Lääkäri löysi vihdoinkin syyn epämääräiselle oirelistalle ja määräsi thyroxin lääkityksen. Lääkärin mukaan minun pitäisi syödä sitä 50 ug päivässä, mutta itseopiskelulla nostin sen 100 ug, koska yleensä se on tavallinen ylläpitoannostus ja olo ei liikkunut tuolla puolikkalla mihinkään suuntaan. Itselläni lisäongelmana viimeisen kuukauden aikana oli järkyttävät vatsakivut. Itse epäilin jo kasvainta vaikkei painonnousu taida kuulua suolistosyövän oireisiin. Vatsa oirelee edelleen, mutta kun ennen söin 1000 kaloria päivässä ja lihoin lihomistaan... nyt mätän reilut 2000 kaloria ja paino laskee noin 0.3-0.5 kg vuorokausi tahtia. Itse thyroxin annostus on ok enkä kärsi muista kilpirauhasen liikatoiminta oireista. Pumppu pelaa hienosti, nukun (en tosin enää 24/7), syön, elän... vatsaan koskee ja paino vihdoinkin (!) tippuu...
Onko tälläinen painonpudotus kuitenkaan normaalia edes thyroxin lääkityksellä? Tiedän, että aineenvaihdunnan pitäisi kiihtyä ja painonhallinnasta tulla helpompaa... mutta ihan tälläiseen tiputukseen en ollut varautunut... varsinkin kun vatsa oirelee edelleen.
Onko tälläinen painonpudotus kuitenkaan normaalia edes thyroxin lääkityksellä? Tiedän, että aineenvaihdunnan pitäisi kiihtyä ja painonhallinnasta tulla helpompaa... mutta ihan tälläiseen tiputukseen en ollut varautunut... varsinkin kun vatsa oirelee edelleen.
Vastaukset 5
Vanhimmat
vauhti, siis tippumisvauhti ei ole normaalia eikä Thyroxin sitä yksin saa aikaiseksi, eli lääkäriin ja tarkempiin tutkimuksiin siitä vatsasta!
Kauanko tätä painonlaskua nyt on kestänyt?
Ylläpitoannoshan on eri kuin aloitusannos, joka varmastikin olisi nostettu ajallansa. Miksi nostit sen itse?
Lääkärin mukaan oireiden piti hävitä kahdessa viikossa... kontrollikäynti ja ensimmäiset verikokeet määrättiin 3 kuukauden kuluttua (en asu Suomessa). Eivät hävinneet, joten konsultoin puhelimessa suomalaisen lääkärin kanssa, jonka mukaan 100 ug olisi myös ok (samaa tosin sanoi myös internet itsediagnoosilla ;)). Paino lähti laskuun noin viikko sitten, samalla kun yleisolo koheni... eilisen ja tämän päivän välillä painoa oli taas tippunut tasan 1 kg, vaikka lapoin ruokaa kaksinkäsin... mutta asia ok, ehkä pitäisi vähentää ne thyroxin annokset takaisin puoleen ja samalla raahautua sinne lääkäriin ja vaatia niitä verikokeita.
tosi typerää kun aloit ominpäin syömään isompaa annosta.Kilpirauhasen vajaatoiminnassa pienikin lisäys thyroxinia voi aiheuttaa elimistölle stressiä ja hypertoimintaa...jopa niin että potilas joka on vasta parikin päivää syönyt vahvaa thyroxinia ominpäin-on joutunut sairalaan tyreotoksitoosikriisissä---eli elimistö vetää ja laukkaa pumppua myöten liian lujaa...lopeta isommat annokset ja kipitä lääkäriin!
On ihan ok, mielestäni. Itse aloitin puolikkaalla ja painoa tippui suhteellisen reippaassa tahdissa 7kg. Sittemmin tasaantui ja nyt ei ole enää tippunut, vaikka annostusta on nostettu! Hoikassa kunnossa siis ollaan, joka on ihanaa kun ennen vajaatoiminnan löytymistä tuntui, että paino vaan lisääntyi, vaikka söi terveellisesti ja liikkui kun hullu! Joten tarkkaile toki painoa, ettei liikaa tipu, mutta itsellä toi oli ihan normaalia!
Aurinkoista syksyä! :)
Ei todellakaan saa ominpäin mennä lääkeannoksia nostamaan. Ja nythän on kyse hormonista! HALOO.
Liikatoiminta on ihan yhtä vakava jos ei jopa vakavampikin tila kuin vajaatoiminta. Lääkäriiin hophop.