Ajattelin aloittaa tästä aiheen, sillä katsottuani dokumentin Wudangin munkeista innostuin pohtimaan tätä aihetta.
Alkuperäinen taolaisuus on ollut järjestäytymätön luonnonfilosofia, joka selittää maailmankaikkeutta ja ihmisen suhdetta siihen.
Kolmen valtakunnan aikoihin Kiinassa taolaisuudesta alkoi kehittyä uskonnollinen liike, joka sai jumalat ja magian osakseen. Tang-dynastian aikaan taolaisuus alkoi ottaa vaikutteita puddhalaisuudesta ja taolaiseen uskontoon tulivat mukaan luostarijärjestö sekä monia muita buddhalaisuudelle tyypillisiä piirteitä.
Tähän päivään taolaisuus on jakautunut filosofiasta moneen eri lahkoon, jossa palvotaan jumalia ja jokaisella on oma tapansa ja teoriansa kuolemattomuuden saavuttamiseksi.
Näiden lahkojen tavoitteet vaikuttavat alkuperäisen filosofian näkökulmasta jopa naurettavilta. Ensimmäisenä tulee mieleen ajatus jumalista ja kuolemattomuudesta. Filosofiahan ei näitä tunnista. Toinen mikä tuli mieleen katsoessani dokumenttia Wudangin munkeista oli hirvittävä kuri. Oppilaita jopa lyötiin, kunnes "oppivat tavoille". Tuollainen ajatus ei sovi taolaiseen ajatteluun laisinkaan. TUskin voi ihan kulttuurieron piikkiin pistää vaikka kuten myös buddhalainen, taolainen ajattelu ja toteutus on erilaista lännessä kuin idässä, lännessä monesti ymmärrettävämpää ja ihmisystävällisempää, näin yleistettynä.
Filosofisen taolaisuuden kannaltahan tällaista voitaisi pitää turhana, jatkuvaa harjoittelua korkeamman tavoittelemiseksi näet. Toisaalta taolaisuus on hyvin paradoksaalinen filosofia, joten sitä voi myös tulkita monin TAVOIN.
Alkuperäinen taolaisuus ja sen suhde uusiin haaroihin.
11
783
Vastaukset
- RJUUNA
Mikä on sitten tuo alkuperäinen taolaisuus
- sjkfgkwe
Jos luit muutakin kuin otsikon niin filosofinen taolaisuus.
- Muuntuva
sjkfgkwe kirjoitti:
Jos luit muutakin kuin otsikon niin filosofinen taolaisuus.
Pysymme poissa kaikesta alkuperäisestä ja ainoasta oikeasta staattisesta opista, jota ei voisi muuttaa. Jos luulottelisimme omaavamme ainoan oikean ja alkuperäisen taolaisuuden, meistä tulisi helposti fundamentalisteja. Ja sekös jos mikä on aiheuttanut sotia. Menköön oppi kokonaan sellaisessa tapauksessa, sehän on vain oppi. Kokemus on jotain muuta.
- 15+14
------
- Polusta...
Wudang oli vastaus Shaolinin kamppailulajeille. Shaolin painotti hyvin nykyaikaisia arvoja voimakas, nopein ja kestävin voittaa. Shaolinista otettiin oppia ja mahdollisesti opettajia luomaan sille täydellinen vastus: Wudangin luostari. Taolaisuus on näissä isoimmissa koulukunnissa yleisestikin ulkoisten voimien ohjailemaa. Keisareilla on ollut tilaus kurinalaisille luostareille ja eri keisarit ovat tukeneet eri koulukuntia joita sitten kutsutaan taolaisiksi. Näissä sitten toistellaan Intiasta tuttujen mantrojen tapaan Lao Tzun "seuraajien" oppikirjoja kuten muissakin maailmanuskonnoissa; ilman järjen häivää tai todellista ymmärrystä alkuperäisestä periaatteesta.
Tao ei ole luostarissa, kuten hyvin ymmärsit, sillä se ei ole ritualistinen uskonto jossa ulkoiset asiat olisivat tärkeitä. Tärkeimmät vastaukset niin perusteet kuin edistyneemmätkin löytynevät Lao tzulta ja Chuang tzulta mutta nekin ovat avoinna vain harvoille. Todellinen Tien kulkija ymmärtää että se kuuluu harvoille. Mikään ei ole itsessään salattu vaan esteeksi muodostuvat omat uskomukset ja puutteet. Tavantallaaja ei idässä ei ole juuri sen onnellisemmassa asemassa tämän suhteen kuin lännessäkään.Juuret lopulta näihin asioihin
http://www.lightwavesynergy.org/DR_light_wave_systems.html
http://www.lightwavesynergy.org/DU_teachings.html
Niin kuin henkisen tien päämääränä yleensäkin on SE sisäinen fuusio. "Adamin ja Evan" yhdistyminen, uudelleen yhdistyminen, jonka Kristus saa aikaan ja on henkinen ja jossa ihmisyksilö vastaanottaa ensi kosketuksen ja vakuutuksen lopullisesta yhdistymisestä tiettyyn taivaalliseen kaksoisosaansa.
Tämä pätee myös gnosiksessa. Gnosis on epäaistista synteettistä kokonaistietoa ihmisen kosmisesta alkuperästä, hänen aktuaalisesta metafyysisestä koostumastaan sekä tietoa suunnasta, joka johtaa tulevaisuuden täysihmiseen. Siten se on avautumista yliaistilliselle oivalluksen- ja ilmestyksenomaiselle kokemukselle.
Uudessa testamentissa häitten ja yljän symbolit liittyvät mysterium conjunctionis-tapahtumaan ollen tätä samaa fuusiotapahtumaa symbolisena kirjoituksena.- Polusta..
mirahey1 kirjoitti:
Juuret lopulta näihin asioihin
http://www.lightwavesynergy.org/DR_light_wave_systems.html
http://www.lightwavesynergy.org/DU_teachings.html
Niin kuin henkisen tien päämääränä yleensäkin on SE sisäinen fuusio. "Adamin ja Evan" yhdistyminen, uudelleen yhdistyminen, jonka Kristus saa aikaan ja on henkinen ja jossa ihmisyksilö vastaanottaa ensi kosketuksen ja vakuutuksen lopullisesta yhdistymisestä tiettyyn taivaalliseen kaksoisosaansa.
Tämä pätee myös gnosiksessa. Gnosis on epäaistista synteettistä kokonaistietoa ihmisen kosmisesta alkuperästä, hänen aktuaalisesta metafyysisestä koostumastaan sekä tietoa suunnasta, joka johtaa tulevaisuuden täysihmiseen. Siten se on avautumista yliaistilliselle oivalluksen- ja ilmestyksenomaiselle kokemukselle.
Uudessa testamentissa häitten ja yljän symbolit liittyvät mysterium conjunctionis-tapahtumaan ollen tätä samaa fuusiotapahtumaa symbolisena kirjoituksena.Valo ei ole pimeyttä arvokkaampaa. Noissa linkeissä näytti siltä että asioita oli irroitettu konteksteistaan ja sotkettu vapaasti.
Polusta.. kirjoitti:
Valo ei ole pimeyttä arvokkaampaa. Noissa linkeissä näytti siltä että asioita oli irroitettu konteksteistaan ja sotkettu vapaasti.
ei olekaan, vaan tasapaino näiden kahden välillä on SE asia.
- pena.d
Alkuperäiset "taolaisethan" eivät edes tunnustaneet itseään taolaisiksi (Laozi, Chuangzhi jne.) vaan taas myöhemmät oppipolvet kehittivät tämän filosofisen oppisuunnan "edustajille", jos se on edes oikea sana tähän tilanteeseen, nimen johon lukivat itsensäkin (syntyi koulukunnat). Alunperinhän vanhat harmaahapset vain pohtivat Taon luonnetta ja sen vaikutusta tässä universumissa sekä sen ihmeellisyyksiä.
Kuten mainitsit, opit ovat selkeät, mutta vaikeat ymmärtää ja vielä vaikeampaa on tulla yhdeksi Taon kanssa. Se on kaikille tasapuolisesti yhtä läsnä, mutta silti emme sitä näe, tunne tai ymmärrä.
Jotkut kenties kutsuisivat tällaista yhtenäiseksi tulemista valaistumiseksi. Millä nimellä Laozi sitä kutsuisi, sitä emme tiedä. Kenties hän vain hymyilisi ja olisi hiljaa nauraen sille kuinka yrittäisimme tavoitella jotain ja samalla kadottaisimme sen asian, kun sitä alkaisimme edes tavoittelemaan. - Sit..raaja
pena.d kirjoitti:
Alkuperäiset "taolaisethan" eivät edes tunnustaneet itseään taolaisiksi (Laozi, Chuangzhi jne.) vaan taas myöhemmät oppipolvet kehittivät tämän filosofisen oppisuunnan "edustajille", jos se on edes oikea sana tähän tilanteeseen, nimen johon lukivat itsensäkin (syntyi koulukunnat). Alunperinhän vanhat harmaahapset vain pohtivat Taon luonnetta ja sen vaikutusta tässä universumissa sekä sen ihmeellisyyksiä.
Kuten mainitsit, opit ovat selkeät, mutta vaikeat ymmärtää ja vielä vaikeampaa on tulla yhdeksi Taon kanssa. Se on kaikille tasapuolisesti yhtä läsnä, mutta silti emme sitä näe, tunne tai ymmärrä.
Jotkut kenties kutsuisivat tällaista yhtenäiseksi tulemista valaistumiseksi. Millä nimellä Laozi sitä kutsuisi, sitä emme tiedä. Kenties hän vain hymyilisi ja olisi hiljaa nauraen sille kuinka yrittäisimme tavoitella jotain ja samalla kadottaisimme sen asian, kun sitä alkaisimme edes tavoittelemaan.Valaistumista käytetään usein eräänlaisena "vain kerran" tapahtuvana ilmiönä jonka jälkeen ihminen muuttuu toiseksi. Luulen että Tao on enemmän tasaista matkaamista Tietä pitkin. Tietysti meistä matka tuntuu joskus harppauksilta kun maisemat muuttuvat radikaalisti.
- Siteeraaja
The distinction between Daojia and Daojiao that we find today in sinological literature did not originate within Taoism itself and cannot be related to the difference between texts in general and texts in restricted circulation. The distinction orginated with outsiders(The theory was propagated by Zhu Xi 1130-1200. See his "Lun daojiao" Zhuzi yulei 125.3005) and is flawed by the erroneous assumption that jia necessarily means "philosophy" and jiao, "religion." The distinction has no taxonomic value and serves no other purpose than to divide Taoism in to an acceptable and disdained form --- to fundamentalist Confucians. It is therefore tainted with prejudice.
Lähde: The Taoist Canon: Historical Companion to the Daozang Volume I ed. Kristofer Schipper & Franciscus Verellen
http://www.daoiststudies.org/dao/content/taoist-canon-historical-companion-daozang
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123650MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar711928Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811214Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja651035Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778