Alkuperäinen taolaisuus ja sen suhde uusiin haaroihin.

pena.d

Ajattelin aloittaa tästä aiheen, sillä katsottuani dokumentin Wudangin munkeista innostuin pohtimaan tätä aihetta.

Alkuperäinen taolaisuus on ollut järjestäytymätön luonnonfilosofia, joka selittää maailmankaikkeutta ja ihmisen suhdetta siihen.
Kolmen valtakunnan aikoihin Kiinassa taolaisuudesta alkoi kehittyä uskonnollinen liike, joka sai jumalat ja magian osakseen. Tang-dynastian aikaan taolaisuus alkoi ottaa vaikutteita puddhalaisuudesta ja taolaiseen uskontoon tulivat mukaan luostarijärjestö sekä monia muita buddhalaisuudelle tyypillisiä piirteitä.

Tähän päivään taolaisuus on jakautunut filosofiasta moneen eri lahkoon, jossa palvotaan jumalia ja jokaisella on oma tapansa ja teoriansa kuolemattomuuden saavuttamiseksi.
Näiden lahkojen tavoitteet vaikuttavat alkuperäisen filosofian näkökulmasta jopa naurettavilta. Ensimmäisenä tulee mieleen ajatus jumalista ja kuolemattomuudesta. Filosofiahan ei näitä tunnista. Toinen mikä tuli mieleen katsoessani dokumenttia Wudangin munkeista oli hirvittävä kuri. Oppilaita jopa lyötiin, kunnes "oppivat tavoille". Tuollainen ajatus ei sovi taolaiseen ajatteluun laisinkaan. TUskin voi ihan kulttuurieron piikkiin pistää vaikka kuten myös buddhalainen, taolainen ajattelu ja toteutus on erilaista lännessä kuin idässä, lännessä monesti ymmärrettävämpää ja ihmisystävällisempää, näin yleistettynä.

Filosofisen taolaisuuden kannaltahan tällaista voitaisi pitää turhana, jatkuvaa harjoittelua korkeamman tavoittelemiseksi näet. Toisaalta taolaisuus on hyvin paradoksaalinen filosofia, joten sitä voi myös tulkita monin TAVOIN.

11

760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RJUUNA

      Mikä on sitten tuo alkuperäinen taolaisuus

      • sjkfgkwe

        Jos luit muutakin kuin otsikon niin filosofinen taolaisuus.


      • Muuntuva
        sjkfgkwe kirjoitti:

        Jos luit muutakin kuin otsikon niin filosofinen taolaisuus.

        Pysymme poissa kaikesta alkuperäisestä ja ainoasta oikeasta staattisesta opista, jota ei voisi muuttaa. Jos luulottelisimme omaavamme ainoan oikean ja alkuperäisen taolaisuuden, meistä tulisi helposti fundamentalisteja. Ja sekös jos mikä on aiheuttanut sotia. Menköön oppi kokonaan sellaisessa tapauksessa, sehän on vain oppi. Kokemus on jotain muuta.


    • 15+14

      ------

    • Polusta...

      Wudang oli vastaus Shaolinin kamppailulajeille. Shaolin painotti hyvin nykyaikaisia arvoja voimakas, nopein ja kestävin voittaa. Shaolinista otettiin oppia ja mahdollisesti opettajia luomaan sille täydellinen vastus: Wudangin luostari. Taolaisuus on näissä isoimmissa koulukunnissa yleisestikin ulkoisten voimien ohjailemaa. Keisareilla on ollut tilaus kurinalaisille luostareille ja eri keisarit ovat tukeneet eri koulukuntia joita sitten kutsutaan taolaisiksi. Näissä sitten toistellaan Intiasta tuttujen mantrojen tapaan Lao Tzun "seuraajien" oppikirjoja kuten muissakin maailmanuskonnoissa; ilman järjen häivää tai todellista ymmärrystä alkuperäisestä periaatteesta.

      Tao ei ole luostarissa, kuten hyvin ymmärsit, sillä se ei ole ritualistinen uskonto jossa ulkoiset asiat olisivat tärkeitä. Tärkeimmät vastaukset niin perusteet kuin edistyneemmätkin löytynevät Lao tzulta ja Chuang tzulta mutta nekin ovat avoinna vain harvoille. Todellinen Tien kulkija ymmärtää että se kuuluu harvoille. Mikään ei ole itsessään salattu vaan esteeksi muodostuvat omat uskomukset ja puutteet. Tavantallaaja ei idässä ei ole juuri sen onnellisemmassa asemassa tämän suhteen kuin lännessäkään.

      • Juuret lopulta näihin asioihin

        http://www.lightwavesynergy.org/DR_light_wave_systems.html

        http://www.lightwavesynergy.org/DU_teachings.html

        Niin kuin henkisen tien päämääränä yleensäkin on SE sisäinen fuusio. "Adamin ja Evan" yhdistyminen, uudelleen yhdistyminen, jonka Kristus saa aikaan ja on henkinen ja jossa ihmisyksilö vastaanottaa ensi kosketuksen ja vakuutuksen lopullisesta yhdistymisestä tiettyyn taivaalliseen kaksoisosaansa.

        Tämä pätee myös gnosiksessa. Gnosis on epäaistista synteettistä kokonaistietoa ihmisen kosmisesta alkuperästä, hänen aktuaalisesta metafyysisestä koostumastaan sekä tietoa suunnasta, joka johtaa tulevaisuuden täysihmiseen. Siten se on avautumista yliaistilliselle oivalluksen- ja ilmestyksenomaiselle kokemukselle.

        Uudessa testamentissa häitten ja yljän symbolit liittyvät mysterium conjunctionis-tapahtumaan ollen tätä samaa fuusiotapahtumaa symbolisena kirjoituksena.


      • Polusta..
        mirahey1 kirjoitti:

        Juuret lopulta näihin asioihin

        http://www.lightwavesynergy.org/DR_light_wave_systems.html

        http://www.lightwavesynergy.org/DU_teachings.html

        Niin kuin henkisen tien päämääränä yleensäkin on SE sisäinen fuusio. "Adamin ja Evan" yhdistyminen, uudelleen yhdistyminen, jonka Kristus saa aikaan ja on henkinen ja jossa ihmisyksilö vastaanottaa ensi kosketuksen ja vakuutuksen lopullisesta yhdistymisestä tiettyyn taivaalliseen kaksoisosaansa.

        Tämä pätee myös gnosiksessa. Gnosis on epäaistista synteettistä kokonaistietoa ihmisen kosmisesta alkuperästä, hänen aktuaalisesta metafyysisestä koostumastaan sekä tietoa suunnasta, joka johtaa tulevaisuuden täysihmiseen. Siten se on avautumista yliaistilliselle oivalluksen- ja ilmestyksenomaiselle kokemukselle.

        Uudessa testamentissa häitten ja yljän symbolit liittyvät mysterium conjunctionis-tapahtumaan ollen tätä samaa fuusiotapahtumaa symbolisena kirjoituksena.

        Valo ei ole pimeyttä arvokkaampaa. Noissa linkeissä näytti siltä että asioita oli irroitettu konteksteistaan ja sotkettu vapaasti.


      • Polusta.. kirjoitti:

        Valo ei ole pimeyttä arvokkaampaa. Noissa linkeissä näytti siltä että asioita oli irroitettu konteksteistaan ja sotkettu vapaasti.

        ei olekaan, vaan tasapaino näiden kahden välillä on SE asia.


      • pena.d

        Alkuperäiset "taolaisethan" eivät edes tunnustaneet itseään taolaisiksi (Laozi, Chuangzhi jne.) vaan taas myöhemmät oppipolvet kehittivät tämän filosofisen oppisuunnan "edustajille", jos se on edes oikea sana tähän tilanteeseen, nimen johon lukivat itsensäkin (syntyi koulukunnat). Alunperinhän vanhat harmaahapset vain pohtivat Taon luonnetta ja sen vaikutusta tässä universumissa sekä sen ihmeellisyyksiä.

        Kuten mainitsit, opit ovat selkeät, mutta vaikeat ymmärtää ja vielä vaikeampaa on tulla yhdeksi Taon kanssa. Se on kaikille tasapuolisesti yhtä läsnä, mutta silti emme sitä näe, tunne tai ymmärrä.
        Jotkut kenties kutsuisivat tällaista yhtenäiseksi tulemista valaistumiseksi. Millä nimellä Laozi sitä kutsuisi, sitä emme tiedä. Kenties hän vain hymyilisi ja olisi hiljaa nauraen sille kuinka yrittäisimme tavoitella jotain ja samalla kadottaisimme sen asian, kun sitä alkaisimme edes tavoittelemaan.


      • Sit..raaja
        pena.d kirjoitti:

        Alkuperäiset "taolaisethan" eivät edes tunnustaneet itseään taolaisiksi (Laozi, Chuangzhi jne.) vaan taas myöhemmät oppipolvet kehittivät tämän filosofisen oppisuunnan "edustajille", jos se on edes oikea sana tähän tilanteeseen, nimen johon lukivat itsensäkin (syntyi koulukunnat). Alunperinhän vanhat harmaahapset vain pohtivat Taon luonnetta ja sen vaikutusta tässä universumissa sekä sen ihmeellisyyksiä.

        Kuten mainitsit, opit ovat selkeät, mutta vaikeat ymmärtää ja vielä vaikeampaa on tulla yhdeksi Taon kanssa. Se on kaikille tasapuolisesti yhtä läsnä, mutta silti emme sitä näe, tunne tai ymmärrä.
        Jotkut kenties kutsuisivat tällaista yhtenäiseksi tulemista valaistumiseksi. Millä nimellä Laozi sitä kutsuisi, sitä emme tiedä. Kenties hän vain hymyilisi ja olisi hiljaa nauraen sille kuinka yrittäisimme tavoitella jotain ja samalla kadottaisimme sen asian, kun sitä alkaisimme edes tavoittelemaan.

        Valaistumista käytetään usein eräänlaisena "vain kerran" tapahtuvana ilmiönä jonka jälkeen ihminen muuttuu toiseksi. Luulen että Tao on enemmän tasaista matkaamista Tietä pitkin. Tietysti meistä matka tuntuu joskus harppauksilta kun maisemat muuttuvat radikaalisti.


    • Siteeraaja

      The distinction between Daojia and Daojiao that we find today in sinological literature did not originate within Taoism itself and cannot be related to the difference between texts in general and texts in restricted circulation. The distinction orginated with outsiders(The theory was propagated by Zhu Xi 1130-1200. See his "Lun daojiao" Zhuzi yulei 125.3005) and is flawed by the erroneous assumption that jia necessarily means "philosophy" and jiao, "religion." The distinction has no taxonomic value and serves no other purpose than to divide Taoism in to an acceptable and disdained form --- to fundamentalist Confucians. It is therefore tainted with prejudice.

      Lähde: The Taoist Canon: Historical Companion to the Daozang Volume I ed. Kristofer Schipper & Franciscus Verellen

      http://www.daoiststudies.org/dao/content/taoist-canon-historical-companion-daozang

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe