Onko kenelläkään tietoa Pietarsaaressa kunnostettavana olevasta sotakorvauksina Neuvostoliitolle tehdystä kuunari Vegasta? Missä vaiheessa kunnostustyös ovat ja onko minkäänlaista aikataulua, koska kunnostustyöt valmistuvat? Vegan kotisivuja ei ole päivitetty kymmeneen vuoteen, toivottavasti kunnostustyöt eivät ole olleet keskeytyksissä niin kauan.
http://www.snowfactory.fi/vega/fi/svomvega.html
Kuunari Vega
8
1860
Vastaukset
- Vegan saattaja
Vega on viimeinen sotakorvauksena Neuvostoliittoon rakennetuista 93 :sta korvauskuunarista. ensimmäiset niistä tehtiin Rauman Hollmingin telakalla 40-luvun lopulla ja loput Turun Laivateollisuudessa 50-luvun alkuvuosina. Suurin osa rakennettiin rahtikäyttöön, vain osa päällystölaivoiksi.
Vega tuotiin proomulla Suomeen 90-luvun lopulla, jolloin se oli jo hoitamattomana lahonnut keulasta laivan keskiosaan asti eikä pysynyt omin avuin pinnalla.
Miksi sitten Neuvostoliitto halusi puisia kuunarilaivoja vielä silloin, kun teräs oli jo vallannut laivamarkkinat? Korvauskomissio sattui kuulemaan kuuluisasta laivamestari Kaarlo Pullista ja suuntasi Raumalle. Telakalla oli viimeisteltävä Kuunari Koivisto, joka oli suurella vaivalla saatu jatkosodan jaloista ainoana suurena karjalaisena puupurjelaivana pelastettua evakkoon. Komissio ihastui tähän kauniiseen laivarunkoon oitis. Laivamestarit Kaarlo Pulli, Hollming ja Manninen olivat tehneet niin hienon laivan, jollaisia Neuvostoliiton korvauskomissio nyt halusi 93 kpl! Viimeinen Karjalasta pelastettu suuri purjelaiva sai olla valmistuttuaan malli- ja emolaiva. Komissio päätti vaatia niitä rakennettavaksi sotakorvauksena Koiviston mallin mukaisina. Mutta monessa kohdassa laivamestarit joutuivat oikaisemaan ja tyytymään länsisuomalaiseen huonompaan puutavaraan. Siksi myös Vega oli pahasti mädäntynyt, kun se tuotiin Suomeen. Muut kuunarit olivat jo kokonaan mädänneet ja tuhoutuneet! Vega oli viimeinen Koiviston kopiolaiva, joka jotenkin voitaisiin vielä pelastaa jälkipolville ihmeteltäväksi. Hanke osottaitui Pietarsaaressa ensin mahdottomaksi, mutta kun siihen saatiin EU:n vankka tuki, niin työt aloitettiin.
Onneksi myös kuunari Koivisto, joka on tallennettu lähes ikuisella ferrobetonikuorella, on kokonaisena nähtävissä Natura-alueen pohjassa Luvialla. Porin ja luvialaiset ihana pikkukaljaasin rakentajat halusivat sen räjäyttää sen sinne jälkipolvien ihailtavaksi??...kunhan sen joku viisas nostaisi pohjasta.
Satakunnassa ei ymmärretty teon tyhmyyttä' ja nyt joukko rikollisessa teossa mukanaolleita yrittää peitellä tekoaan mm. täällä.
Vega rakennettiin, kuten kaikki muutkin korvauskuunarit, laivamestari Kaarlo Pullin suunnitelmien mukaan kuunari Koiviston kopiona, mutta yksinkertaisemmin ja Länsi-Suomalaisesta männystä, joka lahoaa helpommin. Kuunari Koiviston karjalainen rakennuspuu on punahonka. Siksi Koivisto oli vielä Porin tuhotessa sen Reposaaresta varsin hyväkuntoinen puuosiltaan.
Karjalan punahonka on sitkas, hidaskasvuinen ja siinä on paljon hartsia. Myös sotakorvauskuunareiden mastoaineet olivat nopeakasvuista länsisuomalaista lehtikuusta, joka ei kestä mastopuuna, kuten karjalainen tai siperialainen hitaasti kasvava lehtikuusi.
Vegaa kunnostetaan Pietarsaaren Svapenin telakalla EU-rahoilla. Siihen on jouduttu uusimaan lähes kaikki, joten se ei ole enää alkuperäinen museolaiva. Sekin on kohta kopio, kuten Luvialla rakennettava pieni kuparikaljaasi Ihana. Kumpikaan ei täytä museolaivalle asetettuja vaatimuksia alkuperäisyydessään.- 28
Vega on paljonkin enemmän museolaiva kuin sinun betonipaattisi. Oli Koivistokin lahonnut eikä se rappaamalla paremmaksi tullut. Kyllä siihen venäläisten puulaivojen haluamiseen oli syynä se ettei puulaiva laukaise magneettimiinoja. Ei se mennyt ihan noin kuin kerrot, että komissio olisi vasta Suomessa keksinyt teetättää puisia laivoja. Kyllä ne oli jo sotakorvaus neuvotteluissa ilmoitettu. Kuunareitten rakentamiseksi perustettiin neljä puulaivatelakkaa. Turkuun valmistui Oy Laivateollisuus Ab eli LATE. Siellä tehtiin 45 kuunaria sekä niin sanottu kultakuunari Zarja. Raumalla käynnistyi F. W. Hollmingin telakka. Sen osuus oli 34 kuunaria ja Porvooseen nousseen Aug. Eklöfin telakan seitsemän sotakorvauskuunaria. Loviisaan perustettiin Valkon Laiva Oy, jossa tehtiin laivoista neljä. Vega ei edes ole viimeinen sotakorvaus kuunari jäljellä, esim. Klaipedasta löytyy hyvässä kunnossa oleva. Oletko jo alkanut kadehtimaan Vegaakin?
- ollaan kyllästyneitä
28 kirjoitti:
Vega on paljonkin enemmän museolaiva kuin sinun betonipaattisi. Oli Koivistokin lahonnut eikä se rappaamalla paremmaksi tullut. Kyllä siihen venäläisten puulaivojen haluamiseen oli syynä se ettei puulaiva laukaise magneettimiinoja. Ei se mennyt ihan noin kuin kerrot, että komissio olisi vasta Suomessa keksinyt teetättää puisia laivoja. Kyllä ne oli jo sotakorvaus neuvotteluissa ilmoitettu. Kuunareitten rakentamiseksi perustettiin neljä puulaivatelakkaa. Turkuun valmistui Oy Laivateollisuus Ab eli LATE. Siellä tehtiin 45 kuunaria sekä niin sanottu kultakuunari Zarja. Raumalla käynnistyi F. W. Hollmingin telakka. Sen osuus oli 34 kuunaria ja Porvooseen nousseen Aug. Eklöfin telakan seitsemän sotakorvauskuunaria. Loviisaan perustettiin Valkon Laiva Oy, jossa tehtiin laivoista neljä. Vega ei edes ole viimeinen sotakorvaus kuunari jäljellä, esim. Klaipedasta löytyy hyvässä kunnossa oleva. Oletko jo alkanut kadehtimaan Vegaakin?
Joko tämä dis ins koivisto kuunari haikola eksy tänne sivulle voi äitienpäivä anna mun kaikki kestää
- 23
ollaan kyllästyneitä kirjoitti:
Joko tämä dis ins koivisto kuunari haikola eksy tänne sivulle voi äitienpäivä anna mun kaikki kestää
itehän se dissi inssi näyttää tämänki vitjan alottaneen. tampai mies näyttää olevan . jos on edes mies.
- Vegan ystävä
28 kirjoitti:
Vega on paljonkin enemmän museolaiva kuin sinun betonipaattisi. Oli Koivistokin lahonnut eikä se rappaamalla paremmaksi tullut. Kyllä siihen venäläisten puulaivojen haluamiseen oli syynä se ettei puulaiva laukaise magneettimiinoja. Ei se mennyt ihan noin kuin kerrot, että komissio olisi vasta Suomessa keksinyt teetättää puisia laivoja. Kyllä ne oli jo sotakorvaus neuvotteluissa ilmoitettu. Kuunareitten rakentamiseksi perustettiin neljä puulaivatelakkaa. Turkuun valmistui Oy Laivateollisuus Ab eli LATE. Siellä tehtiin 45 kuunaria sekä niin sanottu kultakuunari Zarja. Raumalla käynnistyi F. W. Hollmingin telakka. Sen osuus oli 34 kuunaria ja Porvooseen nousseen Aug. Eklöfin telakan seitsemän sotakorvauskuunaria. Loviisaan perustettiin Valkon Laiva Oy, jossa tehtiin laivoista neljä. Vega ei edes ole viimeinen sotakorvaus kuunari jäljellä, esim. Klaipedasta löytyy hyvässä kunnossa oleva. Oletko jo alkanut kadehtimaan Vegaakin?
Mitä "Joukolla" on Vegan kanssa tekemistä? Vega ei voi olla museolaiva. Se on Koiviston kopiolaiva. Alkuperäinen museolaiva betonilla suojattuna on räjäytettynä pohjassa. Siellä se on ehjänä muutaman sukeltajan ihmeteltävänä. Myös ruuma alkuperäisenä edelleen vaikka siinä onkin 4 dynamiitin reikää!
Kun toimme Vegaa Suomeen proomun täkillä se oli täysin laho. Siitä oli uusittava suurin osa rungosta, koko takila ja sisustus kokonaan. Siksi Vegalla ei ole enää museoarvoa eikä alkuperäisyyden kanssa mitään tekemistä. Jokainen varmaan sen käsittää.
Pohjaan räjäytetty Koivisto oli kokonaan alkuperäinen sisäosiltaan keulasta perään asti. Kun meni alas ruumaan näki karjalaisen laivakirvestyön hienon työn ja hämmästyttävän osaamisen. Siellä voi aistia aidossa ympäristössä ja tervan tuoksussa ainoan ja viimeinen Suomessa rakennetun suuren puisen purjelaivan rakentajien käsien taidon, kun valtavia lankutuksia oli runkoon höyrytetty jo ennen sotia!
Vega on Koiviston kopiolaiva, vaikka onkin saman laivamestari Pullin Koivistosta yksinkertaistama versio purjealuksesta ja rakennettu hukkapuusta. Sitä rahoitetaan silti yhteiskunnan varoin, verovaroin. - björnbjörn
Vegan ystävä kirjoitti:
Mitä "Joukolla" on Vegan kanssa tekemistä? Vega ei voi olla museolaiva. Se on Koiviston kopiolaiva. Alkuperäinen museolaiva betonilla suojattuna on räjäytettynä pohjassa. Siellä se on ehjänä muutaman sukeltajan ihmeteltävänä. Myös ruuma alkuperäisenä edelleen vaikka siinä onkin 4 dynamiitin reikää!
Kun toimme Vegaa Suomeen proomun täkillä se oli täysin laho. Siitä oli uusittava suurin osa rungosta, koko takila ja sisustus kokonaan. Siksi Vegalla ei ole enää museoarvoa eikä alkuperäisyyden kanssa mitään tekemistä. Jokainen varmaan sen käsittää.
Pohjaan räjäytetty Koivisto oli kokonaan alkuperäinen sisäosiltaan keulasta perään asti. Kun meni alas ruumaan näki karjalaisen laivakirvestyön hienon työn ja hämmästyttävän osaamisen. Siellä voi aistia aidossa ympäristössä ja tervan tuoksussa ainoan ja viimeinen Suomessa rakennetun suuren puisen purjelaivan rakentajien käsien taidon, kun valtavia lankutuksia oli runkoon höyrytetty jo ennen sotia!
Vega on Koiviston kopiolaiva, vaikka onkin saman laivamestari Pullin Koivistosta yksinkertaistama versio purjealuksesta ja rakennettu hukkapuusta. Sitä rahoitetaan silti yhteiskunnan varoin, verovaroin.Sinä et ollut sillä hinausreissulla Tallinnasta Pietarsaareen. Hinauksen teki Jouko Kiisken (Suomen Merisukellus Oy:n) hinaaja Rauma 3 ja kuljetus oli vakuutettu Suomen Meri OY:ssä. Sinä et ollut matkalla joten älä viitsi valehdella täällä. Tunnen henkilökohtaisesti jokaisen matkalla olleen, eikä heistä kukaan viitsisi kirjoittaa moista soopaa ja ylistää Koiviston ylivertaisuutta "museoituna betonikuoressa".
björnbjörn kirjoitti:
Sinä et ollut sillä hinausreissulla Tallinnasta Pietarsaareen. Hinauksen teki Jouko Kiisken (Suomen Merisukellus Oy:n) hinaaja Rauma 3 ja kuljetus oli vakuutettu Suomen Meri OY:ssä. Sinä et ollut matkalla joten älä viitsi valehdella täällä. Tunnen henkilökohtaisesti jokaisen matkalla olleen, eikä heistä kukaan viitsisi kirjoittaa moista soopaa ja ylistää Koiviston ylivertaisuutta "museoituna betonikuoressa".
Minä en ole väittänyt olleeni mukana Vegan siirrossa Tallinnasta Suomen, vaikka tiedänkin siitä varsin paljon.
Joskus aikaisemmin olen kertonut olleeni Vegan kipparin kanssa drinkillä kapteenin salongissa Tallinnan satamassa. Silloin oli vielä Neuvostoliitto ja korkeat aidat Tallinnan satamassa matkustajalaivan lankongille. Elettiin 70-luvun loppua. Join vielä silloin ja muistan, kun menin aitojen yli Vegalle. Tutustuin aluksen kippariin ja aika monen vodkapaukun jälkeen sammuimme molemmat ennen Suomen laivan lähtöä. Muut odottivat laivan kanssa rannassa, kun yksi puuttui, etsivät, löysivät päättelemällä ja herättivät. Sitten veivät minut väkisin Vegasta ja niin päästiin lopulta lähtemään Suomeen. Se oli silloin, kun Vega oli vielä purjehduskunnossa. Silloin olin mukana.
Vieruillessani Vegalla, kapteeni esitteli ennen sammumistamme minulle koko laivansa.. Perusteellisen esittelyn jälkeen vasta siirryimme kipparin salonkiin ottamaan ystävyyden maljoja. Tunnen vieläkin laivatervan tuoksun, kun muistelen silloista tapaamistamme.
Kertoivat myöhemmin, että olin mennyt innoissani aitojen yli kun näin purjelaivan satamassa .
Kellä muulla on vastaavia muistoja Neuvostoliiton Tallinnasta ja Vega-sotakorvauskuunarista, joka on viimeinen jotenkin säilynyt niistä 93:sta Neuvostoliittoon rakennetuista korvauskuunarista, joita tehtiin( veistettiin) Koiviston mallin mukaisina Rauman Hollmingin telakalla ja myöhemmin Laivateollisuuden telakalla Turussa? Tehtiin sarjatyönä ja siksi paljon helpommilla ratkaisuilla ja rakenteilla.?
Vega tuotiin Suomeen täysin lahonneena joskus 90-luvin lopulla Pietarsaareen.
Minä en tunne henkilökohtaisesti yhtään "matkalla ollutta", mutta tunnen Vegan historian, edesmennen kipparin ja laivan kunnon tiedän silloin ja nyt aika hyvin. Eikö tietoa ole valttia?
Olen monta kertaa käynyt Pietarsaaressa katsomassa Vegan kunnostusta ohi ajaessani ja ihmettelen millaisista vielä tehdään purjelaivoja Suomeen?
Jouko Heikola
- Msrdll
Tietääkö kukaa tämänhetkistä tilannetta?! Onko alus missä kunnossa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!871969- 821790
- 511410
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481385- 1461338
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481262Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1351172Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261054- 39965
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket23953