objektiivit

....

Olen ajatellut ostavani canonin järjestelmäkameran varmaan 500d, ihan näin harrastekäyttöön, mutta yksi asia ei ole vielä selvinnyt nimittäin objektiivit. Tuo EF-S 18-55mm objektiivi näyttää tulevan kaikkien canonien mukana, enkä ole näin aluksi ajatellut heti ostaa uutta, niin kysyisinkin että onko tuo aivan huono vai pääseekö sillä alkuun, millaisia kuvia sillä saa, onko zoomia, miten toimii?

6

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TeukkaSS

Kunhan sitten muistaa ettei vahingossakaan osta EF-S 18-55mm -linssiä ILMAN IS-merkintää! IS-versio on huimasti optiikaltaan paranneltu versio alkuperäisestä kuten käy ilmi myös näistä:
      http://www.photozone.de/canon-eos/180-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-ii-test-report--review?start=1 http://www.photozone.de/canon-eos/404-canon_1855_3556is_50d?start=1
      Tsekkaa noista sivuista etenkin tuo toinen diagrammi.
      Oikeasti IS versio ei ole lainkaan paskempi tekele hintaisekseen vaikka ammattailaiset toki tuollaisia morkkaavat.

• Valitettavasti

Niitten suttujen arvo on muutamia kymppejä. Vakaajallinen IS versio on vähän vähemmän huono.

• pipsa_82

Jos kyseessä on ensimmäinen järjestelmäkamerasi niin kuvanlaatu ei ole verrattavissa peruspokkariin edes sen halvimman objektiivin kanssa.

Itse kuvasin alkuun jonkun vuoden kahdella kameran mukana tulleella KIT-objektiivilla (ilman kuvanvakaajaa) ja sain kovasti kehuja kuvistani (lähinnä matkakuvia, safarikuvia, yms). Nyt kun katson noita kuvia jälkeen päin, en edelleenkään voi olla sitä mieltä, että ne olisivat mitään huonoja suttuja.

Halvempien objektiivien suurin puute on yleensä valovoima, joka saattaa aiheuttaa ongelmaa sisätiloissa tai ulkona yhtään hämärämmässä kuvatessa. Myös objektiivien teknisessä rakenteessa (kestävyys, pölyn- ja kosteuden sieto) on eroja, sekä tarkennusmekanismissa. Järkkärikuvausta aloitteleva saa kuitenkin todella paljon irti jo edullisella kameralla ja KIT-objektiiveilla. Kun taidot ja vaatimukset kehittyvät, voi sitten miettiä uudestaan mitä todella tarvitsee ja ostaa objektiiveja sen mukaan.

Totuus on, että objektiivilla on kuvanlaadun suhteen kaiken kaikkiaan suurempi merkitys kuin kameran rungolla, mutta kuvaajien joukossa on myös valtavan suuri joukko ihmisiä, jotka ottavat järjettömän kallilla ammattilaislaitteillaan paljon huonompia kuvia, kuin oikeasti osaava kuvaaja niillä kaikkein halvimmilla.

• TeukkaSS

No tsekkaappa sinäkin nuo linkittämäni sivut niin uskaltanet myöntää että ero niissä on huima ja IS-versio sai hinta-laatu -suhteeltaan 5 tähteä. Siitä joutuu pulittamaan käytettynä ~90 euroa. Toisesta ehkä ~40 euroa. En väitä että on tosi hyvä obektiivi mutta väitän että on tosi hyvä aloittelijan objektiivi. Muutaman kuukauden käytin itse molmepia ja ero oli todella selkeä. Kuvanvakaajaton versio on sysipaska.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      126
      2668
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2137
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      24
      1721
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1528
    5. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1288
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1283
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      71
      1210
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1055
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      979
    10. 128
      931
    Aihe