Sandwich-kannen narinat

Nirsk narsk

Sain veneen pukille ja keväällä haluaisin kokeilla jotain, jolla poistaisin kannen narinat -89 rakennetussa purkkarissa. Balsan alapinta on kuivaa, enkä ole varma, johtuuko delaminoituminen yläpinnan mätänemisestä vai yleisestä rakenteen väsymisestä. Kokemuksia?

17

2827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bullshitzki

      Se on merkki balsan kastumisesta.Nyt kiireellä kuorimaan laminaatin alaosa pois, jota balsa pääsee kuivumaan. Keväällä sitten uusi laminointi.

      • Nirsk narks

        Tarkoitatko laminaatin alaosalla ja uudella laminaatilla kajuutan puoleista lasikuitukerrosta? Millaista balsaa tai muuta materiaalia tilalle?

        Divinicell-levyt, joita olen nähnyt myytävän, on uritettu, jotta ne taipuisivat muotoon. Pitäisikö näissä saada epoksi/polyesteri levyn rakoihin, vai riittääkö, että levy liimataan kannenpuoleiseen lasikuitukerrokseen alhaalta, sitten uusilasikuitukerros/vanha lasikuitu leikattuna alhaalta laminoiden?

        Onko joku oikeasti tehnyt balsan korjausta alakautta?


      • kansijoustaa
        Nirsk narks kirjoitti:

        Tarkoitatko laminaatin alaosalla ja uudella laminaatilla kajuutan puoleista lasikuitukerrosta? Millaista balsaa tai muuta materiaalia tilalle?

        Divinicell-levyt, joita olen nähnyt myytävän, on uritettu, jotta ne taipuisivat muotoon. Pitäisikö näissä saada epoksi/polyesteri levyn rakoihin, vai riittääkö, että levy liimataan kannenpuoleiseen lasikuitukerrokseen alhaalta, sitten uusilasikuitukerros/vanha lasikuitu leikattuna alhaalta laminoiden?

        Onko joku oikeasti tehnyt balsan korjausta alakautta?

        Juu on tullut tehtyä alakautta ja talven aikana pitäisi korjata uudesta veneestäni myös koska kansi joustaa. Kosteudesta ei ole luultavasti kysymys, vaan ainoastaa väliaine on irronnut ajan saatossa. Alakautta sisäkuori pois ja vanhat väliaineet pois. Liimaten uusi balsa kiinni ja sisäkuori listoilla kiinni. Ainakaan omassa veneessäni ei sisäkuorella ole mitään lujuustehtävää vaan se on vaan tuomassa viihtyvyyttä veneeseen. Saatan laminoida kannen alapuolelle pari metallikaarta lisäämään jäykkyyttää ennen kuin liimaan uuden balsan.


      • kansijoustaa
        kansijoustaa kirjoitti:

        Juu on tullut tehtyä alakautta ja talven aikana pitäisi korjata uudesta veneestäni myös koska kansi joustaa. Kosteudesta ei ole luultavasti kysymys, vaan ainoastaa väliaine on irronnut ajan saatossa. Alakautta sisäkuori pois ja vanhat väliaineet pois. Liimaten uusi balsa kiinni ja sisäkuori listoilla kiinni. Ainakaan omassa veneessäni ei sisäkuorella ole mitään lujuustehtävää vaan se on vaan tuomassa viihtyvyyttä veneeseen. Saatan laminoida kannen alapuolelle pari metallikaarta lisäämään jäykkyyttää ennen kuin liimaan uuden balsan.

        vielä sen verran, että joudun omasta veneestäni leikkaamaan sisäkuoren pois keulakannen alueelta. Tämän takia laitan listoilla kuoren takaisin


      • ei kai?
        kansijoustaa kirjoitti:

        Juu on tullut tehtyä alakautta ja talven aikana pitäisi korjata uudesta veneestäni myös koska kansi joustaa. Kosteudesta ei ole luultavasti kysymys, vaan ainoastaa väliaine on irronnut ajan saatossa. Alakautta sisäkuori pois ja vanhat väliaineet pois. Liimaten uusi balsa kiinni ja sisäkuori listoilla kiinni. Ainakaan omassa veneessäni ei sisäkuorella ole mitään lujuustehtävää vaan se on vaan tuomassa viihtyvyyttä veneeseen. Saatan laminoida kannen alapuolelle pari metallikaarta lisäämään jäykkyyttää ennen kuin liimaan uuden balsan.

        Sandwich-rakenteessa on aina molemmilla kuorilla lujuustehtävä, juuri siitä nimikin tulee. Jos näin ei ole, on kyse umplaminaatista, johon on lisätty lämmöneriste. Sellaiseksi rakenteeksi yläpinta on sitten liian ohut, jos se joustaa. Hyvin vaikea uskoa, että mikään veistämö olisi sellaiseen ratkaisuun päätynyt, ei siinä mitään tolkkua olisi. Metallikaarten antama lisä jäykkyyteen olisi aika minimaalinen, jos kaarten dimensiot jäävät entisen väliaineen mittoihin. Kunnollinen laminointi kiinni väliaineseen olisi paljon merkittävämpi lisä, jos vain yläpintakin on kunnolla kiinni.


      • myös suositeltu
        kansijoustaa kirjoitti:

        Juu on tullut tehtyä alakautta ja talven aikana pitäisi korjata uudesta veneestäni myös koska kansi joustaa. Kosteudesta ei ole luultavasti kysymys, vaan ainoastaa väliaine on irronnut ajan saatossa. Alakautta sisäkuori pois ja vanhat väliaineet pois. Liimaten uusi balsa kiinni ja sisäkuori listoilla kiinni. Ainakaan omassa veneessäni ei sisäkuorella ole mitään lujuustehtävää vaan se on vaan tuomassa viihtyvyyttä veneeseen. Saatan laminoida kannen alapuolelle pari metallikaarta lisäämään jäykkyyttää ennen kuin liimaan uuden balsan.

        Itse katselin erään 40-vuotiaan kannen korjausta. Se tehtiin yläkautta, koska veneessä oli loppuun kulunut tiikkikansi ja myös kannen yläpinta piti uusia. Lopputulos ainakin oli hieno ja kannesta tuli tanakka. Lasikuitulaminoinnin jälkeen kanteen oli kiinnitetty tbs-kate.

        Netistä löytyy aika paljon ohjeita ja kuvia. Näytti siltä, että Bruce Niederer nimisen kaverin juttua siteerataan monilla eri sivustoilla. Foorumeilla on keskustelua siitä, tehdäänkö notkuvan kannen korjaus ylä- vai alakautta. Kummassakin on etunsa ja haittansa. Moni on myös sitä mieltä, että kostumisesta murentunut balsa olisi hyvä korvata divinylillä eikä uudella balsalla.

        Tässä muutama linkki (niitä löytyi varsin runsaasti, en lukenut kuin muutaman):
        http://www.westsystem.com/ss/fiberglass-deck-repair-part-1-replacing-damaged-balsa-core/
        http://www.boatdesign.net/forums/boat-building/easier-way-balsa-core-deck-replacement-7516.html
        korjaus alakautta: http://www.tartan37.com/T37TRC1S2.pdf

        Se varmaankin on selviö, että sandwich-rakenteessa kaikkien kerrosten pitää olla kiinni toisissaan, jotta rakenne olisi jäykkä (ja kansi narisematon).


      • Nirsk narsk
        myös suositeltu kirjoitti:

        Itse katselin erään 40-vuotiaan kannen korjausta. Se tehtiin yläkautta, koska veneessä oli loppuun kulunut tiikkikansi ja myös kannen yläpinta piti uusia. Lopputulos ainakin oli hieno ja kannesta tuli tanakka. Lasikuitulaminoinnin jälkeen kanteen oli kiinnitetty tbs-kate.

        Netistä löytyy aika paljon ohjeita ja kuvia. Näytti siltä, että Bruce Niederer nimisen kaverin juttua siteerataan monilla eri sivustoilla. Foorumeilla on keskustelua siitä, tehdäänkö notkuvan kannen korjaus ylä- vai alakautta. Kummassakin on etunsa ja haittansa. Moni on myös sitä mieltä, että kostumisesta murentunut balsa olisi hyvä korvata divinylillä eikä uudella balsalla.

        Tässä muutama linkki (niitä löytyi varsin runsaasti, en lukenut kuin muutaman):
        http://www.westsystem.com/ss/fiberglass-deck-repair-part-1-replacing-damaged-balsa-core/
        http://www.boatdesign.net/forums/boat-building/easier-way-balsa-core-deck-replacement-7516.html
        korjaus alakautta: http://www.tartan37.com/T37TRC1S2.pdf

        Se varmaankin on selviö, että sandwich-rakenteessa kaikkien kerrosten pitää olla kiinni toisissaan, jotta rakenne olisi jäykkä (ja kansi narisematon).

        Kiitos fiksuista vastauksista ja kokemuksista. Olen tällä välin käynyt läpi muita (englanninkielisiä) keskusteluja. Veneen kannen säilyttämiseksi hyvännäköisenä ilman uusia pinnoitteita - ja lateraalisten jännitysten varalta parhaalta vaihtoehdolta tuntuu edelleen balsan uusiminen alakautta, alue kerrallaan.

        Jos lisään uuden väliaineen paloittain, ymmärrän, että tartunnan ylä- ja alakuoriin täytyy olla täydellinen. Kuinka tärkeää on, että palat ovat toisissaan kiinni täydellisesti, onnistuuko se edes? Rakenteen vahvuuden määrää kuitenkin sen paksuus ja kuoripintojen kyky ottaa vastaan veto- ja puristusvoimia.

        Voiko rustiraudan/chain platen liitoksen täyttää epoksilla vai pitääkö sen ja kannen välillä olla rako/liikuntasauma, joka peitetään sikaflexillä?


      • 42
        Nirsk narsk kirjoitti:

        Kiitos fiksuista vastauksista ja kokemuksista. Olen tällä välin käynyt läpi muita (englanninkielisiä) keskusteluja. Veneen kannen säilyttämiseksi hyvännäköisenä ilman uusia pinnoitteita - ja lateraalisten jännitysten varalta parhaalta vaihtoehdolta tuntuu edelleen balsan uusiminen alakautta, alue kerrallaan.

        Jos lisään uuden väliaineen paloittain, ymmärrän, että tartunnan ylä- ja alakuoriin täytyy olla täydellinen. Kuinka tärkeää on, että palat ovat toisissaan kiinni täydellisesti, onnistuuko se edes? Rakenteen vahvuuden määrää kuitenkin sen paksuus ja kuoripintojen kyky ottaa vastaan veto- ja puristusvoimia.

        Voiko rustiraudan/chain platen liitoksen täyttää epoksilla vai pitääkö sen ja kannen välillä olla rako/liikuntasauma, joka peitetään sikaflexillä?

        Käytä epoxia balsan tai divinycellin liimaamiseen lasikuituun, polyesteri on huono liima. Jotta väliaine on kunnolla kiinni, epoxia pitää käyttä reilusti, jotta se imeytyy kunnollaväliaineeseen ja liitoksesta tulee kestävä.

        Läpivientien ympärillä kannattaa olla umpilaminaattia lasikuitukitistä, joka estää veden pääsyn väliaineeseen, umpilaminaatissa olevaan reikään sikafleksiä tai Bisonia tms rakennusliimaa.


      • _/)_
        42 kirjoitti:

        Käytä epoxia balsan tai divinycellin liimaamiseen lasikuituun, polyesteri on huono liima. Jotta väliaine on kunnolla kiinni, epoxia pitää käyttä reilusti, jotta se imeytyy kunnollaväliaineeseen ja liitoksesta tulee kestävä.

        Läpivientien ympärillä kannattaa olla umpilaminaattia lasikuitukitistä, joka estää veden pääsyn väliaineeseen, umpilaminaatissa olevaan reikään sikafleksiä tai Bisonia tms rakennusliimaa.

        Rustit tosiaan vaativat liikuntasauman ympärilleen. Eli kuten edellinen jo sanoi, Sikaa. Sauman pitää lisäksi olla riittävän paksu, jotta ollaan reilusti alle tuubin kyljessä annettujen maksimiliikuntojen välillä. Varaudu siitä huolimatta siihen, että kitti uusitaan silloin tällöin, tarttuvuus rosteriin on rajallista.


      • LG

        "Nyt kiireellä kuorimaan laminaatin alaosa pois, jota balsa pääsee kuivumaan. Keväällä sitten uusi laminointi."

        Tuommonen korjaus on kayttanossa mahdoton toteuttaa. Eika se balsa koskaan enaa kuivu vaan se pitaa kokonaan uusia. (ylakautta) Oikeaoppinen remontti on todella kallis, usein kalliimpi kuin itse vene.

        "Quick"n"dirty" tapa on porata ulko-skiniin reikia, jyrsia n. 30% balsasta pois (porakone kuusioavain imuri) ja tayttaa reijat cavisillilla. Kannesta tulee raskas mutta maksaa vain murto-osan "oikeaoppisesta korjauksesta"


      • "ulko-skini"
        LG kirjoitti:

        "Nyt kiireellä kuorimaan laminaatin alaosa pois, jota balsa pääsee kuivumaan. Keväällä sitten uusi laminointi."

        Tuommonen korjaus on kayttanossa mahdoton toteuttaa. Eika se balsa koskaan enaa kuivu vaan se pitaa kokonaan uusia. (ylakautta) Oikeaoppinen remontti on todella kallis, usein kalliimpi kuin itse vene.

        "Quick"n"dirty" tapa on porata ulko-skiniin reikia, jyrsia n. 30% balsasta pois (porakone kuusioavain imuri) ja tayttaa reijat cavisillilla. Kannesta tulee raskas mutta maksaa vain murto-osan "oikeaoppisesta korjauksesta"

        Miksei kuivu? Mitä on cavis?


      • _/)_
        "ulko-skini" kirjoitti:

        Miksei kuivu? Mitä on cavis?

        Tököttiä en henkilökohtaisesti tunne, mutta jos lähdet etsimään hakusanalla "cavisil", saat luultavasti oikeita tuloksia. Ja edelleen täysin hatusta tempaisten ja nimen perusteella arvaten oletan kyse olevan jostain piituhkapohjaisesta täyteaineesta tai hartsin ja täyteaineen seoksesta.

        Balsa ei kuivu luultavasti samasta syystä kuin kuorimaton koivuhalkokaan ei kuivu. Syyrakenne pitää sisään päässeen nesteen sisällään. Sama ilmiö saa myös hartsin tarttumaan kuivaan balsaan. Ja balsahan pysyy siellä kuivana niin kauan kuin rakenne on ehjä ja väliainen kiinni kuorissaan, sivusuuntaan balsa ei päästä vettä sisäänsä.


      • LG
        _/)_ kirjoitti:

        Tököttiä en henkilökohtaisesti tunne, mutta jos lähdet etsimään hakusanalla "cavisil", saat luultavasti oikeita tuloksia. Ja edelleen täysin hatusta tempaisten ja nimen perusteella arvaten oletan kyse olevan jostain piituhkapohjaisesta täyteaineesta tai hartsin ja täyteaineen seoksesta.

        Balsa ei kuivu luultavasti samasta syystä kuin kuorimaton koivuhalkokaan ei kuivu. Syyrakenne pitää sisään päässeen nesteen sisällään. Sama ilmiö saa myös hartsin tarttumaan kuivaan balsaan. Ja balsahan pysyy siellä kuivana niin kauan kuin rakenne on ehjä ja väliainen kiinni kuorissaan, sivusuuntaan balsa ei päästä vettä sisäänsä.

        Sorry... Cavisill on slangisana tuoteelle nimeltaan Cab-o-Sil
        Cabosil is a synthetic, amorphous, untreated fumed silicon dioxide. Because of its inert nature, it has been used in food such as kethcup as well as in shampoo and some cosmetics. When mixed into liquid resin, Cabosil functions as a resin thickener (flow control agent) and sometimes as an anti-settling, anti-caking agent. Its applications are many, including thickening paint, dyes in the screen printing industry, epoxy, polyester, urethane, water, hand soap and shampoo. It is a versatile thickening agent that has even been used to "thicken" fresh water and sea water. Eager Plastics supplies quatities of Cabosil as small as 8 ounces.

        Cabosil is an extremely fine particle size silica (silicon-dioxide / SiO2) aerogel. It is pure white and free-flowing. Each volume contains about 94% dead air space, with a density of only 2.3 lb/cu ft. On the other hand, water (density 62.4 lb / cu ft) weighs about 27 times more.

        During the cure cycle, polyesters and epoxies being liquids tend to run off of vertical surfaces and accumulate on horizontal surfaces. The vertical surfaces become resin starved, whereas valleys become resin rich. The resin starved areas fail to achieve expected strength, and the resin rich areas suffer excessive shrinkage and warpage. Both of these undesirable conditions can be eliminated with the addition of the proper amount of cabosil. This thixotropic agent holds the liquid resin in place until the curing agent takes over and hardens it.


      • syvällä rintaäänellä
        LG kirjoitti:

        Sorry... Cavisill on slangisana tuoteelle nimeltaan Cab-o-Sil
        Cabosil is a synthetic, amorphous, untreated fumed silicon dioxide. Because of its inert nature, it has been used in food such as kethcup as well as in shampoo and some cosmetics. When mixed into liquid resin, Cabosil functions as a resin thickener (flow control agent) and sometimes as an anti-settling, anti-caking agent. Its applications are many, including thickening paint, dyes in the screen printing industry, epoxy, polyester, urethane, water, hand soap and shampoo. It is a versatile thickening agent that has even been used to "thicken" fresh water and sea water. Eager Plastics supplies quatities of Cabosil as small as 8 ounces.

        Cabosil is an extremely fine particle size silica (silicon-dioxide / SiO2) aerogel. It is pure white and free-flowing. Each volume contains about 94% dead air space, with a density of only 2.3 lb/cu ft. On the other hand, water (density 62.4 lb / cu ft) weighs about 27 times more.

        During the cure cycle, polyesters and epoxies being liquids tend to run off of vertical surfaces and accumulate on horizontal surfaces. The vertical surfaces become resin starved, whereas valleys become resin rich. The resin starved areas fail to achieve expected strength, and the resin rich areas suffer excessive shrinkage and warpage. Both of these undesirable conditions can be eliminated with the addition of the proper amount of cabosil. This thixotropic agent holds the liquid resin in place until the curing agent takes over and hardens it.

        Thanks mate. Siispä venetarvikeliikkeestä cabosilliä ulkoskiniin, huomioi gravity.


      • _/)_
        syvällä rintaäänellä kirjoitti:

        Thanks mate. Siispä venetarvikeliikkeestä cabosilliä ulkoskiniin, huomioi gravity.

        Älä ryntää venetravikeliikkeeseen, sieltä tuskin Cab-o-siliä löydät. En muista tavanneeni tuota täyteainetta Suomessa, enkä nyt ihan ihan ulkoa muista vastaavan tuotteen kauppanimiä täällä. Se, että minä en tuota tunnista, ei tietenkään tarkoita, ettei sitä täältä olisi saatavana. Kysy kuitenkin ensin Kevrasta, Bangiltä tai Corebrosilta vastaavaa.


    • 3t70

      Kannattaa ennen kerrosrakenneremppoja porata vaikka 8mm reikä sisältäpäin ydinmateriaalin ja tutkia väliaineen tila.

      • kasivili

        Kyllä kai noita on kotimaassakin korjailtu. Onkohan täällä Omakohtaisia Kokemuksia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3201
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57
      2720
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2370
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1834
    Aihe