sopiva lemmikkii kerrostaloon?!

acme__

hellou, kysymys olis, mikä olisi sopiva lemmikki kerrostaloon? ja kun puhun kerrostalosta niin en puhu mistään 4h keittiö, vaan ihan perus opiskelijan kämppä eli makuuhuone ja olohuone (erikseen) keittiö, siis ei mikään mini asunto vaan ihan tilava, mutta yksinäistä on, haluaisin lemmikin :(asun poikaystäväni kanssa siinä asunnossa ja päätimme että hankimme koiran parin vuoden päästä kun opinnot päättyvät ja muutamme isompaan asuntoon/taloon. mutta nyt siihen saakka olis kiva saada joku muu eläin. eli mikä sopis sellaiseen asuntoon? (ei kissa, ollan yritetty mutta vuokranantaja ei tykännyt) enkä myöskään halua mitään hämähäkkiä tai muuta ötökkää... eikä saa olla kauhean kallis...

14

5665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suvikatti

      jyrsijöissä löytyy. Hamsteri on ihan kiva, vähän yö-eläjä mutta kesyyntyykin ihan käsikesyksi, eikä aiheuta ongelmia tulevan koiran kanssa. Marsu on liki samanlainen, helppo ja edullinen, ja on häkissään tai ehtii kuolla koiran alta pois. Tietenkin myös degut, rotat hiiret, ja suhteellisen edulliasa ja löytyy liki jokaisesta eläinkaupasta. Lintupuolella on kanarialintu ja undulaatit , mutta undulaatti ainakin on hyvin pitkäikäinen ( 15 vuotta) mutta ei aiheuta koiran kanssa ongelmia. Kania en oikein osaa asuntoon suositella, kuuluvat paremmin navettapuolelle, (haju ja liikunnantarve) Kilpikonnat ja akvaario tietenkin myös, jos vain katsella haluaa.

      • kanipuppeli

        kania todellakin voi pitää talossa!! mun kanit ei haise ainakaa yhtää nii et sulla ei taida olla yhtään kokemusta kaneista. kani on seurallinen, söpö ja helppo pitää...käy melkein kissasta vaikka onkin melko erilaisii. ruoka on halpaa ja sitä voi viedä ulos jos haluaa :) paljon parempi seuraeläin kuin esim. hamsteri. toki myös marsu on hyvä vaihtoehto. rotan häkki ei välttämättä mahdu jos tajusin oikein asuntonne koon. eikä taida degunkaan häkki..chinchilla meluaa öisin joten sitä en ottaisi pieneen taloon ku sitte ei saa yöllä nukuttua..kani ei välttämättä tarvi häkkiä ollenkaan jos talon saa turvalliseksi sille. kanin voi opettaa käymään laatikolla kuten kissan..
        eli suosittelen kania :)


      • suvikatti
        kanipuppeli kirjoitti:

        kania todellakin voi pitää talossa!! mun kanit ei haise ainakaa yhtää nii et sulla ei taida olla yhtään kokemusta kaneista. kani on seurallinen, söpö ja helppo pitää...käy melkein kissasta vaikka onkin melko erilaisii. ruoka on halpaa ja sitä voi viedä ulos jos haluaa :) paljon parempi seuraeläin kuin esim. hamsteri. toki myös marsu on hyvä vaihtoehto. rotan häkki ei välttämättä mahdu jos tajusin oikein asuntonne koon. eikä taida degunkaan häkki..chinchilla meluaa öisin joten sitä en ottaisi pieneen taloon ku sitte ei saa yöllä nukuttua..kani ei välttämättä tarvi häkkiä ollenkaan jos talon saa turvalliseksi sille. kanin voi opettaa käymään laatikolla kuten kissan..
        eli suosittelen kania :)

        kaneja on ollut useita, aina navetassa, oma häkki ja kolo mistä kulkea vapaasti ympäriinsä. ja viimeiset pari tapausta lampolassa, ja mokoma narttu kaivoi tunnelin kivijalan läpi ulos.(maapohjainen tila, 5x8m) eikä siis sittenkään tarpeeksi suuri! Kanojenkin kanssa asusteli pari kappaletta, sokkeloportin kautta vapaasti kanojen sekaan ja sitten omaan häkkiinsä, kanat liian tyhmiä z-portin läpi kulkemaan. 50 neliön liikkumatila, kaivausmahdollisuuksia ym.Ja kesäisin ulkona oli isot tarhat, kahdella 5x3 metriä, missä talossa sisällä sellaiset tilat? joten kyllä pupujen papanat on tullut tutuksi. Mielestä'ni on jo eläinrääkkäystä sulloa kani johokin neliön häkkiin ilman loikkimis ja kaivamismahdollisuuksia.


      • mursu123316541265265

        Marsu EI todellakaan kuole pois kahdessa vudessa ellei oikeen yritä ne elää jopa 6-8 Vuotta!


    • Voisiko reilun sadan litran akvaario olla sopiva ratkaisu? Se ei vie puolisen neliömetriä tilaa, mutta voi sisältää monenlaisia värikkäitä kaloja jotka touhuavat altaan kauniissa minimaisemassa.

      • kanipupeli

        ei välttämättä tarvitse häkkiä.. se oppii käymään kakkalaatikolla kuten kissa ( joskaan ei aina ole täysin sisäsiisti) yleensä iso kani on helpompi opettaa hiekkalaatikolle kuin kääpiö..kanille voi ihan antaa hiekkalaatikon missä voi kaivella jos se haluaa..kaikki kanit eivät edes välitä kaivella, esim omani, niille riittää muutakin virikettä. mutta kyllä kani sinänsä on aika hankala lemmikki tilantarpeen vuoksi, mutta kyllähän kaikki eläimet tarvitsevat tilaa, kani ei ole ainut. olen ihmetellyt että miksi eläinkaupoissa myydään niin kauhean pieniä häkkejä..itse ostaessani ostin niin suuren kuin löysin ja se oli n. 120x55cm eli aika pieni. ja siinä sitten asustaa kaksi kääpiökania :) ne pääsevät pois häkistä 1½ tunnin välein ja neljän jälkeen ne saavat olla vapaana jos haluavat..


      • kanipupeli
        kanipupeli kirjoitti:

        ei välttämättä tarvitse häkkiä.. se oppii käymään kakkalaatikolla kuten kissa ( joskaan ei aina ole täysin sisäsiisti) yleensä iso kani on helpompi opettaa hiekkalaatikolle kuin kääpiö..kanille voi ihan antaa hiekkalaatikon missä voi kaivella jos se haluaa..kaikki kanit eivät edes välitä kaivella, esim omani, niille riittää muutakin virikettä. mutta kyllä kani sinänsä on aika hankala lemmikki tilantarpeen vuoksi, mutta kyllähän kaikki eläimet tarvitsevat tilaa, kani ei ole ainut. olen ihmetellyt että miksi eläinkaupoissa myydään niin kauhean pieniä häkkejä..itse ostaessani ostin niin suuren kuin löysin ja se oli n. 120x55cm eli aika pieni. ja siinä sitten asustaa kaksi kääpiökania :) ne pääsevät pois häkistä 1½ tunnin välein ja neljän jälkeen ne saavat olla vapaana jos haluavat..

        että melkein sama nimimerkki kuin tuossa ylempänä jollakulla :D heh...en yrittänyt matkia :)


      • noaan arkki
        kanipupeli kirjoitti:

        että melkein sama nimimerkki kuin tuossa ylempänä jollakulla :D heh...en yrittänyt matkia :)

        kaneissa on todella eroa, naaraskanit kaivaa ja urokset tappelee. Kanojen seassa voi pitää uroskania vain jos on kukkokin. Kun kukko kuoli, uros-kääpiökani otti kukon paikan. Ihmetteln kun muutama kana läytyi pää purtuna. Sitten sain ukon itse teosta kiinni, yritti astua kanaa, joka lösähti, kuten kukon eteen, ja kani nousi päälle ja otti hampailla kiinni heltian juuresta. Kana ei kestä sellaisia parittelumenoja. Naaraskanien ja kanojen yhteiselo sujuu hyvin, vaikka nartut kaivaakin tunneleita kestopehkuun aika vauhdilla..


      • kana+kani=?
        noaan arkki kirjoitti:

        kaneissa on todella eroa, naaraskanit kaivaa ja urokset tappelee. Kanojen seassa voi pitää uroskania vain jos on kukkokin. Kun kukko kuoli, uros-kääpiökani otti kukon paikan. Ihmetteln kun muutama kana läytyi pää purtuna. Sitten sain ukon itse teosta kiinni, yritti astua kanaa, joka lösähti, kuten kukon eteen, ja kani nousi päälle ja otti hampailla kiinni heltian juuresta. Kana ei kestä sellaisia parittelumenoja. Naaraskanien ja kanojen yhteiselo sujuu hyvin, vaikka nartut kaivaakin tunneleita kestopehkuun aika vauhdilla..

        taas yleistetään...ei meillä kanat ja kanit tullu todellakaa toimee..uroskani yritti astua kanoj ja hyökki kukon kimppuun (vaik kukko oli kolme kertaa suurempi) ja kukko hyökki kanien kimppuun ja kanat pelkäs muutenkin kaneja..niiku tänäpäivänäki...saaliseläin ei välttämättä erota että mikä eläin on saalistaja ja mikä ei


    • 7+1

      Minkä tahansa eläimen otattekin, niin mihin se päätyy sitten kun koira tulee? "Siihen saakka..." ei lupaa hyvää eläimen hoidolle kun "tärkeämpi" koira tulee talouteen. Jääkö eläin/eläimet minimihoidolle, ehkä jopa heitteille, hankkiudutaanko siitä eroon vai mitä? En suosittele yhtään mitään eläintä, jos ette halua pitää siitä huolta myös silloin, kun otatte koiran.

      • aloittajaeliacme__

        ensinnäkin, saimme jo lemmikin, käärme, kuningaspytoni itseasiassa, jota olen toivonut viimeiset 10 vuotta. joten olen todella onnellinen kun sain sen. ja toiseksi tarkotus on että pidetään tää käärme ihan kuolemaan saakka, eli "mutta nyt siihen saakka olis kiva saada joku muu eläin" = tottakai on ihanaa saada koira taloon. ja vaikka hankimmekin koiran ni se ei todellakaan tarkoita sitä ettei muista lemmikeistä pidettäisi huolta. jos sinulla on lapsi, ja päätättekin hankkia toisen, niin jääkö se ensimmäinen lapsi täysin ilman huomiota? lopetatteko ensimmäisen lapsen ruokkimisen kokonaan? vietkö ensimmäisen lapsen adoptoitavaksi? ei, vaan molempia rakastetaan ihan yhtä paljon!


    • Talvikko <3

      Itse suosittelen talvikkoa, tai muuta kääpiöhamsteria. (Ei roborovskia tai cambellia). Kääpiöhamsterit tottuvat kädelle eivätkä ole päivisin koko ajan nukkumassa. Ne ovat helppohoitoisia, ja elävät vain 1 ja ½. 2 ja ½ vuotta.

    • Anonyymi

      Jos vuokranantaja ei ole innostunut kissasta lemmikkinä, tuskin innostuu muistakaan eläimistä jotka voi allergisoida seuraavaa asukasta, kun jää eläinpölyä jälkeen...

    • Anonyymi

      Kultakala kera kaverin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe