kun mummot omivat lapsen

pikkukko

Onko muilla ollut ongelmia kun menee mummolaan niin lapsi viedään sylistä ja se vaipotellaan ja syötetään ja ei mitään asiaa koskea omaan lapseen niin kauan kuin on mummolassa. Jos vauva itkee niin ottaa mummut nokkiin jos yrittää edes itse ottaa lapsen syliin. Viimeksi vaipan vaihdossa mummo sanoi että menkää te siitä vahtimasta kyllä hän osaa. (pissi valui ohi vaippojen sen jälkeen, oli liian löysällä vaippa). Kuinka sanoa asiasta nätisti että lapsi tarvitsee vanhempiaan ja ei saa työntää äitiä ja isiä pois lapsen luolta, ikääkin vain 2 kuukautta. Onko muilla kokemuksia yli innokkaista mummoista jotka elää omaa vanhemmuuttaan uuden lapsen kautta?

111

14412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitini on aina ollut sitä mieltä, että lapseni oli vahinko (ei ollut). Odotusaikana äiti soitteli päivittäin mitä kuuluu (loppuaikana vähän tuntui ahtaalta ja isolta).

      Meidän tyttö oli Rosenin lastassa ensimmäiset 4 kuukautta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Synnynnäinen_lonkkaluksaatio).

      Äiti ei uskaltanut ottaa lasta edes syliin ja kommentoi sitäkin , että annoin lapsen ristiäisissä kummitädille. Toki olin kummitädille kertonut miten lasta-lasta käsitellään.

      Olen taas ikävä ihminen, mutta tee selväksi mummulassa, että sinä hoidat lapsen ja mummu-sylitys on extraa. Oletko puhunut tästä lapsen isän kanssa (kumman mummulassa olette)?

      • pikkukko

        On minun äidistäni kyse tässä tapauksessa. Hän on ihmisluonto joka ottaa itseensä jos sanoo että hän ei saa koko ajan riepottaa vauvaa sylissään. Toinen ongelma on mieheni äiti joka hoitaa lapsia työkseen ja kun pieni keskoseni (1656) oli vasta kuukauden hän venytteli lasta ja neuvoi kuinka jumpataan ja hän taas ei tajua lapsen pientä kokoa. Mainitsee vain kuinka on helppoa lasta pyöritellä kun on niin kevyt. Uusimpana ideanaan hän haluaa ottaa mukaan meidän vauvan (2kk) ja lähteä kyläilemaan yksinään vauvan kanssa että saa näyttää kuinka ylpeä mummo on.
        Ihmetyttää kun nämä on omat lapsensa kasvattaneet ja tuntuu että yht äkkiä heiltä on terve järki kadonnut. Inhottaa aikuisille ihmisille joutua sanomaan näistä asioista. Sillä kyselinkin että onko kohtalotovereita että kuinka ovat sulavimmin asiat hoitaneet. Kyllä minussa on äitiä sanomaan asioista muttakun nämä yli-innokkaat mummut sitten ottavat nokkiiinsa vaikka kuinka nätisti asiaa esittää. Lapsen isä on samalla linjalla kanssani ja tilanne on tukala molemmille.


      • Sylivauva
        pikkukko kirjoitti:

        On minun äidistäni kyse tässä tapauksessa. Hän on ihmisluonto joka ottaa itseensä jos sanoo että hän ei saa koko ajan riepottaa vauvaa sylissään. Toinen ongelma on mieheni äiti joka hoitaa lapsia työkseen ja kun pieni keskoseni (1656) oli vasta kuukauden hän venytteli lasta ja neuvoi kuinka jumpataan ja hän taas ei tajua lapsen pientä kokoa. Mainitsee vain kuinka on helppoa lasta pyöritellä kun on niin kevyt. Uusimpana ideanaan hän haluaa ottaa mukaan meidän vauvan (2kk) ja lähteä kyläilemaan yksinään vauvan kanssa että saa näyttää kuinka ylpeä mummo on.
        Ihmetyttää kun nämä on omat lapsensa kasvattaneet ja tuntuu että yht äkkiä heiltä on terve järki kadonnut. Inhottaa aikuisille ihmisille joutua sanomaan näistä asioista. Sillä kyselinkin että onko kohtalotovereita että kuinka ovat sulavimmin asiat hoitaneet. Kyllä minussa on äitiä sanomaan asioista muttakun nämä yli-innokkaat mummut sitten ottavat nokkiiinsa vaikka kuinka nätisti asiaa esittää. Lapsen isä on samalla linjalla kanssani ja tilanne on tukala molemmille.

        Jos mummun hoitotoimet ovat liian hurjat lapselle, niin pidä lapsesi puolta. Suuttukoon mummu ihan rauhassa vaan.
        Et anna lastasi mummulle, vetoa vaikka neuvolaan ja sano, että sieltä on annettu nämä ja nämä ohjeet, ja niitä sinä noudatat, etkä salli kenenkään koskea vauvaan, eenen kuin hän on saman kokoinen kuin täysiaikaiset ikätoverinsa.

        Mutta sitten olet myös ainoa lapsen hoitaja. Olet "kiikissä" lapsen kanssa, mutta varmaa onkin, että et edes halua muiden hoitavan pientäsi. "Omaa aikaa" ehtii saada myöhemminkin.

        Pidä pintasi.


      • pikkukko
        Sylivauva kirjoitti:

        Jos mummun hoitotoimet ovat liian hurjat lapselle, niin pidä lapsesi puolta. Suuttukoon mummu ihan rauhassa vaan.
        Et anna lastasi mummulle, vetoa vaikka neuvolaan ja sano, että sieltä on annettu nämä ja nämä ohjeet, ja niitä sinä noudatat, etkä salli kenenkään koskea vauvaan, eenen kuin hän on saman kokoinen kuin täysiaikaiset ikätoverinsa.

        Mutta sitten olet myös ainoa lapsen hoitaja. Olet "kiikissä" lapsen kanssa, mutta varmaa onkin, että et edes halua muiden hoitavan pientäsi. "Omaa aikaa" ehtii saada myöhemminkin.

        Pidä pintasi.

        tein nyt niin että vein vauvan hoitoon äidilleni kahdeksi tunniksi (olin ostamassa toppapukua) ja hän sai omaa aikaa vauvan kanssa. Kun tuli aloin syöttämään lasta ja kun hän yritti ottaa vauvan sylistäni kerroin että tuntuu pahalta kun hormoonit vielä sanelee että kun vauva itkee niin minun on oltava se joka sen ruokkii ja ottaa syliin. Tuntui ymmärtävän kertoi olleensa itsekkin olleensa aikamoinen leijonaemo meidän kanssa suojeluvietin suhteen. Niin ne tuntuu puhumalla asiat selviävät. Sitten ensikerralla hoidan tuon toisen mummun joka ei ymmärrä että lapsi on vasta 2 kuukautta ei 2 vuotta. Ehkä tämä tästä lutviutuu. Hassua vaan kuinka mummot muuttui mummoksi hetkessä ja heidän omat äidin ajatukset ja terve ajattelu sumenee pienen lapsen edessä.


      • pikkukko kirjoitti:

        tein nyt niin että vein vauvan hoitoon äidilleni kahdeksi tunniksi (olin ostamassa toppapukua) ja hän sai omaa aikaa vauvan kanssa. Kun tuli aloin syöttämään lasta ja kun hän yritti ottaa vauvan sylistäni kerroin että tuntuu pahalta kun hormoonit vielä sanelee että kun vauva itkee niin minun on oltava se joka sen ruokkii ja ottaa syliin. Tuntui ymmärtävän kertoi olleensa itsekkin olleensa aikamoinen leijonaemo meidän kanssa suojeluvietin suhteen. Niin ne tuntuu puhumalla asiat selviävät. Sitten ensikerralla hoidan tuon toisen mummun joka ei ymmärrä että lapsi on vasta 2 kuukautta ei 2 vuotta. Ehkä tämä tästä lutviutuu. Hassua vaan kuinka mummot muuttui mummoksi hetkessä ja heidän omat äidin ajatukset ja terve ajattelu sumenee pienen lapsen edessä.

        Kiva lukea, että asiat selviää.


      • kumman kaa
        pikkukko kirjoitti:

        On minun äidistäni kyse tässä tapauksessa. Hän on ihmisluonto joka ottaa itseensä jos sanoo että hän ei saa koko ajan riepottaa vauvaa sylissään. Toinen ongelma on mieheni äiti joka hoitaa lapsia työkseen ja kun pieni keskoseni (1656) oli vasta kuukauden hän venytteli lasta ja neuvoi kuinka jumpataan ja hän taas ei tajua lapsen pientä kokoa. Mainitsee vain kuinka on helppoa lasta pyöritellä kun on niin kevyt. Uusimpana ideanaan hän haluaa ottaa mukaan meidän vauvan (2kk) ja lähteä kyläilemaan yksinään vauvan kanssa että saa näyttää kuinka ylpeä mummo on.
        Ihmetyttää kun nämä on omat lapsensa kasvattaneet ja tuntuu että yht äkkiä heiltä on terve järki kadonnut. Inhottaa aikuisille ihmisille joutua sanomaan näistä asioista. Sillä kyselinkin että onko kohtalotovereita että kuinka ovat sulavimmin asiat hoitaneet. Kyllä minussa on äitiä sanomaan asioista muttakun nämä yli-innokkaat mummut sitten ottavat nokkiiinsa vaikka kuinka nätisti asiaa esittää. Lapsen isä on samalla linjalla kanssani ja tilanne on tukala molemmille.

        Huonolta idealta tuo vaikuttaa, eikö nämä juuttaan mummot tajua, ettei lapsi ole heidän omaisuuttaaan.
        Tiedän tapauksen, jossa vauvan isän äiti omii pientä lasta. Pitää kuin omaansa. Tyttären äidille ei suvaita edes vauvan sylissä pitämistä.


      • Anonyymi
        kumman kaa kirjoitti:

        Huonolta idealta tuo vaikuttaa, eikö nämä juuttaan mummot tajua, ettei lapsi ole heidän omaisuuttaaan.
        Tiedän tapauksen, jossa vauvan isän äiti omii pientä lasta. Pitää kuin omaansa. Tyttären äidille ei suvaita edes vauvan sylissä pitämistä.

        Meillä sama. Minun annettiin ymmärtää,että lapsella on tasan yksi mummi ja se on tyttäreni miehen äiti,joka on narsisti. No en ole enää kysellyt saanko nähdä vauvaa.


    • Mummi minäkin 60v

      että sinä hoidat vauvasi itse silloinkin, kun te olette kylässä vanhempiesi kotona. Sinä olet tullut vanhempiesi luokse kyläilemään etkä suinkaan hoidattamaan heillä vauvaasi. Sano äidillesi, että hän saa hoitaa vauvaa sitten, kun tämä on isompi esim toisella vuodella. Miksihän jotkut naiset höpsähtävät, kun heistä tulee isoäitejä? Johtuuko se siitä, että heillä on ollut niin vähän omia lapsia? Itselläni on ollut monta lasta ja on nyt monta lastenlasta, joten ei ole tarvetta ylenmääräiseen " mummottamiseen". Autan kyllä, kun pyydetään.

      • dffjk

        Kuulostaa kuin omasta suustani. Meillä on sama tilanne, ollaan sanottu monet kerrat ja joskus joutunu jopa pahemmin. Nyt ikävä kyllä välimme ovat viilenneet ja kylästelyt vähentyneet puolin ja toisin. Mutta kohta parempi näin, koska vihaan yli kaiken sitä höösäämistä!! Meijän isovanhemmat myös puuttuvat jopa meidän kasvatusmetodiin, kun ohjaan lastani. Ja lasteni nähden tulevat nalkuttamaan kuinka pösilö äiti kun kieltää lasta.


      • yx mummeli
        dffjk kirjoitti:

        Kuulostaa kuin omasta suustani. Meillä on sama tilanne, ollaan sanottu monet kerrat ja joskus joutunu jopa pahemmin. Nyt ikävä kyllä välimme ovat viilenneet ja kylästelyt vähentyneet puolin ja toisin. Mutta kohta parempi näin, koska vihaan yli kaiken sitä höösäämistä!! Meijän isovanhemmat myös puuttuvat jopa meidän kasvatusmetodiin, kun ohjaan lastani. Ja lasteni nähden tulevat nalkuttamaan kuinka pösilö äiti kun kieltää lasta.

        Ja tietty jokaisen pienokaisen kanssa on ne muutaman ensikuukauden ollut oma äiti tai isä hoitamassa ja vaihtamassa vaippaa. Minä ainakin mummona olen ollut kovin arka hoitamaan toisen lasta aivan heti syntymän jälkeen. Omat lapseni olivat vauvoja 27-33 v. sitten ja kakis heistä oli pikkuisia keskosia. Pidin tarkasti huolen, etteivät 'vieraat' ottaneet pikkuisiani syliin tai, että he olisivat tulleet liian lähelle vauvaa.
        Mielestäni jokainen äiti voi sen aivan hyvin sanoa, jos ei halua mummojen, pappojen, tätien, setien tai ystävien ottavan aivan pikkuisia vauvoja syliin - ei sellaisesta saa edes loukkaantua. - Myöhemmin lapsen kasvaessa on hyvä jos mummo ja pappa mielellään pitää sylissä ja syöttelee lasta ja toimii vanhempien apuna joskus lastenkaitsijoina.


      • Muumiomummu

        Toinen joukkue on sitä mieltä, että mummujen velvollisuus on tulla avustamaan väsynyttä ja rasittunutta pikkuäitiä, varsinkin tekemään ne ikävät työt, joiden suorittamiseen menee kallista aikaa, jonka voisi olla lapsen kanssa.
        Mummun mahakin sietää paremmin kakkavaipat ja oksennukset, pyykit ja muut.

        Tällä palstalla on pöllytetty mummua jos toistakin, kun he ovat olleet sitä mieltä, että lapsi on parhaassa hoidossa äidillään. On moitittu itsekkäiksi ja tunnottomiksi, joita ei vanhainkodissa käydä katsomassa tulevaisuudessa.

        Jo muutaman viikon ikäisen vauvan vanhemmat kaipaavat "omaa aikaa". Siinä on mummulla tarkka paikka, kun toisen vauvaa hoitaa eikä ole saanut edes niitä viime ohjeita itse neuvolasta. Neuvothan ovat ihan toiset kuin 30 v sitten kun omat lapset olivat pieniä.

        Kyllä vauva tuo aina mukanaan monenlaista, mitä ei etukäteen olisi arvannut.
        Jotkut mummut höpsähtävät kokonaan, jotkut elävät kuin ennenkin.


      • pikkukko
        Muumiomummu kirjoitti:

        Toinen joukkue on sitä mieltä, että mummujen velvollisuus on tulla avustamaan väsynyttä ja rasittunutta pikkuäitiä, varsinkin tekemään ne ikävät työt, joiden suorittamiseen menee kallista aikaa, jonka voisi olla lapsen kanssa.
        Mummun mahakin sietää paremmin kakkavaipat ja oksennukset, pyykit ja muut.

        Tällä palstalla on pöllytetty mummua jos toistakin, kun he ovat olleet sitä mieltä, että lapsi on parhaassa hoidossa äidillään. On moitittu itsekkäiksi ja tunnottomiksi, joita ei vanhainkodissa käydä katsomassa tulevaisuudessa.

        Jo muutaman viikon ikäisen vauvan vanhemmat kaipaavat "omaa aikaa". Siinä on mummulla tarkka paikka, kun toisen vauvaa hoitaa eikä ole saanut edes niitä viime ohjeita itse neuvolasta. Neuvothan ovat ihan toiset kuin 30 v sitten kun omat lapset olivat pieniä.

        Kyllä vauva tuo aina mukanaan monenlaista, mitä ei etukäteen olisi arvannut.
        Jotkut mummut höpsähtävät kokonaan, jotkut elävät kuin ennenkin.

        Olet oikeassa! Tunnen myös näitä tapauksia. Viimeisin tyyppi halusi hotelliviikonloppulomalle kun vauva oli 2 kuukautta, siinä oli heidän mummonsa ihmeissään kun oli pieni vauva yötä.
        Jännä että järkevä keskustelu puuttuu monesti näistä asioista, mummot ja äidit olettelevat asioita ja se aiheuttaa ristiriitoja. Itse en vain pidä siitä että vaikka haluaisin keskustella ja kertoa,että en tykkää että vauvaa pyöritellään sylistä toiseen niin joko minua ei kuunnella tai sitten asiasta suututaan niin ettei voi yhteyttä pitää. Saa olla varpaillaan sitten kaiken suhteen.


      • iloinen mummeli
        pikkukko kirjoitti:

        Olet oikeassa! Tunnen myös näitä tapauksia. Viimeisin tyyppi halusi hotelliviikonloppulomalle kun vauva oli 2 kuukautta, siinä oli heidän mummonsa ihmeissään kun oli pieni vauva yötä.
        Jännä että järkevä keskustelu puuttuu monesti näistä asioista, mummot ja äidit olettelevat asioita ja se aiheuttaa ristiriitoja. Itse en vain pidä siitä että vaikka haluaisin keskustella ja kertoa,että en tykkää että vauvaa pyöritellään sylistä toiseen niin joko minua ei kuunnella tai sitten asiasta suututaan niin ettei voi yhteyttä pitää. Saa olla varpaillaan sitten kaiken suhteen.

        Ei sinun tarvitse olla varpaillasi ja totella mummoa. Sanot vain, että vauva on vielä niin pieni ja haluat käsitellä sitä itse. Voit vertailla mummon kanssa tämän päivän neuvolasta saatuihin ohjeisiin. Minäkin mummona aivan hämmästyin, miten asiat ovatkin muuttuneet yli 30:ssa vuodessa, kun juttelimme miniän ja tyttären kanssa. Kummallakin äidillä on omat näkemyksensä ja tapansa vauvanhoidosta, jota minä mummona yritän kunnioittaa. Vaikka myönnän hieman hurahtaneeni 'isoäidiksi tuloa', en siltikään ole joutunut enkä tarjoutunutkaan vauvanhoitajaksi. Enemmän nuoret äidit ovat ilahtuneen vierailuistani tai siitä, että ovat vauvansa kanssa tulleet visiitille. (Nuoria äitejäkin on kiva hemmotella jätskillä tai pullakahveilla heidän piipahtaessaan vauvansa kanssa kylään).


      • iloinen mummeli kirjoitti:

        Ei sinun tarvitse olla varpaillasi ja totella mummoa. Sanot vain, että vauva on vielä niin pieni ja haluat käsitellä sitä itse. Voit vertailla mummon kanssa tämän päivän neuvolasta saatuihin ohjeisiin. Minäkin mummona aivan hämmästyin, miten asiat ovatkin muuttuneet yli 30:ssa vuodessa, kun juttelimme miniän ja tyttären kanssa. Kummallakin äidillä on omat näkemyksensä ja tapansa vauvanhoidosta, jota minä mummona yritän kunnioittaa. Vaikka myönnän hieman hurahtaneeni 'isoäidiksi tuloa', en siltikään ole joutunut enkä tarjoutunutkaan vauvanhoitajaksi. Enemmän nuoret äidit ovat ilahtuneen vierailuistani tai siitä, että ovat vauvansa kanssa tulleet visiitille. (Nuoria äitejäkin on kiva hemmotella jätskillä tai pullakahveilla heidän piipahtaessaan vauvansa kanssa kylään).

        Mitä uutta neuvolassa oli keksitty?


      • pikkukko
        iloinen mummeli kirjoitti:

        Ei sinun tarvitse olla varpaillasi ja totella mummoa. Sanot vain, että vauva on vielä niin pieni ja haluat käsitellä sitä itse. Voit vertailla mummon kanssa tämän päivän neuvolasta saatuihin ohjeisiin. Minäkin mummona aivan hämmästyin, miten asiat ovatkin muuttuneet yli 30:ssa vuodessa, kun juttelimme miniän ja tyttären kanssa. Kummallakin äidillä on omat näkemyksensä ja tapansa vauvanhoidosta, jota minä mummona yritän kunnioittaa. Vaikka myönnän hieman hurahtaneeni 'isoäidiksi tuloa', en siltikään ole joutunut enkä tarjoutunutkaan vauvanhoitajaksi. Enemmän nuoret äidit ovat ilahtuneen vierailuistani tai siitä, että ovat vauvansa kanssa tulleet visiitille. (Nuoria äitejäkin on kiva hemmotella jätskillä tai pullakahveilla heidän piipahtaessaan vauvansa kanssa kylään).

        Ihana asenne sinulla! :) Moni on sanonut saman lailla että ohjeet on muuttunut paljon. Äitini kertoi että 35 vuotta sitten veljeni syntyessä oli sanottu että 4 tunnin välein syöttö ja silloinkin vain 15 minuuttia rinnalla...voin kuvitella että on huutoa piisannut. Ja mahallaan on ennen nukutettu lapsia ja maito oli normi maitoa missä oli puolet vettä ja sokerivettä juotettiin lapsille...on varmasti paljon ohjeita mitkä on muuttunut. Hauska noita vanhojakin ohjeita on kuulla.


      • lapsen parhaaksi
        pikkukko kirjoitti:

        Ihana asenne sinulla! :) Moni on sanonut saman lailla että ohjeet on muuttunut paljon. Äitini kertoi että 35 vuotta sitten veljeni syntyessä oli sanottu että 4 tunnin välein syöttö ja silloinkin vain 15 minuuttia rinnalla...voin kuvitella että on huutoa piisannut. Ja mahallaan on ennen nukutettu lapsia ja maito oli normi maitoa missä oli puolet vettä ja sokerivettä juotettiin lapsille...on varmasti paljon ohjeita mitkä on muuttunut. Hauska noita vanhojakin ohjeita on kuulla.

        Kyllähän syöttö- ja tiettyjen ruoka-aineiden syöttäminen pienokaiselle on muuttunut. Samoin todella nuo syöttöajat, ulkona nukuttaminen jne. Jopa vauvojen vaatetuskin on muuttunut . - Mutta tärkeintä on sama ajatus kuin ennenkin - minusta oli törkeää, kun aivan vieraatkin ihmiset tuli vaunujen kuomun eteen kurkkimaan ja ihastelemaan vauvaa jne. - Silloinhan oli vaunuleluja joissa luki kielto liian lähelle tulemisesta. Enkä pitänyt siitäkään, että sukulaiset ottivat omin luvin aivan pienen vauvan syliinsä.


      • pakat
        marella kirjoitti:

        Mitä uutta neuvolassa oli keksitty?

        30 vuotta sitten tulvi informaatiota imettämisestä, vauvan hellimisestä, sylissä pitämisestä kaikesta ihanasta, vauvan kanssa olemisesta oli lupa nauttia joka hetki. Missä äitiysneuvolassa te 30 vuotta sitten äidiksi tulleet olette asioineet. Teidän kommentit on ihan 50 -lukulaisia, suoria lainauksia kirjasta "Lääkärin neuvoja nuorelle äidille" painettu 1955/Tammi

        Kirjoittajalle, sellaista se äitiys on! Koska joudut jatkossakin pitämään lapsesi puolta niin aloita vaan reippaasti nyt heti 2 kk:n ikäisen vauvasi kanssa. Ei Sun tarvitse kenellekään mitään perustella, Sinä äitinä tiedät mikä on parasta lapsellesi; Rinta rontingille ja menoksi.


      • mummopuoli
        pikkukko kirjoitti:

        Ihana asenne sinulla! :) Moni on sanonut saman lailla että ohjeet on muuttunut paljon. Äitini kertoi että 35 vuotta sitten veljeni syntyessä oli sanottu että 4 tunnin välein syöttö ja silloinkin vain 15 minuuttia rinnalla...voin kuvitella että on huutoa piisannut. Ja mahallaan on ennen nukutettu lapsia ja maito oli normi maitoa missä oli puolet vettä ja sokerivettä juotettiin lapsille...on varmasti paljon ohjeita mitkä on muuttunut. Hauska noita vanhojakin ohjeita on kuulla.

        Ei kolkytviis vuotta sitten enää juotettu sokerivettä missään muodossa. Kyllä silloin oli jo äidinmaidonkorvikkeita jauheena ja nesteenä. Janojuomaksi suositeltiin keitettyä vettä.


    • jabadabaduuuuuuu

      Ette sitten sairaampia juttuja ja mielikuvitusten tuotteita osaa krjoittaa! Olkaa ,pullamössö vanhemmat, onnellisia, että edes joku teita ymmärtää ja yrittää auttaa.

      • Mummikka

        Mitähän sairasta näet näissä mummijutuissa ? Me mummit jokainen rakastetaan niitä pikkuisia omalla tavallamme, joku änkeää liikaa ja joku katselee kauempaa. Minä olen pitänyt pienempää profiilia koska toinen mummi häärää ja hösöttää lapsen ympärillä kaiken aikaa. Kun lapsi näkee minut ja vaarin, hän tulee iloisesti halaamaan ja pyytää leikkimään ja lukemaan ja meillä on ihania hetkiä yhdessä. En koskaan tyrkytä itseäni lapselle, vaan hän saa itse valita kaverinsa. En ole hurahtanut mummi vaan rakastan pikkuista luontevasti ilman hössötystä.


      • Jabadabaduuuuuuuu
        Mummikka kirjoitti:

        Mitähän sairasta näet näissä mummijutuissa ? Me mummit jokainen rakastetaan niitä pikkuisia omalla tavallamme, joku änkeää liikaa ja joku katselee kauempaa. Minä olen pitänyt pienempää profiilia koska toinen mummi häärää ja hösöttää lapsen ympärillä kaiken aikaa. Kun lapsi näkee minut ja vaarin, hän tulee iloisesti halaamaan ja pyytää leikkimään ja lukemaan ja meillä on ihania hetkiä yhdessä. En koskaan tyrkytä itseäni lapselle, vaan hän saa itse valita kaverinsa. En ole hurahtanut mummi vaan rakastan pikkuista luontevasti ilman hössötystä.

        En näe, itsekin mummina, mitään sairasta mummien touhutessa pikkupilttien ympärillä, vaan näiden pullamössövanhempien sairaaloisessa mielikuvituksessa, että isovanhemmat yrittävät jollain tavalla kaapata heidän tuotoksiaan.


      • et sillee!!!
        Jabadabaduuuuuuuu kirjoitti:

        En näe, itsekin mummina, mitään sairasta mummien touhutessa pikkupilttien ympärillä, vaan näiden pullamössövanhempien sairaaloisessa mielikuvituksessa, että isovanhemmat yrittävät jollain tavalla kaapata heidän tuotoksiaan.

        Oot sinä Jabadabaduuuuuuuu sitten kasvattanut lapsistasi pullamössövanhempia?!!


      • 40 luvun vauva

        olaan pulla mössö ja lehmänmaidon aika kaudesta mutta sairauksia ei ole mitään eikä alergiaa olen myös 6lapsen äiti enkä ole neuvoloiden neuvojen säännöillä ruokkinut lapsiani syötin kun oli nälkä en katsonut kelloo herättäny last syömää ni onhan nykyisis ruuissa niitä säilöntä aineita joita ei ennen ollu oli sillon jo luomu ruoka siis tuoetta ja terveitä ovat lapset ja siitä mummojen omimisesta toki hän haluu pitää pientä moni äiti ois onnellinen kun on olemasa mummu kaikilla ei ole ja se on myös heidän päivien piristys kun tulette ihanan olennon kanssa kylään kai sitä hemmottelua kestät sen hetken ku oot siellä niin mummukin tuntee ittensä tärkeeksi eikä vaan silloin kun sinä tarvitset häntä entä kun mummua ei enää ole keltä avun pyydät itselläni on myös 15 lasten lasta minua ei ole torjuttu niiden hoidossa aikonaan oma äitini hoivaili mun lapsiani ja olin iloinen siitä koska lapset tulivat isommiksi hänestä tuli heille tärkeä kutn minä nyt omille lasten lapsille siis antakaa mummujen touhuta olettehan itse paikalla mummulla on hyvä mieli ja pysyy terveenä ja pirteenä


      • 40 luvun vauva

        tarkoitin et itse olen saanut enkä ole sairaampi muumo ole


      • joopa-joo.
        Jabadabaduuuuuuuu kirjoitti:

        En näe, itsekin mummina, mitään sairasta mummien touhutessa pikkupilttien ympärillä, vaan näiden pullamössövanhempien sairaaloisessa mielikuvituksessa, että isovanhemmat yrittävät jollain tavalla kaapata heidän tuotoksiaan.

        seurauksena, että vauva tipahti sohvalle... onneksi sentään sohvalle eikä lattialle! Äitini mielestä olen hirveä äiti kun huudatan lastani!

        Joo, olin juuri alkamassa ruokkimaan vauvaani kun äiti änkesi väliin.... Nut Poika on 3,5kk ja vierastaa mummiiaan aivan vietävästi. Huuta heti jos mummi ottaa syliin...

        Että näin. Ei ole minun tai lapseni vika, että omat vanhempani oliva niin itsekkäitä kun hankkivat vain yhden lapsen! Nyt sitten lapsenlapsesta riidellään ja revitään äidin sylistä, jollakin ihmeellisellä oikeudella. En vai tiedä, mikä se mahtaa olla?


    • 3kk:n äiti

      mä kysyin neuvolalääkäriltä neuvoja eli faktaperusteluja sille kun mummo halusi nukuttaa vastasyntynyttä untuvatäkkien keskellä huppeluksissa mahallaan, kun 70-luvulla kaikki ootte näin nukkuneet.. uskoi kun vertasin mahallaan oloa vatsalihastreeniin, vähän kerrassaan mutta vähän siinä vaiheessa. Toisekseen mielestäni lapsella on oikeus isovanhempiinsa eikä toisinpäin. olen sanonut suoraan kun en mm. halunnut yleisöä ristiäisissä kastemekko päällä tapahtuneeseen vaipanvaihtoon (kakkasi tuossa vaiheessa aina hoitopöydälle..) että hoidan tämän yksin, kiitos, tulemme pian perässä.

      Eipä siinä muu auta kuin mahdollisimman nätisti mutta suoraan. ja itse sitten johdonmukaisesti koittaa aina toimia. Ja tehdä selväksi että lapsi on vanhempiensa vastuulla, ja toki asiat voi tehdä monella tavalla, mutta meillä nämä tehdään tällä tavalla, piste.

    • sunny80

      Hei,
      Meillä on myös hiukan tuota omivaa sorttia tuo miehen äiti... Hän myös syyllistää, "vauva unohtaa hänet, kun ei tuoda mummilla käymään". Sanoo sen vauvalle, vähän niin kuin ohimennen, mutta sitä kuitenkin tarkoittaen ja osoittaen minulle. Käymme yhtä usein heillä kuin muillakin sukulaisilla, ja jos hän haluaisi/viitsisi voisi itse tulla meille päin välillä kylään. Jos vauva itkee, hän ottaa/nappaa vauvan sylistäni ja alkaa etsiä asentoa, jossa vauvan itku loppuisi. Se on sitten yhtä heittelyä. Onneksi imetän vauvaa, ja sitä hän ei minulta vie. Hän on myös huolissaan, ettei saa hoitaa lasta tulevaisuudessa, koska minulla on siskoja ja vanhemmat, jotka ovat myös innoissaan vauvasta ja luonnollisesti ovat läheisempiä. Mutta muistihan hän, että teen vuorotyötä, joten enköhän joskus tarvitse heidänkin apua hoidossa.... Kyseessä ei ole ainut lapsenlapsi, hänen tyttärellä on myös kaksi lasta. Tyttären lapsien kasvatusta ja asennettakin ovat meille arvostelleet... Rasittavaa, mitähän meistä puhutaan takanapäin.

      • Anonyymi

        Haha,ei ne enää kun lapset on murkkuja niin paljon heitä muista.


    • VCD.1372

      Kun hoitaa minun ainokaistani, kun en itse halua enkä osaa.
      Sitten vielä : antaa minulle ainakin 500 eu joka kuukausi, jotta
      saan rillutella kuten ennenkin.Lapsi ei ole vielä kun 2v.
      Eläis vaan mummo kauan.Isästä ei ole varmaa tietoa ?
      .
      Mummo maksoi minun sakotkin
      Ei valittamista. Onkos kenelläkään toisilla näi hyvää mummoa ?

    • jeps...

      haluta tuollaisen mummolan!Oikeasti!

      Älä höyryy turhasta!
      Eihän mummo sentään teille kotia änkää salaa teettämillään avaimillaan???

      Olkaa hiljaa tyytyväisä kiinnostuneesta mummosta! Sellainen hössötäävä isoäiti on rikkaus nykypäivänä.
      Ei monia isoäitejä/ukkeja kiinnosta lastenlapset...

      Pissa valui ohi?! Voihan jesus sentään,elämä pilalla....

      Minulla on 3 lasta,pienin vaippaiässä. Ei ole kummankaan puolelta mummoa,jota kiinnostaisi tulla katsomaan vastasyntynyttä SAATI vaihtaa vaippoja. Olisihan se oma,huolehtiva mummo lapsellekin aivan ihanaa.Olisi yhteys luotu jo vaipanvaihdoissa:)

      • vaaripas

        Läheiset suhteet isovanhempien ja lastenlasten välille luodaan silloin kun lapsi on aivan pieni. Ne vahvistuvat koko varhaislapsuuden ajan. Ellei läheisiä suhteita ole kouluikään mennessä syntynyt, niin aika on ajanut ohi. Nuori äiti älä ole mustasukkainen lapsestasi isovanhemmille. Selvät säännöt ( tietysti lapsen isän kanssa keskustellen) voit kohteliaasti antaa, mutta älä varasta aikaa, minkä isvanhemmat lapsellesi tarjoaisivat. Se aika kasvaa kultaista korkoa!


    • saman kokenut

      no eiks se ole hyvä että mummolla intoa riittää?kyllä sinä ehdit sitä hoitaa kotonasi kyllästymiseesi saakka ,tulee aikoja kun joudut pyytämään apua lapsesi hoidossa,sitten kyllä mummon apu kelpaa

    • 57656757676

      ...sillä sinun äitisikään ei käyttäydy nätisti. lapsesi on sinun joten silläkin uhalla että välit katkeaa on tehtävä asia selväksi. ja onko siellä mummolassa aivan pakko ramppasta, vielä kun on pieni lapsi vaivoina.

    • ei pulla eikä mössö

      "kun menee mummolaan niin lapsi viedään sylistä ja se vaipotellaan ja syötetään " no voi herranjestas että sun elämä on rankkaa, kun ihan autetaan hoitamisessa. Kamalaa!!

      "Jos vauva itkee niin ottaa mummut nokkiin jos yrittää edes itse ottaa lapsen syliin." Niin että jos lapsi ihahtaa mummun sylissä niin heti olet ottamassa itsellesi tyyliin "mä osaan paremmin". Lapsi ei todella kuolla kuukahda siihen hetkeen kun mummu vaihtaa lapsen asentoa ja lapsi rauhoittuu.

      "menkää te siitä vahtimasta kyllä hän osaa. (pissi valui ohi vaippojen sen jälkeen, oli lian löysällä vaippa)" Kumma juttu, näitä löysälle jääneitä vaippoja tapahtuu ihan äitien ja isienkin toimesta eikä se ole mikään mittari jos kerran näin tapahtuu.

      Todella typerää valittamista ihmisistä, jotka haluavat lapsen hoidossa auttaa ja yrittävät opetella oikeita tapoja. Jos olet noin mustasukkainen lapsestasi niin älä käy mummulassa. Kyllä sä ilman mummuja pärjäät, niin pärjää moni muukin. Sääli että lapsille ne mummut vaan on niin tärkeitä. Yleensä jossain vaiheessa elämässä mummut ovat jopa niitä kenelle lapset uskoutuvat mieluummin kuin vanhemmille, koska vanhemmat ovat liian läheisiä. Mutta ehkä näin ei tarvitse teillä käydä, teidän lapsille riittää äiti ja isi.

      • yyytyyy

        hohhoh, jutuista paistaa niin läpi teiniäiti, joka haluaa päteä, on epävarma itsestään ja avuntarjoamisiin suhtautuu nähtävästi kritiikkinä omaa toimintaansa kohtaan. Pikkukko, todennäköisesti ne mummut siitä sun lapsesta osais paremmin huolehtii ku sinä. Mut kyl säkin opit. Ehkä.


      • Koiranpaska
        yyytyyy kirjoitti:

        hohhoh, jutuista paistaa niin läpi teiniäiti, joka haluaa päteä, on epävarma itsestään ja avuntarjoamisiin suhtautuu nähtävästi kritiikkinä omaa toimintaansa kohtaan. Pikkukko, todennäköisesti ne mummut siitä sun lapsesta osais paremmin huolehtii ku sinä. Mut kyl säkin opit. Ehkä.

        Ei käsitä sellaista asiaa,että" mummous ei ole ikuista äitiys taas on!


      • pennoiska

        et tajunnut, että vauva on 2kk - eli siis 60vrk vanha. Noin normaalisti 9kk on raja kun lähimmän ei pitäisi edes vauvaa jättää juurikaan ilman itseään. Vauva ei tajua, että äiti tai ykköshoitaja palaa takaisin - pelko jättämisestä on vauvalle noin suunnillen hirvein paikka. Kun lukee näitä kommentteja tulee mieleen että jotenkin on pihalla tämä nykyäitijengi ja mummot. Lukekaas nyt vaikka Liisa Keltikangas-Järvistä - ihan normi psykologiaa ja niillä kun rallattelee niin aika talonpoikasijärjellä mennään.


    • mvmvm

      Onkohan sinulla kaikki muumit laaksossa? Eikö se ole oikeastaan kivaa vähän hengähtää mummolassa, kun äitisi hoitaa lasta sen hetken siellä ollessa? Oletko jotenkin sairaanloisen mustasukkainen lapsestasi? Kyllä se sinun lapsena pysyy, vaikka mummo syöttäisikin. Mummoksi tulo on myös hieno ja mahtava asia, miksi tulet mustasukkaiseksi tällaisesta asiasta?

    • qryuippo

      niin oisit tyytyväinen,että tuollasia mummoja vielä on,jotka tosissaan haluu auttaa.ei hän sillä pahaa tarkota,vaan ymmärtää miten työläitä vauvat on.ja halu auttaa.itsellä myös lapsi,mutta asia on ollut toisepäin,että oma äitini ei koskaan ole kovinkaan innokas ollut auttamaan.itse hoidin kolikkivauvan,hermot oli ihan lopussa,en meinannut jaksaa.mies tietenkin välillä joskus kerkes olemaan apuna töiden lisäksi.ota rennosti,älä stressaa.tuut vielä tarviin isommaks kun lapsi kasvaa niin mummolaan on hyvä viedä lapsi lomaileen kun tarviit itse vapaata,mieti.jaa pitemmän päälle kun nyt vuodenkin vaihtele vaippoja,niin eiköhän rupee tuntuu puulle.ei apu ole koskaan pahasta.itsellä tytär nyt 11-vuotias.tsemppiä sulle ja teille mummoööe myös.

    • mummu vaan

      Uskon minäkin kyllä että on niitä hieman liian innokkaita mummoja olemassa. Vauvan äiti saattaa tulla ihan mustasukkaiseksi omasta lapsestaan. Järjen käyttöä tarvitaan ettei loukata nuorta perhettä. Itselläni oli aina sillätavalla kun poikani perhe tuli meille käymään, ajattelin vain auttaa , hoidan vauvaa,saavat nuoret levähtää vähän.He kävivät kävelemässä yhdessä.Aamulla sitten kun vauva heräsi,hoivasin ja ruokin, ajattelin että saavat edes yhtenä yönä nukkua tarpeeksi ja pitempään. He kyllä olivat ihan tyytyväisiä. Ovat hakeneet sitten joskus kun on menoa jonnekkin ,vauvaa hoitamaan. Olemme molemmat osapuolet olleet ihan iloisia kaikesta. Aina olen toiminut norten ehdoilla.Itse kun on neljän lapsen äiti ei enää halua päteä isoäitinä.Ei edes enää jaksaisi.

      • nipnip

        Meillä yksi lapsi 1,5-vuotias. Ollaan mieheni kanssa päästy kaksin ulos kaksi kertaa, kun hoitajia ei ole. Lomaa lapsestamme emme kaipaa, mutta olisi ihana päästä vaikka ulos syömään ja leffaan joku ilta. Kaikilla ystävillämme on meidän muksua pienemmät lapset, emmekä osaa heitä vaivata. Ymmärrän ongelmasi, koska vauvasi on vielä niin pieni ja tarvitsee äitiä koko ajan. Mutta olisin kiitollinen, jos meiltä löytyisi vastaavanlainen tukiverkosto.


    • ölkjasdlföjkasdf

      Pienet on sulla huolet. Auttaa ne vaan yrittää. Ja jos on kerran jo mummu, niin todennäköisesti myös osaa hoitaa ;D Ainakin kokemusta on enemmän kuin sinulla. Lapsen ikä ei liity asiaan mitenkään. Kuulostat joltain... miten sen sanoisi kauniisti.... en tiijä. Aivottomalta lastenhoito-opastoukalta joka muka lapsensa parhaaksi lukee kaikki oppaat, ja kuvittelee että lapsen hyvinvointi tulee siitä että tehdään lapsenhoidosta tiedettä. Sitä se ei ole.

      • maailman 7.ihme

        Älkää hätääntykö jos isovanhempanne haluavat täydentää vielä lapsenne tarvitsevaa äidinrakkautta. Vaikka Flaubert vitsaili että jokainen lapsi tekee äidistään hölmön niin Urkki puolestaan painotti isovanhempien olemassaolon tärkeyttä.

        Arvojournalismiin lukeutuva Mitä Missä Milloin tietosanakirja raportoi 1968 vuosijulkaisussaan runsaasti Kekkosen neuvostomielistelyistä 1968 . MMM:n vuoden ajankohtaisiksi ilmiöiksi ja tapahtumiksi on kuvan kera sivulla 49 Kekkonen ja Alexander Kosygin tämän saavuttua valtiovierailulle Ruotsiin.

        Sieltä saman kirjan sivulta ihan Urkin kanssa löytyy myös isona kuvana ja artikkelina vuoden uutisilmiö Jari-poika. Niin muistatteko vielä Jarin? puolimustalaisen suomalaispojan jonka omistuksesta käyty riita oli synnyttää melkein oikean sodan Suomen ja Tanskan välille?

        Maailmassa on tietysti paljon pahojakin asioita mutta kun kyse on lapsesta ja hänen oikeudesta äidinrakkauteen nousee aihe ylitse muiden ajankohtaisesti. Tämä dokumentti valittiin satojen ohjelmien joukosta Prix Europaan Berliiniin:
        http://www.torrentreactor.net/search.php?words=Vaiettu Lapsikauppa&search=&x=0&y=0


      • isien teot
        maailman 7.ihme kirjoitti:

        Älkää hätääntykö jos isovanhempanne haluavat täydentää vielä lapsenne tarvitsevaa äidinrakkautta. Vaikka Flaubert vitsaili että jokainen lapsi tekee äidistään hölmön niin Urkki puolestaan painotti isovanhempien olemassaolon tärkeyttä.

        Arvojournalismiin lukeutuva Mitä Missä Milloin tietosanakirja raportoi 1968 vuosijulkaisussaan runsaasti Kekkosen neuvostomielistelyistä 1968 . MMM:n vuoden ajankohtaisiksi ilmiöiksi ja tapahtumiksi on kuvan kera sivulla 49 Kekkonen ja Alexander Kosygin tämän saavuttua valtiovierailulle Ruotsiin.

        Sieltä saman kirjan sivulta ihan Urkin kanssa löytyy myös isona kuvana ja artikkelina vuoden uutisilmiö Jari-poika. Niin muistatteko vielä Jarin? puolimustalaisen suomalaispojan jonka omistuksesta käyty riita oli synnyttää melkein oikean sodan Suomen ja Tanskan välille?

        Maailmassa on tietysti paljon pahojakin asioita mutta kun kyse on lapsesta ja hänen oikeudesta äidinrakkauteen nousee aihe ylitse muiden ajankohtaisesti. Tämä dokumentti valittiin satojen ohjelmien joukosta Prix Europaan Berliiniin:
        http://www.torrentreactor.net/search.php?words=Vaiettu Lapsikauppa&search=&x=0&y=0

        Katsoin kerran tuon dokumentin. Ainoa konkreettinen painoarvo teemassa on tuon Jarin eli Jari-Veikko Kauppisen syntymä ja varhaisvuodet joka sentään sai jotain aikaan ja pisti juuttien adoptiolait uusiksi.
        Mitään muutahan ajankohtaista ja yhteiskunnallista painoarvoa aiheella ei ole sillä lapsikauppoja ei oltu kirjattu 1960- ja 1970 luvuilla lakiin. Paljon on asioita joihin ei laki yllä ja turha pullikoida.


      • lökjasdfölkjsfdg

        Ehkä. Parempi olla töykeä, kuin kierrellä niin paljon ettei tule ymmärretyksi.


      • ölkjasdffdgsh
        lökjasdfölkjsfdg kirjoitti:

        Ehkä. Parempi olla töykeä, kuin kierrellä niin paljon ettei tule ymmärretyksi.

        ja muuten, jos luet tekstin, näet että hän kyseenalaistaa mummon kykyä hoitaa lasta, lähtien ihan vaipanvaihdosta. Luultavasti kaikki muukin menee väärin.


      • lökjasdfölkjadfg

        "kääntykää asiantuntioiden puoleen" Ja vielä, että mitenköhän ihmisrotu onkaan selvinnyt tähän päivään asti, kun ei ole ollut käytettävissä asiantuntijoita auttamaan lastenhoidossa. Meneeköhän tuo perille ilman alleviivausta?


      • mammeli vaan
        isien teot kirjoitti:

        Katsoin kerran tuon dokumentin. Ainoa konkreettinen painoarvo teemassa on tuon Jarin eli Jari-Veikko Kauppisen syntymä ja varhaisvuodet joka sentään sai jotain aikaan ja pisti juuttien adoptiolait uusiksi.
        Mitään muutahan ajankohtaista ja yhteiskunnallista painoarvoa aiheella ei ole sillä lapsikauppoja ei oltu kirjattu 1960- ja 1970 luvuilla lakiin. Paljon on asioita joihin ei laki yllä ja turha pullikoida.

        On tuosta Jari-Veikosta tullut sitten hieno mies. Sotkuisesta lapsuudestaan huolimatta pienestä pojasta on kasvanut Euroopan veteraanipainimitalisti ja älykäs taiteilija


        http://www.facebook.com/srch.php?nm=Jari-Veikko Kauppinen


      • koulua käyvä
        mammeli vaan kirjoitti:

        On tuosta Jari-Veikosta tullut sitten hieno mies. Sotkuisesta lapsuudestaan huolimatta pienestä pojasta on kasvanut Euroopan veteraanipainimitalisti ja älykäs taiteilija


        http://www.facebook.com/srch.php?nm=Jari-Veikko Kauppinen

        20.11. on rauhoitettu Jalmarin,Jarin ja lastenoikeuksien päiväksi. Silloin jokaisen täytyy hiljentyä ja kumartaa suurelle Jarille joka uhrasi lapsuutensa lasten oikeuksien edistämisen puolesta.


      • Laaxox
        koulua käyvä kirjoitti:

        20.11. on rauhoitettu Jalmarin,Jarin ja lastenoikeuksien päiväksi. Silloin jokaisen täytyy hiljentyä ja kumartaa suurelle Jarille joka uhrasi lapsuutensa lasten oikeuksien edistämisen puolesta.

        Se on Jari-Veikko Kauppinen eikä Jari. Jari on nimi millä se tiedetään.


      • paras palsta
        lökjasdfölkjsfdg kirjoitti:

        Ehkä. Parempi olla töykeä, kuin kierrellä niin paljon ettei tule ymmärretyksi.

        Kateelliset kyykkyyn vaikka töykeydellä jos ei muuta.


      • historiaa lukien
        koulua käyvä kirjoitti:

        20.11. on rauhoitettu Jalmarin,Jarin ja lastenoikeuksien päiväksi. Silloin jokaisen täytyy hiljentyä ja kumartaa suurelle Jarille joka uhrasi lapsuutensa lasten oikeuksien edistämisen puolesta.

        Lapsen oikeuksien julistus hyväksyttiin 1959 Päivä on jalostautunut ajan saatossa Jalmarin ja Jarin päivälle 20.11. kymmenen vuotta sen jälkeisten tapahtumien osalta pohjoismaissa. Todistamaan marttyyrin olemassaoloa. Marttyyri-Jarin joka on jättti jälkensä historiankirjoitukseen muutttaen adoptiolakia lapsille suotuisammaksi.


      • S.I.

      • Arja Meronen
        Laaxox kirjoitti:

        Se on Jari-Veikko Kauppinen eikä Jari. Jari on nimi millä se tiedetään.

        http://kauppinen.us


      • ^mummeli^
        Laaxox kirjoitti:

        Se on Jari-Veikko Kauppinen eikä Jari. Jari on nimi millä se tiedetään.

        En ehtinyt onnitella Jari-Veikkoa eilen 20.11. mutta onnittelut tässä.


    • Tampere /lehtori

      Astrologia: rapu ja kalat, fysioterapeutti ja poliisi...Vartiokylä Itä-Helsinki, lapsia, naimisissa?

    • appaloossa

      Vähentäkää mummolakäyntejä, jos muuten ei mene viesti perille. On se toisaalta hyvä olla isovanhempien autettavana, nimimerkillä eräs jolla ei sellasta ylellisyyttä ole vaikka haluaisikin. Arvostakaa vähän, mutta sanokaa napakasti jos mummut ei ajattele teidän mielipiteitä, pirskuttiako välitätte siitä jos heitä ottaan nokkiin huomautus vaippojen kunnosta yms. Ihme sakkia kun ei asiasta osata puhua?
      Herkkyyskausi näissä asioissa on kohdallanne muuten just pahimmillaan tai parhaimmillaan, tarkoituksena on että luonto järjestää vanhemmat vastaanottavaisiksi lapsen tarpeille. Olkaa rauhassa, lasta lähellä ja yrittäkää opetella sen tarpeita sen sijaan että juoksentelette mummojen ihmeteltävänä.

    • 48v mummo

      Olen leikki-ikäisen pikkuvintiön energinen mummo. Leikin,hoidan, hössään ja rakastan lastenlastani koko sydämmestäni. Mutta en lelli pilalle ostelemalla ja lahjomalla tavaroilla. Annan läsnäoloa, syliä ja rakkautta niin paljon kuin pystyn, vilpittömin mielin. Nautin joka hetkestä hänen kanssaan. Sama on jatkunut vauvasta asti.

      Pitkin matkaa noita ristiriitoja vanhempien kanssa on tullut ja tulee. Mutta puhukaa, puhukaa ja vielä kerran puhukaa.!!

      Meillä toinen mummola ei välitä lapsenlapsesta niin että haluaisi viettää hänen kanssaan aikaa jne... on siis turha vedota täällä kenenkään että kun toinen mummola on niin innokas ja höösäävä. Ne on niitä höpö, höpö puheita ja selityksiä. Syy on jossain muussa ja omassa aidosta mielenkiinnon puutteesta lasta kohtaan.!!!!

      Naurettavaa ja tosi surullista luettavaa tommoinen selittely. Jokainen mummo (aikuinen) on omanlainen, jokainen toimii omien ARVOJEN mukaan ja elää myös niin.

      Ei täällä kilpailla että kuka on parempi mummola. Päin vastoin, tuntuu hyvälle kuulla joskus että toinenkin mummola on kiinnostunut lapsen tekemisistä jne....

      Ota siis asia rohkeasti puheeksi ja se että sinusta tuntuu pahalle että hän tekee noin.( itse sitä toivoisin jos kohdalleni sattuisi) Vauvanne on vasta 2kk. On ymmärrettävää että äidin vaistosi ovat pinnalla, (hieno asia:) ja äitiys on uutta. En jaksa uskoa että mummosi tarkoittaa pahaa. Jospa hänen tarkoitus on auttaa ja antaa sinulle hengähdys taukoa? Kysy miten hän asian kokee?

      • aamun virkku

        Se on totta että on turha selitellä! PA... puheita, kateellisutta nuo eri selitykset että toinen mummola on mukamas parempi pienelle taaperolle- Ole ja vietä itse aikaa lapsenlapsesi kanssa.

        Jos asut kaukana...puhelimet, kirjeet on keksitty jne..... isovanhemmuus on just sitä että välittää lapsesta aidosti ja on pienen ihmisen elässä mukana omien voimavarojen mukaan.

        Ihanaa että tuollaisia mummoja on olemassa!!!!!!!!


      • rakkautta>>>
        aamun virkku kirjoitti:

        Se on totta että on turha selitellä! PA... puheita, kateellisutta nuo eri selitykset että toinen mummola on mukamas parempi pienelle taaperolle- Ole ja vietä itse aikaa lapsenlapsesi kanssa.

        Jos asut kaukana...puhelimet, kirjeet on keksitty jne..... isovanhemmuus on just sitä että välittää lapsesta aidosti ja on pienen ihmisen elässä mukana omien voimavarojen mukaan.

        Ihanaa että tuollaisia mummoja on olemassa!!!!!!!!

        Voi, kumpa minullakin olisi samanlaisia ongelmia!

        Minun äitini ei ala hoitamaan lapsiani MISSÄÄN tilanteessa, vaan täytyy hommata vierasta apua joka kerran, oli asia kuinka tärkeä tahansa. Vanhenpani sanoo, että: "Hoija penskasi, kun oot punonutkin!"


    • ymmärrän niin sua

      Itse painin samojen asioiden kanssa. Kyseessa esikoiseni ja mummolaan mennessä heti ovesta sisään päästyä vauva vietiin sylistäni enkä saanut takaisin missään vaiheessa kun lähtiessämme autoon vielä kannettiin.

      Ensimmäiset juhlat sukulaisten kesken ja paikalle saapuessamme oli mummo taas ovella ensimmäisenä vastassa vaikka hänkin vaan vieraana samassa paikassa... vei vauvan heti sylistäni ja lähti esitteleen kaikille sukulaisille (olisin ehkä myös itse halunnut ylpeänä tuoreena äitinä tämän tehdä) .. hieman väkisin hain vauvani pois mummonsa sylistä riisuakseni tämän ulkovaatteista kun ihan pää märkän jo oli.. kommentiksi sain ettei äiti vie taas pois/ äiti vaan haluaa omia... jestas!!

      Nykyään kyläillessämme nyt puolivuotiaaksi ehtineen kanssa syyllistetään jos puhun jotain koska lapseni kääntyy silloin vaan katsomaan äitiään eikä ollenkaan välitä mummostaan. Lapseni on juuri alkanut ryömimään ja erehdyin istumaan lattialle leikkiäkseni tämän kanssa niin heti sain kuulla että tein tämän vain siksi ettei taas vaan yhtään ryömisi mummoa kohti. Muutenkin aina mummo pitää sylissä eikä anna olla lattialla vaikka kiinnostaa asiat ja pitäisi päästä leikkimään/tutkimaan... väkisin viihdytetään ja hypytetään vaan sylissä.

      • opso

        Mei on ihan samanlaista! Sitte mummo huomaa monta kuukautta jäljessä kehityksen (Herran jestas, hänhän konttaa! -joo, 3kuukautta jo) kun kokoajan sylittää eikä anna lattialla olla vaikka toinen haluaisi. Salaa tuttipulloa annettu, vaikka kotona jo onnistuneesti vieroitettu, vaan koska mummosta se on niin ihanaa pitää sylissä ja antaa pulloa. Lapsi on kova minun perään ja tietysti jos satuttaa niin hakee minusta ensimmäisenä turvaa, tästä on kovin mustasukkainen. hänestä on väärin että on "äidin poika"
        Esimerkkejä riittäisi loputtomiin! välillä ei auta kuin niellä temput.


      • toivotonta....
        opso kirjoitti:

        Mei on ihan samanlaista! Sitte mummo huomaa monta kuukautta jäljessä kehityksen (Herran jestas, hänhän konttaa! -joo, 3kuukautta jo) kun kokoajan sylittää eikä anna lattialla olla vaikka toinen haluaisi. Salaa tuttipulloa annettu, vaikka kotona jo onnistuneesti vieroitettu, vaan koska mummosta se on niin ihanaa pitää sylissä ja antaa pulloa. Lapsi on kova minun perään ja tietysti jos satuttaa niin hakee minusta ensimmäisenä turvaa, tästä on kovin mustasukkainen. hänestä on väärin että on "äidin poika"
        Esimerkkejä riittäisi loputtomiin! välillä ei auta kuin niellä temput.

        Just näin... on niin tehty mukamas pojasta äidin perään huutaja, että äiti vaan mukamas kelpais. En ymmärrä näitä isovanhempia jotka syyllistää äitiä ja yrittää selän takana tehä oman pään mukaan.

        Tsemppiä sulle!!


    • kukkuluuruupis

      ehkä olis hyvä muistaa sekin että kaikilla lapsilla ei välttämättä ole ukkia ja mummoa, tai jos on niin he eivät kykene auttamaan tai olemaan tukena arjessa. voisi tosin nätisti sanoa että meillä tehdään näin, ja odottaa mummon kunnioitusta perheen arvoista,että ei anna sitten tehdä ominpäin juttujaan. ja voihan sitä sanoa, että meillä on oma tapa huolehtia ja kasvattaa lasta, ja siksi on tärkeää sopia yhdessä meidän kanssa, jos haluaa itse hoitaa lapsensa niin sanoo että minä haluan itse vaihtaa vaipat...yms....

      • kaisamummo

        Mummo minäkin
        samallatapaan ajatelen kuinetelinen kirjoitaja.Kyllä täytyy nuoren äitin ymmärtää että lapsen lapset ovat aivankaikesta tärkeimpiä isovanhemmille.Voi mumot ja ukit rajoitetusti hösötää uudesta vauvasta,Kyllä nykyajan äitit ja isät osaavat hoitaa lapsiaan ,ehkäpä paremmin kuin silloin 70-1980 vuonnannyt on paremmin saatavissa kaikkea mikä helpotaa vauvaperhettä, Tukea he kyllä tarvitsevat ja omien mahdolisuuksien rajoissa voi antaa.Kun on oma asunto jo maksetu ja useimilla ei ole paljonkaan omia menoja-.Niin siitä vain mumot ja papat anetan lapsiperheillemme € ja niitä he tarvitsevat.mutta muistakaa nuoret että mumot ja papat ovat sen verran lapsellisia ootavat teidän soittoa ja kerotte mitä lapset tekee yms.


    • samoin lapsesi!

      Voi, kumpa minullakin olisi samanlaisia ongelmia!

      Minun äitini ei ala hoitamaan lapsiani edes yhtä yönseutua, vaan täytyy AINA hommata vierasta apua, jos vaikka itse joutuu ensiapuun menemään.

    • TOIVON OLEVANI HYVÄ

      EI TODELLAKAAN OLE. POJALLANI JA MINIÄLLÄNI ON 2 KK IKÄINEN POIKA, TAIVAAN LAHJA. KYLLÄ MINUNKIN TEKEE MIELI OTTAA POJU SYLIIN JA HOIVATA SITÄ MUTTA MISSÄÄN NIMESSÄ EN HYPPISI MINIÄNI VARPAILLE NÄIN. ODOTAN KILTISTI VUOROANI ETTÄ SAAN HUKUTTAA POJANPOIKANI SYLIINI JA HALAILUUN JA SUUREEN RAKKAUTEENI. ON KUIN POIKANI OLISI SYNTYNYT UUDELLEEN. VOI SITÄ HELLYYDEN MÄÄRÄÄ MITÄ TUNNEN MUTTA EI TULISI MIELEENIKÄÄN TEHDÄ MITÄÄN ITSEKÄSTÄ. VAUVELI KUULUU ÄIDILLEEN JA ISÄLLEEN JA MINULLE JA TOISELLE MUMMILLE SILLOIN KUN SE SUODAAN.
      J O T E N ALAHAN TYTTÖKULTA PITÄÄ PUOLESI VAIKKA MUMMO LOUKKAANTUISIKIN. LAPSESI ON SINUN JA MUMMO VASTA SITTEN KUN SINÄ SUOT LAPSESI HÄNEN HOIVIINSA. MUISTA AINA SE JA KASVATA LAPSESI OIKEUDEN MUKAISESTI HETI ALUSTA ASTI JA KUN LAPSESI ALKAA YMMÄRTÄÄ, KERRO HÄNELLE ETTÄ MUMMO HALUAA ITSEKKÄÄSTI HOITAA SINUA JA KASVATTAA MUTTA SINÄ OLET SE JOKA MÄÄRÄÄ. SIISPÄ OTA ITSESTÄSI NISKAOTE H E T I JA OMI LAPSESI VIELÄ KUN PYSTYT.

    • tuulihuminoi

      Pitää vaan sanoa suoraan mummulle, että tämä lapsi on minun. Samankaltaisia kokemuksia itselläni lapseni isän äidistä. Sanoin suoraan, kuten aina sanon. Jostain kumman syystä tämä mummu paapoi erityisesti juuri minun lastani. En tiedä, johtuiko siitä, että erosin lapseni isästä, kun poikani oli 2 v. Joka tapauksessa mummu murjotti aikansa, mutta aina kun näki lapsenlapsensa, niin hän oli "onnesta soikeena" ja aika pian unohtui sanomiseni. Oma äitini suhtautui aina lastenlapsiinsa neutraalisti. Nyt poikani on 19 v, ja on hyvä asia, että hänellä on tämä mummu, koska oma äitini kuoli, kun poikani oli alle kouluikäinen. Poika käy isänsä kanssa mummulassa, ja minun mielestäni ex-anoppi on ok.

    • mummolle tilaa

      Itselläni ei ollut isovanhempia, kenelle olisin voinut vauvani antaa hoitoon edes toviksi. Olin sanan varsinaisessa merkityksessä yksinhuoltaja. Nauttikaa mummoista ja sanokaa ihan suoraan, miltä teistä tuntuu. Kyllä ne mummot ymmärtää, onhan ne itekin ollu samassa tilanteessa -joskus aikaa sitte. Ja ilmeisesti ovat kasvattaneet ihan kelpo jälkikasvua. Vaikka se oma vauva on ihana, rakas ja tärkein, kaipaa äitikin hetken irtioton. Vaikka vain kävelylenkin -yksin. Huomaatte sen sitte myöhemmin. :D

      • 5:lapsen mummi

        ei ollu minun lapsillakaan mummoa hoitamassa, oisin kyllä kaivannut sitä.
        nyt nuorimmainen tyttöni asuu likellä,ja olen kyllä hoitanut hänen kahta lastaan
        ihan pienestä vauvasta asti,lasten isän puolen vanhemmat ei ole, eikä lapset halua sinne mennäkään.
        Vieläkin, vaikka lapset on jo 12ja 13 vuotiaat, ovat hyvin mielellään mummolassa.
        Ei ole tullu koskaan riitaa kuka saa hoitaa lapsia.


    • äidinvaistot

      ei hevillä katoa näköjään mummoiässäkään. Pitäisi kuitenkin isovanhempien muistaa, että vastuu on vanhemmilla.

      • aaduskainen

        että on tuollaisia mummoja jotka ovat kiinnostuneita lapsenlapsistaan! Nostan hattua teille kaikille sellaisille mummoille :)
        Itse odotan nyt 3. lastani, eikä äitini ole yhdestäkään raskaudesta onnitellut, saatikka kysynyt vointia. (äiidilläni on siis kohta 10 lapsenlasta, ja jokaisessa ihan sama..)
        Äitiäni ei vaan vauvat kiinnosta ja olen siihen tottunutkin. Mutta lasteni puolesta harmittaa, kun kaverit käy mummolassa yökylässä, tai mummit ja vaarit ottavat lapsia mukaan reissuihin. Enkä puhu nyt vastasyntyneistä, vaan jo isommista.
        Olenkin ajatellut jotain "mummovälitystä" etsiä netistä.


      • samoojamunkki
        aaduskainen kirjoitti:

        että on tuollaisia mummoja jotka ovat kiinnostuneita lapsenlapsistaan! Nostan hattua teille kaikille sellaisille mummoille :)
        Itse odotan nyt 3. lastani, eikä äitini ole yhdestäkään raskaudesta onnitellut, saatikka kysynyt vointia. (äiidilläni on siis kohta 10 lapsenlasta, ja jokaisessa ihan sama..)
        Äitiäni ei vaan vauvat kiinnosta ja olen siihen tottunutkin. Mutta lasteni puolesta harmittaa, kun kaverit käy mummolassa yökylässä, tai mummit ja vaarit ottavat lapsia mukaan reissuihin. Enkä puhu nyt vastasyntyneistä, vaan jo isommista.
        Olenkin ajatellut jotain "mummovälitystä" etsiä netistä.

        jätä lapsi mummolle kokonaan, ei ole kotona parkumassa


    • A-V-O-I-N

      Miten ihmeessä te kuvittelette kasvattavanne lapsistanne rehellisiä, avoimia ja ystävällisiä ihmisiä, kun itse ette edes saa keskusteltua isovanhempien kanssa lastenne hoidosta? Turha täällä syyllistää mummoja lasten omimisesta jos itse ette asialle saa mitään tehtyä! "Heti viedään lapsi sylistä kun astuu ovesta sisään", hohhoijaa. Mitä jos avaisitte suunne ja kertoisitte ihan ystävällisesesti miten te haluatte teitä ja lastanne kohdeltavan? Kukaan ei ole ajatustenlukija eikä mummot taatusti tahallaan teitä ärsytä, tuskin edes tietävät tekevänsä jotain teidän mielestä väärin.

      Jos ette osaa asioista keskustella silläkin riskillä että tulee hetkellinen riita niin ei teillä kyllä ole mitään oikeutta valittaakaan.

      • mahdoton tehtävä...

        Sit mummu vaan hokee pojalle että kun äiti ei anna... äiti vaan kieltää... yms


    • huvittaa

      mikä siinä niin kovin ärsyttää,jos mummot hyysää ?
      löysällä vaipat ?
      LOL !

    • Onnellinen mummo

      Ole iloinen siitä että mummo jaksaa hoitaa lastasi. Mummolla on varmaan aivan ihan aika meneillään kun on saanut lpsenlapsen jota paijata. Siitä ei suinkaan kannata olla mustasukkainen, sinunhan lapsesi silti on, mutta myös mummo on tärkeä.
      Tulet vielä monta kertaa tästä eteenpäin huomaamaan, miten hyvin asiasi ovat, kun voit kääntyä mummon puoleen lapsenhoidossa.
      Tietenkin neuvoloissa annetaan omat ohjeet (tutti, vesi ym.) jotka tuntuvat mummostasi vierailta ohjeistuksilta, mutta aivan hyvin voit kertoa miten tänä päivänä pikkuisen kanssa menetellään.
      Onnea sinulle ja reippaalle mummolle ja tietysti rakkautta saavalle pikkusielle.

      • tuumailijatar

        hyvin tuon ajan, kun oma lapseni (ainoa poika), nyt jo teini-ikäinen, oli vauva. Oma anoppini käyttäytyi myös hyvin omistavasti ja tunkeutui muutenkin perheemme reviirille liian hanakasti.

        On ihan hyvä, että mummo on lapsen elämässä, mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että rajat on hyvä tehdä kauniisti, mutta napakasti selviksi. Minä olin niissä asioissa aivan liian arka ja päästin anopin ns. hyppimään silmille liian monta kertaa ja liian kauan. Uusien käyttäytymismallien opettaminen on hankalaa, kun rajoja ei ole valmiiksi mietitty pariskunnan kesken valmiiksi. Näistä tietysti molempien vanhempien on pidettävä kiinni.

        Meillä mummulla oli selvät sävelet sen suhteen, että homma lapsenlapsen kanssa toimii niin kuin hän haluaa. Kertaakaan ei kyllä ole tarjoutunut lapsenlikaksi ja lapsi on nyt 14 v eli pointtini on se, että ei se voi niinkään mennä, että mummo sanelee säännöt yksin.

        Nykyajan mummot ei kyllä ole enää mitään kiikkustuolissa istuvia, rakkauttaan auliisti jakavia vanhanajan mummoja. Meillä ainakin lapsenlapsen tapaamiset mahdutettiin mummon tiukkaan eläkeläisaikatauluun, sinne kansalaisopiston kurssien ja poikaystävien tapaamisten väliin ; =)...


    • Eikö sitä pitäis olla tyytyväinen jos mummot oikeen "änkeää" hoitamaan sitä lasta.. nauttisit siitä.. kyllä ne osaa lapset hoitaa , ja kun antaa hoitaa oppivat uusien vauvatarvikkeiden käytönkin.. kyllä sinä lastasi kerkeät hoitamaan ihan kylliksi ... jos ette sitten asu siellä mummolassa :-)

      • ....................

        Niin, nuortehan pitäisi aina olla tyytyväisiä vaikka kuinka sataisi paskaa niskaan...joopajoo...eikö vanhemman väen tarvitse ollenkaan käyttäytyä?


    • Miina:)

      Mun miehen äiti on alusta asti pitänyt mua huonona äitinä ja aina ominut lapseni itselleen,jos ollaan menty hänen luokseen kyläilemään. Vetosi aina vain siihen että kyllä sinä ehdit hoitaa heitä ja hän teki kaiken päin vastoin kuin mitä mieltä me mieheni kanssa oltiin. Ikinä hän ei korvaansa letkauttanut kun sanoin että et voi tehdä jotain asiaa noin. Useasti huusin hänelle kun antoi esim. herkkuja vaikka emme olisi halunneet antaa ennen kuin ensimmmäinen lapseni täytti 2.
      Minua ahdisti hänen uteliaisuus ja tunkeilevaisuus ja kaikki neuvot, toisen lapsen kohdalla tuli väkisin tarjoamaan pullosta maitoa vaikka olisin halunnut imettää, väitti ettei minulla maitoa riitä, vaikka tuli hyvin niin kauan kunnes pullosta alettiin antaa. Toisen lapsen jälkeen masennuin ja uuvuin ja hän tunki meille sähläämään joka päivä joka vielä lisäsi ahdistusta kun en saanut itse hoitaa lapsiani vaikka olisin tarvinnut vain kotitöidenteossa apua. Mieheni oli silloin paljon töissä. Nykyään kun lapseni ovat 3- ja 6-vuotiaita, olen saanut oman paikkani ja hän kunnioittaa minua ja minun päätöksiä. Näytin hänelle missä kaappi seisoo ja kyllä se sinnikkyys on viimein palkittu, vaikka töitä se vaatikin. Pidä pintasi ja näytä että SINÄ olet lapsesi vanhempi!!!

    • Äidiksi neljä kertaa

      Minulla on useampi lapsi ja vanhin jo täysi-ikäinen. Kyllä muistan että varsinkin ekan lapsen kanssa tuntui että mummot "omivat" lasta ja etten itse kelpaa/osaa mitään. Taisi hormonimyrskykin jyrätä silloin oikein kunnolla. Useamman lapsen myötä rauhoituin ja tuntui ihan mukavalta että mummot hoitivat pieniä halutessaan tai jos tarvitsin lapsenhoitoon apua. Kyllä he paljon tiesivätkin silloin sellaisia asioita mitä itse en ja olin epävarma. Lisäksi opin vuosien varrella suodattamaan tyyliin "toisesta sisään ja toisesta ulos" ja luottamaan itseeni.
      Ainoa mitä kadun on se, että esikoista "huudatin" omaan sänkyyn nukkumaan kun lapsen muka kuului omassa sängyssä nukkua. Itsekin olin tosi väsynyt kun piti pilkkiä sängyn vieressä ja yrittää pientä nukkumaan. Myöhemmin muita lapsia nukutin huoletta vieressä, yöllä oli helppoa imetys ja läheisyys, kaikki nukkuivat ja rauha maassa.
      Anna mummjen hoidella rakasta lastenlastaan, ei se sinun paikkaasi äitinä vie. Meillä mummoissa jo alkaa näkyä ikä ja vanhuus ja on ihanaa se apu mitä heiltä sain aikoinani kun oli useampi pieni. Äiti tuli joskus meille ja lähinnä sylitteli vain vauvaa että sain touhata isompien kanssa, tehdä kotitöitä ja käydä vaikka uimassa. Pidän tarkeänä lastenlasten ja mummojen/faarien suhdetta. Minulla on tullut erokin jo lasten isän kanssa ja aluksi appiukko murehti että näkevätkö he enää lapsenlapsia. Olen pitänyt huolta että välit ovat säilyneet ja itsekin pidän yhteyttä heihin, ovathan he lasten isovanhempia. Apua saan varsinkin ex-appiukolta lähes päivittäin, käy herättelemässä/kuskaamassa lapsia kouluun kun olen töissä. Murrosikäisten herääminen on joskus hieman vaikeaa ;)

    • minä + 3

      Ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Varsinkin jos vauvasi on noin pieni hän on vain hetken asunut luonasi, silloin on äitihormoonit ja tahto sinulla hoitaa pienokaistasi. Mummot saavat kyllä odottaa vuoroaan. Auttaa saa pyytäessä mutta sinun kosketuksesi, sinun äänesi ja sinun sydämmenlyöntisi on se mitä lapsesi tarvitsee. Ei lapsesi vielä ymmärrä että kyseessä on mummo, se on vaan tyyppi joka ei ole äiti ja joka pyörittelee ja tekee asiat toisin kuin on tottunut. Tärkeintä on rutiinit ja turvallinen syli tai paikka. Kun lähestytään puoltavuotta ja siitä eteenpäin lapsesi alkaa tunnistaa ääniä ja henkilöitä mutta nyt anna olla ja sano suoraan jos lapsesi viedään sylistä. Ei ole olemassa mitään mummo oikeuksia että he saisivat tunkea miten lystää vauvaa hyppyyttämään. Pikkasen vanhempana sitten lapsikin osaa nauttia mummuista ja heidän seurasta. Nyt se ei ole vielä tarpeen. On sinun aikasi olla ÄITI. Heillä oli omansa ja kun lapsesi siitä kasvaa niin seura on sitten molemminpuolinen mummoille ja lapselle.

    • pikkukko

      No johan on tullut viestejä. Kiitos ymmärryksestä ja kiitos erillaisista mielipiteistä, jotkut kommentit jätän huomioimatta.
      Niin näyttäisi olevan että on ihania mummoja, on rasittavia mummoja ja on ihanan rasittavia mummoja :) Meillä on nyt pojun kanssa tilanne helpottunut. Viimeksi vieraillessamme poika itki ja itki mummon sylissä ja vierasti ,niin mummokin ymmärsi että pitää lähestyä vauvaa rauhallisemmin ja tahdikkaammin. Saatiin puhuttua ja kaikki ymmärsivät toisiaan. Me rakastetaan ja arvostetaan mummoja kuin he myös meitä. Olen erittäin onnellinen että meillä mummot on. Se ei varmaan aiemmin tullut esille kun niin negatiivisia kommentteja tuli. No asia on nyt kunnossa ja tämä 31 vuotias teiniäiti on onnellinen kun asia on selvitetty ja mummokin ymmärsi hyvin :) Eikä yksin kyse ole siitä että me tarvittaisiin heidän apua myös he tarvitsevat ajoittain meitä. Me autamme heitä ja he meitä mutta ei vauvan kustannuksella. Nyt mennään pienen miehen ehdoilla.

      • ....................

        Niinpä, kyllä luonto on näisä asioissa aina äidin puolella. Pieni vauva tarvitsee aina ennenkaikkea oman äitinsä syliä. Mummon syli on hetkellistä hupia. Pienelle vauvalle voi olla tuskallista olla erossa oman äitinsä sylistä, joten vauva varmasti viestii itkullaan kaipaavansa takaisin äidin hellään ja turvalliseen syliin.


    • Isompien hyvä mummo

      Minusta kuulosta ihanalta, että joku mummo on noin hullaantunut vauvaan. Itsekin haluaisin olla tuollainen! Minä sen sijaan lämpenen hitaasti, en pidä vieraan äidin tuoksuisesta vauvan tuoksusta, en pukluista, enkä vauvankakasta. Mutta kun ne tulevat kolme-vuotiaiksi, alan viihtyä niiden seurassa, sovin yökylistä ja muista jutuista. Ja arvatkaas mitä? Niiden vanhemmat odottavat korva luurissa, että koska voivat antaa pilttinsä meille. Saa hoitaa, saa hoitaa ihan niin paljon kuin haluaa. Saa lukea satuja, askarrella, käydä kylpylässä, leipoa ja muuten vaan höpsötellä. Ja kivaa on. Mummo-vierailuja odotetaan aina! Ja niistä puhutaan kuulemma pitkään.

    • ..................

      Kannattaa kuitenkin muistaa, että joillakin mummuilla vaan yksinkertaisesti menee yli se hössötys...liika on aina liikaa asiassa kuin asiassa.

    • onneksiseonexanoppi

      anoppi kehotti minua jäämään kotiin siivoamaan taloa kun kerran en halunnut lähteä mieheni ja vauvani kanssa hänen mökilleen viikonlopuksi:)

    • tuohtunutäiti

      Haluan vähän nostaa aihetta koska itelläkin kiehuu tällä hetkellä.

      Molemmat mummot soittelee vuorotellen että miten lasta hoidetaan (mulla vastasyntynyt esikoinen) ja kertovat että mitä lapsi nyt tarvitsee. Kun kuulivat että synnytys käynnistyy niin silloin alkoi, en saanut supistella rauhassa kun puhelin pirisi ja kerrottiin että mitä pitää tehdä ja koska lähteä sairaalaan. Nyt se vaan jatkuu. "liian vähän vaatteita päällä" "liikaa vaatteita päällä" "liian aikasin kaupassa" "liian kuuma sisällä" "liian kylmä ulkona" "ei oo lapsella vielä nälkä kun ei itke" "näyttää keltaiselta" yms yms yms. Käyvät kylässä millon huvittaa ja pyytävät kokoajan kylään vaikka vauva-arkeen totuttelu vie aikaa ja haluaisimme rauhaa. Vaikka on ensimmäinen lapsi minulla niin kai sitä lapsen äiti tietää parhaiten että onko lapsella nälkä tai kylmä.

      • yxmuzi

        Sen verran toteaisin, että lapsen äiti ei tosiaankaan aina tiedä parhaiten, onko lapsella nälkä tai kylmä.
        Jos niin olisi, ei neuvoloita tarvittaisi. Suomessa on kuitenkin kattava neuvolaverkosto ja sen ansiosta maailman terveimmät vauvat.
        Myös isoäitien ja muiden sukulaisten neuvoista on paljon apua. Huomaisit sen kyllä, jos isoäidit lakkaisivat pitämästä yhteyttä. Silloin varmaan valittaisit tällä palstalla sitiä, kuten monet tekevät.


      • Annas kun minä...
        yxmuzi kirjoitti:

        Sen verran toteaisin, että lapsen äiti ei tosiaankaan aina tiedä parhaiten, onko lapsella nälkä tai kylmä.
        Jos niin olisi, ei neuvoloita tarvittaisi. Suomessa on kuitenkin kattava neuvolaverkosto ja sen ansiosta maailman terveimmät vauvat.
        Myös isoäitien ja muiden sukulaisten neuvoista on paljon apua. Huomaisit sen kyllä, jos isoäidit lakkaisivat pitämästä yhteyttä. Silloin varmaan valittaisit tällä palstalla sitiä, kuten monet tekevät.

        Minun anoppini sanoi esikoiseni synnyttyä: "Sinua tulee moni neuvomaan lapsen hoidossa. Muista kuitenkin, että sinä olet se äiti ja sinä tunnet vauvan ja hoidat hänet. Anna mennä ohjeiden korvasta sisään ja toisesta ulos."

        Se oli erittäin hyvä neuvo, jonka opin ja jota olen itsekin ajatellut omien lapsenlapsieni kohdalla. Jos annoin jossakin asiassa neuvoja, en suinkaan jäänyt seuraamaan tiukkana, toteltiinko minua.
        Neuvot ovat neuvoja, ja ne otetaan vastaan jos niistä on hyötyä.

        Höpsöt neuvot voi aina kuitata sanomalla, että nykysin neuvolassa neuvotaan tämä tapa.


    • mummiviidelle

      Älä vastaa puhelimeen, kerro että et pidä siitä että joka asiassa neuvptaan. Ja kellekäänhän ei tarvitse kotinsa ovia avata, eli kyläilyt voit ihan oman halusi mukaan päättää.

    • yksi hupsu mummu

      No mites nyt pikkunaperolla, pian kaksi vuotiaalla, asiat ja tunne-elämä? Voiko hän hyvin kun mummut vaipottelivat ja ottivat syliin kun pikkuinen pikkuisen itki :)
      Vieläkö mummut ovat kavereitapikkuisen kanssa ?
      Jokos vaari on leikeissä mukana ?

    • mummupappa1

      ihku MUMMU!!
      mä sain raivarin kun kerrottiin lapsenlapsesta, mutta kuinka ihana käärö oli kun tuotiin mummun syliin siitä hetkestä lätien olen saanut pitää lasta niin pajon kuin haluan jos miniällä on jotain sanottavaa niin hän kyllä antaa tulla mikä on ihan oikein, mut mummulassa olaan mummu ja papan säännöillä kotona kodin säännöillä. on ihanaa ottaa lapsi hoitoon tarvittaessa tai kylä käynnillä kaapata tyttö mummolaan. vanhemmat ovat aina saaneet sanoa mielipiteensä lapsen asioista,
      ja isovanhemmat ovat velvoitettuja kuuntelemaan vanhempia ja heidän tahtoaan.
      lapsella on AINA MAAILMAN PARHAAT VANHEMMAT jotka kyseinen lapsi voi saada, joten neuvoa voi mutta miksi tapella vanhempien kanssa kun sovussa on paljon kivempi elää. muistakaa isovanhemmat että lapsi ei ole teidän, vaan kylässä jos äiti ja isä niin haluaa.

    • Kaupallinen mainos

      Ranskalainen Antoine de la Mothe Cadillac perusti Detroitin 1701, ja sitä kutsuttiin aluksi nimellä Fort Pontchartrain du Détroit aina vuoteen 1760 asti, jolloin britit saivat alueen hallintaansa. Yhdysvalloille alue siirtyi vuonna 1796, mutta britit valloittivat sen jälleen itselleen vuoden 1812 sodassa. Yhdysvallat taisteli kuitenkin alueen takaisin seuraavana vuonna kenraali William Henry Harrisonin johdolla.

      Detroitin tunnettu autoteollisuus sai alkunsa, kun Henry Ford perusti autotehtaan Highland Parkiin vuonna 1899. Detroitissa on Yhdysvaltojen ”kolmen suuren” autovalmistajan eli Fordin, General Motorsin ja Chryslerin tehtaat.

      FBI nimesi Detroitin vuonna 2007 Yhdysvaltain vaarallisimmaksi kaupungiksi. Detroitissa nimittäin tapahtuu väkivaltaisia rikoksia eniten Yhdysvaltojen 25 suurimmasta kaupungista. 65–70 prosentissa tapauksista on tekijänä huumeiden käyttäjä. Vuodessa tapahtuu 47 murhaa, 2051 murtoa ja 97 tuhopolttoa (100 000 asukasta kohden). Muita ongelmia ovat huumeiden ja ihmisten salakuljetus.

      Detroit on niin moottoritie- kuin rautatieliikenteenkin solmukohta, mikä johtuu kaupungin sijainnista rajanylityspaikkana Yhdysvaltain ja Kanadan välillä sekä suuresta teollisuuslaitosten määrästä.

      Detroitissa sijaitsee myös kansainvälinen lentokenttä Detroit Metropolitan Wayne County International Airport.

      Yhdysvaltain Ruostevyöhykkeeseen kuuluvan Detroitin slummiutuminen etenee; kaupungissa ja etenkin sen lähiöissä suuri osa taloista on hylättyjä ja tuhottuja. Men's Fitness Magazine nimesi Detroitin Yhdysvaltain lihavimmaksi kaupungiksi vuonna 2004.

      Detroit on erittäin tunnettu musiikkikaupunki. Vuonna 1959 perustettu Motown Records on yksi tunnetuimpia ja menestyksekkäimpiä pienempiä levy-yhtiöitä, ja sen nähdään nostaneen soul-musiikki 1960-luvulla silloiseen maailmanmaineeseensa[6]. Muun muassa Marvin Gaye, The Supremes ja Diana Ross, The Temptations sekä Jackson 5 nousivat kaikki suuren yleisön tietoisuuteen levyttäessään Motown Recordsin kanssa.

      Detroitista on tullut useita muitakin artisteja, kuten Sufjan Stevens, Aretha Franklin, Madonna, Eminem, Proof, Insane Clown Posse, Twiztid, Obie Trice, Kid Rock, D12 The White Stripes, Bob Seger, Ted Nugent, Iggy Pop, Alice Cooper, George Clinton, Mitch Ryder, MC5 ja The Stooges[7]. Kiss on tehnyt kappaleen "Detroit Rock City". Kappale kertoo miehestä, joka kuolee kolarissa matkalla Kissin konserttiin Detroitissa. http://www.youtube.com/watch?v=K4-5OtBx6u8

      Mainittavaa myös että Teknomusiikki syntyi Detroitissa 1980-luvun puolessa välissä

      Detroit on antanut runsaasti vaikutteita myös Eurooppalaisiin taiteilijoihin ja artisteihin joista tuoreimpana uutisena Suomalainen Jari-Veikko Kauppinen joka on vienyt elämästään kertovan kauhumusikaalin Detroitilaiseen miljööseen sekä Yhdysvaltain kaapeleille aiheesta lisää http://www.kauppinen.us

      Todettakoon lisäksi että maineikas Jimmie Davis kehui eläessään Jari-Veikko Kauppista ja tämän kristallinkirkasta ääntä

    • taavetti5

      Kyllä moni mummo joka toivoi suurempaa perhettä,voi hyvinkin sitten vanhoilla päivillä,miksei nuorempana alkaa esittää VARA-ÄITIÄ.Kandee varoa.Itse koin tosi omituisena,että äitini,jonka kanssa oli äärettömän huonot välit,oli yli-kiinnostunut ekasta lapsestani.Eihän lapsi hänen ollut.Tämä ei ollut sellaista normaalia,mummo tässä meininkiä,vaan kutsui vauvalle itseään äidiksi.Jopa isäni hämmentyi,äitini käytöksestä.Ikää oli tuolloin yli 50vuotta.Ymmärrän,jos samanikäiset joilla lapsia käyttäytyy äidillisesti lapsia kohtaan,mutta ikäihmisten kohdalla,välttelen.Toinen juttu on se,että hammaskaries tarttuu herkästi isovanhemmilta ihan pienille lapsille,joten herkästi en hoitoon antanut meidän lapsia kun oli pieniä ja nyt ei oo kummallakaan reikiä hampaissa.Vältettiin homma onneksi!Pelkäsin että mummo tartuttaa oman karieksen lapsille.

    • karjala

      Oma äitini sanoi näin kerran:mulla alkoi uusi elämä lastenlasten synnyttyä.Se vaan,että on kiiinnostunut ainoastaan lapsenlapsista kunnes niille muodostuu oma tahto,eikä mummo pysty vaikuttamaan.Niin kauan ottaa hoitoon,sitten kun lapset about kolme vee,mummo huutaa:menkää omaan kotiin lapset syömään.

    • Vihastunut

      Täälläkin kärsit mummostasta mummosta... Mennään käymään, en kerkiä tytöltä edes vaatteita riisua, kun ollaan jo syliin ottamassa. Ostelee tuttipulloja, tutteja, ruokia ym sinne mummolaan, vaikka olen sanonut että tuomme itse lapsemme tarvitsemat asiat mukanamme. Nytkin oli ostanut puruleluja! Neuvoo minua jokaisella käyntikerralla kuinka lastaNI hoidetaan, ihan kuin en itse osaisi omaa lasta hoitaa? Parasta on, jos siellä sattuu olemaan muitakin vieraita samaan aikaan, alkaa tällä mummulla hirvee show tyttöni kanssa. Toiset vieraat kyselevät tytöstä ja tämä mummu vastailee, vaikka ei tiedä menneen viikon tapahtumista juurikaan mitään (käydään siis suunilleen viikoittain kylässä). Lyhyesti sanottuna tuntuu kuin tää mummu pitäisi lapsen lastaan omana tyttönään... Jos tyttöni itkee, ojentelee käsiä minua kohti ollessaan mummunsa sylissä, kääntyy mummu pois minusta silleen ettei lapseni näe minua, ja yrittää hyssytellä. Kyllä, olen sanonut että antaa tytön minulle kun haluaa niin selvästi tulla äitinsä syliin, mutta ei anna, lähtee vaan kävelemään jos vauva asettuisi... Ei tee ollenkaa mieli mennä siihen taloon! Olen myöskin sanonut selvästi, että on kiva että ostelee tavaroita mutta kyllä me itse ostetaan tuommoset pullot ja tutit, ruoat sekä purulelut, että ostaisi vaikka vaatetta tms... Ei, kaapit pursuaa vauvan ruokaa...

      • vihastunut

        Äh, miten se tollai taas hyppyytti tota tekstiä... Kirjottelin siis tabletti koneella ja tällä on tapana välillä hypitellä kirjaimia/tekstiä, mutta jospa ymmärsitte pointin :-) eka lause on "täälläkin kärsitään omivasta mummusta".. Niin ja tämä ei ole ensimmäinen mummutettava ja kenenkään muun kohdalla ei tämmöstä ole ollut...


      • rakkautta se vain on

        Ja tietysti kyse on anopista .. eikö? omalta äidiltä moisia asioita ei edes huomioitaisi.

        Voi teitä ylireagoivia mustasukkaisia prinsessaäitejä.

        Ei se anoppi ole teiltä lasta ottamassa.... mikäli teissä ei oikeasti ole jotakin tosi pahasti pielessä, päihde- tai mielenterveys ongelmia niin että lapsi olisi vaarassa? eikä siinäkään tapauksessa koska silloin lapsi otettaisiin yhteiskunnan huostaan.

        Anna mummon hössöttää, rakkautta se vain on ja vahvistaa lapsen suhdetta mummuunsa. Onpahan sitten yksi turvallinen läheinen lisää hoitamassa lasta jos jostain syystä hoitoapua tarvitset, ja ainahan niitä tilanteita tulee jossa hoitoapua tarvitsee ennenkuin lapsi on n18v ja pärjäilee yksin.


      • Anonyymi

        Onneksi en ole tuollainen mummo. Riittää kuvat ja videot lapsenlapsesta.


    • hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

      oi kunpa mummit ja vaarit omis meidänkin lapset! Tasan ei käy onnen lahjat, joillain liikaa joillain aivan liian vähän tai ei lainkaan.

      • vanhamutteimummo

        Tasan ei käy onnen lahjat, teit niin tai näin aina teit väärin päin.Oneksi en ole kummallakaan puolella saamme mieheni kanssa elää vain toisillemme.Jokuhan tähänkin taas tarttuu ,mutta kyllä näitä ketjuja ihan huumori mielessä lukee.Kun ei ihmisillä ole vakavampia murheita maristaan kusivaipan vuotamisista.


      • Anonyymi
        vanhamutteimummo kirjoitti:

        Tasan ei käy onnen lahjat, teit niin tai näin aina teit väärin päin.Oneksi en ole kummallakaan puolella saamme mieheni kanssa elää vain toisillemme.Jokuhan tähänkin taas tarttuu ,mutta kyllä näitä ketjuja ihan huumori mielessä lukee.Kun ei ihmisillä ole vakavampia murheita maristaan kusivaipan vuotamisista.

        Jep,mutta rahoittajaksi kelpaa se paska isoäiti...


    • mummo 2

      Kullakin on omat tapansa
      . Itse mummona mieluimmin pientä vauvaa jalasta tervehdin, kun muut kädestä. Pelkäsin, ettei lapsi saisi mitään pöpöjä kädestäni, kun pieni lapsi laittaa käden suuhun.
      Näin vihjasin äidillenikin aikanaan omien lasten pienenä ollessa.

      Vauvan vaippojen hoidon annoin vanhempien tehdä, tosin näinkin heitä vain harvoin, koska olivat monen sadan kilometrin päässä.
      Kiikkutuolissa kyllä istuin vauva sylissä. Äiti antoi lapselle rintamaitoa.

    • Anonyymi

      Antakaa jokaisen hoitaa omansa.

    • Anonyymi

      Lapsi ei ole mummojen, mutta ei myöskään vanhempien omaisuutta vaan elää oman elämänsä ensimmäisiä aikoja, se kannattaa kaikkien muistaa.

    • Anonyymi

      Minun tyttären lasta omii tyttären anoppi.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3411
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1449
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      795
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe