ärtyneen suolen oireet??

limapapana

Mitkä on ärtyneet suolen oireet? MUlla on vissiin ärtynyt suoli/ummetusta tai jotain, mutta pelkään että se voisi olla jotain muutakin. Papanoita, ripulia, limaa??

52

33156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyny

      mee lääkäriin ja klonoskopiaan, niin saa paikat tyhjäksi ja tarkistettua.

    • Kylli

      joo, se voi olla kaikkee noita ja vielä lisää. itelläni oli/on nuo oireet välillä vertakin, vaikka ei ois edes maha kovalla. ja tietenkin ilmavaivat. kävin kolonoskopiassa (paksusuolentähystys) josta ei ilmenny yhtään mitään. ei muuten oo yhtään niin paha kokemus mitä vois luulla. ei kannata pelätä yhtään. ärtyny suoli on poisulkudiagnoosi, kun `muuta vikaa`ei löydy kertakaikkiaan. että tässä sitä nyt vaan ollaan. voishan sitä tietty kokeilla kaikkia eri ruokavalioita. onhan tuo nyt vähän rauhottunu. ehkä.

      • jepulis

        Minulla on todettu viime keväänä ärtyneen suolen oireyhtymä. En haluaisi kutsua tätä taudiksi, koska en koe olevani sairas. Mahakivut kuuluvat kuitenkin jokapäiväiseen elämääni. Mahakivut ja sen mukana tulleet haitat ovat kestäneet jo vuosia, nopeasti laskettuna 10 vuotta.

        Oireet ovat pahentuneet koko ajan. Aluksi kipuja rupesi aiheuttamaan laktoosipitoiset tuotteet, seuraavaksi mm. ruisleipä, pavut ja kaalit ja lopulta ei käy enää edes runsaskuituiset ruoat, hiilihapolliset juomat eikä kahvi. Olettaen siis, ettei tämä enää tästä pahenisi.

        Se, että välillä on maha kovalla ehkä pitkiäkin aikoja, ei vielä tarkoita, että olisi ärtyneen suolen oireyhtymä. Nettisivuilla käskettiin luottamaan oman lääkärinsä hoitosuunnitelmiin, mutta suosittelisin kuitenkin patistamaan lääkäriä paneutumaan aiheeseen. Itse sain oottaa diagnoosin valmistumista vuositolkulla. Lopulta menin ja vaadin pääsyä kolonoskopiaan, vaikka ajatus kauhistuttikin. Se tutkimus ei ollut kamala eikä törkeän nolo. Kaksi kauheaa asiaa siihenkin liittyi: kuuden litran ulostelääkkeen juominen oli tuskaa ja jouduin nenämahaletkuun. Toinen kauheus oli toimenpidettä seuranneet pitkäkestoiset ilmavaivat. Maha pullotti kolme päivää.

        Kuulin huhua, että tästä voisi ehkä joskus parantua?? Vai voisiko "tauti" joskus lieventyä? Minulla kun tämä tahtoo mennä koko ajan huonommaksi. Jos joku tietää vastauksen, niin kertokoot ihmeessä.

        Minua on auttanut Minifom-tabletit, jotka auttavat kaasujen ulostuloa sekä Librax niminen reseptilääke, joka rentouttaa vatsan lihaksia ja saa kivun joskus jopa häviämään.

        Ärtyneen suolen kanssa on vain opittava elämään. Joskus maha vaivaa päivittäin ja on erittäin noloa hipsiä vessaan kesken iltamien ja bileiden tai miksei myös koulu ja luennot voida laksea tähän. Itku meinaa usein tulla, kun kovasti koskee. Juuri nyt, kun ei liiemmin koske, on hyvä olo ja voi puhua tästäkin kokemuksena. Perseestä tämä on -sanan mukaisesti.

        Kertokaa kaikki omia kokemuksianne?! Olisi kiva tietää, ettei ole yksin tälläisen vaivan kanssa.


      • marjatta37
        jepulis kirjoitti:

        Minulla on todettu viime keväänä ärtyneen suolen oireyhtymä. En haluaisi kutsua tätä taudiksi, koska en koe olevani sairas. Mahakivut kuuluvat kuitenkin jokapäiväiseen elämääni. Mahakivut ja sen mukana tulleet haitat ovat kestäneet jo vuosia, nopeasti laskettuna 10 vuotta.

        Oireet ovat pahentuneet koko ajan. Aluksi kipuja rupesi aiheuttamaan laktoosipitoiset tuotteet, seuraavaksi mm. ruisleipä, pavut ja kaalit ja lopulta ei käy enää edes runsaskuituiset ruoat, hiilihapolliset juomat eikä kahvi. Olettaen siis, ettei tämä enää tästä pahenisi.

        Se, että välillä on maha kovalla ehkä pitkiäkin aikoja, ei vielä tarkoita, että olisi ärtyneen suolen oireyhtymä. Nettisivuilla käskettiin luottamaan oman lääkärinsä hoitosuunnitelmiin, mutta suosittelisin kuitenkin patistamaan lääkäriä paneutumaan aiheeseen. Itse sain oottaa diagnoosin valmistumista vuositolkulla. Lopulta menin ja vaadin pääsyä kolonoskopiaan, vaikka ajatus kauhistuttikin. Se tutkimus ei ollut kamala eikä törkeän nolo. Kaksi kauheaa asiaa siihenkin liittyi: kuuden litran ulostelääkkeen juominen oli tuskaa ja jouduin nenämahaletkuun. Toinen kauheus oli toimenpidettä seuranneet pitkäkestoiset ilmavaivat. Maha pullotti kolme päivää.

        Kuulin huhua, että tästä voisi ehkä joskus parantua?? Vai voisiko "tauti" joskus lieventyä? Minulla kun tämä tahtoo mennä koko ajan huonommaksi. Jos joku tietää vastauksen, niin kertokoot ihmeessä.

        Minua on auttanut Minifom-tabletit, jotka auttavat kaasujen ulostuloa sekä Librax niminen reseptilääke, joka rentouttaa vatsan lihaksia ja saa kivun joskus jopa häviämään.

        Ärtyneen suolen kanssa on vain opittava elämään. Joskus maha vaivaa päivittäin ja on erittäin noloa hipsiä vessaan kesken iltamien ja bileiden tai miksei myös koulu ja luennot voida laksea tähän. Itku meinaa usein tulla, kun kovasti koskee. Juuri nyt, kun ei liiemmin koske, on hyvä olo ja voi puhua tästäkin kokemuksena. Perseestä tämä on -sanan mukaisesti.

        Kertokaa kaikki omia kokemuksianne?! Olisi kiva tietää, ettei ole yksin tälläisen vaivan kanssa.

        Itselläni on ollut reilu 10 vuotta ärtyneen suolen oireyhtymä. Ruokavalio on ainut tapa saada se kuriin. Itselläni unohtuu ja poistuu kaikki vaivat, kun en laita tiettyjä ruoka-aineita suuhuni ja vältän stressiä. Joulun aika on kaikkein vaikeinta, kun hyllyt notkuvat herkkuja joista saan hirveitä vatsanpuruja ja ripulia.

        Juhlien kahvittelu hetket ovat kärsimystä, kun vatsani sietää vain riisikeksiä ja erästä kakkua, jonka reseptin löysin Kalevasta sattumalta.

        Työpaikalla ja muissa yhteis ruokailussa tulee aina esille se, että miksi syön eri tavalla, kuin toiset ja jos ruoka tarjoillaan, selitäppä aina hirveä litannia ruoka-aineita, joita minulle ei voi tarjota.


      • Ärtynyt ja masentunut
        marjatta37 kirjoitti:

        Itselläni on ollut reilu 10 vuotta ärtyneen suolen oireyhtymä. Ruokavalio on ainut tapa saada se kuriin. Itselläni unohtuu ja poistuu kaikki vaivat, kun en laita tiettyjä ruoka-aineita suuhuni ja vältän stressiä. Joulun aika on kaikkein vaikeinta, kun hyllyt notkuvat herkkuja joista saan hirveitä vatsanpuruja ja ripulia.

        Juhlien kahvittelu hetket ovat kärsimystä, kun vatsani sietää vain riisikeksiä ja erästä kakkua, jonka reseptin löysin Kalevasta sattumalta.

        Työpaikalla ja muissa yhteis ruokailussa tulee aina esille se, että miksi syön eri tavalla, kuin toiset ja jos ruoka tarjoillaan, selitäppä aina hirveä litannia ruoka-aineita, joita minulle ei voi tarjota.

        Mulla on myös todettu ärtyneen suolen oireyhtymä.

        Oon kärsiny tästä lukioajoista eli noin 6 vuotta. Tämä häiritsee jokapäiväistä sosiaalista elämääni, ja on tällä hetkellä suurin ongelma elämässäni.

        Pahinta on ruisleipä, kahvi, omena. Aamulla usein aamupalan jälkeen tulee huono olo. Ja vaikka ois luento tai jumppa, on vessaan mentävä ja nopeasti. Muuten tulee pöksyyn (niinkin on käynyt!) Mulla on olut siis ripuli noin 6 vuotta, tosi kauheeta.

        Lääkäri oli omituinen eikä sen määräämät lääkkeet auttaneet. Oon jo luovuttanut. Masentaa, mutta jotenki oon hyväksyny kohtaloni. Pahalta tuntuu, ja saa aina olla jännittämässä suolta! Ja joskus käy niinkin, että on hyvä olo ja oon siitä kiitollinen, samassa iskee tärinät ja vatsa kivut ja pakko mennä vessaan. Psyykkistä kipua myös, sen tiiän. Stressi laukasee oireet, mutta stressi tulee oireiden pelosta. Huoh :(


      • Koittakaa jaksaa, kyllä se ...
        Ärtynyt ja masentunut kirjoitti:

        Mulla on myös todettu ärtyneen suolen oireyhtymä.

        Oon kärsiny tästä lukioajoista eli noin 6 vuotta. Tämä häiritsee jokapäiväistä sosiaalista elämääni, ja on tällä hetkellä suurin ongelma elämässäni.

        Pahinta on ruisleipä, kahvi, omena. Aamulla usein aamupalan jälkeen tulee huono olo. Ja vaikka ois luento tai jumppa, on vessaan mentävä ja nopeasti. Muuten tulee pöksyyn (niinkin on käynyt!) Mulla on olut siis ripuli noin 6 vuotta, tosi kauheeta.

        Lääkäri oli omituinen eikä sen määräämät lääkkeet auttaneet. Oon jo luovuttanut. Masentaa, mutta jotenki oon hyväksyny kohtaloni. Pahalta tuntuu, ja saa aina olla jännittämässä suolta! Ja joskus käy niinkin, että on hyvä olo ja oon siitä kiitollinen, samassa iskee tärinät ja vatsa kivut ja pakko mennä vessaan. Psyykkistä kipua myös, sen tiiän. Stressi laukasee oireet, mutta stressi tulee oireiden pelosta. Huoh :(

        Itse olen kärsinyt oireista vasta parisen vuotta, mutta nimen niille sain vasta viime kesänä Bulgarian matkalla kun jouduin sairaalaan normaalin mahataudin takia, joka tietysti iski minuun 10x rajumpana kuin ihmisiin ilman tätä vaivaa.. Suomessa ei muuta tehty kuin vain ehoteltiin erinäköisiä ruoka-allergioita aina kun lääkärissä kävin oireitani valittamassa, ja luovuin jo toivosta kokonaan. Masennuin aika pahasti koska en tiennyt mikä kaiken aiheutti ja millä sitä voisi hoitaa/ehkäistä. Vasta kun sain nimen millä etsiä edes netistä tietoa on elämä vähän helpottunut eivätkä kohtaukset enää saa minua sairaala kuntoon kun osaan hieman lieventää niitä katsomalla mitä suuhuni laitan. Lukio aika oli kidutusta kaiken stressin vain pahentaessa tilannetta, ja usein päädyin hyvin nöyryyttäviin tilanteisiin paetessani vessaan tyhjentämään koko suolistoani ulos.. Usein jouduin jopa lähtemään kesken päivän pois koulusta, koska kivut vain pahenivat ja tiesin että jos nyt lähden saatan ehkä keretä kotiin ennen kuin alkaa tapahtua, muutaman kerran olen tosiaan alushousuni joutunut vaihtamaan kun ajoitus on hieman heittänyt. Nykyään stressi on hellittänyt ja vatsakin sen myötä jonkun verran, mutta eivät kohtaukset ole minnekkään kadonneet. Vähintään kolmesti viikossa huomaan taas samat oireet ja joudun kiirehtimään töistä kotio.. Ensin alkavat kylmä/kuuma-vaihtelut, jonka jälkeen tulee tärinä ja kouristelut, lopulta jaloista alkaa mennä tunto sekä liikunta kyky, viimein aletaan olla siinä pisteessä että vessaan on päästävä hinnalla millä hyvänsä tai lähtee taju (auton ratissa hyyvin vaarallista, en suosittele!). Tosiaan tuo on sitä pahinta aikaa, mutta joka päiväisesti on vain huolehdittava siitä että ehdin tarpeeksi nopeasti töistä kotiin ennen h-hetkeä. Välillä on parempia ja välillä huonompia päiviä, mutta ei enää pitkään aikaan noita kauheita päiviä. Joulu nyt on mässäyksen juhlaa ja se kostautui tuollaisena kauheampana päivänä, joten tiedämpähän välttää sitä ensi vuonna.


      • xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
        Koittakaa jaksaa, kyllä se ... kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt oireista vasta parisen vuotta, mutta nimen niille sain vasta viime kesänä Bulgarian matkalla kun jouduin sairaalaan normaalin mahataudin takia, joka tietysti iski minuun 10x rajumpana kuin ihmisiin ilman tätä vaivaa.. Suomessa ei muuta tehty kuin vain ehoteltiin erinäköisiä ruoka-allergioita aina kun lääkärissä kävin oireitani valittamassa, ja luovuin jo toivosta kokonaan. Masennuin aika pahasti koska en tiennyt mikä kaiken aiheutti ja millä sitä voisi hoitaa/ehkäistä. Vasta kun sain nimen millä etsiä edes netistä tietoa on elämä vähän helpottunut eivätkä kohtaukset enää saa minua sairaala kuntoon kun osaan hieman lieventää niitä katsomalla mitä suuhuni laitan. Lukio aika oli kidutusta kaiken stressin vain pahentaessa tilannetta, ja usein päädyin hyvin nöyryyttäviin tilanteisiin paetessani vessaan tyhjentämään koko suolistoani ulos.. Usein jouduin jopa lähtemään kesken päivän pois koulusta, koska kivut vain pahenivat ja tiesin että jos nyt lähden saatan ehkä keretä kotiin ennen kuin alkaa tapahtua, muutaman kerran olen tosiaan alushousuni joutunut vaihtamaan kun ajoitus on hieman heittänyt. Nykyään stressi on hellittänyt ja vatsakin sen myötä jonkun verran, mutta eivät kohtaukset ole minnekkään kadonneet. Vähintään kolmesti viikossa huomaan taas samat oireet ja joudun kiirehtimään töistä kotio.. Ensin alkavat kylmä/kuuma-vaihtelut, jonka jälkeen tulee tärinä ja kouristelut, lopulta jaloista alkaa mennä tunto sekä liikunta kyky, viimein aletaan olla siinä pisteessä että vessaan on päästävä hinnalla millä hyvänsä tai lähtee taju (auton ratissa hyyvin vaarallista, en suosittele!). Tosiaan tuo on sitä pahinta aikaa, mutta joka päiväisesti on vain huolehdittava siitä että ehdin tarpeeksi nopeasti töistä kotiin ennen h-hetkeä. Välillä on parempia ja välillä huonompia päiviä, mutta ei enää pitkään aikaan noita kauheita päiviä. Joulu nyt on mässäyksen juhlaa ja se kostautui tuollaisena kauheampana päivänä, joten tiedämpähän välttää sitä ensi vuonna.

        minulla on vastaus ja pelastus ongelmaan itselläni ollut tuo noin 7 vuotta tai siis oikeastaan 2 kunnes löysin lääkkeen siihen librax auttaa jonkin verran ,mutta sitä tuskin tarvitsee kun käyttää oikeaa lääkettä ja se oikea lääke on tupakka olisin varmaan tappanut itseni tuon ongelman takia ellen olisi kokeillut tupakkaa. onnistuuhan se tietenkin tupakallakin :) ei välttämättä toimi kaikilla mutta kannattaa kokeilla 1 askin verran ainakin.


      • A
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:

        minulla on vastaus ja pelastus ongelmaan itselläni ollut tuo noin 7 vuotta tai siis oikeastaan 2 kunnes löysin lääkkeen siihen librax auttaa jonkin verran ,mutta sitä tuskin tarvitsee kun käyttää oikeaa lääkettä ja se oikea lääke on tupakka olisin varmaan tappanut itseni tuon ongelman takia ellen olisi kokeillut tupakkaa. onnistuuhan se tietenkin tupakallakin :) ei välttämättä toimi kaikilla mutta kannattaa kokeilla 1 askin verran ainakin.

        vastaus
        Lainatkaapa kirjastosta Pauka Heinosen kirja "Vihdoinkin hyvä olo" sieltä hyviä vinkkejä. Kirjan mukaan tulisi välttää surullisen monia terveellisiä ruokia (tosin yksilöllistä)

        - mausteita (mutta tinjami, salvia, kaneli, paprika ja kumina ovat ok)
        - kuivahedelmät
        - hedelmät (pahimpia omena, meloni, luumu, banaani, sitrushedelmät)
        - hunaja
        - prosessoidut ruuat
        - lisäaineet (esim. MSG eli mononatriumglutamaatti)
        - maitotaloustuotteet
        - kahvi
        - alkoholi
        - pavut, linssit, herneet, soija (sisältävät raffinoosia)
        - kaalit
        - isoja aterioita
        - sorbitoli
        - aspartaami
        - fruktoosi
        - tavallinen valkoinen sokeri
        - tyydyttynyt rasva, rasvainen ja käristetty ruoka
        - vehnä
        - ruis
        - älä yhdistä proteiinia ja hiilihydraattia aterioilla
        - maissi
        - nauris, lanttu ja selleri
        - hapankaali
        - purjo
        - retiisi
        - paprika
        - kurkku


      • helpottaa oloa..
        A kirjoitti:

        vastaus
        Lainatkaapa kirjastosta Pauka Heinosen kirja "Vihdoinkin hyvä olo" sieltä hyviä vinkkejä. Kirjan mukaan tulisi välttää surullisen monia terveellisiä ruokia (tosin yksilöllistä)

        - mausteita (mutta tinjami, salvia, kaneli, paprika ja kumina ovat ok)
        - kuivahedelmät
        - hedelmät (pahimpia omena, meloni, luumu, banaani, sitrushedelmät)
        - hunaja
        - prosessoidut ruuat
        - lisäaineet (esim. MSG eli mononatriumglutamaatti)
        - maitotaloustuotteet
        - kahvi
        - alkoholi
        - pavut, linssit, herneet, soija (sisältävät raffinoosia)
        - kaalit
        - isoja aterioita
        - sorbitoli
        - aspartaami
        - fruktoosi
        - tavallinen valkoinen sokeri
        - tyydyttynyt rasva, rasvainen ja käristetty ruoka
        - vehnä
        - ruis
        - älä yhdistä proteiinia ja hiilihydraattia aterioilla
        - maissi
        - nauris, lanttu ja selleri
        - hapankaali
        - purjo
        - retiisi
        - paprika
        - kurkku

        Itselläni on ollut kyseinen vaiva parisen vuotta. Alkoi myös lukioaikoina, niinkuin monilla muillakin. Koulun joudun sillon lopettamaan, kun en pystynyt tunneilla olemaan. Vatsa huusi ja kohta pitkin jo juosta vessaan.
        Lukion lopetettuani ja stressin vähennettyä alkoi myös vatsavaivat saman tien helpottamaan. Nykyään suoritan lukiota iltaisin loppuun ja vatsa kiukuttelee vielä välillä, mutta onneksi lievästi. Yleensä otan ennen tuntia Dormiplant- nimisen lääkkeen, joka on reseptivapaa. Se rentouttaa vatsaa, mutta voi toki osaksi olla myös psyykkistä ;) Rauhoittaa jo mieltä kun vaan tietää, että vaivoihin on saanut jonkun lääkkeen.
        Jos vatsavaivasi eivät ole hälyttäviä, niin kipaise apteekista hakemassa ja kokeile ihmeessä. Oma elämä on helpottunut huomattavasti :)


      • Ei jaksa
        Ärtynyt ja masentunut kirjoitti:

        Mulla on myös todettu ärtyneen suolen oireyhtymä.

        Oon kärsiny tästä lukioajoista eli noin 6 vuotta. Tämä häiritsee jokapäiväistä sosiaalista elämääni, ja on tällä hetkellä suurin ongelma elämässäni.

        Pahinta on ruisleipä, kahvi, omena. Aamulla usein aamupalan jälkeen tulee huono olo. Ja vaikka ois luento tai jumppa, on vessaan mentävä ja nopeasti. Muuten tulee pöksyyn (niinkin on käynyt!) Mulla on olut siis ripuli noin 6 vuotta, tosi kauheeta.

        Lääkäri oli omituinen eikä sen määräämät lääkkeet auttaneet. Oon jo luovuttanut. Masentaa, mutta jotenki oon hyväksyny kohtaloni. Pahalta tuntuu, ja saa aina olla jännittämässä suolta! Ja joskus käy niinkin, että on hyvä olo ja oon siitä kiitollinen, samassa iskee tärinät ja vatsa kivut ja pakko mennä vessaan. Psyykkistä kipua myös, sen tiiän. Stressi laukasee oireet, mutta stressi tulee oireiden pelosta. Huoh :(

        Itse olen kärsinyt kokolailla samanlaisista oireista myös lukiosta lähtien (n. 4 vuotta), ja uskon ongelman minunkin kohdalla laukaisseen koulusta johtunut stressi. En kylläkään ole mennyt asiasta lääkäriin, mutta pikkuhiljaa alkaa tulla mitta sen verran täyteen että aion varata ajan pikimmiten, vaikkakin ilmeisesti vaivoihin ei mitään suoranaista lääkettä olekkaan. Lukioaikoina ongelmat alkoivat niin, että maha oli vähän väliä kouristeleva, ripulia melkein päivittäin ja ilmavaivoja. Yritä siinä sitten istua hiljaa tunnilla kun maha möyryää sen oloisesti että kohta tulee housuun ja koko luokka kääntyy katsomaan että "mikä tota vaivaa?", ja siitä sitten punastellen kysyt lupaa päästä vessaan. Tämän jatkuessa tosiaan melkeinpä päivittäin alkoivat panikkihäiriöt, kun alati sai jännittää ja pelätä vatsaoireiden ilmaantumista, niin että milloin vatsa oli hiukan parempi, psyykkiset oireet pahenivat ja melko varmasti laukaisivat vatsaongelmat entistä pahempana. Ihan järkyttävä noidankehä, ainoastaan muut ongelman kanssa painineet voivat ymmärtää miltä tuntuu laskea minuutteja oppitunnin alusta siihen että se päättyy ja pääsee vessaan. Eikä ongelma toki ole mihinkään hävinnyt, jatkoin lukiosta ammattikorkeaan ja kesän ajaksi hävinneet ongelmat ovat jälleen palanneet. Ja ruoka-aineallergioistakaan ei oikein voida kohdallani puhua, kun kerran oireet alkavat aina koulun alettua, ja puolestaan häviävät aina mm. lomiksi ja työharjoittelujaksojen ajaksi, satunnaisia päiviä lukuunottamatta. Nyttenkin minun pitäisi olla tunnilla, mutta lähdin koulusta kesken päivän hirveän ripulin vuoksi. Saa nyt nähdä, miten koulun käynti sujuu jatkossa, kuinka kauan jaksaa stressata näinkin kiusallisen vaivan takia.


      • töllöPöllö
        Ärtynyt ja masentunut kirjoitti:

        Mulla on myös todettu ärtyneen suolen oireyhtymä.

        Oon kärsiny tästä lukioajoista eli noin 6 vuotta. Tämä häiritsee jokapäiväistä sosiaalista elämääni, ja on tällä hetkellä suurin ongelma elämässäni.

        Pahinta on ruisleipä, kahvi, omena. Aamulla usein aamupalan jälkeen tulee huono olo. Ja vaikka ois luento tai jumppa, on vessaan mentävä ja nopeasti. Muuten tulee pöksyyn (niinkin on käynyt!) Mulla on olut siis ripuli noin 6 vuotta, tosi kauheeta.

        Lääkäri oli omituinen eikä sen määräämät lääkkeet auttaneet. Oon jo luovuttanut. Masentaa, mutta jotenki oon hyväksyny kohtaloni. Pahalta tuntuu, ja saa aina olla jännittämässä suolta! Ja joskus käy niinkin, että on hyvä olo ja oon siitä kiitollinen, samassa iskee tärinät ja vatsa kivut ja pakko mennä vessaan. Psyykkistä kipua myös, sen tiiän. Stressi laukasee oireet, mutta stressi tulee oireiden pelosta. Huoh :(

        "Pahinta on ruisleipä, kahvi, omena."

        "Mulla on olut siis ripuli noin 6 vuotta, tosi kauheeta. "

        Ettei vaan olisi sappinesteen liikaeritystä? Näin tarinan vastaavasta töllöttimessä. Pohdipa asiaa.


      • äiti32
        töllöPöllö kirjoitti:

        "Pahinta on ruisleipä, kahvi, omena."

        "Mulla on olut siis ripuli noin 6 vuotta, tosi kauheeta. "

        Ettei vaan olisi sappinesteen liikaeritystä? Näin tarinan vastaavasta töllöttimessä. Pohdipa asiaa.

        ruisleipä on tosi paha jätä ihmeessä pois ja samoin omena.
        Kahviakaan ei suositella mutta itse en "pärjää" ilman :)
        Aloitin juuri 6 viikon paaston uusilla ohjeilla. Katsotaan auttaako.
        Paljonhan sitä joutuu ruokavaliosta jättämään mutta kyllä niitä vaihtoehtojakin löytyy ja kaikkeen tottuu.
        Jos olo paranee niin kannattaa
        Koko ikäni olen tästä kärsinyt ja nyt vasta sain apua


    • pallosuoli

      juuri nuo mitä kuvailit ja lisäksi voi olla turvotusta ja vatsakipuja, löysin tuollaiset sivut jossa samaa asiaa ärtyvästä suolesta: www.artynytsuoli.info

      • Näistäkin vaivoista on mahdollista parantua.

        http://www.prohealth.fi/laaketiede.php


    • ***

      Itselläni vatsa on sekä mikä elämää pyörittää. Joudun juoksemaan vessassa-varsinkin aamuisin useaan kertaan... psyykkistäkin se toki on- jos tiedän meneväni paikkaan jossa wc:seen en halutessani pääse- tai sinne on noloa pyytää pääsevänsä, ovat vaivat tietysti miljoona kertaa voimakkaampia ja joudun jättämään usein mieleisiä reissuja tämän vuoksi väliin. Mikä tietysti vaikuttaa fiilikseen alentavasti. Kaikista pahimpana olen kuitenkin kokenut sen, että lähipiirin ihmiset joutuvat pakostakin aika-ajoin mukautumaan mun vatsan mukaan. Monesti lähtemisiä joudutaan vuokseni lykkäämään, perumaan tai matkalla pysähdytään joka vessaan. Surullista on myös se, että huomaan antaneeni vaivalle liikaa valtaa- pyrin liikkumaan ja asioimaan vain paikoissa joissa tiedän reitin vessaa, ja vältän viimeiseen asti uusia tuntemattomia paikkoja- ja myös hieman ihmisiä jolle asian joutuu selittämään.
      Lääkityksenä olen myös käyttänyt Libraxia joka toimi tehokkaasti- lääkärini vaihtoi sen Litalgin nimiseen lääkkeeseen (kun sanoi libraxin poistuvan markkinoilta?! Onko vielä saatavilla?) Litalgin oli aika tehoton siinä tarkoituksessaan ja olinkin sille sitten sen verran allerginen, että makoilin reilut 2kk sairaalassa... tämän jälkeen luonnollisesti Litalgin poistettiin käytöstä ja tilalle tuli Buscoban,joka auttaa kyllä kipuihin, mutta ei läheskään yhtä tehokkaasti kuin Librax aikoinaan ja luulen että suuri osa siitäkin avusta on psyykkistä... olen huomannut jääneeni tässä sen verran lääkkeisiin kiinni että koen saavani "apua" kun laitan pillerin suuhun, se lähinnä helpottaa panikointia jonka nolo vaiva aiheuttaa. Panikontiin lääkäri on myös määrännyt Diapamia, mutta sen käyttöä pyrin välttämään mahdollisimman pitkään etten ole aivan vetelä, jotta siitä ei tule tapaa ja jotta mulla on vielä joku viimeinen oljenkorsi jos menee aivan mahdottomaksi. Imodiumia olen syönyt koko ajan ja se on ollut näin ripulivatsaisella ihmisellä se tärkein. Imodiumia syön säännöllisesti vähintään 4 päivässä. Lääkäri on antanut mulle myös luvan ylittää 8tbl päivässä jos on pakottava tilanne. Näitäkin päiviä on. Käytän myös Agiocur kuitu-lisää.
      Lähes kaikkien ruoka-aineiden kanssa olen törmännyt siihen, että jos saan kerran jostain oireita-ei se vielä tarkoita mitään, mutta samalla tavalla voi myöhemmin tulla ongelmia ruuista joita olen aiemmin voinut syödä... Ongelmana tässä on myös se, että olen jo valmiiksi alipainoinen ihminen ja paino putoaa hyvin helposti ja nopeasti vatsan ollessa hurjimmillaan, joten lääkärini on nähnyt tärkeämpänä sen että syön riittävästi ja monipuolisesti jotten aivan kuihdu. Ongelma on tietysti pienimmillään mitä vähemmän syö ja siinäpä taas ongelma.
      Fyysistä vikaa mussa ei ole ja siis kaikki testit on tehty paitsi Vielä pitäisi uskaltautua vatsan tähystykseen, kun ajoittain vatsan ollessa sekavimmillaan, saatan alkaa myös oksentamaan- jotenkin tuntuu että silloin keho hylkii ruokaa kunnes on valmis ottamaan sitä vastaan. Ja siis kyse ei ole minkään sortin syömishäiriöstä vaan oksentaminen on samanlaista kun vaikka vatsataudissa.
      Itse muistan hävenneeni alkuun aivan helvetisti sitä, että nuoren ihmisen pitäis olla kauneimmillaan, nuori, villi ja niin pirun seksikäs ja sitte et ookkaan kun juokset paskalla niiin monesti ettet ehdi muitten mukaan rientoihin. Tuntu oikeesti aika pahalta ja tuntuu se edelleenkin aika-aijoin.. Meni monta vuotta niin etten kehdannut olla kavereilla yötä ja monet alkavatkin ihmissuhteet kaatu siihen että en sitten kehdannu mennä poikien luokse, lähteä kavereitten mukana festareille tms... Oon kokenutkin, että se miten lähipiiri suntautuu asiaan voi joko auttaa tai pahentaa asiaa hyvin paljon.
      Seuraavaksi edessä onkin kongnitiivinen terapia. Vaikka ongelmat ovat helpottaneet; oksentelua ei ole ollut melkein vuoteen, tutussa ympäristössä ja arjen kuviossa myös vatsantoiminta on tasaantunut, silti edelleen on tilanteita (kuten nyt :D) kun vatsa vei voiton ja neiti jäi kotiin, lähden hakemaan terapiasta apua nyt näihin stressitilanteisiin... josko se sieltä löytyisi. Lääkärini kanssa on myös keskusteltu mahdollisen vatsantoiminnan häiriöiden yhteyttä turhan aktiiviseen luonteeseeni. Ongelmat ovat pahimmillaan kun en pääse liikkumaan, kuten vaikka luokkatilanteessa, liikkuminen on auttanut kovasti rauhoittumaan ja monesti voi ollakkin niin ettei todellista ulostamisen tarvetta ole edes ollut. Lääkäri heitti ilmoille ajatuksen, voiko ongelma olla siinä että kyseessä olisi jonkinlainen levottomuus/keskittymis ongelma- kun keho ei saa liikkua ulkoisesti alkaa liikettä tapahtumaan sisäisesti, jolloin tulee tunne /tarve esim ulostaa. Pidän tätä itse hyvin todennäköisenä koska esim. autossa on hyvä olla kun saan itse ajaa-mutta kyydissä en pysty istumaan vaan vatsa alkaa heti kipeytyä kun olen liikkumatta.
      Tulipa avauduttua :D huomaatte varmasti että ko. vaiva on aiheuttanut ja tulee aiheuttamaan tunteita :D

      • ibsibs

        Oli pakko vastailla tähän viestiisi! Olen kärsinyt ärtyneestä suolesta noin 10 vuotta. Nuoruuteni meni tosiaan samoin kuin kuvailit. Mutta eniten alkoi kiinnostamaan tämä viimeinen kommenttisi siitä, että kyseessä olisi jonkinlainen levottomuus/keskittyneisyyteen liittyvä ongelma. Itse olen aina ollut kova menemään ja tekemään. Jotenkin on vaikea rentoutua ja rauhoittua. Autoa ajaessa minulla on tuo aivan sama! Jos itse ajan, niin ei ole yhtään niin kamala olo, kuin istuisi kyydissä. Töissä aloitan kokoajan uusia projekteja, että pysyn liikkeessä, eikä tarvitsisi seistä tyhjänpanttina! Itsellä on auttanut nyt jooga ja erinäiset hengitysharoitukset ja rentoutumisharjoitukset. Myös ruokavalio on helpannut oloa.


    • Vihdoinkin apua??

      Heti pitää mainita että suurin osa tekstistä oli kuin omasta suustani. Mahavaivat täyttävät nyt syksyllä 8 vuotta. Kaikki alkoi erittäin kovasta stressistä, jolloin melkein poltin itseni loppuun. Aikaa jolloin en osannut/halunnut lainkaan sanoa ei... Vaivat alkoivat aika nopeasti sellaisina minä ne ovat pysyneetkin. Eli pääosin ripulia ja ilmavaivoja. Ja varsinkin nämä tilanteet joissa on kiusallista/mahdotonta päästä vessaan, ovat kauheita. Aiheuttavat myös pienen paniikkihäiriön. Auto myös itselleni yksi näistä pahoista paikoista. Paitsi jos ajan itse. Itse ajaessa varmaan huomio ei niin kiinnity siihen vatsaan vaan tiehen.

      Olen Imodiumia joutunut käyttämään kaikkien vuosien ajan. Joskus otan jopa "varmuuden vuoksi" kun mahassa on tunne että pian alkaa tapahtumaan. Näinhän ei olisi hyvä tehdä, mutta ei voi mitään kun pitää esim. töihin lähteä. Saisin kyllä pitkän listan kirjoitettua vaivoistani, mutta juurihan ne tuossa edellisessä kirjoituksessa tulikin...

      MUTTA!!

      Kävin tässä pari viikkoa sitten hierojalla. Hän ei ole perus hieroja vaan hieroja/niksauttaja/fysioterapeutti/ravintoneuvoja... En ole varma edes hänen nimikkeestään, mutta luotan kyllä siihen mitä hän sanoo. Ja kun hieronnan aikana tuli mahavaivat puheeksi, hän antoi minulle ohjeen valkuaisainedieettiin, jonka pitäisi saada mahani kuntoon. Eli tarkoituksena on välttää kasaa ruoka-aineita viiden viikon ajan ja sen jälkeen koittaa ottaa niitä takaisin yksi kerrallaan. Näin saa nähdä onko allerginen jollekin aineelle, mitä ei lääkärissä voi todeta. No, aloitin tämän dieetin ja siinä painotettiin myös suolihuuhtelun tärkeyttä. Päätin että kun kerran tehdään tämä, tehdään se kunnolla. Varasin ajan ja tämän huuhtelun jälkeen sain mahdollisesti aivan uuden diagnoosin vaivoilleni!! Yksi nikama oli siirtynyt "paikoiltaan" ja näin painaa peräsuolen hermostoa. Ja siinä syy vatsavaivoihin!! Aloin itkemään kun tajusin että näin voi olla. Näin "yksinkertainen" asia, joka on vielä hoidettavissa! Lihakseni tämän nikaman ympäriltä ovat järkyttävän jumissa ja nyt aionkin ottaa asiakseni käydä hierojalla vähintään parin viikon välein ja tehdä omat venyttelyt päivittäin. Olisi uskomatonta jos näin pienellä vaivalla saisin elämäni takaisin.

      Eli käy jollain asiansa osaavalla hierojalla/niksauttajalla ja pyydä katsomaan selkärankaa. Nikama on voinut siirtyä väärään asentoon ihan vaan sillä että joskus lihakset ovat olleet jumissa ja samaan olet kaatunut tai jotenkin telonut selkäsi ja lihakset ovat siirtäneet nikaman pois.

      Aluksi olin vielä hieman epäileväinen tätä teoriaa kohden, mutta kun löysin netistä muiltakin tietoa tästä, olen nyt erittäin toiveikas. En 100% vielä luota tähän, kun on niin paljon pettynyksiä tullut, mutta aion ehdottomasti katsoa tämän läpi.

      Mahan kun saisi kuntoon, saisi ruveta jälleen elämään niin kuin "normaalit" ihmiset. ;D

    • -porotyttö-

      Hei! Sain eilen lääkäriltä diagnoosiksi "toiminnallisen vaivan" eli käsittääkseni siis ärtyneen paksusuolen. Oireita ollut monenlaisia, jotka kaikki eivät välttämättä edes liity koko vaivaan: mutta siis ilmavaivat, turvotus, vatsassa kiertäminen, vatsan äänteleminen, ripuli 6kk (vaihdellut vaaleankeltaisesta tumman ruskeaan ja kiinteämmästä vesiripuliin) 0-5 kertaa päivässä, närästys alkoi 4kk sitten ja suuhun oksentaminen varsinkin jos juo vettä ja menee makuulleen tämän jälkeen, tuntuu kuin koko keho tärisisi sisäisesti, käsien tärinä, voimattomuuden tunne, hiusten lähtö, kynsien "viivoittuminen", alhainen verenpaine (n. 70/105), huimaaminen nykyisin jopa myös paikoillaan ollessa, ..ja oikeastaan melkein kaikki muutkin vaivat mitä liittyy noihin seuraaviin sairauksiin liittyy, joista testit on otettu.
      Kannattaa selvittää ettei ole vain mitään näistä seuraavista ennenkuin luovuttaa ja tyytyy toiminnallisen vaivan diagnoosiin.

      Koko kevään ravasin eri testeissä, joita kyllä sai aika napakasti itse vaatia : keliakia (verikoe ja koepala), kilpirauhasverikokeet (TSH, T4V ja T3V), maitoallergia, laktoosi-intoleranssi, parasiitit (3 kertaa), bakteeriviljely (2 kertaa), nestetasapaino (ettei ole päässyt kuivumaan), hemoglobiini, ulosteen elastisuus (haiman vajaatoiminta), helicobakteeri(koepala) ja siis tähystys sekä ylä että alakautta.

      Nyt siis mitään muuta ei löytynyt kuin laktoosi-intoleranssi, jonka olen tiennyt itselläni olleen jo 10 vuotta ja täysin laktoositonta ruokavaliotakin jo pari vuotta noudattanut.
      Lääkäri ei enää tiennyt mitä muita testejä minusta voisi ottaa, joten tämä toiminnallinen vaiva tuli diagnoosiksi. Nyt sitten alkaa ruokavaliolla kokeileminen, mitä voi syödä ja mitä ei. Vielä koitan kyllä kysellä, jos vielä joku muu vastaus tähän saattaisi olla kuin ärtynyt suoli.

      Lihakseni ovat hyvinkin jumissa selkärangan vierestä ja lukkoja syntyy selkärankaan helposti, joskus noidan nuoliakin. Päätä särkee, hartiat jumissa ja myös aurallinen migreeni on. diagnosoitu. Täytyykin käydä vielä hierojalla uudestaan ja osteopaatillakin selvittämässä ettei olisi mikään nikama painamassa peräsuoliston hermoa. Sehän olisi maailman helpoin asia korjata. Kiitos vinkistä :)

      Jos joku vielä tietää jotain muita sairauksia, mistä tämänkaltaiset oireeni voisivat johtua, vastatkaa ihmeessä.

    • ***

      Hei!

      Pitää ihan alkuun myöntää että eipä ole ikinä tullut mieleenkään, että vaiva voisi mahdollisesti johtua selästä... faktat tässä vaiheessa ovet että siskollani on ollut lapsena skolioosi ja itselläni häntäluu kasvaa aivan tuhannen mutkalla. Häntä luuta on kyllä tutkittu ja lääkärin mielestä siinä ei ole mitään haittaa... paitsi etten voi tehdä vatsalihasliikkeitä, pyöräillä tms. missä pers hinkkautuu :D Teloin kyllä selkäni töissä syksyllä ja olen käynyt fysioterapiassa kerran viikossa siitä lähtien.. ei terapeutti kyllä mitään maininnut mutta pitääpä ottaa puheeksi! Kiitos kovasti ideoista :D

    • keltainen porkkana

      Minulla todettiin ärtyneen suolen oireyhtymä noin vuosi sitten. RIpuli ja jatkuva kurina olivat pahimmat oireet ja olin ihan epätoivoinen vaivan kanssa. Kävin usealla eri lääkärillä, kokeilin eri lääkkeitä ja ruokavalioita, mutta mikään ei auttanut.

      Viimeisenä keinona kokeilin hypnoterapiaa ja vaivaani löytyi vihdoin ratkaisu. Vatsani on taas täysin normaali ja rauhallinen ja elämänlaatu parani huomattavasti. Olen edelleen ihmeissäni siitä että hypnoterapia oli oikea hoito vaivaani, mutta se kannatti. Oma teoriani on, että kohdallani ärtyneen suolen oireyhtymä oli kehittynyt liian vatsaan liittyvän stressin seurauksena, kun tiedän sen muutenkin olevan herkkä.

      Kukaan minua hoitaneista lääkäreistä ei maininnut hypnoterapiaa mahdollisena hoitomuotona vaan sekin piti itse keksiä. Kannattaa kokeilla jos tietää olevansa stressaajatyyppiä eikä mikään muu oikeasti auta.

    • Parempaa Kohti!

      Hei!
      Suomessa eivät lääkärit halua tunnistaa esim. fruktoosi-intoleranssi nimistä vaivaa. Jotkut ravitsemustrapeutit sentään sen tuntevat. Migreenit, levottomuus, väsymys, iho-oireet, lihasjäykkyydet ja erilaiset vatsaoireet (kuten missä tahansea intolernssissa) vaivaavat tämän intoleranssin potilaita. Diagnoosi Suomessa on yleensä suurpiirteisesti ärtynyt suoli-oireyhtymä, joka ei vielä kerro oikeaa syytä vaivoille, eivätkä sen hoitotavat poissulje oireita. Lisää vain tuskaa entisestään. Itselläni jopa siitepölyallergia jäi pois kun jätin sokerit ja jauhot ruokavaliostani. 16 vuotta olen kuvitellut, että minulla on allergioita, ... jotka on kuitenkin laboratoriokokein todettu! Iman sokeria olenkin vailla allergiaa. Enkä ole ainoa, jonka "allergia-oireet" helpottavat, kun jättää sokerit ja viljat pois ruokavaliosta. Pahat vatsaoireeni helpottivat aika nopesti myös, vaikka olivat jatkuneet jo vuosia, lähes päivittäin. Jos lääkäri "ei keksi tapaa testata" tätä vaivaa, kannattaa kokeilla itsenäisesti jättää sokerit ja viljat pois. Eri viljoja voi sitten ajan kanssa testata, jos joku "terveellinen vilja" sinulle kenties kävisikin.
      Jos kärsii fruktoosi-intoleranssista on vaara anemialle tai maksan arvojen nousemiseen. Itselläni oli melkoinen vaje magnesiumista ja kaliumista!!! Ravintoaineet eivät nimittäin imeydy suolistosta, kun suolisto kärsii jatkuvasta tulehdustilasta. Myös maksa-arvoni ovat olleet koholla. Ottakaa ihmeessä ainakin parin viikon koeaika ilman sokereita, ilman makeutusaineita ja jauhoja. Ja tässä tapauksessa toki myös ilman hedelmiä (fruktoosi = hedelmäsokeri). Glukoosi on ilmeisimmin ainoa sokeri, joka ei muutu elimistössä fruktoosiksi.
      Onnea ja tsemppiä kokeiluun, toivottavasti joku muu lisäkseni löytää helpotuksen tähän vaikeasti tunnistettavissa olevaan, erittäin kuluttavaan vaivaan!!! Silloin tällöin sentään törmää kirjoitukseen henkiöstä, joka on oikein jopa onnistunut saamaan oikean diagnoosin ; )

      • Anonyymi

        Minulla on kaikki nuo edellä lukemani kertomukset koettu, eikä ollut tutkimuksista huolimatta löydetty vaivaani syytä, kunnes luin täältä jonkun henkilön samanlainen kokemuksen , kaurasta , jätin aamu kaurapuuron ja vaihdoin riisiin ja ruishiutsleisiin , suoli rauhoittui heti, eikä rajoita enää minun liikkumista missä vain...yllätys oli itsellekin suuri, kun vaivat hävisi ja olo on normaali ! Ei kyllä ekana tulisi mieleen kaura-allergia kun aina käsketään syömään kaurapuuroa ! ...


    • voi voi

      Kiinnostaisi tietää että Mitä te ihmiset päivittäin syötte, että oireet pysyy poissa?
      Jatkuvat ilmavaivat vaivaa ja kakka meinaa tulla milloin yhtään olen jännittävässä tilanteessa!

      • Juhani A.

        Kyllä se parin vuoden kuluessa rauhottuu.
        Alussa oli vaikeaa, nyt ei tarvitse kuin välttää paria ruokaa (sipuli, kofeiini ja nähtävästi e621 lisäaine) niin vatsa ei oireile.


    • ***

      Aloitin juuri fodmap nimisen ruokavalion ravontoterapeutin ohjeesta. Käsittääkseni siitä on peräti jotakin tutkimusmateriialia australiasta, mutta ravintoterapeutti sanoi ettei sitä voi suoraan verrata suomalaisen ihmisen kehon toimintaan mutta siis kokeilu meneillään.

      http://www.pronutritionist.net/fodmap-hiilihydraattirajoituksen-toteutus-ja-teho/

      Eli EN saa syödä:
      Vehnä, ohra, ruis sekä näistä valmistetut tuotteet
      kaalit,parsa sipuli, palkokasvit (myös soija itsessään, mutta esim soijamaito käy) punajuuri, maa ja latva-artisokka,sienet, omena, päärynä,sokerit, vesimeloni, mango,luumu, pastillit purukumit, laktoosia sisältävät tuotteet (monet lääkkethän sisältää....)


      Eli SAAN SYÖDÄ:
      Peruna, maissi, polenta,kaura, riisi,speltti, pähkinät, sitrushedelmät, kaikki marjat, kypsät banaanit, kiivi, papaija,passion hedelmä, hunaja-ja verkkomeloni, raparperi, salaatti, tomaatti, idut, paprika,porkkana munakoiso,selleri,bambun versot, kurpit, yrtit, täysin laktoosittomat tuotteet

      Huomasimpa juuri että olen kyllä syönyt punajuurta.. ups-.. mutta siis. Olen pari viikkoa kokeillut ja oireet ovat lieventyneet kovasti. Uloste on kiinteämpää ja vessaan pääsyn ei tarvitse tapahtua sekunnissa vaikkakin käyn wc:ssä edelleen useita kertoja. Kipu on myös hallittavissa. Aiemmin kerroin että minulla on lupa ylittää imodiumin 8kpl/pv mutta niin ei ole tarvinnut tehdä.
      Suurin ongelma tässä hoidossa on se, että olen suuri kulinaristi ja tämä ruokavalio ei tyydytä eli en koe kylläysyyden tunteita enkä saa syömisestä toivottua mielihyvää :( ja siis jatkuvasti tekisi mieli vaikka ja mitä... Ja tietysti se, että myös puolisoni joutuu mukailemaan ruokavaliotani ja voin kertoa ettei esim. gluteiiniton pasta ole herkkua. Mutta mutta.. olen nyt päättänyt kokeilla tätä niin hyvin kuin vaan pystyn jotta hommaan saadaan joku tolkku... mutta siis kauppa laskut sun muut ovat kasvaneet huomattavasti koska gluteiinittomat tuotteet ovat hyvin kalliita, mutta ehkä se on tämän arvoista!
      Ravontoterapeutti mainitsi myös että kannattaa välttää lisäaine paholaisia. Kerroin ettei mulla ole koskaan ollut ulkomaan matkoilla ongelmia ja hän kertoi sen johtuvan juuri siitä, että maissa joissa olen käynyt ruoka on tuoreempaa eikä maito ja vehnä tuotteita käytetä paljoa pohjoismaiden ulkopuolella.. eli olen vain syntynyt väärään maahan!

      Tsemppiä kaikille!

      • IBS

        Hei, olen juuri tekemässä ärtyneen suolen oireyhtymään liittyvää anonyymia kyselylomakkeen esitestausta. Löytyisikö vapaaehtoisia? Tähän viestiin voi vastata siinä tapauksessa ja annan lisätietoja.

        Lisäksi kuulisin kyselylomakkeeen ulkopuolellakin neuvoja, sillä jouduin juuri itse tutkimuksiin ja epäilynä IBS.


      • tiedot ekana
        IBS kirjoitti:

        Hei, olen juuri tekemässä ärtyneen suolen oireyhtymään liittyvää anonyymia kyselylomakkeen esitestausta. Löytyisikö vapaaehtoisia? Tähän viestiin voi vastata siinä tapauksessa ja annan lisätietoja.

        Lisäksi kuulisin kyselylomakkeeen ulkopuolellakin neuvoja, sillä jouduin juuri itse tutkimuksiin ja epäilynä IBS.

        Laitapa meille ensin näkyviin paikka/taho mihinkä olet tekemässä tuota kyselylomaketta ... sen jälkeen sitten päätetään osallistumisesta :-)


      • IBS
        tiedot ekana kirjoitti:

        Laitapa meille ensin näkyviin paikka/taho mihinkä olet tekemässä tuota kyselylomaketta ... sen jälkeen sitten päätetään osallistumisesta :-)

        Alla olevaan spostiin laitoin jo lisätietoja. Minulle voi laittaa viestiä [email protected] ja laitan sitten taas lisätietoa paikasta ja tahosta ja muusta ja sitten saa päättää josko osallistuu :)


    • Onni111

      Itselläni ollut myös jo useita vuosia ärtyneen suolen oireita, allergiaepäilyjä, masennusta jne. Vasta hiljattain olen löytänyt vastauksen ongelmiin ja se on yksinkertaisesti maitohappobakteeri. Enkä tarkoita nyt mitään apteekkitavaraa, vaan olen ostanut tuttavaltani, joka myy luontaistuotteita, tätä kyseistä maitohappobakteeri -valmistetta. Sitä valmistetaan Saksassa ja sille on patentti, joten ei ole muualta saatavilla vastaavaa. Eroaa muista valmisteista siinä, että kapseli rikkoutuu vasta suolistossa, joten on todettu auttavan jopa allergioihin. En halua tähän laittaa suoraan tuttavani yhteystietoja, joten laitan sähköpostin jos joku kiinnostuu kokeilemaan: [email protected]. Tätä kautta annan sitten yhteystiedot.

      • kiputyttö..

        moikka!oliskohan tällä palstalla joku olla olis ollu samoja oireita..
        Eli oon nuori parikymppinen tyttönen ja kaks viikkoa kohta kärsinyt aaltoina tulevista vatsa/selkäkivuista.kivut alkoi yhtenä iltana kun selässä tuntui vähän polttelua mutta meni ohi nopeesti kun menin makoileen kovalle lattialle.sen jälkeen polttelua tuntui selässä ja myös vatsassa hieman navan alapuolella yleensä.kivut alkoi oleen tosi pahoja et jouduin makoileen lattialla kippurassa kun sattui niin paljon.kävin lääkärissä nyt useemman kerran ja otettu verikokeita useemman kerran ja kaikki ok,paitsi leukosyytit ollut välillä vähän koholla mutta ei pahasti.kipukohtaukset tulevat yleensä kerran päivässä mutta ei joka päivä.välillä on päivä välissä ja seuraavana päivänä taas kiemurtelen tuskissani.usein tuohon kipuun on liittynyt ulostaminen eli joko kipukohtauksen aikana tai sen jälkeen käyn vessassa ja on ripulia.välillä ihan vesiripulia.verta ei ole koskaan ollut.mutta välillä tuntuu ettei kaikki uloste tule kerralla.
        Tk-lääkäri on ihan neuvoton eikä tiedä mistä tämä johtuu..itse olen miettinyt jotain paksusuolen sairautta tms. Mutta mulla on välillä kovia polttoja selässä niin voiko moiset johtua paksusuolesta?tai ärtyneestä suolesta?
        Istuminen ja seisominen on mun mielestä pahentanut kipua.yleensä helpottaa kun meen makoileen.välillä selässä tuntuu ensin kovaa polttelua ja sen jälkeen siirtyy vatsalle.
        Mulla on ollu useemman vuoden ajan sellasta että joskus alkaa yhtäkkiä polttaan vatsaa (samasta kohdasta kun nyt näiden kipukohtausten aikana) ja vähän ajan kuluttua saan mennä nopeesti vessaan ku on ihan ripulia ja ilmaa kertynyt vatsaan.sen jälkeen olo ollut ok.näitä on ollut vaihtelevasti.joskus ihan viikottain ja joskus mennyt viikkoja ettei oo ollut moisia.nyt kun lueskelen netistä näitä juttuja ärtyneestä suolesta niin nuo ainakin sopisivat siihen.colonoskopian oon käynyt joskus monta vuotta sitten ja se oli ok.
        Niin ja yöt pystyn nukkuun hyvin.ei kipuja sillon.ja usein kipukohtauksen aikana alan nukkuun niin pystyn nukkuun hyvin.sen jälkeen on kipu aina helpottanut.
        Kerroin nyt kaikki asiat yhteen pötköön kun on niin paljon asiaa.toivottavasti joku kohtalotoveri voisi kertoa oman tarinansa ja jos saisin jotain apuja tähän vaivaan..yli viikon ollut nyt sairaslomalla kun kivut on niin pahoja etten pysty istuun tms töissä.pelottaa jos tää onkin jotain vakavaa..:(


    • mikimi

      hei kiputyttö ärtyneessä suolessa ei ole ainakaan minun tietojeni mukaan leukosyytt tai muutkaan veriarvot koholla ja myöskin tuo että kipu on navan alapuolella vaikuttaisi gynekologisilta vaivoilta, tosin ohan paksusuolen loppupää vasemmalla navan alapuolella. Oletko koskaan käynnyt alavatsan ultraäänessä siinä varmaan saisi katsottua ainakin kohdun ja munasarjat.

    • kiputyttö..

      gynekologinen puoli on tsekattu ja se on ihan kunnossa.tosin ultraa ei ole vähään aikaan tehty, mutta kierto yms on aina ollut normaalit ja kunnossa.
      ja tuohon kipuun liittyy usein voimakkaat suoliäänet niin sen vuoksi olen ajatellut jos se liittyisi kuiteskin suoleen.
      nuo leukosyytit on ollut vain vähän koholla ja lääkäri sanoi, että ne helposti heittelehtii vähän jos on jotain pientä pöpöä tms.
      ja nyt parina päivänä kipu on ollut ylempänä vatsalla eli navan yläpuolella kylkiluiden välissä.outoa..:S onneks tänään uudestaan lääkäriin..

    • kalmariko

      Hei!

      Ihanaa huomata etten ole ainoa vaivojeni kanssa!!
      Itselläni vaivat alkoivat 17vuotiaana, ja olen kohta 20, eli parhaat nuoruusvuodet menneet ohi...
      Kaikki alkoi äkillisesti yksipäivä kun maha möyrähti ja sittempä sitä oltiin loppupäivä vessassa. Kaikki mitä suuhuni laitoin tuli alle 5minuutissa ulos. En syönyt viikkokausiin mitään, ja ainakun yritin syödä tuli kaikki heti ulos, ihan vetenä. Päivässä sai käydä sen 20kertaa vessassa ja painokin tipahti 20kiloa, ja lääkärit sanoivat että kaikki johtuu siitä kun on hartiat jumissa! Millähän perusteella??
      Nyt olen käynyt kaikki mahdolliset testit läpi ja ei mitään poikkeavaa.
      Nyt lääkärini vain totesi että joku virus on saattanut aiheuttaa ärtyvänsuolen oireyhtymän ja joku apu olisi kiva saada!
      Parisuhteeni oli koetuksella, sekä ystävyyssuhteeni koska ei kukaan ymmärtänyt että en voi lähteä kotoa vessan läheltä.
      Töissäkäynti on yhtä tuskaa, enkä opiskellakkaan voi, eikä kelalta saa sairauspäivärahaa koska tätä tautia ei voi diagnosoida kunnolla!
      Yhdellä sivustolla lukee että ärtyneensuolen oireyhtymä on oikeastaan ominaisuus eikä sairaus, no olen todella ylpeä tästä ominaisuudestani!
      Kysyisin että onko jostain apteekin itsehoitolääkkeestä ollut teille apua? Ja saako esimerkiksi imodiumia syödä useita päiviä putkeen?

    • jdgsodig

      Tulkaahan keskustelemaan ärtyneen suolen oireryhmästä omalle foorumille! Foorumi on osoitteessa http://ibs-foorumi.forumotion.com/

      Foorumi on suunnattu ainoastaan ärtyneen suolen potilaille. Keskusteluihin kirjoittaminene vaatii lyhyen rekisteröinnin. Tervetuloa!

    • tutkimuksia_vailla

      Täällä kanssa yks ongelma maha. Kolmatta viikkoa menossa kovat mahakivut. (Alavatsa) Maha on kipeä KOKOAJAN: oli se sitten tyhjä tai ei. se on täynnä ilmaa, oksettava olo kokoajan. Lääkärit ei viitsi tutkia (yhdet verikokeet suostuivat ottamaan) Ensimmäinen lääkäri sanoi että Norovirusta ja pisti takaisin töihin (jos olisi ollut oikea noro, olisi siitä lähtenyt mukavasti tarttumaan..) Minulla kokoajan pientä lämpöilyä, verikokeissa tulehdusarvot koholla, menin toiselle lääkärille. Hän sanoi kohonneista tulehdusarvoista: johtuu ripulista. (MUTTAKUN EI MULLA OLE RIPULIA, päin vastoin..) Tämä lääkäri sanoi että minua vaivaa katarri (joka muuten oireilee YLÄVATSALLA) Käski syömään somacia (jota olen syönyt jo entuudestaan pidemmän aikaa) ja sanoi että pitäs parissa päivässä kivut kadota. No, eipä ole kivuille loppua näkynyt, tuntuu että pahentunut entisestään. Minä en ymmärrä miksi minua ei voi tähystää? (olen vielä yksityisen lääkäriaseman asiakas, työterveyshuollon kautta) Pelkään että seuraavaksi lääkärit keksivät ärtyneen suolen eivätkä tutki muita mahdollisuuksia. (Perheessä paljon suolistosairauksia; mm. keliakia, colitis ulcerosa) miten teillä muilla on riittänyt energia rampata lääkärissä joka viikko, saamatta mitään apua?? Luulen että töissäkin pitävät minua luulosairaana..

    • jidgorig

      Kuullostaa ihan siltä että tutkimuksia_vailla kärsit jostain bakteerin tai viruksen tai jonkin muun örkkimörkin aiheuttamasta mahakivusta. Lääkärien pitäisi kyllä osata esim ulostenäytteestä katsoa juttuja, samoin heidän mielestäni pitäisi edes tähystystä ehdottaa, jos tulehdusarvot ovat koholla. Tosin jos sinulla ei liity tuohon tosiaan mitään ripulia, ummetusta eikä verentuloa suolesta, niin harvoin on kyse tällöin mistään tulehduksellisesta suolistosairaudesta kuitenkaan, eikä niinkään myös ärtyneestä suolesta.

      Kovat kivut mahassa pitäisi ottaa aina vakavasti. Harmi vaan kun nämä suomen lääkärit tuppaavat olemaan niin ammattitaidottomia suuremmassa osassa varsinkin mahakipujen ja muiden oireiden kanssa. Kova kipu mahan puolella voi myös johtua selästä, joten sekin tulisi tutkia. Jos siellä on jokin lihasjumi tai jokin painaa hermoja.

      Toki kun kerroit että suvussa on paljon suolistosairauksia, en ihmettelisi jos nämä oireesi nyt kertovat jostain alkavasta sairaudesta. Laktoosi-intoleranssi on varmasti ensimmäinen mikä kannattaa sulkea pois. Tämän jälkeen keliakia. Tämän jälkeen voidaan sitten alkaa vasta miettimään niitä muita vaihtoehtoja. Mene vaikka toiselle lääkärille jos eivät ala sinua kuuntelemaan, myös yksityisellä puolella on näitä osaamattomia lääkäreitä, jotka eivät kuuntele potilasta. Vaadi itsellesi kokeita ja tutkimuksia! Työterveydessä tosin homma ei välttämättä etene, koska siellä varmaan herkemmin tekevät työnantajan kustannuksella kalliita tutkimuksia. Kannattaa hakeutua iihan muualle yksityiselle ja maksaa itse, siten saat ainakin varmaa apua.

    • vaivapesäke

      Olen kärsinyt ärtyneen suolen oireyhtymästä nyt noin 1,5 vuotta. Lääkärini totesi sen, kun olin vasta aloittanut yliopisto-opiskelun. Oireyhtymän puhkeamisen aikoihin ravasin vessassa joka aamu ripuloimassa, kaikista pahimpina aamuina jopa kolme kertaa, ennen kuin uskalsin astua ovesta ulos ja totesin, että nyt ei ole enää tarvetta vessaan. Tätä kesti vajaa kolme kuukautta, kun ymmärsin hakeutua lääkäriin.
      Kun aloitin yliopisto-opiskelun, kaikki oli uutta; kaupunki, asunto, ihmiset, koulu, KAIKKI! Kun olen tällainen stressaaja/jännittäjä-ihminen, kaikki uusi oli minulle liikaa, ja näin ollen vatsani toiminta häiriintyi. Ripuloinnin lisäksi minulla oli usein, erityisesti iltaisin, maha turvoksissa suolistoon kertyneestä kaasusta, ja mahaan sattui.
      Lääkärikäynnin jälkeen lopetin heti aamukahvittelun, sillä se pahensi oireita kaikista eniten (erityisesti tyhjään mahaan juotuna!). Sen lisäksi olen vähentänyt ei-laktoosittomien maitotuotteiden määrää ruokavaliossa, sillä itselläni laktoosi on aina aiheuttanut jonkinlaisia (pienehköjä) oireita. Päivittäin otan myös tabletin maitohappobakteereita (LactoSeven), joista uskon olevan myös apua suoliston bakteeritasapainon säilyttämiseen.
      Ehdottomasti kuitenkin SUURIN APU suolisto-oireisiini on ollut liikunta! Liikunta rentouttaa ja lisää mielihyvän tunnetta, mitkä puolestaan vähentävät stressiä ja jännittyneisyyttä. Juuri edellämainitut stressi ja jännitys saavat oireeni pahenemaan ja sen takia olen alkanut harrastaa säännöllisesti liikuntaa. Pyöräilen/kävelen yliopistolle ja käyn vähintään kaksi kertaa viikossa jumpassa/kuntosalilla. Voin suositella myös joogaa, sillä se jos mikä poistaa jännittyneisyyttä ja rentouttaa.
      Mitä olen kyseisestä oireyhtymän kuvauksesta lukenut artikkeleita, keskustelun aloittajan kuvailemat oireet viittaisivat siihen.

      • vaivapesäke

        Löysin tältä sivulta http://www.tervevatsa.fi/ibs-aertyvae-suoli hyvää tietoa ärtyneen suolen oireyhtymästä. Kaikkein eniten juuri lopun lause pisti silmiini:

        "IBS-potilaan perushoitoon kuuluukin säännöllinen liikunta, pienet säännölliset ateriat, erittäin rasvaisen ruuan välttäminen, hiilihapollisten ja kofeiinia sisältävien juomien vähentäminen ja alkoholin käytön rajoittaminen sekä säännölliset yöunet."


    • saunis2

      mulla oli tässä ke aamuna tosi kouristava vatsakipu ja ja kovalla mahakipu joka helpotti kun vatsa toimi. nyt eilen illalla kun menin nukkumaan oli iha hyvä olo mut sit iski kauhee mahakipu juoksin vessassa ensin oli ilmaa sitten kovallla sen jälkeen ihan löysällä.

      voisikohan olla kyse tästä ärtyneestä suolesta?

      • Mikimi

        voi olla ärtynyt suoli jos vaivoja jatkuu kauankin, mutta voi olla että on vaan yksittäiset kerrat. Jos vaivoja alkaa olemaan silloin tällöin monen kuukauden ajan niin silloin voi kyseessä olla ärtynyt suoli. Kaikilla on josku vatsavaivoja mutta IBS:ssä niitä on tavallista useammin, joillakin joka päivä ja joillakin vaan pari kertaa kuussa, mutta kuitenkin vaivoja on useamman kuukauden ajan.


    • uupunut

      Hei : ) ibs oireeni alkoivat 30 vuotta sitten kun odotin esikoistani. vuosi vuodelta vaivat pahentuneet. En käy missäään, enkä uskalla lähteä minnekkään jos en ole varma saatavalla olevasta vessasta (1 min aikaa kun suolta kourasee, muuten tulee housuihin). Pahoja ilmavaivoja (äänekkäitä). Olen lopen uupunut. Mistään lääkkeestä ei apua, ei myöskään dietistä. Suolistoni elää ihan omaa elämäänsä, äänekästä sellaista. Kysymys: miten te jotka urheilette pysytte moiseen? itse , jos hieman reippaammin liikun suoli vääntää välittömästi ja vessa olisi kovaa valuuttaa, tosi paniikissa ryntäilen puskanjuureenkin..yogasta en uskalla unelmoidakaan, on sen verran "hartaat" pierut.

    • sarah-90

      Oireeni alkoivat kun lopetin kahvinjuonnin. Aloin voida pahoin joka päivä joinain päivinä oksensin joinain en. Ummetus oli kova ja aloin hoitaa sitä visinblin kuidulla. Kuidun kanssa suoli toimi joka aamu silti päivällä oli ripulia ja illalla pelkkää limaa. kun lopetin kuidun paino tippui 5 kg. Suolisto ongelmat jatkuivat ummetusta, jatkuvaa limaa. välillä tummaa välillä kirkasta limaa. Välillä oli kiire juosta vessaan ja tuli pelkkää kirkasta limaa.

      Nyt hakeuduin vatsalääkärille kun aloin olla jo poikki tämän suoleni kanssa ja ajattelin että masennun ihan totaalisesti. Sain ärtyvän suolen diagnoosin. kunnes labra testien tulokset tulivat ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.

    • Fodmappaaja
    • Parsa

      Kärsin pitkään vatsavaivoista, kunnes kokeilin fodmap-ruokavaliota, joka auttoi selkeästi! Tällä hetkellä voin syödä melko vapaasti ja tiedän mitä ruoka-aineet lisäävät oireita, etenkin jos nautin niitä liian isoja määriä.

      Muuten alla olevasta blogista löytyy mielenkiintoinen ja luotettava artikkeli bakteerien vaikutuksesta ärtyvään suoleen:

      https://omenaraati.fi/blog/suolistomikrobisto-matala-asteinen-tulehdus-ja-artyva-suoli-mika-vaikutus-suoliston-mikrobistolla-on-ibsn-oireisiin-ja-syntyyn/

    • Parsa

      Kärsin pitkään vatsavaivoista, kunnes kokeilin fodmap-ruokavaliota, joka auttoi selkeästi! Tällä hetkellä voin syödä melko vapaasti ja tiedän mitä ruoka-aineet lisäävät oireita, etenkin jos nautin niitä liian isoja määriä.

      Muuten alla olevasta blogista löytyy mielenkiintoinen ja luotettava artikkeli bakteerien vaikutuksesta ärtyvään suoleen:

      https://omenaraati.fi/blog/suolistomikrobisto-matala-asteinen-tulehdus-ja-artyva-suoli-mika-vaikutus-suoliston-mikrobistolla-on-ibsn-oireisiin-ja-syntyyn/

    • Parsa

      Kärsin pitkään vatsavaivoista, kunnes kokeilin fodmap-ruokavaliota, joka auttoi selkeästi! Tällä hetkellä voin syödä melko vapaasti ja tiedän mitä ruoka-aineet lisäävät oireita, etenkin jos nautin niitä liian isoja määriä.

      Muuten alla olevasta blogista löytyy mielenkiintoinen ja luotettava artikkeli bakteerien vaikutuksesta ärtyvään suoleen:

      https://omenaraati.fi/blog/suolistomikrobisto-matala-asteinen-tulehdus-ja-artyva-suoli-mika-vaikutus-suoliston-mikrobistolla-on-ibsn-oireisiin-ja-syntyyn/

    • Parsa

      Kärsin pitkään vatsavaivoista, kunnes kokeilin fodmap-ruokavaliota, joka auttoi selkeästi! Tällä hetkellä voin syödä melko vapaasti ja tiedän mitä ruoka-aineet lisäävät oireita, etenkin jos nautin niitä liian isoja määriä.

      Muuten alla olevasta blogista löytyy mielenkiintoinen ja luotettava artikkeli bakteerien vaikutuksesta ärtyvään suoleen:

      https://omenaraati.fi/blog/suolistomikrobisto-matala-asteinen-tulehdus-ja-artyva-suoli-mika-vaikutus-suoliston-mikrobistolla-on-ibsn-oireisiin-ja-syntyyn/

    • Pasta

      Kärsin pitkään vatsavaivoista, kunnes kokeilin fodmap-ruokavaliota, joka auttoi selkeästi! Tällä hetkellä voin syödä melko vapaasti ja tiedän mitä ruoka-aineet lisäävät oireita, etenkin jos nautin niitä liian isoja määriä.

      Muuten alla olevasta blogista löytyy mielenkiintoinen ja luotettava artikkeli bakteerien vaikutuksesta ärtyvään suoleen:

      https://omenaraati.fi/blog/suolistomikrobisto-matala-asteinen-tulehdus-ja-artyva-suoli-mika-vaikutus-suoliston-mikrobistolla-on-ibsn-oireisiin-ja-syntyyn/

    • Englanninkielentaitoisille ärtyvästä suolesta (irritable bowel syndrome) on ilmestynyt tieteellisessä Nature-aikakauslehdessa usean artikkelin kookoomajulkaisu. Tässä siis viimeisin tieteellinen tieto IBS-taudin oireista ja syistä, joista siis edelleen tiedetään varsin vähän.
      http://www.nature.com/nature/outlook/ibs/

    • Anonyymi

      Kipua vasemmassa lavatsassa eli paksusuolen loppuosassa jossa se muuttuu sigmasuoleksi. Turvottava tunne ja kosketusherkkyys iholla.

    • Anonyymi

      Olen huomannut tässä kesän aikana parikin kertaa että pakastetut paistovalmiit tuotteet kuten sämpylät ja muut makeat ja suolaiset tuotteet aiheuttavat voimakasta turvotusta ja röyhtäilyä ja seuraavana päivä kipua vasemmalle ylävatsaan.

      Mahtaako olla ärtynyttä suolta vai ihan jotain muuta kyseessä? Puolen vuoden aikana ollut nistelyä ja turvotusta vatsan alueella muutenkin, mutta erityisesti näistä paistovalmiista tuotteista näyttää tulevan voimakkaampi reaktio.

    • Anonyymi

      Itselläni noin vuosi sitten ummetusta,ripulia,turvotusta olen mies puoleinen 24v mtn muuta oireita ei ole

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe