Visa ja velaksi eläminen poikki

meneehermotjasuhde

Olen huolestunut avopuolisoni rahankäytöstä ja velaksi elämisestä. Kaikki menee mitä tulee ja visaakin pitää käyttää. Silti se ei näy elämässämme mitenkään, tavara ei lisäänny, eikä kodin ulkopuolinen elämä. Tuli palkankorotus ja "ylimääräisiä" päivärahoja, mutta silti velkaa tarvitsee tehdä. Kertaalleen jo puolet pienemmistä tuloistani maksoin visalaskun pois ja taas sitä on tullut. Tämä velkaantumiskierre on pakko saada poikki.

Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla selvittää mihin rahat menevät, mutta kun en pääse tiliä tutkimaan, en tarkkaan tiedä. Mitään ihmeellistä kuulemma ei koskaan osta. Paras keinoni olisi saada Visa-ominaisuus erilliselle kortille normaalista käyttökortista. Tällöin visaa voisi käyttää vain todelliseen kriisitarpeeseen ja voisin itse sitä kontrolloida.

Puoliso väittää että sellaista korttia ei voi saada niin, että sitten voisi maksaa sitä pienintä 45e osamaksulla pois. Että sitten joutuisi aina koko laskun maksamaan kerralla. En ole omistanut visaa, enkä tiedä siitä mitään, joten kertoisiko joku, onko tämä mahdollista?

Olen yrittänyt myös esittää, että minä hoitaisin kaikki meidän raha-asiat, mutta hän ei suostu. Onneksi velka on vielä todella pieni monen muun ongelmaan verrattuna, mutta suunta on täysin pielessä, varsinkin kun asuntoon pitäisi saada säästettyä ja muutenkin pitäisi joku vararahasto olla. Ei voi olla niin, että minä pienillä tuloillani olen vastuussa kaikista ostoista, koska minä säästän ja minulla on rahaa ja miehellä koskaan ei.

51

14411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorge79

Kyllä normi visaa voi lyhentää oliko se esim 5% minimi käytetystä luotosta. Itselläni oli vain 800 e luotto maksoin sitä noin 50 e kk.

• Velkakierre

Kun ei käytetylle rahalle näy vastiketta, se on mennyt vastikkeettomiin ostoksiin. Rahaa palaa helposti esim. raskaasti verotettuihin hyödykkeisiin kuten bensiiniin, tupakkaan ja alkoholiin. Näistä varmaan näkyisi jotain merkkejä ulospäinkin. Näkymätöntä kulutusta lähtisin tässä tapauksessa ensin hakemaan pelipuolelta tai elatusmaksuista.

Järkevämpi mies on ehkä pistänyt rahansa osakkeisiin. Esimerkiksi Talvivaaraan voi sijoittaa paljonkin eikä vaimo aavista mitään. Mikäpä sen mukavampaa kuin rakennella sijoitussalkkua kun emäntä maksaa juoksevat kulut.

• meneehermotjasuhde

Minusta liikaa kuluu kyllä alkoholiin ja nikotiiniaineisiin, mutta varmaan kuitenkin yleisesti jokseenkin kohtuudella. Elatusmaksut on kyllä pois laskuista, samoin kuin myöhemmin epäillyt salarakkaat.

Luulen että mies ei ymmärrä rahan arvoa ja suhtautuu siksi hövelimmin kaikkiin ostoksiin eikä koe käyttäneensä paljon mitään. Ilman tilitietoja en täyttä varmuutta saa.

meneehermotjasuhde kirjoitti:

Minusta liikaa kuluu kyllä alkoholiin ja nikotiiniaineisiin, mutta varmaan kuitenkin yleisesti jokseenkin kohtuudella. Elatusmaksut on kyllä pois laskuista, samoin kuin myöhemmin epäillyt salarakkaat.

Luulen että mies ei ymmärrä rahan arvoa ja suhtautuu siksi hövelimmin kaikkiin ostoksiin eikä koe käyttäneensä paljon mitään. Ilman tilitietoja en täyttä varmuutta saa.

Entä pelit ? Siis kaupoissa on pelejä ja netti on täynnä, nettipokerille moni on menettänyt rahojaan, joo aloittavat ilmaisista ja siirtyvät sentin voitoista sitten isompiin ja isompiin summiin. Ja onhan noissa osassa kauppoja jo kortilla mahdollisuus pelata vaikka hedelmäpeliä, se varmaan auttaa peliongelmaisia.

• Sp -57

Melkein 25 vuotinen avioliittoni kaatui suurelta osin näihin rahankäytöstä johtuviin erimielisyyksiin. Avioliitossa ollessani en tajunnut, mihin kaikki rahamme menivät. Jatkuvasti kaikki laskut ulosotossa ja sähköt usein katkaistuna, vaikka mieheni väitti laskut maksaneensa. Hänen tililtään piti maksaa lainat ja laskut, minun tililtäni ruoka ja lasten kulut. Mieheni lainasi tietämättäni sukulaisiltaan ja pankilta rahaa ja minä olin syyllinen, tuhlaavainen vaimo, mehän emme kumpikaan käytä alkoholia emmekä polta. Tiesinhän minä, että hän laittoi aina muutaman lantin kauppareissun päätteeksi pelikoneisiin. En kuitenkaan tajunnut ongelman laajuutta, ennen kuin eron jälkeen. Lunastin häneltä talon ja firman, ja pärjään erittäin hyvin, vaikka yksin maksan lainoja ja pidän yllä kaikkea tätä ainoastaan omalla työlläni. Hänellä taas...no, kaikki minulta saamani rahat ovat menneet ja lainaakin otettu.....entistä useammin tapaan hänet pelikoneilla kauppareissullani....ja, ihme kyllä, aina hän on voitolla :)

• Ja loton numerot ova

Sinne ne rahat menee salarakkaan kestittämiseen. Olen muuten hyvä veikkaamaan.

• ihanan kallista

niin samaa mieltä..joku hokkeri jossain..käy siellä sitten naimassa salaa..hieno homma.. :))

• 18
        ihanan kallista kirjoitti:

niin samaa mieltä..joku hokkeri jossain..käy siellä sitten naimassa salaa..hieno homma.. :))

naiminen ei maksa mitään

• 2567

Miksi et anna avopuolisosi hoitaa itse rahaliikennettään ? Vaadit palkkapäivänä häneltä suunnilleen elämiseen menevän summan (asuminen, sähkö ja ruoka). Lopuilla hän voi tehdä mitä haluaa. Jätä hänet selvitymään yksin menoistaan. Et maksa pois hänen visalaskuaan. Siitähän tulee lasku, jossa on eritelty mitä Visalla on ostettu.

Voiko mies pelata rahojaan ?

• meneehermotjasuhde

Visalla on yleensä ostettu kaupasta tai bensaa. Ja mikä pahinta, tehty rahanostoja joista menee maksu. Eli mihin menee tilirahat, jos perusjuttuihin käytetään visaa. Pelit on yksi epäily, mutta ei kaupan pelikoneisiinkaan saa työpäivän aikana niin paljon kulumaan. Lotot, kenot jne vie kyllä melko huomaamatta paljon. Muutaman kympin nettipokeripelit on satunnaisia, kun konetta käyttää muutenkin vähän.

Antaisin hoitaa asiat itse, mutta tunnen tämän vaikuttavan minuun merkittävästi. Turvallisuuden tunteesta ei oo tietoakaan. Mitä kun jotain sattuu, eikä ole mitään turvaverkkoa. Ja näitä on sattunutkin ja aina on mies kusessa. Kyllä aikuisen miehen pitäisi oppia vastuullista rahankäyttöä. Miten voin suunnitella esim yhteistä omistusasuntoa hänen kanssaan, kun ei edes perusasiat onnistu?

• bnfryjhn

Visalla on yleensä ostettu kaupasta tai bensaa. Ja mikä pahinta, tehty rahanostoja joista menee maksu. Eli mihin menee tilirahat, jos perusjuttuihin käytetään visaa. Pelit on yksi epäily, mutta ei kaupan pelikoneisiinkaan saa työpäivän aikana niin paljon kulumaan. Lotot, kenot jne vie kyllä melko huomaamatta paljon. Muutaman kympin nettipokeripelit on satunnaisia, kun konetta käyttää muutenkin vähän.

Antaisin hoitaa asiat itse, mutta tunnen tämän vaikuttavan minuun merkittävästi. Turvallisuuden tunteesta ei oo tietoakaan. Mitä kun jotain sattuu, eikä ole mitään turvaverkkoa. Ja näitä on sattunutkin ja aina on mies kusessa. Kyllä aikuisen miehen pitäisi oppia vastuullista rahankäyttöä. Miten voin suunnitella esim yhteistä omistusasuntoa hänen kanssaan, kun ei edes perusasiat onnistu?

Sinähän olet löytänyt oikeen järjenjättiläisen puolisoksesi!

• jargonaut

Oletan, että olet keskustellut tästä huoleenaiheesta jo kumppanisi kanssa ja varmistanut, että hän ymmärtää asian olevan sinulle erittäin tärkeä. Mikäli et jostain syystä ole, tällä kannattaa aloittaa. Selitä vain, että sinusta tuntuu kuin teillä ei olisi minkäänlaista turvaverkkoa huonojen aikojen varalle, ja että sinua pelottaa.

Yhteisen lainan ottaminen sellaisen ihmisen kanssa, jolle normaali taloudenhoito on sen verran haastavaa, että joutuu luotolla elämään, kuulostaa arveluttavalta idealta. Kuvittelisin, että tähän asiaan myös pankkitädit tulevat kiinnittämään huomiota marginaalianne ja lainasummaa miettiessään. Asiaan olisi siis hyvä saada muutos ensitilassa, että ehditte todistaa olevanne raha-asiat hyvin hoitava pariskunta ennen kuin lainaa lähdette hakemaan.

Mitä tulee "meneehermotjasuhde"-asiaan, se on täysin sinun puntaroitavissasi. Yksin raha kuulostaisi ankealta syyltä päättää parisuhde, mutta toisaalta siihen liittyy usein myös muita olennaisia asioita, kuten luottamus ja joskus rehellisyys. Itse en voisi edes kuvitella harkitsevani elämää kumppanin kanssa, jos en uskoisi tämän olevan valmis ja kyvykäs tukemaan minua hädän hetkellä ja tarpeeksi itsenäinen ja älykäs pyörittämään talouttamme hetken myös ilman minun apuani. Lapset hankitaan parisuhteessa, eikä parisuhdetta aloiteta "lapsen" kanssa.

• 2567

Hankala tilanne. Voit suunnitella tämän miehen kanssa yhteistä tulevaisuutta vain siinä tilanteessa, että hän luovuttaa rahaliikenteensä hallinnan sinulle ja annat sitten hänelle käyttörahaa. Jokin salaisuus miehellä on, musta aukko, johon rahat valuvat.

Ehdotan, että keskustelet kertaalleen tilanteesta. Olet ahdistunut hänen rahankäytöstään ja et näe yhteistä tulevaisuutta hänen kanssaan ellei raha-asioista voida rehellisesti keskustella. Teillä on aivan erilaiset tavoitteet. Sinä suunnittelet asuntolainaa ja mies tekee jotain ihan muuta, mistä et edes tiedä mitään.

Saa muutamassa minuutissa jo useamman kympin menemään noihin kaupan pelikoneisiin. Tunnen valitettavasti peliongelmaisia, joilla menee rahat peleihin, ja sellaisiakin jotka yhdellä seisomalla, pistävät satasiakin menemään, ei siinä kauaa nokka tohisi.

• dorre

Itse tunnistin miestyypin kirjoituksestasi.
        Elin tuollaisen tyypin kanssa joka velkaantui vajaassa vuodessa yht´äkkiä, selvisi ennen kuin suhde loppui että oli vippivelkaa olan takaa, luottokortti tapissaan ( n .7000 euroa) eikä enää pystynyt maksamaan mitään takaisin. Nyt on haastemiehet perässä. Peliriippuvuus paljastui sieltä takaa. Kaiken onnistui salaamaah, siis tämän ongelmansa. Oli hyvä manipuloimaan. Mitään ns konkreettista hänkään ei ostanut. Romun auton tosin mutta se ei selitä sitä velkojen määrää.
        Kannattaa todellakin varoa ettei itse joudu maksumieheksi. Rehellinen ihminen ei salaile tälläisiä parisuhteessa.

• Ilkeä narttu

että olet paaponut miehesi ihan pilalle. Olet niin ruma ettet parempaa miestä saanut. Näin sen täytyy olla. Kun rahasi loppuu, niin mies häipyy, vieläpä nauraen sinulle. Se on sinulle ihan oikein. Mitäs täytyy olla niin tyhmä ja sinisilmäinen. Oletko ihan varma, että nimesi on talon kauppakirjassa. Jos ei niin kaiken huipuksi joudut vielä pihalle eron sattuessa.

• q2w34

Luokittelen nuo yli varojen elävät luokkaan "Hullu mies Huittisista, syö enemmän kuin tienaa"

• Ekavekara1

Pari, kolme kersaa, ahne exä, niin johan kummasti rahat hupenee.

• Muoriso

Kyllä se on niin että jos miehesi ei ole peliriippuvainen, hän on laittaa rahaa itseään varteen jonnekin sukanvarteen tai on jollekin mafialle velkaa! Valitse noista!

• neuvonpa vaan

Järjestä asiat näin: Puolisosi maksaa puolet kaikista yhteisistä menoista, vuokrat,ruoka, sähköt yms. Lopuilla rahoillaan hän saa tehdä mitä lystää. ÄLÄ MAKSA HÄNEN VISALASKUA. Olet tyhmä, jos maksat hänen laskuja, etkä tiedä mihin rahta on mennyt. Puolisosi käyttää sinua hyväkseen ja luottaa siihen, että tiukan paikan tullen sinä maksat kaiken. Mikäli puolisosi ei ala säästämään niin jätä se!

• worldhullut

järki käteen ala kayta kaikki raha tollasiin juttuihin tee silleen et jos sulle tulee palkkaa vaikka 3tonnii käytä 2tonnii ja säästä tonni sama sitten sille isälle niin sitten on 2tonnii per kuukausi koossa. mieti paljon säästät vuodessa? 24tonnii..? plus sit vero vastike 48tonnii ellei enemmän sit ku ootte säästäny n 4vuotta saatte asunnon tai vaikka kilpa kiiturin ;)

• Oulun oma

Annoit kyllä niin valjun kuvan teidän tilanteesta, joko et tunne miestäsi tai sen historiaa. Minä esimerkiksi maksan edelleen kalliisti entisestä suhteesta missä maksoin kaikki. Jouduin joka vuosi ottamaan lisää velkaa ja maksan niitä itse pikkuhiljaa pois. Siis kaikki, talon ja sen kulut, kaikkien harrastukset vaimon ja lapsen, sekä myös omani. Vaimo oli ulkomailta joten tässä tapauksessa ei ollut muuta vaihtoehtoa, en juo edes paljon viinaa normi juhlintaa joskus muiden kanssa. Kun on kortteja ja luottoja erillaisia niin joka kuukausi menee niihin automaattisesti paljon rahaa, siksi asun yksin niin kauan että saan oman pesän kuntoon enkä aiheuta muille turhaa huolta. Sinun miehesi tilanne voi olla täysin sama kuin mulla, ei se häpeä ole mutta häpeä on se että tulet tänne sitä vinkumaan etkä puhu siittä miehesi kanssa. Puhukaa puhukaa, se on ainut keino muuten teitä odottaa ero. Sillä miehen tuska kasvaa joka päivä, mutta hyvä että tarjoat apuasi, se on jopa harvinaista tässä maassa.

• Voi meitä huijattavi
        Oulun oma kirjoitti:

Annoit kyllä niin valjun kuvan teidän tilanteesta, joko et tunne miestäsi tai sen historiaa. Minä esimerkiksi maksan edelleen kalliisti entisestä suhteesta missä maksoin kaikki. Jouduin joka vuosi ottamaan lisää velkaa ja maksan niitä itse pikkuhiljaa pois. Siis kaikki, talon ja sen kulut, kaikkien harrastukset vaimon ja lapsen, sekä myös omani. Vaimo oli ulkomailta joten tässä tapauksessa ei ollut muuta vaihtoehtoa, en juo edes paljon viinaa normi juhlintaa joskus muiden kanssa. Kun on kortteja ja luottoja erillaisia niin joka kuukausi menee niihin automaattisesti paljon rahaa, siksi asun yksin niin kauan että saan oman pesän kuntoon enkä aiheuta muille turhaa huolta. Sinun miehesi tilanne voi olla täysin sama kuin mulla, ei se häpeä ole mutta häpeä on se että tulet tänne sitä vinkumaan etkä puhu siittä miehesi kanssa. Puhukaa puhukaa, se on ainut keino muuten teitä odottaa ero. Sillä miehen tuska kasvaa joka päivä, mutta hyvä että tarjoat apuasi, se on jopa harvinaista tässä maassa.

Omassa lähipiirissäni on kuvaamasi kaltainen nainen. Elänyt yli 20v juuri tuollaisen miehen kanssa. Nainen on saanut mm. perintörahoja, mies on käyttänyt kaikki. Nainen sanoo ensin ei, mutta liukuu sitten ylipuhuttuna antamaan rahat, ensin vähän ja sitten vähän..
        Nainen tekee hulluna töitä ( pienyrittäjä), että rahoitettua miehensä rahanparpeet. Sen hän myöntää, että miehellä on sairaaloinen tarve ostaa, siis ostaa, vaikka ei tarvitse.
        Olen saarnannut vuosikausia naiselle (läheinen). Hän ei tee mitään, valittaa vaan. En saarnaa enää. Hän tärvää ainoan elämänsä ilmiselvästi läheisriippuvaisena, ei tuollaista hulluutta voi muuten selittää. Hän vain ei suostu katsomaan totuutta silmiin.
        Älä sinä tee niin. Tee selväksi, että tilanteen ON muututtava,nyt, tai sitten lähdet. Piste.

• oma elämä...

Anna kokemukseen perustuvan neuvon, jätä hänet. Tyyli ei tule muuttumaan. Älä tee samaa virhettä kuin minä, että hankit asunnon velaksi hänen kanssaan. Meillä rahasta on riidelty aina. Mies kuluttaa kanssa johonkin rahaa, mutta en tiedä mihin. Jos kysyn kulutuksesta, saan sellaiset huudot naamalleni, että tunnen olevani syyllinen kaikkeen. Pelaamista olen kanssa epäillyt, mutta sitä on loppu viimeksi paha todistaa. Kun luulin, että tilanne on hallussa, teimme talovelan ja hankimme luottokortit. Se oli elämäni pahin virhe. Alta aika yksikön mies käytti 2000 euron luoton johonkin, enkä tänä päivänäkään tiedä mihin se on mennyt. Alkoholi ei kuulu asiaa, koska se selittäisi järjettömän rahankäytön. Sitten mies perusti yrityksen ja lopun arvaattekin... Velkaa on niin paljon, että jos tästä kunnialla selviän myymällä talon, niin en ikinä velkaa tee. MIkäli olisimme lapsettomia, olisin jo lähtenyt.

• rahat on

Ymmärrän tilanteesi - Omani oli samanlainen. Hän ei vaan saa rahalla mitään! Ei vieläkään mutta velat on nyt maksettu. Mutta ihme siinä tarvittiin, eikä hän oikein vieläkään ymmärrä omaa rahankäyttöään tai ole täysin selvillä siitä - siitä ettei mitään näkyvää jää vaikka hänen suuremmista tuloistaan ei tilille jää säästöksi. Minulla on aina riittänyt raha vaikka sitä on ollut vähemmän.
      Meillä kävi niin, että minä sairastuin vakavasti ja kertakaikkinen katastrofitilanne oli edessä. Se käänsi lopulta veneen. Ei - hän ei vieläkään osaa, mutta myöntää ongelman ja antaa minun hoitaa enemmän - siis tarkoitan että rahamme ovat nykyisin enemmän yhteisiä. Vain minulla on visa, ja se todellakin on erillinen kortti, eli kassalla ei "vahingossa" lipsahda luotolle ja se on vain kertakaikkisia yllätysmenoja varten.
      Olisipa hyvä jos saisit todellakin hoitaaksesi talousasiat, tai vähintään hänet seuraamaan vaikka vain muutaman viikon rahankäyttöään. Ei voi muuttaa jos ei tiedä.
      Toivotan jonkun herätyksen miehellesi tai jonkun innostuksenaiheen joka saisi hänet vimmatusti säästämään.
      Yritä jaksaa ja Luovuutta ratkaisun löytymiseen ;)

• bhdhd

ellei tapahdu ihmettä tai jotain muuta mullistaa tuollainen rahankäyttö ei muutu ja vaikka ajatteletkin hyvää, sinä edesautat hänen rahankäyttöään kun hän tietää että voi vinguttaa visaa ja sinä kiltisti maksat ja huolehdit laskun.

Anna miehesi joutunu hieman pulaan, ehkä sitä kautta aikuistuu ja oppii kun tajuaa että joutuu itse selvittämään rahasotkunsa, jos on aina joku makselemassa, hän ei opi.

Itse tein joskus vuosia sitten virheen että muutin avoliittoon miehen kanssa jolla oli ongelmia rahan käytön kanssa, ajattelin että kyllä se siitä ja minä opetan, ja hitot, hän sai minunkin rahat asiat hetkeksi lähes pois raiteiltaan...

• oppi ei mene

niin tuttua. Tunnen lähipiiristä muutaman jotka ovat saaneet uuden mahdollisuuden laittaa raha-asiansa kuntoon, mutta eipä kauankaan kun ovat olleet samassa velkasuossa.

Ainoa keino on, että ko tyypiltä menee luottotiedot ja ei saa uutta luottoa/velkaa. Ja ihmisen pitää opetella vastaamaan omista menoistaan ja veloistaan itse. Jos siinä on auttava käsi/kukkaro aina saatavilla mitään herätystä ei tapahdu. Jotkut eivät opi ikinä käyttämään rahaa oikein. Tv:ssä nähdyt jaksot kukkaron herraksi näyttivät "tyyppiesimerkkejä" heistä ( useimmat ohjelmassa olleet) jotka eivät opi hoitamaan talouttaan koskaan.

• lertyjnbvc

samaa allekirjoitan. Oma mieheni on samanlainen rahankäyttäjä, hän ei kertakaikkiaan osaa tehdä hintavertailuja, eikä ymmärrä muutaman kymmenen sentin eroa vaikkapa ruokatuotteissa. Pitemmällä tähtäimellä tästä kertyy huomattava summa rahaa. Itse esimerkiksi teen 5-henkisen perheemme viikon ruokaostokset ilman toki maitoa ym. 60 eurolla, miehellä näihin tasan samoihin menee 100 euroa. Hän jopa itse ihmettelee täysien kauppakassieni määrää astuessani ruokaputiikista ulos, vaikka rahaa olisi ollut hänen mittakaavassaan "riittämättömästi mihinkään tarpeelliseen". Tämän toki osaltaan selittää juurikin ruuanvalmistuksen suhteen hänen tarpeensa edes osittain valmiisen, jonka itse alusta asti teen itse. Kaikessa hän oman mittakaavani mukaan elää tuhlaavasti: käyttää kouratolkulla shampoota, litratolkulla vettä, tarvitsee saunan lämmitykseen 3 pesällistä puita, vaikka itse saan samat löylyt ja lämmöt 1,5 pesällisellä.. Silti hän ei kertakaikkiaan myönnä omia virheitään näiltä osin.

Meillä on asian suhteen menty niin pitkälle, että mieheni 2000 euron kuukausipalkastaan maksaa lainan 500 euroa ja sähkön, veden, sekä jätemaksun, noin 200 euroa kuussa, kun itse taas 1000 euron kotiäidin "tuloillani" ostan ruuat, vaatteet, puhelimen, netin, lehdet, vakuutukset ja muut juoksevat menot, 5 hengen osalta. Mieheni ei pelaa, ei juo, ja jopa röökinpolton lopetti, toisin kuin minä itse, mutta silti hän saa kertakaikkiaan tuhlattua 1300 euroa kuukaudessa ilman tosiaan mitään näkyvää tuottoa siitä. Ja mussuttaa jos pyydän juokseviin menoihin rahaa, tai joudun ottamaan vanhemmilta niihin lainaa. Tililleen minulla on vapaa pääsy ja elämme pienellä paikkakunnalla tiivistä yhteiselämää. Ei siis kertakaikkiaan ole mitään muita rahareikiä kuin hänen tuhlaavaisuutensa peruselintarvikkeissa ja-kuluissa. Jos asiasta vingahtaakin, niin alkaa niin rasittava papatus että olkoot. Pääasia että tosiaan maksaa asuntolainan yms, onhan se jo tosi paljon. Eli tosiaan kuitenkin melkein puolet kuluista. *ituttaa vaan lainata muilta perheen menoihin, kun tietää, että perheen päällä olisi maksaa jos ottaisi avun delegoimiseen vastaan.

• nipnip

Minä se en vaan ymmärrä, miksi naiset jäävät tällaisiin suhteisiin. Jaksan paasata samasta asiasta. Lähde kun vielä voit. Sitten kun on avioliitto ja lapsia, niin pahimmassa tapauksessa perit vaan toisen velkaa ja yhteiset suunnitelmat jää puolitiehen, koska miehesi ei ole luottokelpoinen.

Miksi ihmeessä maksat toisen laskuja? Saatko joskus ne takaisin?
      En ikinä suostuisi moiseen.
      Tsemppiä rohkeisiin ratkaisuihin :)

• hei på dei

Hmm,nyt tiedänkin missä kaikki kansakoulunopettajat ovat.

• Yh äiti -50v

Yksinkertaisesti olette väärät kumppani toisillenne.
      Olen saman kokenut 20 -vuotta sitten.
      Olin naimisissa 10 vuotta miehen kanssa joka tuhlasi rahansa kauppojan uhka peleihin, ylellisiin vaatteisiin, uuteen autoon, ulkona syömiseen, kahviin,herkkuihin päivittäin, ravintolassa tarjoili kaveri porukassa ja rakastajattareen.
      Minä maksoin meidän asuntovelat/remonttilainat jo 2 viimeistä vuotta yksin.
      Lomareissut oli kaikki minun pussistani.
      Pari vuotta sitä katselin ja odotin järkevillä puheilla pyydellen, turhaa.
      Kun vuoden oli rakastajatar kuviossa ollut , otin avioreon ja muutin yhteisestä kodista pois lapsemme kanssa.
      Nyt olen elänyt 12- vuotta erittäin hyvin ilman tuhlaavaa miestä, se nyt on jonkun toisen naisen ongelmana ja sama tuhlaaminen jatkuu.
      Mieti oletko ansainnut parempaa, minä olin.

• hyväksikäyttää

miestäsi? Oma mieheni oli poikamiespäivinä niin kiltti ja vietävissä, että kaverit kuppasivat häneltä rahaa. Ihmetteilin myös seurustelumme alussa, että miksi miehen isommista tuloista ei jäänyt mitään säästöön. Mietin myös, että uskaltaako tehdä yhteistä velkaa kun aloimme yhteistä kotia suunnittelemaan.
      Avasimme kuitenkin yhteisen tilin sekä säästötilin, jonne laitettiin tilipäivinä rahaa(eikä siihen tiliin ollut mitään korttia). Pian huomasinkin, että miehen kortilla(meillä siis 2 korttia yhteen käyttötiliin) maksettiin tosi paljon kahvio- ja ruokalamaksuja ja aloin niistä kyselemään. Hänellä saattoi mennä 30€ yhdellä kahviokäynnillä iltapäivällä ja kävikin ilmi, että mieheni maksoi usein työkavereidenkin kahvit sekä pullat!! Se olisikin ihan ok jos se olisi tasapuolista ja kaikki tarjoaisivat joskus, mutta tässä tapauksessa niin ei ollut. Onneksi miehenikin tajusi kuppaamisen kun otin asian puheeksi ja saikin touhun pikkuhiljaa loppumaan.
      Samaten "kaverit" lainasivat rahaa unohtaen takaisinmaksun...
      Nyt kun mieheni ei enää jakele rahaa niin kaveripiirikin on vaihtunut ja onneksi parempaan suuntaan!

• Vaimoke vetää suht kaikki kurkusta alas ja mitä ei ehdi niin kaadan viemäristä alas. Vitut välittää meikäläisen mielipiteistä jurrissa ollessaan. Välillä kuukauden tauko ja sama rumba taas. Selvinpäin todella ihana ihminen mutta kännissä haastaa riitaa sen kuin ehtii. Mitäköhän tässä nyt pitäis tehdä kun kuitenkin 2 vuotta oltu yhdessä ja meikäläisen rakkaus alkaa kuihtua kokoon, mutta en kuitenkaan haluaisi antaa periksi vielä. Että jos jollain kokemusta asiasta niin neuvoja kaivataan. Ja ihan asisallisia kiitos

• Elämä on ihanaa!

20 vuotta onnellisesti naimisissa ja 15 vuotta "helvettiä"
      Eli olin 35 vuotta naimisissa miehen kanssa, jonka tuntomerkit sopivat kumppaniisi.
      Huh huh en ole vähällä periksi antavaa tyyppiä ja uskoin todella, että huominen on varmaan parempi.
      Taustalta paljastui peliriippuvuus, näitä pelejä on kaupat ja baarit täynnä. Tänään tuntuu kamalalta ajatella noita vuosia. Mm yksi hänen pelikaverinsa makaa haudassa ei voinut lopulta tunnustaa itselleen eikä perheelleen kaikkea.

Tänään on elämäni onneksi järjestyksessä, mutta osa muistoistani on edelleen painajaisia.

• omat rahat ja muu

Et ole millään tavalla avopuolisosi rahankäytöstä vastuussa. Jos hän velkaantuu, sinun ei pidä hänen velkojaan maksaa. Pidä huoli, että yhteisistä menoista kuten vuokrasta maksat vain tasan puolet.

Mitä hän sillä Visallaan ostaa? Katso seuraavasta laskusta, niin asia selviää.

Yhteistä velkaa älä tuollaisen miehen kanssa mene ottamaan. Mieluiten ota pitkää askelta.

• testattu on

En tiedä onko joku muu vastannut varsinaiseen kysymykseen (en jaksanut lukea kaikkia).
      Itselläni ainakin on erikseen Electron-kortti, jossa ei ole luottoa, ja luotollinen visa, jota taas en käytä normaalisti.
      On toiminut ihan hyvin (ei ole mennyt luottoa vahingossa); voisi toimia sinunkin tilanteessasi.
      Tsemppiä! Toivottavasti teidän asia saadaan kuntoon hyvällä. Yritä parhaasi.

• Elättäjä 63v miehell

Tuttu tunne meillä menee kaikki mikä tuleekin.Velkaa onneksi ,ei tee mut mut tupakki viina lehdet lääkkeet Jollei tilipäivänä ota HETI rahaa kotiin.Ei sitä sitten saakkaan

kun on rahaa ostetaan mitä mieleen juolahtaa.Ei vieraita naisia Eikä pelejä rahan käyttö vain on sellaista ,ettei koskaan riitä kuukautta.Pieni eläke .Unohdin suurimman menoerän tv kanavat mistä ei voi luopua
      Hänelle ne ovat tärkeitä.Itse tosin maksaa toistasataa euroo kk kanavistaan.Mihinkään ei voisi mennä ellen minä maksa kahta Ukolla ei ole koskaan rahaa.

• kokemusta löytyy

itselläni oli puolison kanssa sama tilanne.mun rahoilla maksettiin talo laina ja ostettiin ruuat.puolison rahat hävis jonnekki.kyllä se alkaa muutaman vuoden päästä jo vaikuttaa kaikkeen yhteiseen elämiseen.parempi,että vihellät pelin heti poikki....sillä se pahenee vaan tosta.

• "Huono vaimo"

Voi hyvä ihminen. Soita Luottokuntaan tai kysy lähimmästä pankista Visa-kortista. Älä maksa toisen ihmisen nimissä olevan Visa-kortin laskuja. Kerro tilanteestasi Luottokuntaan tai pankkiin. Siellä on työntekijöillä vaitiolovelvollisuus.
      Ota ero ja ota oma elämäsi haltuusi. Minä elin samanlaisessa helvetissä 10 vuotta. Sain eron 10 vuotta sitten. Sen jälkeen jouduin maksamaan ns. yhteisvastuulliset velat. Eli alusta lähtien olen vielä 20 vuoden päästä itse taloudellisissa vaikeuksissa.
      Rahat "katosivat" puolison pelihimon takia.

• itsekin oppinut

pöytään.
      Avoliitossa EI OLE keskinäistä elatusvelvollisuutta. Jos mies ehdointahdoin haluaa upottaa itsensä ulosottoon niin anna mennä, älä ole ole kynnysmatto joka mahdollistaa kumppaninsa tuhoisan käytöksen. Maksa laskut elämiseen ja yhteistalouteenne kuuluvista menoista, ei miehesi yksityisistä. Ja maksa ne heti tilipäivänä ettei sitten tule kiusausta "auttaa" vaan voit reilusti sanoa ukolle, että sori nyt ei oo mullakaan rahaa.
      Ei ne sieltä luottokunnasta tai pankista kerro sulle miehesi kortti- tai tiliasioita. Pahempi juttu on sitten jos miehelläsi on sinun korttisi rinnakkaiskortti tms. mutta jos se velka menee sinun nimiisi niin laita herranjestas hana kiinni eli lopeta rinnakkaiskortti! Älä anna lypsää itseäsi, ellet ole lehmä. Ymmärrän kyllä, että avoliitossa itse valitun puolison kanssa on ajatuksena, että toinen toistaan tuetaan. Mutta se ei saa eikä voi olla oikein että se käy yksipuolisesti niin, että toinen ottaa ja toinen vain antaa.
      MUISTA: ei se ole hullu joka pyytää, vaan se on hullu joka maksaa mitä pyydetään!

• hrgjtiotj

sama homma...
      meillä sentään on 2 lastakin... mies käy töissä ja tienaa 2500e kuussa...toki hän maksaa asuntolainan ja oikeastaan koko asumisen eli n.1000e /kk mutta muuten raha menee vain"johonkin" ..itselläni jää 750e kuussa käteen...Yhteselle tilille rahat kyllä menevät ja ns. yhteiset rahat siis..
      Meillä ei ole edes autoa joten bensakuluihin rahat eivät mene...mies hommasiluottokortin ja muutaman kuukauden päästä menetti sen ja luottotietonsa..olen yrittänyt sanoa että laitetaan säästöön mutta ikinä ei säästöön rahaa jää...tai säästötilille hän laittaa rahaa mutta ottaa ne sieltä jossain vaiheessa pois..itselläni on aika paha laittaa mtn jemmaan..
      Joudunkin siirtäään joskus hänen tililtään rahaa pois jotta sitä rahaa riittäisi koko kuukaudeksi...
      Nyt osti juuri 800e stereot itselleen....ja meidän pitäisi remontoida vessa...ja vessan remontointiin vastataan "ei meillä ole rahaa"..
      Joudun huolehtimaan mieheni rahoista ja jemmaamaan rahaa ja selvittämäänänen raha-asiansa..joka on todella rasittavaa..mutta koska hänen laskunsa vaikuttavat myös minun elämääni on minun niin tehtävä jos meinaan että asiamme ovat joskus kunnossa..se on todella rasittavaa..
      mutta sen tiedän että luottokortin saa pienellekkin maksulle ja kannattaa osittaa yhtiölle kuka koritn omistaa että miten saisi maksut pienemmäksi...

• ethdzd

Jotkut vaan ovat onnettomia hoitamaan raha-asioitaan.Välillä on kyseessä mies ja välillä nainen,sukupuolella ei siis ole juurikaan eroa vain käyttötarkoitukset ovat yleensä erilaisia.
        Aikoinaan tuli elettyä peruspäivärahalla ja rahankäyttö piti suunnitella tarkaan,tuo vaihde on jäänyt päälle ja nykyisinkin 55000€ vuosituloilla elän kuten työttömänä ollessa, ainut ero on että kohta asuntolaina on maksettu ja auto on velaton eikä kulutusluottoja ole.

• yök!
        ethdzd kirjoitti:

Jotkut vaan ovat onnettomia hoitamaan raha-asioitaan.Välillä on kyseessä mies ja välillä nainen,sukupuolella ei siis ole juurikaan eroa vain käyttötarkoitukset ovat yleensä erilaisia.
        Aikoinaan tuli elettyä peruspäivärahalla ja rahankäyttö piti suunnitella tarkaan,tuo vaihde on jäänyt päälle ja nykyisinkin 55000€ vuosituloilla elän kuten työttömänä ollessa, ainut ero on että kohta asuntolaina on maksettu ja auto on velaton eikä kulutusluottoja ole.

Raskitko ostaa itsellesi uusia kalsareita?

• taitaa pelata pokeria tai käydä kassulla.Sinne saakin menemään miljoonia...

• Isi Haloo

Mitä se sinulle kuuluu, mihin poikaystäväsi käyttää omia varoja. En vaan voin tajua, miksi maksat hänen velkansa. P.S. Suurin osa miehistä pelaa ja käy Kalliossa huorissa.

• yhteinen tili

Helpoin ratkaisu on että avaatte yhteiset tilin. Sen jälkeen molemmat siirtää sinne esim. 600e/kk = 1200e/kk.

Sieltä laitatte suoraveloitukseen kaikki juoksevat kulut vuokran, sähkö, vastike, asuntolaina, vesi, lasten päivähoitomaksu jne. Kiva jos jäisi joka kuukausi vähän yhteiseen säästöönkin.

Loput rahat voi kumpikin käyttää kuten parhaaksi näkee.

Jos homman haluaa viedä pidemmälle voi sopia että esim. 70% palkasta siirretään yhteiselle. Sieltä maksetaan ruuat ja kaikki. Pieni 30% jää molemmille omaksi rahaksi jolla kumpikin tekee mitä haluaa.

• 65487654

Miten määrät pitäisi suhteuttaa, että se olisi oikeudenmukaista molemmille kun tulot on 1000 ja 2000 käteen kuussa? Onko oikein että molemmat laittaa saman verran, vaikka se on suurempi osa pienituloiselta?

• Ritta
        65487654 kirjoitti:

Miten määrät pitäisi suhteuttaa, että se olisi oikeudenmukaista molemmille kun tulot on 1000 ja 2000 käteen kuussa? Onko oikein että molemmat laittaa saman verran, vaikka se on suurempi osa pienituloiselta?

Parisuhteessa ei pidä laskea, että tämä on mun ja tämä on sun. Meillä ainakin eletään yhteisesti ja on yhteiset rahat.

• Kortit veke

Miten niin et pääse kattoon tilil?

Yhteinen talous on yhteinen talous, ja jos ei ole niin sit ei tarvi
      ees asuu yhdessä.

Oisin saanut hiljaa kalossia perseelle jos oisin lähtenyt selittään,
      et nää ei kuulu ämmä sul. Joten en ymmärrä miksi, et omaasi
      osaa pitää kurissa koska sul se pillu on.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2648
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82