Tässä oli 85 kW 2,3 litran auto, M47 vaihteisto, ei turboa.
Kysymys: Voiko risa lambda-anturi sekoittaa auton käynnin täysin?
Voisiko kyseessä olla jokin muu vika? Mihinkään muuhun osaan, paitsi puolaan
en koskenut. Siihenkin vain niin, että irroitin sen pannan ja väänsin sivuun
lambda-töpselin tieltä.
Auton voi saada hädin tuskin käymään ja kaasulla ei kierrokset juuri nouse.
Käynti on aivan sekaisin ja autoa ei kannata kauaa käyttää.
Testasin että bensiiniä tulee, paine on n. 3,4 kg. Sytytystulpillekin tulee virtaa.
Sen testasin laittamalla Bilteman sytystulppatesterin vuorollaan kunkin
syt.tulpan ja tulpanhatun väliin.
Ennen häiriöitä tapahtunut:
Tein remonttia maalla, jossa minulla on hyvä korjaustaso.
Remontin jälkeen ajoin ilman suurempia käyntihäiriöitä maalta n. 120 km matkan kotiin.
Puolessa välissä matkaa kuitenkin syttyi moottorinohjauksen vikavalo, lambda-kirjaimen näköinen.
Ajoa se ei haitannut.
Seuraavana iltana en saanut autoa edes käyntiin kuin hetkeksi.
Se jäi taloyhtiömme autohalliin.
Se mitä itse remontoin ensin oli:
Vaihdoin Pakoputken etuputken ja katalysaattorin. Laitoin katalysaattoriin kiinni vanhan, vanhassa
katissa (joka oli toimiva, mutta laippa lähes pois kulunut) kiinni olleen lambdan. Tämä siksi, että
uudessa labda-anturissa olikin väärä liitin sopimaan konehuoneen puoleiseen, lähellä puolaa
olleeseen liittimeen. Kyseessä on 2 valkoisen johdon töpseli 1 mustan johdon lattaliitin.
Anturissa pitäisi olla tuo 2-osainen liitin naaras, eikä 2-piikkinen uros, kuten usein on myynnissä ollut.
Volvon osanumero vanhassa lambdassa on 6842910 (Bosch 0258003308 vastaa sitä).
Tuttavan 245:ssa vm -91 FX (vanha poliisiauto, koneessa enemmän tehoa - puristuksia enemmän) on
anturi merkinnällä Volvo 3501753-2. Siinäkin on urosliitin. Se varaosa ei sovi minulle. On muuten käyttämätön, ylimääräinen.
Volvo 945 B230FD -93
4
811
Vastaukset
- 92
Mulla oli aikonaan samansuuntaiset oireet. Vikaa etsittiin ainakin lamda-anturista, tyhjäkäyntimoottorista, boxista ja vielä jostakin muusta, en enää muista kun aikaa jo 15 vuotta. Lopulta vian aiheuttajaksi paljastui viallinen ilmamäärämittari, oli sikäli kinkkinen löytää, sytytti ensin vikavalon uudellakin mittarilla, piti nollata kahdesti että alkoi toimia.
- V945
.. myös kampiakselin yläkuolokohdan anturi, että onhan ok.
- VVVolvoo 945
jakohihna olisihypännyt. Voisikohan siitä olla vaikka hammas poissa? Ikää sillä on 3,5 v ja kilometrejä sillä takana vajaa 60000. Vaihtohetki ei siis ole enää kaukana.
Hihna kunnon kai pystyy helpommin tarkistamaan kuin jos myös vaihtaisi sen.
Auto tosiaan jäi autohalliin 120 km ajon jälkeen.
Käy niin huonosti että ihan hirvittää. Ja eikä oikestaan käy kuin muutaman sekunnin. Kipinää ja bensiiniä tulee. - VVVolvoo 945
VVVolvoo 945 kirjoitti:
jakohihna olisihypännyt. Voisikohan siitä olla vaikka hammas poissa? Ikää sillä on 3,5 v ja kilometrejä sillä takana vajaa 60000. Vaihtohetki ei siis ole enää kaukana.
Hihna kunnon kai pystyy helpommin tarkistamaan kuin jos myös vaihtaisi sen.
Auto tosiaan jäi autohalliin 120 km ajon jälkeen.
Käy niin huonosti että ihan hirvittää. Ja eikä oikestaan käy kuin muutaman sekunnin. Kipinää ja bensiiniä tulee.piti hinata korjaamoon ja jonottaakin sinne 2 viikkoa.
Sytytystulpat olivat kuulemma väärät sillälailla että niissä oli R- kirjain eli
vastusta liikaa (ei saanut olla, kun tulpanhatuissa oli se resistori jo, onko tämä se kuuluisa häiriönpoistaja vai mikä, kuten mopoissa ennenvanhaan). Tulpat olivat jo olleet yli vuoden kiinni autossa. Muistan itse ne laittaneeni v. 2009 kesällä Melko kumma juttu, miksi nyt vasta oireilivat. Tämä oli eka kerta kun oli minulla missään autossa ollut sytytystulppaongelmia. Olen ikääni nähden ajanut autoilla vasta n. 20 vuotta (aiemmin olin aito mp-mies).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62453- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561191- 521095
- 1131092
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60892