Auto kirjanpidossa

hjsga

Minulle on jäänyt nämä autoasiat kirjanpidossa hieman epäselviksi. Kun toiminimellä vaikuttaa elinkeino -ja henkilökohtaisten ajojen suhde siihen, että kuuluuko auto elinkeinotulolähteeseen vai henk.koht.tulolähteeseen. Jotta se kuuluisi elinkeinotulolähteeseen niin yritysajoja pitää olla yli 50 %. Tämän verran olen vissiin ymmärtänyt oikein.
Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että jos yritysajoja on yli 50 % niin auton voi kirjata kirjanpitoon, taseelle? Tarkoittaako se sitä? Mitäs jos sen kirjaa, vaikka ajoja olisi alle 50 %? Onko se siinä tapauksessa niin, että autoa ei voi laskea nettovarallisuuteen mukaan?

10

1465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhtenäistämisohjeet
      • vielä rautalangasta

        kiitos linkistä :) Ymmärrän, että jos on yksityisajoja yritystoimintaan kuuluvalla autolla niin ne yksityisajojen määrät pitää vähentää. Mutta se mitä en oikein vieläkään tajunnut on se, että kirjataanko auto taseeseen vain silloin kun autoa ostaessa tiedetään, että yritysajoja on yli puolet? Jos ne jäävät alle puoleen niin silloin ei kirjata taseelle lainkaan? Tai jos kirjataan niin silloin auton arvoa ei voi laskea nettovarallisuuteen mukaan?

        Toinen seikka mikä vähän mietityttää on tuo yksityisajojen osuuden vähentäminen (autokulujen kok.määrä poisto/kokonaiskilometrimäärällä x yksityisajojen km-määrä). Miten tuon poiston kanssa voi toimia? Jos auto kirjataan samalle kalustotilille mihin muutkin kalustohankinnat ja niistä tehdään yhteinen menojäännöspoisto vuosittain niin miten tuo yksittäisen auton poiston voi selvittää, esim. vuosienkin päästä? Pitäisikö tässä tapauksessa auto käsitellä omalla kalustotilillään vai pitää itse jotain muistiinpanoja alkuperäisestä hankintamenosta ja paljonko poiston osuus on vuosittain?


      • sfkvbksfbvfkbv
        vielä rautalangasta kirjoitti:

        kiitos linkistä :) Ymmärrän, että jos on yksityisajoja yritystoimintaan kuuluvalla autolla niin ne yksityisajojen määrät pitää vähentää. Mutta se mitä en oikein vieläkään tajunnut on se, että kirjataanko auto taseeseen vain silloin kun autoa ostaessa tiedetään, että yritysajoja on yli puolet? Jos ne jäävät alle puoleen niin silloin ei kirjata taseelle lainkaan? Tai jos kirjataan niin silloin auton arvoa ei voi laskea nettovarallisuuteen mukaan?

        Toinen seikka mikä vähän mietityttää on tuo yksityisajojen osuuden vähentäminen (autokulujen kok.määrä poisto/kokonaiskilometrimäärällä x yksityisajojen km-määrä). Miten tuon poiston kanssa voi toimia? Jos auto kirjataan samalle kalustotilille mihin muutkin kalustohankinnat ja niistä tehdään yhteinen menojäännöspoisto vuosittain niin miten tuo yksittäisen auton poiston voi selvittää, esim. vuosienkin päästä? Pitäisikö tässä tapauksessa auto käsitellä omalla kalustotilillään vai pitää itse jotain muistiinpanoja alkuperäisestä hankintamenosta ja paljonko poiston osuus on vuosittain?

        Eli voit kirjata ajoneuvo tilikauden alussa yritykselle, ja laittaa kaikki kulut sen piikkiin. Ei ole koskaan kai "pakko" kirjata autoa taseeseen jos yksityisautoksi olet sen alunperin meinannut.

        Älä vähennä alvia, sitä ei saa. Jos meno on 100e sis alv, et siirrä mitään alv-saamisiin.

        Mutta näin siis suosittelen:

        Kirjaat auton kaikki menot, bensat, huollot, renkaat jne. kuten olisi yritysmenoja täysimääräisinä. Samalla pidät kirjaa yksityis/yrityskilometreistä. Auto taseeseen hinta-arvion mukaan, jos on ostettu aikaisemmin.

        Toteat tilikauden lopussa että osuus on vaikka 50/50. Silloin siirrät auton kulutileiltä 50% kuluista yksityisnostoihin. Poistat 25% auton arvosta, vaikka 2000e. Sen jälkeen vähennät poistoista 1000e mitä siirrät yksityisnostoihin. Muista sitten, jos auto myydään, (myyntitulot - menojäännös) on käsiteltävä tulona (kohta 3.2.4).


        Jos suhde jää alle, menee se sen linkin kohdan 3.2.5.2 mukaan. Ja taseeseen oikaisu. Käsittääkseni 45snt vähennys sisältää normaalin arvonalenemisen kohtuuautolle, eli sen takia sen poistot ei saisi rasittaa tulosta sen enempää.


      • qrwgrgg
        sfkvbksfbvfkbv kirjoitti:

        Eli voit kirjata ajoneuvo tilikauden alussa yritykselle, ja laittaa kaikki kulut sen piikkiin. Ei ole koskaan kai "pakko" kirjata autoa taseeseen jos yksityisautoksi olet sen alunperin meinannut.

        Älä vähennä alvia, sitä ei saa. Jos meno on 100e sis alv, et siirrä mitään alv-saamisiin.

        Mutta näin siis suosittelen:

        Kirjaat auton kaikki menot, bensat, huollot, renkaat jne. kuten olisi yritysmenoja täysimääräisinä. Samalla pidät kirjaa yksityis/yrityskilometreistä. Auto taseeseen hinta-arvion mukaan, jos on ostettu aikaisemmin.

        Toteat tilikauden lopussa että osuus on vaikka 50/50. Silloin siirrät auton kulutileiltä 50% kuluista yksityisnostoihin. Poistat 25% auton arvosta, vaikka 2000e. Sen jälkeen vähennät poistoista 1000e mitä siirrät yksityisnostoihin. Muista sitten, jos auto myydään, (myyntitulot - menojäännös) on käsiteltävä tulona (kohta 3.2.4).


        Jos suhde jää alle, menee se sen linkin kohdan 3.2.5.2 mukaan. Ja taseeseen oikaisu. Käsittääkseni 45snt vähennys sisältää normaalin arvonalenemisen kohtuuautolle, eli sen takia sen poistot ei saisi rasittaa tulosta sen enempää.

        Joo ja normaali menojäännöspoisto muun kaluston tapaan.


      • Anonyymi
        qrwgrgg kirjoitti:

        Joo ja normaali menojäännöspoisto muun kaluston tapaan.

        Mites kun kaluston viimeinen poisto on tehty viime vuoden verotuksessa, eli kaluston arvo tänä vuonna 0€, mutta auto on edelleen toiminimen käytössä ja työajoa tulee kuukaudessa 70-100%. Eli mites tämän ja seuraavan vuoden vähennykset menee, kun ei ole taseessa kalustoa...


    • Anonyymi

      Vi*tu et kohta palaa käpy verottajaa! Toiminimi jonka toimipaikka on oma koti, niin verottajan mielestä suurin osa asiakkaiden luokse ajamiset on yksityisajoa. Kuulemma on muodostunut vakituinen työntekemispaikka, kun samoilla asiakkailla käyn usesti. Vi*ut sanon mä!
      Tasan tarkkaan minulle ei ole muodostunut yhtään vakituista työntekemispaikka, joten kaikki auton kulut menee vastaisuudessakin kirjanpitoon ja piste!!!

      Eihän tässä toiminimessä ole yhtään mitään järkeä jos mukamas kaikki työajot ovat yksityisajoa. Vaihdetaan sit oy:yksi niin kaikki ajoneuvon kulut hyväksytään, jopa liikuntaedut, hammashoidot, ja kaikki muut vähennykset mitä toiminimellä ei hyväksytä!!!!!!!

      • Anonyymi

        Ei toiminimessä ole muutenkaan järkeä jos täysipäiväisenä puuhailee.

        Laskutatko matkakulut asiakkailta?

        Minkälainen auto? Olisiko oma auto ja km korvaus vaihtoehto? Helpompi toki todentaa jos laskuttaa kilsat myös asiakkaalta.


    • Anonyymi

      Hyväksytäänkö Oyllä hammashoito?

      • Anonyymi

        Käsihoito, suuhoito, päivähoito


    • Anonyymi

      Loistavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1373
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      102
      1062
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      963
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      692
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      613
    Aihe