Koko teksti täällä :http://home.icon.fi/~erkkik/nakymaton.html
Taivaallinen äiti
Jumalan seurakunnan päämaja on taivaallisessa Jerusalemissa. "Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme. Sillä kirjoitettu on: 'Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies.'" Gal.4:26-27
Kuinka taivaallinen Jerusalem voi olla äitisi? Jos evankeliumin lupaus sai sinut kääntymään näkymättömän Jeesuksen tykö, niin silloin taivas synnytti sinut. Sinä synnyit uudesti ylhäältä. Jeesus sanoo: "Joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." Joh.3:3
Jos käännyit jonkun kirkon tykö, niin silloin se synnytti sinut. Arvovaltainen kirkko vetää puoleensa paljon enemmän ihmisiä kuin näkymätön seurakunta. Monet uskovaiset ajattelevat hedelmällisen seurakuntatyön edellyttävän organisaatiota, joka esiintyy Jumalan seurakuntana. Lopussa tullaan kuitenkin havaitsemaan, että "yksinäisellä on enemmän lapsia".
Iloitse siitä, jos nimesi on kirjoitettuna taivaassa. Totta kai se on kirjoitettu, jos sinä olet syntynyt siellä. Taivaallisen Siionin syntymätodistus takaa ainoan tavoittelemisen arvoisen kansalaisuuden. "Mutta Siionista sanotaan: 'Joka-ainoa on syntynyt siellä'. Sitä Korkein itse vahvana pitää. Herra luettelee, kirjoittaessaan kirjaan kansat: 'Tämäkin on syntynyt siellä'." Ps.87:5-6
Taivaan kansalaisuus vapauttaa isänmaallisuudesta ja uskonnollisuudesta. Tietoisuus kuulumisesta taivaalliseen yhdyskuntaan saa meidät odottamaan Jeesuksen tulemusta. "Meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi." Fil.3:20
Jos uskovainen pitää jotain maallista kirkkoa Jumalan seurakuntana, niin hän ei kunnioita äitiään. Lihan mukaan syntyneelle uskolle hänen maallinen kirkkonsa onkin hänen äitinsä eikä hänellä ole mitään osallisuutta taivaalliseen Jerusalemiin.
Seurakuntayhdistys
Näkymätön seurakunta ei tarvitse yhdistystä, koska se on Pyhän Hengen organisoima "yksi ruumis". Jumala on asettanut erilaiset jäsenet seurakuntaruumiiseen niin kuin Hän on tahtonut. Kokoontuvan seurakunnan tehtävänä on tunnistaa ja tunnustaa nämä Jumalan antamat virat.
Sen sijaan kokoontuva seurakunta voi tarvita maallista yhdistystä toimintaansa varten. Älä sekoita yhdistyksen virkoja seurakuntavirkoihin. Tämä sekaannus on tavallisesti perusteluna sille, kun yhdistystä pidetään seurakuntana.
Kristillisten yhdistysten virat eivät ole seurakuntavirkoja. Yhdistyksen rahastonhoitaja voi olla seurakuntaviraltaan vaikka profeetta tai paimen tai mikä vain. Jokaisen tulisi kuitenkin pitää huolta siitä, ettei yhdistyksen antama virka haittaa seurakuntaviran hoitoa.
Jos yhdistystä pidetään seurakuntana, niin hengelliset ja maalliset virat yritetään yhdistää. Esimerkiksi yhdistyksen johtokuntaan valitaan vain vanhimpia ja paimenia. Jumalan antamat virat ovat koko seurakuntaruumista varten. Ne eivät ole minkään inhimillisen organisaation omaisuutta.
Raamattu kertoo, että apostolit valitsivat paikallisseurakunnille vanhimmat: "Ja kun he olivat valinneet heille vanhimmat jokaisessa seurakunnassa, niin he rukoillen ja paastoten jättivät heidät Herran haltuun, johon he nyt uskoivat." Apt.14:23
Tämä valinta ei ollut apostolien oma valinta, vaan Jumalan Henki ilmaisi apostoleille sen, kenet Jumala oli valinnut. Tämän todistaa se, mitä apostoli Paavali sanoi Efeson seurakunnan vanhimmille: "Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut." Apt.20:28
He ottivat vaarin siitä laumasta, jonka Pyhä Henki antoi heille. He eivät niinkään paimentaneet ihmisiä, jotka luetellaan jonkun kristillisen yhdistyksen jäsenrekisterissä, vaan niitä ihmisiä, joiden suhteen taivas antoi johdatuksen. Toteuta seurakuntavirkasi Pyhässä Hengessä äläkä rajoitu ihmisten toimeksiantoihin. Sitä et kuitenkaan voi tehdä, jos et näe näkymätöntä seurakuntaa.
On surullista, jos osaat iloita vain nimistä seurakuntayhdistyksen rekisterissä, muttet osaa iloita uskoontulleista uusina seurakunnan jäseninä. Jos näet näkymättömän seurakunnan voit iloita kaikista uskovista ja siitä, kun tulee uusia nimiä elämänkirjaan taivaassa.
Jatkuu...
En malta olla lainaamatta...
20
291
Vastaukset
- 1Saara
Mieli ylhäällä
Jos sinä olet syntynyt ylhäältä, niin sinä voit etsiä yhteyttä siihen, mitä on ylhäällä. "Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä." Kol.3:1-2
Kun maan päälle kokoontunut seurakunta saa yhteyden taivaalliseen päämajaansa, niin läsnäolijat kokevat yhteyden toisiinsa Jumalan Hengen kautta. Jeesuksen kautta uskovat kokevat keskinäistä yhteyttä ei ainoastaan läsnä oleviin, vaan kaikkiin seurakuntaruumiin jäseniin. Siksi ei ole mitään tarvetta rakentaa kirkkokuntaa.
Saman paikkakunnan kaikki Jeesuksen omat muodostavat Jumalan seurakunnan (eklesia) sillä paikkakunnalla. Tavallisesti he kuuluvat moniin kokoontuviin (synagoge) seurakuntiin, joilla on omat yhdistyksensä.
Monien uskovien haaveena on ollut saada kaikki paikkakunnan uskovat kuulumaan samaan seurakuntayhdistykseen. Kirkkokunnat pitävät uskovaiset kuitenkin erillään ja estävät tämän haaveen toteutumisen. Miksi he haluavat saada näkyvän paikallisseurakunnan? Siksi, jotta maailma näkisi kuinka kaikki kristityt ovat yhtä ja siksi uskoisi Jeesukseen.
He haluavat, että paikkakunnan kristillisyydellä on yksi yhteinen yhdistys, jotta he voisivat perustellummin sanoa, että tämä on se ainoa oikea Jumalan seurakunta paikkakunnalla. Jeesuksen rukous, "että he kaikki olisivat yhtä" ei tarkoita sitä, että he kaikki olisivat yhdessä maallisessa organisaatiossa. On kuitenkin luonnollista, että näkyväisiin perustuva usko ymmärtää asian niin.
Mitä tapahtuisi, jos kaikki paikkakunnalla kokoontuvat uskovaiset lopettaisivat pitämästä omaa yhdistystään seurakuntana ja ilmoittaisivat, että heidän toimintansa on vain osa paikallisen Jumalan seurakunnan toimintaa? Silloin heidän välilleen helpommin syntyisi käytännöllistä yhteyttä Pyhässä Hengessä, kun seurakuntina pidetyt yhdistykset eivät enää olisi aiheuttamassa epäjärjestystä Jeesuksen seurakunnassa.
Kun he kaikki tahoillaan puhuisivat kuuluvansa Jeesuksen seurakuntaan, niin ulkopuoliset saisivat kuvan monessa paikassa kokoontuvista uskovista, jotka itse asiassa ovat yksi Jeesuksen seurakunta. Tämä olisi vastausta Jeesuksen rukoukseen: "Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut." Joh.17:22-23
Jos kokoontuva seurakunta päättää riistää yhdistykseltään seurakunnan aseman, niin he toteuttavat siinä tämän sanan: "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa." Gal.4:30
Oikeastaan se toteuttaa vain sen, että se ajaa pois Haagarin. Hänen lapsensa lähtevät kohta sen jälkeen itse pois, kun he tajuavat "vaarallisen" vapauden ilmapiiriin. Joku heistä voi jäädä vakoilemaan lupauksen lasten vapautta, mutta heidän vaatimuksiinsa ei pidä suostua. "Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa, me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne." Gal.2:4-5En haluaisi heittäytyä inhottavaksi mutta pakko kysyä onko tuo kaikki edellinen (molemmissa edeltävissä) lainausta? Jos on, varovainen, ystävällinen kehoitus välttää noin pitkiä lainauksia ilman mitään omaa kommenttia.
Näen ja ymmärrän hyvän tarkoituksesi, mutta kun asiasta on huomautettu muillekin, on kiinnitettävä asiaan huomiosi.- 1Saara
Eslest kirjoitti:
En haluaisi heittäytyä inhottavaksi mutta pakko kysyä onko tuo kaikki edellinen (molemmissa edeltävissä) lainausta? Jos on, varovainen, ystävällinen kehoitus välttää noin pitkiä lainauksia ilman mitään omaa kommenttia.
Näen ja ymmärrän hyvän tarkoituksesi, mutta kun asiasta on huomautettu muillekin, on kiinnitettävä asiaan huomiosi.Lainausta se oli. Vältän jatkossa, anteeksi!
1Saara kirjoitti:
Lainausta se oli. Vältän jatkossa, anteeksi!
Kiitos kun osoitat ymmärtämystä asiaa kohtaan! Asia kunnossa.
- Jotakin tästä
Kirkon nimeomainen tehtävä on julistaa uudestisynnyttävää Jumalan sanaa, ja kastaa ihmiset Jeesukseen Kristukseen vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Tämä huomio vain siksi, ettemme eksyisi pois välttämättömästä seurakuntayhteydestä individualisteiksi.
Seurakunta siis julistaa sitä sanaa joka on ylhäältä.
On kuitenkin tärkeätä pysähtyä hetkeksi tähän kohtaan, nimittäin seurakuntakin voi helposti eksyä pois ylhäältä tulevasta Jumalan sanasta Jeesuksesta Kristuksesta ja alkaa julistamaan sitä sanaajoka on ihmisistä.
Lapin luottamukset, äitiseurakunnat, ja yhteiset ymmärrykset ovat tästä varoittavia esimerkkejä.
Esimerkkejä löytyy tietenkin paljon muitakin, nämä tulivat ensimmäisinä mieleen.
Kirkon kome tärkeintä asia vat Kristus Kristus ja Kristus. Sen tähden on niin äärimmäisen tärkeätä valvoa Jeesuksessa Kristuksessa, koska kristikunnan sisällä seurakunnissa velloo, kautta historian ajan, voimakkaita liikkeitä korostamassa eri asioita tärkeiksi. Yksi vaikeimmista kohdattavista on kirkon traditio joka on siirtynyt isältä pojalle jopas yli 1000 vuotta, niin kuin roomalaiskatolisessa kirkossa esimerkiksi on asian laita. Niinpä on päässyt käymään sillä tavalla, että Ihmisten tekemien patsaiden ja kuvien kumartamiset, neitsyt marian palvonta ja monet muut saatanalliset temput erehtymättöminen paaveineen, he kokevat Jumalan sanan mukaisina, vaikka ne ovat aivan selvää epäjumalan palvontaa.
Ei Jeesus turhaan sano, valvokaa.- 1Saara
Pääajatukseni tämän esille tuomisessa olikin sen "vain me" opin tuomitseminen sanan vastaiseksi. Ymmärrän hyvin pointtisi!
- Jotakin tästä
1Saara kirjoitti:
Pääajatukseni tämän esille tuomisessa olikin sen "vain me" opin tuomitseminen sanan vastaiseksi. Ymmärrän hyvin pointtisi!
Todellakaan "vain me" opille ei ole mitään perustetta Raamatussa.
Asiaa voidaan tarkastelle myös inhimilliseltä näkökulmalta. "Vain me" oppi on nimittäin rakennettu seurakunnan koossapitämiseksi ja seurakuntalaisten kokeman turvallisuuden maksimoimiseksi.
Oppi "vain meidän autuudesta", "vain meidän Pyhästä Hengestä" syntyi 1800/1900 lukujen taitteessa tapahtuneiden hajaannusten seurauksena.
On hyvin turvallista elää, kun kokee että nuo muut elävät väärin (synti on muissa), mutta minä elän oikein
kun noudatan kaikessa kuuliaisesti seurakuntajohdon toiveita ja määräyksiä.
Katsos kun ihmisen turvallisuuden kokemukseen liittyvät keskeisimmät eksistentiaalisimmat tarpeet ovat:
- kuulua johonkin
- kuulua jollekin
- ja olla jollekin tärkeä
Jos seurakuntaan tulee henkilö, ioka sanoo; "tällaista opetusta en ole havainnut olevan Raamatussa", niin siitä muodostuu vakava uhka seurakuntarauhalle ja VARSINKIN erehtymättömäksi itsensä uskovan JOHTAJAN HENKILÖKOHTAISELLE arvovallalle. Uhka on siis poistettava mahdollisimman nopeasti, ettei seurakuntarauha järky.
Kun ihmiset uskovat lapsen lailla johtajansa erehtymättömyyteen, on aivas välttämätöntä julistaa että vain me pelastumme. Muutenhan johtaja olisikin väärässä, hän ei olisikaan enää kaikkitietävä muita ohjaksissaan ohjaava hidalgo, vaan erehtyvä, armoa tarvitseva, aivan tavallinen ihminen.
Jos lestadiolaisuus olisi alunperinkin ohjautunut "Kristus johtajana"- tielle, jossa seurakuntajohtajatkin ovat aivan tavallisia ihmisiä, seurakunnan asettamassa palvelutehtävässä, niin tätä ongelmaa ei olisi.
Lestadiolaisuus ajautui kuitenkin nopeasti alkuherätyksen jälkeen henkilökulttiin. Seurakuntaa johtavista henkilöistä ja heidän mielipiteistään tuli keskeisiä vaikuttajia, Raamatusta Kristuksen sanan asemesta.
Varmaan yhtenä suurena tekijänä on silloin ollut lukutaidon puuttuminen, pääosalta seurakuntalaisia.
Usko pohjautui siihen miten lukutaitoiset SELITTIVÄT Raamattua. Kun selittäjät olivat pääosin kirkkohistorioita tuntemattomia maallikkoja, heille muodostui omintakeinen, lähinnä tunteisiin pohjautuva käsitys ja tulkinnat Raamatun sanasta.
Ihminen voi siis eksyä kuten seurakuntakin voi eksyä, siksi on äärimmäisen tärkeätä lukea joka päivä Jumalan sanaa raamatusta ja rukoilla Pyhän Hengen johdatusta lukemiseensa myös. - 1 Saara
Jotakin tästä kirjoitti:
Todellakaan "vain me" opille ei ole mitään perustetta Raamatussa.
Asiaa voidaan tarkastelle myös inhimilliseltä näkökulmalta. "Vain me" oppi on nimittäin rakennettu seurakunnan koossapitämiseksi ja seurakuntalaisten kokeman turvallisuuden maksimoimiseksi.
Oppi "vain meidän autuudesta", "vain meidän Pyhästä Hengestä" syntyi 1800/1900 lukujen taitteessa tapahtuneiden hajaannusten seurauksena.
On hyvin turvallista elää, kun kokee että nuo muut elävät väärin (synti on muissa), mutta minä elän oikein
kun noudatan kaikessa kuuliaisesti seurakuntajohdon toiveita ja määräyksiä.
Katsos kun ihmisen turvallisuuden kokemukseen liittyvät keskeisimmät eksistentiaalisimmat tarpeet ovat:
- kuulua johonkin
- kuulua jollekin
- ja olla jollekin tärkeä
Jos seurakuntaan tulee henkilö, ioka sanoo; "tällaista opetusta en ole havainnut olevan Raamatussa", niin siitä muodostuu vakava uhka seurakuntarauhalle ja VARSINKIN erehtymättömäksi itsensä uskovan JOHTAJAN HENKILÖKOHTAISELLE arvovallalle. Uhka on siis poistettava mahdollisimman nopeasti, ettei seurakuntarauha järky.
Kun ihmiset uskovat lapsen lailla johtajansa erehtymättömyyteen, on aivas välttämätöntä julistaa että vain me pelastumme. Muutenhan johtaja olisikin väärässä, hän ei olisikaan enää kaikkitietävä muita ohjaksissaan ohjaava hidalgo, vaan erehtyvä, armoa tarvitseva, aivan tavallinen ihminen.
Jos lestadiolaisuus olisi alunperinkin ohjautunut "Kristus johtajana"- tielle, jossa seurakuntajohtajatkin ovat aivan tavallisia ihmisiä, seurakunnan asettamassa palvelutehtävässä, niin tätä ongelmaa ei olisi.
Lestadiolaisuus ajautui kuitenkin nopeasti alkuherätyksen jälkeen henkilökulttiin. Seurakuntaa johtavista henkilöistä ja heidän mielipiteistään tuli keskeisiä vaikuttajia, Raamatusta Kristuksen sanan asemesta.
Varmaan yhtenä suurena tekijänä on silloin ollut lukutaidon puuttuminen, pääosalta seurakuntalaisia.
Usko pohjautui siihen miten lukutaitoiset SELITTIVÄT Raamattua. Kun selittäjät olivat pääosin kirkkohistorioita tuntemattomia maallikkoja, heille muodostui omintakeinen, lähinnä tunteisiin pohjautuva käsitys ja tulkinnat Raamatun sanasta.
Ihminen voi siis eksyä kuten seurakuntakin voi eksyä, siksi on äärimmäisen tärkeätä lukea joka päivä Jumalan sanaa raamatusta ja rukoilla Pyhän Hengen johdatusta lukemiseensa myös."Jos seurakuntaan tulee henkilö, ioka sanoo; "tällaista opetusta en ole havainnut olevan Raamatussa", niin siitä muodostuu vakava uhka seurakuntarauhalle ja VARSINKIN erehtymättömäksi itsensä uskovan JOHTAJAN HENKILÖKOHTAISELLE arvovallalle. Uhka on siis poistettava mahdollisimman nopeasti, ettei seurakuntarauha järky."
Minun kohdallani tästä "uhkasta" julistettiin saarnaajan suusta suoraan seurakunnan edessä ettei minulle kristillisyys kelpaa. Kenellekkään ei jäänyt epäselväksi kenestä oli kysymys sillä saarnaaja on isäni ja hän sanoi että yksi meidänkin perheessämme on, jolle kristillisyys ei kelpaa. Tähän kelpaamattomuuteen syyksi riitti etten tuominnut helvettiin kaikkia es.lest. ulkopuolella olevia Jeesuksen seuraajia!!! -Voi pyhä yksinkertaisuus! - Tämän verran
1 Saara kirjoitti:
"Jos seurakuntaan tulee henkilö, ioka sanoo; "tällaista opetusta en ole havainnut olevan Raamatussa", niin siitä muodostuu vakava uhka seurakuntarauhalle ja VARSINKIN erehtymättömäksi itsensä uskovan JOHTAJAN HENKILÖKOHTAISELLE arvovallalle. Uhka on siis poistettava mahdollisimman nopeasti, ettei seurakuntarauha järky."
Minun kohdallani tästä "uhkasta" julistettiin saarnaajan suusta suoraan seurakunnan edessä ettei minulle kristillisyys kelpaa. Kenellekkään ei jäänyt epäselväksi kenestä oli kysymys sillä saarnaaja on isäni ja hän sanoi että yksi meidänkin perheessämme on, jolle kristillisyys ei kelpaa. Tähän kelpaamattomuuteen syyksi riitti etten tuominnut helvettiin kaikkia es.lest. ulkopuolella olevia Jeesuksen seuraajia!!! -Voi pyhä yksinkertaisuus!Kysymys oli epäilemättä isäsi isäsi tuntemasta syvästä häpeästä, eli väärästä kunniasta niin kuin meillä on tapana asia ilmaista, - siis ylpeys. Voi voi, kunpa Jumala kuljettaisi parannuksen paikalle nekin, joita väärä kunnia (hengellinen ylpeys) on ajanut rakkaudettomuuden ja hylkäämisen tielle. Eiköhän tämäkin päivä vielä kuita. Rukoillaan hänen puolestaan. On hyvä muistaa tässä yhteydessä että hänenkin sisällään on hylätyksi tulemista pelkäävä pieni poika.
Ei tarvitse olla kovin paljon erilainen, tai käydä vähän harvemmin seuroissa, kun esikoislestadiolaisuudessa saa otsaansa leiman; "tottelemattomana hylätty seurakunnan rakkauden ja huolenpidon ulkopuolelle.
Jumala vihaa hylkäämistä kaikissa sen muodoissa. Itseensä käpertyneessä seurakunnassa elämän realiteetit hämärtyvät ja vääristyvät hyvin helposti, kun erilaisia ihmisiä ei suvaita joukkoon. - 1Saara
Tämän verran kirjoitti:
Kysymys oli epäilemättä isäsi isäsi tuntemasta syvästä häpeästä, eli väärästä kunniasta niin kuin meillä on tapana asia ilmaista, - siis ylpeys. Voi voi, kunpa Jumala kuljettaisi parannuksen paikalle nekin, joita väärä kunnia (hengellinen ylpeys) on ajanut rakkaudettomuuden ja hylkäämisen tielle. Eiköhän tämäkin päivä vielä kuita. Rukoillaan hänen puolestaan. On hyvä muistaa tässä yhteydessä että hänenkin sisällään on hylätyksi tulemista pelkäävä pieni poika.
Ei tarvitse olla kovin paljon erilainen, tai käydä vähän harvemmin seuroissa, kun esikoislestadiolaisuudessa saa otsaansa leiman; "tottelemattomana hylätty seurakunnan rakkauden ja huolenpidon ulkopuolelle.
Jumala vihaa hylkäämistä kaikissa sen muodoissa. Itseensä käpertyneessä seurakunnassa elämän realiteetit hämärtyvät ja vääristyvät hyvin helposti, kun erilaisia ihmisiä ei suvaita joukkoon.hyvin hienotunteisesti ja rakkaudellisesti isääni ja muuta perhettäni kohtaan. Surullinen olen ja rukoilen heidän puolestaan edelleenkin. Mutta minun tulee olla kuuliainen Jumalalle ja kohdella heitä silti hyvin ja rakastavasti, siitä hekään eivät pysty minua moittimaan etten niin olisi tehnyt. Vain Jumala voi avata sokeain silmät! Oi armahda jo Jeesus!
- Jeesus pelastaa
1Saara kirjoitti:
hyvin hienotunteisesti ja rakkaudellisesti isääni ja muuta perhettäni kohtaan. Surullinen olen ja rukoilen heidän puolestaan edelleenkin. Mutta minun tulee olla kuuliainen Jumalalle ja kohdella heitä silti hyvin ja rakastavasti, siitä hekään eivät pysty minua moittimaan etten niin olisi tehnyt. Vain Jumala voi avata sokeain silmät! Oi armahda jo Jeesus!
Hyvä kun otit 1Saara sisko tärkeän asian puheeksi.
4:s käsky alkaa sanoilla: Kunnioita isääsi ja äitiäsi että ...
Tässä ei todellakaan sanota niin, että kunniouta isäsi ja äitisi tekemiä syntejä. Vaan heitä pitää kunnioittaa heidän asemansa vuoksi omina vanhempina.
___________
Itse olen menetellyt aikuisten lasteni isänä sillä tavalla, että olen sanonut heille puhukaa vapaasti minulle, jos olen tehnyt väärin teitä kohtaan, samoin vaimoni on menetellyt. Kun lapsi sanoo harmissaan, että olen jopa vihannut teitä, silloin on helppo sanoa että minä ymmärrän sinua hyvin, vihasi on ollut täysin oikeutettua. Sitten olen pyytänyt anteeksi virheitäni lapsiltani. Jälki on erittäin hyvää, ei ole mitään kanteita, puolin eikä toisin.
Ikinä en odota keneltäkään ihmiseltä, että hän kunnioittaisi minun tekemiäni syntejä. Rauha tulee sillä tavalla että rikottua (hänen tunteitaan) kuunnellaan loppuun asti, ja vastaan panematta. Silloin ihmisen tunne-elämä vakuuttuu siitä että nyt minua kuunnel,tiin ja myös ymmärrettiin. Sen jälkeen on helppoa antaa rikkonelle sydämestään anteeksi hänen virheensä ja laiminlyöntinsä.
Jumalan armosta vähän oppineena en lähde enää etsimään syyllisiä, (koska me kaikki olemme yhtä syyllisiä jokainen), vaan etsin keinoa päästä ja päästää toinenkin syyllisyydestä ja eheytyä rakkaudessa uudelleen.
Se tarkoittaa samaa, kun toisen ihmisen menetetyn rakkauden voittaminen takaisin.
_______
"Pist' anteeks"- tai "kylmät rinnat vastakkain" - tyyli, jossa toisen tunteet jätetään kuulematta ja huomioimatta, on kaikista kamalin "sovinto". Koko kuorma jää silloin vahinkoa kärsineen kannettavaksi,
lisättynä vielä sillä syyllisyydellä, kun en jaksanut antaa tuolle ihmiselle sydämestäni anteeksi.
Aivan oikein siinä kävi, eihän sydämen tasolla tapahtuva anteeksianto sillä tavalla koskaan tapahdu, että vahinkoa kärsinyt jätetään kuulematta.
OIKEASTI hänet hylättiin, edellä kuvaamassani "pist' anteeks" - tapauksessa, ja sysättiin yhä syvemmälle alkeisvoimien valtaan, (= pelko häpeä syyllisyys itsesääli itseinho ym.)
Anteeksianto pitää oppia oikealla tavalla, samoin kun anteeksipyytäminenkin, muutoin "sovinnosta" voi tulla enemmän vahinoa kun hyötyä ihmissuhteelle. - teuta
Jeesus pelastaa kirjoitti:
Hyvä kun otit 1Saara sisko tärkeän asian puheeksi.
4:s käsky alkaa sanoilla: Kunnioita isääsi ja äitiäsi että ...
Tässä ei todellakaan sanota niin, että kunniouta isäsi ja äitisi tekemiä syntejä. Vaan heitä pitää kunnioittaa heidän asemansa vuoksi omina vanhempina.
___________
Itse olen menetellyt aikuisten lasteni isänä sillä tavalla, että olen sanonut heille puhukaa vapaasti minulle, jos olen tehnyt väärin teitä kohtaan, samoin vaimoni on menetellyt. Kun lapsi sanoo harmissaan, että olen jopa vihannut teitä, silloin on helppo sanoa että minä ymmärrän sinua hyvin, vihasi on ollut täysin oikeutettua. Sitten olen pyytänyt anteeksi virheitäni lapsiltani. Jälki on erittäin hyvää, ei ole mitään kanteita, puolin eikä toisin.
Ikinä en odota keneltäkään ihmiseltä, että hän kunnioittaisi minun tekemiäni syntejä. Rauha tulee sillä tavalla että rikottua (hänen tunteitaan) kuunnellaan loppuun asti, ja vastaan panematta. Silloin ihmisen tunne-elämä vakuuttuu siitä että nyt minua kuunnel,tiin ja myös ymmärrettiin. Sen jälkeen on helppoa antaa rikkonelle sydämestään anteeksi hänen virheensä ja laiminlyöntinsä.
Jumalan armosta vähän oppineena en lähde enää etsimään syyllisiä, (koska me kaikki olemme yhtä syyllisiä jokainen), vaan etsin keinoa päästä ja päästää toinenkin syyllisyydestä ja eheytyä rakkaudessa uudelleen.
Se tarkoittaa samaa, kun toisen ihmisen menetetyn rakkauden voittaminen takaisin.
_______
"Pist' anteeks"- tai "kylmät rinnat vastakkain" - tyyli, jossa toisen tunteet jätetään kuulematta ja huomioimatta, on kaikista kamalin "sovinto". Koko kuorma jää silloin vahinkoa kärsineen kannettavaksi,
lisättynä vielä sillä syyllisyydellä, kun en jaksanut antaa tuolle ihmiselle sydämestäni anteeksi.
Aivan oikein siinä kävi, eihän sydämen tasolla tapahtuva anteeksianto sillä tavalla koskaan tapahdu, että vahinkoa kärsinyt jätetään kuulematta.
OIKEASTI hänet hylättiin, edellä kuvaamassani "pist' anteeks" - tapauksessa, ja sysättiin yhä syvemmälle alkeisvoimien valtaan, (= pelko häpeä syyllisyys itsesääli itseinho ym.)
Anteeksianto pitää oppia oikealla tavalla, samoin kun anteeksipyytäminenkin, muutoin "sovinnosta" voi tulla enemmän vahinoa kun hyötyä ihmissuhteelle.Mutta kuitenkin olen sitä mieltä , että toinen "pist anteeks" voi olla toisen laisen/luonteisen eri
lainen kasvatus ympäristö , mutta kun he ottavat halamis asennon , hekin voivat anoa Rakkaasti
anteeksi. "ja toinen kylmät rinnat yhteen " aivan samoin se voi olla se alku opittu , jolla lähteä
liikkeelle , eikä koko toisen tunteiden huomioimatta jättäminen , eikä kuulemisesta kukaan sano
että mitä he sopivat , se heille annetaan . sitten on erijuttu jos kysymyksessä on vilunki , niin
kuin sinun kirjoituksesta jo voi ymmärtää, Kuinka koko kuorma tässä voi jäädä toisen kannettavaksi
kun on päästy keskustelemaan ( syntien anomisesta anteeksi ) polttavista asioista eikö siinä,
voinutkaan molemmat , anoa anteeksi.? - Jeesus pelastaa
teuta kirjoitti:
Mutta kuitenkin olen sitä mieltä , että toinen "pist anteeks" voi olla toisen laisen/luonteisen eri
lainen kasvatus ympäristö , mutta kun he ottavat halamis asennon , hekin voivat anoa Rakkaasti
anteeksi. "ja toinen kylmät rinnat yhteen " aivan samoin se voi olla se alku opittu , jolla lähteä
liikkeelle , eikä koko toisen tunteiden huomioimatta jättäminen , eikä kuulemisesta kukaan sano
että mitä he sopivat , se heille annetaan . sitten on erijuttu jos kysymyksessä on vilunki , niin
kuin sinun kirjoituksesta jo voi ymmärtää, Kuinka koko kuorma tässä voi jäädä toisen kannettavaksi
kun on päästy keskustelemaan ( syntien anomisesta anteeksi ) polttavista asioista eikö siinä,
voinutkaan molemmat , anoa anteeksi.?Rikkomuksia on tasoltaan erilaisia.
Jos olet sanonut esimerkiksirumasti puolisollesi, silloin useimmiten riittää ensiavuksi tuo "pist' anteeks", kunhan varataan mahdollisuus jälkikäteen selvittää jos loukatulle on jäänyt tapauksen johdosta jotakin lukkoja tunne-elämän puolelle.
Usein käy nimittäin niin, että kun loukatuksi tullut ei ole kyennyt asiaa tunnetasolla käsittelemään ja unohtamaan, hän alkaa jonkun ajan kuluttua puhumaan asiasta uudelleen. Siinä vaiheessa tapahtuu se mitä ei saisi koskaan tapahtua, loukkaaja sanoo: "Sänähän todistit jo tekoni anteeksi, etkö tiedä että armon merestä ei saa kalastaa." Vaikutus on sama kun löisi loukattua lekalla otsaan.
Eräs uskonveli kiteytti tämän erittäin viisaasti: "Armon merestä voi onia ruokakaloja."
Tarkoittaa sitä, että tapaukseen liittyneitä tunteita käsitellään jälkeenpäin, ei syytösmielessä, vaan rakentavassa mielessä.
Riitelemäänkin on opeteltava, niin hassulta kun tuo kuulostaakin.
Rakentavan riitelyn oppiminen ei ole mikään helppo asia, koska riitoihin liittyy usein, etten sanoisi aina, hyvin voimakkaita tunteita, kuten pettymystä, hyljätyksi tulemisen tunteita, ja vihaa. Voimakkaissa tunnetiloissa on opittava kärsivällisesti odottamaan tunnetilan lauhtumista, ja vasta sen jälkeen asia käsitellään rakentavasti tunnetasolla.
Loukattu kertoo ensin miltä hänestä tuntuu. Loukkaaja on koko kertomuksen ajan vaiti, selittelemättä tai vastaan panematta. Sen jälkeen loukkaaja saa vastaavanlaisen tilaisuuden kertoa omista tunteistaan tuon tapauksen aikana ja ennen sen tilanteen syntymistä. Silloin loukatuksi tullut vastaavasti kuuntelee vaiti ollen koko kertomuksen. Tähän liittyy sitten muun muassa ymmärtämispalauteen antamisen taito, joka vaatii vuosien harjoittelun.
________________
Jos rikkomus on vakava, silloin rikkoneen ja rikotun kohtaaminen on tuhannen kertaa vaativampi. On parasta ottaa kolmanneksi mukaan henkilö joka hallitsee hyvin rakentavat sovittelun taidot. Vakavia rikkomuksia ovat muun muassa uskottomuus ja seksuaalinen väkivalta. - teuta
Jeesus pelastaa kirjoitti:
Rikkomuksia on tasoltaan erilaisia.
Jos olet sanonut esimerkiksirumasti puolisollesi, silloin useimmiten riittää ensiavuksi tuo "pist' anteeks", kunhan varataan mahdollisuus jälkikäteen selvittää jos loukatulle on jäänyt tapauksen johdosta jotakin lukkoja tunne-elämän puolelle.
Usein käy nimittäin niin, että kun loukatuksi tullut ei ole kyennyt asiaa tunnetasolla käsittelemään ja unohtamaan, hän alkaa jonkun ajan kuluttua puhumaan asiasta uudelleen. Siinä vaiheessa tapahtuu se mitä ei saisi koskaan tapahtua, loukkaaja sanoo: "Sänähän todistit jo tekoni anteeksi, etkö tiedä että armon merestä ei saa kalastaa." Vaikutus on sama kun löisi loukattua lekalla otsaan.
Eräs uskonveli kiteytti tämän erittäin viisaasti: "Armon merestä voi onia ruokakaloja."
Tarkoittaa sitä, että tapaukseen liittyneitä tunteita käsitellään jälkeenpäin, ei syytösmielessä, vaan rakentavassa mielessä.
Riitelemäänkin on opeteltava, niin hassulta kun tuo kuulostaakin.
Rakentavan riitelyn oppiminen ei ole mikään helppo asia, koska riitoihin liittyy usein, etten sanoisi aina, hyvin voimakkaita tunteita, kuten pettymystä, hyljätyksi tulemisen tunteita, ja vihaa. Voimakkaissa tunnetiloissa on opittava kärsivällisesti odottamaan tunnetilan lauhtumista, ja vasta sen jälkeen asia käsitellään rakentavasti tunnetasolla.
Loukattu kertoo ensin miltä hänestä tuntuu. Loukkaaja on koko kertomuksen ajan vaiti, selittelemättä tai vastaan panematta. Sen jälkeen loukkaaja saa vastaavanlaisen tilaisuuden kertoa omista tunteistaan tuon tapauksen aikana ja ennen sen tilanteen syntymistä. Silloin loukatuksi tullut vastaavasti kuuntelee vaiti ollen koko kertomuksen. Tähän liittyy sitten muun muassa ymmärtämispalauteen antamisen taito, joka vaatii vuosien harjoittelun.
________________
Jos rikkomus on vakava, silloin rikkoneen ja rikotun kohtaaminen on tuhannen kertaa vaativampi. On parasta ottaa kolmanneksi mukaan henkilö joka hallitsee hyvin rakentavat sovittelun taidot. Vakavia rikkomuksia ovat muun muassa uskottomuus ja seksuaalinen väkivalta.Varsinkaan kun et tiedä minun vioista yhtään mitään.
- teuta
Joka ylhäällä on Paavali tarkoittaa Kristuksen tosi seurakuntaan . Se synnyttää evankeliumilla Jumalan
aitoja armolapsia , joita joita se sitten piirissään myös hoitaa ja kasvattaa. Hebr. 12;22 puhuu Jerusalemista samassa merkityksessä ,Jumalan Hengellisenä Kaupunkina . "Lupauksenlapset", ovat evankeliumin armolupausten uskomisen kautta , Jumalan lapsiksi uudestisyntyneitä ihmisiä .Yksinisellä
on enemmän lapsia kuin sillä joka on aviossa .
Joh. 3:3. viite 1 Piet. 1:23. Uudestisyntyminen . Olettehan te uudestisyntyneet ei katoavasta siemenestä
vaan katoamattomasta semenestä , Jumalan elävän ja pysyvän sananan kautta .viite Jesaja 40 :8.
se on , Jumalan sanan pysyvyys ja luotettavuus ,., ks. Ps. 12:7 :19:8-9 ; 119:89 , 14o ,152, 160 .
LUTHER: Pýhä Raamattu on Jumalan sanaa , joka on niin sanoakseni kirjimin kirjoitettua... aivan
kuin Kristus on Jumalan iankaikkinen Sana ihmisluontoon verhottuna . WA,3, 347.
Fil. 3:20. Kristityt ovat täällä ARMONVALTAKUNNAN "taivaasta" syntyneiden yhdyskunnan kansalaisia , mutta heidän pysyvä "yhdyskuntansa "on KIRKKAUDEN VALTAKUNTA ,taivaan koti .
Apt. 14:23. Jokainen seurakunta tarvitsee johtajikseen vanhimmat , Paavali ja Barnabas hoitivat tämän
asian vasta käydessään näissä seurakunnissa toisen kerran . Väliaikana kristityiksi tulleet olivat jossakin määrin kasvaneet uskossa , ja seurakunnassa oli kokemuksesta havaittu , ketkä olivat johtajiksi sopivia . 1 Tim. 3:6. mukaan seurakunnan johtaja ei saa olla ÄSKENKÄÄNTYNYT . Kertoessaan vanhinten valitsemisesta tämä kohta käyttää sanaa OJENTAA KÄSI . Valinta tapahtuu nähtävästi Paavalin johtamissa seurakuntien
kokouksissa kättennostolla äänestäen, Iman johtajia , joista UT:käyttää vanhin -nimeä muita on KAITSIJA
(JOSTA NIMESTÄ PIISPÄ) ja PAIMEN , kristityt ovat ovat "kuin lampaat , joilla ei ole paimenta ".
pieneksi aiheeksi jos tonäsisin- savon ukko
miksi he Jaakobin ajatukset hylkäsivä?
- Jeesuksessa autuus
Mistä ihmeestä sinä noita konemaisia tekstejä oikein "pieret" teuta?
Raamattu ei missään kohtaa puhu vanhimpien tarpeesta, vaan Jeesuksesta joka on ovi Jumalan valtakuntaan.
Järjestäytyneellä seurakunnalla on tietysti eri tehtäviin valitut henkilöt jotka hoitavat näitä tehtäviä, kuten kastavat, jakavat Sakramentteja ja julistavat evankeliumia Jeesuksesta Krustuksesta, pelastukseksi.
Mutta: Muiden kustannuksella itsensä toisten yläpuolelle herroiksi ja hidalkoiksi korottaneet, hallitsemisen himoiset (erehtymättömät) johtajat, sellaiset eivät kuulu ollenkaan Kristuksen seurakunnan
"henkilövahvuuteen". Eikö meillä jo paavin kirkossa ole riittävästi todistetta ja esimerkkiä siitä mihin johtaa ihmisen korottaminen jumalan veroiseksi seurakunnassa. JUMALAN SANA on se mitä Jumalan lapset USKOVAT ja seuraavat, - eivät johtajat ristiriitaisine mielipiteineen.
Hepr. 8:10-12 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, ...
___________
*) ... tuntevat minut.
__________
Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä." - teuta
Jeesuksessa autuus kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä noita konemaisia tekstejä oikein "pieret" teuta?
Raamattu ei missään kohtaa puhu vanhimpien tarpeesta, vaan Jeesuksesta joka on ovi Jumalan valtakuntaan.
Järjestäytyneellä seurakunnalla on tietysti eri tehtäviin valitut henkilöt jotka hoitavat näitä tehtäviä, kuten kastavat, jakavat Sakramentteja ja julistavat evankeliumia Jeesuksesta Krustuksesta, pelastukseksi.
Mutta: Muiden kustannuksella itsensä toisten yläpuolelle herroiksi ja hidalkoiksi korottaneet, hallitsemisen himoiset (erehtymättömät) johtajat, sellaiset eivät kuulu ollenkaan Kristuksen seurakunnan
"henkilövahvuuteen". Eikö meillä jo paavin kirkossa ole riittävästi todistetta ja esimerkkiä siitä mihin johtaa ihmisen korottaminen jumalan veroiseksi seurakunnassa. JUMALAN SANA on se mitä Jumalan lapset USKOVAT ja seuraavat, - eivät johtajat ristiriitaisine mielipiteineen.
Hepr. 8:10-12 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, ...
___________
*) ... tuntevat minut.
__________
Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."Joka ainut ajatus Septuakinta Rammatusta joka on hyväksytty 38 kirkollis kokouksessa
- teuta
savon ukko kirjoitti:
miksi he Jaakobin ajatukset hylkäsivä?
Osa saattaa olla sellaista perua , että Hän oli kuuluisa tiukkuudesta kristillisyydessä ,
Eli kaikkia asioita katsottu Rakkauden puitteissa , en tiedä , kysy muilta. - teuta
Jeesuksessa autuus kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä noita konemaisia tekstejä oikein "pieret" teuta?
Raamattu ei missään kohtaa puhu vanhimpien tarpeesta, vaan Jeesuksesta joka on ovi Jumalan valtakuntaan.
Järjestäytyneellä seurakunnalla on tietysti eri tehtäviin valitut henkilöt jotka hoitavat näitä tehtäviä, kuten kastavat, jakavat Sakramentteja ja julistavat evankeliumia Jeesuksesta Krustuksesta, pelastukseksi.
Mutta: Muiden kustannuksella itsensä toisten yläpuolelle herroiksi ja hidalkoiksi korottaneet, hallitsemisen himoiset (erehtymättömät) johtajat, sellaiset eivät kuulu ollenkaan Kristuksen seurakunnan
"henkilövahvuuteen". Eikö meillä jo paavin kirkossa ole riittävästi todistetta ja esimerkkiä siitä mihin johtaa ihmisen korottaminen jumalan veroiseksi seurakunnassa. JUMALAN SANA on se mitä Jumalan lapset USKOVAT ja seuraavat, - eivät johtajat ristiriitaisine mielipiteineen.
Hepr. 8:10-12 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra:
Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, ...
___________
*) ... tuntevat minut.
__________
Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."Kukaan suutu Tarkoitan tuota Hebr, 8:10-12 . Sinä puhut .
Ihmisen korottamisen Jumalan veroiseksi seurakunnassa , Jumalan sana on se mitä Jumalan lapset uskovat ja seuraavat ,, eivät johtajat ristiriitaisne mielipiteineen .
8:6-12.Tässä lainatun Jeremiaan profetian mukaan uudessa liitossa on : 1 . Syntien ja väärttksien anteeksiantamus . 2. Jumalan toimittama (Kristuksen )lain kirjoittaminen sydämiin , niin että uskovat Sydämen halusta noudattavat sitä . 3. Jumalan tuinteminen sanan ja Pyhän Hengen kautta , elämä
lä'hellä Jumalaa ja Kristusta , ks. Ef. 2:13,18.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin6111875Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh175061Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r334557Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4682350Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142240Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2921801FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01461Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu921313- 391216
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101205