OUTO VIKA?? Osaako kukaan sanoa.

yh:lle apua?

Ostimpa tuommosen grand voyagerin 3.3i autom -96. kerkesin kuukauden ajella ja vaihelaatikko sano sopimuksen irti. Nyt on laatikko vaihdettu jonka jälkeen auton sain. ja auto ei toiminut kunnolla. selvisi että vesipumppu on sökö. vaihdatin sen ja laturin remmin myös. nyt EDELLEEN vikaa seuraavasti: Aamulla lähden viemään lapsia hoitoon, ei autossa toimi vilkut eikä vaihteet meinaa mennä päälle. Kun auto on ollut käynnissä noin 30-40min (että auton moottori on lämmin kunnolla) Toimii auto moitteettomasti. Missä ihmeessä mahtaa olla vika? Wetterillä oltiin ihmeissää että ikinä ei ole tuollaisesta kuultukkaan, olen soitellut usa auto korjaamot ym läpi ja kukaan ei ole tuollaisesa kuullut. Onko kellään tullut vastaavaa vastaan? Pikaisesti tarvisin apua. yh äippä ei pärjää ilman autoa :( ja talvi tulossa :(

13

2181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voja tarvii sähköä

      Remonttien yhteydessä on akku päässyt vajaaksi ja autoa ohjaavat yksiköt on "bootattava". Ota akun kaapeli vartiksi irti, niin yksiköt nollaantuvat. Jos on epäilystä, että akku on edelleen vajaa, lataa se ensin, tai jos et tiedä kuinka vanha akku on, osta suosiolla talven alla uusi akku. Jos akku on vajaa, saattaa jännite starttauksen yhteydessä pudota sen veran alas, että yksiköt alkavat sekoilemaan.

      • rotkeri

        selviä joitain sähköasioita ; siis virta päälle-pois 3 kertaa ,niin vilkkuminen kojetaulussa voi jotain koodeja tuoda esiin - sen 55:n edellä tietysti.
        Onnea kehiin.


      • mmakine

        Täältäkin ääni akulle. Jos se lämpimänä (eli ladattuna) toimii niin ja käynnistyksen jälkeen ei, akku on luultavasti huonokuntoinen.


    • --------

      Huono akku/vajaa akku aiheuttaa chryslereissä vaikka minkälaisia ongelmia, mm. kyseisiä mistä kerroit. Vaikka mitä ihmeellisyyksiä on monet kerrat saatu korjattua uudella akulla. Vaikka jännitteet näyttäisi hyvää voi akku olla silti sökö.

      Chryslerin automaattiloota on tarkka öljyjen laadusta eli Moparin ATF4 suosittelen. Myös ajovaihteena kannattaa aina käyttää D:tä koska ylivaihteella tai isoillavaihteilla jyrääminen pienissä nopeuksissa tai kärri perässä on myrkkyä laatikolle. Hyvin todennäköisesti näistä syistä entinen laatikko on hajonnut.

      • mmakine

        Ainakin minun autossani (Dodge Grand Caravan -99 3.3) ja amerikkalaisen käyttöohjeen mukaan overdrive on juurikin se D ja pienempiä vaihtoehtoja ovat 3 ja L. Erillinen OD-nappi löytyy muistaakseni siitä versiosta jossa on vaihdekepin päässä sähköinen manuaalivalitsin, mikähän hieno tuotemerkki sille nyt olikaan keksitty.


      • ----
        mmakine kirjoitti:

        Ainakin minun autossani (Dodge Grand Caravan -99 3.3) ja amerikkalaisen käyttöohjeen mukaan overdrive on juurikin se D ja pienempiä vaihtoehtoja ovat 3 ja L. Erillinen OD-nappi löytyy muistaakseni siitä versiosta jossa on vaihdekepin päässä sähköinen manuaalivalitsin, mikähän hieno tuotemerkki sille nyt olikaan keksitty.

        overdrive sisältyy D vaihteeseen eli on ns. suora vaihde 4. vaihteen jälkeen. Joissakin malleissa on käsittääkseni erillinen mahdollisuus pitää ylivaihdetta päällä. Itselläni on Autostick mahdollisuus Chryslerissä mutta ei siinä kuitenkaan ole erillistä mahdollisuutta OD:lle. Vaihteita voi manuaalisesti säätää 1-4 välillä ja 4. vaihteen jälkeen kierrosten ollessa riittäävät OD kytkeytyy sähköisesti päälle. D vaihteella nämä luonnollisesti toimivat automaattisesti. Niin ja tuohon kirjoittamaani tekstiin sisältyy virhe: D vaihdetta ei saa pitää ikinä kärriä vedettäessä vaan 3 vaihdetta!.


      • mmakine
        ---- kirjoitti:

        overdrive sisältyy D vaihteeseen eli on ns. suora vaihde 4. vaihteen jälkeen. Joissakin malleissa on käsittääkseni erillinen mahdollisuus pitää ylivaihdetta päällä. Itselläni on Autostick mahdollisuus Chryslerissä mutta ei siinä kuitenkaan ole erillistä mahdollisuutta OD:lle. Vaihteita voi manuaalisesti säätää 1-4 välillä ja 4. vaihteen jälkeen kierrosten ollessa riittäävät OD kytkeytyy sähköisesti päälle. D vaihteella nämä luonnollisesti toimivat automaattisesti. Niin ja tuohon kirjoittamaani tekstiin sisältyy virhe: D vaihdetta ei saa pitää ikinä kärriä vedettäessä vaan 3 vaihdetta!.

        Ahaa, tarkoitat siis OD:llä TC lockia eli väännönmuuntimen lukitusta. Se ei ole vaihde eikä ylivaihde. Jos asiaa ajattelee matemaattisesti niin nelosvaihde voi saada enemmän sikaa jos väännönmuunnin on auki, kuin jos se olisi lukittu. Tämä johtuu väännönmuuntimen luonteesta, se antaa enemmän vääntöä kuin mitä siihen tulee sisään, tehon kustannuksella. OD:llä amerikkalaiset tarkoittavat ylivaihdetta joka on ihan oikea pykälä, näiden autojen tapauksessa nelonen.

        Väännönmuunnin lukittuu 42mph vauhdista alkaen tasaisella nopeudella ajettaessa jos vaihteisto on tarpeeksi lämmin. Väännönmuunnin voi lukittua pääsääntöisesti vain nelosvaihteella mutta teknisesti se on mahdollista kaikilla vaihteilla ja itse asiassa muuntimen lukittuminen kolmosella taisi sisältyä jonkun poikkeustilanteen parametreihin. Ainakin vaihteisto jäähtyy kun se on kiinni. Pitää tarkastaa tuo OD-nappi, olikohan sitä sittenkään missään näissä autoissa. Useimmissa ei. Autostick on sekin aika harvinainen.

        Ja samaa mieltä, vetohommat kolmosella tai vielä mielummin jollain muulla autolla.


      • Laatikko 41TE
        mmakine kirjoitti:

        Ahaa, tarkoitat siis OD:llä TC lockia eli väännönmuuntimen lukitusta. Se ei ole vaihde eikä ylivaihde. Jos asiaa ajattelee matemaattisesti niin nelosvaihde voi saada enemmän sikaa jos väännönmuunnin on auki, kuin jos se olisi lukittu. Tämä johtuu väännönmuuntimen luonteesta, se antaa enemmän vääntöä kuin mitä siihen tulee sisään, tehon kustannuksella. OD:llä amerikkalaiset tarkoittavat ylivaihdetta joka on ihan oikea pykälä, näiden autojen tapauksessa nelonen.

        Väännönmuunnin lukittuu 42mph vauhdista alkaen tasaisella nopeudella ajettaessa jos vaihteisto on tarpeeksi lämmin. Väännönmuunnin voi lukittua pääsääntöisesti vain nelosvaihteella mutta teknisesti se on mahdollista kaikilla vaihteilla ja itse asiassa muuntimen lukittuminen kolmosella taisi sisältyä jonkun poikkeustilanteen parametreihin. Ainakin vaihteisto jäähtyy kun se on kiinni. Pitää tarkastaa tuo OD-nappi, olikohan sitä sittenkään missään näissä autoissa. Useimmissa ei. Autostick on sekin aika harvinainen.

        Ja samaa mieltä, vetohommat kolmosella tai vielä mielummin jollain muulla autolla.

        mmakine kirjoitti:

        "Väännönmuunnin lukittuu 42mph vauhdista alkaen tasaisella nopeudella ajettaessa jos vaihteisto on tarpeeksi lämmin."

        Ainakin uudemmassa RG-korisessa, jossa on 41TE laatikko, turbiinin lukittuminen on ohjelmoitu "oppiviin parametreihin". Eli jos ajelee agressiivisella ajotyylillä, kaikki vaihdot tapahtuvat suuremmilla kierroksilla ja vastaavasti jos ajelee rauhallisesti, vaihdot tapahtuvat pienemmillä kierroksilla. Myös turbiinin (momentinmuutimen, väännönmuuntimen) lukittuminen seuraa mukana.

        Ero laatikon käyttäytymisessä on sen verran suuri, että sen todella huomaa.


      • mmakine
        Laatikko 41TE kirjoitti:

        mmakine kirjoitti:

        "Väännönmuunnin lukittuu 42mph vauhdista alkaen tasaisella nopeudella ajettaessa jos vaihteisto on tarpeeksi lämmin."

        Ainakin uudemmassa RG-korisessa, jossa on 41TE laatikko, turbiinin lukittuminen on ohjelmoitu "oppiviin parametreihin". Eli jos ajelee agressiivisella ajotyylillä, kaikki vaihdot tapahtuvat suuremmilla kierroksilla ja vastaavasti jos ajelee rauhallisesti, vaihdot tapahtuvat pienemmillä kierroksilla. Myös turbiinin (momentinmuutimen, väännönmuuntimen) lukittuminen seuraa mukana.

        Ero laatikon käyttäytymisessä on sen verran suuri, että sen todella huomaa.

        Tuota en tullut ajatelleeksikaan mutta näinhän se tietenkin on oltava. Ja luultavasti ensimmäisestä A604-laatikosta alkaen. Joku joka tuntee parametrit tarkemmin voikin sitten laskea tuosta kertomastani nopeudesta, millainen ajotyyli minulla on.


      • --------
        mmakine kirjoitti:

        Ahaa, tarkoitat siis OD:llä TC lockia eli väännönmuuntimen lukitusta. Se ei ole vaihde eikä ylivaihde. Jos asiaa ajattelee matemaattisesti niin nelosvaihde voi saada enemmän sikaa jos väännönmuunnin on auki, kuin jos se olisi lukittu. Tämä johtuu väännönmuuntimen luonteesta, se antaa enemmän vääntöä kuin mitä siihen tulee sisään, tehon kustannuksella. OD:llä amerikkalaiset tarkoittavat ylivaihdetta joka on ihan oikea pykälä, näiden autojen tapauksessa nelonen.

        Väännönmuunnin lukittuu 42mph vauhdista alkaen tasaisella nopeudella ajettaessa jos vaihteisto on tarpeeksi lämmin. Väännönmuunnin voi lukittua pääsääntöisesti vain nelosvaihteella mutta teknisesti se on mahdollista kaikilla vaihteilla ja itse asiassa muuntimen lukittuminen kolmosella taisi sisältyä jonkun poikkeustilanteen parametreihin. Ainakin vaihteisto jäähtyy kun se on kiinni. Pitää tarkastaa tuo OD-nappi, olikohan sitä sittenkään missään näissä autoissa. Useimmissa ei. Autostick on sekin aika harvinainen.

        Ja samaa mieltä, vetohommat kolmosella tai vielä mielummin jollain muulla autolla.

        Niin no, overdrive on suomeksi ylivaihde:) sen voi sitten käsittää miten haluaa. Yleensä käytän ja moni muukin käyttää nimitystä ylivaihde tästä turbiinilukon päälle menosta jolloin on ns. suoravälitys päällä ja silloin öljykiertää 'vapaasti'. 4. vaihteen jälkeen tämän mennessä päälle kierrokset laskevat samalla lailla kuin olisi käytännössä 5. vaihde, vaikka sen toiminta onkin pelkästään sähköinen. Näissä sähköohjatuissa lootissahan se päälle meno vaihtelee juurikin ajotyylin mukaan koska laatikko on oppivaa mallia. Myös autostickillä ajettaessa esim. 3. vaihteella jonnekkin 4000 kierroksen kohdalle turbiini lukkiutuu ja kierrokset putoavat roimasti, aiheuttaen mukavan vääntölisän vaikka ohituksissa.


    • yh äippä.

      Eli auton sain hyvin yksinkertaisella tavalla toimimaan.
      Neuvoivat että akunkenkä irti kun virrat päällä ja antaa olla n 30 min. YES se TOIMI... ainakin 1,5päivää... alko taas olla hakusessa vaihteet ni nyt konttasin tuolla auton alla ja tutkailin että mihin mun laatikon öljyt on karannu, ni vuotaa ja paljon vuotaaki. en ennää tiiä mitä mää tolle teen. Turpiinin välistä tulloo vissii ölökyt pihalle ja jotenki sitä on päässy sinne lootan päällekki. huomenna taas auto halliin ja poro peukalot asialle... EI KUKKAA HALUA OSTAA POIS???

      • ------

        Voi olla ihan tiiviste vuoto. Ilmeisesti siellä ei ole tarpeeksi automaattiöljyä jos kerta sekoilee vaihteiden kanssa.


    • JT.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe