niin mulla on bed ja bulimia. tuntuu että kukaan ei ota tätä vakavasti. olen käynyt tk:ssa siellä vaan neuvovat ruokaympyrän käyttöä vaikka olen kokki ammatiltani. äiti ja isä vaan käskee syödä vähemmän. terapeutille en ole jaksanut sanoa asiasta kun en usko että kukaan ottaa mua vakavasti. aiemmin olin anorektikko ja kaikki passitti mua hoitoon. 3 vuodessa olen lihonut 50kg. ihmettelen vaan miksi anorektikot kyllä halutaan hoitoon ja otetaan vakavasti mutta bulimiaa ja bediä ei. mun pitäis varmaan sit olla syömättä ja laihtua hirveästi. onko muilla bediä tai bulimiaa sairastavilla samanlaisia ongelmia ja ootteko päässeet hoitoon? anteeksi vielä sekavasta tekstistä.
Kukaan ei ota tosissaan tätä
3
949
Vastaukset
- beditär
yksityissektorilla. Minulla on lääkitys BED:n,terapia, sekä tapaan sisätautilääkäriä ja ravitsemusterapeuttia.
Miksi et kerro terapeutille? Hyötyisit siitä, kukaan kun ei ole ajatustenlukija, siis terapeuttisi - tbm100000
Luulen, että anorektikot otetaan vakavammin, sillä se on oikeasti jo vaarallista kun elimistö ei saa tarpeeksi ravintoaineita. Sen sijaan BED:issä ja bulimiassa kuitenkin edes syödään. Miten voi olla BED ja bulimia yhtä aikaa? Eikö se karkea jako yleensä mene niin, että molemmt ahmii mutta vain bulimikko oksentaa? Vai onko sinulla siten, että joinakin viikkoina ahmit muttet yritä edes oksentaa sitä ulos ja että joinakin viikkoina ahmit mutta myös oksennat syömisesi ulos?
- hannastiina86
Olen valitettavasti törmännyt samaan. Tuntuu, ettei ketään kiinnosta ja että vaivaani vähätellään. Kun kerroin miehelleni BEDistä, hän vain tokaisi "syö vähemmän". Kun kerroin siskolleni BEDistä ja että olen alkanut käymään ravitsemusterapeutilla, hän tokaisi "eihän toi edes ole mikään sairaus!". Olen oikeastaan ollut tämän sairauden kanssa aika yksin, paitsi tietysti ravitsemusterapeutti on ollut suurena (ja ainoana) apunani. Sitten jos joku sanoo kenelle tahansa sairastavansa anoreksiaa, niin kaikki ovat aivan järkyttyneitä ja suorastaan silittävät hänen päätän hokien "voi ressukkaa! Miten voimme auttaa?".
Tietysti ymmärrän, että anoreksialla on pahemmat fyysiset vaikutukset kuin BEDissä (lapsettomuus, luiden haurastuminen jne.). Silti anoreksian tunnustetaan olevan syömishäiriö, eli että ihmisellä on vääristynyt suhde ruokaan, mutta BEDiä sairastavasta ajatellaan, että kyse on vain itsehillinnän puutteesta ja että se on ns. läskien tekosyy lihomisellensa. Erittäin kannustavaa kuulla tällaista, vaikka periaatteessa kamppailee saman asian parissa kuin anorektikko (eli yritetään saada syöminen ´normaaliksi´). Siksi en olekaan kertonut asiasta kuin vain parille henkilölle. Kun huomasin, ettei edes minulle läheisimpiäkään ihmisiä kiinnosta, niin on ollut turha kertoa siitä edes muille.
Harmittaa, sillä jossain vaiheessa paranemisprosessia olisin todella kaivannut tukea ja ymmärrystä. :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268