Mielipiteitä FE83:sta

Harkitaan FE:ä

Mitä olette mieltä FE83:sta? Sopiiko perhekäyttöön, lisäksi pitäisi olla hyvät/nopeat purjehdusominaisuudet.
Uskaltaako sellaisella kulkea Itämeren piirissä kovemmassakin kelissä?

10

3892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JH

      FE:llä purjehditaan Suomessa paljon, ja se sopii perhekäyttöön koht. hyvin. Purjehdusominaisuudet ovat hyvää perustasoa. Vauhtiresursseista saat suuntaa-antavaa kuvaa katsomalla veneiden LYS-taulukkoa.

    • FE

      FE:tä myytiin aikanaan melko halvalla ja paljon. Siitä huolimatta vene on varsin onnistuneesti ja järkevästi tehty. Hyväkuntoisella yksilöllä uskaltaa lähteä kyllä keliin kuin keliin.

      Purjehdusominaisuudet ovat kohtuulliset, eivät kuitenkaan hämmästytä millään osa-alueella. Vene on kiva purjehtija ja helppo hallita perheporukalla.

      Suurempia vikoja veneissä ei ole, katso kuitenkin mahdolliset osmoosivauriot ja peräsimen kunto.

    • Helmsman

      Kaverilla on FE83, olen purjehtinut sillä parikymmentä kertaa ja eskaaderissa on menty useasti.

      Hyvinhän se purjehtii, kokemuksesta voin sanoa, että aivan tasapäisesti H-veneen kanssa (joka yleensä saa vain kehuja purjehdusominaisuuksistaan). Seurakisoissa FE:t tuntuvat olevan kova sana. Eikä kaveri ole kelin takia koskaan jättänyt lähtemättä merelle.

      Sisustusta on ainakin kahta mallia, joissa toisessa on perässä kahden hengen punkka poikittain (mielestäni parempi versio, jos ei kaipaa meripunkkaa).

      • Waltti

        Onko tosiaan kyseessä FE 83? Minulla on veneen tehneen veistämön originaali esite em. veneestä ja myös FE 83.

        Missään en ole nähnyt em. sisustusratkaisua. Onko tälläinen vene ilman apumoottoria? Jos takana tuplapunkka poikittain, moottori ei mahdu taakse.

        Mielenkiitoinen juttu, jos tälläinen malli on olemassa. Voisiko sisustaa muutta em. tyyppiseksi jälkeenpäin?

        Anna lisä informaatiota.


      • Helmsman
        Waltti kirjoitti:

        Onko tosiaan kyseessä FE 83? Minulla on veneen tehneen veistämön originaali esite em. veneestä ja myös FE 83.

        Missään en ole nähnyt em. sisustusratkaisua. Onko tälläinen vene ilman apumoottoria? Jos takana tuplapunkka poikittain, moottori ei mahdu taakse.

        Mielenkiitoinen juttu, jos tälläinen malli on olemassa. Voisiko sisustaa muutta em. tyyppiseksi jälkeenpäin?

        Anna lisä informaatiota.

        Vene on kaverin, ei minun, joten en tunne sitä kovin hyvin. Varmasti se kuitenkin on FE83. Ja yhtä varma olen siitä, että siinä on sisämoottori ;-)

        Koska en ole veneessä koskaan ryömiskellyt, en pysty sanomaan, mihin moottori on piilotettu.

        Avotila poikkeaa toisesta mallista siten, että siinä on välikansi, jolla on saatu nippa nappa riittävästi korkeutta punkkaan. Ja eihän se mikään King size -parivuode ole leveydeltäänkään.

        Koska kansi avotilan osalta on erilainen, ei sisustusta voi muuttaa muuttamatta kansimallia.


      • jw
        Helmsman kirjoitti:

        Vene on kaverin, ei minun, joten en tunne sitä kovin hyvin. Varmasti se kuitenkin on FE83. Ja yhtä varma olen siitä, että siinä on sisämoottori ;-)

        Koska en ole veneessä koskaan ryömiskellyt, en pysty sanomaan, mihin moottori on piilotettu.

        Avotila poikkeaa toisesta mallista siten, että siinä on välikansi, jolla on saatu nippa nappa riittävästi korkeutta punkkaan. Ja eihän se mikään King size -parivuode ole leveydeltäänkään.

        Koska kansi avotilan osalta on erilainen, ei sisustusta voi muuttaa muuttamatta kansimallia.

        Taitaapi olla veljeni ja minun entinen vene kyseessä.
        Oli tosiaan poikittainen punkka ja tiikkinen kansi sitloodassa. Kone oli Hondan 4-tahtinen sisäkone, sitä myytiin tosin kyllä Volvona. Koneelle jäi kyllä sopiva kolo sinne punkan taakse, oli kyllä todella hankala päästä käsiksi. Purjevenevetolaite oli ja kiinteä potkuri (eipä tarvinnut täysiä kaasuja juurikaan tarjota).
        Alunperin vene oli silloisen PR-Marinin jonkun johtajan itselleen modifioima, häneltä sen ostimme. Vuosi taisi olla jotain 81 tai sitä luokkaa. En ole muita vastaavia konstruktioita nähnyt.


    • Ilona

      Olen perheeni (2 2) kanssa purjehtinut neljä kesää FE:llä. Kesälomat kuluvat kokonaan merellä. Kokemukset ovat enimmäkseen myönteisiä. Purjehdusominaisuuksiltaan se on vanhaksi veneeksi ihan kelpo vekotin. Uusilla purjeilla jopa nopea. Ongelmat ovat lähinnä lämmittimen sijoituksen (välilaipiossa) aiheuttama huono tuuletus pistopunkassa sekä lämppärin aiheuttama ääni keskellä oleskelutiloja. Peräsimeen kiinnittäisin erityistä huomiota, koska itselläni se on kerran hajonnut. Jos peräsimen yläosan etureunasta löytyy halkeama varaudu siihen, että kovassa kelissä peräsinakseli katkeaa ja peräsin halkeaa kokonaan. Peräsimen muotit ovat tallella pohjanmaalla. Kaikilta muilta osin (mitat huomioon ottaen)olen ollut erittäin tyytyväinen veneen ominaisuuksiin.

      Kovista keleistä en osaa mitään sanoa, koska olen perhepurjehtija ja haluan nauttia purjehduksesta perheen kanssa mahdollisimman pitkään.
      Yritän pitää kaikin keinoin kiinni siitä, että en vie perhettä kovaan keliin. Toisaalta kyllä vene reilua tuulta kestää, vaikka ei mikään avomeripursi olekaan. Kyllä kuitenkin pidemmät ylitykset kannattaa tehdä hyvällä kelillä.

      • Helmeri

        Yllä on aika hyvin kiteytettynä FE:n luonne. Avomerivene se ole, vaikka itse asiassa viihtyy hyvin reippaammassa tuulessa. Yksi on aikanaan ollut Välimerelläkin, osin vuokrattavana, mutta se todellakaan ole sille oikea paikka.


      • FE 83

        Ota yhteyttä, niin vaihdetaan kokemuksia.

        Lämmittimestä ym. Olen painunut em. ongelman kanssa, mielestäni ratkaissut sen.

        [email protected]


    • Ihan tyytyväinen

      Moottoriveneen jälkeen hankimme purjeveneen, FE
      83. Sisätilat ovat toimivat ja käytännölliset ja
      purjehdusominaisuudet O.K. FE on arvonsa hyvin
      säilyttävä, turvallinen hankinta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      152
      4771
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      205
      3994
    3. 212
      3198
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      110
      3054
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      84
      2883
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      125
      1730
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      14
      1634
    8. 61
      1339
    9. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1176
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      111
      1163
    Aihe