öljy vai voi?

Rasvaa

Mitä rasvaa kannatte kesävaelluksella mukana? Öljy säilyy hyvin, muttei kelpaa leivän päälle, eikä ole yhtä hyvää kuin voi. Voi taas säilyy huonommin kuin öljy. En ole tähän asti kantanut mukana kumpaakaan, kun ruuaksi olen laittanut vain patoja ja kastikkeita ja puuroja. Mutta jos vaikka ensi kerralla saisi voita näkkärin päälle ;). Minkä aikaa esim oikea voi säilyy kesällä ilman että härskiintyy? Ja onko mahdollista pidentää sen käyttöikää jollain jipolla? Pakkaamalla sen sinne villapaidan sisään, se pysyy tietty kylmänä pisimpään, mutta onko muita keinoja?
ps: Jos ei ole oikeasti aiheellista vastattavaa, niin turhat vittuilut voikin sitten jo jättää kokonaan kirjoittamatta.

3

3338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itlah

      suolaisempi voi säilyy kohtuu hyvin, leiriytyessäsi laita voirasia mahdollisimman varjoiseen ja viileään paikkaan, itse käytän vesitiivistä rasiaa jolloin sitä voi ankkuroituna säilyttää vaikka purossa ja esim kiven koloissa on viileää, vaikka voi välillä pääsee pehmenemään ei se kuitenkaan heti ole pilalla, itsellä on ollut voita mukana 2viikon kesäretkellä ja säilyi syötävänä koko retken. itse olen lisännyt voihin jonkin verran suolaa ja luulisin sen parantavan säilymistä, toki liiallinen suolan kanssa läträäminen lisää liikkuessa janon tunnetta joten kohtuudella se suolan lisääminen ja tietysti oman maun mukaan, oletko kokeillut sulatejuustoja esim koskenlakija säilyy tosi hyvin ja eri makujakin löytyy ja noihin reissuilla syötäviin pataruokiin koskenlaskijaa lisäämällä saa aikaan suoranaisia makuelämyksiä.

      • atlatl

        ...tuli mieleen että lisääkö valkosipuli sen säilyvyyttä kun kuulema se on antiseptistä?
        Kotioloissa olen nimittäin lisännyt voihin murskattuja valkosipulinkynsiä. Sanovat että kun se kerran on antiseptinen niin eiköhän voikin silloin säilyne pidempään.
        ja mausteet on ruoassa valmiina.

        Jos ruokaan ei välttämättä tarvita voita,niin tarvitaanko leivällekkään? Itse laitan leipiä kotonakin ilman voita.
        Joku hyvä juusto,joka säilyy,käynee yhtä hyvin.Meetvursti säilyy myös päiväkausia suolaisuutensa ansiosta.
        Kaikkeen ruokaan pätee se,että on hyvä saada se välillä viileään.
        Purot on hyviä ja syvät kolot maassa.
        Märkä pyyhe eväiden päällä jäähdyttää myös.


    • Vanha Erkkı

      Ennen kun otettiin limppu mukaan, siihen leikattiin kolo voita varten, sinne voi ja kanneksi leikattu kuoren osa. Voihan se voi kuumalla pehmitä sinnekin, mutta leivästähän tuo löytyy ja voi säilyy puhtaana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe