Olen 19-vuotias nainen ja olen seurustellut lestadiolaisen miehen kanssa kuutisen kuukautta. Kiinnostaisi tietää miten lestadiolaisperheet suhtautuvat tällaiseen suhteeseen jossa toinen ei lestadiolainen? Miehen vanhempia tai muuta perhettä en ole vielä tavannut. Hän itse ei ole uskonnollinen ja hänen vanhempansa asuvat toisella puolen Suomea mutta silti asia mietityttää.
Seurustelu ei-lestadiolaisen kanssa
57
5674
Vastaukset
- 000000000000000000
Jeesus pelastaa tyyppiset haukkuu sinut pystyy!
- Jeesus pelastaa
Minulla on vävy ja kaksi miniää jotka eivät ole lestadiolaisia. Meillä on erittäin hyvät välit enkä ole haukkunut kertaakaan ketään heistä.
Miksi valehtelet?
- teuta
on ollut pää tarkoitus , kun aloititte seurustelun , tuohan ei ole aivan normaali käytäntö. ?
- Totuus vapauttaa
Täysin keksitty juttu siis, kirjoittaja odottaa mielenkiinnolla mitä viestiin vastaillaan.
- yrjö.
Totuus vapauttaa kirjoitti:
Täysin keksitty juttu siis, kirjoittaja odottaa mielenkiinnolla mitä viestiin vastaillaan.
Kuka sulle viestitti.
- Totuus vapauttaa
yrjö. kirjoitti:
Kuka sulle viestitti.
Kuvio on tämä: Tyttö rakastuu lestadiolaiseen poikaan ja seurustelee hänen kanssaan. Pojan vanhempia ei ole tavattu kertaakaan, (siis tyttö ei ole tavannut). Naiseksi itsensä feikannut kirjoittaja kertoo, että poika ei ole hengellistä tyyppiä ja seksiäkin on jo harjoitettu. Tämän kuvion jälkeen "tyttö" heittää kysymyksen lestadiolaisille kuinka hänen pitäisi lähestyä lestadiolaisia vanhempia, ja uskaltaako ollenkaan.
Joka tarinassa on sama kuvio, himan variaatioita (muunnelmia). Lisäksi avauksen tehnyt henkilö ei osallistu lainkaan keskusteluun, vaan nauttii monitorinsa ääressä kun lestadiolaiset tappelevat keskenään pilkun paikasta. - Näistä tuntomerkeistä tunnistaa feikkaajan.
============
Jos kirjoittaja olisi todellinen henkilö ja tilanne olisi tosi, niin he olisivat tutustuneet heti alussa kummankin vanhempiin, eikä kumpikaan kirjoittaisi internetin lestadiolaisuus palstalle sanaakaan suhteestaan.
Esimerkki todellisesta elämästä: Poikani tuleva puoliso meni kirjastoon ja lainasi lestadiolaisuutta käsitteleviä teoksia luki niitä ja kaunistui niin paljon että aikoi jättää poikani. Kun hän sitten tuli meille arkana ja sai lämpimän vastaanoton, hän oli hämmästynyt ja iloinen kokemastaan. Tästä on yli kymmenen vuotta aikaa, suhteemme toimii edelleen hyvin. - N19N
Kuvio on tämä: Tyttö rakastuu lestadiolaiseen poikaan ja seurustelee hänen kanssaan. Pojan vanhempia ei ole tavattu kertaakaan, (siis tyttö ei ole tavannut). Naiseksi itsensä feikannut kirjoittaja kertoo, että poika ei ole hengellistä tyyppiä ja seksiäkin on jo harjoitettu. Tämän kuvion jälkeen "tyttö" heittää kysymyksen lestadiolaisille kuinka hänen pitäisi lähestyä lestadiolaisia vanhempia, ja uskaltaako ollenkaan.
Joka tarinassa on sama kuvio, himan variaatioita (muunnelmia). Lisäksi avauksen tehnyt henkilö ei osallistu lainkaan keskusteluun, vaan nauttii monitorinsa ääressä kun lestadiolaiset tappelevat keskenään pilkun paikasta. - Näistä tuntomerkeistä tunnistaa feikkaajan.
============
Jos kirjoittaja olisi todellinen henkilö ja tilanne olisi tosi, niin he olisivat tutustuneet heti alussa kummankin vanhempiin, eikä kumpikaan kirjoittaisi internetin lestadiolaisuus palstalle sanaakaan suhteestaan.
Esimerkki todellisesta elämästä: Poikani tuleva puoliso meni kirjastoon ja lainasi lestadiolaisuutta käsitteleviä teoksia luki niitä ja kaunistui niin paljon että aikoi jättää poikani. Kun hän sitten tuli meille arkana ja sai lämpimän vastaanoton, hän oli hämmästynyt ja iloinen kokemastaan. Tästä on yli kymmenen vuotta aikaa, suhteemme toimii edelleen hyvin.Ok, anteeksi että erehdyin kysymään. Niin ja suhteessamme ei ole vielä harrastettu seksiä. Poistun häiritsemästä.
- teuta
============
Esimerkki todellisesta elämästä: Poikani tuleva puoliso meni kirjastoon ja lainasi lestadiolaisuutta käsitteleviä teoksia luki niitä ja kaunistui niin paljon että aikoi jättää poikani. Kun hän sitten tuli meille arkana ja sai lämpimän vastaanoton, hän oli hämmästynyt ja iloinen kokemastaan. Tästä on yli kymmenen vuotta aikaa, suhteemme toimii edelleen hyvin.Voi olla niin suuri vaikutus , eikö me jo sanottu että siitä pitääsaada selvää
ei voi vain arvostella ja tuomita , jospa nämä asiat kulkee vähän pätkittäin
Mieles on varmaan nyt hyvä. Väärä diaknoosi on tullut ,
aloittaja on suuttutnu , tiatwnkin voi sano , tiedon halusta hän
hän oli liikkeelläkin , mutta silti tuli tumio kevein perustein. - Näkemiin kiitos
N19N kirjoitti:
Ok, anteeksi että erehdyin kysymään. Niin ja suhteessamme ei ole vielä harrastettu seksiä. Poistun häiritsemästä.
Kysymys oli oikea, mutta aivan väärässä paikassa esitit sen.
Nyt menette yhdessä pojan vanhempien luo keskustelemaan, esität heille nämä kysymykset. Samoin käytte yhdessä sinun vanhempiasi tapaamassa. - Kiitos ja näkemiin
teuta kirjoitti:
Voi olla niin suuri vaikutus , eikö me jo sanottu että siitä pitääsaada selvää
ei voi vain arvostella ja tuomita , jospa nämä asiat kulkee vähän pätkittäin
Mieles on varmaan nyt hyvä. Väärä diaknoosi on tullut ,
aloittaja on suuttutnu , tiatwnkin voi sano , tiedon halusta hän
hän oli liikkeelläkin , mutta silti tuli tumio kevein perustein.Kyllä tuossa iässä jo pitää tietää, kenelle mitkäkin kysymykset tehdään.
- N19N
Kiitos ja näkemiin kirjoitti:
Kyllä tuossa iässä jo pitää tietää, kenelle mitkäkin kysymykset tehdään.
Siksi kyselin täältä koska kuten sanoin jo aloituksessa että vanhemmat asuvat kaukana. Olemme molemmat opiskelijoita ja rahat aina laskettava tosi tarkkaan mihin riittää vaikka opintojen lisäksi työssä käykin. Poikaystäväni käy harvoin edes yksin vanhempiaan tapaamassa tästä syystä. Kiitos neuvosta rahaa siis säästöön entistä tarkemmin ja sitten poikaystäväni vanhempia tapaamaan. Hän on jo minun vanhempani tavannut sillä he asuvat alle sadan kilometrin etäisyydellä.
- Tämmäst täl kertaa
N19N kirjoitti:
Siksi kyselin täältä koska kuten sanoin jo aloituksessa että vanhemmat asuvat kaukana. Olemme molemmat opiskelijoita ja rahat aina laskettava tosi tarkkaan mihin riittää vaikka opintojen lisäksi työssä käykin. Poikaystäväni käy harvoin edes yksin vanhempiaan tapaamassa tästä syystä. Kiitos neuvosta rahaa siis säästöön entistä tarkemmin ja sitten poikaystäväni vanhempia tapaamaan. Hän on jo minun vanhempani tavannut sillä he asuvat alle sadan kilometrin etäisyydellä.
Puhelin ja internet on käytettävissä koko maapallon laajuudelta. Laita kysymyksesi sähköpostissa pojan vanhemmille, tai soita heidän puhelinnumeroonsa, älä keksi noin typeriä selityksiä.
- AINOASTAAN ne henkilöt ovat oikeita vastaamaan sinun kysymykseesi, joita asia koskee.
- Internetin uskoville tarkoitetut keskustelupalstat ovat pääasiassa ateistien valloittamia huuhaa palstoja
joissa ei ole monsaa lestadiolaista vastaiselamassa.
- Lestadiolaiset ovat kaikki erilaisia ihmisiä, samoin kun kaikki muutkin ihmiset.
Esimerkiksi saattajaa tarvitsevat vammaiset ovat tiedotusvälineissä kertoneet useasti, miten ikävältä ja loukkaavalta tuntuu kun virkailija puhuu heidän sijastaan saattajalle, - vammaista itseään koskevissa asioissa.
Jos minulle on asiaa, niin en pidä siitä jos kysymykset esitetään vaikkapa naapurilleni.
Kommunikaation perusasiat on syytä opetella hyvin, tulevan avioliiton onnistumisen kannaltakin. - ?
Tämmäst täl kertaa kirjoitti:
Puhelin ja internet on käytettävissä koko maapallon laajuudelta. Laita kysymyksesi sähköpostissa pojan vanhemmille, tai soita heidän puhelinnumeroonsa, älä keksi noin typeriä selityksiä.
- AINOASTAAN ne henkilöt ovat oikeita vastaamaan sinun kysymykseesi, joita asia koskee.
- Internetin uskoville tarkoitetut keskustelupalstat ovat pääasiassa ateistien valloittamia huuhaa palstoja
joissa ei ole monsaa lestadiolaista vastaiselamassa.
- Lestadiolaiset ovat kaikki erilaisia ihmisiä, samoin kun kaikki muutkin ihmiset.
Esimerkiksi saattajaa tarvitsevat vammaiset ovat tiedotusvälineissä kertoneet useasti, miten ikävältä ja loukkaavalta tuntuu kun virkailija puhuu heidän sijastaan saattajalle, - vammaista itseään koskevissa asioissa.
Jos minulle on asiaa, niin en pidä siitä jos kysymykset esitetään vaikkapa naapurilleni.
Kommunikaation perusasiat on syytä opetella hyvin, tulevan avioliiton onnistumisen kannaltakin.Kun näitä sinun kommenttejasi lukee, ei voi muuta kuin sanoa, että tämä palsta on täydellisen turhaa hömpötystä kaikki tyynni!
Oli kyselijä kuka tahansa, sinä tavalla tai toisella lyttäät hänet ja mitätöit. Ei minusta sinun miniäsi ollut sen kummempi mennessään kirjastoon lukemaan tietoa lestadiolaisista. Miksi hän ei kysynyt sinulta? Tämä tyttö nyt sattui käyttämään tätä tämän päivän välinettä!
Huhhuh sentään! Jos sinä tyttöparka vielä luet tätä ketjua, älä luule, että kaikki lestadiolaiset ovat noin yksioikoisia kuin tämä yksi tyyppi. Tällä palstalla tosiaankin pitäisi keskustella lestadiolaisuudesta ja jos joku erehtyy sitä tekemään, hänet tyrmätään heti! - ?
============
Esimerkki todellisesta elämästä: Poikani tuleva puoliso meni kirjastoon ja lainasi lestadiolaisuutta käsitteleviä teoksia luki niitä ja kaunistui niin paljon että aikoi jättää poikani. Kun hän sitten tuli meille arkana ja sai lämpimän vastaanoton, hän oli hämmästynyt ja iloinen kokemastaan. Tästä on yli kymmenen vuotta aikaa, suhteemme toimii edelleen hyvin.Olen ihan vain utelias tietämään erästä asiaa. Olen lueskellut näitä kommentteja ja haluaisin tietää, sanotko sinä näille ei-lestadiolaisille lastesi puolisoille kuten sanot savon ukolle - jos et tee parannusta joudut helvettiin! Siis aina kun he suunsa avaavat jotain sanoakseen?
- Tämmäst täl kertaa
? kirjoitti:
Kun näitä sinun kommenttejasi lukee, ei voi muuta kuin sanoa, että tämä palsta on täydellisen turhaa hömpötystä kaikki tyynni!
Oli kyselijä kuka tahansa, sinä tavalla tai toisella lyttäät hänet ja mitätöit. Ei minusta sinun miniäsi ollut sen kummempi mennessään kirjastoon lukemaan tietoa lestadiolaisista. Miksi hän ei kysynyt sinulta? Tämä tyttö nyt sattui käyttämään tätä tämän päivän välinettä!
Huhhuh sentään! Jos sinä tyttöparka vielä luet tätä ketjua, älä luule, että kaikki lestadiolaiset ovat noin yksioikoisia kuin tämä yksi tyyppi. Tällä palstalla tosiaankin pitäisi keskustella lestadiolaisuudesta ja jos joku erehtyy sitä tekemään, hänet tyrmätään heti!Mitä hölötät. Minä tunnen ja hallitsen käytännössä kommunikaation perusteet. En tarvitse joutavilta hölöttäjiltä yhtäkään neuvoa. Lue vistini ja opi sinäkin!
- teuta
Mitä hölötät. Minä tunnen ja hallitsen käytännössä kommunikaation perusteet. En tarvitse joutavilta hölöttäjiltä yhtäkään neuvoa. Lue vistini ja opi sinäkin!
Sun kommunikaation perustehin minäkin aina joudun ,,, koskaan ei meinaa sopia samoihin rattaisiin.
voisit edes kerrata joskus , että voisit rakastaa lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. - Tämmäst täl kertaa
? kirjoitti:
Olen ihan vain utelias tietämään erästä asiaa. Olen lueskellut näitä kommentteja ja haluaisin tietää, sanotko sinä näille ei-lestadiolaisille lastesi puolisoille kuten sanot savon ukolle - jos et tee parannusta joudut helvettiin! Siis aina kun he suunsa avaavat jotain sanoakseen?
En tietenkään. Tilanne on kotona ja perheen parissa täysin eri kun täällä, jossa verta janoavat hyeenat toivottelevat joka päivä minua helvettiin. Ja minä yritän heille kertoa että älkää menkö tekään sinne vaan tehkää parannus.
Läheiseni kunnioittavat minua ja minä kunnioita heitä. - Kirkkoherra60
N19N kirjoitti:
sinä kysyjä! Kysymyksesi on hyvä. Yleensä olemme lestadiolaisuudessa tottuneet ajattelemaan, että olisi hyvä, jos poikaystäväsi kuuluisi johonkin kristilliseen yhteisöön. Silloin arvopohjanne on samankaltainen. Rohkeutta ja turvallista matkaa eteenpain.
- teuta
Kiitos ja näkemiin kirjoitti:
Kyllä tuossa iässä jo pitää tietää, kenelle mitkäkin kysymykset tehdään.
Koska siinä kävi niinkuin veikkasin , sinäsaitr siipeen ,, Sitten muutit nm. ja yritit pikkuisen lieventää
Jos kaikkien pitää noi kommrvenkit tehdä miten täällä tila riittää ja kuinka asiat muuttuu , Sanoit että kyllä pitää tietää , no miksi sitten joudut riitaan , nimittäin jos tietää sitä voi välttää, vai eikö. - teuta
En tietenkään. Tilanne on kotona ja perheen parissa täysin eri kun täällä, jossa verta janoavat hyeenat toivottelevat joka päivä minua helvettiin. Ja minä yritän heille kertoa että älkää menkö tekään sinne vaan tehkää parannus.
Läheiseni kunnioittavat minua ja minä kunnioita heitä.Kun sivulta katsoo ,,taitaa olla kaksi Raamarttua ,, ja toteutusta ,
"?" minäymmärrän kysymyksesi se oli fiksu. - teuta
Kirkkoherra60 kirjoitti:
sinä kysyjä! Kysymyksesi on hyvä. Yleensä olemme lestadiolaisuudessa tottuneet ajattelemaan, että olisi hyvä, jos poikaystäväsi kuuluisi johonkin kristilliseen yhteisöön. Silloin arvopohjanne on samankaltainen. Rohkeutta ja turvallista matkaa eteenpain.
Sinun kirkkoherrautes on kovin yksipuolista , eikä anna mainetta mihinkään , koska sinä olit se
ensimmäinen haukkuja , ja vielä toinenkin. ero oli vain nimimerkissä.
- .............
Ei sinua oikein hyväksytä kyllä. Tottakai jokainen toivoo että lapsi löytää kumppaniksi lestadiolaisen. Sama se on toisin päin, ei varmaan ole helppoa lesen löytää ei-uskova kumppana ja kuunnella sitä jatkuvaa kumppanin haukkumista ja mollaamista ja sitä joko olet sen jättänyt jne.
Lisäksi elämäntyyli ja asenne ovat lesellä ja ns. maailman ihmisellä niin kovin erilaiset. Vaikka en olekaan sellainen tiukkapipo lese, niin olen löytänyt kumppaniksi miehen joka on myös lestadiolaisesta perheestä ja meillä on paljon enemmän yhteistä. Ihmisten kunnioittaminen ja kaikki on niin kovin erilaista.- ?
Ehkä lestadiolaisuus sinänsä ei auta yhtään mitään - tunnen useita lestadiolaisia henkilöitä, jotka ovat olleet naimisissa toisen lestadiolaisen kanssa ja ero on tullut. Itsellänikin on puoliso lestadiolaisesta kodista lähtöisin, mutta olenpa tullut huomaamaan monenmoista yhteisen elämämme aikana. Lestadiolaisperheet voivat olla keskenään hyvin erilaisia!
Tietenkin yhteinen tausta on etu avioliitossa. Voi olla yhteisiä ystäviä ja suvutkin voivat lomittua ja limittyä toisiinsa niin, että on paljon yhteisiä asioita.
Mutta eiköhän kristityn ajatus tulisi olla se, mitä Jumala haluaa? Että ei ehdoin tahdoin hakeutuisi sellaisiin suhteisiin, jotka voivat viedä kauas Hänen yhteydestään?
Mutta en menisi sanomaan mitään tuosta "ihmisten kunnioittamisesta" ainakaan sillä tavoin, että tuolla "maailmassa" sitä ei olisi - luulenpa joskus, että sitä löytyy sieltä enemmänkin kuin "tosiuskovaisten" joukosta! - kokemusta on
? kirjoitti:
Ehkä lestadiolaisuus sinänsä ei auta yhtään mitään - tunnen useita lestadiolaisia henkilöitä, jotka ovat olleet naimisissa toisen lestadiolaisen kanssa ja ero on tullut. Itsellänikin on puoliso lestadiolaisesta kodista lähtöisin, mutta olenpa tullut huomaamaan monenmoista yhteisen elämämme aikana. Lestadiolaisperheet voivat olla keskenään hyvin erilaisia!
Tietenkin yhteinen tausta on etu avioliitossa. Voi olla yhteisiä ystäviä ja suvutkin voivat lomittua ja limittyä toisiinsa niin, että on paljon yhteisiä asioita.
Mutta eiköhän kristityn ajatus tulisi olla se, mitä Jumala haluaa? Että ei ehdoin tahdoin hakeutuisi sellaisiin suhteisiin, jotka voivat viedä kauas Hänen yhteydestään?
Mutta en menisi sanomaan mitään tuosta "ihmisten kunnioittamisesta" ainakaan sillä tavoin, että tuolla "maailmassa" sitä ei olisi - luulenpa joskus, että sitä löytyy sieltä enemmänkin kuin "tosiuskovaisten" joukosta!Jos ihan käytännössä ajatellaan. Niin onhan se mukavampaa jos poikaystävän isä ei tule kossupullo kainalossa horjuen lääppimään tyttöystäväehdokasta, vaan esim. keittää kahvit ja jutellaan yhteisistä tutuista.
- ?
kokemusta on kirjoitti:
Jos ihan käytännössä ajatellaan. Niin onhan se mukavampaa jos poikaystävän isä ei tule kossupullo kainalossa horjuen lääppimään tyttöystäväehdokasta, vaan esim. keittää kahvit ja jutellaan yhteisistä tutuista.
sellaista voi sattua - mutta monenmoista voi olla myös uskovaisissa kodeissa. Ehkei kossupulloa - mutta onko se parempi ilman sitä?
Mutta nämä ovat varmaan erityistapauksia sekä siellä että täällä. Mutta rumempia ne ovat, jos on kysymys uskovaisista - vai mitä? Ehkä emme yleistä - emmehän?
- katkera :(
ja aluks kaikki oli hyvin. Poikaystäväni ei ole kiinnostunut käymään seuroissa eikä tekemään lesta juttuja, eli elää siis ihan normaalia elämää. Oltiin seurusteltu puol vuotta kun kerroin hänen vanhemmilleen että en halua elää niinku lestadiolaiset ja että seuroissa käyminen ahdistaa. Siitä kaikki sitten lähti. Mua syytettiin kaikesta, kaikki käänty mua vastaan. Mua uhkailtiin ja pakotettii seuroihin. Yritettiin saada jättämään poikaystäväni. Kerroin sitten kaikesta poikkikselleni ja hän oli enemmän kun raivoissaan mut ei kukaan lopettanut. nyt tilanne on se et oon käyny puol vuotta terapiassa ja kohta alkaa laitoshoito. Eli siis mulla on vakavimmasta päästä ahdistuneisuus ja paniikkihäiriö. Sitä on jatkunu 1½ vuotta, enkä saa sitä kuriin.
Ennen pidin lestadiolaisten puolia jos joku niistä jotain asiatonta puhu, mutta arvatkaa pidänkö enään. Koko kuva lestadiolaisista on muuttunut niin paljon, että en pysty enään heitä enään näkemään ilman että saan paniikkikohtauksen. kiitos lestat :(( Lääkäri käski mennä tekemään rikosilmotuksen, mut en oo viittiny tehä. Pää asia on että ollaan poikaystäväni kanssa onnellisia kaikesta ihme touhusta huolimatta.
Mutta tsemppiä sulle, toivottavasti sulla käy paremmin. Yks vinkki, jos jtn samantapaisia juttuja ilmaantuu mitä mulla, niin tee sille heti piste. Kaikkea hyvää sulle :)- teuta
Se on feikki
- kohtuutta valehteluu
"Lääkäri käski tekemään rikosilmoituksen?"
Pidän viestiäsi tarkoitushakuisena pulshittinä (mustamaalaamisena). Eihän kukaan voi pakottaa ihmistä seuroihin, ellei hän itse halua sinne tulla. Lapsillani on ei-lestadiolaisia puolisoita, ovat olleet pitkään aviossa, eivätkä he ole kertaakaan käyneet lestadiolaisten seuroissa. - Lestadiolainen
teuta kirjoitti:
Se on feikki
... kertoa lestadiolaisryhmä kenestä puhutaan, silloin kun tällaisia viestejä tänne kirjoitetaan.
Olisi kiva meidän lestadiolaistenkin tietää missä lestadiolaisryhmissä tuollaista käytäntöä voisi olla.
*) Tuon kaltaiset menettelytavat eivät nimittäin ole lestadiolaisuutta, vaan aivan jotakin muuta.
Esimerkiksi vanhoillislestadiolaiset sanoutuivat virallisesti irti lestadiolaisuudesta jo vuonna 1902.
Siitä liikkeestä olen kuullut kamalia kauhutarinoita monesti ennenkin, enkä vain tarinoita vaan silminnäkijöiden kertomana.
On täysin väärä todistus puhua yleistäen lestadiolaisuudesta tuollaisissa yhteyksissä, koska lestadiolaiset eivät todellakaan ole tuollaisia, liike hajosi moniin osiin jo 1800/1900 lukujen taitteessa. Teutalla on samalaisia kokemuksia kun minullakin, jälkikasvun suhteen. Me tiedämme hyvin sen, että kerrotun kaltaisia tilanteita ei synny siellä missä AITOJA lestadiolaisia on. - musta/harmaa
kohtuutta valehteluu kirjoitti:
Pidän viestiäsi tarkoitushakuisena pulshittinä (mustamaalaamisena). Eihän kukaan voi pakottaa ihmistä seuroihin, ellei hän itse halua sinne tulla. Lapsillani on ei-lestadiolaisia puolisoita, ovat olleet pitkään aviossa, eivätkä he ole kertaakaan käyneet lestadiolaisten seuroissa.Kyllähän sen tietää mitä tuleman pitää
JOS arvomailmat ovat ERILAISET. - teuta
Lestadiolainen kirjoitti:
... kertoa lestadiolaisryhmä kenestä puhutaan, silloin kun tällaisia viestejä tänne kirjoitetaan.
Olisi kiva meidän lestadiolaistenkin tietää missä lestadiolaisryhmissä tuollaista käytäntöä voisi olla.
*) Tuon kaltaiset menettelytavat eivät nimittäin ole lestadiolaisuutta, vaan aivan jotakin muuta.
Esimerkiksi vanhoillislestadiolaiset sanoutuivat virallisesti irti lestadiolaisuudesta jo vuonna 1902.
Siitä liikkeestä olen kuullut kamalia kauhutarinoita monesti ennenkin, enkä vain tarinoita vaan silminnäkijöiden kertomana.
On täysin väärä todistus puhua yleistäen lestadiolaisuudesta tuollaisissa yhteyksissä, koska lestadiolaiset eivät todellakaan ole tuollaisia, liike hajosi moniin osiin jo 1800/1900 lukujen taitteessa. Teutalla on samalaisia kokemuksia kun minullakin, jälkikasvun suhteen. Me tiedämme hyvin sen, että kerrotun kaltaisia tilanteita ei synny siellä missä AITOJA lestadiolaisia on.Siis Ensinnä LLL:n porukasta erosi vanholliset , se on 2. Sitten
erosi tämä vanhollinen , koska siinä oli sellaisia jotka ei halunneet
olla vanhollisia , siksi tuli Uusheränneet , nyt oli luku 3. Siinä
seoli pitkään .-38 . - pysytään asiassa
teuta kirjoitti:
Siis Ensinnä LLL:n porukasta erosi vanholliset , se on 2. Sitten
erosi tämä vanhollinen , koska siinä oli sellaisia jotka ei halunneet
olla vanhollisia , siksi tuli Uusheränneet , nyt oli luku 3. Siinä
seoli pitkään .-38 .v. 1899
Länsilestadiolaisuus ja itälestädiolaisuus erosivat sitten, esimerkiksi Suomessa tämä tapahtui v.1902
Painopiste ei ole ollenkaan siinä, ketkä erosivat ja koska, vaan siinä että lestadioaisuus on hajonnut ainakin 18
osaan eri maissa ja mantereilla. Ja mustempi puoli tässä hajaannus- asiassa on ollut toisten kristittyjen tuomitseminen kadotukseen. - teuta
pysytään asiassa kirjoitti:
v. 1899
Länsilestadiolaisuus ja itälestädiolaisuus erosivat sitten, esimerkiksi Suomessa tämä tapahtui v.1902
Painopiste ei ole ollenkaan siinä, ketkä erosivat ja koska, vaan siinä että lestadioaisuus on hajonnut ainakin 18
osaan eri maissa ja mantereilla. Ja mustempi puoli tässä hajaannus- asiassa on ollut toisten kristittyjen tuomitseminen kadotukseen.Kuin minulla minä kuitenkin väitän , että tietoni oli kirja tietoa siihen astikun sitä kirjioitin -38.
- teuta
pysytään asiassa kirjoitti:
v. 1899
osaan eri maissa ja mantereilla. Ja mustempi puoli tässä hajaannus- asiassa on ollut toisten kristittyjen tuomitseminen kadotukseen.Joten silloin ei kukaan vielä eronnutminnekään , koaka J. Purnu aika oli noin vuosi , sen jälkeen eroamiset saivat vahtia , Kevät kesästä 1902 oli vielä sovinto kokous , sen jälkeen kun se päättyi tuloksettomuuteen
Hajaannukse´tapahtuivat , vasta 1908 perusti SLS toimintansa (Uusheränneet ) Jotka ei halunneet olla
missään tekemisissä vanhollisten kanssa .
En väitä ettikö hekin eronneet 1902. mutta he olivat siihen asti vanhollisten yhteydessä ja jo alusta asti
kannattivat Suomen Lähetys seuratoimintaa,
seuraava eroaminen oli -34 kun Rauhansanalaiset erosivat Vanhollisista .
Sitten Uusheränneet , erosiva -38 , ja Tekivät sovintoo jo -40 ,, kunnes vuonna -50 erosi Kontiolaiset.
ja 60 erosi Peuralaiset . - katkerra
kohtuutta valehteluu kirjoitti:
Pidän viestiäsi tarkoitushakuisena pulshittinä (mustamaalaamisena). Eihän kukaan voi pakottaa ihmistä seuroihin, ellei hän itse halua sinne tulla. Lapsillani on ei-lestadiolaisia puolisoita, ovat olleet pitkään aviossa, eivätkä he ole kertaakaan käyneet lestadiolaisten seuroissa.Lääkäri käski tehä rikosilmotuksen, se näki missä kunnossa oon tän kaiken surauksena ja luki mulle lakipykälän just näistä uskonasioista.
Tää mun juttu on ääritapaus (toivon ainakin niin) ja sen takia kerroin tästä, koska haluun että lestadiolaiset ymmärtävät mihin kaikki voi johtaa! en usko että he tarkoituksella haluu satuttaa ja aihetuttaa tämmöstä, mut se on mahdollista jos jatkaa ja painostaa uhkailee, kun sanoo oman mielipiteen asioista ja kertoo ettei itse halua niin elää.
Mua harmittaa ihan hirveesti, koska oon ollu jumissa tässä tilanteessa niin pitkää ja monet tärkeet asiat jääny toteuttamatta ahdistuneisuus ja panikkihäiriöiden takia, esim koulu.. jouduin keskeyttämään koska olin niin loppu.
Ja pyydän että ette ala vähäksymään jos joku kirjoittaa ja kertoo kokemuksistaan! Kaikki ihmiset ovat erilaisia kuten myös lestadiolaiset joten en näe syytä miksi heti pitää etsiä jtn kohtia mitä ei halua uskoa ja sitten siitä nostaa kauhea haloo että täällä nytten vain mustamaalataan ymsymsyms...
Ja niin hyvä että on tullu esille myös semmosia tapauksia missä ei painosteta ei-lastadiolaista mihinkään vaan annetaan olla rauhassa, kiitos siitä, toivon että kaikki tekee niin ettei tämmöisiä minun tapauksia enäään tule, sillä täää on ollut ihan järkyttävää.. kuka oikeesti haluu joutua hoitoon sen takia että on rakastunut ihmiseen kenen sukulaiset ovat lestadiolaisia? :(( - tutki, älä hutki
katkerra kirjoitti:
Lääkäri käski tehä rikosilmotuksen, se näki missä kunnossa oon tän kaiken surauksena ja luki mulle lakipykälän just näistä uskonasioista.
Tää mun juttu on ääritapaus (toivon ainakin niin) ja sen takia kerroin tästä, koska haluun että lestadiolaiset ymmärtävät mihin kaikki voi johtaa! en usko että he tarkoituksella haluu satuttaa ja aihetuttaa tämmöstä, mut se on mahdollista jos jatkaa ja painostaa uhkailee, kun sanoo oman mielipiteen asioista ja kertoo ettei itse halua niin elää.
Mua harmittaa ihan hirveesti, koska oon ollu jumissa tässä tilanteessa niin pitkää ja monet tärkeet asiat jääny toteuttamatta ahdistuneisuus ja panikkihäiriöiden takia, esim koulu.. jouduin keskeyttämään koska olin niin loppu.
Ja pyydän että ette ala vähäksymään jos joku kirjoittaa ja kertoo kokemuksistaan! Kaikki ihmiset ovat erilaisia kuten myös lestadiolaiset joten en näe syytä miksi heti pitää etsiä jtn kohtia mitä ei halua uskoa ja sitten siitä nostaa kauhea haloo että täällä nytten vain mustamaalataan ymsymsyms...
Ja niin hyvä että on tullu esille myös semmosia tapauksia missä ei painosteta ei-lastadiolaista mihinkään vaan annetaan olla rauhassa, kiitos siitä, toivon että kaikki tekee niin ettei tämmöisiä minun tapauksia enäään tule, sillä täää on ollut ihan järkyttävää.. kuka oikeesti haluu joutua hoitoon sen takia että on rakastunut ihmiseen kenen sukulaiset ovat lestadiolaisia? :((Ennen kun jatkat tuota yhtään enempää, on äärimmäisen tärkeätä kertoa mitä lestadiolaisuus-ryhmää nämä edustavat.
Jos he ovat vanhoillislestadiolaisia, niin olet väärällä palstalla. - kupperiskeikkaa
teuta kirjoitti:
Joten silloin ei kukaan vielä eronnutminnekään , koaka J. Purnu aika oli noin vuosi , sen jälkeen eroamiset saivat vahtia , Kevät kesästä 1902 oli vielä sovinto kokous , sen jälkeen kun se päättyi tuloksettomuuteen
Hajaannukse´tapahtuivat , vasta 1908 perusti SLS toimintansa (Uusheränneet ) Jotka ei halunneet olla
missään tekemisissä vanhollisten kanssa .
En väitä ettikö hekin eronneet 1902. mutta he olivat siihen asti vanhollisten yhteydessä ja jo alusta asti
kannattivat Suomen Lähetys seuratoimintaa,
seuraava eroaminen oli -34 kun Rauhansanalaiset erosivat Vanhollisista .
Sitten Uusheränneet , erosiva -38 , ja Tekivät sovintoo jo -40 ,, kunnes vuonna -50 erosi Kontiolaiset.
ja 60 erosi Peuralaiset .Erinäisistä asianhaaroista voisi päätellä, että Joonas Purnu oli nähtävästi hyvin lakihenkinen, koska itälestadiolaiset nimittivät häntä Jellivaaran paaviksi ja erosivat koko poppoosta.
- ?
tutki, älä hutki kirjoitti:
Ennen kun jatkat tuota yhtään enempää, on äärimmäisen tärkeätä kertoa mitä lestadiolaisuus-ryhmää nämä edustavat.
Jos he ovat vanhoillislestadiolaisia, niin olet väärällä palstalla.Luuletko, että lestadiolaishistoriaan perehtymättömät voivat käsittää sitä sekamelskaa, joka sisältyy käsitteeseen "lestadiolaiset"? Heille lestadiolainen on lestadiolainen kuului hän mihin ryhmään tahansa! Ja millä tavoin nuo ryhmät sitten eroavat toisistaan - omasta mielestään jokainen on ehdottomasti oikeassa ja kaikki muut väärässä. Kukaan muu ei pelastu kuin juuri oman liikkeen jäsenet!
Varmaan jokaisessa lestadiolaishaarassa on kaikki mahdolliset variaatiot uskovaisista olemassa. Mitä ihmeen merkitystä sillä siis on, kirjoittiko tuo tyttö nyt sitten juuri siihen ainoaan oikeaan uskoon kuuluville vai ei? - teuta
tutki, älä hutki kirjoitti:
Ennen kun jatkat tuota yhtään enempää, on äärimmäisen tärkeätä kertoa mitä lestadiolaisuus-ryhmää nämä edustavat.
Jos he ovat vanhoillislestadiolaisia, niin olet väärällä palstalla.Jolle tämä asiakas tiedä mikä laisuus on kyse , on aivan sama minne ja mihin kirjoittaa , sillä
Joa vikaa on VL:ssä . Periaatteessa on tuhha siitä kirjoittaa Es/Lestois koska harvemmin kumpikaan
käy toinen toisensa palstalla , Ja tuntuu aika selvältä VL:n juteustelulta . - teuta
? kirjoitti:
Luuletko, että lestadiolaishistoriaan perehtymättömät voivat käsittää sitä sekamelskaa, joka sisältyy käsitteeseen "lestadiolaiset"? Heille lestadiolainen on lestadiolainen kuului hän mihin ryhmään tahansa! Ja millä tavoin nuo ryhmät sitten eroavat toisistaan - omasta mielestään jokainen on ehdottomasti oikeassa ja kaikki muut väärässä. Kukaan muu ei pelastu kuin juuri oman liikkeen jäsenet!
Varmaan jokaisessa lestadiolaishaarassa on kaikki mahdolliset variaatiot uskovaisista olemassa. Mitä ihmeen merkitystä sillä siis on, kirjoittiko tuo tyttö nyt sitten juuri siihen ainoaan oikeaan uskoon kuuluville vai ei?Ja tarkemmin mietittyäni , hänen olisi ollut paras olla kirjoittamatta ollenkaan , kun osoitetta ei
löydy , minä ainakaan en täällä ole havainnut ymmärrystä .
Silloinkun on kyse historian peryhdtymättömästä ehdottomasti kaikki seis .
Ettei tule turhia riitja , ja niitä tulee jos kirjoitetaan , mitä vaan kenelle vaan epätietoisena. - jotaki holttia
? kirjoitti:
Luuletko, että lestadiolaishistoriaan perehtymättömät voivat käsittää sitä sekamelskaa, joka sisältyy käsitteeseen "lestadiolaiset"? Heille lestadiolainen on lestadiolainen kuului hän mihin ryhmään tahansa! Ja millä tavoin nuo ryhmät sitten eroavat toisistaan - omasta mielestään jokainen on ehdottomasti oikeassa ja kaikki muut väärässä. Kukaan muu ei pelastu kuin juuri oman liikkeen jäsenet!
Varmaan jokaisessa lestadiolaishaarassa on kaikki mahdolliset variaatiot uskovaisista olemassa. Mitä ihmeen merkitystä sillä siis on, kirjoittiko tuo tyttö nyt sitten juuri siihen ainoaan oikeaan uskoon kuuluville vai ei?Mutta henkilö joka tuollaisia kirjoittaa lestadiolaisista, on velvollinen selvittämään ennen viestinsä kirjoittamista, mistä lestadiolaisista hän puhuu.
Mistä rikoksesta ja kenet tuollaisessa tapauksessa voisi haastaa oikeuteen? Kulut oikeudenkäynnistä ovat noin 50000 euroa asianajajapalkkioineen, ja tulos on varma nolla näyttöjen puuttuessa. Riita asioihin ei saa edes minkäänlaisista vakuutuksista korvausta. Kyllä tuo avaus on täyttä epärealistista huuhaa juttua. Kukaan lääkäri ei ole niin hullu, että luulee köyhällä tytöllä olevan tuollaisia varoja hävittäväksi oikeudessa.
Soromnoo - ?
jotaki holttia kirjoitti:
Mutta henkilö joka tuollaisia kirjoittaa lestadiolaisista, on velvollinen selvittämään ennen viestinsä kirjoittamista, mistä lestadiolaisista hän puhuu.
Mistä rikoksesta ja kenet tuollaisessa tapauksessa voisi haastaa oikeuteen? Kulut oikeudenkäynnistä ovat noin 50000 euroa asianajajapalkkioineen, ja tulos on varma nolla näyttöjen puuttuessa. Riita asioihin ei saa edes minkäänlaisista vakuutuksista korvausta. Kyllä tuo avaus on täyttä epärealistista huuhaa juttua. Kukaan lääkäri ei ole niin hullu, että luulee köyhällä tytöllä olevan tuollaisia varoja hävittäväksi oikeudessa.
SoromnooEi hän ollut ketään haastamassa oikeuteen mun nähdäkseni. Siitä ei ollut kysymys! Vaan kysymys oli rumasta kohtelusta.
Ja olen edelleenkin sitä mieltä, että ns. ulkopuolisen on aika vaikea tehdä selkoa lestadiolaisryhmittymistä ja niiden eroista. Ne nyt vain näyttävät samanlaisilta ja nimityskin on loppujen lopuksi sama. Ja vaikka kuinka hokisit, että olet nimenomaan ESIKOISLESTADIOLAINEN ei lestadiolaisuudesta tietämätön voi sitä käsittää - siis sitä eroa, minkä eri ryhmät itse toisissaan näkevät.
Ja jokaisessa ryhmässä on kaikenlaisia ihmisiä. - teuta
? kirjoitti:
Ei hän ollut ketään haastamassa oikeuteen mun nähdäkseni. Siitä ei ollut kysymys! Vaan kysymys oli rumasta kohtelusta.
Ja olen edelleenkin sitä mieltä, että ns. ulkopuolisen on aika vaikea tehdä selkoa lestadiolaisryhmittymistä ja niiden eroista. Ne nyt vain näyttävät samanlaisilta ja nimityskin on loppujen lopuksi sama. Ja vaikka kuinka hokisit, että olet nimenomaan ESIKOISLESTADIOLAINEN ei lestadiolaisuudesta tietämätön voi sitä käsittää - siis sitä eroa, minkä eri ryhmät itse toisissaan näkevät.
Ja jokaisessa ryhmässä on kaikenlaisia ihmisiä.Tämä laulu on Tamperelainen Erkki Salo (pitka erkki ) kirjoitanut ystävänsä Erkki Paanasen muistoksi .
Virren jota on laulettu muuallakin kuin siellä näihin aikoihin asti .
Vaikeni lehtoon Karjalan tuo ääni isän hellä -
Lyhyt kuin kesä pohjolan on elo ihmisellä .
Nyt olen aivan turvaton , koditon orpo täällä!
Eloni taival kylmä on , kuin tuuli talvisäällä .
Kun illan tuuli vaikenee,kevenee mainen taakka,
Kiitoksen äänet ylenee , ain' kirkkauteen saakka.
Rukoili äiti valvoen , kaipaus sydämessä ,
Vaan taittui oksa kaunoinen ,elämän keväimessä .
Tääll suvivirttä laulan vaan , nyt koti-ikävässä -
Kuin muuttolintu vieraan maan ,sydämmen särkevästä. - å<p bo<mo<o
jotaki holttia kirjoitti:
Mutta henkilö joka tuollaisia kirjoittaa lestadiolaisista, on velvollinen selvittämään ennen viestinsä kirjoittamista, mistä lestadiolaisista hän puhuu.
SoromnooNyt tulikin sitte tyypillen uhkaus, mikä on lestaadiolaisille ominaista. Uhitellaan oikei oikeudella.
- Meitä on moneksi
teuta kirjoitti:
Tämä laulu on Tamperelainen Erkki Salo (pitka erkki ) kirjoitanut ystävänsä Erkki Paanasen muistoksi .
Kuin muuttolintu vieraan maan ,sydämmen särkevästä.Miksi te ootte täällä, kun eri mieltä on kaikki,
sama virsi aina päällä, eripuraa kylvä vielä Maikki.
Miksi erillaiset uskot teillä, lestaadiolaiset monenlaiset,
suunnat erillaiset heillä, riitelevät miehet , että naiset.
Eikö Jumalalle riitä, että raamattua lukien on samaa,
kiitokset annamme siitä,sieltä hengen saamme kamaa. - katkera :(
teuta kirjoitti:
Jolle tämä asiakas tiedä mikä laisuus on kyse , on aivan sama minne ja mihin kirjoittaa , sillä
Joa vikaa on VL:ssä . Periaatteessa on tuhha siitä kirjoittaa Es/Lestois koska harvemmin kumpikaan
käy toinen toisensa palstalla , Ja tuntuu aika selvältä VL:n juteustelulta .En tullut tänne haastamaan riitaa, vaan kertomaan ääritapauksen viestin aloittajalle. En todellakaan halua, että kukaan joutuu kokemaan tämmöstä! Ja en ole haastamassa ketään oikeuteen, vaan kerroin että minulla on oikeus siihen ja on totta että lääkärini kehoitti tekemään rikosilmoituksen. Harva pystyy edes ymmärtämää mimmosta tuskaa tää on ollu mulle ja mun avopuolisolle :( Nytten kun asiat on rauhottunu vuoden jälkeen niin alkaa uus vaikee jakso mulla, pitäis yrittää taas luottaa lestadiolaisiin. Mun on niin vaikeeta muutenkin luottaa ihmisiin jos luottamus on mennyt. Ja lisäksi pitää tutustua niihin lestadiolaisiin uudestaan ketkä ovat tässä osallisena olleet, osan olen tuntenut kohta 11v. Harmittaa tää koko tilanne et tähän asti menny, kevyttä laitoshoitoaki ollaan lääkärissä nyt mietitty..
joten pyydän edelleen kaikkia lestadiolaisia hyväksymään muut ihmiset semmoisina kun he ovat, vaikka kyseessä olisi lapsensa tyttö/poikaystävä. Ja myös ei lestadiolaiset hyväksymään lesstadiolaiset semmoisina kun he ovat. - teuta
katkera :( kirjoitti:
En tullut tänne haastamaan riitaa, vaan kertomaan ääritapauksen viestin aloittajalle. En todellakaan halua, että kukaan joutuu kokemaan tämmöstä! Ja en ole haastamassa ketään oikeuteen, vaan kerroin että minulla on oikeus siihen ja on totta että lääkärini kehoitti tekemään rikosilmoituksen. Harva pystyy edes ymmärtämää mimmosta tuskaa tää on ollu mulle ja mun avopuolisolle :( Nytten kun asiat on rauhottunu vuoden jälkeen niin alkaa uus vaikee jakso mulla, pitäis yrittää taas luottaa lestadiolaisiin. Mun on niin vaikeeta muutenkin luottaa ihmisiin jos luottamus on mennyt. Ja lisäksi pitää tutustua niihin lestadiolaisiin uudestaan ketkä ovat tässä osallisena olleet, osan olen tuntenut kohta 11v. Harmittaa tää koko tilanne et tähän asti menny, kevyttä laitoshoitoaki ollaan lääkärissä nyt mietitty..
joten pyydän edelleen kaikkia lestadiolaisia hyväksymään muut ihmiset semmoisina kun he ovat, vaikka kyseessä olisi lapsensa tyttö/poikaystävä. Ja myös ei lestadiolaiset hyväksymään lesstadiolaiset semmoisina kun he ovat.Ensinnä , oletteko ajatelleet milloin mennä avioon ? Kysyn tätä siksi että , suhde ei ole Raamatullinen
ennenkuin se on vihitty ,(avoliitto ) on satanasta , tämä ilman sarvia ja hampaita .
Kerron omasta suhteestani olin 9 vko kihloissa ja sitte vihittiin.
En sano etä kaikki on pakko , mutta asioita voi Miettiä ja tehdä sen mukaan kun ilmoitetaan .
Sananlasku. 31:10. Kelpo vaimon löytää? Sellaisen arvo on helmiä paljon kalliimpi .
31:11. Hänen miehensä sydän häneen luottaa ,eikä siltä mieheltä riista lopu .
12, Hän tekee miehellensä hyvää , ei pahaa , kaikkina elinpäivinä. - teuta
teuta kirjoitti:
Tämä laulu on Tamperelainen Erkki Salo (pitka erkki ) kirjoitanut ystävänsä Erkki Paanasen muistoksi .
Kuin muuttolintu vieraan maan ,sydämmen särkevästä.Pitkän erkin laulu raikui salolla ,
Tuo eronhetki koittava , on kristitylle voitto.
Nuo murheen pilvet poistavat , on kirkas aamunkoitto .
Huoneessa äiti yksin on , hän uupunut -niin luulin ;
Muistoksi rakkaan puolison , laulavan vielä kuulin .
Vaan valtakunnan omistan , uskolla kallihilla ;
tuon sankar'haudan somistan, mä sinivuokkosilla .
Iäinen päivä ruskottaa, jo sielussani täällä ,
Sen kultasäteet heijastaa , valoa matkan päällä.
Ei tajua nyt lapsi maan , on tähti kirkas poissa ,
kun toiset vielä tuikkii vaan , maan vieraan asunnoissa .
Ken ristin tiellä vaeltaa , uskossa loppuun asti ,
Ei pelkää tuskaa kuolemaa, käy taistoon rokeasti .
Riemuiten kerran lauletaan , kirkkaamman ilman alla,
Valitut kaikki puetaan , taivahan kunnialla. - ..
teuta kirjoitti:
Ensinnä , oletteko ajatelleet milloin mennä avioon ? Kysyn tätä siksi että , suhde ei ole Raamatullinen
ennenkuin se on vihitty ,(avoliitto ) on satanasta , tämä ilman sarvia ja hampaita .
Kerron omasta suhteestani olin 9 vko kihloissa ja sitte vihittiin.
En sano etä kaikki on pakko , mutta asioita voi Miettiä ja tehdä sen mukaan kun ilmoitetaan .
Sananlasku. 31:10. Kelpo vaimon löytää? Sellaisen arvo on helmiä paljon kalliimpi .
31:11. Hänen miehensä sydän häneen luottaa ,eikä siltä mieheltä riista lopu .
12, Hän tekee miehellensä hyvää , ei pahaa , kaikkina elinpäivinä.eli siis ollaan puhuttu siitä paljon ja on tarkoitus mennä naimisiin, mut tällä hetkellä mun elämäntilanne ei oo ihan ok. Haluun semmoset häät missä on kaikilla hyvä olla. Ollaan harkittu maistraattia mut sit taas halutaan molemmat unohtumattomat ja kivat häät, joten sovittiin et kuhan saan itteni kuntoon nii aletaan suunnitella häitä :)
Ja ymmärrän kyl et lestadiolaisilla ollaan todella tarkkoja tosta avio jutusta, nimittäin mullekki siitä kauheesti puhuttiin ja osa ehdotti et olisin lähettäny anomuksen että saisin mennä 17v naimisiin, silloi oltii seurusteltu vasta 1kk.. Ja meillä kuitenki vähän erilainen käsitys, haluttiin tutustua kunnolla toisiimme ja rakastuakkin ennenku naimisiin, eli sillon oltii vielä ihastus vaiheessa. Ja tiedän yhen lestadiolaisen tytön, meni avioon 16v, että saisi muuttaa yheen poikaystävänsä kanssa ja sitten kun tutustu paremmin ja tuli arki vastaan ja toisen huonot puolet esiin, niin ei enää tiedä mitä tehdä kun avioeroakaan ei hyväksytä :s
Nyt ollaan rakastuneita tutustuttu perin pohjin, seurusteltu pari vuotta ja paljon puhuttu häistä mut ne saa kuitenki vielä hetken odottaa :( - Maria Salo
teuta kirjoitti:
Kuin muuttolintu vieraan maan ,sydämmen särkevästä.Jumalan terve, olen pitkä-Erkin tytär. Tulin uskoon eli uudestisynnyin jo v 1977. Senjälkeen olen tutustunut Jeesukseen parhaana ystävänäni. maailmassa on Kristuksen Ruumis eli seurakunta, joka koostuu kaikista uskoontulleista. Se ei rajoitu vain lestadiolaisherätykseen, mikä muuten on uudistumisen tarpeessa. Luen usein postilloja. Jumalan siunausta.
- teu.
.. kirjoitti:
eli siis ollaan puhuttu siitä paljon ja on tarkoitus mennä naimisiin, mut tällä hetkellä mun elämäntilanne ei oo ihan ok. Haluun semmoset häät missä on kaikilla hyvä olla. Ollaan harkittu maistraattia mut sit taas halutaan molemmat unohtumattomat ja kivat häät, joten sovittiin et kuhan saan itteni kuntoon nii aletaan suunnitella häitä :)
Ja ymmärrän kyl et lestadiolaisilla ollaan todella tarkkoja tosta avio jutusta, nimittäin mullekki siitä kauheesti puhuttiin ja osa ehdotti et olisin lähettäny anomuksen että saisin mennä 17v naimisiin, silloi oltii seurusteltu vasta 1kk.. Ja meillä kuitenki vähän erilainen käsitys, haluttiin tutustua kunnolla toisiimme ja rakastuakkin ennenku naimisiin, eli sillon oltii vielä ihastus vaiheessa. Ja tiedän yhen lestadiolaisen tytön, meni avioon 16v, että saisi muuttaa yheen poikaystävänsä kanssa ja sitten kun tutustu paremmin ja tuli arki vastaan ja toisen huonot puolet esiin, niin ei enää tiedä mitä tehdä kun avioeroakaan ei hyväksytä :s
Nyt ollaan rakastuneita tutustuttu perin pohjin, seurusteltu pari vuotta ja paljon puhuttu häistä mut ne saa kuitenki vielä hetken odottaa :(Tuon viestin jälkeen on ollut 13-14 viestiä , sekin kiinnoostaa mihin ne on hävinnyt.
eipä silti antaa sen olla muta . mutta täällä tapahtuu saman löaista vieläkin noinko
asiat selvitetä'än , homma menee kuin Gällissä js Kiirunasa , ja H:ki seilaa siinä
välissä . Luulen että jos se johtuu tietyistä lapin veikoista , pidän huolta että
asioita ruokitaan tarpeeksi.
- Maria Salo
Yleensäottaen elämän tärkein asia on löytää Kristus eli tulla uskoon, Jumalan lapseksi. Tämä koskee myös lestadiolaisia. Jokaisen ihmisen oikeus on vastaanottaa evankeliumi. Kukaan ei omalla parannuksellaan pelastu. Vain usko Kristukseen pelastaa. Senjälkeen lestadiolaisuuskaan enää ole ongelma. älä nyt etsi miestä, vaan "etsi ensin Jumalan valtakuntaa, niin kaikki sen ohessa annetaan." Miten on käynyt, kysymyksestäsi on yli 3 vuotta?
- eva kärmes
Hankkiudu eroon, vai haluatko että loppuelämäsi on es-lestaksi käännyttämistä. Jos et kääny niin takanapäin puhutaan pahaa.. -ja sorsitaan lesta piireissä.
oma kokemukset
lue tekstiä uskovaisten uhrit........- teu,
Kun ,tämä nihilkistio kirjoitti tämän aloituksen hän oli 19 v, nainen
milloin 2010 , hän on nyt jo 23 v.nainen , kaikesta päätelellen ei
mene naimisiin ikinä , en arvostele siksi , mutta siksi että poistaa
olisi pitänyt , tai joskus vilkasta ,Jumalan rauhaa.. - teu,
teu, kirjoitti:
Kun ,tämä nihilkistio kirjoitti tämän aloituksen hän oli 19 v, nainen
milloin 2010 , hän on nyt jo 23 v.nainen , kaikesta päätelellen ei
mene naimisiin ikinä , en arvostele siksi , mutta siksi että poistaa
olisi pitänyt , tai joskus vilkasta ,Jumalan rauhaa..Mitenpääsin tuohon lukuun ,hän kirjoitti elo /syyskuun vaihtteea 2010 ,että on seurustelut lestaadiolaisen miehen kanssa 6kk. , joten heidä suhde on alkanut joskus maaliskuussa , joten yksi asia on epä selvä , mikä lesta hä tei hän tuleva miehensä on , nimittäin kun me olemme ,täällä Es /Lestoja niin oletaMME ETTÄ täällä asia
pyörii Es/Lesrtojen ympärillä ..
- Anonyymi00057
Mää en yhtään tiiä mitä tehdä, ku mulla on aivan hirveä ihastus yhteen lestopoikaan, mutta en uskalla tehdä asialle mitään :( Oon kyllä lisänny sen snäpissä ja sitte koulussakin käytävällä saatetaan vaan kattoa toisia. Ei ole oikeasti reilua tämmöinen
- Anonyymi00058
Jos itse kuuluu kirkkoon niin silloin ollaan saman armon alla eikä pitäisi olla mitään ongelmaa ihmisten puolelta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san1612278- 581295
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621177Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661137Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j3731049Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?1871048Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu122998- 94989
Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka58975Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153972