Uusi nostin isolle

vaijeri ja köysi

Nyt on tultu siihen pisteeseen, että ison nostimesta on vaijerin ja köyden välinen pleissaus alkanut repsottaa siihen malliin, että on paras vaihtaa nostin uuteen. Pleissata en osaa ja pikainen kyselykierros paikalliseen veneilyliikkeeseen kertoi karua kieltään - "ei tehdä niitä enää". Mistäs minä nyt uuden nostimen sitten saan?

23

3401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • r2w

Sopiva falliköysi on vaijeria hellempi mastolle ja helppo hommata.

• Dynamiittii

Vaihat vaan fallin dyneemaan. Pärjäät dynellä sen verran ohuella että mahtuu vaijeritrissankin läpi.

• skiglaaja.

vielä löytyy, mm. purjeneulomot.

• _/)_

Pleisaajia kyllä löytyy, ei se ole ongelma. Ja varmasti inttämällä suostuvat tekemään sen vaijeri/köysipleissinkin, mutta eivät takuulla suosittelematta ensisijaisesti köysifallia dyneemasta tilalle.

• __,,,,,/D___

Dyneemaköysi on hyvä valinta kunhan ensin katsot missä kunnossa ne plokit mastossa on.
      Vaijeri on voinut naarmuttaa ne rosoisikis, jolloin ne vastaavasti taas kuluttaa Dyneemaköyden pinnan rikki nopeasti.
      Nykyään uudemmissa veneissä onkin jo suoraan köysifallit, joten ongelmaa ei enää samalla lailla esiiny.

• ghjkkll

olen sieltä aina saanut vaijeri-köysi fallit ja muutkin vaijerihommat asiallisesti.

• vaeha kuiteeki
        ghjkkll kirjoitti:

olen sieltä aina saanut vaijeri-köysi fallit ja muutkin vaijerihommat asiallisesti.

Jos on pakko uusia, niin suosittelisin kuitenkin vaihtamista dyneemaan. Se venyy vähemmän kuin vaijeri (dyneemaa käytetään nykyään esim. barduunoissa ja haruksissa). Se on lisäksi armeliaampi mastolle, eikä rispaannu teräviksi säikeiksi, kuten vaijeri.

• Mantookivaijerit
        ghjkkll kirjoitti:

Baltic Rigging on varmasti hyvä, mutta onko Porvoo-Turku akselilla muita vaihtoehtoja?

• 10+5
        Mantookivaijerit kirjoitti:

Baltic Rigging on varmasti hyvä, mutta onko Porvoo-Turku akselilla muita vaihtoehtoja?

Vene Bremeriä.

• Porvoota
        10+5 kirjoitti:

Vene Bremeriä.

Marnela on seuraava paikka hiukan lähempänä Porvoon päätä, Itä-Helsingissä Sarvastossa.

• TH

Itse hommasin motonetistä nostinköyden kulahtaneen vaijeriköyden tilalle. Koko 10 mm x 35 m. hinta 99 €. Veneeni purjepinta-ala reippaat 60 m2, maston korkeus 16 m. Ei mitään valittamista. Hoitaa hommansa.

• 30

Ei vaijeri/nostin pleissi mikään ihme temppu ole....Jostain...en muista mistä nettisivulta katsoin ohjeen..ja ehkä tunnin käytin pleissin tekoon..siisti..ja uskon että kestää..

• _/)_
        30 kirjoitti:

Ei vaijeri/nostin pleissi mikään ihme temppu ole....Jostain...en muista mistä nettisivulta katsoin ohjeen..ja ehkä tunnin käytin pleissin tekoon..siisti..ja uskon että kestää..

Vähän näperrystä se köysi/vaijeripleissi vain on, ei tosiaan mikään ihmeellinen temppu. Joltain vanhalta nettisivulta varmasti löytyisi ohjeet, ellei tee kuten minä olen useamman kerran tehnyt, ihan sormituntumalta. Enää en tosin vahingossakaan siihen puuhaan ryhdy, koska puuha on täysin tarpeeton. Ja se pleissi on aina ensimmäinen paikka, josta falli sitten pettää, koska köyden kuidut kuluvat terässäikeiden välissä plokien yli mennessään. Niin käy samalla tavalla sormituntumamenetelmällä tehdyille kuin ammattilaisen tekemillekin. Jos vaijerifallilla olisi jotain etuja dyneemafalliin verrattuna, niitä varmasti edes laadukkaimpiin veneisiin tehtäisiin.

Dyneemafallin päässä pleissi olisi kauniin näköinen, mutta itse olen senkin korvannut solmulla. Silloin ei pleissi joudu topissa kehrän päälle ja fallia on sitten aikanaan helpompi pätkäistä. Lisäksi saa puosuntuoliin fallin aina kiinni solmulla, minä en ainakaan alasaalinkia ylemmäs minkään haan varassa nouse.

• ei vaikea, mutta
        _/)_ kirjoitti:

Vähän näperrystä se köysi/vaijeripleissi vain on, ei tosiaan mikään ihmeellinen temppu. Joltain vanhalta nettisivulta varmasti löytyisi ohjeet, ellei tee kuten minä olen useamman kerran tehnyt, ihan sormituntumalta. Enää en tosin vahingossakaan siihen puuhaan ryhdy, koska puuha on täysin tarpeeton. Ja se pleissi on aina ensimmäinen paikka, josta falli sitten pettää, koska köyden kuidut kuluvat terässäikeiden välissä plokien yli mennessään. Niin käy samalla tavalla sormituntumamenetelmällä tehdyille kuin ammattilaisen tekemillekin. Jos vaijerifallilla olisi jotain etuja dyneemafalliin verrattuna, niitä varmasti edes laadukkaimpiin veneisiin tehtäisiin.

Dyneemafallin päässä pleissi olisi kauniin näköinen, mutta itse olen senkin korvannut solmulla. Silloin ei pleissi joudu topissa kehrän päälle ja fallia on sitten aikanaan helpompi pätkäistä. Lisäksi saa puosuntuoliin fallin aina kiinni solmulla, minä en ainakaan alasaalinkia ylemmäs minkään haan varassa nouse.

miksi enää koskaan vaijerifalli? Aikanaan pleissasin vaijeria falliköyteen sen verran tiheästi, ettei falli koskaan päässyt katkeamaan pleissin kohdalta. Pleissi tahtoi kulua aika nopeasti. Vaijerifallit katkeilivat aina joskus, mutta katkeamiskohta omassa veneessäni oli yleensä vaijerin yläpäässä se paikka, jossa vaijeri kuormittuu puslaan (plokiin). Vaijeri kannattaisi vaihtaa heti, jos siinä huomaa katkenneita säikeitä. Dyneema/spectra-falli on käytännössä niin ylivoimainen, ettei uutta vaijerifallia kannata enää hankkia.

• Nirsk narsk

Oliko dyneemaa?

• uusi nostin käysi

nostimeen kannattaa laittaa jos purjepinta-alaa isolla n 17m2? Riittääkö tuom 10mm dyneema? Mistä saa mastoon uusia pylpyröitä jos vanhat ovat vaijerin kuluttamat.

• ohuempi riittäisi
        uusi nostin käysi kirjoitti:

nostimeen kannattaa laittaa jos purjepinta-alaa isolla n 17m2? Riittääkö tuom 10mm dyneema? Mistä saa mastoon uusia pylpyröitä jos vanhat ovat vaijerin kuluttamat.

Taulukon mukaan 20 m2 isopurjeeseen riittäisi 4 mm dyneema (lähde: Dyna One merkkisen dyneeman taulukko), mutta niin ohut falli on aika hankala käsitellä. Ehkä 8-millinen olisi mukavampi. 10 mm dyneema taitaa olla turhan järeää veneesi kokoluokassa.
        8mm dyneema.fallin vetolujuus on 3000 - 5000 daN. (Vetolujuus riippuu siitä, paljonko fallissa on dyneema-ydintä ja paljonko polyesteri-päällystä).

• verkkokaupasta...
        ohuempi riittäisi kirjoitti:

Taulukon mukaan 20 m2 isopurjeeseen riittäisi 4 mm dyneema (lähde: Dyna One merkkisen dyneeman taulukko), mutta niin ohut falli on aika hankala käsitellä. Ehkä 8-millinen olisi mukavampi. 10 mm dyneema taitaa olla turhan järeää veneesi kokoluokassa.
        8mm dyneema.fallin vetolujuus on 3000 - 5000 daN. (Vetolujuus riippuu siitä, paljonko fallissa on dyneema-ydintä ja paljonko polyesteri-päällystä).

8-mmm Dyna Lite:n metrihinta. Sen murtolujuudeksi ilmoitetaan 1650 kg. Maritimin luettelossa 8mm Globe-dyneeman hinta näyttää olevan 4,20 eur/m (murtolujuus 2250 daN). Ehkä halvempia löytyy. Itse olen tilannut erilaisia venetarvikkeita saksalaisesta verkkokaupasta (www.svb.de), josta ne tulevat kotiovelle.

• 4t567
        verkkokaupasta... kirjoitti:

8-mmm Dyna Lite:n metrihinta. Sen murtolujuudeksi ilmoitetaan 1650 kg. Maritimin luettelossa 8mm Globe-dyneeman hinta näyttää olevan 4,20 eur/m (murtolujuus 2250 daN). Ehkä halvempia löytyy. Itse olen tilannut erilaisia venetarvikkeita saksalaisesta verkkokaupasta (www.svb.de), josta ne tulevat kotiovelle.

muita verkkokauppoja:

http://www.hjertmans.se/

ostin cookmate spriikeittimen ja garminin kalakaiun.

http://www.seamarknunn.com/

ostin prutkun. muita kauppoja ja kokemuksia?

• T

tekee. ainakin meille on just tulossa sieltä vaijeri-köysi nostin.

• uudet nostimet

Itsekkin miettinyt köysiin siirtymistä, mutta muutama ongelmakin siihen liittyy.

Kaikki maston rullat on mitoitettu vaijereille, joten niissä on sellainen vaijerin mentävä kolo keskellä. Onko ollut alunperinkin vai onko vain kulumaa? Mahtaako saada rullia uusia mistään kovin helpolla näin vanhaan mastoon? Siis mysö maston kyljissä on rullastoja sellaisissa parin rullan paketeissa, jotka irtoo ruuveilla.
        Toiseksi köysilukot ei varmaankaan pidä kovin hyvin liiaan pienillä köysillä? Pahimmassa tapauksessa joutuu vaihtamaan, mutta huoltamaan nyt ainakin.

• vaihtoon
        uudet nostimet kirjoitti:

Itsekkin miettinyt köysiin siirtymistä, mutta muutama ongelmakin siihen liittyy.

Kaikki maston rullat on mitoitettu vaijereille, joten niissä on sellainen vaijerin mentävä kolo keskellä. Onko ollut alunperinkin vai onko vain kulumaa? Mahtaako saada rullia uusia mistään kovin helpolla näin vanhaan mastoon? Siis mysö maston kyljissä on rullastoja sellaisissa parin rullan paketeissa, jotka irtoo ruuveilla.
        Toiseksi köysilukot ei varmaankaan pidä kovin hyvin liiaan pienillä köysillä? Pahimmassa tapauksessa joutuu vaihtamaan, mutta huoltamaan nyt ainakin.

Kehrissä pitää olla joko pyöreä tai v-ura. Eli köysi tai vaijeri, on vaihdon aika. Kehrät ovat kovin vakiotavaraa, kyllä niitä löytyy kaikkiin mastoihin. Ulkohalkaisjaksi kelpaa suunnilleen vahojen mittainen, leveys ja akselin halkaisija pitää olla kohdillaan. Lukot eivät tosiaan pidä kunnolla pienempiä köysiä kuin mille ne on mitoitettu ja oikean mittaisistakin paremmin niitä paksumpia. Käteen sopivia ohuempia ei kuitenkaan kannata ottaa, vaikka lujuus ja venymät vähemmälläkin riittäisivät. Hyvää apua pitoon saa pujottelemalla kuoreen jonkun vanhan köyden kuoresta purettuja lankoja. Siihen ei taitoa tarvita, vain neula ja sakset. Hiukan vaativampi toimenpide on pujottaa köyden päälle pätkä kuorta. Siihenkään ei varsinaisesti tarvita edellisten lisäksi muuta kuin teippiä, aikaa vain menee enemmän. Vanhan fallin kuoresta luultavasti löytyy se kulunut kohta, jonka mukaan lisukkeet voi laittaa oikealle kohdalle vaikka nyt veneen ollessa telakoituna.

• offshore1
        vaihtoon kirjoitti:

Kehrissä pitää olla joko pyöreä tai v-ura. Eli köysi tai vaijeri, on vaihdon aika. Kehrät ovat kovin vakiotavaraa, kyllä niitä löytyy kaikkiin mastoihin. Ulkohalkaisjaksi kelpaa suunnilleen vahojen mittainen, leveys ja akselin halkaisija pitää olla kohdillaan. Lukot eivät tosiaan pidä kunnolla pienempiä köysiä kuin mille ne on mitoitettu ja oikean mittaisistakin paremmin niitä paksumpia. Käteen sopivia ohuempia ei kuitenkaan kannata ottaa, vaikka lujuus ja venymät vähemmälläkin riittäisivät. Hyvää apua pitoon saa pujottelemalla kuoreen jonkun vanhan köyden kuoresta purettuja lankoja. Siihen ei taitoa tarvita, vain neula ja sakset. Hiukan vaativampi toimenpide on pujottaa köyden päälle pätkä kuorta. Siihenkään ei varsinaisesti tarvita edellisten lisäksi muuta kuin teippiä, aikaa vain menee enemmän. Vanhan fallin kuoresta luultavasti löytyy se kulunut kohta, jonka mukaan lisukkeet voi laittaa oikealle kohdalle vaikka nyt veneen ollessa telakoituna.

Jos kehrissä on puolipyöreän lisäksi "ura" vaijerille niin se on kyllä ollut siinä alunperinkin. Tuollaisia ne kehrät oli aikoinaan, eli niissä voi pitää vaijeria tai köyttä. Noin pieneen purjeeseen kävisi ohuempikin mutta käsiteltävyyden ja lukoissa pysymisen kannalta 8 mm:n dyneema on ainoa järkevä ratkaisu. Unohda vaijeri/köysi jutut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      141
      6688
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4901
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3905
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3071
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2452
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2207
    Aihe