Suodatin ongelmia

jennie86

Meidän suodatin toimii tosi laiskasi ja sitä joutuu pesemään ihan liian usein, muuten se ei pyöri ollenkaan. Laitoin toisesta akvaariosta toimivan suodattimen tuonne ja pian sekin alkasi tekemään samaa. Voiko tuo siis johtua jotenkin tuon akvaarion vedestä tmv.? Asukkaina platyja, miljoonakaloja ja partis.

6

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+19

      Minkämerkkinen suodatin on, ulko- vai sisämallia? Akvaarion tilavuus? Kuinka usein joudut pesemään suodatinta?

      Olisiko akvaariossasi jotain sellaista, mikä kuormittaa suodatinta, esim. kuolleita kasvien osia, leijailevaa roskaa, levää (lasista irrotettaessa sitä liukenee veteen ja se saattaa suurina määrinä tukkia suodatinta) tai ruokien jäämiä...? Suodatin voi olla lisäksi akvaarion kokoon/kalastoon nähden liian tehoton.

      • jennie86

        Eheimin sisäsuodatin ja akvaarion tilavuus on 128l. Toisessa akvaariossa sama suodatin, mutta huomattavasti vanhempi ja se toimi oikein hyvin niin kauan kun se keittiön akvaariossa oli. Pesen sen parin viikon välein, eikä silti pyöritä kunnolla enää parin päivän jälkeen.


      • jennie86
        jennie86 kirjoitti:

        Eheimin sisäsuodatin ja akvaarion tilavuus on 128l. Toisessa akvaariossa sama suodatin, mutta huomattavasti vanhempi ja se toimi oikein hyvin niin kauan kun se keittiön akvaariossa oli. Pesen sen parin viikon välein, eikä silti pyöritä kunnolla enää parin päivän jälkeen.

        Lisäystä vielä, että levää tuolta ei juurikaan ole tarvinnut putsata ja kasvit olen yrittänyt aina suodattimen edestä ottaa pois.


      • jennie86 kirjoitti:

        Eheimin sisäsuodatin ja akvaarion tilavuus on 128l. Toisessa akvaariossa sama suodatin, mutta huomattavasti vanhempi ja se toimi oikein hyvin niin kauan kun se keittiön akvaariossa oli. Pesen sen parin viikon välein, eikä silti pyöritä kunnolla enää parin päivän jälkeen.

        Minkä mallinen eheim? Millaiset ruokintarutiinit? Voisiko kaivata roottorin vaihtoa?


      • fish KING
        jennie86 kirjoitti:

        Eheimin sisäsuodatin ja akvaarion tilavuus on 128l. Toisessa akvaariossa sama suodatin, mutta huomattavasti vanhempi ja se toimi oikein hyvin niin kauan kun se keittiön akvaariossa oli. Pesen sen parin viikon välein, eikä silti pyöritä kunnolla enää parin päivän jälkeen.

        Kalastosta saattaa jo johtua eroavaisuudet miten usein suodatin tukkeutuu mutta jos on tukossa eikä jaksa liikuttaa vettä heti muutaman päivän jälkeen on syitä muutamia.
        - roottorin osat, pyörimis tilat ovat likaiset, pese suodatin huolellisemmin myös moottorin osien kohdalta, yleensä sieltä löytyy jokin kökkö joka haittaa moottorin pyörimistä
        - jokin suodattimen osa ei ole kunnolla paikoillaan, itse taistelin juuri EHEIM pickup suodattimen kanssa kun sen roottorin tangon kiinnitys kumitutti ei ollut millilleen oikeassa asennossa omalla paikallaan
        - kalaston määrä, eri kasvilajit tukkivat suodattimen yllättävän nopeasti ulosteista ja kasvien rippeistä
        - suodatin massat/vanut eivät ole rakeisuudeltaan samankaltaisia, tiheämpi rakenteinen tukkeutuu nopeammin mutta pitää veden kirkkaampana kuin rakeisempi vanu/massa

        Jos molemmissa akvaarioissa on kaikki lähes tismalleen samankaltaisesti voidaan etsiä syytä tukossa olevista suodattimen osien koloista ja kulkuväylistä.

        Mitä kaloja ja kasveja sulla noissa on toi suodattimen malli numero ois viä hyvä tietää?


      • Perässätulija
        fish KING kirjoitti:

        Kalastosta saattaa jo johtua eroavaisuudet miten usein suodatin tukkeutuu mutta jos on tukossa eikä jaksa liikuttaa vettä heti muutaman päivän jälkeen on syitä muutamia.
        - roottorin osat, pyörimis tilat ovat likaiset, pese suodatin huolellisemmin myös moottorin osien kohdalta, yleensä sieltä löytyy jokin kökkö joka haittaa moottorin pyörimistä
        - jokin suodattimen osa ei ole kunnolla paikoillaan, itse taistelin juuri EHEIM pickup suodattimen kanssa kun sen roottorin tangon kiinnitys kumitutti ei ollut millilleen oikeassa asennossa omalla paikallaan
        - kalaston määrä, eri kasvilajit tukkivat suodattimen yllättävän nopeasti ulosteista ja kasvien rippeistä
        - suodatin massat/vanut eivät ole rakeisuudeltaan samankaltaisia, tiheämpi rakenteinen tukkeutuu nopeammin mutta pitää veden kirkkaampana kuin rakeisempi vanu/massa

        Jos molemmissa akvaarioissa on kaikki lähes tismalleen samankaltaisesti voidaan etsiä syytä tukossa olevista suodattimen osien koloista ja kulkuväylistä.

        Mitä kaloja ja kasveja sulla noissa on toi suodattimen malli numero ois viä hyvä tietää?

        Kuinka usein sisäsuodattimen vanuja pitäisi vaihtaa ja missä järjestyksessä? Mulla sisäsuodatin joissa neljä vanua "putkessa" ja ylimpänä harvempi suodatin moottorin alla. Älkää kysykö nyt merkkejä ja tyyppejä mutta akvan koko on 145 litraa. Haluaisin tietää vain nyrkkisäännön vanujen vaihtoon ja vaihtojärjestykseen? Kiitos


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe