Kaverilla on Kia Ceed 7 vuoden/150 000 km takuulla. Kuulostaa hienolta, mutta todellisuus on jotain muuta.
Autosta meni vetoakseli vajaan kahden vuoden ja 80 000 km jälkeen. Tietenkin hän vei auton merkkiliikkeeseen takuukorjaukseen. Mutta yllätys yllätys sanoivatkin, että omaan piikkiin menee, koska kyseessä on kuluva osa?!?!? Aika koomista ja vähintään yhtä koomista oli se, että hän kiltisti maksoi sen.
Itsekin olen harkinnut ostavani Ceedin ja suurin syy harkintaani on ollut juuri tuo takuu, mutta enpä taida enää harkita, jos tuo ns. takuu ei sitten korvaakaan mitään, jos jotain menee rikki. Vaikka itse kyllä pitäisin puoleni, jos alta kahden vuoden menisi vetoakseli. Eihän useimmissa eurooppalaisissa mene koskaan rikki.
Kian tulisi ainakin mainoksissaan jo ilmoittaa, että takuu ei kata kuluvia osia ja että mitkä heidän kuluvat osansa ovat. Mielestäni tuohon sarjaan saisi kuulua vain jarrupalat ja renkaat. Mutta Kian takuu taitaa olla pelkkää markkinointihuijausta, jos takuu käytännössä ei kata mitään.
Meikäläisellä meni aikanaan Skodassa 120 000 km kohdalla jarrulevyt, jotka huollossa huomattiin viallisiksi. He olivat ne vaihtaneet takuun piikkiin ja ilmoittivat vaan, että vaihtoivat ne vielä kun oli takuuaikaa jäljellä. Sitä ei sillon tosiaan ollut kuin 1kk jäljellä, joten ystävällisesti pojat toimivat. Seuraavassa huollossa olisi jo mennyt omaan piikkiin.
Eli taitaa tuo eurotakuu olla ainakin paljon ajaville paljon parempi, sillä tosiaan oikeasti takaa kaikki osat 2 vuotta ilman km-rajoitusta.
Kian takuu???
21
3425
Vastaukset
- mekaanikko
kukaan uskoa tuota sun juttu, että skodaas olisi vaihdettu takuuseen 120tkm kohdalla alkuperäset jarrulevyt uusiin!!!!!!!!!!!
- 16
takuuehdoissa kerrotaan ettei kuluvat osat kuulu takuun piiriin, aivan samoin on muissakin automerkeissä. Turha porata selvästä asiasta !!
- Hoh hoijaa...
"kaverin"autoja aina...:) Mutta onpas Skodasi ollut liikkeellä jos ajat vajaassa kahdessa vuodessa 120 000. Uskokoon ken tahtoo....
- kiaceed
On tainnu mennä jauhot ja vellit sekaisin. Tuskin kyseessä on ollu vika vetoakselissa, vaan todennäköisesti vetonivelen suojakumi on mennyt rikki ja kun sitä ei ole huomattu ajoissa (missä huollettu, eikö huolto ole tarkastanut niitä?), niin se on lopulta rikkonut vetonivelen. Jos vetonivelessä olisi valmiste- tai materiaalivika, niin kyllähän se tulisi ilmi jo ensimmäisten kymmenien tuhansien aikana. Toisaalta ulomman vetonivelen saa kyllä varsinkin pidemmän päälle rikki sopivalla ajotyylillä, lainaatko vaikka sitä Skodaasi, niin lupaan että saan tuhannen kilsan aikana vetarin siitä kappaleiksi. Voit sitten kokeilla maksaako takuu sen.
Ei tietenkään takuu korvaa kuluvia osia tai käyttövirheestä johtuvia rikkoutumisia.
Ja mitä tulee tuohon väitteeseen, että Skoda on korvannut 120000km ajettuu autoon jarrulevyt tuntuu aika arveluttavalta. Eiköhän noilla kilsoilla ole levyt jo aika lopussa. Ja jos levyt ovat täristäneet, niin kyllä niiden vaihto silti kuuluisi jo asiakkaan maksettavaksi. Voi siinä sikäli perääkin olla, koska autojen keskimääräinen ajosuorite vuodessa on n. 18000km. Eli keskimäärin Skodilla on ajettu 36000km, kun niiden takuu päättyy ajallisesti. Autoista on varmaan hyvin pieni osuus sellaisia, joilla ajetaan 120000km vuodessa. Toisin sanoen, on kokonaiskustannusten kannalta ihan sama, jos siihen pariin prosenttiin autoista vaihdetaan takuuaikana esim. jarrulevyt, vaikka ne ei oikeasti kuuluisi takuuseen. Samaa käytäntöä ei voi kustannussyistä ottaa valmistajat, joilla on moninkerroin pidempi takuu. Jos Kiakin vaihtaisi esim. 120000km ajettujen autojen jarrulevyt uusiin takuuaikana, niin niitä levyjä saisi vaihtaa autoihin moninkerroin enemmän kuin Skodaan (vrt. 2 vuoden takuuaika vs. 7 vuoden takuuaika). Ei siinä tarvita kummoistakaan matematiikkaa, että älyää homman mahdottomuuden tai kyseinen kulu pitäisi lisätä autojen hintoihin ja vähän ajavat maksaisivat paljon ajavien kuluvien osien vaihdot.
Kyllä minä ainakin uskon, ja tiedän saavani Kiaani vielä viidenkin vuoden päästä uuden vetoakselin, jos se sattuu jostain syystä särkymään normaalissa käytössäni. Autollani on siinä vaiheessa ajettu n. 100000km. Skodan takuu olisi päättynyt siinä vaiheessa jo kolme vuotta sitten, kun kilsoja olisi ollut n. 40000km.
Kummassako on sitten parempi takuu, sen päättely liene aika helppoa.- mä1234567899
Vaihdettu kaikki ovet 60 000 km huollossa kaikki ovet takuuseen.
- jooooooooooopaaaaaaa
mä1234567899 kirjoitti:
Vaihdettu kaikki ovet 60 000 km huollossa kaikki ovet takuuseen.
Mun Focuksessa taas ei ole ollut 5 vuoteen yhtäkään vikaa. Eikä ruostettakaan, siitä on finikor pitänyt huolen.
- TDDI
mä1234567899 kirjoitti:
Vaihdettu kaikki ovet 60 000 km huollossa kaikki ovet takuuseen.
onkin kyse tyyppi viasta joka johtui/johtuu saumakitistä!!!!!!
- Eurotakuu parempi
Eli mainitsen vielä, että kertomus oli täyttä faktaa ja saattaa siksi satuttaa joitakin hyväuskoisia Kian ostaneita. Pahoittelut siitä.
Kertomukseni tarkoitus ei ollut sinällään haukkua Kiaa, sillä sehän on oikeastikin laadukas auto, mutta minua ottaa päähän se, että markkinoinnin kantavana voimana toimiva 7 vuoden takuu onkin hyvin pitkälti huijausta.
Onhan toki ymmärrettävää, että uuden automerkin on lyötävä itsensä läpi jollain erikoisella jutulla, mutta tällainen kyseenalaisesti toimivan takuun markkinointi saattaa osua aika pahasti omaan nilkkaan. Viitteitä tästä näkyy jo siinä, että moni pettynyt luopuu Kiastaan yllättävän halvalla ja sitä myöten jälleenmyyntiarvot ovat laskeneet kilpailijamerkkejä enemmän.
Useimmilla vähän ajavilla ja kauan samaa autoa pitävillä Kia on kuitenkin varteenotettava vaihtoehto, sillä viat ovat varovaisessa ajossa suht harvinaisia eikä kovempi arvonlaskukaan enää tunnu niin pahasti kun se jakaantuu pidemmälle ajalle. Kovaan ammattiajoon kelillä kuin kelillä sitä ei ole kuitenkaan tarkoitettu. - kiaceed
Eurotakuu parempi kirjoitti:
Eli mainitsen vielä, että kertomus oli täyttä faktaa ja saattaa siksi satuttaa joitakin hyväuskoisia Kian ostaneita. Pahoittelut siitä.
Kertomukseni tarkoitus ei ollut sinällään haukkua Kiaa, sillä sehän on oikeastikin laadukas auto, mutta minua ottaa päähän se, että markkinoinnin kantavana voimana toimiva 7 vuoden takuu onkin hyvin pitkälti huijausta.
Onhan toki ymmärrettävää, että uuden automerkin on lyötävä itsensä läpi jollain erikoisella jutulla, mutta tällainen kyseenalaisesti toimivan takuun markkinointi saattaa osua aika pahasti omaan nilkkaan. Viitteitä tästä näkyy jo siinä, että moni pettynyt luopuu Kiastaan yllättävän halvalla ja sitä myöten jälleenmyyntiarvot ovat laskeneet kilpailijamerkkejä enemmän.
Useimmilla vähän ajavilla ja kauan samaa autoa pitävillä Kia on kuitenkin varteenotettava vaihtoehto, sillä viat ovat varovaisessa ajossa suht harvinaisia eikä kovempi arvonlaskukaan enää tunnu niin pahasti kun se jakaantuu pidemmälle ajalle. Kovaan ammattiajoon kelillä kuin kelillä sitä ei ole kuitenkaan tarkoitettu."Kertomukseni tarkoitus ei ollut sinällään haukkua Kiaa, sillä sehän on oikeastikin laadukas auto, mutta minua ottaa päähän se, että markkinoinnin kantavana voimana toimiva 7 vuoden takuu onkin hyvin pitkälti huijausta. "
Höpöhöpö, Kian takuu korvaa aivan varmasti takuuaikana kaikki takuuseen kuuluvat viat. Kuluvien osien vaihdot ei ole mitään takuuvikoja. Jos takuu olisi jollain tapaa huijausta, niin kuluttajavirasto olisi jo aivan 100% varmasti puuttunut siihen. Se on vaan fakta, että suurin osa ihmisistä ei ymmärrä mitä se takuu todellisuudessa tarkoittaa. Eikä myyjätkään ilmeisesti osaa kertoa sitä.
Jos haluaa Kian kuluvien osien vaihdot kivuttomasti, niin ota autoosi huolenpitosopimus - se on kiaan todella edullinen, esim. 36kk/60000km sopimus 32euroa/kk. Menee jarrupalat ja kaikki sen piikkiin, mikä ei kuulu takuuseen. - römpötipöts
kiaceed kirjoitti:
"Kertomukseni tarkoitus ei ollut sinällään haukkua Kiaa, sillä sehän on oikeastikin laadukas auto, mutta minua ottaa päähän se, että markkinoinnin kantavana voimana toimiva 7 vuoden takuu onkin hyvin pitkälti huijausta. "
Höpöhöpö, Kian takuu korvaa aivan varmasti takuuaikana kaikki takuuseen kuuluvat viat. Kuluvien osien vaihdot ei ole mitään takuuvikoja. Jos takuu olisi jollain tapaa huijausta, niin kuluttajavirasto olisi jo aivan 100% varmasti puuttunut siihen. Se on vaan fakta, että suurin osa ihmisistä ei ymmärrä mitä se takuu todellisuudessa tarkoittaa. Eikä myyjätkään ilmeisesti osaa kertoa sitä.
Jos haluaa Kian kuluvien osien vaihdot kivuttomasti, niin ota autoosi huolenpitosopimus - se on kiaan todella edullinen, esim. 36kk/60000km sopimus 32euroa/kk. Menee jarrupalat ja kaikki sen piikkiin, mikä ei kuulu takuuseen.Itse ostin uudesta toisenmerkkisen auton jolla ajanut yli 80 thkm eikä noissa jarrupaloissa ainakaan vielä ole ollut vaihtotarvetta, tuskin Kiassakaan joten tuo 60 thkm lienee ehkä sovitettu niin ettei noita tarvitse vaihtaa takuuseen?
Kauppaa ne automerkit käy eikä ne tyhmiä ole, jopa tuo huoltosopimus tuottaa yritykselle voittoa, ainakin keskimäärin. - Eurotakuu parempi
kiaceed kirjoitti:
"Kertomukseni tarkoitus ei ollut sinällään haukkua Kiaa, sillä sehän on oikeastikin laadukas auto, mutta minua ottaa päähän se, että markkinoinnin kantavana voimana toimiva 7 vuoden takuu onkin hyvin pitkälti huijausta. "
Höpöhöpö, Kian takuu korvaa aivan varmasti takuuaikana kaikki takuuseen kuuluvat viat. Kuluvien osien vaihdot ei ole mitään takuuvikoja. Jos takuu olisi jollain tapaa huijausta, niin kuluttajavirasto olisi jo aivan 100% varmasti puuttunut siihen. Se on vaan fakta, että suurin osa ihmisistä ei ymmärrä mitä se takuu todellisuudessa tarkoittaa. Eikä myyjätkään ilmeisesti osaa kertoa sitä.
Jos haluaa Kian kuluvien osien vaihdot kivuttomasti, niin ota autoosi huolenpitosopimus - se on kiaan todella edullinen, esim. 36kk/60000km sopimus 32euroa/kk. Menee jarrupalat ja kaikki sen piikkiin, mikä ei kuulu takuuseen.Puhuin vain tosiasioista, joten ei suotta tarvitse kiihtyä. Pahoitteluni, mikäli aiheutin mielipahaa.
Joka tapauksessa hyvää autoilutalvea kaikille merkistä riippumatta!
- Ladamiäs
Takuuta on 7 vuotta TAI 150 000 KM. Ja tämä just hämää. Ittekkin ostin Kia Ceedin ja huomasin kilometrirajotuksen myöhemmin. On kyllä toiminu ilman ongelmia.
- Ladamiäs
Toispa se saatanan Delta-auto Ladoja. Ne kestäis kyllä.
- asdasdasassaaaaa
Osta mielummin Mosse vm.62.
- ...
7 vuotta on parempi kuin Skodan 2 vuotta. Ei ole vaikea yhtälö. Se että korvattavuudessa ei ole "takuulla" eroa, siitä pitää huolen jo kilpailu ja viranomaiset. Tai joku joka on lukenut useammankin uuden auton takuuehdot. Keksittyjä tarinoita mahtuu heittämään nettiin vaikka kuinka.
Eipä ainakaan Octavian pyöränlaakerit menneet takuuseen 110 000 km:n kohdalla.- fatalm
Delta-auton huollosta ja takuusta.Huollot ovat kallita viime huolton.400e
Pari kuukautta sen jälkeen syttyi merkkivalo mittaristoon vein Delta-huoltoon.
Pakoputkessa vuoto,ei kuulemma nähty huollossa.Hintana 390 euroa.
Auto 4 vuotta vanha Kia ajettu n.60,000.
Takuu ei kuulemma korvaa. On kyllä viimeinen Delta-auto auto. - Kiia mään
fatalm kirjoitti:
Delta-auton huollosta ja takuusta.Huollot ovat kallita viime huolton.400e
Pari kuukautta sen jälkeen syttyi merkkivalo mittaristoon vein Delta-huoltoon.
Pakoputkessa vuoto,ei kuulemma nähty huollossa.Hintana 390 euroa.
Auto 4 vuotta vanha Kia ajettu n.60,000.
Takuu ei kuulemma korvaa. On kyllä viimeinen Delta-auto auto.Onko 400 euroa sinusta KALLIS huolto? Sehän on melkein ilmainen! Mersuun pieni huolto maksoi 660 e ja v70 Volvoon (vm. 2004) oli viimeksi 588 e, vaikka ainoa korjaus oli vilkkureleen vaihto. Puolisoni Ceed'iin saa huollon 300-350 eurolla. Toki huoltoväli on 5000 vähemmän kuin Mersussa tai Volvossa, mutta silti siitä kertyy säästöä helposti satoja euroja vuodessa.
Herää vuoteen 2010 ja ole kiitollinen noin pienestä huoltohinnasta.
Ps. Jos haluat säästää, sano korjaamolla, etteivät laita superhyperxyz-öljyä, vaan normaalia synteettistä öljyä. Varma keino säästää 40-50 euroa merkkiliikkeessä. Puoli maailmaa ajaa yhä pelkällä mineraaliöljyllä ja silti koneet kestävät 25 vuotta vaivatta. - Avensis2000
Kiia mään kirjoitti:
Onko 400 euroa sinusta KALLIS huolto? Sehän on melkein ilmainen! Mersuun pieni huolto maksoi 660 e ja v70 Volvoon (vm. 2004) oli viimeksi 588 e, vaikka ainoa korjaus oli vilkkureleen vaihto. Puolisoni Ceed'iin saa huollon 300-350 eurolla. Toki huoltoväli on 5000 vähemmän kuin Mersussa tai Volvossa, mutta silti siitä kertyy säästöä helposti satoja euroja vuodessa.
Herää vuoteen 2010 ja ole kiitollinen noin pienestä huoltohinnasta.
Ps. Jos haluat säästää, sano korjaamolla, etteivät laita superhyperxyz-öljyä, vaan normaalia synteettistä öljyä. Varma keino säästää 40-50 euroa merkkiliikkeessä. Puoli maailmaa ajaa yhä pelkällä mineraaliöljyllä ja silti koneet kestävät 25 vuotta vaivatta.Hitto mitä hintoja maksatte "huolloista" jotka taitaa suurimmaksi osaksi olla vaan jotain tarkastuksia.
itse en kyllä maksaisi 588 e mistään vilkkureleen vaihdosta. En edes v.2010 ;)
Onko tuo aikuisten oikeesti totta vai provoa vaan ??!
Nyt alkaa tuntua oma 10 v.vanha Avensis tosi edulliselta peliltä. Sen verran simmppeliä tekniikkaakin vielä että jotain osaa itsekin tehdä eikä mitään "pakollisia" huoltoja ole kuin öljynvaihdot.(maksoi muuten vain 40 e sis.työt/öljy/suodatin) Kuluvia osia vaihdellaan tietysti sitä mukaa kun kuluu.
vaan eipä järin kalliita nekään korjaukset.
Olen miettinyt vaihtoa Ceediin mutta enpä taida enää...tai sitten jos saa muutaman vuoden vanhan edullisesti ja hoitelee nuo huoltohommat missä edullisemmin saa/itse. Jep,jep. - yskis
Avensis2000 kirjoitti:
Hitto mitä hintoja maksatte "huolloista" jotka taitaa suurimmaksi osaksi olla vaan jotain tarkastuksia.
itse en kyllä maksaisi 588 e mistään vilkkureleen vaihdosta. En edes v.2010 ;)
Onko tuo aikuisten oikeesti totta vai provoa vaan ??!
Nyt alkaa tuntua oma 10 v.vanha Avensis tosi edulliselta peliltä. Sen verran simmppeliä tekniikkaakin vielä että jotain osaa itsekin tehdä eikä mitään "pakollisia" huoltoja ole kuin öljynvaihdot.(maksoi muuten vain 40 e sis.työt/öljy/suodatin) Kuluvia osia vaihdellaan tietysti sitä mukaa kun kuluu.
vaan eipä järin kalliita nekään korjaukset.
Olen miettinyt vaihtoa Ceediin mutta enpä taida enää...tai sitten jos saa muutaman vuoden vanhan edullisesti ja hoitelee nuo huoltohommat missä edullisemmin saa/itse. Jep,jep.tai 30 000km. Oli aiemmin toyota yaris,huollot samaa luokkaa.
- fghjkvbbgt
yskis kirjoitti:
tai 30 000km. Oli aiemmin toyota yaris,huollot samaa luokkaa.
ihan keskiverto hintaiset. Delta laskenut hintoja ainakin bensamalleissa.
- Joopajoo...
Jaa, 80tkm ja vetoakseli paskana? Ettei olisi nivel kyseessä. Fordissahan noita sisempiä niveliä paukkui 30tkm välein.
Itselläni -08 Ceedissä vaihdettiin koiranluut takuuseen 58tkm kohdalla, 60tkm pitävät kuulemma niissä normaalikestona (volkkarilla 30tkm ja omaan piikkiin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833