Foresterin surkea

eteneminen

hämmästyttää. Maine aivan toista kuin todellisuus. Olen harkinnut seuraavaksi autoksi Foresterin bensamallia, mutta YouTube esitti Suzuki Grand Vitara vs. Forester-pätkillä miten onneton Forester on etenemään lumessä ja maastossa. Jo tavallinen liejuinen mökkipolku saattaa olla liikaa. Huijausta koko Subarun neliveto.

41

6004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Forsterilla ajetaan

      niin pääset pitkälle on lukko taka-akselissa eli aina vetää . Tavis 2l ei ole kuin 2 vetävää pyörää.
      Mutta mitä siinä itket osta se sukisuki se on ihan hyvä veheje ja on se alennusvaihdekkin. Vitara on hyvä maasturimainen auto jos semmoiseen tarvetta. Itse tykkään voimasta jo subaru ,kukin valitsee tarpeensa mukaan eikä käy täällä vittuilemassa ventovieraille ihmisille lapsellisesti. Ymmärrä nyt hävetä käytöstäsi ja korjaa tapasi ,hus pois siitä nyt jaloista.

      • eteneminen

        vihjeestä. Ai se onkin se 2.5:n XT , en tiennytkään. Minusta Foresterista ja 4-vedosta on puhuttu harhaanjohtavasti. Onneksi sinä tulit ja pelastit vikaostoksilta. Pitää katsella enemmän ympärille.

        PS. Ei se voima, 4-veto eikä eikä Viagra auta, pitää olla rento kuin heinänkorsi, siitä ne naiset tykkää. Että koita jaksaa ja ota rennosti vaan.


      • ulkopuolinen arvioi
        eteneminen kirjoitti:

        vihjeestä. Ai se onkin se 2.5:n XT , en tiennytkään. Minusta Foresterista ja 4-vedosta on puhuttu harhaanjohtavasti. Onneksi sinä tulit ja pelastit vikaostoksilta. Pitää katsella enemmän ympärille.

        PS. Ei se voima, 4-veto eikä eikä Viagra auta, pitää olla rento kuin heinänkorsi, siitä ne naiset tykkää. Että koita jaksaa ja ota rennosti vaan.

        Jos sun munat ei riitä, minkäs teet.


      • Forsterilla ajetaan
        eteneminen kirjoitti:

        vihjeestä. Ai se onkin se 2.5:n XT , en tiennytkään. Minusta Foresterista ja 4-vedosta on puhuttu harhaanjohtavasti. Onneksi sinä tulit ja pelastit vikaostoksilta. Pitää katsella enemmän ympärille.

        PS. Ei se voima, 4-veto eikä eikä Viagra auta, pitää olla rento kuin heinänkorsi, siitä ne naiset tykkää. Että koita jaksaa ja ota rennosti vaan.

        Harha nyt taitaa olla sinulla korvienvälissä kun noin ikävällä tavalla puhut subaru miehille mutta älä ole pahoillasi yhtään sillä subaru miehet on vahvaa tekoa ja ei pikkupoikien sanallisista lapsellisuuksista välitä.

        Onnea valitsemallesi autolle.

        Ps itsellesi , meillä rouva tykkää minun jykevästä kyrvästä ei heinänkorresta.Rento ainaostaan liikenteessä kuspäiden koikkelointia seuraten voimakkasta autosta ,muista voima rauhoittaa.


      • valehtele
        Forsterilla ajetaan kirjoitti:

        Harha nyt taitaa olla sinulla korvienvälissä kun noin ikävällä tavalla puhut subaru miehille mutta älä ole pahoillasi yhtään sillä subaru miehet on vahvaa tekoa ja ei pikkupoikien sanallisista lapsellisuuksista välitä.

        Onnea valitsemallesi autolle.

        Ps itsellesi , meillä rouva tykkää minun jykevästä kyrvästä ei heinänkorresta.Rento ainaostaan liikenteessä kuspäiden koikkelointia seuraten voimakkasta autosta ,muista voima rauhoittaa.

        vaan kertoo avoimesti auton heikotkin puolet. Ne on ne muut porukat jotka sulle levittää sitä virheellistä 4-vetolegendaa. Oike Subbekuski ei ole alemmuudentuntoinen eikä öykkäröi. Siksi se ei tarvitse "etenemisen" epäilemää munanjatketta.

        PS. Kyllä se rentous on tärkeää jotta hommat sujuu.


      • forsterilla ajetaan
        valehtele kirjoitti:

        vaan kertoo avoimesti auton heikotkin puolet. Ne on ne muut porukat jotka sulle levittää sitä virheellistä 4-vetolegendaa. Oike Subbekuski ei ole alemmuudentuntoinen eikä öykkäröi. Siksi se ei tarvitse "etenemisen" epäilemää munanjatketta.

        PS. Kyllä se rentous on tärkeää jotta hommat sujuu.

        Heikkoja puolia on kytkin jonka on helppo polttaa siniseksi mutta sen kanssa pärjää kun tiedostaa asian (n380hv tosin polttaa kytkimen muissakin autoissa) toinen heikkous on volvoon verrattuna epämääräisempi automaatti ilmastointi ja yksi tympeä riesa on takaa kuuluva muovi paneeleiden ääni joka ei haittaa matkantekoa kuten ei auto ilmastointikaan . Muita heikkouksia ei minulle ole tullut mieleen ,voima on kivaa.

        Tuota aloittajan selvää valehteluan leimaamaa juttua en ymmärrä muuksi kuin valehetluksi ja vinoiluksi eli tuo kohta"YouTube esitti Suzuki Grand Vitara vs. Forester-pätkillä miten onneton Forester on etenemään lumessä ja maastossa. Jo tavallinen liejuinen mökkipolku saattaa olla liikaa. Huijausta koko Subarun neliveto" No en tunne kyseisiä videoita kun ei ole linkkejä esittänyt mutta jos tavis 2l vanha subbe sileillä renkailla ja vitara (vitara on muuten oikeasti hyvä auto alennus vaihteineen ja kytkettävine lukkoineneen unohtamatta rankempaan käyttöön kuin forester kunnon runkoa) paremmalla kuskilla hyvin renkain niin vaan asaa kääntymään ihan kumpaan suuntaan vaan ja usein nuo videot on myös vääristeltyjä ,eräskin ukko otti nelivedon pois ja esittti kuinka huono on auto... Itse en vitarasta kaipaa mitään kun se on kankea ja laiska eikä ole tarvetta hinata mitään jatkuvasti pahassa paikassa ja toisekseen en halua mitään kytketttäviä juttuja vaan neliveto on.

        Ps yksinkertaista, NELIVETO ON.

        pss kukin nussii tyylillään, rouvalleni sopii jykevä jäykkä kyrpä kukin kutittelee miten huvittaa ja ketä huvittaa mutta mitä ihmettä tämä kuuluu subarun ja vitaran eroihin?

        Minulle ei tavitse esittää mitään olen oman tieni kulkija subarullani.


      • kuvia?
        forsterilla ajetaan kirjoitti:

        Heikkoja puolia on kytkin jonka on helppo polttaa siniseksi mutta sen kanssa pärjää kun tiedostaa asian (n380hv tosin polttaa kytkimen muissakin autoissa) toinen heikkous on volvoon verrattuna epämääräisempi automaatti ilmastointi ja yksi tympeä riesa on takaa kuuluva muovi paneeleiden ääni joka ei haittaa matkantekoa kuten ei auto ilmastointikaan . Muita heikkouksia ei minulle ole tullut mieleen ,voima on kivaa.

        Tuota aloittajan selvää valehteluan leimaamaa juttua en ymmärrä muuksi kuin valehetluksi ja vinoiluksi eli tuo kohta"YouTube esitti Suzuki Grand Vitara vs. Forester-pätkillä miten onneton Forester on etenemään lumessä ja maastossa. Jo tavallinen liejuinen mökkipolku saattaa olla liikaa. Huijausta koko Subarun neliveto" No en tunne kyseisiä videoita kun ei ole linkkejä esittänyt mutta jos tavis 2l vanha subbe sileillä renkailla ja vitara (vitara on muuten oikeasti hyvä auto alennus vaihteineen ja kytkettävine lukkoineneen unohtamatta rankempaan käyttöön kuin forester kunnon runkoa) paremmalla kuskilla hyvin renkain niin vaan asaa kääntymään ihan kumpaan suuntaan vaan ja usein nuo videot on myös vääristeltyjä ,eräskin ukko otti nelivedon pois ja esittti kuinka huono on auto... Itse en vitarasta kaipaa mitään kun se on kankea ja laiska eikä ole tarvetta hinata mitään jatkuvasti pahassa paikassa ja toisekseen en halua mitään kytketttäviä juttuja vaan neliveto on.

        Ps yksinkertaista, NELIVETO ON.

        pss kukin nussii tyylillään, rouvalleni sopii jykevä jäykkä kyrpä kukin kutittelee miten huvittaa ja ketä huvittaa mutta mitä ihmettä tämä kuuluu subarun ja vitaran eroihin?

        Minulle ei tavitse esittää mitään olen oman tieni kulkija subarullani.

        Jos nyt herra jykevä K. voisi jotenkin arvioida seuraavia pätkiä. Onko tässä joku Foresterin mopomalli pieni-K:lle vai missä vika kun ei nouse?

        http://www.youtube.com/watch?v=My2RbPS-1fQ
        http://www.youtube.com/watch?v=gz2RH9aFmMs
        http://www.youtube.com/watch?v=7Lzl4LYrIZ8

        Eli YouTubessa löytyy vaikka haulla "Grand Vitara vs Forester part 1". Myös paljon muita pätkiä ja jos tuo itänaapuri ei peloita niin katsele huviksesi ja ylläty Foresterisi etenemiskyvyistä.

        PS. Urologin ja seksiterapeutin laadukkaita palveluja ei jaeta netissä ilmaiseksi. Käänny vain paikkakuntasi terveyskeskuksen puoleen ja puhu rohkeasti ongelmistasi.kuvia


      • Forkkaaja
        kuvia? kirjoitti:

        Jos nyt herra jykevä K. voisi jotenkin arvioida seuraavia pätkiä. Onko tässä joku Foresterin mopomalli pieni-K:lle vai missä vika kun ei nouse?

        http://www.youtube.com/watch?v=My2RbPS-1fQ
        http://www.youtube.com/watch?v=gz2RH9aFmMs
        http://www.youtube.com/watch?v=7Lzl4LYrIZ8

        Eli YouTubessa löytyy vaikka haulla "Grand Vitara vs Forester part 1". Myös paljon muita pätkiä ja jos tuo itänaapuri ei peloita niin katsele huviksesi ja ylläty Foresterisi etenemiskyvyistä.

        PS. Urologin ja seksiterapeutin laadukkaita palveluja ei jaeta netissä ilmaiseksi. Käänny vain paikkakuntasi terveyskeskuksen puoleen ja puhu rohkeasti ongelmistasi.kuvia

        Hmmm, laitetaan Subbe lanaamaan ensin umpihankeen uraa ja sitten Suzuki valmiiseen uraan. Jep jep. Ja missä tuossa pääsi vertaamaan millaisilla gummeilla oltiin liikenteessä kummallakin autolla?


      • jykevä K
        kuvia? kirjoitti:

        Jos nyt herra jykevä K. voisi jotenkin arvioida seuraavia pätkiä. Onko tässä joku Foresterin mopomalli pieni-K:lle vai missä vika kun ei nouse?

        http://www.youtube.com/watch?v=My2RbPS-1fQ
        http://www.youtube.com/watch?v=gz2RH9aFmMs
        http://www.youtube.com/watch?v=7Lzl4LYrIZ8

        Eli YouTubessa löytyy vaikka haulla "Grand Vitara vs Forester part 1". Myös paljon muita pätkiä ja jos tuo itänaapuri ei peloita niin katsele huviksesi ja ylläty Foresterisi etenemiskyvyistä.

        PS. Urologin ja seksiterapeutin laadukkaita palveluja ei jaeta netissä ilmaiseksi. Käänny vain paikkakuntasi terveyskeskuksen puoleen ja puhu rohkeasti ongelmistasi.kuvia

        Katselin pätkät ja minusta suzuki kuski ajaa typerämmin sillä ajaa vauhdilla joka paikkaan ja se on maastossa virhe. Mikä ei nouse? yhtä tumppujahan nuo oli . Noiden videoiden perusteella ei saa mitään käsitystä noiden autojen paremmuudesta. Mitä jos toisessa autossa oli liukkaat vanhat talvirenkaat ja toisessa autossa uudet nastarenkaat ? kummassa? suzuki on parempi tiettyihin olosuhteisiin kun on alennus vaihteisto ja joutuu säätelemään lukkoja ,joutuu siksi kun itse en misssään tapauksessa ota auto jossa on kytkettäviä lukkoja yöks , neliveto pitää olla kokoajan päällä mekaanisesti,aamen. Se on minun valinta. Ompa noita eri videoita tullut katseltua silloin tällöin ja eipä noista kannata kovin paljon vetoa lyödä eri asioiden puolesta.
        En nyt oikein osaa asennoitua sinun tarkoitusperiisi kun vaikutat jotenkin vänkäilijältä etkä ota asioita asioina sillä fakta on fakta olkoon se kumman eduksi vaan.
        Kuten olen sanonut vitara on jämerä hyvä auto ja joka tarttee sen ominaisuuksia ostaa sen ja minä halusin voimaa ja jatkuvaa nelivetoa en rungollista maasturia ja siksi ostin foresterin.
        Mikähän juttu nyt jäi sinulle epäselväksi? itse olen valintani tehnyt ja hyväksi osoittautunut joten jos haluat suzukin osta se mitä siinä itkemään eikun autokaupoille vaan.

        ps. en tarvitse kaipaamiasi neuvoja joten voit lopettaa vittuilun siitä asiasta, et nyt vaan minulle pärjää sorry.


      • Forester olisi
        jykevä K kirjoitti:

        Katselin pätkät ja minusta suzuki kuski ajaa typerämmin sillä ajaa vauhdilla joka paikkaan ja se on maastossa virhe. Mikä ei nouse? yhtä tumppujahan nuo oli . Noiden videoiden perusteella ei saa mitään käsitystä noiden autojen paremmuudesta. Mitä jos toisessa autossa oli liukkaat vanhat talvirenkaat ja toisessa autossa uudet nastarenkaat ? kummassa? suzuki on parempi tiettyihin olosuhteisiin kun on alennus vaihteisto ja joutuu säätelemään lukkoja ,joutuu siksi kun itse en misssään tapauksessa ota auto jossa on kytkettäviä lukkoja yöks , neliveto pitää olla kokoajan päällä mekaanisesti,aamen. Se on minun valinta. Ompa noita eri videoita tullut katseltua silloin tällöin ja eipä noista kannata kovin paljon vetoa lyödä eri asioiden puolesta.
        En nyt oikein osaa asennoitua sinun tarkoitusperiisi kun vaikutat jotenkin vänkäilijältä etkä ota asioita asioina sillä fakta on fakta olkoon se kumman eduksi vaan.
        Kuten olen sanonut vitara on jämerä hyvä auto ja joka tarttee sen ominaisuuksia ostaa sen ja minä halusin voimaa ja jatkuvaa nelivetoa en rungollista maasturia ja siksi ostin foresterin.
        Mikähän juttu nyt jäi sinulle epäselväksi? itse olen valintani tehnyt ja hyväksi osoittautunut joten jos haluat suzukin osta se mitä siinä itkemään eikun autokaupoille vaan.

        ps. en tarvitse kaipaamiasi neuvoja joten voit lopettaa vittuilun siitä asiasta, et nyt vaan minulle pärjää sorry.

        oikeasti 4-vetoinen.
        Ei nouse kun on etupyörävetoinen Forester ja joka on kaupasta myyty muka 4-vetoisena. Eikö siinä ollut pikkunyppylä ja Sussu vain pyöritteli etupyöriään. Jaa että automaattilukot, heh, heh.

        Sinä nyt tietysti osaat kertoa, että mille markkinoille nämä seuraavat etu- tai jos hyvin sattuu niin takavetoiset Foresterit on tarkoitettu.

        http://www.youtube.com/watch?v=Plwm3s8tW_c&feature=related
        http://www.youtube.com/watch?v=JysjRlBIGME&feature=related

        Jos nyt tarkkaan katselet niin nämähän ovat Forresteriksi naamioituja Ladoja. Lisää mielenkiintoisia muta- ja muitakin kuvia löytyy YouTubesta, mutta se että Subaru Forester jää ristiriipuntaan ja on lisäksi pahassa paikassa 2-pyörävetoinen pitäisi aina mainita kun puhutaan maastoautoista.

        PS. Kyllä tuo Forester minulle melkein kelpaakin kunhan ei liikoja odota ja automaatilla tietenkin. Toinen on Jeep Grand Cherokee (pitäsi olla bensakone mutta Jeeppi on luultavasti jykevä.K:lle tarkoitettu eli tankkiauton pitäsi ajaa jatkuvasti perässä ettei jää raitille)


      • Mutamies
        Forkkaaja kirjoitti:

        Hmmm, laitetaan Subbe lanaamaan ensin umpihankeen uraa ja sitten Suzuki valmiiseen uraan. Jep jep. Ja missä tuossa pääsi vertaamaan millaisilla gummeilla oltiin liikenteessä kummallakin autolla?

        En ota kantaa kumpi on parempi, mutta renkailla laadulla tai kuljettajan ajotaidoillakin on merkitystä ajoneuvon etenemisessä.

        Tässä melko havainnollistava esimerkki

        http://www.youtube.com/watch?v=3ShJZnH3flQ


      • sube
        Forester olisi kirjoitti:

        oikeasti 4-vetoinen.
        Ei nouse kun on etupyörävetoinen Forester ja joka on kaupasta myyty muka 4-vetoisena. Eikö siinä ollut pikkunyppylä ja Sussu vain pyöritteli etupyöriään. Jaa että automaattilukot, heh, heh.

        Sinä nyt tietysti osaat kertoa, että mille markkinoille nämä seuraavat etu- tai jos hyvin sattuu niin takavetoiset Foresterit on tarkoitettu.

        http://www.youtube.com/watch?v=Plwm3s8tW_c&feature=related
        http://www.youtube.com/watch?v=JysjRlBIGME&feature=related

        Jos nyt tarkkaan katselet niin nämähän ovat Forresteriksi naamioituja Ladoja. Lisää mielenkiintoisia muta- ja muitakin kuvia löytyy YouTubesta, mutta se että Subaru Forester jää ristiriipuntaan ja on lisäksi pahassa paikassa 2-pyörävetoinen pitäisi aina mainita kun puhutaan maastoautoista.

        PS. Kyllä tuo Forester minulle melkein kelpaakin kunhan ei liikoja odota ja automaatilla tietenkin. Toinen on Jeep Grand Cherokee (pitäsi olla bensakone mutta Jeeppi on luultavasti jykevä.K:lle tarkoitettu eli tankkiauton pitäsi ajaa jatkuvasti perässä ettei jää raitille)

        Kyllä juutuubista löytyy pilvin pimein testejä joissa subarut pesee etenemisellään muut nelivedot mennentullen. Forester ei jää ristiriipuntaan se on fakta. Keskitasauspyörästön ja taka-akselin viskolukot estävät sen. Subarut ovat todellakin aitoja nelivetoautoja joissa keskitasauspyörästö jakaa momentin tasan etu ja taka-akselille ja viskolukkko estää momentin karkaamisen jos esim etupyörät alkavat sutimaan. Foresterissa on myös taka-akselilla lukko eli Forester vetää aina vähintäin kolmella pyörällä jos yksi pyörä jostakin syystä sutii. Sitten on toki muitakinnelivetoautoja jotka ovat ajallisesti yli 99 prosenttisesti etu- tai takavetoisia eli ns. kytkeytyviä nelivetoautoja. Ladasta puheenollen Nivat ovat myös aitoja nelivetoja keskitasauspyörästön lukolla ja niiden etenemiskyky testien mukaan onkin aivan toista kuin kytkeytyvillä pilipali halppis nelivedoilla.
        Poika ota asioista selvää ennekuin tulet näille palstoille leikkimään asiantuntijaa.


      • Forester olisi kirjoitti:

        oikeasti 4-vetoinen.
        Ei nouse kun on etupyörävetoinen Forester ja joka on kaupasta myyty muka 4-vetoisena. Eikö siinä ollut pikkunyppylä ja Sussu vain pyöritteli etupyöriään. Jaa että automaattilukot, heh, heh.

        Sinä nyt tietysti osaat kertoa, että mille markkinoille nämä seuraavat etu- tai jos hyvin sattuu niin takavetoiset Foresterit on tarkoitettu.

        http://www.youtube.com/watch?v=Plwm3s8tW_c&feature=related
        http://www.youtube.com/watch?v=JysjRlBIGME&feature=related

        Jos nyt tarkkaan katselet niin nämähän ovat Forresteriksi naamioituja Ladoja. Lisää mielenkiintoisia muta- ja muitakin kuvia löytyy YouTubesta, mutta se että Subaru Forester jää ristiriipuntaan ja on lisäksi pahassa paikassa 2-pyörävetoinen pitäisi aina mainita kun puhutaan maastoautoista.

        PS. Kyllä tuo Forester minulle melkein kelpaakin kunhan ei liikoja odota ja automaatilla tietenkin. Toinen on Jeep Grand Cherokee (pitäsi olla bensakone mutta Jeeppi on luultavasti jykevä.K:lle tarkoitettu eli tankkiauton pitäsi ajaa jatkuvasti perässä ettei jää raitille)

        Kas kun et linkittänyt tätä videota ristiriipunnasta selviytymistä.

        http://www.youtube.com/watch?v=foZI5lfvX80&feature=related

        Voin vakuuttaa molemmat omistaneena, anteeksi Vitara olikin työsuhdeauto,
        että Vitara selvisi paremmin pahoista paikoista, esim sen kahluusyvyys oli
        800 mm, kun se Foresterissa on vaivaiset 500 mm. Tosin en ole ollut 350 mm
        syvemmässä vedessä Foresterilla. Mutta siihen ne paremmuudet jäävätkin.

        Vitaraa ei saanut ympäri kuin torilla. Ruutuun parkkeeratessa pitävällä
        pinnalla nelivedolla oli kuin käsijarru olisi ollut päällä.

        Jo ensimmäisenä kesänä jouduttiin laatikko avaamaan, kun vitoselta alas
        vaihteet eivät menneet päälle ennen kuin pudotti nopeuden 70 km/h.
        Viimeinen pisara oli kun auto meinas pysähtyä kaupunkinopeudella ajettaessa
        ylämäkeen. Sytytysjohtojen vaihdolla tuostakin selvittiin. Muita pikkuvikoja
        en viitsi edes luetella.

        Kaiken tuon jälkeen ei Vitaran kehityksen seuraaminen ole kiinnostanut,
        lienee sitäkin ollut.

        Muista tämä, Sinä aloitit mollaamisen tarkoituksen hakuisilla videoilla.
        Mutta jos olisit reilusti tiedustellut, mikä Subarussa mättää, niin omistajat
        olisivat sen kertoneet, mutta nyt EVVK.


      • Forester olisi kirjoitti:

        oikeasti 4-vetoinen.
        Ei nouse kun on etupyörävetoinen Forester ja joka on kaupasta myyty muka 4-vetoisena. Eikö siinä ollut pikkunyppylä ja Sussu vain pyöritteli etupyöriään. Jaa että automaattilukot, heh, heh.

        Sinä nyt tietysti osaat kertoa, että mille markkinoille nämä seuraavat etu- tai jos hyvin sattuu niin takavetoiset Foresterit on tarkoitettu.

        http://www.youtube.com/watch?v=Plwm3s8tW_c&feature=related
        http://www.youtube.com/watch?v=JysjRlBIGME&feature=related

        Jos nyt tarkkaan katselet niin nämähän ovat Forresteriksi naamioituja Ladoja. Lisää mielenkiintoisia muta- ja muitakin kuvia löytyy YouTubesta, mutta se että Subaru Forester jää ristiriipuntaan ja on lisäksi pahassa paikassa 2-pyörävetoinen pitäisi aina mainita kun puhutaan maastoautoista.

        PS. Kyllä tuo Forester minulle melkein kelpaakin kunhan ei liikoja odota ja automaatilla tietenkin. Toinen on Jeep Grand Cherokee (pitäsi olla bensakone mutta Jeeppi on luultavasti jykevä.K:lle tarkoitettu eli tankkiauton pitäsi ajaa jatkuvasti perässä ettei jää raitille)

        Miksi vaihdoit nimimerkkiä kesken keskustelun, Sinähän olit
        nimen omaan tuo aloittaja. Luulitko saavasi jotain anteeksi
        nimimerkilla Forester...


      • jykevä K
        Forester olisi kirjoitti:

        oikeasti 4-vetoinen.
        Ei nouse kun on etupyörävetoinen Forester ja joka on kaupasta myyty muka 4-vetoisena. Eikö siinä ollut pikkunyppylä ja Sussu vain pyöritteli etupyöriään. Jaa että automaattilukot, heh, heh.

        Sinä nyt tietysti osaat kertoa, että mille markkinoille nämä seuraavat etu- tai jos hyvin sattuu niin takavetoiset Foresterit on tarkoitettu.

        http://www.youtube.com/watch?v=Plwm3s8tW_c&feature=related
        http://www.youtube.com/watch?v=JysjRlBIGME&feature=related

        Jos nyt tarkkaan katselet niin nämähän ovat Forresteriksi naamioituja Ladoja. Lisää mielenkiintoisia muta- ja muitakin kuvia löytyy YouTubesta, mutta se että Subaru Forester jää ristiriipuntaan ja on lisäksi pahassa paikassa 2-pyörävetoinen pitäisi aina mainita kun puhutaan maastoautoista.

        PS. Kyllä tuo Forester minulle melkein kelpaakin kunhan ei liikoja odota ja automaatilla tietenkin. Toinen on Jeep Grand Cherokee (pitäsi olla bensakone mutta Jeeppi on luultavasti jykevä.K:lle tarkoitettu eli tankkiauton pitäsi ajaa jatkuvasti perässä ettei jää raitille)

        Oletpas lapsellinen tyyppi. Koet nyt rauhoittua vaan .


      • forester miehille
        Forester olisi kirjoitti:

        oikeasti 4-vetoinen.
        Ei nouse kun on etupyörävetoinen Forester ja joka on kaupasta myyty muka 4-vetoisena. Eikö siinä ollut pikkunyppylä ja Sussu vain pyöritteli etupyöriään. Jaa että automaattilukot, heh, heh.

        Sinä nyt tietysti osaat kertoa, että mille markkinoille nämä seuraavat etu- tai jos hyvin sattuu niin takavetoiset Foresterit on tarkoitettu.

        http://www.youtube.com/watch?v=Plwm3s8tW_c&feature=related
        http://www.youtube.com/watch?v=JysjRlBIGME&feature=related

        Jos nyt tarkkaan katselet niin nämähän ovat Forresteriksi naamioituja Ladoja. Lisää mielenkiintoisia muta- ja muitakin kuvia löytyy YouTubesta, mutta se että Subaru Forester jää ristiriipuntaan ja on lisäksi pahassa paikassa 2-pyörävetoinen pitäisi aina mainita kun puhutaan maastoautoista.

        PS. Kyllä tuo Forester minulle melkein kelpaakin kunhan ei liikoja odota ja automaatilla tietenkin. Toinen on Jeep Grand Cherokee (pitäsi olla bensakone mutta Jeeppi on luultavasti jykevä.K:lle tarkoitettu eli tankkiauton pitäsi ajaa jatkuvasti perässä ettei jää raitille)

        Eipä semmoista taida olla sivililiikenteessä ollakaan! Olen istunut semmoisessa joka oli itse rakennettu ,ensin tsuf keksitasauspyörästö eli edesta ja takaa veti 1 rengas toinen TSUF etu ja taka lukko ja nyt veti joka rengas yksityisesti. Ei se kyllä kääntynyt mihinkään. Ei ollut tie auto vaan offroad käyttöön. En nyt näe mitään ongekmaa tuossa videoclipissä sehän toimii juuri tarkoitetulla tavalla vetää edestä ja takaa yksepyörä eli aivan oikein ja jää kiinni juuri kun noin ajaa forester toimi juuri oikein mikä ongelma siinä oli?
        Oikeasti neliveto ei ole myynnissä niitä vaan kutsutaan semmoisiksi sitä jeeppiäkin ja suzukia. Ei nuo näytä ladoilta vaan oikeilta forestereilta katsoppa veli toope tarkemmin itse.
        Subarulla on 2.5XT malli joka on oikeasti 3 pyörävetoinen sillä takana on viskolukko se menee hyvin lumessa yms mihin tuollaisella on tarkoitus päästä.
        Se vie bensaa n 9l kahta puolen siistissä ajossa ja poljettaessa ,,,no mitä sen on väliä se nimittäin kulkee hemmetisti. Ei tulta ilman savua.


      • Joskus vetää
        forester miehille kirjoitti:

        Eipä semmoista taida olla sivililiikenteessä ollakaan! Olen istunut semmoisessa joka oli itse rakennettu ,ensin tsuf keksitasauspyörästö eli edesta ja takaa veti 1 rengas toinen TSUF etu ja taka lukko ja nyt veti joka rengas yksityisesti. Ei se kyllä kääntynyt mihinkään. Ei ollut tie auto vaan offroad käyttöön. En nyt näe mitään ongekmaa tuossa videoclipissä sehän toimii juuri tarkoitetulla tavalla vetää edestä ja takaa yksepyörä eli aivan oikein ja jää kiinni juuri kun noin ajaa forester toimi juuri oikein mikä ongelma siinä oli?
        Oikeasti neliveto ei ole myynnissä niitä vaan kutsutaan semmoisiksi sitä jeeppiäkin ja suzukia. Ei nuo näytä ladoilta vaan oikeilta forestereilta katsoppa veli toope tarkemmin itse.
        Subarulla on 2.5XT malli joka on oikeasti 3 pyörävetoinen sillä takana on viskolukko se menee hyvin lumessa yms mihin tuollaisella on tarkoitus päästä.
        Se vie bensaa n 9l kahta puolen siistissä ajossa ja poljettaessa ,,,no mitä sen on väliä se nimittäin kulkee hemmetisti. Ei tulta ilman savua.

        Ymmärsitköhän nyt itsekään, mitä yritit sepustaa?


      • Jatkuva veto
        forester miehille kirjoitti:

        Eipä semmoista taida olla sivililiikenteessä ollakaan! Olen istunut semmoisessa joka oli itse rakennettu ,ensin tsuf keksitasauspyörästö eli edesta ja takaa veti 1 rengas toinen TSUF etu ja taka lukko ja nyt veti joka rengas yksityisesti. Ei se kyllä kääntynyt mihinkään. Ei ollut tie auto vaan offroad käyttöön. En nyt näe mitään ongekmaa tuossa videoclipissä sehän toimii juuri tarkoitetulla tavalla vetää edestä ja takaa yksepyörä eli aivan oikein ja jää kiinni juuri kun noin ajaa forester toimi juuri oikein mikä ongelma siinä oli?
        Oikeasti neliveto ei ole myynnissä niitä vaan kutsutaan semmoisiksi sitä jeeppiäkin ja suzukia. Ei nuo näytä ladoilta vaan oikeilta forestereilta katsoppa veli toope tarkemmin itse.
        Subarulla on 2.5XT malli joka on oikeasti 3 pyörävetoinen sillä takana on viskolukko se menee hyvin lumessa yms mihin tuollaisella on tarkoitus päästä.
        Se vie bensaa n 9l kahta puolen siistissä ajossa ja poljettaessa ,,,no mitä sen on väliä se nimittäin kulkee hemmetisti. Ei tulta ilman savua.

        Sinähän olet ihan oikesassa siinä, että Täpinän linkissä veti vain kome pyörää,
        sillä yksi takapyörä oli koko ajan ilmassa. Mutta siinä puhut paskaa, että jäi
        kiinni, ei todellakaan jäänyt, vaan eteni varovasti.

        Kyllä se Forester, ainakin nuo vuodesta 2006 lähtien ovat jatkuvalla nelivedolla
        kaikki, ilman turboakin olevat mallit.


      • rautalanka malli
        Joskus vetää kirjoitti:

        Ymmärsitköhän nyt itsekään, mitä yritit sepustaa?

        Mikä jäi nyt epäselväksi ? Sinulle ei selviä mikään joten katso peiliinpitkään.


      • Joskus vetää
        rautalanka malli kirjoitti:

        Mikä jäi nyt epäselväksi ? Sinulle ei selviä mikään joten katso peiliinpitkään.

        Noinhan sitä vastataan kun ei pystytä vastaamaan omiin sekoiluihin.
        Lue nyt peilin kanssa tai ilman nuo kirjoituksesi uudelleen, niin
        huomaat kuinka sekavassa tilassa olet ne kirjoittanut. Jos ei vieläkään
        selviä, niin voin referoida sen kohta kohdalta.

        Niin, ja käytä samaa nimimerkkiä edes saman viestiketjun ajan.


      • rautalanka malli
        Joskus vetää kirjoitti:

        Noinhan sitä vastataan kun ei pystytä vastaamaan omiin sekoiluihin.
        Lue nyt peilin kanssa tai ilman nuo kirjoituksesi uudelleen, niin
        huomaat kuinka sekavassa tilassa olet ne kirjoittanut. Jos ei vieläkään
        selviä, niin voin referoida sen kohta kohdalta.

        Niin, ja käytä samaa nimimerkkiä edes saman viestiketjun ajan.

        Käyttäisikö itse myös samaa nimimerkkiä edes saman viestiketjun ajan ole hyvä.

        "Eipä semmoista taida olla sivililiikenteessä ollakaan!"
        -Selitystä :ei taida olla myynnissä jokapyörävetoista eli kaipaamaasi neliveto jos on lähetä linkki tähän ketjuun.Ymmärsitkö?


        "Olen istunut semmoisessa joka oli itse rakennettu ,ensin tsuf keksitasauspyörästö eli edesta ja takaa veti 1 rengas toinen TSUF etu ja taka lukko ja nyt veti joka rengas yksityisesti. Ei se kyllä kääntynyt mihinkään. Ei ollut tie auto vaan offroad käyttöön."
        -Selitys:Koska en itse tiedä yhtään suzuki vitaraa yms vastaavaa jossa on täydellinen lukitus olemassa joten nuo off road harrastajat joiden kyydissä joskus tulee oltua joutuvat telkemään sen oikean nelivedon ,ymmärsitkö?


        "En nyt näe mitään ongekmaa tuossa videoclipissä sehän toimii juuri tarkoitetulla tavalla vetää edestä ja takaa yksepyörä eli aivan oikein ja jää kiinni juuri kun noin ajaa forester toimi juuri oikein mikä ongelma siinä oli?"
        -Selitys: niin mitä selvään asiaan voi lisätä? ymmärsitkö?

        "Oikeasti neliveto ei ole myynnissä niitä vaan kutsutaan semmoisiksi sitä jeeppiäkin ja suzukia. Ei nuo näytä ladoilta vaan oikeilta forestereilta katsoppa veli toope tarkemmin itse."
        -selitys:taismpa jo vastat tuossa alussa vastaavaan kysymykseesi,ymmärsitkö?


        "Subarulla on 2.5XT malli joka on oikeasti 3 pyörävetoinen sillä takana on viskolukko se menee hyvin lumessa yms mihin tuollaisella on tarkoitus päästä.
        Se vie bensaa n 9l kahta puolen siistissä ajossa ja poljettaessa ,,,no mitä sen on väliä se nimittäin kulkee hemmetisti. Ei tulta ilman savua. "
        -selitys: 2.5xt ssä on viskolukko takana se ei jää ristiriipuntaan vinossa ojan ylityksessä kuten noissa vanhemmissa forestereissa on mahdollista liekkö niissä rikkoutunut keski lukko tai onko edes pitävää en tiedä noista omani tunnen.
        Samoin bensan kulutus on mielestäni kohtuullista hyvän rehellisen 3vedon ollessa ikuisesti päällä ilman elektroniikkaa tai haldeksin mikä lie kehitysversiota olevaa lukkoa. Ja autossa on voimaa! ymmärsitkö?

        Kerro mitä kohtaa et ymmärrä kopsaa se pätkä ja laita esiin niin selitän rehellisesti sinulle. Ei ole salaisuuksia tälläiset asiat. Edelleen voisit pyytää anteeksi valheitasi joita julkisesti levität. Eli oletko se mies vai miehen paska? tällä hetkllä olet se haiseva jälkimmäinen jolla ei ole arvoa.mieti rauhassa ennen kuin kirjoitat,kiitos.

        rautalanka malli = havainnolistaa jonkin asian selvästi

        Nuo vajaavetoiset auto ovat siis oikeasti 1 pyörävetoisia eli etuveto tai takaveto ja subarut on 2 pyörä vetoisia ja oma forester 3 pyörävetoinen vaikka lähdössä soralta piirtää lyhyet ojat kaikista 4 pyörästä on kiva tunne kun pehmeältä soralta lähtee kuin asfaltilta.Sille ominaisuudelle on käyttöä aina.


    • äkstee

      Toukuussa jäi Foresterilla eteneminen kesken kun olin jo laittanut kesäkumit alle.
      Ei auttanut pohjaan ulottuvalla soselumisella metsätiellä vaikka 4 rengasta veti. Että huono se on tuo Foresteri.
      Mutta eipä taida parempaakaan tuollaiseen tilanteeseen olla.
      Kiinni ei kuitenkaan jääty, peruuttamalla muutama sata metriä niin saatiin auto käännettyä takaisin.

      Mainio monikäyttöauto (SUV) on tuo Forester.

    • Mies vai miehen pask

      Ompa vahvaa tekstiä ! lienet nyt aika yksin väittämäsi kanssa. Subarun neliveto on aika hyvä joten voisit oikeastaan pyytää oikaistuksissa tehtä tekstiäsi anteeksi jos olet mies. Vai huijausta koko subarun neliveto tsik tsik.
      Jäädäämpä odottelemaan perusteluja.

    • 4veto yliveto

      on myös todellinen japanilainen nelivetoauto ja taatusti laadultaan vähintäänkin yhtä hyvä kuin Subaru, tätä voi suositella!

      • on oikeilla jäljillä

        puhui oikean suuntaista asiaa. Nämä muut eivät näytä ymmärtävän Foresterin 2-vetoisuutta ollenkaan. Katselkaa nyt noita videopätkiä ja verratkaa etu- ja takapyörien liikettä. Eihän auto inahda mihinkään jos esimerkiksi etupyörillä ei ole otetta tuossa loivassa alamäkikuvassa. Mitä takapyörät tekevät, vetääkö kolmas takapyörä?

        http://www.youtube.com/watch?v=JysjRlBIGME&feature=related

        Wikipediasta löytyy muuten melko hyviä kuvauksia siitä miten Foresterin teoriassa pitäisi voimat jakaa. Kovin tarkkaa teknistä tietoa ei sieltäkään löytynyt eli onko autossa esimerkiksi asentoanturi, joka tunnistaa auton asennon ja tietokone ohjaa sen mukaan momenttia oikeaan suuntaan jne.

        Jeepissä oikeasti näyttää kuvienkin mukaan olevan oikeasti 4-veto. Riittää yksi pitävä pyörä auton liikutteluun. Sen kun näkisi Foresterissa niin uskoisin, että auto on oikeasti 4-vetoinen.


    • tasauspyörästö

      Täällähän on asiallista keskustelua nelivedon toteutuksista.. vaan osallistunpa silti itsekin:

      Jatkuvaa nelivetohan ei ole tarkoitettu ainoastaan hiekassa / mudassa / lumessa kahlaamiseen, vaan siitä on muutakin etua. Auton jokaisen pyörän kitka on vakio, jonka ylittyessä pyörä pääsee luistamaan. Jos vetävään pyörään kohdistuu sivuttaisvoimaa, niin kitkaa ei riitä sekä vedon että sivuttaisvoiman hallitsemiseen vaan pyörä luistaa. Tämän vuoksi etuvetoinen auto puskee kun kurviin painetaan reilusti kaasua, ja takavetoinen tulee vastaavasti kahva edellä. Tämän huomaa talvella helposti kun ajaa hieman lujempaa moottoritien rampeille.

      2-vetoisen auton vetävästä voimasta (pitävällä alustalla) 50 % menee yhdelle renkaalle. Jatkuvassa nelivedossa (kuten Subaru) vastaava luku on noin 25 % (vetosuhde voi vaihdella malleittain). Tämän vuoksi voit ajaa mutkaan lujempaa ilman sivuluisua, koska enemmän kitkaa jää sivuttaisvoiman hallintaan. Samoin kiihdyttäessä voit käyttää enemmän voimaa ilman sutimista, koska yksittäisen renkaan kitkarajaa ei ylitetä niin helposti. Eli toisin sanoen jatkuva neliveto auttaa kanttaamisessa ja kiihdytyksissä, kun ollaan jotenkuten pitävällä alustalla. Kytkeytyvällä nelivedolla ei tätä etua ole, koska niissä takapyöriä kytketään mukaan vasta kun takarenkaat ovat ylittäneet kitkakynnyksen (=sutivat), jolloin auton luonne muuttuu helposti kesken kurvin aliohjaavasta yliohjaavaksi eikä ole täten ohjattavuudeltaan looginen. Myöskään maastoon tarkoitetulla ns. kemppilukolla (=aito, lukittava neliveto jossa voimansiirto on "yhtä puuta") ei tätä etua ole, koska sellainen auto ei pitävällä alustalla käänny juuri mihinkään ja on muutenkin jopa aliohjaavampi kuin etuveto.

      Jotta jatkuva neliveto yleensä kääntyy mutkiin, on siinä oltava tasauspyörästö. Tasauspyörästön toimiessa veto on kuin vesi, se menee sinne mihin se helpoiten pääsee (=luistavaan pyörään). Subarussa kaksilitraisessa foresterissa on keskiakselin lukko, joka estää etu- ja taka-akselin pyörintäeroa (eli ohjaa vetoa pitävämmälle akselille) kun ollaan luistavalla alustalla. Mutta koska etu- ja taka-akselilla ei ole lukkoa, auto voi jäädä ns. ristiriipuntaan, jos toinen etu- ja toinen takapyörä ovat ilmassa - vaikka voima jakaantuu tasan etu- ja taka-akselin kesken, se "valuu" vasemman ja oikean pyörän välillä vähemmän pitävälle eli sutivalle pyörälle.

      Toinen asia on lukon pitävyys - kitkaan perustuva lukko ei voi olla 100 % pitävä, vaan jos pitoeroa on liikaa voi lukko luistaa. Lisäksi visko sallii muutaman pyörähdyksen, koska vasta pyörintänopeusero lukitsee sen (viskon neste lämpenee ja jäykkenee -> lukko lukittuu), jolloin kiinni jäätäessä luistava pyörä (tai pyörät) voivat pyörähtää kierroksen pari ennen kuin lukot purevat kiinni. Joissain nelivetototeutuksissa lukkojen virkaa hoitaa jarru, joka jarruttaa sutivaa pyörää, jolloin voimaa jää myös pitävälle pyörälle.

      Forester 2.5xt mallissa on viskolukko myös taka-akselilla. Lukkoperän ansiosta ei pelkästää etu- ja taka-akselin pyörimisero vaan lisäksi myös taka-akselin pyörien nopeusero lukitsee viskon. Näin ollen voidaan ajatella auton olevan 3-vetoinen liukkaalla alustalla - aina molemmat takarenkaat ja ainakin toinen eturengas vetävät samalla tavalla. Turbomalli ei siis jää ristiriipuntaan, jos viskolukkojen pitorajaa ei ylitetä.
      Joissain Impreza WRX STi malleissa on lukko myös edessä (suretrak tms.), jolloin kaikki renkaat vetävät.

      Mekaanista "kemppilukkoa" tarvitaan oikeissa maastoautoissa. Tällainen lukko ei luista missään olosuhteissa, mutta sitä ei voi käyttää muualla kuin pehmeällä alustalla. Kaikki renkaat pyörivät samalla nopeudella koko ajan, oli pitoa tai ei, kunhan ollaan lukon mekaanisen kestorajan alapuolella. Mekaaninen lukko ei tarjoa mitään iloa alustalla, jossa kaikkien renkaiden pito on kohtalainen ja samalla tasolla.

      Subarun jatkuva neliveto on tarkoitettu maantieliikenteeseen. Se auttaa myös maastossa, mutta sillä on rajansa. Oikeisiin maastomöyrijöihin tarvitaan mekaaninen lukko, mutta se ei sitten tarjoa iloa maantiellä. Mutta oli miten oli, kaikki nelivetototeutukset menevät maastossa paremmin kuin kaksivetoiset. Lisäksi maastoetenemiskykyyn vaikuttavat renkaat, sisään- ja ulosjoustovarat, maavara ja moni muu asia. Yleisesti kaikki maastoetenemistä parantavat seikat huonontavat ajo-ominaisuuksia maantiellä.

      Itselläni on 2.5xt forester, ja olen sen nelivetoon tyytyväinen. Mahtava ajettava maantiellä, enkä niin pahaan paikkaa ole kehdannut tien ulkopuolella sitä ajaa että olisin kiinni jäänyt. Matalan ojan ylittäminenkin viistottain (=ristiriipunta) on onnistunut. Katsokaa muuten youtubesta video "Subaru AWD vs. others", se havainnollistaa nelivetototeutusten eroja ja jatkuvan symmetrisen nelivedon etua kytkeytyvään asymmetriseen nähden.

      En tiedä Grand Vitarasta, mutta jos siinä on mekaaninen lukko, se luultavasti menee paremmin maastossa. Mutta luultavasti huonommin tiellä. Kukin valitkoon nelivetonsa tarpeen mukaan!

      • Mitenkä näet asian teoriassa verrattaessa käsivälitteitä ja automaatilla varustettua Foresteria?
        Kysyn tätä siksi, että aikaisempi turboni oli käsivälitteinen ja nykyinen ilman turboa varustettuna
        sähköisellä monilevykytkimellä ja momentin muuntimella. Kyseessä on siis automaatti.

        Olen joskus yrittänyt selvittää, kumpi toimii hakalissa paikoissa paremmin mm. veneen noston yhteydessä.
        En pysty käytännön kokemuksella sanomaan, kumpikin hoitaa asiansa mallikkaasti. Automaatilla
        vekslaaminen on tietenkin joustavampaa.

        Vitarastakin on kokemuksia. Nelivetoa siinä ei voinut pitävällä pinnalla käyttää, ei tosiaan saanut ympäri
        kuin torilla. Eteneminen "kivikoissa" oli ikäänkuin tarkempaa kuin Foresterilla. Etupää ja takapää kun olivat
        samaa rautaa.


      • Tietova

        Eli onko sitten ns. kytkeytyvä neliveto kytkeytymisen jälkeen jäykkä neliveto vai kaksipyörävetoinen. Kytkeytyykö etu- ja taka-akseli kiinteäksi toisiinsa nähden??


      • tasauspyörästö
        Tietova kirjoitti:

        Eli onko sitten ns. kytkeytyvä neliveto kytkeytymisen jälkeen jäykkä neliveto vai kaksipyörävetoinen. Kytkeytyykö etu- ja taka-akseli kiinteäksi toisiinsa nähden??

        Kytkeytyvä neliveto voi olla joko jäykkä tai sitten "kaksipyörävetoinen", riippuen onko siinä lukkoja. Suurin ero jatkuvaan on, että normaaliajossa vetoa kytketään lähinnä pelkästään etu- tai taka-akselille ja vasta vetävän akselin luiston ilmetessä lamellikytkin alkaa jakamaan voimaa myös toiselle akselille.

        Käytännössä kytkeytyvissä nelivedoissa ei tosin taida liiemmin mekaanisia lukkoja olla, ts. kytkeytyvä neliveto on lähinnä avustava neliveto, jonka tehtävä on auttaa normaaleissa olosuhteissa liukkaalla (esim. liikennevaloista lähtö) lisäämättä kuitenkaan polttoaineenkulutusta maantiellä. Monissa kytkeytyvissä toteutuksissa abs anturit haistelevat yksittäisten pyörien sutimista ja jarruttelevat sutivaa pyörää. Maantienopeudessa ei tällaisesta nelivedosta ole hyötyä, jos ei haittakaan.

        Täpinä: minun tietääkseni automaattivaihteisessa foresterissa on esijännitetty lamellikytkin, jossa vetoa kytketään 40/60 suhteessa akseleiden kesken (koko ajan, myös maantienopeuksissa) ja luiston ilmetessä jommalla kummalla akselilla vetoa kytketään enemmän pitävämmälle akselille. Manuaalissa on kiinteä 50/50 vetosuhde ja viskolukko. Sekä automaatissa että manuaalissa on taka-akselilla viskolukko. Uskoakseni maastoetenemiskyvyn suhteen manuaalilla ja automaatilla ei ole käytännön eroa - enemmän vaikuttavat renkaat, maavara etc. etc. Turbomallissa ei ole alennusvaihdetta (joka kaksilitraisessa on), joten niistä puhuttaessa automaatti voi olla parempi maastossa ajamista ajatellen tai esim. veneen nostossa koska kytkintä ei tarvitse luistattaa.


      • tasauspyörästö kirjoitti:

        Kytkeytyvä neliveto voi olla joko jäykkä tai sitten "kaksipyörävetoinen", riippuen onko siinä lukkoja. Suurin ero jatkuvaan on, että normaaliajossa vetoa kytketään lähinnä pelkästään etu- tai taka-akselille ja vasta vetävän akselin luiston ilmetessä lamellikytkin alkaa jakamaan voimaa myös toiselle akselille.

        Käytännössä kytkeytyvissä nelivedoissa ei tosin taida liiemmin mekaanisia lukkoja olla, ts. kytkeytyvä neliveto on lähinnä avustava neliveto, jonka tehtävä on auttaa normaaleissa olosuhteissa liukkaalla (esim. liikennevaloista lähtö) lisäämättä kuitenkaan polttoaineenkulutusta maantiellä. Monissa kytkeytyvissä toteutuksissa abs anturit haistelevat yksittäisten pyörien sutimista ja jarruttelevat sutivaa pyörää. Maantienopeudessa ei tällaisesta nelivedosta ole hyötyä, jos ei haittakaan.

        Täpinä: minun tietääkseni automaattivaihteisessa foresterissa on esijännitetty lamellikytkin, jossa vetoa kytketään 40/60 suhteessa akseleiden kesken (koko ajan, myös maantienopeuksissa) ja luiston ilmetessä jommalla kummalla akselilla vetoa kytketään enemmän pitävämmälle akselille. Manuaalissa on kiinteä 50/50 vetosuhde ja viskolukko. Sekä automaatissa että manuaalissa on taka-akselilla viskolukko. Uskoakseni maastoetenemiskyvyn suhteen manuaalilla ja automaatilla ei ole käytännön eroa - enemmän vaikuttavat renkaat, maavara etc. etc. Turbomallissa ei ole alennusvaihdetta (joka kaksilitraisessa on), joten niistä puhuttaessa automaatti voi olla parempi maastossa ajamista ajatellen tai esim. veneen nostossa koska kytkintä ei tarvitse luistattaa.

        Kiitos teoriasta. Harva autonmyyjä pystyy kertomaan oikeastaan
        mitään Subarun vetotavoista. Heille riittää, kun tietävät, että on
        jatkuva neliveto sen kummemmin komentoimatta sitä.

        Manuaaliturbossa oli tosiaan tuo vetosuhde 50/50, mutta 2006 auto-
        maatissa ilman turboa tuo suhde on 60 eteen ja 40 taakse. Heti
        ensimmäisillä liukkailla huomasin, että auto on etuvetoisempi kuin
        entinen. Oli pieni pettymys, sillä kun olin tottunut "lukkoperä" turbolla
        kaasulla kääntämään lumisilla teillä. Uudemmissa lienee tuo suhde
        päinvastoin. Voisikohan sitä ohjelmoinnilla muuttaa?


      • 0341
        Täpinä kirjoitti:

        Mitenkä näet asian teoriassa verrattaessa käsivälitteitä ja automaatilla varustettua Foresteria?
        Kysyn tätä siksi, että aikaisempi turboni oli käsivälitteinen ja nykyinen ilman turboa varustettuna
        sähköisellä monilevykytkimellä ja momentin muuntimella. Kyseessä on siis automaatti.

        Olen joskus yrittänyt selvittää, kumpi toimii hakalissa paikoissa paremmin mm. veneen noston yhteydessä.
        En pysty käytännön kokemuksella sanomaan, kumpikin hoitaa asiansa mallikkaasti. Automaatilla
        vekslaaminen on tietenkin joustavampaa.

        Vitarastakin on kokemuksia. Nelivetoa siinä ei voinut pitävällä pinnalla käyttää, ei tosiaan saanut ympäri
        kuin torilla. Eteneminen "kivikoissa" oli ikäänkuin tarkempaa kuin Foresterilla. Etupää ja takapää kun olivat
        samaa rautaa.

        Lueskelin tätä vanhaa keskustelua ja päätin kommentoida vähän tuota Grand Vitaran nelivetoa. Siinä on kyllä jatkuva neliveto kuten Foresterissakin. Keskeltä löytyy viskotlukot molemmista. Suzuki kääntyy kyllä aivan yhtä helposti ja ketterästi pitävällä alustalla kuin Foresterkin. Vitarasta löytyy sitten vielä viskon lisäksi oikea kytkettävä keskitasauspyörästön lukko. Sitä käytettäessä sitten kääntyy kankeasti pitävällä alustalla, mutta etenee vastaavasti hyvin huonommissa olosuhteissa.


      • 0341 kirjoitti:

        Lueskelin tätä vanhaa keskustelua ja päätin kommentoida vähän tuota Grand Vitaran nelivetoa. Siinä on kyllä jatkuva neliveto kuten Foresterissakin. Keskeltä löytyy viskotlukot molemmista. Suzuki kääntyy kyllä aivan yhtä helposti ja ketterästi pitävällä alustalla kuin Foresterkin. Vitarasta löytyy sitten vielä viskon lisäksi oikea kytkettävä keskitasauspyörästön lukko. Sitä käytettäessä sitten kääntyy kankeasti pitävällä alustalla, mutta etenee vastaavasti hyvin huonommissa olosuhteissa.

        Sain viestin sähköpostiini, ettet ole saanut unta kirjoitukseni takia. Vitara ei todella kääntynyt pitävällä pinnalla kuin takavedolla ajaen. Tunne oli käännettäessä sama, kuin käsijarru olisi ollut päällä.

        Mainitsin myös jo aikaisemmin, että Vitarankin vetopuoli saattaa olla kehittynyt. Eli toiminnee lähes yhtä "huomaamattomasti" nelivedolla kuin se on aina toiminut Subarussa.


      • 0341
        Täpinä kirjoitti:

        Sain viestin sähköpostiini, ettet ole saanut unta kirjoitukseni takia. Vitara ei todella kääntynyt pitävällä pinnalla kuin takavedolla ajaen. Tunne oli käännettäessä sama, kuin käsijarru olisi ollut päällä.

        Mainitsin myös jo aikaisemmin, että Vitarankin vetopuoli saattaa olla kehittynyt. Eli toiminnee lähes yhtä "huomaamattomasti" nelivedolla kuin se on aina toiminut Subarussa.

        "Takavedolla ajaen"?? Suzuki Grand Vitara ollut jo pitkään pelkästään nelivetoinen, vuosimallista 2006 asti. Ja nyt eletään vuotta 2012. Eli olet kyllä itse ollut aikalailla pitkään nukuksissa kun vinoilet täällä Vitaroista asiaa tuon paremmin tuntematta.
        Taakse välittyy normaaliajossa 53% ja eteen 47% ja kääntyy siis aivan normaalisti ja ketterästi. Kytkettävä 100% lukko päällä veto on 50% ja 50%, silloin siis kääntyy kankeasti pitävällä alustalla . Forressahan ei lukkoa edes ole. Ei saa tätä nykyistä Vitaraa myöskään mitenkään etu- tai takavetoiseksi.
        Hyvää yötä!


      • 0341 kirjoitti:

        "Takavedolla ajaen"?? Suzuki Grand Vitara ollut jo pitkään pelkästään nelivetoinen, vuosimallista 2006 asti. Ja nyt eletään vuotta 2012. Eli olet kyllä itse ollut aikalailla pitkään nukuksissa kun vinoilet täällä Vitaroista asiaa tuon paremmin tuntematta.
        Taakse välittyy normaaliajossa 53% ja eteen 47% ja kääntyy siis aivan normaalisti ja ketterästi. Kytkettävä 100% lukko päällä veto on 50% ja 50%, silloin siis kääntyy kankeasti pitävällä alustalla . Forressahan ei lukkoa edes ole. Ei saa tätä nykyistä Vitaraa myöskään mitenkään etu- tai takavetoiseksi.
        Hyvää yötä!

        Taas sain viestisi sähköpostiini. Täytynee kytkeä toiminto pois, kun en enemmälti halua vastailla. Niin, Vitara on ollut jatkuvasti 4-vetoinen vasta vuodesta 2006, niinhän väitit. Lueskele kirjoitukseni uudelleen ja ajatuksella, sanoinhan, että varmaan Vitarassakin on kehitystä havaittavissa siitä mallista, jonka minä omistin.

        Se kuitenkin on pakko todeta, että olen omistanut mm. kahdeksan japanilaista, kaikki uutena ostettuja, ja niissä seitsemässä ei ole ollut edes yhteensä niin paljon vikoja kuin Vitarassa oli. Huonot kokemukset laadusta ovat toistaiseksi estäneet edes harhitsemasta Vitaraa vaikka siinä olisi kuinka hyvä neliveto nykyisin.

        PS. Eikös se ole unen puutetta, jos klo 3 yöllä pitää kirjoitella ja kaivella vanhoja juttuja ja hehkuttaa, että kyllä ne nykyisin ovat sitä sun tätä, siinä missä Subarutkin.


      • 0341
        Täpinä kirjoitti:

        Taas sain viestisi sähköpostiini. Täytynee kytkeä toiminto pois, kun en enemmälti halua vastailla. Niin, Vitara on ollut jatkuvasti 4-vetoinen vasta vuodesta 2006, niinhän väitit. Lueskele kirjoitukseni uudelleen ja ajatuksella, sanoinhan, että varmaan Vitarassakin on kehitystä havaittavissa siitä mallista, jonka minä omistin.

        Se kuitenkin on pakko todeta, että olen omistanut mm. kahdeksan japanilaista, kaikki uutena ostettuja, ja niissä seitsemässä ei ole ollut edes yhteensä niin paljon vikoja kuin Vitarassa oli. Huonot kokemukset laadusta ovat toistaiseksi estäneet edes harhitsemasta Vitaraa vaikka siinä olisi kuinka hyvä neliveto nykyisin.

        PS. Eikös se ole unen puutetta, jos klo 3 yöllä pitää kirjoitella ja kaivella vanhoja juttuja ja hehkuttaa, että kyllä ne nykyisin ovat sitä sun tätä, siinä missä Subarutkin.

        Vertailet kuitenkin toisen merkin vanhaa mallia ja Subarun nykyistä mallia keskenään. Tuohan on sama kuin kertoisit, että vertasit esim. Jeepin ja Subarun lämmityslaitetta ja Subarun oli parempi. Subaru oli vuodelta 2010 ja Jeeppi oli 1944 mallia. Järkevänpää on vertailla saman ikäisiä autoja keskenään. Tuo nyt ei vaan tunnu menevän perille.
        Molemmat merkit omistaneena en pysty sanomaan kumpaakaan laadultaan paremmaksi. Molemmat ovat olleet luotettavia. Forre tosin pärjäsi A-katsastuksen tilastoissa huonommin kuin Grand Vitara. Itselläni on ollut useita japseja ja sakemanneja ja japsit olleet luotettavempia noin yleensä ottaen.
        Ps. Kiva kun kerrot täällä kaikille aina kun olet saanut viestin sähköpostiisi. Et ressu taida postia paljoa saada. Ja nyt en kyllä enää minäkään jaksa sinulle kirjoitella. Hyvää yötä Urpo.


      • 0341 kirjoitti:

        Vertailet kuitenkin toisen merkin vanhaa mallia ja Subarun nykyistä mallia keskenään. Tuohan on sama kuin kertoisit, että vertasit esim. Jeepin ja Subarun lämmityslaitetta ja Subarun oli parempi. Subaru oli vuodelta 2010 ja Jeeppi oli 1944 mallia. Järkevänpää on vertailla saman ikäisiä autoja keskenään. Tuo nyt ei vaan tunnu menevän perille.
        Molemmat merkit omistaneena en pysty sanomaan kumpaakaan laadultaan paremmaksi. Molemmat ovat olleet luotettavia. Forre tosin pärjäsi A-katsastuksen tilastoissa huonommin kuin Grand Vitara. Itselläni on ollut useita japseja ja sakemanneja ja japsit olleet luotettavempia noin yleensä ottaen.
        Ps. Kiva kun kerrot täällä kaikille aina kun olet saanut viestin sähköpostiisi. Et ressu taida postia paljoa saada. Ja nyt en kyllä enää minäkään jaksa sinulle kirjoitella. Hyvää yötä Urpo.

        Hitto kun ei näistä vanhoista viesteistä saa pois tuota vastaustoimintoa. Turhat sahköpostit vaan häiritsevät, kun tulevat puhelimeen. Onneksi ne Sinulta nyt loppuvat.

        Viimeksi vertailin 2005 Vitaraa ja Foresteria ja Vitara hävisi 6-0.
        Molemmat olivat uusia. Kolmas Forester on nyt menossa. Vitaran kohdalla jäi siihen yhteen ainokaiseen.

        Miksi kaivelet vanhoja ikäviä muistoja? Kesällä 1944 20.6 jätettiin toisen kerran Viipuri viholliselle. Ja miksi alennut itse urpoiluun ja ressukointiin? Onko paha olo? Satuttaako tosiasiat noin paljon? Kysymyshän on sittenkin vain autoista. Minäkin tunnustin, että huonon valinnan olin tehnyt.


    • 2 subarun kokemus

      Kokemuksella voin sanoa että etenee tosi hyvin citymaasturiksi, riittää kyllä useimmille jos kuskin taidot riittää. Katsohan lisää videoita youtubesta, löytyy sieltä sellaisiakin jossa mennään vaikeistakin paikoista. Tietenkin oikeat maasturit ja off road autot on sitten erikseen mutta on niissä useimmiten paljon huonompi ajettavuus tiellä ja paljon kalliimmat käyttökulut.

      Minun mielestä Forester on luokassaan voittamaton ja sitä käsitystä tukee myös luotettavuustilastot.(esim, katsastuksissa havaitut viat), niitä tilastoja löytyy esim. hs.fi/autot

      • nykyinen 3.

        Olisi ollut mielenkiintoista näissä kommenteista kuulla mistä versiosta puhutte. Onko kokemusta tästä viimeisestä mallista. Miten mielestänne auto on kehittynyt, hyvään vai huonoon suuntaan ja missä kohtaan.

        Itseäni tuo nykyistä edellinen malli (oliko 2007 vai 20008 viimeinen) jostakin syystä kiinostaa enemmän. Auton vanhanaikainen malli miellyttää. Vaikuttaa käytännölliseltä ja mukavan pröystäilemättömältä. Vähemmän cittarilta.
        Pitää vähän kysellä mielipiteitä jos vaikka tämä uudempi olisikin se parempi hankinta.


      • Tasauspyörästö
        nykyinen 3. kirjoitti:

        Olisi ollut mielenkiintoista näissä kommenteista kuulla mistä versiosta puhutte. Onko kokemusta tästä viimeisestä mallista. Miten mielestänne auto on kehittynyt, hyvään vai huonoon suuntaan ja missä kohtaan.

        Itseäni tuo nykyistä edellinen malli (oliko 2007 vai 20008 viimeinen) jostakin syystä kiinostaa enemmän. Auton vanhanaikainen malli miellyttää. Vaikuttaa käytännölliseltä ja mukavan pröystäilemättömältä. Vähemmän cittarilta.
        Pitää vähän kysellä mielipiteitä jos vaikka tämä uudempi olisikin se parempi hankinta.

        Itselläni on tuo nykyistä edeltävä korimalli vm. 2006.. olikos tuo 2. koppa muistaakseni myynnissä 2001 - 2008, vuonna 2005 taisi tulla facelift jossa tuli jotain muutosta etumaskiin ja moottoriin. Itse olen ollut autooni erittäin tyytyväinen.

        Itsekin pidän tuosta vanhemmasta mallista enemmän; kompaktimpi ja muotoilultaan omintakeisempi, jotenkin härski. Ei sellainen muovikuula niinkuin jotkut sittarit ja ajotuntumakin kuin henkilöautossa. Nykyinen malli on enemmän valtavirran mukainen, korkeampi ja pyöreämpi, mutta nämähän on makuasioita. Uusimmalla mallilla en ole ajanut kuin koeajon, joten en osaa sen käyttöominaisuuksista sen enempää sanoa.


    • Vitarra kankeeeee

      No nyt olet ajanut sitten suzukilla 2v kuinka on sujunut? Subarun neliveto on kaikkea muuta kuin huijausta.Oleppa poika tarkempi sanoissa vastedes.

    • Anonyymi

      Edelleen subarulla samalla matka jatkuu mutta kyllä hulluja jankkaajia on maailmassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe