Ahvennainen kirjoitti RKP palstalla

Tmä tässä vielä

"Nyt ymmärrän, miksi joitakin suomenkielisiä kohdellaan niin huonosti täällä. Eli vaikka olemme kasvaneet täysin suomenkielisessä perheessä ja ympäristössä ja vasta aikuisena oppineet ruotsia, mutta pärjäämme täällä kuten ruotsinkieliset, muutumme yhtäkkiä suomenruotsalaisiksi. Ne, jotka eivät pärjää, pysyvät suomenkielisinä ja kokevat sortoa. HEUREKA!"

Selittääkö nimimerkki (ahvennainen) tarkemmin miten suomenkielisestä suomalaisesta tulee yhtäkkiä suomenruotsalainen, kun hän oppii ruotsia? Tarkoittaako hän myös, että suomenkielisiä syrjitään rasistisesti Ahvenanmaalla sen takia, ettei hän osaa ruotsia? Ihmisiä siis eriarvoistetaan ja sorretaan Ahvenanmaalla kieleenperustuen ja edenkin suomenkielisiä kansalaisiamme. Tuntuu aika pahalta, että meillä Suomessa ihmisiä eriarvoistetaan jos he esiintyvät omalla äidinkielellään eli maamme pääkielellä
joka on Suomi. Suomenruotsalainen röyhkeys tulee oikeasti esille ja he vielä yrittävät asua maassamme
vaikka he vihaavat kaikkea Suomalaisuutta.

5

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos nimimerkki lukee koko ketjun, hän löytää kirjoituksen, jossa kirjoittaja vastaa siihen (minun kirjoitukseeni), että suomenkielisiä on päässyt maakuntapäiville väittämällä, että he ovatkin melkein suomenruotsalaisia. Koska tunnen sekä Sirpa Eriksonin että Raija-Liisa Eklöwin (jotka eivät ole suomenruotsalaisia), ainoa johtopäätökseni on että kirjoittajan mielestä täällä pärjäävät ja viihtyvät täysin suomenkieliset jostain minulle täysin käsittämättömästä syystä muuttuvat suomenruotsalaisiksi. Ja jos kaikki täällä normaalisti elävät suomenkieliset ovatkin suomenruotsalaisia, ne jotka jostain syystä (ei kielen takia) pärjää yhtä hyvin, pysyvät suomenkielisinä. Näin ymmärsin kirjoittajan logiikan. Ei täällä suomenkielisiä sorreta ja kyllä me suomenkieliset pysymme suomenkielisinä, on joku nettifenno sitten mitä mieltä tahansa. Mutta tuo väittämä ei todellakaan ole minun. Vastasin siihen, koska se minusta on niin päätän. Mutta näyttää siltä, että vaikka miten asian selittää, se halutaan lukea täysin väärin.

      • Ymmärretty hyvin

        Minä ymmärrän, että suomenruotsalaisuus ei ymmärrä edes omia virheitään. Jos nimimerkki on rekistöröitynyt
        ei sitä toiset voi käyttää.


      • Ymmärretty hyvin kirjoitti:

        Minä ymmärrän, että suomenruotsalaisuus ei ymmärrä edes omia virheitään. Jos nimimerkki on rekistöröitynyt
        ei sitä toiset voi käyttää.

        Minun nimimerkilläni ei kukaan olekaan niin väittänyt. Minä vain vastasin jollekin (en nyt muista nimimerkkiä), jonka mielestä kyseiset rouvat ovat suomenruotsalisia. Ahvennainen ei ole koskaan sellaista väittänyt. Me suomenkileiset pysymme suomenkielisinä missä sitten asummekin.


      • Lukenut tässä
        ahvennainen kirjoitti:

        Minun nimimerkilläni ei kukaan olekaan niin väittänyt. Minä vain vastasin jollekin (en nyt muista nimimerkkiä), jonka mielestä kyseiset rouvat ovat suomenruotsalisia. Ahvennainen ei ole koskaan sellaista väittänyt. Me suomenkileiset pysymme suomenkielisinä missä sitten asummekin.

        Jos puhutaan kielellisistä oikeuksista niin mitkä ne ovat Ahvenanmaan suomenkielisellä vähemmistöllä?
        Onko suomenkielisillä lapsilla omia lastentarhoja omalla äidinkielellään?
        Onko suomenkielistä koulua jossa lapsilla on oikeus opiskeluun ?

        Oikein ymmärretty eli ei ole mitään tuossa mikä olisi tasa-arvoista verratessa ruotsinkielisiin.
        Onko se normaalia ?
        Onko se eriarvoistamista?
        Onko se ihmisten syrjimistä?
        Onko se jotain joka on suomenruotsalaisille pyhää?
        Onko se jotain jolla suomenruotsalaisuus yrittää pönkittää itsetuntoaan?
        Onko ehkä jopa vihaa kaikkea suomalaisuutta kohtaan koska me suomenkieliset olemme ylivoimaisesti kielellinen enemmistö Suomessa?
        Onko se jokin historiallinen ylemmyyden tunne ruotsalaisuudesta joka on vain pelkkä kertomus turhasta historiasta jossa suomalaisia sorettiin ruotsin toimesta.

        Muuten lisäksi Ahvenanmaa ei ole mikään omavaltio ja sen kiihkoruotsalaisuus tulee hukkumaan vielä omaan paskaansa näin on marjat!


    • q_qwr

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe