Liian korkea masto

Rautasaha auttaa

Moi. Tuli hankittua muutama vuosi sitten uusi purkkari ja sitten kesken kesäloman tehtiin havainto että erästä vanhaa tuttua reittiä enää pääse koska masto on 10 cm (perhana..) liian korkea.

Tietääkö kukaan onko silloissa paljonkin varaa kartassa ilmoitetun lisäksi?

8

1992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fernao

      Kyllä siinä luulis olevan 10 cm varaa. Hommasta voi tehdä varmemman kallistamalla venettä. Puomi sivulle, miehistö ja ankkurit puomille. Vaihtoehtoisesti voit käyttää 15 m/s tuulta ja täysiä purjeita.

    • JH

      Merikorttiin laitetuissa korkeuksissa käytetään tiettyä laskentakaavaa, johon otetaan huomioon korkein vedenkorkeus ja sitten tietty vara sen päälle. Tarkista vaikapa saaristolaivurikurssin materiaaleista tms.
      Kymmenen senttiä mennee näihin varoihin, mutta vastuu on tietysti sinulla! Jos juuri sillan alla ollessasi joku moottoripaatti heittää peräaallot kohdallesi, niin..
      Jos maston huippuun tulee antennia, windexiä sun muuta, niin alkaa menemään tiukoille.

    • Purjehtija

      Kyllä se alta menee,ilmoitetussa korkeudessa on aina vedenvaihtelun vara ja varmuusvara joten kyllä menee

    • kallella kypärin

      lähe veneilemään vasta kun kevättulva on ohi, korkeudet mitataan "normaaliveden" pinnasta (ei tulvien tai kuivuuden aikana).
      veneen kallistus on hyvä konsti kuten eräs jo tällä palstalla neuvoi.
      lisäksi vielä joku miehistön jäsen sillalle katsomaan miten menee, koska alhaalta veneestä ei näe tarkkaan onko täpärällä vai vieläkö mahtuu hesari väliin.

      • t Rautasaha

        Kysyin tätä asiaa myös merenkulkuhallitukselta ja sain
        tämän vastauksen:

        "
        Hei,

        Tässä jotain tietoja kysymyksiin:
        Sillan alikulkukorkeus määrittää alittavan aluksen suurimman sallitun
        korkeuden mitoitusvedenpinnasta lukien. Alikulkukorkeus on ilmoitettu
        siltoihin kiinnitettävällä liikennemerkillä sekä merikartalla.
        Silta-aukon vapaa korkeus ilmoittaa mitoitusvedenpinnan ja siltarakenteen
        alapinnan välisen etäisyyden.
        Mitoitusvedenpintana käytetään merialueilla keskiveden tasoa (MW).
        Sillan vapaa korkeus on merialueilla yleensä 0,5 - 1,0 m merkittyä
        alikulkukorkeutta suurempi. Erotus on vara, joka sallii normaalit
        epätarkkuudet mittauksissa, aluksen syväyksessä ja vedenkorkeuksissa sekä
        aluksen vertikaaliset liikkeet.
        Sillan vapaan korkeuden suuruutta ko. tapauksessa voi tiedustella esim.
        paikalliselta tiepiiriltä.
        Alikulkukorkeuden ylittävällä aluksella kulkeminen silta-aukosta on lain
        mukaan tuomittavaa, ja lisäksi voi joutua korvausvelvollisuuteen, ja jos
        jotain sattuu.

        Paraista lähimpänä olevat Merentutkimuslaitoksen mareografiasemat
        sijaitsevat Turussa ja Hangossa. Asemien vedenkorkeustiedot saa (tai on
        ainakin joskus aikaisemmin saanut) esim. IL:n merisääpalvelun
        puhelinpalvelusta (0600 10660). Lähempiä tietoja voi kysyä
        Merenkulkulaitokselta tai Ilmatieteen laitokselta.
        Asemien vedenkorkeustietojen osalta on syytä muistaa, että vedenkorkeus
        saaristossa saattaa paikoitellen ja vaihtelevasti poiketa mareografiasemien
        tiedoista tuulensuunnista, virtauksista ja ilmanpaineen vaihteluista
        riippuen.
        "


      • Pekka U.
        t Rautasaha kirjoitti:

        Kysyin tätä asiaa myös merenkulkuhallitukselta ja sain
        tämän vastauksen:

        "
        Hei,

        Tässä jotain tietoja kysymyksiin:
        Sillan alikulkukorkeus määrittää alittavan aluksen suurimman sallitun
        korkeuden mitoitusvedenpinnasta lukien. Alikulkukorkeus on ilmoitettu
        siltoihin kiinnitettävällä liikennemerkillä sekä merikartalla.
        Silta-aukon vapaa korkeus ilmoittaa mitoitusvedenpinnan ja siltarakenteen
        alapinnan välisen etäisyyden.
        Mitoitusvedenpintana käytetään merialueilla keskiveden tasoa (MW).
        Sillan vapaa korkeus on merialueilla yleensä 0,5 - 1,0 m merkittyä
        alikulkukorkeutta suurempi. Erotus on vara, joka sallii normaalit
        epätarkkuudet mittauksissa, aluksen syväyksessä ja vedenkorkeuksissa sekä
        aluksen vertikaaliset liikkeet.
        Sillan vapaan korkeuden suuruutta ko. tapauksessa voi tiedustella esim.
        paikalliselta tiepiiriltä.
        Alikulkukorkeuden ylittävällä aluksella kulkeminen silta-aukosta on lain
        mukaan tuomittavaa, ja lisäksi voi joutua korvausvelvollisuuteen, ja jos
        jotain sattuu.

        Paraista lähimpänä olevat Merentutkimuslaitoksen mareografiasemat
        sijaitsevat Turussa ja Hangossa. Asemien vedenkorkeustiedot saa (tai on
        ainakin joskus aikaisemmin saanut) esim. IL:n merisääpalvelun
        puhelinpalvelusta (0600 10660). Lähempiä tietoja voi kysyä
        Merenkulkulaitokselta tai Ilmatieteen laitokselta.
        Asemien vedenkorkeustietojen osalta on syytä muistaa, että vedenkorkeus
        saaristossa saattaa paikoitellen ja vaihtelevasti poiketa mareografiasemien
        tiedoista tuulensuunnista, virtauksista ja ilmanpaineen vaihteluista
        riippuen.
        "

        Kannattaa varmistaa etukäteen reitit, ettei korkeuden kanssa tule yllätyksiä


      • A
        Pekka U. kirjoitti:

        Kannattaa varmistaa etukäteen reitit, ettei korkeuden kanssa tule yllätyksiä

        Mistä sillasta on kysymys? Esimerkiksi "käyntisatamat"- oppaassa ilmoitetaan tarkat korkeudet, eli pelivarat pystyy laskemaan. Jos on 10 sentistä kiinni ja windexiä korkeampaa ei ole mastossa niin anna mennä vaan. Vastuu on tietysti tällöin sinulla.


      • tällasta näemmä:
        t Rautasaha kirjoitti:

        Kysyin tätä asiaa myös merenkulkuhallitukselta ja sain
        tämän vastauksen:

        "
        Hei,

        Tässä jotain tietoja kysymyksiin:
        Sillan alikulkukorkeus määrittää alittavan aluksen suurimman sallitun
        korkeuden mitoitusvedenpinnasta lukien. Alikulkukorkeus on ilmoitettu
        siltoihin kiinnitettävällä liikennemerkillä sekä merikartalla.
        Silta-aukon vapaa korkeus ilmoittaa mitoitusvedenpinnan ja siltarakenteen
        alapinnan välisen etäisyyden.
        Mitoitusvedenpintana käytetään merialueilla keskiveden tasoa (MW).
        Sillan vapaa korkeus on merialueilla yleensä 0,5 - 1,0 m merkittyä
        alikulkukorkeutta suurempi. Erotus on vara, joka sallii normaalit
        epätarkkuudet mittauksissa, aluksen syväyksessä ja vedenkorkeuksissa sekä
        aluksen vertikaaliset liikkeet.
        Sillan vapaan korkeuden suuruutta ko. tapauksessa voi tiedustella esim.
        paikalliselta tiepiiriltä.
        Alikulkukorkeuden ylittävällä aluksella kulkeminen silta-aukosta on lain
        mukaan tuomittavaa, ja lisäksi voi joutua korvausvelvollisuuteen, ja jos
        jotain sattuu.

        Paraista lähimpänä olevat Merentutkimuslaitoksen mareografiasemat
        sijaitsevat Turussa ja Hangossa. Asemien vedenkorkeustiedot saa (tai on
        ainakin joskus aikaisemmin saanut) esim. IL:n merisääpalvelun
        puhelinpalvelusta (0600 10660). Lähempiä tietoja voi kysyä
        Merenkulkulaitokselta tai Ilmatieteen laitokselta.
        Asemien vedenkorkeustietojen osalta on syytä muistaa, että vedenkorkeus
        saaristossa saattaa paikoitellen ja vaihtelevasti poiketa mareografiasemien
        tiedoista tuulensuunnista, virtauksista ja ilmanpaineen vaihteluista
        riippuen.
        "

        "Alikulkukorkeuden ylittävällä aluksella kulkeminen silta-aukosta on lain
        mukaan tuomittavaa, ja lisäksi voi joutua korvausvelvollisuuteen, ja jos
        jotain sattuu. "
        Eivät sitten kertoneet, että mikä laki tuon kieltää, jotta voisi tutkia niitä mahdollisia seuraamuksia, silloin jos mitään törmäystä ei tule eikä vahinkoa laikaan synny.

        Selviääkö huomautuksella, vai rikesakolla, vai päiväsakoilla ? Tuleeko merkintä rikosrekisteriin ?
        Tietäiskö joku vastauksiä näihin, ainakin nyt sen, että missä laissa tuo löytyy.

        Entäs jos se, onko kyseessä alikulkukorkeuden ylittävä alus katsotaankin rekisteritiedoista ja ajaa sillan alta masto kaadettuna telakointi reissulla, tämähän voi sitten olla tuon mukaan nykyään rikollinen teko, hölmölässä kun eletään , ja tuli merkittyä venerekisterin tietoihin maximi korkeus masto ylhäällä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe