IKEA KEITTIÖN LAATU + firma joka asentaa?

Remppa-rouva

Lukeneena lukuisia viestejä alkaa hirvittää ajatus uudesta keittiöstä, kun takkiin tullut monissa asioissa (luottaako enää kehenkään).

Kysymykseni koskee IKEA:n keittiötä. Kokemuksia siitä kun tilaa tavaran tekijät kyseisen paikan kautta? Tulee hyvää jälkeä vai kannattaako alkaa itse itseoppimaan? Keittiön edullisuus, käytännöllisyys ja ulkonäko mielestäni ok. Mites Laminaattitasot? Kokemuksia?
Ainahan kalleinkaan ei ole paras..

Muutamista firmoista aika tuhtia negatiivista palautetta, joita myös miettinyt mutta enpä taida ottaa riskiä..

12

2753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oktuomiolla

Naapuri tilasi kalusteet ja asentajan IKEA:n kautta. Kaikki meni nappiin, työn jälki siistiä ja hommat hoituivat sovitussa ajassa. Putkihommat ja sähkötyöt naapuri teetti ammattilaisilla, samoin vedeneristykset.

Itsellä itse asennettuna IKEA:n keittiö - ei ole kovin vaikeaa, jos peukalo ei ole keskellä kämmentä. Laatu hintaansa nähden erittäin hyvä ja laminaattitasot ovat kestäneet ongelmitta nyt jo 3 vuotta ja todennäköisesti kyllästyn niihin ennen kuin ongelmia edes ilmenee. Ja onhan kalusteilla 20 vuoden takuu, joten kaiketi kestävät edes sen ajan....

• -remppa

Ikean keittiön tuossa juuri itse rakentelin. Eipä ole toistaiseksi valitettavaa. Asiat kun teki itse, niin eipä voi ketään muuta syyttää. Heidän kauttaan hankituista asentajista ei siis ole kokemusta. Mutta muuten palvelu Ikean puolesta toimi mainiosti eikä paketeistakaan puuttunut yhtään osaa, ei edes yhtä ruuvia. Menin Ikeaan ja tein tilauksen tarvitsemistani tavaroista. Osan tuotteistahan saa itse kerätä hyllyistä ja osa on noutopisteen kautta toimitettavia. Otin koko roskan kerralla noudettavaksi (itse kerättäville otin poimintapalvelun, koska tavaroita oli sen verran, ettei 25 euroa palvelusta paljoa ollut) ja sovin hakevani kuorman parin päivän päästä. Kaikki oli pakattuna kahteen kärryyn, josta ne sai kätevästi roudattua peräkärryyn. Lisäksi tilaukseen kuuluneet harmaat Abstrakt-ovet tulivat erillisenä toimituksena suoraan kotiin kannettuna, koska ne ovat toimitustavaraa Ruotsista, eikä niitä saa suoraan Suomesta. Vain osaa ovista saa suoraan Suomesta.

Ikean valikoima on tietysti melko suppea muihin keittiötoimittajiin verrattuna. Itse en suinkaan hankkinut kaikkea keittiöön tulevaa tavaraa Ikeasta. Pääasiassa kaappien rungot, ovet ja laatikkomekanismit on Ikeasta. Tosin osan keittiön yläkaappien rungoistakin hankin Netto-keittiöistä, koska Ikean normaalia syvemmät (35 cm tai 37 cm ovella) yläkaappien rungot olivat liian syviä yhteen kohtaan. Näihinkin laitoin kuitenkin Ikean ovet ja hieman madalsin kaappeja, jotta Ikean matalammat ovet kävivät niihin. Laminaattitasoja en hankkinut Ikeasta, koska siellä ei ollut valikoimassa mieleistä. En siis tiedä niiden laadusta. Tasot hankin itse Bauhausista. Tiskipöydän tilasin Stalalta. Rautakaupasta ostin Oraksen hanan. Roskavaunun ostin eri valmistajalta, koska Ikealla ei ole mielestäni kunnollista omassa valikoimassaan, ja senkin tilasin Saksasta, koska ovat Suomessa aivan hävyttömän hintaisia. Vetimet hankin Kodin Terran keittiöosastolta. Välitilan valaisimet hankin muualta kun ei oikein innostanut Ikean halpislamput. Lisäksi hankin myös välitilaan lasin lasiliikkeestä. Mikron ja astianpesukoneen ostin Ikeasta, mutta muuten kodinkoneet (keittolevy, uuni, liesituuletin ja jääkaappipakastin) on muista kodinkoneliikkeistä.

Eli joo, oma keittiö oli enemmän tällainen tee-se-itse -projekti, jolloin oli vain helppo junailla asioita ja hankkia tavaraa sieltä mistä itselleen sopivimmat löysi. Mutta toki Ikeasta saa enemmän valmiimmankin kokonaisuuden hankittua. Mutta kannattaa silti katsoa eri vaihtoehtoja muualtakin. Asennuksista en tosiaan heidän puolelta tiedä. Mutta toki niitä keittiöasentajia saa muualtakin hankittua. Itsellä oli vain sähkömies erikseen ja tuttu tekemässä putkityöt.

• Keittiö tuloilla

kun täällä Suomi 24 -palstalla saa asiallisiin kysymyksiin asiallisiakin vastauksia. Eikä vain ruveta perusteettomasti mollaamaan jotain valmistajaa.

• Keittiö Ekonomi
        Keittiö tuloilla kirjoitti:

kun täällä Suomi 24 -palstalla saa asiallisiin kysymyksiin asiallisiakin vastauksia. Eikä vain ruveta perusteettomasti mollaamaan jotain valmistajaa.

Oman kokemukseni mukaan juuri asentajan valinnassa tehdään usein ne suurimmat virheet. Otetaan siis se jonka saa "helposti" keittiömyyjän kautta. Keittiömyyjä ei kuitenkaan usein ole enää mitenkään vastuussa tuosta asennustyöstä koska sen tekee joku ihan muu firma. Laatu voi siis olla ihan mitä vain todella hyvän ja katastrofaalisen väliltä.
        Itse olen aina yrittänyt hankkia kaikkiin remontteihin sellaisen tekijän jonka työtä olen jo nähnyt jonkun muun luona. Kyselkää siis ystäviltä ja tuttavilta, työkavereilta yms. kuka on heille tehnyt remontteja. Sillä tavalla löytää usein ne parhaat tekijät, jotka tekevät eivätkä vain laskuta. Valitettavasti "tekijämiehet" ovat myös usein työlistettyjä kuukausia eteenpäin mutta hyvää kannattaa odottaa. Meilläkin teki viime syksynä keittiöremontin mies jonka työtä olen nähnyt useilla tuttavilla. Ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

• Ikea-keittiö 10vv

Ikean mekanismit ovat yllättävän hyviä. Kunnollisen roskavaunun myynnin he lopettivat muutama vuosi sitten, sääli.

Rungot ovat välttäviä, mutta niin ne ovat muillakin yleisesti myynnissä olevilla merkeillä. Jos haluaa hyvät umpipuiset rungot, on Salossa joku valmistaja niille. Tammisaaresta (Trävaruhuset) on joskus saanut ranskalaista keittiösarjaa umpitavarasta. Siinä ne vaihtoehdot ovat, jollei teetä puusepällä.

Ikean lamppuja kannattaa välttää. Se ei ole heidän vahvuusalueitaan.

• -remppa
        Ikea-keittiö 10vv kirjoitti:

Ikean mekanismit ovat yllättävän hyviä. Kunnollisen roskavaunun myynnin he lopettivat muutama vuosi sitten, sääli.

Rungot ovat välttäviä, mutta niin ne ovat muillakin yleisesti myynnissä olevilla merkeillä. Jos haluaa hyvät umpipuiset rungot, on Salossa joku valmistaja niille. Tammisaaresta (Trävaruhuset) on joskus saanut ranskalaista keittiösarjaa umpitavarasta. Siinä ne vaihtoehdot ovat, jollei teetä puusepällä.

Ikean lamppuja kannattaa välttää. Se ei ole heidän vahvuusalueitaan.

Olisi hauska nähdä miten paljon Ikealla maksaisi kunnollinen jätevaunu. Itse olin pöyristynyt kun oveen kiinnitettävät kiskoilla ulos vedettävät kaapin levyiset 60 cm vaunut maksavat Suomessa oikeastaan kaikkialla valmistajasta riippumatta lähemmäs 300 euroa. Tuli käytännössä varmaan kaikki markkinoilla olevat merkit käytyä läpi ja kyselemässä hintoja useissa liikkeissä. Kyseessä kuitenkin hyvin yksinkertainen vekotin eikä mitään rakettitiedettä. Osiakaan vaunussa ei ole kuin muutama. Ajattelin jo tehdä kyseisen vekottimen itse kun en nähnyt mitään järkeä maksaa tuollaisia summia. Sitten satuin surffailemaan saksalaisissa nettikaupoissa. Tilasinkin sitten sieltä Blancon jätevaunun. Hinta oli rahtikuluineen Suomeen toimitettuna 138,90. Kuulosti jo enemmän siltä mitä tällaisen laitteen voisi ajatella maksavan. Täällä Suomessa halvin saamani tarjous kahden sangon versiolle oli 250 euroa ja kallein 305! Kyseessä siis täsmälleen sama laite. Oli lopulta helppo ratkaisu laittaa tilaus vetämään ja haistattaa pitkät Suomen jätevaunujen hintakartellille. Onneksi nykyaikana voi helpommin tehdä valintoja ja hankkia tuotteita sieltä mistä saa järkevämmän hinnan.

• rahat loppu
        -remppa kirjoitti:

Olisi hauska nähdä miten paljon Ikealla maksaisi kunnollinen jätevaunu. Itse olin pöyristynyt kun oveen kiinnitettävät kiskoilla ulos vedettävät kaapin levyiset 60 cm vaunut maksavat Suomessa oikeastaan kaikkialla valmistajasta riippumatta lähemmäs 300 euroa. Tuli käytännössä varmaan kaikki markkinoilla olevat merkit käytyä läpi ja kyselemässä hintoja useissa liikkeissä. Kyseessä kuitenkin hyvin yksinkertainen vekotin eikä mitään rakettitiedettä. Osiakaan vaunussa ei ole kuin muutama. Ajattelin jo tehdä kyseisen vekottimen itse kun en nähnyt mitään järkeä maksaa tuollaisia summia. Sitten satuin surffailemaan saksalaisissa nettikaupoissa. Tilasinkin sitten sieltä Blancon jätevaunun. Hinta oli rahtikuluineen Suomeen toimitettuna 138,90. Kuulosti jo enemmän siltä mitä tällaisen laitteen voisi ajatella maksavan. Täällä Suomessa halvin saamani tarjous kahden sangon versiolle oli 250 euroa ja kallein 305! Kyseessä siis täsmälleen sama laite. Oli lopulta helppo ratkaisu laittaa tilaus vetämään ja haistattaa pitkät Suomen jätevaunujen hintakartellille. Onneksi nykyaikana voi helpommin tehdä valintoja ja hankkia tuotteita sieltä mistä saa järkevämmän hinnan.

tuli siis eroa, ja kävit liki kaikki valhtoehdot läpi. Onnea valitsemallesi tiellesi. Ja tuntipalkaksesi tuli mitä?
        Ai niin, et taida laskea. Mistä teitä sikiää?

• ...
        -remppa kirjoitti:

Jurppii tuo jätevaunujen hinta minuakin ja tuon Blancon "BlancoSelect Econ 60/2 Systema" vaunun haluaisin. Voisitko kertoa, mikä nettikauppa oli ja pärjääkö sen kanssa myös englanniksi vai vaatiiko saksantaitoa? Kiitos jo etukäteen.

• tee itse...
        -remppa kirjoitti:

roskavaunun nikkaroi kätevästi itse Blummin TandemBox laatikosto mekanismista.

• k.eittiö

Meillä laitettiin mökille Ikea-kaapit. Tuotteen laadukkuus oli iloinen ylltätys. Keittiö kasattiin itse, joten meilläkään ei ole kokemusta asentajista. Ikean kalusteet ovat kuitenkin alunperinkin suunniteltu itse kasattavaksi, joten jos ei täysitumpelo ole, onnistuu kyllä omatoimisestikin. Keittiötä suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon juuri se, että yläkaapit ovat suomalaismallistoja syvemmät, mikä ei ole kuitenkaan huono juttu, jos ne vaan mahtuvat paikalleen. Mitoituksessa otettava huomioon se, että se pääsääntöisesti kulkee 20 cm jaolla, eikä 10 cm, kuten täkäläisillä. Tämäkään ei ole mikään ongelma., kun sen ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa. Lisäksi kannattaa selata huolella kaikki ideat ja säilytysratkaisut, niissä on paljon hyviä ja käytännöllisiä oivalluksia. Meidän Ikea mökkikeittiö tuli maksamaan 1/3 siitä, mitä K-raudan tarjous oli.

• Remppa-rouva

Kiitos kaunis kaikille, jotka asiallista viestiä laittoi! :)

Sekin kävi mieles että josko itse kokoais kaapit mutta ottais ammattilaisen pöydän ja tiskialtaan laittohommiin putki- ja sähkötöihin. Lähinnä yläkaappien asennus seiniin mietityttää. Ei ole kokemusta. Ikealla pari mallia, mitkä miellyttää ja sopisi asuntoon. Täytyy kuulostella olisko omalla paikkakunnalla osaavaa henkilöä. Tekis tosiaan osan itse. Onhan noita Ikean kalusteita tullu koottua useampi ;) Eikä laadussa ole ollut valittamista! :)

Kiitos vielä kokemiuksista, joita voi laitella toki vielä..

• Henna hoo

Hiljattain tarvitsimme keittiön ruokailuryhmän olohuonekalusteet huvilalle. Kaikki, myös keittiö,
      oli helppoakin helpompi a) ostaa b) toimituksen ajoitus ja järjestely c) kalusteiden kasaus ja asennus.

Homma pelitti, kuten sanotaan. Voin suositella lämpimästi !

Niin ja hinta oli vielä tosi edullinen verrattuna itseään halvoiksi mainostaviin tukkuihin verrattuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe