Mun kaveri on ajanu - 98 Neon yli 220 tkm eikä ole kertaakaan vaihtanu jakohihnaa eikä kannentiivistettä. Mistäs tämä johtuu kun täällä puhutaan hieman kirjottajasta riippuen jakohihnan vaihtoväliksi 100 150 tkm? Ja vielä sellanen juttu, että kyseinen auto on ollut hänellä uudesta saakka eli siis kukaan muukaan ei ole päässyt "salaa vaihtamaan". Olis kiva kuulla asiallisia tietoja tästäkin "oikusta" vai mikä lie sitten onkaan?
Jakohihnan vaihtoväli?
14
4147
Vastaukset
- volvon miäts.
Auton valmistajat ovat testailleet moottoreissaan jakohihojen kestävyyttä minkä ne yleensä kestää. Ei ne suositukset ole pelkästään suoli-24 tietäjien keksimiä.
Uskoisi että kaverillasi on ollut tosi hyvä tuuri kun ei ole kiristin/hihna hajonnut. Kannentiiviste jutut ovatkin herra huolettomien ongelmia kun ei muisteta tarkastaa jäähdyttimen nesteitä:) - mbe320cdi=ketju
Vaihtoväli on 160 tuh km tai jos ajaa vähän niin 7 vuoden välein.
- voijaker/ma
minäkin muistelen..hiljan kuulin jostakin taksista tjsp ,että hihna oli napsahtanut hieman alta 300 000 kilsan.Merkkiä en tiiä.
- ----------
168tkm/7vuotta eli 100 tml on vaihtoväli. Jenkkilässähän on ihan vakio ettei noita hihnoja edes vaihdeta ja pääsee hyvinkin 300tkm tietämille. Ovat erittäin kestävää mallia. Myös minun tutullani on neoni josta ei ole vaihdettu hihnaa aijemmin ja nyt mittarissa 250tkm/13 vuotta.
- mc48
No, se on ainakin tosi, että yksi hihna on kestänyt yli 220 tkm, vaikka kaikki muut maailman hihnat olis lauennut 100 - 160 tkm.
Mulla oli tässä sellasena pikku taka-ajatuksena, että voisikohan se olla myös jonkun intressi myydä mahd. monta hihnaa mahd. ripeään tahtiin.
Ja tapoihin kuuluu lytätä kaikki paitsi merkkituotteet maan rakoon.
Näitä "merkkiuskovaisiaa gihhuleita" on kummallakin puolella, niin myyjän kuin ostajan. Muistuu vaan mieleeni joskus takavuosina tehty laskelma, että varaosista koottu auto tulisi noin kolminkertaiseksi hinnaltaan verrattuna liikkeestä ostettuun uuteen autoon.
Että tämmösiäkin herää joskus mieleen kyynikolla...- beltti 11
Kun tutkii neonin hihnaa niin voi päätellä että se kestää pitkään. On sen verran järeää tekoa.
- VAG__
beltti 11 kirjoitti:
Kun tutkii neonin hihnaa niin voi päätellä että se kestää pitkään. On sen verran järeää tekoa.
Höpö pööt, saksalaisten hihnat kestää tuplasti, se on kokeiltu monenn kertaa.
- --------
VAG__ kirjoitti:
Höpö pööt, saksalaisten hihnat kestää tuplasti, se on kokeiltu monenn kertaa.
Joo-o:) varsin hyviä kokemuksia on Volkkarin jakohihnoista. Huoltovälikin on yli puolet lyhempi kuin Chryslerin hihnoissa.
- mmakine'
-------- kirjoitti:
Joo-o:) varsin hyviä kokemuksia on Volkkarin jakohihnoista. Huoltovälikin on yli puolet lyhempi kuin Chryslerin hihnoissa.
Johtavana Chrysler-hihnojen asiantuntijana muistuttaisin siitä, että ne kannattaa vaihtaa 50.000 mailin välein, muuten on riskinä hampaiden mureneminen.
- ne on 2000
beltti 11 kirjoitti:
Kun tutkii neonin hihnaa niin voi päätellä että se kestää pitkään. On sen verran järeää tekoa.
vaihdoin jakohihnan kun autolla oli ajettu 220tkm. Ihan siistin näkönen oli vanha hihna. jenkeissä yleensä ketju, mutta jos hihna laitetaan niin se on sitten mitoitettu niin että kestää auton iän..
- -
Vaihtamattomuus johtuu kaverisi laiskuudesta tai rahapulasta.Sit kun se napsahtaa poikki ni itketään kun on paska auto.
Ei muuta ku kovaa ajoa ja huonoa huoltoa. - Viat
Miksi Fiatin hihna ei kestä kuin 60 000km?:(
- Kkkffkfkfkfk
Vanha juttu, mutta edelleen ajankohtainen.
Kysehän on siitäkin, että vaihtovälit on mitoitettava niin, että lähes kaikki hihnat sen kestävät. Sanotaan nyt vaikka esimerkin vuoksi, että 99% hihnoista kestää tuon 150tkm normaalissa käytössä. 95% kestää 160tkm, 90% 170tkm, 80% 200tkm jne..
Eli kyseessä riskinhallinta. Valmistaja ei halua ottaa riskiä ja joutua syytetyksi katkeilevista hihnoista. Mutta jos omistaja haluaa, niin eivät ne hihnat tosiaan katkeile heti kohta vaihtoiän ylitettyään, vaan varmaan jopa suurin osa kestää yli kaksinkertaisenkin matkan. Se vaan, että jos ei sitten satukaan kestämään, niin remontti voi olla kallis.
Vanhoilla tonnin-parin ropposilla en itse vaihtaisi hihnoja juuri koska riski hihnan katkeamisesta on niin pieni. Siis taloudellisesti pieni, kun auton voi paalata, jos niin onnettomasti käy. Ja yleensä ei käy.
Eri asia sitten jos autolla on arvoa vielä viisinumeroisesti, niin hihnan katkeaminen voi aiheuttaa isot tappiot. - Viatta
Cryslereissä on todella leveä jakohihna verrattuna esin fiatteihin tai muihin merkkeihin, siksi kestää. Kiristimen laakeri saattaa jopa hajota ennen kuin itse hihna! On myös hyvin paljon kiinni kaikkien osien kesto siitä, miten autolla ajetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812