Heipä hei odottajat/lapsen saaneet !
Olen tässä pohtinut menoa yksityiselle ultraan. Mietin vain onko se loppujen lopuksi tarpeellista. Olen vasta raskausviikolla 10 ja eka ultrani oli viikkoa sitten. Ultra tehtiin mahanpäältä (rv9). Kuvastahan ei paljoa mitään irti saanut. Pieni toukka siellä näytti asuvan ja sydän sykkivän Mikä oli ihana/helpottava huomata. Sydänääniä ei edes yritetty kuunnella. Onko teillä yleensä tässä vaiheessa kuunneltu? Jotenkin odotin, että pääsen kuulemaan. Loppujen lopuksi minulle jäi jotenkin tyhjä olo tästä ultrasta. Odotin ilmeisesti enemmän. Kyseessä on esikoiseni, joten aikaisempia kokemuksia minulla ei ole. Odotukseni perustuivat vain muilta saamiin/luettuihin kokemuksiin. Seuraava, Np-ultra, on vasta kuukauden päästä. Jotenkin se tuntuu niin pitkältä ajalta odottaa.
Kyselenkin muiden kokemuksia ja perusteluja, miksi ovat menneet yksityiselle ultraan?
Missä hintahaitarissa ovat yksityidet ultrat pyörineet ja miten nopesti sinne olette ajan saanut? (varmasti paikka-/aluekohtaisia heittoja)
Olenko jotenkin turhamainen, jos haluan mennä vielä yksityiselle varmistamaan kaiken olevan hyvin ennen np-ultraa? Omaa mielenrauhaanihan tässä yritän saavuttaa
Yksityiselle ultraan ?
12
2721
Vastaukset
- Omassa
raskaudessa ultrat oli rv 12, 21 ja 38. Hyvin riitti.
- Odottavaäiskä
Miksi sinulla on np-ultra vasta viikolla rv 14?
Käytiin yksityisellä ultrassa, maksoi vähän päälle 150 euroa. Saatiin aika soitosta seuraavana päivänä. Käytiin yksityisellä, koska np-ultra olisi ollut liian myöhään. Lääkäri painotti, että np-ultra pitää tehdä ennenkuin rv 12 6 on täynnä, eli verikoe ja np-ultra. Sen jälkeen ei saada enää päteviä tuloksia. Parhaimman vastauksen saa noin viikolla 12. - Janni ^_^
minä kävin rv 7 yksityisellä koska haluasin tietää, että onko pikkunen kunnossa. Oulussa kävin ja maksoi 50 e. Silloinhan ei juurikaan mitään voinut katsoa, muutakuin, että syke näkyi ja kohdussa oli paksut limakalvot, kystiä ei ollut jne.. niin en tiedä, että olisiko maksanut enemmän, jos olisi enemmän voinut jotain katsoa sieltä.
Mutta minä olen sitä mieltä, että jos itsestä tuntuu että pitää käydä eikä tunne maksun olevan ongelma, niin silloin kannattaa käydä. Olen yleensä tehnyt niin kuin itsestä tuntuu ja tyytyväinen olen ollut omiin ratkaisuihin. Kävin np-ultrassa rv 11 3, mutta pikkunen oli liian pieni vielä pää-perämitan ottoon tutkimuksia varten eli saatiin uusi aika tälle viikolle. Uskoisin, että en enää mene yksityiselle, jos ei nyt jotain hälyttävää tapahdu. Pääasia, että sain silloin rauhan, että mahassa on jotain elämää! :) - *****
Yksityisellä ultra maksaa yli satasen ja sillä rahalla voit ostaa lapsellesi paljon kaikkea tarpeellista! Ja sullahan on PIAN se np-ultra. Eihän monissa raskauksissa ultrata kuin kahdesti koko aikana. Ei noin pienestä sikiöstä vielä mitään juuri näe. Rakenneultra antaa paljon tietoa ja se on rv 20 paikkeilla.
Sydänäänet kuulet tulevaisuudessa joka neuvolakerta tai vaikka kotidopplerilla. Mä kuulin rv 11 alkaen kotidopplerilla joka maksoi 45 euroa postikulut. Huutonetissä niitä silloin myytiin (uusia). Mielummin ostaisin sen kotidopplerin koska sillä voit tarkistaa masuasukin olevan hengissä aina kun epäilyttää ;)- äitee vm 66
Kylläpäs nykymammat ovat kovin hätäisiä! jos kaikki sujuu ok niin miksi pitäisi maksaa kalliilla yksityisellä vauvasta kuvia kun ne haalistuvat ajan oloon..kaikkia odottamattomia terveyspulmia ei mikään ultra tuo esille vaan elämä on yllätyksiä täynnä eikä kaikkea voi ennakoida...Enää ei riitä että odottaa kunnolla kuukautisten olevan myöhässä ja uskota omia tuntemuksia raskaanaolosta vaan mennään viikolla 7 yksityiselle jossa raskaus todetaan vaikka se olisi tuntunut kropassa ja näkynyt virtsanäytteestä...
- äiti kahdelle
äitee vm 66 kirjoitti:
Kylläpäs nykymammat ovat kovin hätäisiä! jos kaikki sujuu ok niin miksi pitäisi maksaa kalliilla yksityisellä vauvasta kuvia kun ne haalistuvat ajan oloon..kaikkia odottamattomia terveyspulmia ei mikään ultra tuo esille vaan elämä on yllätyksiä täynnä eikä kaikkea voi ennakoida...Enää ei riitä että odottaa kunnolla kuukautisten olevan myöhässä ja uskota omia tuntemuksia raskaanaolosta vaan mennään viikolla 7 yksityiselle jossa raskaus todetaan vaikka se olisi tuntunut kropassa ja näkynyt virtsanäytteestä...
mennyt yksityiselle ultraan sen takia että takana on yksi km. ja yksi ku-raskaus. On haluttu varmistaa että alkio on oikeassa paikassa.
Ja viikoilla 5 olen käynyt. Ku-raskaudessa repesi toinen munat:((( - ****
äitee vm 66 kirjoitti:
Minä pidän varhaiultraa erittäin tärkeänä koska aina voi olla kohdunulkoinen raskaus (ja itselläni siihen suurempi taipumus) tai tuulimuna. Olisiko kiva kantaa tuulimunaa ja haaveilla vauvasta. Yksi ystäväni meni np-ultraan ja siellä vasta todettiin tyhjäksi tuulimunaksi. siis rv 12 asti kuvitteli saavansa vauvan.
- 765745434
Itse olen ollut ultrattavana jo 10 kertaa tämän raskauden aikana ja puoliväli koitti juuri. Ylihuomenna tulee 11. kerta eli rakenneultra ja parin viikon päästä 4d, josta maksamme siis sen huikeat parisataa.. Tähän mennessä olleista ultraäänistä 2 on ollut yksityisellä, loput neuvolassamme jossa on ultralaite käytössä tai äitipolilla.
Vähän epäilen ettei ole keneltäkään pois että olen syystä jos toisestakin päässyt kurkkimaan kohtuun (voimakas oksentelu, migreenit, lasketun ajan arviointi...) muita useammin, mutta voin kertoa että itse olen hyvinkin tyytyväinen ja onnellinen että olen nähnyt pikkuiseni niin monesti jo ennen kuin saan hänet oikeasti syliini. Ja lapselle varten tehdyistä hankinnoistakaan se ei ole millään tavalla pois, kaikki ostetaan uutena ja arvostetaan laatua. Eipä meiltä enää puutukaan kuin hoitoalusta ja lisää ihania pikkuvaatteita :)
Yksityiselle ultraan vaan jos on varaa maksaa. Ihana kokemus sekä äidille että iskälle :) - Varhaisultrassa käyn
äitee vm 66 kirjoitti:
Toisaalta jos siitä tulee vähänkin parempi olo ja varaa on, niin miksipä ei? Mikään pakkohan kenenkään ei sinne ole mennä. Itse en käynyt kuvien takia vaan siksi, että halusin varmistua, että siellä tosiaan on joku (lasta oli yritetty kauan). Ei ole kohdun ulkopuolinen raskaus tms. Raskaustestin toki tein ennen ultraa! Ja varhaisultra oli meillä rv 7 4. Hätäinen en mielestäni ole, raskaustestejäkään en tehnyt parin vuoden aikana kuin 2 kpl vaikka kuukautiset oli usein reilusti myöhässä. Omilla ystävilläni on ollut keskenmenoja ym. joten sekin varmaan vaikuttaa. Esim. eräs ystäväni joutui keskeyttämään raskauden vko 12 jälkeen kun np-ultra oli tehty ja hän seuraavassa raskaudessa meni varhaisultraan. Ja jälkeenpäin ajatteli, että olisi pitänyt mennä ensimmäiselläkin kerralla.
Tietenkin olen tietoinen, että missä vaiheessa tahansa raskautta voi tapahtua jotain ikävää. En ajatellutkaan, että joku varhaisultra toisi kaikki terveyspulmat esiin!
- lslslslslsllsls
Itselle tuli aika alussa pakkomielle yksityiselle ultraan menosta, selvittelin että täällä se maksaa yksityisellä 150 euroa. Päätin säästää rahat ja lopulta pääsin viikossa siitä pakkomielteestä suurnpiirtein yli. Eka ultra olikin vkolla 10, koska kierto on normaalia pitempi. Silloin sain kuvan ja kuultiin hyvin sydänäänet. Uusi ultra sitten vkolla 12 ja silloin saatiin kaikki mitat otettua mitä pitääkin ja selkeämmän kuvan itselle. Tämä ultra jouduttiin tekemään emättimen kautta :/, mutta pääasia, että saatiin kaikki nähdä mitä pitikin :)
Lääkärillä kävin vkolla 11 ja sielläkin kuunneltiin sydänäänet, vaikka sanoivat etteivät neuvolan laitteill akuule yleensä kuin vasta vkon 12 jälkeen, mutta meillä kuului sydänäänet hyvin!
Jos olet jo kerran nähnyt sydämenlyönnin ultrassa niin etköhän selviä vielä muutaman viikon ja säästä tuo raha vaikka parempiin vaunuihin taikka turvakaukaloon :) - -odottaja-
Heipä hei ja kiitos vastauksista/mielipiteistä/kokemuksista !
äitee vm 66 ihmetteli miksi me nykymammat olemme niin hätäisiä. Ite voisin antaa vastaukseksi siihen informaationtulvan. Lehdet, keskustelupalstat yms. tulvivat tietoa keskenmenoista, riskeistä, vääristä ruokavalioista, ohjeistuksista jne. jne. Yritän kovasti lukea näitä asioita suodattimen läpi, mutta tässä herkässä mielentilassa se on välillä vaikeaa. Tottakai tulee jatkuvasti ajateltua teenkö nyt oikein, entä jos minäkin saan keskenmenon, onko siellä mahassa kaikki hyvin... Kuten mainitsin odottavani esikoista, joten vertailukokemuksia minulla ei ole. Olen vielä sisaruksista ensimmäinen, joka odottaa lasta ja itse asiassa koko suuresta suvustani (serkuksista). Vielä en ole uskaltanut kertoa edes koko suvulleni, en jaksaisi sitä vouhotusta. Tästä syystä luen paljon tietoa muualta. Jotkut näistä tarinoista voi olla liioteltuja/kärjistettyjä.
Luettuani kertomuksianne päätin säästää rahat, vaikka siihen sitteriin :) tai kotidoppleriin ! Ensimmäisessä ultrassa kaikki oli hyvin niin maltan odottaa seuraavan asti. Menen yksityiselle, jos koen ettei kaikki ole oikeasti hyvin. Loppujen lopuksi en voi vaikuttaa, jos keskenmeno on minulle tullakseen.
Sen verran haluan vielä avautua. Vaikka terv.hoitajani ja lääkärini ovat olleet mukavia, niin jotenkin koen olevani vain "liukuhihnatapaus". En kuulu riskiryhmään, ei ole sairauksia eli perusterve ja kaikki on tällä hetkellä ok. Tuntuu, että minut tutkitaan, todetaan että kaikki ok, tiedustellaan onko kysyttävää ja laitetaan seuraava aika. Todetaan, että puhutaan sitten seuraavalla kerralla enemmän. Menehän siitä.. Välillä tekisi mieli karjua, että seis!!! En osaa välttämättä kysyä niitä asioita, joita haluan tietää. Voitteko vain keskustella kanssani, koska mulla ei ole tällä hetkellä ketään kenen kanssa puhua tästä asiasta. Ketään kuka ymmärtää. Tuntuu että ei ole ketään kenen kanssa jakaa edes aamupahoinvointini. Yksi kaverini on vastaikään saanut lapsen ja tietää tilanteestani, mutta tosissaan, hän on vastaikään saanut lapsen, joten hänen aikansa on täysin lapsessa...huoh... ----anteeksi avautuminen, ehkä nää hormonit tekee taas tepposia----- Noin aikaisessa
vaiheessa ei neuvolakäynneillä ym. voi vielä paljoa tehdä koska vauva on niin pieni ja raskaus alussa. Kunhan raskaus siitä etenee niin neuvolakäynneillä on paljon enemmän "sisältöä", kuunnellaan sydänääniä, mitataan kohdun kasvua ja tunnustellaan vauvan tarjontaa. Myös vauvan tuloon, imetykseen ja muuhun opastetaan enemmän ja puhellaan raskauden kulusta ja muusta. Odottavan aika on pitkä, mutta kyllä se siitä etenee päivä kerrallaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1751461
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä411039Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38735- 14660
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21650- 36643
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28642Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17593Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30577