Mitä olette mieltä FE83:sta? Sopiiko perhekäyttöön, lisäksi pitäisi olla hyvät/nopeat purjehdusominaisuudet.
Uskaltaako sellaisella kulkea Itämeren piirissä kovemmassakin kelissä?
Mielipiteitä FE83:sta
10
3787
Vastaukset
- JH
FE:llä purjehditaan Suomessa paljon, ja se sopii perhekäyttöön koht. hyvin. Purjehdusominaisuudet ovat hyvää perustasoa. Vauhtiresursseista saat suuntaa-antavaa kuvaa katsomalla veneiden LYS-taulukkoa.
- FE
FE:tä myytiin aikanaan melko halvalla ja paljon. Siitä huolimatta vene on varsin onnistuneesti ja järkevästi tehty. Hyväkuntoisella yksilöllä uskaltaa lähteä kyllä keliin kuin keliin.
Purjehdusominaisuudet ovat kohtuulliset, eivät kuitenkaan hämmästytä millään osa-alueella. Vene on kiva purjehtija ja helppo hallita perheporukalla.
Suurempia vikoja veneissä ei ole, katso kuitenkin mahdolliset osmoosivauriot ja peräsimen kunto. - Helmsman
Kaverilla on FE83, olen purjehtinut sillä parikymmentä kertaa ja eskaaderissa on menty useasti.
Hyvinhän se purjehtii, kokemuksesta voin sanoa, että aivan tasapäisesti H-veneen kanssa (joka yleensä saa vain kehuja purjehdusominaisuuksistaan). Seurakisoissa FE:t tuntuvat olevan kova sana. Eikä kaveri ole kelin takia koskaan jättänyt lähtemättä merelle.
Sisustusta on ainakin kahta mallia, joissa toisessa on perässä kahden hengen punkka poikittain (mielestäni parempi versio, jos ei kaipaa meripunkkaa).- Waltti
Onko tosiaan kyseessä FE 83? Minulla on veneen tehneen veistämön originaali esite em. veneestä ja myös FE 83.
Missään en ole nähnyt em. sisustusratkaisua. Onko tälläinen vene ilman apumoottoria? Jos takana tuplapunkka poikittain, moottori ei mahdu taakse.
Mielenkiitoinen juttu, jos tälläinen malli on olemassa. Voisiko sisustaa muutta em. tyyppiseksi jälkeenpäin?
Anna lisä informaatiota. - Helmsman
Waltti kirjoitti:
Onko tosiaan kyseessä FE 83? Minulla on veneen tehneen veistämön originaali esite em. veneestä ja myös FE 83.
Missään en ole nähnyt em. sisustusratkaisua. Onko tälläinen vene ilman apumoottoria? Jos takana tuplapunkka poikittain, moottori ei mahdu taakse.
Mielenkiitoinen juttu, jos tälläinen malli on olemassa. Voisiko sisustaa muutta em. tyyppiseksi jälkeenpäin?
Anna lisä informaatiota.Vene on kaverin, ei minun, joten en tunne sitä kovin hyvin. Varmasti se kuitenkin on FE83. Ja yhtä varma olen siitä, että siinä on sisämoottori ;-)
Koska en ole veneessä koskaan ryömiskellyt, en pysty sanomaan, mihin moottori on piilotettu.
Avotila poikkeaa toisesta mallista siten, että siinä on välikansi, jolla on saatu nippa nappa riittävästi korkeutta punkkaan. Ja eihän se mikään King size -parivuode ole leveydeltäänkään.
Koska kansi avotilan osalta on erilainen, ei sisustusta voi muuttaa muuttamatta kansimallia. - jw
Helmsman kirjoitti:
Vene on kaverin, ei minun, joten en tunne sitä kovin hyvin. Varmasti se kuitenkin on FE83. Ja yhtä varma olen siitä, että siinä on sisämoottori ;-)
Koska en ole veneessä koskaan ryömiskellyt, en pysty sanomaan, mihin moottori on piilotettu.
Avotila poikkeaa toisesta mallista siten, että siinä on välikansi, jolla on saatu nippa nappa riittävästi korkeutta punkkaan. Ja eihän se mikään King size -parivuode ole leveydeltäänkään.
Koska kansi avotilan osalta on erilainen, ei sisustusta voi muuttaa muuttamatta kansimallia.Taitaapi olla veljeni ja minun entinen vene kyseessä.
Oli tosiaan poikittainen punkka ja tiikkinen kansi sitloodassa. Kone oli Hondan 4-tahtinen sisäkone, sitä myytiin tosin kyllä Volvona. Koneelle jäi kyllä sopiva kolo sinne punkan taakse, oli kyllä todella hankala päästä käsiksi. Purjevenevetolaite oli ja kiinteä potkuri (eipä tarvinnut täysiä kaasuja juurikaan tarjota).
Alunperin vene oli silloisen PR-Marinin jonkun johtajan itselleen modifioima, häneltä sen ostimme. Vuosi taisi olla jotain 81 tai sitä luokkaa. En ole muita vastaavia konstruktioita nähnyt.
- Ilona
Olen perheeni (2 2) kanssa purjehtinut neljä kesää FE:llä. Kesälomat kuluvat kokonaan merellä. Kokemukset ovat enimmäkseen myönteisiä. Purjehdusominaisuuksiltaan se on vanhaksi veneeksi ihan kelpo vekotin. Uusilla purjeilla jopa nopea. Ongelmat ovat lähinnä lämmittimen sijoituksen (välilaipiossa) aiheuttama huono tuuletus pistopunkassa sekä lämppärin aiheuttama ääni keskellä oleskelutiloja. Peräsimeen kiinnittäisin erityistä huomiota, koska itselläni se on kerran hajonnut. Jos peräsimen yläosan etureunasta löytyy halkeama varaudu siihen, että kovassa kelissä peräsinakseli katkeaa ja peräsin halkeaa kokonaan. Peräsimen muotit ovat tallella pohjanmaalla. Kaikilta muilta osin (mitat huomioon ottaen)olen ollut erittäin tyytyväinen veneen ominaisuuksiin.
Kovista keleistä en osaa mitään sanoa, koska olen perhepurjehtija ja haluan nauttia purjehduksesta perheen kanssa mahdollisimman pitkään.
Yritän pitää kaikin keinoin kiinni siitä, että en vie perhettä kovaan keliin. Toisaalta kyllä vene reilua tuulta kestää, vaikka ei mikään avomeripursi olekaan. Kyllä kuitenkin pidemmät ylitykset kannattaa tehdä hyvällä kelillä.- Helmeri
Yllä on aika hyvin kiteytettynä FE:n luonne. Avomerivene se ole, vaikka itse asiassa viihtyy hyvin reippaammassa tuulessa. Yksi on aikanaan ollut Välimerelläkin, osin vuokrattavana, mutta se todellakaan ole sille oikea paikka.
- FE 83
Ota yhteyttä, niin vaihdetaan kokemuksia.
Lämmittimestä ym. Olen painunut em. ongelman kanssa, mielestäni ratkaissut sen.
[email protected]
- Ihan tyytyväinen
Moottoriveneen jälkeen hankimme purjeveneen, FE
83. Sisätilat ovat toimivat ja käytännölliset ja
purjehdusominaisuudet O.K. FE on arvonsa hyvin
säilyttävä, turvallinen hankinta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2174198Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii692695Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3932401- 472333
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua331572Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5321350Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em951316- 571310
- 761281
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251186