellelähtönsä perustuu johtajasopimuksiin.
Sitä paitsi Eloranta toivoi, että vähän käytetylle vuorineuvokselle löytyisi vielä tekemistä. Varmasti löytyykin.
Sarasvuo ihmettelee, mistä on syntynyt se käsitys, että työ on rangaistus jostakin pahasta. Luulisi miehen lukeneen raamattua.
”Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen”, Jumala jyrisee Aatamille 1. Mooseksen kirjan 3. luvun 19. jakeessa. Jumala karkotti ihmisen paratiisista sen jälkeen, kun Aatami oli haukannut Eevan tarjoilemasta omenasta.
Muista viihdyttää asiakasta
Sarasvuo sentään tunnustaa, että taakan alle nääntyviäkin on. Ylitunnollisuus on kuitenkin mielenvikaisuuden muoto, Sarasvuo sanoo.
Säännöt syrjäyttävät ajattelun, kun kaikki mikä on painettu, velvoittaa. Ei kaikkeen pidä suostua, mitä työnantaja tai laiskemmat työtoverit syytävät päällesi.
Ja Sarasvuo ei olisi Sarasvuo, ellei hän nostaisi esille näkymättömän voimaa eli strategiaa ja brändiä. Liike-elämässä tämä tarkoittaa asiakkaan viihdyttämistä. Siihen tarvitsemme vain luovuutta, visioita ja innovaatioita. Kumma juttu, että emme ota käyttöömme näitä kykyjä, kun kerran niillä voi voittaa koko maailman puolelleen.
Lisää suolaa haavoihin Sarasvuo ripottelee, kun hän kertoo, että ruotsalaiset tämänkin osaavat. Miksi eivät suomalaiset?
Oma selitykseni on marxilainen. Suomen kansallisvarallisuus ei ole vielä niin suuri, että voisimme ottaa asiat rennoin rantein. Suomalainen puristaa mailaa, kun pitäisi iskeä maali.- 11+17
Uma uma, rauhoituhan nyt.
on niin monta puolta että vähintään kirja tai pari pitäisi tästä kirjoittaa jos saisi jonkun ymmärtämään oman näkökohdan asiasta.
esim. ei voi verrata jotain "kehitysmaata" ja työpäivien pituutta sivistysvaltioissa toisiinsa. koska eri maissa on aivan eri vaatimukset yhteiskunnalta. joissakin maissa on ihan hyväksyttävää että pikkulapset jätetään
yksin ja isosisko paimentaa. sillon äiti voi olla jossakin pellolla aamusta iltaan.
miten siihen suhtauduttaisiin suomessa esim. jos vanhemmat on töissä aamusta iltaan? äkkiä olisi sosiaali paikalla ja huostaanottaisi lapset.
työuupumus on myös aika monilaajainen juttu. joillakin aloilla kyllä henkilökunta kaatuu kaiken vastuun alle. esim. vanhusten ja sairaanhoito. ja myös lastenhoito. jos jatkuvasti tunnet ettet kerkeä tekemään työtäsi niin että tunnet olevasi tyytyväinen kun tulet kotiin niin se aiheuttaa unettomuutta, stressiä, huonoa omaatuntoa, väsymystä, psykosomaattisia oireita jne.
pisemmän päälle tulee se totaalinen työuupumus ja menetät itsekontrollin. siihen jos liitetään vielä työyhteisön negatiivinen suhtautuminen sinun työpanokseen niin seuraa itsetunnon menetys.
sellaisessa työpaikassa jossa kaikilla on stressiä ei ymmärretä eikä jakseta välittää jonkun työkaverin stessistä koska omassakin on tekemistä.
siinä vaiheessa on tämä työntekijä jo niin alaspainettu että nouseminen kestää vuosia.
nyt en kerkiä enenpää kirjoittamaan mutta aiheesta yleensä kiinnostuneet voisivat tutustua
Maslows "tarveportaisiin" (vapaa käännös). (ruotsiksi Maslows behovstrappa)
silloin ehkä ymmärtää kuinka ihmisen tarpeet vaikuttavat elämään.- nimimertkkierkki
Samaa mieltä olen
Kirjoittanut: majorica 2.5.2009 klo 01.43
tästä. Monet "sairaatkin" voisivat tehdä jotakin sen rahan eteen mitä saavat mielummin kun ovat kotona ja hoitavat vaikka puutarhaansa.
Vanhainkodeissa on paljon vanhuksia jotka ei koskaan pääse edes ulos koska hoitohenkilö-
Kunnalla ei ole aikaa. Kuitenkin työttömyys ja sairauskorvauksia maksetaan ihmisille jotka pystyisivät tekemään jotakin. Vaikka sitten viemään vanhuksia ulos taikka lukemaan vaikka lehtiä tai kirjaa.
Mukavahan se on kotona olla ja "laiskotella" toisten rahoilla. Mutta jos on todella sairas niin tottakai yhteiskunnan pitää elättää. nimimertkkierkki kirjoitti:
Samaa mieltä olen
Kirjoittanut: majorica 2.5.2009 klo 01.43
tästä. Monet "sairaatkin" voisivat tehdä jotakin sen rahan eteen mitä saavat mielummin kun ovat kotona ja hoitavat vaikka puutarhaansa.
Vanhainkodeissa on paljon vanhuksia jotka ei koskaan pääse edes ulos koska hoitohenkilö-
Kunnalla ei ole aikaa. Kuitenkin työttömyys ja sairauskorvauksia maksetaan ihmisille jotka pystyisivät tekemään jotakin. Vaikka sitten viemään vanhuksia ulos taikka lukemaan vaikka lehtiä tai kirjaa.
Mukavahan se on kotona olla ja "laiskotella" toisten rahoilla. Mutta jos on todella sairas niin tottakai yhteiskunnan pitää elättää.että laitoit tämänkin mielipiteeni tänne. nimittäin ihminen voi hyvin myöskin kun häntä ei laiteta pois kokonaan työelämästä. ei kaikkien tarvitse tehdä täyttä päivää vaan jokainen kykyjensä ja jaksamisen myötä.
tällä tarkoitin sitä että monet ihmiset suljetaan pois työelämästä täysin vaikka heillä olisi kuitenkin työkykyä. ihminen passivoituu hyvin äkkiä ja sopeutuu tilanteeseen ja keksii usein muuta touhua.
tässä on just se dilemma että joittenkin ihmisten pitää "raataa niska limassa" työpaikoilla ja jotkut saavat/täytyy olla kotona täysiaikaisesti vaikka olisivat osaksi työkykyisiä.
vielä mainitsin lopuksi että jos on niin sairas ettei todellakaan voi tehdä mitään työtä niin tottakai silloin on eri asia. jos ei sairauden takia pysty niin sitten ei.
tämä on yhteiskuntaongelma. ja lisään vielä että en tiedä tällä palstalla käyvien sairauksista ja sairaslomista. (monethan on kotona ihan puolisiden omista päätöksistä. toinen tekee työtä ja toinen hoitaa kodin.)- Mummuntyttö
majorica kirjoitti:
että laitoit tämänkin mielipiteeni tänne. nimittäin ihminen voi hyvin myöskin kun häntä ei laiteta pois kokonaan työelämästä. ei kaikkien tarvitse tehdä täyttä päivää vaan jokainen kykyjensä ja jaksamisen myötä.
tällä tarkoitin sitä että monet ihmiset suljetaan pois työelämästä täysin vaikka heillä olisi kuitenkin työkykyä. ihminen passivoituu hyvin äkkiä ja sopeutuu tilanteeseen ja keksii usein muuta touhua.
tässä on just se dilemma että joittenkin ihmisten pitää "raataa niska limassa" työpaikoilla ja jotkut saavat/täytyy olla kotona täysiaikaisesti vaikka olisivat osaksi työkykyisiä.
vielä mainitsin lopuksi että jos on niin sairas ettei todellakaan voi tehdä mitään työtä niin tottakai silloin on eri asia. jos ei sairauden takia pysty niin sitten ei.
tämä on yhteiskuntaongelma. ja lisään vielä että en tiedä tällä palstalla käyvien sairauksista ja sairaslomista. (monethan on kotona ihan puolisiden omista päätöksistä. toinen tekee työtä ja toinen hoitaa kodin.)Sairauslomat on tarkoitettu sairaan ihmisen sairauden hoitoon, jos sairaus ei vaadi sairauslomaa, eli ihminen kykenee työhön, niin kyllä hän tekee sitä omaa työtänsä.
Eikä pidä halveksia vanhusten hoitoa, pestaamalla heille alikuntoisia kouluttamattomia sairaita ihmisiä avustajiksi. Törkeätä itse arvostan vanhoja ihmisiä yhtäpaljon kuin nuorempia, kaikilla on oikeus sairastuessaan pätevään koulutettuun hoitohenkilökuntaan. Tiedä mitä bagteereja ulkopuoliset kantaisivat potilaille.
Onhan joku sairas hoitajia ollutkin, tappamassa potilaitaan.
Majorica kirjoitti asiaa.
Asioilla on puolensa.Jos verrataan maita,niin pitäisi puhua myös yleisesti asioista,jotka saattaa vaikuttaa.Yleinen ihmisten sosiaalisuus,missä asioissa vertailua on tehty ym.
Esim.amerikoissa on paljon yhä naiset kotona,ja varakkaammilla on yleistä kotiapulaiset.
Toisaalta,jos ajatellaan tutkimuksia,joissa on todettu esim.valon määrän vaikutus ihmiseen,niin voi hyvin vaikuttaa sekin henkisesti.Fyysinen ja henkinen puoli kun ovat hyvin yhdessä.
Sarasvuo tuskin on ollut esim.vuosikymmeniä jossain raskaassa liukuhihnatyössä ym.Jos ajattelee,että suomalaiset tosiaan tekevät työnsä tunnollisesti,niin ihan eri asia on,mitä on tehty.
Tuolla kun puhuttiin,että voisi ottaa rennomminkin,eli sanoa vähän omaa mielipidettä...
niin taitaa olla niin,tai en tiedä mikä on kirjoittajan realiteetit ,että nykypäivänä moni työntekijä on koko ajan pienessä hirressä.Kun on työnantajan markkinat,työttömiä pilvin pimein,niin siinäpä jos omia mielipiteitäsi sanot,niin voipi hyvin äkkiä käydä niin,että pian olet niinen mielipiteinesi ihan kotona vaan ihmettelemässä...Molossi tuossa jo kirjoittivat paljon asiaa. Eikä hra Sarasvuo kyllä mitenkään täsmentänyt, miten määritellään ne työn vieroksujat. Onko niin, että kokopäiväiseen työhön syystä tai toisesta kykenemättömät automaaattisesti leimataan työtä vieroksuviksi? Vaikka omaa halua löytyisi alkuun vaikkapa lyhennnettyä työaikaa tekemään. Työuupumus (loppupeleissä jopa masennus) ei ole mikään pikkujuttu, jos pohditaan työkykyä yleisellä tasolla. Ja Majon mainitsema Maslowin tarvehierarkia hyvinvointia mitatessa on ihan huomionarvoinen
- Sanna moi
Sanna moi
- katsos tätä
hinski kirjoitti:
hei, oliko sulla ihan asiaakin :) Lieto tais jo soitella...
Vahingossa kirjoitti rekattuna nimesi palstalle.
???
sakuli-ex Käyttäjän viestit 22.9.2010 11:10
sannaako tarkoitat se jolla oli skitsofreenikko koira ja muuta hauskaa keksittyä ?? :-)))) - sakuli-ex
katsos tätä kirjoitti:
Vahingossa kirjoitti rekattuna nimesi palstalle.
???
sakuli-ex Käyttäjän viestit 22.9.2010 11:10
sannaako tarkoitat se jolla oli skitsofreenikko koira ja muuta hauskaa keksittyä ?? :-))))se "sanna" josta tuossa kirjoitin, ei varmaankaan oikealta nimeltään ollut mikään "sanna"! Ja tuo kaikki tapahtui jo aikaa päivää sitten, 2003 maybe voi olla että aikaisemminkin tai myöhemminkin, mutta ei kyllä kovin montaa hetkeä myöhemmin.
Lopeta jo se asioitten ja kirjoitusteni vääristely, kun täällä minua näköjään saa syyttää ihan mistä tahtoo, mutta todistaa juttuja vääriksi ei saa ilman, että lauma pikkusieluja on heti itkemässä ylläpitoon vaatien asiallisiakin aloituksia poistettaviksi ??? Mitähän asiatonta oli siinäkin aloituksessa joka poistui jossa pyysin sitä joka täällä päiväkausia valehteli minusta todistamaan väitteensä todeksi, että tuntisi minut oikeasti??
Tosin kaikki tosi törkyhän saa palstalla olla kuinka kauan tahtoo, kunhan sen vaan on joku "eliitistä" kirjoittanut... - Älä selitä,mokasit
sakuli-ex kirjoitti:
se "sanna" josta tuossa kirjoitin, ei varmaankaan oikealta nimeltään ollut mikään "sanna"! Ja tuo kaikki tapahtui jo aikaa päivää sitten, 2003 maybe voi olla että aikaisemminkin tai myöhemminkin, mutta ei kyllä kovin montaa hetkeä myöhemmin.
Lopeta jo se asioitten ja kirjoitusteni vääristely, kun täällä minua näköjään saa syyttää ihan mistä tahtoo, mutta todistaa juttuja vääriksi ei saa ilman, että lauma pikkusieluja on heti itkemässä ylläpitoon vaatien asiallisiakin aloituksia poistettaviksi ??? Mitähän asiatonta oli siinäkin aloituksessa joka poistui jossa pyysin sitä joka täällä päiväkausia valehteli minusta todistamaan väitteensä todeksi, että tuntisi minut oikeasti??
Tosin kaikki tosi törkyhän saa palstalla olla kuinka kauan tahtoo, kunhan sen vaan on joku "eliitistä" kirjoittanut...Et sinä kirjoittanut tuota viestiä aikaa päiviä sitten.
- sakuli-ex
Älä selitä,mokasit kirjoitti:
Et sinä kirjoittanut tuota viestiä aikaa päiviä sitten.
se silmä käteen ja lue ....
SE "SANNA" JOSTA ALUPERIN KIRJOITIN, KIRJOITTI TÄLLE TAI YLEISTÄ KOIRISTA PALSTALLE 2003 ABOUT !!!
On se nyt taas s*tana kun pitää TAAS asiayhteyksistä postailla ja vääristellä tuo kirjoitus, jota tuossa nyt yritettiin tyrkyttää, että olisin jonkun NYKYISEN kirjoittajan nimen tänne tuonut koski asioita aluperäisessä yhteydessä vuosien takaa YMMÄRSITKÖ NYT ???
Minä en tämän palstan kirjoittajien oikeita nimiä muiden tiedä kuin muutaman ja nekin ovat IHAN ITSE ne nimet minulle halunneet kertoa ??? Mutta ko; henkilön oikeaa nimeä en tiedä enkä välitä tietää hänen enkä muidenkaan kun ei kiinnosta pätkän vertaa !!! - Vai niin
sakuli-ex kirjoitti:
se silmä käteen ja lue ....
SE "SANNA" JOSTA ALUPERIN KIRJOITIN, KIRJOITTI TÄLLE TAI YLEISTÄ KOIRISTA PALSTALLE 2003 ABOUT !!!
On se nyt taas s*tana kun pitää TAAS asiayhteyksistä postailla ja vääristellä tuo kirjoitus, jota tuossa nyt yritettiin tyrkyttää, että olisin jonkun NYKYISEN kirjoittajan nimen tänne tuonut koski asioita aluperäisessä yhteydessä vuosien takaa YMMÄRSITKÖ NYT ???
Minä en tämän palstan kirjoittajien oikeita nimiä muiden tiedä kuin muutaman ja nekin ovat IHAN ITSE ne nimet minulle halunneet kertoa ??? Mutta ko; henkilön oikeaa nimeä en tiedä enkä välitä tietää hänen enkä muidenkaan kun ei kiinnosta pätkän vertaa !!!Ah, sinä vain sattumalta toit palstalle 7 vuotta sitten jollain palstalla kirjoittaneen ihmisen nimen.Se ei mitenkään liittynyt siihen että joku (sinä?) on puskista huutanut hinskin nimeä palstalla.
- issu56
Vai niin kirjoitti:
Ah, sinä vain sattumalta toit palstalle 7 vuotta sitten jollain palstalla kirjoittaneen ihmisen nimen.Se ei mitenkään liittynyt siihen että joku (sinä?) on puskista huutanut hinskin nimeä palstalla.
seitsemää vuotta ihan...korkeintaan 5.
sakuli-ex kirjoitti:
se "sanna" josta tuossa kirjoitin, ei varmaankaan oikealta nimeltään ollut mikään "sanna"! Ja tuo kaikki tapahtui jo aikaa päivää sitten, 2003 maybe voi olla että aikaisemminkin tai myöhemminkin, mutta ei kyllä kovin montaa hetkeä myöhemmin.
Tosin kaikki tosi törkyhän saa palstalla olla kuinka kauan tahtoo, kunhan sen vaan on joku "eliitistä" kirjoittanut...tuosta on välittää :) Jos joku joskus vuonna papu kirjoitteli jollain nimellä, niin sitten kirjoitteli. Ja toisaalta eipä se mun virallinen nimi edes ole. Kyllä sinne allakkaan nimiä mahtuu. Suomalaisten kärjessä taitaa edelleen olla ne Mariat ja Juhanit.
- 12+3
sakuli-ex kirjoitti:
Tosin kaikki tosi törkyhän saa palstalla olla kuinka kauan tahtoo, kunhan sen vaan on joku "eliitistä" kirjoittanut... 12+3 kirjoitti:
Lukeminen kannattaa aina :)
http://hikipedia.info/wiki/Kirja- sääki valehteleet
hinski kirjoitti:
tuosta on välittää :) Jos joku joskus vuonna papu kirjoitteli jollain nimellä, niin sitten kirjoitteli. Ja toisaalta eipä se mun virallinen nimi edes ole. Kyllä sinne allakkaan nimiä mahtuu. Suomalaisten kärjessä taitaa edelleen olla ne Mariat ja Juhanit.
Kirjotteletko useinkin valituksia, oikaisuvaatimuksia ja työ hakemuksia toisten nimissä ja osotteilla ?
Ja toisaalta eipä se mun virallinen nimi edes ole. Kyllä sinne allakkaan nimiä mahtuu. Suomalaisten - oot ääliö
Vai niin kirjoitti:
Ah, sinä vain sattumalta toit palstalle 7 vuotta sitten jollain palstalla kirjoittaneen ihmisen nimen.Se ei mitenkään liittynyt siihen että joku (sinä?) on puskista huutanut hinskin nimeä palstalla.
Mitään nimiä oo tuotu palstalle vaan silloinen NIMIMERKKI jonka täältä useemmat muistaa. Sen nimimerkin kanssa otti yhteen issukin että turha senkää on hurskastella.
Mitää hisnskiä silloin palstoilla ollukkaa. - idioot trööt
sääki valehteleet kirjoitti:
Kirjotteletko useinkin valituksia, oikaisuvaatimuksia ja työ hakemuksia toisten nimissä ja osotteilla ?
Ja toisaalta eipä se mun virallinen nimi edes ole. Kyllä sinne allakkaan nimiä mahtuu. Suomalaistenvai päivystätkö kommentoimassa kaikkee typerää ympärivuorokautisesti???
- 1+1
oot ääliö kirjoitti:
Mitään nimiä oo tuotu palstalle vaan silloinen NIMIMERKKI jonka täältä useemmat muistaa. Sen nimimerkin kanssa otti yhteen issukin että turha senkää on hurskastella.
Mitää hisnskiä silloin palstoilla ollukkaa.moi raivosakuli buahahahahaah
- ¨´2nbv.ktn
idioot trööt kirjoitti:
vai päivystätkö kommentoimassa kaikkee typerää ympärivuorokautisesti???
poes puskista siut o nähty
- sinä raivotar.
oot ääliö kirjoitti:
Mitää hisnskiä silloin palstoilla ollukkaa.Menikö raivottarelta pupu pöksyyn, kun pitää pusikossa raivota.
- AK.
idioot trööt kirjoitti:
Se kun ei kuulu sinulle nukunko vai en ja päivystääkkin voin millon haluan, nauraa kybällä.
sääki valehteleet kirjoitti:
Ja toisaalta eipä se mun virallinen nimi edes ole. Kyllä sinne allakkaan nimiä mahtuu. Suomalaistensulla vilkas mielikuvitus :) Jotta tietäisit mun asiat itsenäni paremmin, taidat olla minä itse puskissa :))))))
hinski kirjoitti:
sulla vilkas mielikuvitus :) Jotta tietäisit mun asiat itsenäni paremmin, taidat olla minä itse puskissa :))))))
olenhan minäkin bannissa tämön tästä, kuulemma;)
- hui hai haista sinä
sinä raivotar. kirjoitti:
Menikö raivottarelta pupu pöksyyn, kun pitää pusikossa raivota.
se ennustuspallo epäkuntoon kun pitää mua sakuliksi luulla?
kai tähän asiaan saa muutki kommentoida häh?
Sää muute oot tosi köyhä tyyppi noitten juttujes kanssa menisit sinne hirvimettään toteuttaa sitä todellista minääs. - röttöötö
idioot trööt kirjoitti:
Kuuluuks sulle häh? kysys ummukkaiselta millo se nukkuu ?
- valllhehtellee tuo
hinski kirjoitti:
sulla vilkas mielikuvitus :) Jotta tietäisit mun asiat itsenäni paremmin, taidat olla minä itse puskissa :))))))
Haluuks vähä virkistää muistiis? vai lopetaks toi valehtellus?
- privaaprivaa
hauvanmamma kirjoitti:
Niinhää sä ootkii, itte oot privas kertonnu;)))
valllhehtellee tuo kirjoitti:
Haluuks vähä virkistää muistiis? vai lopetaks toi valehtellus?
Virkistä nyt vaan ihan omaa ymmärrystä :))) Jos tosiaan mun elämästä tietäisit, niin tietäisit tämänkin jutun.
Mutta väitä mitä väität ja kaivele mitä kaivelet :))hauvanmamma kirjoitti:
Välillä on ihan hauskaa luettavaa, millaista se oma elämä on :))
- kiukkuunkyllästynny
hinski kirjoitti:
tultiin metsästä. Ja aivan ihana ilma on kyllä :)
Ethän sit kiukuttele huomen ku laitan sen tänne?
- luvat kunnos
Anna palaa luvanki sait just tos alempan
kiukkuunkyllästynny kirjoitti:
Ethän sit kiukuttele huomen ku laitan sen tänne?
metsälenkin vai???? Mistä pitäsisi kiukutella? Tuo toimintatapa kertoo vaan sun pienuudesta :)) Kohta ei näy pistettäkään :)))
- entiedämittää
hinski kirjoitti:
se jo kerran sen tehnyt?? :)))
En tiedä kuka on tehny ja mitä.Joku hylätty juttu ilmesty tonne päihdepalstallel,onks kyse siitä?
- 9+5
entiedämittää kirjoitti:
En tiedä kuka on tehny ja mitä.Joku hylätty juttu ilmesty tonne päihdepalstallel,onks kyse siitä?
Ainakin sakuli toi hinskin oikeen nimen tälle palstalle
- sama.
hui hai haista sinä kirjoitti:
se ennustuspallo epäkuntoon kun pitää mua sakuliksi luulla?
kai tähän asiaan saa muutki kommentoida häh?
Sää muute oot tosi köyhä tyyppi noitten juttujes kanssa menisit sinne hirvimettään toteuttaa sitä todellista minääs.Älä ota enään raivotar, missään en ole sakulista sanonut sanaakaan, taitaa tuo köyhyys nyt loistaa omasta puusimästäsi, vai oliko se valopäästä se loiste.
kerran, en vieroksi työtä ja ei ole kivaa, eletää miten eletää ,,kuka minkä kuvan luo "päässää" ei paljo mieitä haittaa, myö pärjätää!!!
Mennää vaikka pulloja kerää, koira on aina ensi-sijalla.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad961565- 541053
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että403971- 164913
- 57772
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124737- 51688
- 57651
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38645- 76642