Kuuluuko painon nousta jo rv 14?

pähkymä

Mulla on tullu viikossa painoa lisää reilut puoli kiloa. Sitä ennen paino on vain ollu vähän laskusuunnassa tai pysynyt ennallaan. Pahoinvointia ei ole ollut. Onkos tämä ihan normaali tahti? En oikein osaa sanoa, oonko nyt viikon kuluessa syönyt vaan enemmän vai voisko tämä johtua raskaudesta.

Jostain luin, ettei painon tarvi välttämättä nousta ollenkaan ennen jotain rv 20. Tarkottaako tuo 20 viikon "raja" niitä äitejä, joilla ylipainoa on jo ennestään? Itse olen aika hoikka, painoindeksi 19-20.

En tietenkään haluaisi kovin montaa ylimääräistä kiloa raskauden jälkeen pudotettavaksi... Mistä senkin sitten tietää, mikä on "normaalia" painonnousua ja mikä silkkaa läskiä?

13

4872

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • llppooj

nousi viikolle 10 vain 600 gr. Sen jälkeen nyt viikolle 14 5 on paino noussut ilmeisesti 2-3 kg. Saattaa johtua myös roskaruoka himoista tms... Tosin tuo kotipuntari on vähän huono, näyttää aina paria kiloa enemmän. Luotan vain neuvolan vaakaan enää, siellä näkee "totuuden" :)

• 39+3

on, ja jokainen on yksilö!

• tiasdjl

nyt sitten!minulla oli alkuraskaudessa kamalaa tuo painonnousu,nyt jotain muutaman kuukauden pysynyt samana..neuvolatätiltä ihmettelin tätä myös.alipainoisilla ja hoikilla ihmisillä kuulemma saattaa noustakkin nopeaa paino raskauden aikana.joko alussa tai lopussa..itselle on tullut nyt se reilu 10 kiloa,(kuulemma sopivasti verrattuna alkupainoon)höhöh,itellä vaan kamala möhkö olo :D

• viikkoja 16

ja painoa tullut 3-4 kiloa.Olen ollut alipainoinen ennen raskautumista joten uskon että paino nousee siksi heti alusta alkaen. Tai ainakin tuota kilon kuukausivauhtia näyttää menevän :) Ruoka maistuu välillä enemmän ja välillä vähemmän. Välillä on ihan ripulilla ja välillä ummetusta :( Toisinaan on niin paikat kipeät ettei kykene juurikaan liikkumaan ja välillä on niin hyvässä kunnossa että voi juosta :D Kaikki vaikuttaa painoon.

• huukki34

Ensimmäisen kolmen kuukauden jälkeen (12 viikon jälkeen) paino alkaa normaalipainoisella tai hoikalla kasvaa noin puoli kiloa viikossa. Eniten viikoilla 17-20 ja yleensä vähiten viimeisinä viikkoina.

Jos sinun kokoisella paino ei ole noussut viikkoon 20 mennessä, jokin on hullusti.

"Ideaali" painon lisäys on 12,6 kiloa koko raskauden aikana. Keskimäärin paino nousee 10-16 kiloa. Hoikille voi tulla enemmän, ylipainoisille voi jäädä vähän vajaaseen 10 kiloon. Tuo 12,6 kiloa siis keskimäärin kattaa kaiken tarpeellisen, eikä siinä ole mitään ylimääräistä pudotettavaa raskauden jälkeen.

Paino nousee lapsen, lapsiveden, kohdun kasvun, verisuonten laajenemisen ja verimäärän lisääntymisen, istukan ja napanuoran, rintojen ja maitorauhasten kasvun, imetystä varten tarvittavan vararavinnon kasvun (usein reisiin) myötä. Tästä löytyy taulukko muun muassa siitä odotusajan kirjasesta, jonka olet neuvolassa luultavasti saanut.

• rv20/5kg

Enemmän olisin huolissani siitä, että alipainon rajalla oleva nainen on huolissaan jos paino on noussut puoli kiloa rv14!

• nää on näitä...
        rv20/5kg kirjoitti:

Enemmän olisin huolissani siitä, että alipainon rajalla oleva nainen on huolissaan jos paino on noussut puoli kiloa rv14!

Kaikki vaan ei halua pudottaa sitä ylimäärästä läskiä raskauden jälkeen vaan siks, että "nyt kun oon raskaana niin saan syödä mitä vaan". Onhan se lapsellekin parempi, että äiti jaksaa touhuta eikä ole mikään läski sohvaperuna. Ja tiedoksi, että BMI 19-20 on normaali, ei alipaino.

• huukki34
        nää on näitä... kirjoitti:

Kaikki vaan ei halua pudottaa sitä ylimäärästä läskiä raskauden jälkeen vaan siks, että "nyt kun oon raskaana niin saan syödä mitä vaan". Onhan se lapsellekin parempi, että äiti jaksaa touhuta eikä ole mikään läski sohvaperuna. Ja tiedoksi, että BMI 19-20 on normaali, ei alipaino.

Jos/kun tuossa vaiheessa raskautta paino alkaa nousta, se EI ole LÄSKIÄ. Ymmärrätkö?

Ja 19 on aivan normaalin painon alarajalla, joten jos tuossa vaiheessa raskautta on painoindeksi vielä 19, voidaan sanoa, että nainen on jo alipainoinen.

Itselläni painoindeksi on ollut ennen raskautta 21. Nyt viikkoja 14 ja painoa tullut 1,5 kiloa. Ihan jees.:) Edellisessä raskaudessa tuli kaiken kaikkiaan 15 kiloa, tosi sopivasti minulle ja kaikki lähti pois 3 kuukaudessa, eli todella nopeasti.

Ihmiset ressaa painoa ihan turhaan!

• 15+1

Minulla pompsahti paino lähtöpainosta raskausviikolle 9 kaksi kiloa (rinnat kasvoivat parissa viikossa c -kupista d-kupiksi ja ovat valtavat!!).. nyt menossa rv 13 ja paino on pysynyt samana, vaikka omasta mielestäni olen syönyt enemmän (kun on taas ruokahalua) kuin niillä ekoilla viikoilla.

Neuvolassa rv 9 neuvolantäti (vai miksi niitä kutsutaan) tuumi, että tiedänhän minä ettei kahden ihmisen edestä tarvitse syödä. No hemmetti kyllä minä sen nyt tiedän ja omasta mielestäni söin ihan niin kuin ennenkin (ja jopa nirsommin), mutta paino oli vaan pompsahtanut ylöspäin.

Eiköhän nämä ole aika yksilöllisiä asioita hyvin pitkälti kuinka tuo paino kasvaa raskausaikana (kunhan ei ihan oikeasti ala syömään kahden edestä).

• rv 22+0

No mulla normaali paino vaihteli 50 - 51 kg välillä ja BMI oli jotain 19,5, kun aloin odottaa. Nyt mennään
        rv 22 0 ja painoa tullut lisää reilut 7 kiloa, elikäs painan nyt 58 kg. Viikolle 10 asti mentiin ihan neuvolan käyrien mukaan, eli painoa oli siihen mennessä tullut lisää reilu kilo, mut sitte alkoi nousta kohisten ja nyt on jotain pari kiloa yli niitten neuvola taulukoitten ja kyllä saan joka kerta myös kuulla siitä.
        Mulla ei koko aikana oo ollut mitään suurempia pahoinvointeja ja oikeestaan oon kokoajan syönyt aina sitä, mitä on mieli tehnyt, tietenkin pitäen terveysnäkökohdat mielessä.
        Mulla ei kyllä rinnat oo vielä oikeestaan muuttuneet mihinkään, vaan ihan sama B-kuppi on käytössä, no tosin hakasrivistä on löysätty sinne viimeiseen lenkkiin.
        Näähän on kaikki niin yksilöllisiä asioita, et vaikee mun mielestä yleistää.

• p9årutn
        rv 22+0 kirjoitti:

No mulla normaali paino vaihteli 50 - 51 kg välillä ja BMI oli jotain 19,5, kun aloin odottaa. Nyt mennään
        rv 22 0 ja painoa tullut lisää reilut 7 kiloa, elikäs painan nyt 58 kg. Viikolle 10 asti mentiin ihan neuvolan käyrien mukaan, eli painoa oli siihen mennessä tullut lisää reilu kilo, mut sitte alkoi nousta kohisten ja nyt on jotain pari kiloa yli niitten neuvola taulukoitten ja kyllä saan joka kerta myös kuulla siitä.
        Mulla ei koko aikana oo ollut mitään suurempia pahoinvointeja ja oikeestaan oon kokoajan syönyt aina sitä, mitä on mieli tehnyt, tietenkin pitäen terveysnäkökohdat mielessä.
        Mulla ei kyllä rinnat oo vielä oikeestaan muuttuneet mihinkään, vaan ihan sama B-kuppi on käytössä, no tosin hakasrivistä on löysätty sinne viimeiseen lenkkiin.
        Näähän on kaikki niin yksilöllisiä asioita, et vaikee mun mielestä yleistää.

Joku kirjoitti: "nyt menossa rv 13 ja paino on pysynyt samana, vaikka omasta mielestäni olen syönyt enemmän (kun on taas ruokahalua) kuin niillä ekoilla viikoilla.

Neuvolassa rv 9 neuvolantäti (vai miksi niitä kutsutaan) tuumi, että tiedänhän minä ettei kahden ihmisen edestä tarvitse syödä. No hemmetti kyllä minä sen nyt tiedän ja omasta mielestäni söin ihan niin kuin ennenkin (ja jopa nirsommin), mutta paino oli vaan pompsahtanut ylöspäin. "

Eka söit omasta mielestäs enemmän ja sit ku neukkutäti otti asiaksi sanoa, sinä et ollutkaan sitten syönyt enemmän vaan nirsommin :D Niin osaatko päätää olitko syönyt enemmän vai et???? :DDDD

• tulevamamma87
        p9årutn kirjoitti:

Joku kirjoitti: "nyt menossa rv 13 ja paino on pysynyt samana, vaikka omasta mielestäni olen syönyt enemmän (kun on taas ruokahalua) kuin niillä ekoilla viikoilla.

Neuvolassa rv 9 neuvolantäti (vai miksi niitä kutsutaan) tuumi, että tiedänhän minä ettei kahden ihmisen edestä tarvitse syödä. No hemmetti kyllä minä sen nyt tiedän ja omasta mielestäni söin ihan niin kuin ennenkin (ja jopa nirsommin), mutta paino oli vaan pompsahtanut ylöspäin. "

Eka söit omasta mielestäs enemmän ja sit ku neukkutäti otti asiaksi sanoa, sinä et ollutkaan sitten syönyt enemmän vaan nirsommin :D Niin osaatko päätää olitko syönyt enemmän vai et???? :DDDD

tuossa taidettiin hakea takaa että viikolla 13 syö omasta mielsetään enemmän kuin viikolla 9 koska ruokahalu on palannut... Ainakin näin sen itse käsitin...

Kannattaa lukea viesti oikeasti ajatuksella että vältytään väärinkäsityksiltä!

• 15+1
        p9årutn kirjoitti:

Tarkoitin sitä, että raskausviikolle 9 huonon olon ja kipujen vuoksi söin nirsosti ja omasta mielestäni normaalia vähemmän (ja silti paino nousi). Raskausviikolta 10 alkoi olo olla parempi ja olen syönyt enemmän, mutta paino on pysynyt rv 9 tilanteessa..

Omasta mielestäni kirjoitin asian suht selvästi, vaikka en kirjoitustani "oikolukenut" ennen lähetystä. Jos kappaleet olisivat olleet toisinpäin, niin ehkä silloin p9årutn:kin olisi asian oivaltanut. ;-D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe